България да спре да третира колите като имущество, призовават производителите

България да спре да третира колите като имущество, призовават производителите

© Надежда Чипева, Капитал



Държавата да спре да третира автомобилите като имущество, като за по-скъпите се плаща по-голям данък, а да се въведат ставки, съобразени с вредните емисии, призова на пресконференция днес председателят на Управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните официални представители в България Стоян Желев. Той поясни, че подходът, колкото повече цапа една кола, толкова повече плаща собственикът й, е приет в повечето европейски страни.


Желев все пак припомни, че има известен напредък, като от миналата година превозните средства, отговарящи на еконормите Евро 5 и Евро 6, ползват данъчни облекчения. Ефектът обаче не е голям заради символичните отстъпки. Шефът на ААП смята, че на пътя на сериозните промени стои ниската покупателна способност, но все пак изрази надежда, че те ще се случат.


Стоян Желев е на мнение също, че трябва да се помисли и за освобождаване от данъци на електрическите автомобили и плъгин хибридите. "Хубаво е да има еднократни стимули при закупуването на такива автомобил. Има го гласувано в програмата на държавата за развитие, но няма бюджет и няма как да се случи", допълни той.




Желев обаче си дава сметка, че при положение, че държавата наскоро е теглила 16 млрд. лева заем, е безсмислено да се искат пари от бюджета за стимули за обновяването на автомобилния парк.


Председателят на ААП изрази и разочарование, че със смяната на ръководството на МВР е спряна практиката на асоциацията да се дават данни от КАТ за реално регистрираните нови и употребявани автомобили в страната, и тези, които са снети от отчет до половин година след записването им. Тази информация е ключова, за да може да се прецени какъв е обемът на реекспорта, тоест на колите, декларирани, че са продадени в България, а всъщност заминали за чужбина.


Този подход изкривява реалната статистика за пазара на нови автомобили и променя подреждането на най-успешните марки. За първите шест месеца на миналата година такива са 12% от декларираните като продадени в страната коли. "При някои марки делът на продажбите извън България е 50%", уточни Желев.


Пресконференцията на ААП бешо по повод организирания от асоциацията първи мотосалон, на който от 18 до 22 февруари в София ще бъдат представени най-новите модели скутери, мотопеди, мотоциклети и ATV-та от 11 марки. Сред тях са Хонда", "Харли Дейвидсън", "Пежо", БМВ, МV Аугуста, "Кимко", "Сузуки", "Пиаджо" и други, като реално ще отсъстват само два от представяните в България брандове. "Мотосалон София 2015" ще е с работно време от 10 до 18.30 часа, а входът за възрастни ще е пет лева.

Коментари (39)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Кирето
    Кирето
    Рейтинг: 1312 Весело

    Има логика.
    За много хора колите са им по-скъпи от жените...

    Научих "God Save the Queen".........е, струва си....
  2. 2 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Всички МПС -та са имущество!

    Tony
  3. 3 Профил на Das Territorium
    Das Territorium
    Рейтинг: 1352 Любопитно

    Ха!
    А как да ги третира?
    Като член на семейството?

    A lie can run round the world before the truth has got its boots on. Terry Pratchett
  4. 4 Профил на deadsmurf
    deadsmurf
    Рейтинг: 339 Неутрално

    Ако не като имущество като какво, аз да не съм омъжена за тая кола??? Да не говорим, че ако искат да карам нова и екологична кола да мимнаправят всякакви отстъпки, че да мога да си я позволя. Както и да преборят мафията с вторичните суровини, заради които джебчийте крадат катализаторите. Тогава мога да си помисля За нещо ново.

  5. 5 Профил на v_l
    v_l
    Рейтинг: 391 Неутрално

    До коментар [#1] от "Кирето":
    Това някак си можеш го разбра, но че за още повече са им по скъпи и от апартамента/къщата ... някак си не мога.

  6. 6 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2511 Неутрално

    На софиянци е достатъчно да погледнат през прозореца и да им стане ясно, че не само са имущество, но и поне 20% са недвижимо имущество с Акт 16 и тип на ползване: избено помещение, построено на фундамент от 4 трупчета или 4 спаднали гуми.

    Гербаджийски корумпари, посрамихте България! Приравнихте ни с банановите републики!
  7. 7 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2511 Неутрално

    "Председателят на ААП изрази и разочаровани, че със смяната на ръководството на МВР е спряна практиката да се дават данни от КАТ за реално регистрираните нови и употребявани автомобили в страната"

    >>> Електронно правителство и прозрачно управление в действие....Дрън-дрън...Данните със сигурност се дават някъде, най-вероятно на битака и по електронните магазини- срещу 500 лева флашката.

    Гербаджийски корумпари, посрамихте България! Приравнихте ни с банановите републики!
  8. 8 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1195 Весело

    Правилно, колите трябва да се третират, като любовница.

  9. 9 Профил на bgpainter
    bgpainter
    Рейтинг: 1397 Весело

    До коментар [#5] от "v_l":

    Е как, за ездача коня е най-важен, иначе може и да няма къща.

    Жената е покана за щастие
  10. 10 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1300 Неутрално

    Човекът явно е имал предвид "недвижимо имущество", иначе е малко комично.
    А у нас система я знаем: имал бол пари, платил.
    Следвайки логиката за вредните емисии, колите с АГУ би трябвало да имат значително по-ниски данъци.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  11. 11 Профил на alextan
    alextan
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Изобщо не са символични - в Пловдив за Евро 4 се плаща наполовина данък МПС. Друг е въпросът, че в КАТ слагат звездички на талона и не нанасят Евро стандарта, после ходи доказвай...

  12. 12 Профил на Кирето
    Кирето
    Рейтинг: 1312 Любопитно

    До коментар [#5] от "v_l":

    ++++
    Винаги съм се чудил на хора, които могат да отделят 100-150 лв за каско на 15 годишна кола, а се стискат за същата сума, когато се касае за жилището им...

    Научих "God Save the Queen".........е, струва си....
  13. 13 Профил на Читателят
    Читателят
    Рейтинг: 489 Неутрално

    Желателно е броя на годините на колата да вдига данъка като процент.
    Например за 24 годишна кола данъка се вдига с 24%.

    Попътен вятър в главите!
  14. 14 Профил на Радио Плутон
    Радио Плутон
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Държавата трябва да намери и начин за данъчно поощряване на ползването на покрити гаражи.

  15. 15 Профил на dj x2805
    dj x2805
    Рейтинг: 452 Неутрално

    До коментар [#13] от "Читателят":

    Желателно е ама всеки мяка а Боко (и който и да е друг управляващ) е мек и с малко напън веднага клеква...

    www.soundcloud.com/x2805
  16. 16 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 994 Гневно

    А има ли друга държава с толкова паркирани по всевъзможни места коли? Не бяха тротоари, пътища и градинки, не остана нищо без кола върху него!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  17. 17 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1747 Неутрално

    Поредният опит за лобизъм. Ръцете и краката на човек не са имущество, защото се ражда с тях. Дрехите на гърба му не са имущество, защото иначе ще трябва да ходи гол. Всички базисни нужди - храна, вода, въздух не са имущество, защото без тях човек не може да живее.
    Но автомобилът е имущество. Човек нито се ражда с него, нито се нуждае от него, за да живее. Автомобилът е лукс, който трябва да бъде заплащан. Целта на този лобистки зов е по-богатите да спрат да плащат данъци за десетките си луксозни коли. За тяхно съжаление автомобилите ще си останат имущество и ще се плащат данъци за тях. Който иска да живее богато и охолно, трябва да е готов да плаща скъпо за това.

    СССР - родина на всички безотечественици! При капитализма човек експлоатира човека, а при социализма е точно обратното! Всеки кооператор - прасе, всеки комунист - две! Всички комунисти - под земята! 25 цирк - 25 години плодотворна размяна на циркови номера между България и СССР! Който не познава Сибир, той не познава СССР! Да живее 10-ти септември - ден на народната милиция - единствената опора на народната власт! До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!
  18. 18 Профил на xflood
    xflood
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    "Подходът, колкото повече цапа една кола, толкова повече плаща собственикът й,"

    Да, това е така, но САМО в нормалните държави, в които на държавата й пука за хорското здраве.

    Fail with honour then succeed by fraud
  19. 19 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 1472 Неутрално

    До коментар [#12] от "Кирето":

    Аз пък всеки път се чудя как повечето плащат 10-15 пъти по-големи суми годишно за тенекията си вместо например за здравните си вноски

    http://www.flickr.com/photos/[email protected]/3712408729/
  20. 20 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 1401 Неутрално

    До коментар [#18] от "#fff":

    знаеш ли какъв вой ще настане, защото цапащите са дизелите. Данъкът на един стар дизел в Германия е почти 3 пъти по-висок от еквивалентен по мощ бензинов двигател. Неслучайно много немски дизелови коли чадят в България, а не в Германия. То там дори не е позволено да влизат в големите градове, иначе глоба!
    В Германия дизел се рентира само ако ще го караш поне 15-20 хиляди км на година (от по-евтиното гориво спрямо по-скъпата кола и доста скъпия пътен данък). Тия пък километри оскъпяват гражданската. Новите дизели с филтрите са по-изгодни, ама и той е консуматив в един момент (често обаче след като се продаде за износ

  21. 21 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1093 Любопитно

    До коментар [#18] от "#fff":
    До коментар [#13] от "Читателят":

    Така е, ама Киро от прегледите за шише водка и 20 лв може да направи съпоставими показателите на ЗИЛ 131 и Тойота Приус...



    Едно е, да цапа, а друго - да изцапа.... 24 годишна кола с 5000 км дали ще изцапа повече от 4 годишна от същия клас с 40 000 км за година? А, ако старата е и на газ?

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  22. 22 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 757 Неутрално

    Желев, леко на завоите, Желев. Поредното тъпоумие на т. нар. "български бизнес".

  23. 23 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7623 Неутрално

    Ние никога не вземаме хубавото от другите.Затова сме все последни.По здраве,също.

  24. 24
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  25. 25 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1093 Неутрално

    ....друг е въпросът, че аз съм собственост на колата....

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  26. 26 Профил на Дразнител
    Дразнител
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Що за малоумие?! Разбира се, че са имущество. Друг е въпросът дали данъкът, ако изобщо трябва да има такъв, трябва да има нещо общо с цената на колата. В крайна сметка нали е платено ДДС, което е правопропорционално на цената.
    Във Франция данъци върху колите няма. Има единствено такса при регистрацията, която зависи от мощността и СО2 емисиите. От друга страна, има данък "богатство" върху консолидираното имущество на човек, ако то надвишава определена сума. В момента сумата е 800K€. T.e. ако сумата от влоговете, пазарната цена на къщата, вилата, колата и различни ценности, намалени с текущите задължения, надхвърли тази сума, плащате данък от порядъка на 0.5% до 1.5% всяка година. Демек ако човек има кола за 2,000,000 ще трябва да плаща поне по 13,800€ на година данък богатство.

    Жизнь или Life - избор има.
  27. 27 Профил на Чичи (Ice Man's fan)
    Чичи (Ice Man's fan)
    Рейтинг: 660 Любопитно

    До коментар [#17] от "Lou":
    Богато и охолно? Като си купиш автомобил, през 21-век?
    Държавата никога не е стигала до мисленето и провеждането на някаква политика спрямо автомобилният сектор като цяло.
    Това е много късогледо и недалновидно, защото както често се сравнява, след здравеопазването, автомобилният сектор е може би най-обемният като изразходвани финанси, за обществото ни.
    Няма да задълбавам, защото не ми се предизвиква поредната дискусия с безмислен патос и псевдокомпетентност. Всеки си мисли, че разбира от коли, както и от медицина, в тази връзка.
    Само ще подкрепя с факти думите си за липсата на интерес от страна на държавата към сектора:
    Данък за "стара", амортизирана, замърсяваща, опасна за водача си и за околните 20 годишна кола, напр Фиат Пунто 1994 г, 1200 см3, под 100 к.с. бензин - 17 лв. на година!
    Данък за "нова", вкл чисто нова, неамортизирана, сигурна, със задължителните по стандарт еконорми Евро4,5,6, спирачки, въздушни възглавници, нива на сигурност по EURNCAP и т.н. след 2007, дизел или бензин, над 100 до 163 к.с. например Форд Фокус - 240 лв?!
    Като тук искам да подчертая, че не намирам данъка на Фокуса за висок, а този на Пунто за безмислено нисък!
    Сами си правете извод каква е политиката и какво се насърчава?
    Смята ли някой, че когато човек си купува нова кола, плащайки освен всичко останало поне 3-4000 лв ДДС, 250 лв продуктова такса, такса регистрации и всички други, ще се повлияе от размера на данъка, който ще плаща веднъж годишно и е с размер на най-много два резервоара с гориво?

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει
  28. 28 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2901 Неутрално

    До коментар [#19] от "Dr_Doolittle":

    Като отидат при монтьор плащат колкото им поиска , а на лекаря и „мреси“ не казвати се циганят за 3 лв. такса.

  29. 29 Профил на Дразнител
    Дразнител
    Рейтинг: 605 Неутрално

    До коментар [#17] от "Lou":

    [quote#17:"Lou"]Автомобилът е лукс, който трябва да бъде заплащан.[/quote]

    Дълбоко не съм съгласен, че в общия случай автомобилът е лукс! Да не говорим, че за много хора е жизнена необходимост, дори и в България. Разбира се, има луксозни автомобили, имоти, ценности. Който има такива неща - може да се въведе и в България данък като в доста други държави, включително и богатата капиталистическа Швейцария, където облагането на консолидираното богатство започва от 350,000 франка - направо смешна сума на фона на цените на имотите там.

    Жизнь или Life - избор има.
  30. 30 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1093 Неутрално

    До коментар [#27] от "Чичи (Ice Man's fan)":


    [quote#27:"Чичи (Ice Man's fan)"]Смята ли някой, че когато човек си купува нова кола, плащайки освен всичко останало поне 3-4000 лв ДДС, 250 лв продуктова такса, такса регистрации и всички други, ще се повлияе от размера на данъка, който ще плаща веднъж годишно и е с размер на най-много два резервоара с гориво? [/quote]
    И още как! Зависи къде живееш, какви доходи имаш, за какво ти е колата - жизнено важна или за гъзерия, ..... и може да съм Ганьо, но при сегашното състояние на пътищата предпочитам стара кола за която да се ядосвам по-малко като я гледам да се троши...

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  31. 31 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1094 Неутрално

    То много от колите тук са си имущество и то недвижимо

  32. 32 Профил на zidane
    zidane
    Рейтинг: 707 Весело

    аз отдавна предлагам собствениците на автомобили да плащат "местен данък "тротоар". нека си се разберат как да стане по принцип, в квартала разбраха "по принцип".

  33. 33 Профил на TAC
    TAC
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Желев е прав по принцип,но някак не обелва и дума за колите,кото се движат на газ.И как ще разрешаим проблема,колко да бъде данъка на стара кола,която харчи екологично чисто гориво?!

    rock n' roll is king!
  34. 34 Профил на smotlixx
    smotlixx
    Рейтинг: 636 Неутрално

    [quote#20:"alabalko"] защото цапащите са дизелите.[/quote]

    Чичо, новите дизели са с филтри.

  35. 35 Профил на Чичи (Ice Man's fan)
    Чичи (Ice Man's fan)
    Рейтинг: 660 Любопитно

    До коментар [#30] от "the_flea":
    Новата идва с 5 години гаранция - нека се троши.

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει
  36. 36 Профил на Чичи (Ice Man's fan)
    Чичи (Ice Man's fan)
    Рейтинг: 660 Неутрално

    До коментар [#20] от "alabalko":
    Има еконорми - изхвърлен в атмосферата обем/тегло СО2. Няма значение какъв двигател ги изхвърля - за това са въведени стандарти. За Европа е вече добилият много популярност ЕВРО - 4, ЕВРО - 5, ЕВРО - 6, за момента е последният. Камиони, автобуси, автомобили - след 2006 година задължително имат катализаторна система, която контролира нивото на газовете по тези стандарти. За това е задължително всички производители, когато рекламират автомобилите си, да показват и максималното количество СО2, което всеки един модел отделя при работа на двигателят му. Една от причините дизеловите модели да са по-скъпи от бензиновите е именно тази система, която е по-скъпа в първият случай, по очевидни причини.

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει
  37. 37 Профил на Чичи (Ice Man's fan)
    Чичи (Ice Man's fan)
    Рейтинг: 660 Любопитно

    До коментар [#28] от "hodounski":
    Защото монтьорът не се срамува да им представи сметката за труда си и вложените части, клиентът се убеждава или предварително е бил убеден в неизбежната необходимост от ремонта, непосредствено след него вижда резултатът от работата на монтьора и няма никакво намерение да не си плати за услугата, като всеки човек.
    Така ли е в здравеопазването? Кой, колко, кога и за какво плаща и на кого?
    Българите не са по-глупави, нито са по-незаинтересувани от най-важното нещо-здравето си, отколкото всички други хора по света. Тук не е заровено кучето!

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει
  38. 38 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1712 Неутрално

    До коментар [#13] от "Читателят":

    То е желателно и заплатите извън София да са такива, че да можем да си позволим кола под 10 години, ала уви...

    Ако погледнем строго научно в жилите на турските султани тече повече руска кръв, отколкото при руските царе. От 36 султани само 13 са с доказан турски произход...
  39. 39 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 1401 Неутрално

    До коментар [#36] от "Чичи (Ice Man's fan)":

    германците, за разлика от французите където дизелите май са 80% от всички коли, не стимулират дизеловите автомобили. Но помогнаха на хората, които искат, да си дооборудват колите с филтри за фини частици като получиха безвъзмездна помощ от държавата.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK