На път през зимата - с добри гуми и пълен резервоар

Дори нисък автомобил, като това "Ферари" FF, може да се справи добре със заснежените пътища, ако е със задвижване 4Х4 и хубави зимни гуми

© Ферари

Дори нисък автомобил, като това "Ферари" FF, може да се справи добре със заснежените пътища, ако е със задвижване 4Х4 и хубави зимни гуми



Тази година зимата е необичайно люта и снежна, като всяко пътуване си е истинско изпитание. Разбира се, няма как са предотвратим снегонавяванията, заледявания или да свършим работата на почистващите фирми, но все пак има доста неща, който да свършим, за да сме добре подготвени за един зимен преход.


Най-важният съвет може би е да се пътува само в краен случай. Помислете дали наистина се налага да отидете, там за където сте тръгнали. Задължително ли е да стигнете дотам с колата? През зимата влакът е малко по-надежден транспорт.


Гумите зимни, веригите в багажника
Ако така или иначе трябва да тръгнете, бъдете сигурни, че потегляте с технически изправен автомобил. Имате ли възможност, заложете на кола със задвижване 4Х4. Независимо от автомобила, зимните гуми са задължителни, като за предпочитане е да не са на повече от три сезона.




По закон позволената долна граница на износване на обувките на колата е 1.6 мм, но зимните гуми е добре да се подменят, след като протекторът е около 3 мм. В противен случай не подлежите на санкция, но просто губите предимствата на предназначените за този сезон гуми.


Сложете в багажника и комплект вериги, за всеки случай. Ако никога не сте поставяли такива, направете няколко сухи тренировки в гаража или в подземния паркинг на някой мол, за да се справите по-бързо, като ви се наложи да обуете колата при полеви условия.

Веднъж потеглили в снега, спирайте само в краен случай

© GM

Веднъж потеглили в снега, спирайте само в краен случай


На пазара се предлагат по-лесните за употреба текстилни или течни вериги. Препатили обаче твърдят, че на тях може да се разчита само за кратко време. Добре е в багажника да имате една малка лопатка, тип сапьорска, и пакет морска сол.


Видимостта е ключова
Преди тръгване проверете нивото на течността за чистачки и дали не е замръзнала от минусовите температура. Ако това е станало, можете да спасите положението с добавянето на едно-две шишенца чист спирт, но ефектът ще се проява чак след няколко часа.


При положение че нямате толкова време, отидете в първата автомивка и ги помолете да облеят с пароструйката резервоара с течността, маркучетата и дюзите на предния капак. За да избегнете повторни проблеми, добавете течност с по-нисък праг на замръзване (около -30 е добре).


За да си осигурите добра видимост, е важно отоплението на колата да работи ефективно, а въздушният поток да се насочи приоритетно към предното стъкло. Така той обдухва и предните странични стъкла и поне шофьорът вижда отлично. Обработването на стъклата отвътре със спрей или кърпички срещу изпотяване, каквито могат да се намерят по бензиностанциите, също помага.

Добрата видимост е ключова при шофирането през зимата

© Волво

Добрата видимост е ключова при шофирането през зимата


По пътя зареждайте гориво по-често, като гледайте нивото да не пада под половината. Това ще ви позволи да поддържате прилична температура в колата, ако закъсате в снега и висите с часове.


За такива случаи е добре в колата да имате одеяло, вода и храна. Преди пътуването заредете мобилния си телефон, добре е да носите и зарядно за кола, за да можете да се обадите за помощ, ако се налага. Номерът, който трябва да запомните за такива случаи, е 112.


Без резки движения
Шофирането върху сняг и лед има своите особености, като най-важното правило е всичко да става плавно. Резките ускорения, спирания и завъртания на волана са противопоказни, защото колата лесно може да излезе от контрол.


Още в първите метри след потеглянето изберете широк и пуст пътен участък и натиснете малко по-рязко спирачките. Така ще се ориентирате дали те хващат равномерно и колата не занася. Ако автомобилът "бяга" на една страна, по-добре да отложите пътуването и карайте към някой сервиз.


Потеглянето от място трябва да става с малко газ или почти без газ, като ускорявате много плавно. Ако колелата започнат да боксуват, отпуснете газта и минете на по-висока предавка, форсирането само ще вложи нещата, като от въртенето на колелата на място повърхността под тях ще се заледи. "Лашкането" на автомобила напред-назад също може да помогне.


Изчакването на наклони трябва да става със сравнително постоянна скорост

Изчакването на наклони трябва да става със сравнително постоянна скорост


При положение че все пак не можете да потеглите и няма кой да ви бутне, опитайте да разчистите снега пред гумите, ако има лед - посипете с морска сол. Веднъж потеглили, спирайте само в краен случай, особено ако има лек наклон.


Спирането трябва да става внимателно и отдалеч, за предпочитане е това да става основно със спирачната сила на мотора, но при сменянето на скоростите в низходящ ред, отпускайте плавно педала на съединителя. Ако колата е с автоматична скоростна кутия, вижте дали няма специален режим за работа при зимни условия.


Ако при спирането усетите, че колелата блокират и колата се пързаля, отпуснете малко спирачка и после натиснете пак, като повтаряте това "помпане" до окончателното спиране. При положение че закъсате, обозначете колата си отдалеч, като поставите аварийния триъгълник поне на 150-200 метра.


Измамният чист път
Докато пътувате, може да имате късмета и да попаднете на участък от пътя, който привидно съвсем чист, може би само мокър. Не се подвеждайте от това и продължете да карате внимателно, защото във всеки един момент можете да попаднете на заледен участък. Особено коварни са усойните места.


Не превръщайте колата в лодка
Освен снега на места в страната днес основният враг е водата. Ако попаднете на наводнен участък от пътя, опитайте да разберете колко е дълбока тя, като съдите по това до къде залива другите коли, пътните знаци и други видими белези.


Добре е да знаете на каква височина е въздухозаборникът на вашия автомобил. Ключово е водата да не стига до него, защото, ако попадне в мотора, не само ще закъсате, но и ще повредите автомобила си сериозно.

На път през зимата - с добри гуми и пълен резервоар

© БМВ


Прецените ли, че можете да преплувате огромната локва, подходете внимателно. Движете се с ниска скорост, в никакъв случай не спирайте по средата и се стремете да образувате минимална вълна. Важно е постоянна да се подава малко газ, за да не се позволи на водата да стигне до мотора през ауспуховите тръби.


Имайте предвид, че дори и да преминете без проблем, е твърде вероятно в салона да влезе вода, което ще ви създаде много проблеми в бъдеще - изсушаването е трудно, металните елементи вероятно ще ръждясат, не е изключено и за дълго време в купето да мирише на блато.


Накратко, щурмувайте водни препятствия само в краен случай. Ако поради някаква причина цялата ви кола се окаже под вода, не се опитвайте да отворите вратата и да излезете. Единственият вариант е да отворите/счупите някой от прозорците и да се измъкнете през него.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  2. 2 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2400 Неутрално

    Добра статия.
    Зимните пътуваня са си приключение и за да ги помним с радост всички трябва да спазваме стриктно основни правила.
    Държавата също !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  3. 3 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 823 Неутрално

    Добри съвети, които не се казват на шофьорските курсове !

  4. 4 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1534 Неутрално

    До коментар [#1] от "niakoi_si":

    Безмислена е за шофьор с опит. За млед шофьор, който няма 30-50 000км по родните пътища не е безмислена.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  5. 5 Профил на Любо
    Любо
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Целта на зимните гуми е производителите да ви вземат парите. Едно време се караше с едни гуми и зиме и лете, ама това е лошо за търговията. Затова сега има зимни и летни. Очакваме скоро да има пролетни и есенни. Няма лошо: във Формула 1 ги сменят на няколко обиколки. Прочетете следния кретенизъм:
    "Независимо от автомобила, зимните гуми са задължителни, като за предпочитане е да не са на повече от три сезона."
    Значи, ако карам реално по два месеца годишно със зимни гуми, след 6 месеца каране да ги сменям?

    Любомир
  6. 6 Профил на СърПичук
    СърПичук
    Рейтинг: 714 Неутрално

    С горепосочените автомобили е ясно, уви в България картинката е различна!

    Подпис - електронен ;)
  7. 7 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1577 Любопитно

    [quote#5:"Любомир Гаврилов"]Целта на зимните гуми е производителите да ви вземат парите. [/quote]
    Колосална глупост. Явно никога не сте използвали зимни гуми!
    Разликата е огромна, в сцеплението, (не)превъртането и какво ли не...
    [quote#5:"Любомир Гаврилов"]Значи, ако карам реално по два месеца годишно със зимни гуми, след 6 месеца каране да ги сменям? [/quote]
    Реално зимни гуми се препоръчват когато температурата на настилката падне под 5°С. Сменят се Ноември та до Април. т.е. 5месеца в годината.
    Разбира се Андре6ко знае по-добре

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  8. 8 Профил на СърПичук
    СърПичук
    Рейтинг: 714 Неутрално

    А относно гумите, такова нещо като всесезонна гума е пълна глупост!
    Гумите се делят на зимни и летни, Зимните са от значително по мек каучук. Имат по добро сцепление на сняг и се износват значително по бързо на асвалт. Летните са по твърди и осигуряват по добро сцепление на асвалт и са по трайни.
    Някои фирми подразделят летните гуми на сухи и мокри но това се први за специални условия.
    За лед няма добри гуми, за лед трябват ВЕРИГИ

    Подпис - електронен ;)
  9. 9 Профил на СърПичук
    СърПичук
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Навремето имаше гуми за лед със набити метални шипове в тях. Сега те са разрешени само за състезания в условия на сняг и лед!

    Подпис - електронен ;)
  10. 10 Профил на sheldonm
    sheldonm
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До коментар [#5] от "Любомир Гаврилов":

    Много се извинявам, но това е най-великата глупост, която съм чувал. Явно не сте шофьор или никога не сте пробвали зимни и летни гуми за да оцените разликата... Настръхвам като си помисля, че мога да попадна на пътя срещу някой такъв "умник"

  11. 11 Профил на rotorblade
    rotorblade
    Рейтинг: 497 Весело

    Туй Ferrari FF на първата снимка да се пусне из кварталните улички на горен Лозенец (София) да го видим.. Коловози и между тях .. хм, една такава височинка дето ще стигне до половината на вратата му .. ама нейсе, като казвате, че е проходимо ... Последните дни нещо забелязвам, че и Поршетата се изпокриха (не Кайените де ..) ..

  12. 12 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 4775 Неутрално

    Трите най-важни неща на зимното шофиране са следните:
    1. Зимни гуми.
    2. Зимни гуми.
    3. Зимни гуми.
    Никакво 4Х4 не помага, ако гумите са летни.

    Няма да отговарям на всяка идиотщина на подполковник Грънчаров
  13. 13 Профил на damian2112
    damian2112
    Рейтинг: 225 Неутрално

    [quote#5:"Любомир Гаврилов"]Значи, ако карам реално по два месеца годишно със зимни гуми, след 6 месеца каране да ги сменям? [/quote]
    Явно никога не сте чувал, че каучукът старее и губи свойствата си. За това - никога зимни гуми втора употреба, дори и с 7мм грайфер, ако гумата е по-стара от 4-5 години, все едно си караш с летни

  14. 14 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 877 Неутрално

    До коментар [#5] от "Любомир Гаврилов":

    Толкова неграмотност на едно място как я събра ???!!!
    Страшното е, че такива "специалисти" колкото щеш, и като стане беля, всички са им виновни, само не и те самите !!!

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  15. 15 Профил на mmpp
    mmpp
    Рейтинг: 435 Неутрално

    До коментар [#14] от "deepdp":

    +++++++++++++++++++++++++++

    Terminal 2: thinking man's choice.
  16. 16 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 3808 Весело
  17. 17 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 986 Неутрално

    При положение че нямате толкова време, отидете в първата автомивка и ги помолете да облеят с пароструйката резервоара с течността, маркучетата и дюзите на предния капак.
    ========
    ъХЪ, а после пробвайте да запалите. Кой ги мисли тези съвети.

  18. 18 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1213 Неутрално

    [quote#8:"KEFALCHO"]
    А относно гумите, такова нещо като всесезонна гума е пълна глупост! [/quote]

    Брей, така ли? Аз затова сигурно с всесезонни миналия уикенд се качих на Банско, и Предела минах, и из селото в една педя сняг без проблеми.
    И това с БМВ - със задно предаване.

  19. 19 Профил на 0nzi
    0nzi
    Рейтинг: 660 Весело

    [quote#12:"g_t"]Никакво 4Х4 не помага, ако гумите са летни. [/quote]
    И тва е велика глупост. Явно никога не си карал такъв автомобил.
    Проблема на 4х4 с летни гуми през зимата е, не че не върви, напротив върви си без проблем, ама ич не спира и става едно мазалоооо. Ама иди обяснявай на разни дървени професори.
    А иначе, полезното в статията се изчерпва със заглавието и.

    Реалността е състояние на духа, предизвикано от липсата на алкохол.
  20. 20 Профил на 0nzi
    0nzi
    Рейтинг: 660 Весело

    [quote#19:"0nzi"]Ама иди обяснявай на разни дървени професори. [/quote]
    Да се чете "Ама иди обяснявай на разни дървени професори, що на 4х4 трябва да му слагаш зимни гуми".

    Реалността е състояние на духа, предизвикано от липсата на алкохол.
  21. 21 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 823 Неутрално

    До коментар [#5] от "Любомир Гаврилов":

    Освен това след 6-тата година от производството, дори и да не са карани, зимните гуми са за изхвърляне, защото каучука губи свойствата си !!!

  22. 22 Профил на valkiry
    valkiry
    Рейтинг: 455 Неутрално

    И ВСЕ ПАК ДА СИ СВЕРИМЕ ЧЕСОВНИЦИТЕ . УЖ ВСИЧКИ ГИ ЗНАЕМЕ , А ДОСТА БЕЛИ СТАВАТ ОТ НЕЗНАНИЕ !!!!

  23. 23 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1019 Неутрално

    До коментар [#5] от "Любомир Гаврилов":

    Добрата зимна гума е много полезна!Направи си опит на един и същи терен с една и съща кола,с различни видове гуми.Ако си подбрал качествена марка,ще останеш изненадан от разликата в поведението на автомобила!

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  24. 24 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1019 Неутрално

    До коментар [#21] от "tademan":

    Не всички гуми са от един и същ материал.Това със загубата на качествата не важи много за силиконовите смески,но все пак и те остаряват.

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  25. 25 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1019 Неутрално

    До коментар [#9] от "KEFALCHO":

    В скандинавските страни също.

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  26. 26 Профил на Thermobee
    Thermobee
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Аз на път си взимам и икона, кирка и тоалетна хартия :)

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Не на ислямската инвазия в Европа!
  27. 27 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 823 Неутрално

    До коментар [#24] от "sandman":

    Така пише в непреведената на български книжка с инструкции към автомобила ми.

  28. 28 Профил на RS1600
    RS1600
    Рейтинг: 398 Неутрално

    До коментар [#5] от "Любомир Гаврилов":

    Невероятна глупост сте написали, г-н Гаврилов. На сняг зимните гуми спират 2 пъти по-добре, а теглителната им сила е х5 спрямо летните. "Умници" като вас са безпомощни пред най-малкия баир в условия като днешните.

    Опитните шофьори може да определят статията като безсмислена, но за по-неопитните съветите не са лоши. На който не му харесва - да не чете вместо да филостовства.

    Относно всесезонните гуми: ако сте чели тестовете от последните години ще знаете, че модерните гуми от този тип всъщност постигат отлични показатели (от порядъка на 80-90% от представянето и на зимните и на летните гуми). За някои шофьори с неголям годишен пробег може да са чудесна алтернатива.
    Негативите им са свързани най-вече с по-бързо износване.

  29. 29 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 4775 Неутрално

    [quote#19:"0nzi"]Проблема на 4х4 с летни гуми през зимата е, не че не върви, напротив върви си без проблем, [/quote]

    Това можеш да го кажеш на един приятел, който с джип последен модел с летни гуми при 10 см сняг ме помоли да му купя спешно вериги за сняг и да му ги занеса на мястото, където беше закъсал.

    Няма да отговарям на всяка идиотщина на подполковник Грънчаров
  30. 30 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1019 Неутрално

    До коментар [#27] от "tademan":

    Правилно са го написали,но аз обичам/имам и възможност/ да експериментирам.Преди няколко години за проба сложих стари зимни Мишленки,вярно с много голям грайфер,но се държаха чудесно.Все пак това е от топ марките.По-евтините варианти вероятно и 6 години няма да издържат.

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK