В София заработи слънчева зарядна станция за електромобили

В България има около 70 електромобила, като повечето са преработени модели с традиционни двигатели, като този "Нисан Микра"



Първата в страната фотоволтаична станция за зареждане на автомобили, скутери и велосипеди на ток беше открита днес пред "Интер експо център" на бул. "Цариградско шосе" в София. Инициатор на проекта е консорциум "Зелена енергия", а финансирането е осигурено от Програмата за малки проекти на глобалния екологичен фонд и ПРООН.


Станцията може да зарежда едновременно един електромобил и един скутер или велосипед. Енергията ще се ползва безплатно със специални карти, които могат да се вземат от фирмата, която е разработила и реализирала проекта "А1еко".


Зарядната екостанция за електрически превозни средства има няколко предимства пред подобните инсталации, черпещи ток от мрежата. Тя е автономна, като няма нужда от инфраструктура (трафопостове, мрежа), за да функционира. Освен това станцията произвежда зелена енергия и така ползващите ток от нея превозни средства са напълно "зелени", защото не се движат с произведена от фосилни енергоизточници енергия.




Зарядната екостанция има максимална дневна производителност от 23 киловатчаса, като за една година може да захрани 1440 електромобила и 3800 електрически скутера. При пробег от една дозареждане от 50 км се получава средно годишно намаляване на изхвърляния в атмосферата въглероден диоксид от 10.5 тона.


Цената на станцията, която е експериментална, е 60 000 лева. При масово производство тя може да намалее. Основната част от сумата отива за фотоволтаичните панели, модула за контрол на енергийните потоци и акумулаторния блок, които са вносни, сред най-добрите в света.


При положение че няма електромобили, които да консумират натрупаната от станцията електроенергия, тя ще се използва за нощното осветление на "Интер експо център". При поредица от облачни дни, когато производството на ток е по-ниско, има възможност енергия да се черпи от електропреносната мрежа.


От консорциум "Зелена енергия" смята, че София има нужда от пет-шест подобни зарядни станции. Като на подходящо място за тяхното изграждане се смятат входно-изходните магистрали, районите около буферните паркинги на метрото, централните жп и автогара, спортните зали и стадионите, моловете и хипермаркетите.


Според председателя на индустриален клъстър "Електромобили" Илия Левков в страната има около 1500 електрически превозни средства - основно скутери и велосипеди. Автомобилите на ток са около 50, като основната част от тях са конверсирани, тоест превърнати от модели с нормален двигател на такива, движещи се на електричество.


Слабата популярност на автомобилите на ток у нас се обяснява с високата им цена и липсата на данъчни и други стимули за тяхната покупка и експлоатация. В България се продават четири модела серийни електромобили - триото с обща база "Мицубиши i-MiEV", "Пежо Йон", "Ситроен С-Зеро", струващи около 69 000 лева с ДДС, и електромобилът с разширен обхват "Опел Ампера" с цена 84 000 лева. Компанията с най-богата гама електромобили - "Рено", официално обяви, че няма да ги предлага у нас, докато не бъдат приети стимули за тяхното закупуване и експлоатация.


Справка в българския локатор за зарядни станции за електромобили (bg.PlugSurfing.org) в София показва, че вече има четиринадесет точки, на които могат да се заредят подобни превозни средства.

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на wds23355772
    wds23355772
    Рейтинг: 1149 Весело

    "електромобилът с разширен обхват "Опел Ампера" разбирай електромобила с бензинов двигател... В последния брой на Авто билд се обяви, че Ампера реално харчи с 300% повече от данните на производителя.

  2. 2 Профил на l_i_k_a_t_a
    l_i_k_a_t_a
    Рейтинг: 497 Неутрално

    От толкова зеленина (зелена Енергия ) започваме да посиняваме.
    Отсякаха горите, посраха морето и реките,сега е време да се бият в гърдите колко са зелени и обичали природата.
    НЕЩАСНИЦИ

  3. 3 Профил на sasho1914
    sasho1914
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Под сн.4 пише:
    "Електромобилът с разширен обхват "Шевролет Волт" и електрически велосипед"
    А на снимката е Опел Ампера и дори името е изписано с големи букви на самата кола...

  4. 4 Профил на saseff
    saseff
    Рейтинг: 605 Неутрално

    "Енергията ще се ползва безплатно със специални карти, който могат да се вземат от фирмата, която е разработила и реализирала проекта "А1еко".

    С една дума,пак ваши и наши се се вредят.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    saseff
  5. 5 Профил на ~*~
    ~*~
    Рейтинг: 1694 Неутрално

    Браво! И дано, по-скоро сложат повече от тези станции и най-важното, по-скоро да бъдат приети подходящи и атрактивни стимули за закупуване на електромобили.

  6. 6 Профил на Toj e
    Toj e
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Точно така трябва да се изграждат станциите, да не минават през монополите така цената за зареждане ще остане ниска и в скоро време ще се увеличат електромобилите.

  7. 7 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Най-ниският засега регистриран въглероден отпечатък на превозно средство с мотор за подпомагане е не на електромобили, а на обикновен мотопед

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  8. 8 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 5168 Неутрално

    Малка стъпка напред в правилната посока.

    Gunter glieben glauchen globen
  9. 9 Профил на acb16
    acb16
    Рейтинг: 877 Весело

    "<..Зарядната екостанция има максимална дневна производителност от 23 киловатчаса.....Цената на станцията, която е експериментална, е 60 000 лева...>" ______________________
    -Кое му е експерименталното на това нещо?? Уточняването броят на викащите браво... На какво по точно викате браво???=>на дневна производителност от 23 киловатчаса или на 60 000 лева.

  10. 10 Профил на customize
    customize
    Рейтинг: 497 Неутрално

    защо цените на Рено са толкова високи?

    Един кит за преобразуване от бензин на ток е 3,000 лева в Америка.

    Като приспаднем разликата между електромотор и двигател с всичките му системи за охлаждане и мазане един електромобил серийно производство трябва да е по- евтин от конвенционалните.

  11. 11 Профил на Маргарит Пицов
    Маргарит Пицов
    Рейтинг: 603 Неутрално

    Смарт са пуснали доста готини електромобили (аз карах един - ще публикувам снимки и малко текст тези дни) ... и един много готин ел.велосипед... струва 2900 евро, ама тип-топ... супер дизайн... бижу... щях да си го купя, но поята любима ме спря с аргументите... много пари, имал съм си скъпо колело - да съм си въртял педалити... тинтириминтири... добре че са жените да мислят за (заради) нас....

    На спортни състезания с/у Германия не викайте "Бъъългари - юююююнаци" , защото Дойчо разбира "You , nazi!"
  12. 12 Профил на Маргарит Пицов
    Маргарит Пицов
    Рейтинг: 603 Неутрално

    Егое Е-байкът на Смарт:

    http://www.page-online.de/media/rubrik_kreation/11_2011/111107_SmartEBike/content_size_KR_111107_Smart_Ebike.jpg

    Спирачката зарежда батерията... Красота

    На спортни състезания с/у Германия не викайте "Бъъългари - юююююнаци" , защото Дойчо разбира "You , nazi!"
  13. 13 Профил на silent step
    silent step
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Ако трябва да плащат по 80 ст/квт май ще е по добре да си караме на бензин.

  14. 14 Профил на Реконструктор
    Реконструктор
    Рейтинг: 714 Неутрално

    [quote#10:"customize"]защо цените на Рено са толкова високи? [/quote]

    Батерии.

    И не правильно думать, что есть чьим-то богом обещанный рай
  15. 15 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2084 Неутрално
  16. 16 Профил на rents
    rents
    Рейтинг: 497 Весело

    Супер, сега някои тарикати ще могат да спират на сянка...

  17. 17 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 599 Неутрално

    Идеята е добра - един ден всички да си зареждаме колата вкъщи, направо от слънцето. За целта обаче, всяко домакинство трябва да има гараж, с монтирани на покрива панели.

    За панелни жилищни комплекси с по 300 брички около блок - не става. На всяка кола са необходими часове зареждане.

    Но за 10 години могат доста да се променят нещата - когато в БГ се обособи средна класа, когато станат на достъпна цена и с нормално тегло батериите и когато падне цената на соларните панели.

  18. 18 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 752 Неутрално

    За 2-3 дена цените на горивата се увеличиха с 0,10 лв, почти 4%. Медиите мълчат, Дон Тиквони не е чул, от "Дневник" също няма коментар.

  19. 19 Профил на Анализатор -  ДЕМОКРАЦИЯТА Е  КАЧЕСТВО НА ИЗБОРА!
    Анализатор - ДЕМОКРАЦИЯТА Е КАЧЕСТВО НА ИЗБОРА!
    Рейтинг: 660 Неутрално

    До коментар [#1] от "Варненски":
    Многото плюсове на твоя пост само показват колко захлюпен е форумния читател на Дневник! Как можа да измислиш такава тлъста лъжа? Пред очите ми е последния брой на AUTOBILD.DE...
    Че и весело го казваш, братчед...

    Банването в Дневник противоречи на текстове от Конституцията и Хартата за правата на човека
  20. 20 Профил на wds23355772
    wds23355772
    Рейтинг: 1149 Весело

    До коментар [#19] от "Анализатор":

    Хубу де. Не е от тая седмица а от миналата. Със сигурност обаче не е лъжа, че Ампера-та лъже с 300%. Те за това ми слагат плюсчета хората. Не щото съм уцелил с точност броя на списанието... Хващай нещата глобално, щото иначе сам ти изглеждаш ... захлюпен!

  21. 21 Профил на Анализатор -  ДЕМОКРАЦИЯТА Е  КАЧЕСТВО НА ИЗБОРА!
    Анализатор - ДЕМОКРАЦИЯТА Е КАЧЕСТВО НА ИЗБОРА!
    Рейтинг: 660 Неутрално

    До коментар [#20] от "Варненски":
    Ааааа, значи когато вярвам на лъжите ти, не съм захлюпен... Започнах да схващам...

    Банването в Дневник противоречи на текстове от Конституцията и Хартата за правата на човека
  22. 22 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1183 Неутрално

    "От консорциум "Зелена енергия" смята, че София има нужда от пет-шест подобни зарядни станции. "

    Демек, допускат, че някой ден в София може да има 5-6 подобни автомобила ли?

    Те, електрокарчетата, са доста ефективни за градски условия, поне като разход за ток в сравнение с бензина, ама батериите, като се вземе предвид, че ще са изложени на студ зимата, освен това ще се разреждат много, няма как да изкарат повече от година и половина-две. Та едни неколко хилки годишно за батерии са си много, а и нема изгледи да падне цената, докато разходите са основно за суровини.

  23. 23 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 786 Неутрално

    До коментар [#6] от "Toj e":

    Как ще остане ниска бре, тези 60 хил. лв инвестиция как се избиват?
    То там една-две коли на ден да минат най-много. На Амперата батерията беше май 18 кВтч, а тази станция дава до 23 кВтч на ден. Смятай по колко трябва да плащат, ако е на пазарен принцип.

  24. 24 Профил на Ангел Василев
    Ангел Василев
    Рейтинг: 225 Неутрално

    ПОСОЧЕНИТЕ НЕДОСТАТЪЦИ са нормални за ТОЗИ НАЧАЛЕН ЕТАП-ЩЕ ИМА НАПРЕДЪК ГОЛЯМ





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK