Кларксън – шегаджията, който обижда наред

Джеръми Кларксън

© Reuters

Джеръми Кларксън



Ако не обиждаш, не е възможно да направиш добра смешка", това е мотото на Джеръми Кларксън – устатият водещ на Top Gear, чието бъдеще в момента е неясно, след като нокаутира продуцента на предаването, защото не осигурил навреме вечеря за екипа. Вървящ с рогата напред още от ученическите си години, той извървява пътя от амбулантен търговец до най-популярния водещ на автомобилно предаване в света.


Въпреки че обидите му засягат нации, автомобилни производители, малцинства, накратко - всички, до момента той оцеляваше просто защото носеше стотици милиони на ВВС чрез предаването Top Gear. Дали и този път ще му се размине?


Вероятно след като за по-малко от 24 часа тръгналата от социалните мрежи кампания "Върнете Джеръми" събра над 130 000 последователи. Ако BBС не го искат, със сигурност редица други телевизии ще са готови да му дадат трибуна.  




Изключен от училище за непристойно поведение
Джеръми е роден на 11 април 1960 г. в Донкастър, Англия, в семейството на амбулантен търговец и учителка. Бизнесът на родителите му върви зле и първоначално те не могат да му осигурят добро училище. Всичко се променя обаче, когато започват да изработват кукли на прочутия телевизионен герой мечето Падингтън. Приходите от продажбите са толкова добри, че Кларксън стига до престижната гимназия "Рептън", даваща качествено образование от 1595 година насам. Джеръми обаче не успява да я завърши, тъй като е изгонен за пиене, пушене и демонстриране на неуважени към учители и ученици. Въпреки това днес Кларксън е почетен доктор на инженерните науки, като титлата му е връчена от университета "Оксфорд Брукс". Телевизионерът има и почетна титла от университета "Брюнел" в Лондон.


Първата работа на Джеръми Кларксън е да помага в семейния бизнес, като продава изработените от родителите му кукли на мечето Падингтън от врата на врата. В журналистиката попада като стажант в изданието Rotherham Advertiser. Пише също и за Rochdale Observer, Wolverhampton Express, Star и Lincolnshire Life и други.


Намира автомобилните списания за безполезни и взима нещата в свои ръце
Първите му публикации за коли са през 1984 година, когато с колегата си журналист Джонатан Джил представят нови модели за местни вестници и автомобилни списания. В типичния си стил Кларксън обяснява защо всъщност е започнал да пише за автомобили: "Четях списания за автомобили и всичките бяха напълно безполезни. Съобщаваха ми с какъв обем е багажникът и точните размери на задната седалка. Аз всъщност исках да знам дали ако си купя "Фолксваген Сироко", ще чукам повече мацки, отколкото ако карам "Голф". Затова поех нещата в свои ръце."

Кларксън – шегаджията, който обижда наред

© Associated Press

 
Експресивният му стил на писане се харесва на продуцентите на телевизионното предаване на ВВС Top Gear и той става един от неговите водещи през 1988 година. През 2000 година автомобилното шоу е спряно, за да бъде възобновено през 2002 година. Новият формат до голяма степен е плод на идеите на Кларксън. Това е и времето, когато се заформя тройката водещи, познати и до днес - Джеръми Кларксън, Джеймс Мей и Ричард Хамънд.


Постепенно Top Gear става най-гледаното шоу на ВВС, като се излъчва в над 100 страни. През 2007 година Кларксън получава британската наградата за разпознаваемо телевизионно лице. Тогава става известно, че като водещ печели 1 млн. лири годишно, а още 1.7 млн. получава от продажбите на книги DVD-та и хонорари от колонките си във вестници като The Sun и Sunday Times. Към днешна дата само от телевизионното предаване прибира над 6 млн. лири.


Страничните занимания
Освен автомобилните предавания Кларксън продуцира телевизионни програми и пише книги за история и инженерство. Най-популярната му творба е "Светът според Кларксън", преведена и в България, в която събира своите спорни мисли за различни сфери от обществения живот.

Кларксън – шегаджията, който обижда наред

© Associated Press


Освен от коли Кларксън е сериозно увлечен и от военната техника. Това е и причината в различни епизоди на Top Gear да присъстват изтребители, хеликоптери и танкове, които изправя в двубой срещу различни автомобили. През 2005 година Джеръми дори посещава британските части в Багдад.


Смята, че някои машини имат душа
Голямата страст на устатия водещ е инженерството и особено откривателската част в него. По неговото мнение изобретенията, които са променили света, са пистолетът, компютърът, реактивните двигатели, телефонът и телевизията. Неведнъж е изразявал и мнение, че инженерите през XX век така и не са направили открития, съизмерими с времената на индустриалната революция. Като пример посочва липсата на автомобили с алтернативно гориво, а разработените до момента модели описва като "малки експлозии".


В своята книга "Знам, че имаш душа" (I Know You Got Soul) той изразява вярването си, че много от машините притежават душа. След катастрофата на "Конкорд" на "Еър франс" не скрива, че жали за самолета не по-малко отколкото за хората. Когато се взима решението да се спрат полетите с този тип машини, перифразира Нийл Армстронг и заявява: "Една малка стъпка за човека и огромен скок назад за човечеството."


Два брака и един развод
За личния живот на Джеръми Кларксън се знае малко. Първият му брак е през 1989 година с Александра Джеймс, но той продължава само шест месеца, след като съпругата му е увлечена от един от неговите приятели.

На светско събитие

© Associated Press

На светско събитие


През 1993 г. журналистът се жени за мениджърката си Франсис Кейн, двамата са заедно и до днес, живеят в Чипинг Нортън и имат три деца.


Личните му войни
Както може да се предполага, Джеръми Кларксън е против регулациите, които правителствата налагат. Негова популярна теза е, че работата на правителствата е да правят паркове и да поставят пейки в тях, като оставят хората на мира. Критикува политиката на правителствата на Тони Блеър (1997-2007) и Гордън Браун (2007-2010), като е твърд противник на забраните за пушене и лова на лисици.


В пристъп на ярост през февруари 2009 година дори нарича Браун "едноок шотландски идиот", като го обвинява, че лъже. Изявлението предизвика гневната реакция на Кралския институт на слепите и редица шотландски политици, които настояват Кларксън да бъде свален от ефир. Джеръми се извинява, че е споменал проблема със зрението на Гордън Браун, но не се отрича от мнението си, че той е идиот.


За зелените движения във Великобритания казва, че са отпадъчен продукт от стари профсъюзни деятели и лесбийки от организацията за забрана на ядрените централи, които са намерили по-доходоносно занимание. Що се отнася до ветрогенераторите, посочва, че в бъдеще те ще са паметник, който ще напомня за годините, когато човечеството временно си е загубило разсъдъка и решило, че ветровете и вълните могат да произведат достатъчно енергия, за да задоволят нуждите на планетата.

С ко-водещият на Топ Гиър Джеймс Мей (вляво) на радиоинтервю.

© Associated Press

С ко-водещият на Топ Гиър Джеймс Мей (вляво) на радиоинтервю.


Като любител на мощните коли и бързите скорости критикува и паникьорските изказвания за глобалното затопляне, като посочва, че замърсяванията от колите имат минимален негативен ефект върху климата.


Не харесва и "специалните отношения" между Великобритания и САЩ, като нарича страната "Съединени щати на параноята". В едно свое предаване дори показва карта, на която САЩ липсва и на тяхно място стои надпис "Южноканадско море". Не пропуска да "клъвне" янките и когато коментира техните автомобили. Така например в едно ревю за "Шевролет Корвет" посочва: "Американците изнасят лекции по демокрация на света, но не дават да се изключи тракшън контролът."


Кларсън е и абсолютен шовинист, когато говори за уменията зад волана. В свой коментар за имигрантите и възможните проблеми, които те могат да създадат, посочва: "Французите са войнствени, американците са безнадеждни, италианците са ненормални, немците не спазват дистанция, австралийците са пияни, скандинавците постоянно катастрофират, а останалите си нямат идея какви ги вършат."

На премиерата на филма "Прикованият Прометей"

© Associated Press

На премиерата на филма "Прикованият Прометей"


Изявление на Кларксън става повод и за дебати в парламента на Малайзия, след като обявява, че произвежданият в страната автомобил Perodua Kelisa е най-лошият в света, носи име на болест и сигурно се сглобява от аборигени в джунглите.


Лавина от жалби или големите издънки на Кларксън
През първите години в ефира на "Топ гиър" Джеръми Кларксън е сравнително кротък, но от 2004 година насам редовно създава проблеми на работодателите си от ВВС. През 2004 година телевизията е принудена да поднесе специалните си извинения и да плати 250 лири на общината в Съмърсет, след като Кларксън изкоренява 30-годишен кестен, за да провери колко е здрава "Тойота Хайлукс".


Нацистки закачки
Година по-късно отново трябва да дава обяснение, след описва новото "Мини", по това време вече част от концерна БМВ, като типично германско. Отдавайки нацистки поздрав с ръка, той прави забележката, че каквато и цел да зададе на навигацията, тя все го отвежда в Полша.


Кара и пие 
През юли 2008 Кларксън е пред уволнение, защото си сипва джин с тоник, докато е зад волана на пикап. Издънката е заснета в епизода The Top Gear: Polar Special, в който водещите на предаването стават първите хора, които стигат до Северния магнитен полюс с автомобил. Вдигайки тост с питието, Кларксън казва "И моля ви се не ме критикувайте, че пия и карам, защото аз не карам, а плавам." Закачката е свързана с това, че автомобилът минава по замръзнала вода.


Хобито на тираджиите? Да убиват проститутки
През ноември 2008 година ВВС получава над 500 оплаквания след епизод на Top Gear, в който Кларксън изтърсва, че хобито на тираджиите е да убиват проститутки. Повод за забележката му е конкретен случай, при който шофьор на камион е арестуван за серия от такива престъпления.


Черни мюсюлманки лесбийки
През октомври 2009 година острият език на Кларксън отново му създава проблеми. Поводът е изказването, че BBC са обсебени от това на назначават черни мюсюлманки лесбийки, за да увеличат броя на гледащите телевизията бели хетеросексуални.


Мексиканците са мързеливи и безполезни
През февруари 2011 година Кларксън предизвика поредния дипломатически скандал. В едно от предаванията той казва, че щом автомобилите отразяват националния характер, то "мексиканските коли са мързеливи, безполезни, пръдливи и по цял ден подпират някоя ограда, втренчени в кактусите, облечени в одеяло с дупка по средата вместо палто". След шума около тази фраза водещият е принуден да се извини.


Стачниците да се екзекутират пред домовете им
През ноември 2011 година идва едно от изказванията на Джеръми Кларксън, което предизвиква най-остра негативна реакция. За 36 часа в BBC получават над 21 000 оплаквания. Причината е коментар на водещия в шоуто BBC The One Show. Говорейки за стачката в публичния сектор, която блокира Лондон, Кларксън казва, че ако зависи от него, би екзекутирал всички стачници пред очите на семействата им. BBC официално се извиняват за изявлението на Клаксън. Любопитното е обаче, че телевизията получава и 314 писма в подкрепа на водещия.


Махайте телата на самоубийците и влакът да продължава
Декември 2011 година Джеръми Кларксън отново разбунва духовете. В своята колонка в The Sun написва, че когато някой се хвърли под влака с цел да се самоубие, тялото му трябва да се отстрани максимално бързо и влакът да продължи по пътя си. Джеръми пише: "В такъв случай сменете машиниста, съберете по-едрите останки и пуснете влака. Лисиците и птиците ще се справят с останалите останки, които сега толкова дълго се събират."


На мушката е Индия
Януари 2012 година отново има обидена нация, този път Индия. В епизод, в който водещите на Top Gear прекосяват Индия с камион, те обиждат дрехите, храната, влаковете и историята на страната.


Търпението на шефовете се изчерпва
След няколко години без сериозни издънки през май 2014 година Кларксън получава последно предупреждение за уволнение, след като вестник съобщава, че е използвал думата "негър" по време на снимки.


През октомври обаче следва поредният дипломатически скандал между Великобритания и Аржентина. Посланикът на Аржентина в Лондон иска извинение от BBC заради напомняне за войната за Фолклендските острови от 1982 г. Екипът на Top Gear пък е принуден да напусне южноамериканската страна, след като при заснемане на епизод там водещите карат "Порше" с регистрационен номер, завършващ с инициалите FKL, които някои свързаха именно с Фолклендската война.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK