Системите, които ще направят колите ни по-безопасни (видео)

Системите, които ще направят колите ни по-безопасни (видео)

© Reuters



За малко повече от век автомобилната индустрия бележи невероятен напредък. В последните години еволюционни нововъведения се случват почти всяка година. И макар напредекът при двигателите да е грандиозен, той най-впечатляващите новости се появяват при системите за сигурност. През тази и следващите няколко години, електронни ангели-хранители, които бяха типични само за най-скъпите модели стават масови, достъпни и дори задължителни за вграждане. Като част от серията текстове за бъдещето, ви представяме по-интересните разработки, който вече присъстват или ще присъстват в автомобилите ни, за да ги направят по-безопасни.


Стабилизиращата програма стана задължителна
Една ключова за пътната безопасност система от тази година задължително трябва да присъства във всички произведени в страни от ЕС автомобили. Става дума за стабилизиращата програма, означаване при различните производители с различни съкращения - ESP, ESC, VSC, DSC, DSTC и т.н.. Независимо от означението, задачата на системата е една и съща - да не допуска поднасяне или завъртане на автомобила.





Разчитайки на датчици и управляващ модул, стабилизиращата програма работи, като отнема газта и изпраща прецизни спирачни импулси към правилните колела, за да се овладее ситуацията. Важно е да се отбележи, че системата не чете мисли, а разчита на позицията на волана, за да прецени в каква посока водачът иска да отиде автомобила. Затова е ключово да не се опитвате да овладявате колата сами, а просто да държито кормилото в посоката, в която искате да отидете.


В помощ на разсеяните
Всеки ден само в София стават над 100 леки катастрофи. Една не малка част от тях са заради разсейване на водача, при сравнително ниска скорост. Във все повече автомобили присъстват системи, които имат за задача да предотвратят тези досадни инциденти.


Най-общо те са два типа - за спиране в градски условия при движение с ниска скорост (обикновенно с се повече от 40 км/ч), и работещи в целия скоростен диапазон. За работата си те разчитат на радар, които сканира зоната пред автомобил. Когато системата прецени, че приближавате предната кола твърде бързо, следва светлинно и звуково предупреждение и подготовка на спирачките за агресивно спиране, а ако водачът не реагира, следва автономно задействане на спирачките. Усъвършенстваните варианти на системата реагират и при внезапно изскочил пред автомобила пешеходец.



Докато до преди няколко години такива системи се монтираха основно в коли от високите класове. Сега, а и за вбъдеще, тази пестяща главоболия и повишаваща безопасността система, вече присъства масово в моделите от средния ценови клас. Нещо повече цените им са доста разумни, като тръгва от около 800 лева.


Да виждаш през мъглата
Своеобразно допълнение на системите за аварийно спиране е адаптивният круиз контрол. За разлика от обикновения темпомат, който само поддържа зададената скорост, като подава или отнема газта, тези системи следват темпото на предния автомобил, като оперират и със спирачката. Така при намаляване на скоростта на предния автомобил намалява тази и на вашия, а при ускорение се засилва и вашата кола до зададената стойност.



Мнозина биха казали, че това е екстра, която по-скоро глези, отколкото да има отношение към пътната безопасност. От опит знам обаче, че адаптивният круиз контрол е незаменим в мъгла, тъй като радарът "вижда" и през нея. Предвид факта, че се сканира пътят на доста голямо разстояние напред (до 200 метра), карането по-тъмно също е по-безопасно.


В колите, екипирани с адаптивния темпомат, радарът работи дори когато той не е включен, така че при опасност от сблъсък се подава сигнал към шофьора или се предприема аварийно спиране. Лошата новина е, че тази система тепърва навлиза в масовите модели, но срещу доплащане от близо 4000 лева се предлага дори в някои коли от "Голф" сегнта. Смисълът от тази инвестиция просто не подлежи на коментар.


Как се убива мъртъв ъгъл
Огледалата в автомобила са ключови за безопасното шофиране, но имат една коварна особеност – т.нар. мъртъв ъгъл, тоест в един момент приближаващият отзад или отстрани автомобил просто не се вижда. Професионалистите съветват никога да не доверявате само на едно поглеждане, а на няколко през определен интервал и в различните огледала, но така или иначе причинените от този недостатък катастрофи сигурно са стотици всеки ден. Естествено производителите на автомобили дадоха своето решение - системите за сигнализация за превозно средство в мъртвия ъгъл на огледалата.



Те имат различни означения и принцип на работа, като използват камери или радарни датчици. Начините, по които предупреждават водача, също варират, но крайната цел е една - да разбереш, че в зоната на твоята бъдеща маневра има и друга кола и да погледнеш още веднъж внимателно, преди да се пристроиш. Добрата новина е, че подобни системи присъстват в широк набор от автомобили. Лошата е, че рядко е част от серийното оборудване. При цена от около 1000 лева обаче инвестицията си заслужава.


Не заспивай докато шофираш
Една от най-честите причини за тежки катастрофи с фатален изход е заспиването зад волана. Противодействието идва от системите за предупреждение при непреднамерена смяна на лентата на движение. Системата разчита на една или няколко камери, които следят маркировката. Когато автомобилът напуска лентата без да е подаден мигач, водачът деликатно бива предупреден за опасността, като сигналът е достатъчно настойчив, за да го събуди, ако се е унесъл.



По-съвършенните версии на системата не само предупреждават, но и коригират траекторията, ако има риск от инцидент. И тази система рядко се включва в серийното оборудване на съвременните автомобили, но в масовите модели цената й е поносима – около 1000 лева.


Да виждаш в тъмното като командос
От няколко години в луксозните марки автомобили присъства и система, която буквално вижда в тъмното. За целта тя използва инфрачервена камера, осигуряваща картина на зоната на до 300 метра пред колата. Системата има специална функция за контрастно изобразяване на хора и животни, намиращи се около или на пътя, които обикновено са трудно забележими. В марките, които я предлагат, системата за нощно виждане струва около 4000 лева.



Помощник за оф-роуд приключения
Автомобилите със задвижване 4Х4 стават все по популярни, а наистина подготвените да ги управляват хора не са чак толкова много. И тук технологиите идват на помощ, за да улеснят едно от най-тежките упражнения - спускане по стръмен наклон, особено когато той и покрик с кал или сняг.


Системата най-често е означавана като HDC (Hill Descent Conntrol). Основната задача на технологията е да поддържа постоянна скорост на спускане, като се следва и зададената от водача траектория с волана. Системата е част от серийното оборудване на почти всички нови автомобили със задвижване 4Х4.



Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (48)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Чат Пат
    Чат Пат
    Рейтинг: 648 Неутрално

    4000 лв. за адаптивен темпомат?
    Скъпи Дядо Коледа,... и т.н.

  2. 2 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1360 Весело

    Има кола - има проблем. Няма кола - няма проблем.
    Има влак - няма проблем. Няма влак - има проблем.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  3. 3 Профил на Амбразурчик
    Амбразурчик
    Рейтинг: 434 Весело

    най-важна е "електрониката в Задкормилното устройство"

    ако там има вакуум...

    АBS , ESP , AWD,HDC, и пр.... Не Помагат

  4. 4 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1308 Неутрално

    СУПЕР са. Това обаче с течение на времето ще свикне водачите да разчитат само на тях и ще притъпи вниманието им. Сигурен съм, че момичетата освен да си оправят грима и да си сложат червило, ще могат спокойно да си лакират ноктите на краката. Дано да има и система, която да избира най евтиния автомобил в който да се удариш докато си разглеждаш нещо интересно от интернет проектирано на предното стъкло.

  5. 5 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1341 Любопитно

    Мисля си, че за да станат, абсолютно икономични и в същото време, безопасни, превозните средства трябва да се конструират във формата на сфера...


    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  6. 6 Профил на emilm13
    emilm13
    Рейтинг: 434 Весело

    До коментар [#2] от "Bulgarische Motoren Werke":
    Рублофилията и влакофилията не са задължително заедно, но помага!

  7. 7 Профил на emilm13
    emilm13
    Рейтинг: 434 Весело

    До коментар [#5] от "Γαλλα":
    Физиката не Ви е силна страна!

  8. 8 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1341 Любопитно

    [quote#7:"emilm13"]Физиката не Ви е силна страна![/quote]

    Хм...аз поне не претендирам, но, за човек, като теб, изказващ критика, е повече от задължително да знаеш, че сферата е съвършената форма в природата...с най-малко съпротивление и най-устойчива на въздействие на външни сили...

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  9. 9 Профил на Калибър
    Калибър
    Рейтинг: 1171 Весело

    [quote#5:"Γαλλα"]трябва да се конструират във формата на сфера..[/quote]

    Ем са возиш, ем са таркаляш...
    Тогава няма да има нужда от пътища, а от канавки да вържат сферата в улея...
    Стягай патента...!

    Индикирам и калибрирам...за конкурс Мистър Магаре от 240 номинации.
  10. 10 Профил на Амбразурчик
    Амбразурчик
    Рейтинг: 434 Весело

    [quote#8:"Γαλλα"]Хм...аз поне не претендирам, но, за човек, като теб, изказващ критика, е повече от задължително да знаеш, че сферата е съвършената форма в природата...с най-малко съпротивление и най-устойчива на въздействие на външни сили...[/quote]

    нема файда да му обясняваш , дагее

    чукча не читатель...

    нали трябва да бУесне , има право на своите пет мин слава

  11. 11 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1341 Любопитно

    [quote#9:"kалибър"]Ем са возиш, ем са таркаляш...
    Тогава няма да има нужда от пътища, а от канавки да вържат сферата в улея...[/quote]
    Днес, може и да звучи смешно...но е въпрос на време да се открият системите, които да държат в статично положение вътрешната капсула, докато външната, наистина ше се търкаля в улеи, Калибър...

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  12. 12 Профил на strk
    strk
    Рейтинг: 293 Неутрално

    До коментар [#1] от "Дебил от Льонеберя":

    адаптивният темпомат струва 1222 лв за Октавия

  13. 13 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 1967 Любопитно

    До коментар [#5] от "Γαλλα":

    Кулежке, за колата - добре...
    Къ да си изберем ремарке и задължително ли да е кабрио?

  14. 14 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1341 Любопитно

    [quote#13:"Добрин ВЕЛКОВ"]Къ да си изберем ремарке и задължително ли да е кабрио?[/quote]

    Пред вид, че в него ше се прекарват щайги с бурканье, зарзават и трупно месо, не е задължителна сферичната форма...за дамаджаните, не знам, освен, ако не са от нечуплива материя

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  15. 15 Профил на emilm13
    emilm13
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#8] от "Γαλλα":
    Колкото повече пишеш, повече се излагаш! Да се говори чрез средношколски постулати за физически проблеми (в случая динамика на флуиди при неламинарни ефекти) е несериозно. Не откривай топлата вода! Или в Гърция не учите физика?!

  16. 16 Профил на bibian
    bibian
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Работещата правосъдна система прави колите най-безопасни.

    以其终不自为大,故能成其大。~~ 老子
  17. 17 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 1967 Любопитно

    До коментар [#15] от "emilm13":


    [quote#15:"emilm13"]в случая динамика на флуиди при неламинарни ефекти[/quote]
    Ти разливал ли си вода по ламинат?
    Къв е ефекта ако нямаш стабилизираща система, а?

  18. 18 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1341 Любопитно

    [quote#15:"emilm13"]Колкото повече пишеш, повече се излагаш![/quote]

    Не ти завиждам, човеко...
    Ти не си си починал през почивните дни...

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  19. 19 Профил на bibian
    bibian
    Рейтинг: 701 Весело

    В България най-добре да знае човек какви системи за сигурност са излезли точно преди 10 години като си купува кола

    以其终不自为大,故能成其大。~~ 老子
  20. 20 Профил на 4ove4encence
    4ove4encence
    Рейтинг: 388 Неутрално

    За мъртвата точка на огледалата зависи и от самите огледала. Както. да е, магистралите и контролът са най-добрите системи за безопасност. :)

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  21. 21 Профил на Калибър
    Калибър
    Рейтинг: 1171 Любопитно

    До коментар [#18] от "Γαλλα":

    Днес да не би да е ден на серьозните мислители...
    Да не зема да са забърквам в сферите...щот Земята е плоска та дрънка...

    Индикирам и калибрирам...за конкурс Мистър Магаре от 240 номинации.
  22. 22 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2528 Любопитно

    До коментар [#5] от "Γαλλα":


    [quote#5:"Γαλλα"]превозните средства трябва да се конструират във формата на сфера..[/quote]
    Ч Н Г
    Галче , надали те е удряла футболна топка
    А не си ли виждала как някои се превиват след удар от топка по време на мач ?
    А за удар в слабините , да не говорим . . .последствията при някои стигат и до карценом на тестис (Л.Пенев)

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  23. 23 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1341 Любопитно

    [quote#21:"kалибър"]Земята е плоска та дрънка...[/quote]
    Еврика...

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  24. 24 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 497 Неутрално

    До коментар [#6] от "emilm13":

    Влаковият транспорт е предпочитан навсякъде по света - удобен, безопасен, евтин, с високо ниво на комфорт в белите страни. Жалко че БДЖ беше системно източвана през годините вместо да бъде развивана.

  25. 25 Профил на Saint of Me
    Saint of Me
    Рейтинг: 2469 Весело

    Според мен значимо намаляване на смъртността при колите може да се постигне ако някой като мен изследва поведението на ята скакалци примерно и имплементира наученото в групова система за сигурност на колите, фокусирайки се върху груповият аспект, а не толкова върху индивидуално-имам-егати-яката-каруца-и-рулирам аспекта.

    Жалко, че гоня музикална кариера и одя пеша и се возя на метро и самолети предимно

    Use your Illusion
  26. 26 Профил на Калибър
    Калибър
    Рейтинг: 1171 Любопитно

    До коментар [#23] от "Γαλλα":

    Евриката е във ваната...
    Зема си направя една Еврика днес с бяло винце...

    Индикирам и калибрирам...за конкурс Мистър Магаре от 240 номинации.
  27. 27 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1341 Любопитно

    [quote#22:"Чардо"]Ч Н Г
    Галче[/quote]

    ЧНГ, Чардо !

    Само не ми казвай, че доброволно желаеш да се изпречиш на пътя на колите...моля, те, не!!!

    ПП: Това, щото знам какво е да те удари сферична форма, била тя и топка...идеята е, че на топката и няма нищо, след като те удари.../с малки уговорки за масата и, плътността и здравината и/

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  28. 28 Профил на Инспектор Стрезов
    Инспектор Стрезов
    Рейтинг: 554 Любопитно

    И к'во ще прави родният неграмотен тъпунгер с такъв автомобил?

    "Я з москалями не балакаю!"
  29. 29 Профил на Чеша си езика
    Чеша си езика
    Рейтинг: 808 Неутрално

    С тази електроника като пуснат и интернета в колата, остава само някой да я хакне и да прави с нея каквото си иска.

    Работя бързо, евтино и качествено. Можеш да избереш две от трите опции.
  30. 30 Профил на Россприматрезил
    Россприматрезил
    Рейтинг: 594 Весело

    [quote#8:"Γαλλα"]че сферата е съвършената форма в природата...с най-малко съпротивление и най-устойчива на въздействие на външни сили...[/quote]

    Към една кола има много повече изисквания! Пример: първите куршуми са били сфера, но само първите! Вече не са, въпреки предимствата на сферичната форма.

    WWW . ДЕНьГИ .ru.net
  31. 31 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 497 Неутрално

    До коментар [#12] от "d0n1":

    Жорето признава само БМВ, Мерседес, Ауди. А там плащаш повече.

  32. 32 Профил на sadparrot
    sadparrot
    Рейтинг: 508 Неутрално

    До коментар [#27] от "Γαλλα":

    Моите 5 стотинки:

    При удар, особено с висока скорост, не е идеята да остане здрава колата, а да се смачка достатъчно плавно и равномерно, за да не пукнат (буквално) возещите се вътре.

    А че сферата е идеална форма и здрава и т.н. - никой не го оспорва, просто не е подходяща за кола.

  33. 33 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1341 Любопитно

    [quote#30:"Россприматрезил надзор"]Пример: първите куршуми са били сфера, но само първите! Вече не са[/quote]

    Обременен си...движението по пътищата не е място за военни действия, а за придвижване...

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  34. 34 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2528 Весело

    До коментар [#27] от "Γαλλα":


    [quote#27:"Γαλλα"].идеята е, че на топката и няма нищо, след като те удари.../с малки уговорки за масата и, плътността и здравината и/ [/quote]
    Все пак някога бях и инж (технология на машиностроенето), па и авто и мото истезател (състезател)
    Това което казваш е така , НО има проблем , че сфрерите ще са с различна маса и от различен материал - най-малко в точката на съприкосновение
    А всеки материал и маса поемат по различен начин съприкосновенията , има и пасивна и активна енергия вътре в самите материали. . А и самите материали натрупват критична енергия в структурата си по различен начин. . .(металите са им критични ръбовете , на пластмасите -средата , че понякога след шприцване в шприц-форма вътре винаги остава кухина . . )
    Абе я да не философстваме толкова ами по

    В Е С Е Л О !

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  35. 35 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1341 Любопитно

    [quote#32:"sadparrot"]При удар, особено с висока скорост, не е идеята да остане здрава колата, а да се смачка достатъчно плавно и равномерно, за да не пукнат (буквално) возещите се вътре. [/quote]
    Тази вечер реших да се забавлявам с коментари под темата...
    Получи ми се, но за жалост установих, че аудиторията е невероятно консервативна...
    Изводите ми са, че хората, или още карат Москвичи, или не допускат, че бъдещите технологии ще изместят съвременните им "западни" а-ха, сигурни коли...

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  36. 36 Профил на Калибър
    Калибър
    Рейтинг: 1171 Весело

    До коментар [#35] от "Γαλλα":

    Стига с тия сфери, балони, малони...
    Торпедната форма на цепелина е доказано стабилна и устойчива...докато не гръмне...
    А идеалната форма с най-малко съпротивление е капката...
    Особено последната...

    Индикирам и калибрирам...за конкурс Мистър Магаре от 240 номинации.
  37. 37 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1341 Весело

    [quote#36:"kалибър"]Стига с тия сфери, балони, малони... [/quote]

    Калибър, знаеш ли, преди около 40 години си спечелих първата награда за "творчество" в един кОнкурс на ТНТМ...
    Бях проектирала нещо подобно на съвременните ДжиПиЕси...

    Разполагам с доказателствен материал...Удостоврението се мотае някъде у наще...

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  38. 38 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    Проблема да се направи изцяло автоматична кола е по-скоро административен,а не технически.Най-слабото звено в автомобила е задкормилното устройство,колкото по-малко зависи от него,толкова по-добре,ако се ьамени изцяло най-добре.

  39. 39 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2528 Весело

    До коментар [#37] от "Γαλλα":
    [quote#37:"Γαλλα"] кОнкурс на ТНТМ.[/quote]
    -------------
    Преди ТНТМ , конкурса се казваше "Златни ръце" .
    Та случката е от есента на 1965-та . . .
    Ние младежите от Прототипно-експериментална база на Завод 12 , естествено с помощта и ръководството на по-възрастните , се представяхме с действащ екземпляр на електрокар-самосвал - ЕСВ .
    Финалната изложба бе където сега би трябвало да е Театър 199, но нали нашия експонат е малко едричък , че и с вдигнат леген, за да се вижда ясно , че е самосвал , бе изложен отвън -=- на кръстовището на Ръкси и Славянска . Но на откриването , що да видя :
    Изписали ми името като ръководител на младежката бригада , НО взели та сбъркали началната буква на фамилията . Вместо Чардаков - написали Бардаков
    Ташак пълен .
    А аз нали си обичам майтапа си затраях .
    Хубаво , но взеха та ни присъдиха първа награда - 8 000 лв .
    Другите трима от бригадата си взеха парите по 2 000 лв , а на мен не ми ги дават.
    Та се почна по обратния път : писмо от завода до Балканкар , от Балканкар до ЦК на ДКМС та си взех медала ( пазя си го ! ) и парите , но след като вече бяхме дали голям банкет на всички колеги от Базата в хотел Славия
    Та сега вместо Чардо , мога да изписвам и Б'ардо

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  40. 40 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2528 Любопитно

    До коментар [#38] от "slonsco":


    [quote#38:"slonsco"]

    Проблема да се направи изцяло автоматична кола е по-скоро административен,а не технически.[/quote]
    ==================

    Ам чи той вече е направен !
    Има и филм от Мерцедес , как след като всичко е зададено на камиона ( голям-тип ТИР) , шофьора даже измества седалката и започва да се занимава с всичко друго , но не и да следи пътя или работата на двг !
    И камиона си пътува , завива , спира, ускорява . . .
    Не ми се рови сега из нета за линк

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  41. 41 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1105 Неутрално

    Това е добре , ама шофера ще стана хептен нехаен и ако това откаже , олеле

  42. 42 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2637 Неутрално

    Системата на Mercedes изглежда доста по-смислено от тази на Subaru.
    Според мен именно на такива ситуации се дължат огромен брой от ПТП -тата!

    I Want To Believe
  43. 43 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1397 Неутрално

    [quote#35:"Γαλλα"]Тази вечер реших да се забавлявам с коментари под темата...
    Получи ми се, но за жалост установих, че аудиторията е невероятно консервативна... [/quote]
    + . Затова нека колите да са сфера, а магистралите да са флуидизиран поток в който сферите летят без да докосват земята. Кръстовищата ще са "кипящ слой" и бързо и безпроблемно ще се пренасочват сферите, тунелите ще ги превърнем в пневмотранспорт....
    Мда...мечти.
    Лека вечер.

    Русия- проказата на планетата Земя.
  44. 44 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1397 Неутрално

    [quote#37:"Γαλλα"]Бях проектирала нещо подобно на съвременните ДжиПиЕси... [/quote]
    Не вярвам да е било времеви импулс, а нещо на пеленгова основа.

    Русия- проказата на планетата Земя.
  45. 45 Профил на andthensome
    andthensome
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#2] от "Bulgarische Motoren Werke":

    Най-добре тръгни пеш, така никакви проблеми няма да имаш.

    the society that puts equality before freedom will end up with neither. the society that puts freedom before equality will end up with a great measure of both.
  46. 46 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3634 Неутрално

    [quote#41:"shileto"]Това е добре , ама шофера ще стана хептен нехаен и ако това откаже , олеле [/quote]
    Всичките тези системи не правят шофьора по-добър а по-скоро го правят по-самонадеян !
    Иначе е голям кеф да си изключваш ASR като падне малко снежец!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  47. 47 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1239 Неутрално

    Ама вие сте като деца! То не са закачки, то не са обиди! Аз също мисля, че най-важното нещо в колата е човекът зад волана, както казва един форумец по-горе, но какво пречи да е подпомогнат от съвременно оборудване. Който го има и ползва реално, знае за какво говоря.

  48. 48 Профил на b_d_s
    b_d_s
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Всичко накрая отива в такъв вариант, че автомобилите ще си имат транспондер, както и антени, а знаците и маркировката ще са RFID чипове. Автопилот ще ви кара колата и ще знае зад завоя точно какъв автомобил приближава, с каква скорост, че и регистрационния му номер. Вие ще си спинкате или цуни-гуни с гаджето. От една страна лошо - губим индивидуалност и независимост, от друга - ако загине някой на пътя, ще го съобщават по всички медии цяла седмица. И ще имате още време за Фейсбук.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK