В капаните на "Тракия" или история за две съсипани гуми

Стеснението на "Тракия" в района на инцидента не дава възможност да се спре и да се направят хубави снимки на дупките. В движение успях да заснема само това

© Георги Пауновски

Стеснението на "Тракия" в района на инцидента не дава възможност да се спре и да се направят хубави снимки на дупките. В движение успях да заснема само това



Тръгнете ли да пътувате по старите отсечки на магистралите "Тракия" и "Хемус" се приема, че се съгласявате с условията им за ползване – попадане в задръстване, движение с по-ниска от обичайната скорост, заради ограниченията и сериозно раздрусване. За себе си обаче смятах, че поне участъците, в които целият трафик ползва половината магистрала са обезопасени откъм опасни дупки.


Оказа се, че това съвсем не е така и го научих по трудния начин, точно преди седмица, на 25 май. Пътувах към София и малко преди 12 по обяд влязох в първото от четирите стеснения по маршрута си (между разклоните за Карлово и Съединение).


Трафикът не беше много сериозен, но веднага пред мен се заформи колона, като се оказах зад ТИР, което силно ограничаваше погледа ми върху пътното платно напред. Затова виждането на дупката на пътя и попадането в нея със зловещ трясък, станаха почти едновременно.




Всъщност, при колоната от разделителни пилони по средата между двете използвани ленти и канавка от дясно, нямаш и много варианти за маневриране, но по-ранното забелязване на дупката дава някои възможности за избягването и, или поне за намаляване на щетите.


Дупка, като слънце
А трапът си беше сериозен – поне две педи широк и една дълбок, като всички слоеве асфалт липсваха и се виждаше  бетонната основа.


След секунди светна предупреждението за загуба на налягане в предна дясна гума и разбрах, че съм загазил. За щастие, автомобилът който карах беше снабден с гуми по технологията Run on flat, позволяващи изминаване на определена дистанция дори при пълна загуба на налягане. Това беше ключово, тъй като на мястото на инцидента просто няма как да спреш да смениш гума без риск за сигурността си, като същевременно блокираш движението в едната посока.


На първата бензиностанция след мястото на инцидента, спрях да огледам щетите и както се казва "Сърцето ме заболя" – предна дясна гума беше срязана, а задна дясна с балон като топка за тенис и можеше да се пръсне във всеки момент. Така или иначе и двете гуми бяха за смяна.


Подробности от пейзажа
Хората от бензиностанцията веднага ми предложиха помощта си за смяната на срязаната гума, но в автомобилите с Run on flat гуми, резервна не се слага. В хода на разговора разбрах, че на ден в този район гуми пукат не малко автомобили, вероятно за радост на намиращия се наблизо гумаджия.


Работещ на бензиностанция ми спомена и още нещо интересно, че откакто е започнал ремонтът, бригадата, която се занимава с аварийното кърпене на дупките със студена смес не минава. "Каза ли им от пътната агенция, че вече няма нужда", увери ме човекът.

Стеснението на "Тракия" в района на инцидента не дава възможност да се спре и да се направят хубави снимки на дупките. В движение успях да заснема само това

© Георги Пауновски

Стеснението на "Тракия" в района на инцидента не дава възможност да се спре и да се направят хубави снимки на дупките. В движение успях да заснема само това


След справка в интернет, че специалните ми гуми могат да изминат без налягане поне 150 километра, а на мен ми оставаха около 130 реших да потегля към София. Движих се със 70 км/ч, важно условие, за да издържат увредените гуми, на аварийки в аварийната лента, лавирайки между отворилите се и там дупки.


130 километра за седем часа
В един момент се оказа, че все пак е по-добре да отида да Пловдив и да си взема патерица (резервна гума с по-малък размер). Оказа се, че разчетите за пробега при Run on flat технологията се правят за спукани от пирони или леко срязани колела, а не при разрез повече от 10 сантиметра.


Тази промяна в маршрута стана причина да мина отново през мястото, където аварирах и без да се старая преброих още поне десет потенциални дупки-гумигубки. В крайна сметка в късния следобед финиширах в София, като изминаването на последните 130 километра от пътуването ми отне точно седем часа.


Въпросите
Още на следващата сутрин изпратих писмо с въпроси до Агенция пътна инфраструктура. Описвайки накратко ситуацията ги попитах:


1. Не е ли нормално, преди целият трафик да се вкара в три ленти, те да бъдат изкърпени и обезопасени?


2. Наистина ли вече не се извършва аварийна поддръжка на участъците, в които е събран трафикът, докато върви ремонтът?


3. Ако това не е така, на каква периодичност се инспектират въпросните участъци и се обезопасяват те, чрез пълнене на дупките?


4. Ако пътуващ по магистралата забележи опасни дупки или неравности по магистралата, къде може да сигнализира, за да се вземат нужните мерки?


След по-малко от 24 часа получих и отговор.


Отговорът на АПИ:


Уважаеми господин Пауновски,


В отговор на отправените въпроси Ви предоставяме следната информация:


На 7 май стартираха планирани ремонтни дейности на участъците от АМ "Тракия" на територията на област Пловдив и беше въведена временна организация на движението по отсечките от км 118 до км 126 и от км 129 до км 135, при входовете на гр. Пловдив. Движението по тях се осъществява шахматно – с прехвърляне от едното платно в другото, а скоростта на движение е ограничена до 90 км/ч.


Преди въвеждането на временната организация за движение на участъците е извършено изкърпване на големите дупки, но тежкият двупосочен трафик образува нови, които пътноподдържащата фирма изкърпва със студена смес ежедневно. При интензивния трафик това е изключително краткотрайна мярка.


Състоянието на пътното платното при км 123 на АМ "Тракия" е влошено и поради това скоростта на движение там е ограничена до 70 км/ч. Предстои посоченият участък да бъде затворен за цялостен ремонт, а движението ще се пренасочи по ремонтиращото се в момента платно на магистралата в посока Бургас.


Както се казва, това е положението, а докато ремонта свърши или избягвайте ремонтиращите се участъци, или тръгвайте на път с поне две резервни гуми. Абонамент за пътна помощ с клауза, аварийна гумаджийска помощ, също е силно препоръчителен. 

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK