"Рено Зои" е първият електромобил с цена под 16 000 евро



Единствената световна премиера на електромобил от голям производител, на продължаващия до неделя автосалон в Женева, е новото "Рено Зое" (ZOE). Рекламиран като първата достъпна кола на ток, подходяща за ежедневна употреба, той ще се появи на пазара през есента, но от 6 март се приемат поръчки от 11 европейски страни.


Цените във Франция тръгват от 15 700 евро след приспадане на държавната субсидия от 5000 евро. Във Великобритания "Рено Зое" ще се продава за минимум 13 650 лири (около 16 450 евро), като финансовата помощ е в размер на 4333 лири. Без данъчни отстъпки, в Швейцария френският електромобил ще струва поне 22 800 франка (почти 19 000 евро).


Една от причините електромобилите на "Рено" да са сравнително евтини е фактът, че в тяхната стойност не е включена себестойността на батериите - един от най-скъпите компоненти на колите на ток. Те си остават собственост на компанията, като се заменят безплатно при проблем и се ползват срещу месечна такса. При "Зое" за наема на акумулаторите ще се плащат минимум 79 евро при подписване на тригодишен договор с уговорката, че ще се изминават до 12 500 километра годишно.




В България "Рено Зое" няма да се продава
В България "Рено Зое" няма да се продава, както и другите електромобили на френския производител. От местното представителство на компанията смятат, че докато държавата не предлага никакви стимули за покупката и експлоатацията на екологични модели, те няма да са достатъчно конкурентно способни. Съответно не са оправдани и разходите по тяхното осигуряване и последващо обслужване.


Електромобил с 60 патента
От "Рено" без капка скромност отбелязват, че техния модел "Зое" е използва всички най-съвременни технологии за производство на електромобили. В колата могат да се видят шест компонента, вграждани за първи път в автомобил на ток, а общо в него има 60 компонента, защитени с патент.

"Рено Зои" е първият електромобил с цена под 16 000 евро

© Рено


"Зое" е четвъртият модел в гамата от електромобили на "Рено", като той се присъединява към вече лансираните през миналата година "Флуанс" Z.E. и "Канго"Z.E. и мъникът "Туизи", който ще направи пазарният си дебют на 15 март.


Петима пасажери и багажник с капацитет 338 литра
Поглед към техническите параметри на "Рено Зое" ще ни покаже, че моделът е електрическа алтернатива на познатия модел "Клио" на французите. Електрокарът е дълъг 4.08 метра, широк 1.73 метра, висок 1.57 метра и има междуосие 2.59 метра.


В купето има място за петима пасажери, а багажникът е с минимален обем 338 литра. Това са показатели, сходни с тези на вече цитираното "Клио".


Електромоторът на "Зое" е с мощност 88 конски сили, като постоянно разполага с максимален въртящ момент от 220 Нм. Каква динамика осигурява той все още остава тайна, но пък се знае, че максималната скорост на движение е 135 км/ч.


Интересното е, че "Рено Зои" е първият електромобил с пробег от 210 километра с един заряд на батериите в рамките на тестовия европейски цикъл NEDC4. Това е постигнато чрез няколко иновации.


Различните системи са обединени под името "Range OptimiZEr" (оптимизация на обхвата, в свободен превод). "Рено Зое" зарежда батериите си по време на път по няколко начина. Това става при движение по инерция и спиране, като кинетичната енергия, се превръща в електрическа. Този подход може да добави до 100 километра към запаса от ход при шофиране в градски условия при студено време и до 150 километра, когато е топло, но не горещо.

"Рено Зои" е първият електромобил с цена под 16 000 евро

© Рено


Максимално ефективното оползотворяване на кинетичната енергия става, чрез контролирано от електроника спиране с помощта основно на електромотора, който в тази ситуация работи като генератор и на спирачките на колата, също генериращи ток.


Сериозно е оптимизирана и работата на системата за затопляне и охлаждане на салона. Помощ за удължаването на пробега на "Рено Зое" оказват и новите гуми "Мишлен" EnergyTM E-V с намалено съпротивление при търкаляне. Те са специално разработени за употреба в електромобили.


Не нулеви, но доста ниски вредни емисии
Формално погледнато при придвижването с "Рено Зое" в атмосферата не се отделят никакви вредни емисии. Компанията производител обаче коректно посочва, че в зависимост от това как се добива електроенергията в страната на експлоатация, електромобила "цапа", макар и доста по-малко от кола с бензинов или дизелов мотор и дори от хибрид.


При микса за добива на електроенергия в Европа(съотношението произведен ток от възобновяеми и традиционни източници) средно за континента при изминаването на един километър ще се отделят 62 грама въглероден диоксид. За сравнение се посочва, че хибридът "Тойота Приус" "произвежда" 89 г/км.


Във Франция, заради широкото използване на електричество от възобновяеми енергийни източници, при изминаването на един километър с "Рено Зое" ще се генерират 12 грама въглероден диоксид. При представянето на модела беше посочено също, че 85% от използваните за направата му материали подлежат на рециклиране, а 9 на сто от използваните пластмаси, вече веднъж са минали през преработка.


Зарежда се между 30 минути и 9 часа
Новият електромобил на "Рено" има на борда си литиево-йонни батерии с капацитет 22 киловатчаса. В колата е вградена специално разработената за нея зарядна станция "Хамелеон" (Chameleon charger). Вързана към нормална еднофазова електрическа инсталация тя може да зареди батериите на "Зое" за девет часа.


Използвайки трифазен ток 22 киловата и 32 ампера, тя се справя със задача за един час. Ако токът е 43 киловата и 63 ампера, пълният заряд на батериите отнема едва 30 минути.


"Рено" ще предложи на общинските власти и частни фирми и станции за бърз заряд с цена 3000 евро, което според компанията е с около една четвърт по-евтина от конкурентните продукти.


Управление чрез таблет
Иновациите в "Рено Зое" продължават и със системата R-Link - мултимедийна система, базирана на таблет, която предлага управление на системите за забавление в колата, навигацията и опциите за заряд на акумулаторите. Системата разполага с реагиращ на допир дисплей с размер седем инча, като приема гласови команди и може да се управлява и с бутони на волана на колата.

"Рено Зои" е първият електромобил с цена под 16 000 евро

© Рено


Специално за R-Link са разработени над 50 приложения с различни функции. Сред вече качените са програма с архивирани бази данни за консумацията на енергия, за оценяване на екологичността на стила на шофиране, както и такава, даваща съвети за максимално ефикасно използване на енергията.


Навигацията пък може да предложи най-малко енергийно консумиращ маршрут, като и във всеки един момент да прогнозира какъв запас от ход има електромобила. В базата данни постоянно ще бъдат вкарвани и локациите на всички зарядни станции в съответната страна, като ще може да се получи информация кои от тях са свободни към момента.


Собственикът на "Рено Зое" ще може да комуникира със системата R-Link от разстояние, чрез своя мобилен телефон или компютър.


Чрез тях ще може да активира или да спре зареждането на акумулаторите, да зададе час, в който да започне заряда, за да се възползва от преференциални цени на електроенергията и да си поръча предварително загряване или охлаждане на салона за определен час.


Тук е моментът да се отбележи, че климатичната система на "Рено Зое" разполага със сензор за замърсяване, който автоматично спира притока на въздух отвън, ако той не отговаря на определени критерии. Освен това, в купето е монтиран и йонизатор с два режима на работа - убиващ бактериите и създаване на релаксираща атмосфера, чрез балансиране на положително и отрицателно заредените йони във въздуха.


Пази се, идвам
Един от потенциалните проблеми на електромобилите е, че те са много тихи, което създава риск за сигурността на пешеходците. Това е накарало създателите на "Зои" да монтират в колата системата "Z.E. Voice".


При скорост между 1 и 30 км/ч тя издава звуци, предупреждаващи за идването на колата. Водачът може чрез натискане на бутон да избере между три различни "мелодии" или да изключи системата.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Ченкете
    Ченкете
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Уауууу та те рено здрава каруца не могат да произведат камо ли електроавтомобил.

    Де го тоя УЖ пребитият на Магистрала Тракия Пауновски? Ако всички журналисти на КАПИTAЛ са такива измамници - мерси ви за форума!
  2. 2 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1187 Весело

    ЗоЕ.
    Френска кола.
    На френски се чете ЗоЕ.
    Защо трябва непременно да поангликанчваме всичко?
    ЗоЕ.
    А иначе статията е интересна!

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  3. 3 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 643 Неутрално

    срам за българското правителство! докога тук ще ни пробутват динозаври като лукойл или руски АЕЦ...

  4. 4 Профил на ck
    ck
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Пазарът у нас за китайския автомобил е отворен.

  5. 5 Профил на 100 Рублей за Доллар
    100 Рублей за Доллар
    Рейтинг: 1408 Неутрално

    ...При скорост между 1 и 30 км/ч тя издава звуци, предупреждаващи за идването на колата. Водачът може чрез натискане на бутон да избере между три различни "мелодии" или да изключи системата....

    Само не трябва да дават софийските таксидийчета да си изберт мелодия

    Жуеш нагло ть1 хамон... Ах, как видно что шпион...!
  6. 6 Профил на A.K
    A.K
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Производството на такава кола или поне части за такава кола бяха възможността България да има производство на адекватни коли за пазара, а не като сегашните измислени китайски.

  7. 7 Профил на Россприматрезил
    Россприматрезил
    Рейтинг: 594 Неутрално

    С тоя наем за батериите цената и става като на другите, че и по-зле.

    WWW . ДЕНьГИ .ru.net
  8. 8 Профил на sasho1914
    sasho1914
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Това, че батериите са под наем, има 2 причини, доколкото знам. Намаляването на цената на колата е една от тях. Другата е, че Рено изграждат станции, на които да се сменя батерията за няколко минути и след това да си продължиш пътя, вместо да я зареждаш. Като влизане в бокса един вид

  9. 9 Профил на Анализатор -  ДЕМОКРАЦИЯТА Е  КАЧЕСТВО НА ИЗБОРА!
    Анализатор - ДЕМОКРАЦИЯТА Е КАЧЕСТВО НА ИЗБОРА!
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#7] от "a...":
    Да, аз установих горе-долу същото: Сега консумирам около 80-90 евро месечно за дизел, като през седмицата ходя на работа, а през уикенда пропътувам около 40 км. Едва ли много хора биха се засилили да купуват Зои само от една гола любов към природата...Покупката на всяка стока минава през джоба...
    В статията обаче е пропуснато, че се предвижда Зои с таван от слънчеви панели, което е фактор за пробега.

    Банването в Дневник противоречи на текстове от Конституцията и Хартата за правата на човека
  10. 10 Профил на Реконструктор
    Реконструктор
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Поредната доилка за балъци.

    И не правильно думать, что есть чьим-то богом обещанный рай
  11. 11 Профил на ivailosavoff
    ivailosavoff
    Рейтинг: 461 Неутрално

    Супер коли4ка и супер на4ало за вси4ки технологии на ток! Ли4и си 4е Рено работят здраво, както у другите марки! След няколко години се надявам на голям технологи4ен пробив, който комбиниран с държавна подкрепа по в света ще доведе до пове4е продажби!
    Пожелавам на Рено, както и на вси4ки други производители УСПЕХ!

  12. 12 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2528 Неутрално

    До коментар [#2] от "Г.":


    [quote#2:"Г."]На френски се чете ЗоЕ.
    Защо трябва непременно да поангликанчваме всичко? [/quote]
    ===========================

    Като Еспас ( простор) ,
    но масово го наричат Еспейс ?

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  13. 13 Профил на Станислав Георгиев
    Станислав Георгиев
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Много симпатична кола! Французите са на прав път и въпреки, че все още са скъпи електромобилите (цена от 15-20 хиляди евро) със сигурност модела ще е по-успешен от Peugeot Ion.

    www.parts.bg
  14. 14 Профил на P.S.
    P.S.
    Рейтинг: 436 Неутрално

    До коментар [#9] от "Анализатор":

    т. нар. lease (наем) на батерията има няколко предимства .

    1. Както всички чудесно знаем, с времето капацитета на батериите малко или много пада.. при масовите електромобили (масови извън БГ ) се дава гаранция, че между 5 и 8 години капацитета им няма да падне под 80% от първоначалния. Чрез наема този момент се елиминира, тъй като практически докато имате колата батерията ще е в перфектно състояние, а ако не е ще се сменя .. или разменя на станция за бърза подмяна.
    2. Това потенциално поддържа цената на колата на втора ръка по-висока, тъй като в нея практически ще липсват сериозни амортизации (изключая нашите пътища).
    3. В дългосрочен план също има косвени печалби от липсата на смяна на консумативи.. масла.. филтри.. глупости.. аи батерията (най-големия консуматив) си остава нова.

    Сметка.. при 1 000 км/месец при стандартен автомобил.. давате 200 лв/м за гориво (7л/100)
    При ЗоЕ: за 1000 км давате 11 лв за ток при нощна тарифа (22 kW за 200 км) + 156 лв за наем на батерията = 167 лв
    (при съпоставими стойност на автомобилите.. )

    т.е. няма да ви излезе мн. по-евтино но.. буквално забравяте за текуща поддръжка и консумативи.. (вижте горните 3т.), а колкото повече км минавате, толкова по-изгодно става.

  15. 15 Профил на P.S.
    P.S.
    Рейтинг: 436 Неутрално

    .. не казвам, че е супер изгодно, но поне вече електрическите коли се доближават до практичността.. за жалост в БГ все още преференциите са = 0, но предвид очакваните такива (безплатна синя зона, може би данъци/ддс), тогава вече определено предимствата ще наклонят везните.

  16. 16 Профил на b_d_s
    b_d_s
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Както винаги са били и сега Рено са едни от новаторите. Жалко, че батериите не са включени в цената, иначе направо бих се замислил да си взема една такава колица.

  17. 17 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1187 Любопитно

    До коментар [#12] от "Чардо":

    Именно
    +

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  18. 18 Профил на Ченкете
    Ченкете
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Ка се идни и същи мечите тук за всяка марка бре?

    Идин балък да се намери се тук да пазарува се файда, а? Нищо че рено вкарват чилияк след чиляк в онкологията.

    Дори на улицата и незнайно на кого е, рено ме сеща за кучешко лайно на новата ми обувка.

    Де го тоя УЖ пребитият на Магистрала Тракия Пауновски? Ако всички журналисти на КАПИTAЛ са такива измамници - мерси ви за форума!
  19. 19 Профил на Дразнител
    Дразнител
    Рейтинг: 771 Неутрално

    До коментар [#14] от "p_s":

    Всичко това е вярно, но бях при местния дилър на Рено, който ми е дружка и ме светна каква е работата.
    1. Цената на тая кола (без батерията) е по-висока, отколкото на Клио! От друга страна, нейното производство очевидно е по-евтино, защото няма сложна скоростна кутия и няма ДВГ, който е в пъти по-скъп от един електромотор. Цената на електрониката, която управлява мотора също не е нещо особено, защото тази технология е добре развита и популярна при управленията на асансьори.
    2. Идеята, че имаш винаги "перфектна батерия" също е химера. С дребни букви е написано, че батерията може да има до 25% намален капацитет. Т.е. може да се оплачеш чак когато капацитета и падне под 75%. И тогава ще ти сложат някаква батерия, която примерно е с капацитет 80% от този на нова и понеже не е нужно да е нова, не можеш да се оплачеш

    Иначе сметката за икономията от гориво е вярна - тук бензина вече мина 1.60€/л. Нафтата е 1.42€/л.
    А тая работа с подмяната на батерия "в бокса" май е само за Fluence Z.E. и Kangoo Z.E..

    Защо "Титаник", а не "Аврора" ?!
  20. 20 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 876 Неутрално

    [quote#7:"a..."]С тоя наем за батериите цената и става като на другите, че и по-зле. [/quote]
    Така е, защото държавата у на с не дава никакви стимули за експлоатация на електромобили.
    У нас най-удачно е да използавш 4-5 годишен автомобил.
    Последното нещо, което вълнува българският управляващ, е състоянието и чистотата на въздуха. В Париж въздухът е много по-чист отколкото дори и в околностите на София.

  21. 21 Профил на Цезар
    Цезар
    Рейтинг: 541 Любопитно

    Трябва цените още да паднат ... за да станат достъпни и за Българина ...

  22. 22 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3100 Неутрално

    Я, електромобилите можели да са симпатични. Впечатляващо е също, че франсетата дават конкретни данни колко замърсяват незамърсяващите електромобили - 62 г/км. Моят дизеляк прави 146 г/км, но поне не мисля за батерии. Е, вечер малко се въртя в леглото, преди да заспя, борейки се с нечистата си екологична съвест, но какво да се прави.

    Gunter glieben glauchen globen
  23. 23 Профил на DFGeneer
    DFGeneer
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#22] от "g_t":

    Електромобилите не замърсяват когато се движат. Тези 62 г/км са от производството и преноса на необходимата електрическа енергия за километър. Ти в твоя дизел със 146 г/км включил ли си колко емисии са отишли за производството и транспортирането на дизела до бензиностанцията? Така си и помислих, не си. Освен това 146 г/км предполагам отговарят на официалния разход който не е точно като реалния.
    Ами азотните окиси и саждите дето са канцерогенни? Те са много по-силно токсични от въглеродния двуокис който всъщност дори не е замърсител.

  24. 24 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 738 Неутрално

    Френската държава хубаво дава субсидия като си купиш Рено, ама тя доколкото знам е собственик на около 30% дял от фирмата. Освен това си ги облага с данъци като френска фирма.
    От какъв зор българската държава да дава субсидия на френската фирма Рено? Аз съм много против с моите пари да дават субсидия, за да си купува някой модерни играчки.
    Виж, ако има български производител, ако ще да е на Гришата китайската фабрика да почне да прави електрокари - малко по-съгласен бих станал.

  25. 25 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3100 Неутрално

    До коментар [#23] от "DFGeneer":


    [quote#23:"DFGeneer"]Електромоилите не замърсяват когато се движат.[/quote]
    Айде бе, сериозно?
    [quote#23:"DFGeneer"]Тези 62 г/км са от производството и преноса на необходимата електрическа енергия за километър. [/quote]
    Ти ме уби направо. Аз през цялото време си мислех, че от ауспусите на тролеите излиза въглероден двуокис, а то не било така.
    [quote#23:"DFGeneer"]Ти в твоя дизел със 146 г/км включил ли си колко емисии са отишли за производството и транспортирането на дизела до бензиностанцията? [/quote]
    Не, не съм. Очаквам ти да ги изчислиш и да ме светнеш. Тогава вече ще ме чакат още по-безсънни нощи.

    Gunter glieben glauchen globen
  26. 26 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3100 Неутрално

    [quote#24:"Камен"]Аз съм много против с моите пари да дават субсидия,[/quote]
    Ами никой не дава субсидия, така че и да си против, и да не си, все тая.

    Gunter glieben glauchen globen
  27. 27 Профил на vampiboy
    vampiboy
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Това е бъдещето, макар, че тези трамвайчета няма да имат тръпката на истинския ръмжащ бензинов автомобил.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK