
© Анелия Николова
През март миналата година в столичния КАТ беше регистрира първия чисто нов електромобил. Към момента "фабричните" електромобили едва ли са повече от десет, има и около 50, които са преоборудвани, като бензиновият мотор е заменен с електрически
Новите собственици на електромобили да получават финансова подкрепа в размера на 30 процента от стойността на колата. Това предложиха представители на индустриалният клъстър "Електромобили" на дискусия, провела се днес в Българската стопанска камара, предаде БТА. Те поискаха също колите на ток да бъдат освободени от пътен и от годишен данък, от такса за паркиране в градовете, както и от такса за регистрация.
От организацията предлагат увеличаване на данъците на семействата, които имат повече от една кола, използваща минерални горива. Предлага се също за автомобилите с двигател с вътрешно горене в годишния данък да се въведе екокомпонента, която да нараства пропорционално според екологичните вреди, които колата нанася на околната среда, като се предвидят и стимули за замяна на старото превозно средство с електромобил.
Според разчетите на експертите, ако тези техни искания бъдат приети, до 2025 година електромобилите ще представляват 3% от автопарка в страната. Към този момент по пътищата на Европа се очаква да се движат най-малко 200 000 електромобила.
По повод нови възможности за икономиката и хората, които електромобилите дават, председателят на индустриалния клъстър "Електромобили" Илия Левков посочи, че секторът изисква висока квалификация и подобряване на учебните програми в средните и във висшите училища. Този вид индустрия е с висока добавена стойност и може да носи добри доходи, посочи той.
Вече има създадена българска зарядна колонка за електромобили, която в момента се изпитва. У нас се създават и модели за подмяна на обикновения двигател на колата с електродвигател, добави Левков.
Наскоро министърът на енергетиката Делян Добрев обяви, че националният план за подпомагане на електромобилите предвижда да отпаднат таксата за регистрация, плащането на местни данъци и такси, както и покупката на винетки за тях. Столичната община пък ще освободи електромобилите от такси в зоните за паркиране
По думите на министъра покупката на електромобил е скъпа инвестиция за всеки и затова стимулите са важни. Той пресметна, че разходът на гориво при тях е два пъти по-евтин, отколкото за дизеловите коли - по-малко от 9 лв. за 100 км пробег.
До края на месеца планът за подкрепа на този вид транспорт с предложенията за законодателни промени ще бъде внесен в Министерския съвет и се очаква да влезе в сила до края на годината.