Субсидии увеличиха продажбите на електромобили в Западна Европа с 60%

"Нисан Лийф", който наскоро мина през фейслифт вероятно е най-популярният електромобил в Западна Европа.

© Нисан

"Нисан Лийф", който наскоро мина през фейслифт вероятно е най-популярният електромобил в Западна Европа.



Продажбите на електромобили и плъг-ин хибриди бележат ръст от 60% през миналата година, но пазарният им дял остава пренебрижимо малък, а популярността им изцяло зависи от правителствените субсидии, сочи анализ на британската компания Automotive Industry Data (AID). През 2013 година в Западна Европа са купени 38 617 коли с подобно задвижване, при 24 157 година по-рано. Пазарният им дял обаче е едва 0.34%.


Основна пречка пред налагането на електромобилите е високата им цена, често двойно по-висока от "нормален" автомобил в същия клас. При това положение не е изненадващо, че те имат успех в страните, където ползват правителствени стимули и редица бонуси.


Типичен пример е Норвегия, където електромобилите са освободени от традиционно високите данъци за колите, освен това притежателите им не заплащат ползването на платените пътища, паркират безплатно в целия град и могат да се движат в bus лентите. Тези екстри превръщат страната във втория най-голям пазар за екологичните превозни средства в Западна Европа със 7882 продажби през 2013 година.




Най-големият пазар на електромобили и плъг-ин хибриди в Европа е Франция, където са отчетени 8779 сделки през миналата година. Една от прочините е, че колите на ток ползват бонус от 5000 евро, а хибридите от 2500 евро.


Колко важни са субсидиите показва Холандия. Там бонусите за притежателите на електромобили се даваха до края на миналата година. В резултат през декември БМВ продаде 225 бройки от модела си i3, а през януари едва 15. "Тесла" модел S пък намери 578 купувачи през последния месец на 2013-та и само седем през първия от тази година.


Към момента производителите пазят в тайна колко от своите зелени модели са продали, но според анализаторите най-популярният електромобил в Западна Европа е "Нисан Лийф", следван от "Рено Зои" и Тесла Модел S.

Коментари (53)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1387 Неутрално

    Направо да ги забраняват старите, че да си купим от тези дето сега не се пипат.

  2. 2 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 1932 Неутрално

    За мен, това е пътят на развитие на автомобилната промишленост. Ползите са много, но и съпротивата на "черното злато" е много голяма!

  3. 3 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 521 Любопитно

    Некой може ли да ме светне що са зелени?

  4. 4 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2157 Неутрално

    Мале, дано депутатините си поспиват по-докъсно. Че види ли го някой, ще почне да драпа тези ценови Тесли да се субсидират и у нас. Аргументи винаги ще се намерят, най-солидният от които ще бъде: абе ние слънчева енергия на 80 ст./квч изкупувахме, сега за коли ли ще се скъпим..... И в момента, в който един рече "дай субсидия", другите 239 ще заграчат, че трябва да е още по-голяма, за да "види народът, че държавата му помага и че не трябва да разчита на едната заплата."

    Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!
  5. 5 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 763 Неутрално

    Eлектромобил плъг-ин, чудесно! Не може ли да се добави и фотоволтаичен панел на покрива? (може и да съм лаик, но си мисля, че това е съвсем логично). И веднага този автомобил би бил една супернеобходимост за големия град - отиваш с него на работа, оставяш го 7 ч под слънцето да зарежда, и ето ти едно перпетум мобиле.

  6. 6 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3183 Неутрално

    До коментар [#5] от "shumkar":

    Тойота ползва твоето предложение в Приус!

  7. 7 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 763 Неутрално

    До коментар [#6] от "Alexander97":

    Не го смятам за свое, то е повече от логично. Вярно е, че не съм се заглеждал в новите Приус, но поне при по старите не съм го забелязвал, и винаги ми е била странна липсата на подобен панел.

  8. 8 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1003 Неутрално

    [quote#3:"usero"]Некой може ли да ме светне що са зелени? [/quote]

    Защото получават голяма субсидия в зелено.
    Цените на колите в ЕСССР са ужасни в сравнение със САЩ. Поне електрическите да освободят от данъци и акцизи. На първо време да изравнят цената на Ампера и Волт.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  9. 9 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3123 Неутрално

    В Австрия няма субсидии за електромобилите,но въпреки това там продажбите са повече,отколкото в Германия,където има субсидии!
    Вече като чуя субсидии (или магистрали),ми се повръща! Аман от тарикати,които искат да цицат народа!

  10. 10 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3123 Неутрално

    До коментар [#8] от "Bulgarische Motoren Werke":

    Това го обясни на безработният или пенсионера със сто и петдесет (150) лева пенсия!

  11. 11 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1003 Неутрално

    До коментар [#10] от "deaf":

    Всеки да се простира според чергата си. Кола не се полага на никого. И без кола се живее, даже често много по-добре отколкото със.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  12. 12 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3123 Неутрално

    До коментар [#11] от "Bulgarische Motoren Werke":

    Да де,и аз точно това казвам! След като някой има шестдесет хиляди евро за електромобил,значи НЕ са му нужни субсидии!
    Между другото,всяка субсидия е лоша! И най-малкото е безсмислена...

  13. 13 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1188 Неутрално

    Не всекиму е необходима кола,но на някого-абсолютно.
    Считам,че бъдещето ще бъде на малките електроавтомобили.

  14. 14 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3123 Неутрално

    До коментар [#11] от "Bulgarische Motoren Werke":

    Колата е нещо велико! Невероятно изживяване е,когато натисна газта на моята "Калибра",и налягането ме залепи за седалката!

  15. 15 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3123 Неутрално

    До коментар [#13] от "dedo pepo":

    Не съм съгласен! Колата трябва да е ГОЛЯМА,за да се чувстваш бял човек,както се казва! И да е снежнобяла на цвят! И мадамите ще те заглеждат...

  16. 16 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1003 Неутрално

    До коментар [#12] от "deaf":

    Да де, нали и аз това казвам - да не струва 60 000 евро, а 40 000 долара. Тогава повече хора ще си я позволяват и няма да тровят въздуха. Да не говорим, че и цените на горивата са ни двойни в сравнение с Америка, така че икономията ще бъде значителна.
    Колата може да е нещо велико, но всяко удоволствие се заплаща.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  17. 17 Профил на Пакоджет
    Пакоджет
    Рейтинг: 292 Весело

    До коментар [#15] от "deaf":

    И си пусни оная чалгия, "Бял мерцедес"...

    "Тоз, който ни освободи, той ще да ни и пороби." Васил Левски
  18. 18 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3123 Неутрално

    До коментар [#16] от "Bulgarische Motoren Werke":

    Електромобилите няма да тровят въздуха само при положение,че тока който ползват е произведен от атомни централи или ВЕИ!

  19. 19 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3123 Весело

    До коментар [#17] от "42":

    Не слушам чалга,а Ей Си Ди Си!
    Остави майтапа,но верно жените се заглеждат като мина с колата! Не е само затова,че съм красив...

  20. 20 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1003 Неутрално

    До коментар [#18] от "deaf":

    Пълно щастие няма. Поне няма да тровят въздуха в големия град, което все пак е голям плюс.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  21. 21 Профил на оstavime
    оstavime
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Абе това не знам (много пари са все още тези хибриди), но сега си поръчах Е-велосипед.
    Вярно, че е малко скъпичък, но пък е перфектно решение за големият град.
    Препоръчвам го.

    Съсипахте коментарите в сайта с новата визия!
  22. 22 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1907 Любопитно

    [quote#18:"deaf"]Електромобилите няма да тровят въздуха само при положение,че тока който ползват е произведен от атомни централи или ВЕИ![/quote]
    Лека корекция. Дори ел.енергията да идва от въглища, то пак ще са по-екологични, защото е по-изгодно икономически да се правят филтри на големи топлоцентрали, а не какализатори за всеки автомобил по отделно. Говорим за филтри, а ако включим в сметката и икономиите от мащаба... А контрола може да е много по-ефективен, ако държавата има мерак де, иначе е все тая.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  23. 23 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1907 Неутрално

    Спокойно, и до нас ще стигне. Първо ще са баничарките предполагам, защото хем са малки и по-евтини, хем си изкарват парите. После може и ел.моторетки да потръгнат, ама ще трябва малко да качим платежоспособността си.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  24. 24 Профил на дурак
    дурак
    Рейтинг: 521 Весело

    [quote#19:"deaf"] Остави майтапа,но верно жените се заглеждат като мина с колата!


    Не е само затова,че съм красив...[/quote]

    скромността винаги е била украшение ,
    което малцина могат да си позволят

    де да го можех и аз....като теб..завиждам ти

  25. 25 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3123 Неутрално

    До коментар [#22] от "gost22":

    Вече всичко и навсякъде по света е Мафия...И тя няма да позволи ползването на електромобили да бъде по-евтино! Дори крайно надутата цена на електромобилите говори за това...

  26. 26 Профил на Ivanski
    Ivanski
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Ако някой ми обясни, как само една батерия прави цената двойна!!!!!

    Ivanski
  27. 27 Профил на дурак
    дурак
    Рейтинг: 521 Весело

    [quote#26:"Ivanski"]Ако някой ми обясни, как само една батерия прави цената двойна!!!!![/quote]
    Човешката глупост
    прави цената двойна , не батерията

    желанието да си Хай , вървежен,актуален

    и си плащаш
    ..................

    "Хората не занят какво да купуват,докато не им го покажеш" -

    СтивДжобс а той е велик в маркетинга

  28. 28 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1907 Неутрално

    До коментар [#25] от "deaf":
    Спокойно, това е класика. Всеки продукт в началото е скъп, за да си покрие разходите, а ако се наложи цените падат за сметка на оборота. Дори и да има мафия, то противопоставени са едни капиталисти на други капиталисти, което също обяснява високите цени — що да бориш конкурента с цени, като може да спечелиш повече ако поддържаш неговата версия?
    Ти виж, че вече освен като интересна новост, има модели с практическа насоченост — "баничарки", малки фирмени автомобилчета за дребни доставки, електромотопеди... все неща дето имат и практична стойност, нищо че все още са в скъпият клас. То и с мобилните телефони беше така отначало.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  29. 29 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2157 Неутрално

    [quote#9:"deaf"]Вече като чуя субсидии (или магистрали),ми се повръща! Аман от тарикати,които искат да цицат народа![/quote]

    В периода 2002 - 2008 надойдоха едни западни пи-ар, консултантски, коуч и прочие агенции, да учат дистрибуторчИтата как да набутат повече ненужна стока на наивните клиенти. Като се спука балонът, същите агенции се преквалифицираха на "политически и пи-ар трейнинг коуч съксес герънти..бла-бла-бла....". От най-низши политически кадри нагоре до партийни лидери посетиха вече по 50 семинара, колко е важно да бъдеш успешен, като "диференцираш пазара според интелектуалния потенциал" и му отправяш актуални послания. После попълват тестове и разни момчета на 38 години, в чиито речник 2 от 5 думи са на английски, ги правят смешни и шокат канчета, че никакви балъци няма да наловят с такива скормни резултати.

    Нито капка желание в тези извратенияци, да оставят нещо полезно зад себе си. На тях мозъкът им е промит, че успешният политик е този, който се търкаля най-дълго време по високтие етажи. Разбирай, Тодор Живков, Ахмед Доган, Фердинанд Маркос - това са им идеалите. Реформатори като Тачър, Шрьодер, Де Гол, Лудвиг Ерхард минават за "ебати типите копелета, щом след 2 мандата са изпуснали баницата...."

    Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!
  30. 30 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3123 Неутрално

    До коментар [#28] от "gost22":

    Да де,ама докато падне цената той живота си минал...
    Още в края на седемдесетте на миналия век бяха изобретени мобифоните и компактдисковете,но чак след двадесет и кусур години им падна цената!

  31. 31 Профил на angelboy8008
    angelboy8008
    Рейтинг: 572 Неутрално

    В Лондон Тойота Приус-ите са повече от голфовете в София.
    Субсидията е само £1000 и не е причината да са толкова много.
    Основната според мен е, че са освободени от такса център и така спестяват по £1300 на година, което ако я караш 7-8 години, ще ти спести £10.000 само от тая такса. Отделно данъка е много по-малък, а и парите които ще спестиш от гориво за тия 7-8 години...

  32. 32 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3123 Неутрално

    До коментар [#29] от "cinik":

    Така е,на един талантлив държавник му стигат десет години,за да извърши своето велико дело! Примерите са много,от Цезар,та през Левски,и стигнем до Рейгън!

  33. 33 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 814 Неутрално

    [quote#5:"shumkar"]Eлектромобил плъг-ин, чудесно! Не може ли да се добави и фотоволтаичен панел на покрива? [/quote]
    До коментар [#7] от "shumkar":

    100 вата от квадратен метър в слънчев ден, доста зареждане ще трябва да падне. Проблемът с електромобилите всъщност е проблем с батериите и по-скоро съотношение обем-тегло-капацитет. А един електродвигател трябва да е поне 50 киловата.


    Евроатлантида
  34. 34 Профил на angelboy8008
    angelboy8008
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Тойота от 1997 до 2013 са продали 5.3 млн хибриди.
    Ако всички големи производители бяха продали по толкова, сега цената щеше да е много по ниска вече. Жалко, че на дойчовците им трябваха 16г. повече от японците, за да почнат и те да правят такива коли.
    Сигурен съм, че преди 2025г хибридите в ЕС ще станап повече от двг-колите (годишни продажби).

  35. 35 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 631 Неутрално

    До коментар [#2] от "batzdravo":

    Ползите всъщност въобще не са толкова много. Реално като се направят сметките се оказва, че хибрида въобще не е толкова екологичен, нито толкова икономичен. Затова и без субсидии никой не иска да го купи.

    Малко по - друга е ситуацията с електромобилите, те са наистина по зелени и екологични, но технологично са все още доста несъвършенни и скъпи. Хибрида обаче е една добре функционирща форма за точене на пари.

  36. 36 Профил на rorikabc
    rorikabc
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Ех, ако направят и едни мини. Да джиткат по 1-2 пътници.

  37. 37 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 631 Неутрално

    До коментар [#31] от "angelboy8008":

    Спестваш всъщност не е точна дума. По скоро натоварваш останалите данъкоплатци.

    Но си прав, че без яка субсидия (било директна, било като другите плащат вместо теб) хибридите щяха да се броят на пръсти.

  38. 38 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 631 Неутрално

    До коментар [#26] от "Ivanski":

    Не е само батерия, всъщност цената на системата за регенерация е по-скъпата част.

  39. 39 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 563 Неутрално

    [quote#36:"rorikabc"]Ех, ако направят и едни мини. Да джиткат по 1-2 пътници. [/quote]

    Лично според мен това ще е най-правилният път в развитието на електромобилите - коцентпаулно нов вид автомобил, а не да се опитват да копират бензиновите(дизелови и тнт.). Хем ще са супер удобни за града - малки, хем ще имат голям рейндж щото ще са леки... Сега някои семейства дори в България имат по 2 автомобила, ако се направи малък електромобил за 2 души и се представи правилно, много е възможно вторият автомобил масово да стане такъв. Абе нещо като Рено Twizy, ама да е със затворен корпус и да не е толкова смешно.

  40. 40 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2157 Неутрално

    [quote#34:"angelboy8008"]Тойота от 1997 до 2013 са продали 5.3 млн хибриди. [/quote]

    На зелените таксита в София има разходомер на таблото. Дава 5,9-6,1 л/100 км, но не знам дали е бензин, или дизел. По памет беше дизел, а сега в нета чета, че пирусите са бензинови. Ако е 6,1 дизел, това не е някакво постижение. А на дълъг път съвсем няма да има предимства. Явно тези батерии са мъртъв товар, който вдига разхода и изяжда ползата.

    Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!
  41. 41 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3123 Неутрално

    До коментар [#34] от "angelboy8008":

    Да де,ама Опел Ампера беше обявен за най-добрият хибриден автомобил!

  42. 42
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  43. 43 Профил на v_l
    v_l
    Рейтинг: 367 Неутрално

    И като станат още малко по масови и с изненада ще открием, колко са вредни и те за околната среда ... Кого лъжем не мога да разбера.
    Единствената разлика от тези с ДВГ е, че тука вредите се нанасят не по време на експлоатация, а при производството и после при изхвърлянето им.

  44. 44 Профил на pipilonia
    pipilonia
    Рейтинг: 418 Весело

    Имат акъл - използват го. Ние като нямаме - гледаме и нищо.

  45. 45 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1188 Неутрално

    До коментар [#15] от "deaf":
    За теб-най-голямата,с най-много мадами

  46. 46 Профил на globetrotter
    globetrotter
    Рейтинг: 457 Весело

    До коментар [#40] от "cinik":

    На бензин са, че даже и газови уредби почнаха да им монтират (не се шегувам - http://goo.gl/1GdtI0 ). По-голям тарикат от българския бакшиш няма.

  47. 47 Профил на angelboy8008
    angelboy8008
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#37] от "niakoi_si":

    Защо да натоварваш другите?
    Примерно в централен Лондон преди да въведат такса център, колите са били с 25% повече от сега.
    Хората които с с хибриди, спомагат да се намали замърсяването на въздуха.
    Този, който кара хибрид, вреди много по-малко, от този с дизелов автомобил, СЗО класифицира дизеловото гориво като канцерогенно..

  48. 48 Профил на angelboy8008
    angelboy8008
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#40] от "cinik":

    "The EPA and California Air Resources Board (CARB) rate the Prius as among the cleanest vehicles sold in the United States based on smog-forming emissions."
    "In December, 2013, Consumer Reports named the Prius as the "Best Value", for the second year in a row."
    "The official UK fuel efficiency data for the Prius T3 is Urban 3.9 L/100 km"

  49. 49 Профил на angelboy8008
    angelboy8008
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#41] от "deaf":

    За коя година? Почти две десетилетия по-късно.
    Щото и Приуса беше обявен няколко пъти за най-добър хибриден автомобил, ма първия път беше 97-ма, когато във фабриките на Опел, само електрокарите са се движили на ток.
    Казвам, че ако Тойота са имали такава конкуренция от 1997-ма, сега хибридите щяха да са много по-евтини.

  50. 50 Профил на angelboy8008
    angelboy8008
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#43] от "v_l":

    Но едно е да замърсяваш някъде в нивите, друго в центровете на градовете, където има по хиляди хора на квадратен км.

  51. 51 Профил на Batko Mahno
    Batko Mahno
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Поредното дълбоко безсмислено бъркане в джобовете на европейските данъкоплатци. Китай държи 95% от производството на редкоземни елементи, литий има в... Афганистан и близкия изток, това са материалите за батериите, управляващата електроника и т.н. Ако изведнъж не се открият някакви нови находища цената ще остава висока. От конвенционалните материали само литиево-въздушните батерии (в процес на разработка) се доближават до енергийната плътност на петролните горива. От другите начини за акумулиране на енергия най перспективни са свръпроводимите магнитоакумулиращи системи - 1 кг свръхпроводник може да запаси енергията на 3 кг бензин (без отчитане масата на охладителната инсталация), но пък тук проблем е недостъпния на Земята хелий и за какво всичко това, след като от въглища могат да се синтезират бензин, дизел и синтетични масла, предоставящи всички удобства на петролните продукти.

    Вечно молодой - вечно пьяный!
  52. 52 Профил на Batko Mahno
    Batko Mahno
    Рейтинг: 675 Неутрално

    [quote#50:"angelboy8008"]Но едно е да замърсяваш някъде в нивите, друго в центровете на градовете, където има по хиляди хора на квадратен км. [/quote]

    Тези в градовете не се ли хранят с някакви неща, произведени на нивите?

    Вечно молодой - вечно пьяный!
  53. 53 Профил на Trayan
    Trayan
    Рейтинг: 910 Неутрално

    Дано сега някой да си отговори на въпроса защо големите производители не влизат в директна конкуренция с Тесла. Не че не могат, но защо да се целят в 0.3% пазарен дял





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK