Стоян Желев: Пазарът на нови мотоциклети се сви с 30% заради кризата

Стоян Желев: Пазарът на нови мотоциклети се сви с 30% заради кризата

© Цветелина Белутова



На 18 февруари в София се открива първият салон, в който ще бъдат показани само мотоциклети, мотопеди, скутери и ATV-та. Какви са тенденциите в търговията с този тип превозни средства, разговаряме с председателя на управителния съвет на Асоциацията на производителите на автомобили и техните официални представители в България (ААП) Стоян Желев.


На 18 февруари се открива първият салон, посветен само на мотоциклетите и мотопедите. Защо чак сега и защо точно сега?


- От няколко години се опитваме да поставим началото на пролетно мото изложение. Но до сега автомобилният салон бе през юни и някак не оставаше много пространство за организиране на отделно обособено моторджийско събитие. Както знаете, тази година автомобилният салон ще бъде през есента и е напълно логично да се възползваме от възможността да поставим началото на пролетен мото салон.




Също така, постепенно пазарът на двуколесни МПС започва да се структурира и да набира сила, така че вече има не малко фирми, които осъзнават необходимостта от такова професионално събитие и са готови да участват в него. Не всички от тях все още имат необходимите финансови ресурси и не съм сигурен дали по-малките ще могат да си го позволят, но началото е поставено.


Пролетта като че ли е най-подходящия момент от годината - преди началото на сезона - с идеята хората да имат време да направят своя избор и да са подготвени навреме за активния сезон.


Фокусирани върху пазара на нови автомобили медиите почти не обръщат внимание на търговията с двуколесни моторни превозни средства. Как се развива той в годините на кризата.

- По данни на Асоциацията на Автомобилните производители в България (AAП) в резултат на кризата пазарът на нови се сви с около 30%, след което от 2011 г. започна лека полека да се възстановява и да расте. През 2014 регистрирахме ръст от 2.6 %, а като абсолютни цифри през годината са били регистрирани около 1400 - 1600 нови мотопеда и мотоциклета и около 7000 - 8500 употребявани. Това е положителен знак, че има раздвижване и с провеждането на този Мото салон имаме амбициите да подпомогнем разрастването на този пазар.


Какви са очакванията ви за търсеното на мотоциклети и мотопеди тази година?


- Очакваме тенденцията на растеж да се запази и през 2015. Надяваме се този ръст да е да е по-голям, отколкото през 2014. Като абсолютни цифри очакваме новите да достигнат 2000 бр., а употребяваните – 10 000.


Известно е, че статистиката на ААП обхваща само сделките, сключени от членовете на организацията. Имате ли яснота колко са общо продажбите на нови мотопеди и мотоциклети, и какъв е обемът на вторичния пазар.


- През 2014 МВР публикува за първи път данни за новорегистрираните превозни средства за първите шест месеца от годината. Според тази информация за периода от януари до юни 2014 са регистрирани 926 бр. нови и 4987 бр. употребявани мотопеда и мотоциклета. Продажбите на двуколесни имат по-изразена сезонност и вероятно през втората половина на годината новорегистрираните мотори и мотопеди ще бъдат съществено по-малко, но общият пазар би бил около 1400 - 1600 нови и около 7000 – 8500 употребявани за цялата година.


Кои според вас са основните пречки пред търговията с нови двуколесни превозни средства?


- Основна бариера е липсата подобна култура и традиции у нас. Все още масово като превозно средство се предпочитат автомобилите. Хората трудно могат да си позволят да притежават едновременно автомобил и мотор или скутер, и затова в повечето случаи избират автомобила.


Големите потребители на мотопедите и мотоциклетите в страните, където този тип превозни средства се използва масово, са селските райони, а в България най-платежоспособното население е концентрирано в големите градове. Друга пречка са климатичните условия в България. Страните, в които скутерите са наистина много масови като Италия, Испания, Франция и др. нямат такава зима каквато има у нас.


Кое според вас е най-важното, което прави Мотосалон "София" 2015 привлекателен за публиката?


- Публиката ще може да види за първи път у нас събрани на едно място най - култовите марки с най-новите си модели, някои от които ще бъдат премиери за България. Това е уникална възможност за непосредствено сравнение на тези продукти с едно посещение за няколко часа. Не трябва да подценяваме и аксесоарите – каски, якета, и т.н.


Освен мотори, ще има изложени и няколко световно известни марки велосипеди, така че за феновете на едната човешка сила при задвижването ще има какво да видят и да си купят! По време на изложението повечето фирми ще предложат специални условия и отстъпки. Всичко това съм убеден, че ще направи посещението на мото салона едно наистина приятно и съдържателно преживяване.


Няма как да прескочим и темата за търговията с нови автомобили. Проблемът "реекспорт" остава ли и през 2014-та?


- За съжаление една голяма част от продажбите, които се декларират в нашата асоциация, не се случват в България. Какъв е точно обемът за цялата година не мога да кажа, защото се бавят данните от КАТ за реално регистрираните в България автомобили и дерегистрираните в рамките на първите шест месеца от тяхната регистрация. Обществена тайна е, че никак не малка част от автомобилите, които се регистрират в страната, се деригистрират и изнасят. Други въобще не се регистрират в България, но се декларират, като продадени тук. За първите шест месеца на миналата година такива са 12% от декларираните, като продадени в страната коли. При някои марки делът на продажбите извън България е 50%.


Като браншова организация ААП има ли вече контакти с новото правителство, за да постави своите искания за нормативни промени, с цел създаване на по-добра бизнес среда за своите членове и какви са основните проблеми?


- Контактуваме с новото правителство, все още само в частта касаеща публикуването на данни за регистрациите, защото стартът беше една стъпка назад - нещо, което беше постигнато от нашата асоциация, съвместно с тръговско-промишлените камари на Германия и Франция миналата година, изведнъж сега някак си спря.


Установихме и връзка с Автомибилна администрация, която е службата в Министерство на транспорта, имаща пряка връзка с автомобилния бранш - типовите одобрения, Наредба 60 и т.н.


Най-големите ни проблеми не са свързани със самото правителство, а с подхода на законодателите към автомобила. Например, при данъчното облагане, подходът е като за имущество - колкото е по-скъп, толкова по-голям данък трябва да се плати. А би следвало, както е в повечето европейски страни, подходът да е според емисиите - тоест колкото повече цапа, толкова повече да плаща.


Разбира се, на пътя на тези промени стои ниската покупателна способност, която не позволява да се приемат непопулярни мерки. Въпреки това, очакваме промяна.


Миналата година се приеха облекчения при данъчното облагане на автомобили Евро 5 и Евро 6, но ефектът е символичен, защото сумите от отстъпки са малки.


Другата насока е да се освободят от данъци електрическите автомобили и плъг-ин хибридите. Хубаво е да има еднократни стимули при закупуването на такива автомобил. Има го гласувано в програмата на държавата за развитие, но няма бюджет и няма как да се случи.


Наистина, ситуацията е сложна. Имаме политическа нестабилност, имам война на няколкостотин километра от нас. Трудно е в тези условия, при положение, че държавата наскоро реши да тегли 16 млрд. лева заем, ние да искаме от бюджета да се отделят пари за стимули за обновяването на автомобилния парк.


Като асоциация отчитате ли и успехи в борбата срещу пречещите ви регулации?


- До този момент ААП постигна не малко успехи. Преди повече от три години ЕК издаде предупреждение за България, че неправомерно лишава от данъчен кредит леките коли на оперативен лизинг. В следствие на това, законодателството беше променено и сега леките автомобили ползват такъв.


Вторият голям успех е отговорът на атаката на НАП, която се опита да третира товарните автомобили, които на външен вид приличат на леки, като леки автомобили, защото по митническата тарифа, те трябвало да се третират по друг начин. Създаде се устойчива съдебна практика, за това че европейската директива важи и в България и че ако един автомобил е хомологиран като товарен, няма значение как изглежда. Шефът на НАП издаде указания, с които прикани служителите си да не преследвата фирмите, които ползват автомобили от категория N1 с актове, които падат в съда.


Третият успех е началото на публикуването на данни за регистрираните автомобили в България - нови, употребявани, по марки, категории и т.,н. Това е нещо, за което се борим почти 20 години.


Така че стъпка по стъпка реализираме задачите, които сме си поставили. Много е трудно предвид тежкото икономическо положение след 2008 година. Потреблението е ниско, не само на автомобили, а и на всякакви стоки. От това страда държавният бюджет и няма пари за нищо. Ние сме умерени оптимисти и считаме, че положението постепенно и бавно ще се подобрява във всяко едно отношение.


Имате ли отношение към борбата на легалните сервизи, срещу тези от сивия сектор?


- Тази битка не е наша, но я подкрепяме. Ние не сме основните заинтересовани, защото в нашите сервизи има достатъчно клиенти. Но малките сервизи, които издават фактури, се намират в много неизгодно положение, срещу тези, които са на пазара, но не издават фактури, не начислят ДДС, не регистрират обектите, не плащат социални осигуровки. Легалните сервизи от години водят битка, за да регламентира държавата сервизната дейност на неоторозираните сервизи, за да важат правитала за всички.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK