В капаните на "Тракия" или история за две съсипани гуми

Стеснението на "Тракия" в района на инцидента не дава възможност да се спре и да се направят хубави снимки на дупките. В движение успях да заснема само това

© Георги Пауновски

Стеснението на "Тракия" в района на инцидента не дава възможност да се спре и да се направят хубави снимки на дупките. В движение успях да заснема само това



Тръгнете ли да пътувате по старите отсечки на магистралите "Тракия" и "Хемус" се приема, че се съгласявате с условията им за ползване – попадане в задръстване, движение с по-ниска от обичайната скорост, заради ограниченията и сериозно раздрусване. За себе си обаче смятах, че поне участъците, в които целият трафик ползва половината магистрала са обезопасени откъм опасни дупки.


Оказа се, че това съвсем не е така и го научих по трудния начин, точно преди седмица, на 25 май. Пътувах към София и малко преди 12 по обяд влязох в първото от четирите стеснения по маршрута си (между разклоните за Карлово и Съединение).


Трафикът не беше много сериозен, но веднага пред мен се заформи колона, като се оказах зад ТИР, което силно ограничаваше погледа ми върху пътното платно напред. Затова виждането на дупката на пътя и попадането в нея със зловещ трясък, станаха почти едновременно.




Всъщност, при колоната от разделителни пилони по средата между двете използвани ленти и канавка от дясно, нямаш и много варианти за маневриране, но по-ранното забелязване на дупката дава някои възможности за избягването и, или поне за намаляване на щетите.


Дупка, като слънце
А трапът си беше сериозен – поне две педи широк и една дълбок, като всички слоеве асфалт липсваха и се виждаше  бетонната основа.


След секунди светна предупреждението за загуба на налягане в предна дясна гума и разбрах, че съм загазил. За щастие, автомобилът който карах беше снабден с гуми по технологията Run on flat, позволяващи изминаване на определена дистанция дори при пълна загуба на налягане. Това беше ключово, тъй като на мястото на инцидента просто няма как да спреш да смениш гума без риск за сигурността си, като същевременно блокираш движението в едната посока.


На първата бензиностанция след мястото на инцидента, спрях да огледам щетите и както се казва "Сърцето ме заболя" – предна дясна гума беше срязана, а задна дясна с балон като топка за тенис и можеше да се пръсне във всеки момент. Така или иначе и двете гуми бяха за смяна.


Подробности от пейзажа
Хората от бензиностанцията веднага ми предложиха помощта си за смяната на срязаната гума, но в автомобилите с Run on flat гуми, резервна не се слага. В хода на разговора разбрах, че на ден в този район гуми пукат не малко автомобили, вероятно за радост на намиращия се наблизо гумаджия.


Работещ на бензиностанция ми спомена и още нещо интересно, че откакто е започнал ремонтът, бригадата, която се занимава с аварийното кърпене на дупките със студена смес не минава. "Каза ли им от пътната агенция, че вече няма нужда", увери ме човекът.

Стеснението на "Тракия" в района на инцидента не дава възможност да се спре и да се направят хубави снимки на дупките. В движение успях да заснема само това

© Георги Пауновски

Стеснението на "Тракия" в района на инцидента не дава възможност да се спре и да се направят хубави снимки на дупките. В движение успях да заснема само това


След справка в интернет, че специалните ми гуми могат да изминат без налягане поне 150 километра, а на мен ми оставаха около 130 реших да потегля към София. Движих се със 70 км/ч, важно условие, за да издържат увредените гуми, на аварийки в аварийната лента, лавирайки между отворилите се и там дупки.


130 километра за седем часа
В един момент се оказа, че все пак е по-добре да отида да Пловдив и да си взема патерица (резервна гума с по-малък размер). Оказа се, че разчетите за пробега при Run on flat технологията се правят за спукани от пирони или леко срязани колела, а не при разрез повече от 10 сантиметра.


Тази промяна в маршрута стана причина да мина отново през мястото, където аварирах и без да се старая преброих още поне десет потенциални дупки-гумигубки. В крайна сметка в късния следобед финиширах в София, като изминаването на последните 130 километра от пътуването ми отне точно седем часа.


Въпросите
Още на следващата сутрин изпратих писмо с въпроси до Агенция пътна инфраструктура. Описвайки накратко ситуацията ги попитах:


1. Не е ли нормално, преди целият трафик да се вкара в три ленти, те да бъдат изкърпени и обезопасени?


2. Наистина ли вече не се извършва аварийна поддръжка на участъците, в които е събран трафикът, докато върви ремонтът?


3. Ако това не е така, на каква периодичност се инспектират въпросните участъци и се обезопасяват те, чрез пълнене на дупките?


4. Ако пътуващ по магистралата забележи опасни дупки или неравности по магистралата, къде може да сигнализира, за да се вземат нужните мерки?


След по-малко от 24 часа получих и отговор.


Отговорът на АПИ:


Уважаеми господин Пауновски,


В отговор на отправените въпроси Ви предоставяме следната информация:


На 7 май стартираха планирани ремонтни дейности на участъците от АМ "Тракия" на територията на област Пловдив и беше въведена временна организация на движението по отсечките от км 118 до км 126 и от км 129 до км 135, при входовете на гр. Пловдив. Движението по тях се осъществява шахматно – с прехвърляне от едното платно в другото, а скоростта на движение е ограничена до 90 км/ч.


Преди въвеждането на временната организация за движение на участъците е извършено изкърпване на големите дупки, но тежкият двупосочен трафик образува нови, които пътноподдържащата фирма изкърпва със студена смес ежедневно. При интензивния трафик това е изключително краткотрайна мярка.


Състоянието на пътното платното при км 123 на АМ "Тракия" е влошено и поради това скоростта на движение там е ограничена до 70 км/ч. Предстои посоченият участък да бъде затворен за цялостен ремонт, а движението ще се пренасочи по ремонтиращото се в момента платно на магистралата в посока Бургас.


Както се казва, това е положението, а докато ремонта свърши или избягвайте ремонтиращите се участъци, или тръгвайте на път с поне две резервни гуми. Абонамент за пътна помощ с клауза, аварийна гумаджийска помощ, също е силно препоръчителен. 

Ключови думи към статията:

Коментари (38)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3656 Неутрално

    Е не, отговора на АПИ е черешката на целия разказ...
    Нямам думи......
    Всички държавни институции са абсолютно безотговорни и нагли, повечето хора там са именно такива. За тях няма нито закони, нито морал.

    Любовта ще спаси света!!!
  2. 2 Профил на глобално хасково
    глобално хасково
    Рейтинг: 284 Неутрално

    "А трапът си беше сериозен – поне две педи широк и една дълбок, като всички слоеве асфалт липсваха и се виждаше бетонната основа."

    АМ "Тракия" има бетонна основа! Ти да видиш!

    за какво е по-жадно мнозинството: свобода или шише ракия?
  3. 3 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3380 Неутрално

    Тъжно, но мимо волята ти "българска работа" се изнизва между зъбите ти.

  4. 4 Профил на Индивидуален паметник на културата
    Индивидуален паметник на културата
    Рейтинг: 680 Весело

    До коментар [#2] от "Je suis Haskovo":

    Не четеш за кой участък става въпрос
    [quote#0:"статия"](между разклоните за Карлово и Съединение)[/quote]Това е строено далеч преди идването на знаеш кой

    Мечтая за България, в която пожарникарите са просто пожарникари.
  5. 5 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 869 Гневно

    Сигурно написалият отговора е същият човек, който гледах по ТВ една сутрин. 75% от думите му имаха смисъл, но 25% бяха пълни глупости.
    Досещам се какво имат предвид, но "шахматно движение" е идиотска и безсмислена дефиниция!
    След дадено такова определение, какви разумни действия могат да се очакват?

  6. 6 Профил на staska
    staska
    Рейтинг: 1170 Гневно

    АПИ са на принципа "оправданието е като г@за, всеки си го има", но те и оправдание си нямат. Само другото!

    "Този, който търси ангел и следи само за крилата, рискува да се прибере в къщи с гъска."
  7. 7 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 690 Весело

    Бетонната основа най-вероятно е някое съоръжение. В тази част на Тракия има доста. Движението си е баш шахматно. Проблемът е, че цялата работа се прави идиотски. Миналата година имаше обществена поръчка. Отмениха я, когато дойде ББ. Вкараха много фирми по напълно неясен критерий. За част от трасето дори още няма проект за ремонта. Важното е обаче ББ да бичи стойки как ще пусне трафика на първи юли.

  8. 8 Профил на Never surrender
    Never surrender
    Рейтинг: 284 Неутрално

    Още от началото ме учиха "Спазвай дистанция!"

    Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.
  9. 9 Профил на гарата
    гарата
    Рейтинг: 886 Неутрално

    В държавата, в която хората не си вършат работата, е така.

  10. 10 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 869 Любопитно

    До коментар [#7] от "znayko84":

    Как се движи шахмата или коя фигура в шаха се движи на зиг-заг ?

  11. 11 Профил на Волният Ибрик
    Волният Ибрик
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#10] от "tademan":

    Пешка, офицер, цар, царица...

  12. 12 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1363 Неутрално

    Резултатът от няколкото управления на изповядващите "мъдростта", че "асфалт не се яде".
    Избирателите им не ползват магистрали, а и каруците не се впечатляват от дупки.
    Изгубил съм отдавна бройката на срязаните гуми, много съм псувал, даже преди години съдих една община (дупката беше такава, че гръмна страничната възглавница и страничната завеса на колата, за гуми/джанти/окачване да не говорим.
    Пълна свинщина, безотговорност и безхаберие от страна на АПИ. КАТ също имат "заслуги", защото никога не признават дефекти на пътната настилка като причина за ПТП.
    Имитация на бурна дейност и безметежно живуркане зад бюрцата - това е идеалът в държавната бюрокрация.

    Знанието е сила, информацията - власт
  13. 13 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 838 Неутрално

    Щом си имал възможност да караш с Run on не знам какво си, значи ще имаш пари и да ги оправиш. Няма какво толкова да се преживява.

  14. 14 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 690 Весело

    До коментар [#10] от "tademan":

    Шахматно разположение се нарича не заради движението на фигурите, а заради самата шахматна дъска

  15. 15 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1752 Весело

    До коментар [#13] от "Каишков - Гласът на Америка":

    Мръсен капиталист. С "Run on не знам какво си" карат само от кулак нагоре....

    Генерал Сандокан с двата МИГ-а
  16. 16 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 869 Весело

    До коментар [#11] от "Волният Ибрик":
    До коментар [#14] от "znayko84":

    Ами на мен ми стоят като 64 квадратчета в 2 цвята, но виждам, че имате по-голяма подкрепа и затова спирам, като си оставям собственото мнение, че това е мислене е ненормално и съм сигурен, че е никой нормален чужденец (от страните, към чийто стандарт се стремим) няма да ви разбере. Ще се зарадвам, ако ме опровергаете със смислен довод!

  17. 17 Профил на Христомир Йорданов
    Христомир Йорданов
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Не че нещо, ама авторът на този текст е допуснал поне две нарушения, едното от които е било фатално в случая. Трябва човек да пази дистанция от предната кола, особено ако тя е тежкотоварна. "виждането на дупката на пътя и попадането в нея ... станаха почти едновременно." Кой те кара да се лепиш плътно зад камиона? Правилото е разстоянието до предния в метри да е половината от показанието на скоростомера, значи поне 35 метра в случая. И още, карал моля ти се на аварийки в аварийната лента... Това просто на просто е забранено.

  18. 18 Профил на Seamus
    Seamus
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Ами спазва се дистанция. Нищо, че е ТИР. По-безопасно е за всички. И така се вижда магистралата сред дупките.

  19. 19 Профил на Dimitri Damianov
    Dimitri Damianov
    Рейтинг: 456 Неутрално

    Както се казва кратко - това е положението, виновни няма....

  20. 20 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1565 Неутрално

    Направо започвам да се плаша, преди летния ми отпуск в България. Какво ли още ме чака, освен опасни пътища и безотговорни служители!?

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  21. 21 Профил на misho73
    misho73
    Рейтинг: 1337 Неутрално

    Докато завършихме АМ Тракия, се оказа че първия участък се е изтрил. Буквално. И като асфалт и от картата.

    "Ние ги правим, те изчезват" - ББ за магистралите

    Какво могат Балканите заедно: https://youtu.be/8yuxnj1AWFk
  22. 22 Профил на simko4
    simko4
    Рейтинг: 668 Неутрално

    Разказ с ..очакван край!

  23. 23 Профил на buchermucher
    buchermucher
    Рейтинг: 282 Неутрално

    "...като се оказах зад ТИР, което силно ограничаваше погледа ми върху пътното платно напред..."

    Съжалявам, но точно тук спрях да чета. Не казвам, че дупките имат място на магистрала и изобщо на кой и да е път, но този цитат показва много точно маниера на 80 % от шофьорите в България - пренебрегване на дистанцията. И не мога да разбера каква е тая липса на самосъхранение...

  24. 24 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 1789 Неутрално

    Преди 6-7 години потроших цялата предница + 4 гуми на автомобила си на околовръстното в София, което тогава беше в процес на строеж. Абсолютна тъмница, големи бетонни бордюри хаотично разхвърляни по платното, паднали временни знаци.. 2 пишлемета се бяха въртяли с някакъв миниван буквално 1 минута преди мен, а аз просто минах през бордюр лежащ на пътя и потроших цялото окачване отпред.
    Това винаги ще е така в БГ. Всяка магистралка взима жертви още докато се строии, защото нишо никога не се маркира и обезопасява. Тиквата като реже лентички никога не се е замислял колко коли и хора са били потрошени, от толкова некйадърния и опасен процес на строене. Гледа се само резултата и сроковете, а това че не се спазват елементарни правила на безопасност и обозначаване никой не го гледа.

    Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!
  25. 25 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1007 Неутрално

    До коментар [#2] от "Je suis Haskovo":

    Явно дупката била на виадукт .
    Повечето от дупките там са направо с поглед към бездна.

  26. 26
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  27. 27 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3793 Неутрално

    Е-е-е-е... Гледайте положително! Някакви си две гуми...!
    Представете си гордата осанка на бате Бойко, който реже лентата на ремонтирания участък и дрънка глупости! До него Лиляна Павлова и Лазаров...! Ами да! Даже след има няма 3 години и такса за магистралите ще има!

    Бивш tww09306483.
  28. 28 Профил на debil
    debil
    Рейтинг: 450 Весело

    Абе защо още наричат този двулентов път "магистрала" не ми е ясно. А тия дупки са там от петилетки и от АПИ си ги отглеждат всяка година за да има поръчки за нечии "батко и братко ".

  29. 29 Профил на TPOTOAP
    TPOTOAP
    Рейтинг: 537 Неутрално

    Пауновски, не стига че си се движил в отсечка с ВОД поради ремонт, не стига че не си си спазнал дистанцията, ами сега рИвеш като чорбар за лиценз.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  30. 30 Профил на Petak
    Petak
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Ми съдете ги - ако ги осъдят достатъчен брой хор, може и да се сетя, че е по-изжодно да правят дупките. Иначе да седите и да се оплаквате "във вестника" ... Или проблемът е, че в съда ще трябва да докажете, че сте спазвал правилата за движение, когато е станал инцидента?

  31. 31 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3402 Неутрално

    [quote#13:"Каишков - Гласът на Америка"]Щом си имал възможност да караш с Run on не знам какво си, значи ще имаш пари и да ги оправиш. [/quote]

    Нямам думи...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  32. 32 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8870 Неутрално

    Ще разберем,пак по трудния начин,че тези магистрали се правят повече да се краде и да създават имидж на някого,отколкото да улесняват пътуващите.

  33. 33 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1363 Любопитно

    Не мога да разбера коментарите в стил "сам си е виновен, да е гледал, да е карал на нам-ква си дистанция".......
    При това такива коментари събират само плюсове....

    Колеги, вие наистина ли ме убеждавате, че когато ВИЕ ЛИЧНО скочите в някоя дупка, веднага си казвате: "Сам съм си виновен, трябваше да карам с 5 км/час на дистанция от 150 метра, само по светло и сухо"?
    Айде бе.........

    Знанието е сила, информацията - власт
  34. 34 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1363 Весело

    [quote#31:"Norman Granz"]Нямам думи...[/quote]

    Каишката е комуне, всичко над велосипед "Балкан" за него е излишен лукс, когато касае другите, разбира се. Самите комунета обичат да по-отгоре над "простите хора"....

    Знанието е сила, информацията - власт
  35. 35 Профил на Big_Villager
    Big_Villager
    Рейтинг: 637 Неутрално

    Ех все на теб, все на теб Пауновски....

  36. 36 Профил на klati_mi_se
    klati_mi_se
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Абе, Георге, имал си бол пари, ще платиш и за още две гуми!
    Жив и здрав и халал да ти са!

  37. 37 Профил на klati_mi_se
    klati_mi_se
    Рейтинг: 229 Неутрално

    И тъй..
    Чакай бе, кой кара с Run on Flat гуми в България? Охо, че има и система са измерване на налягането на гумите?
    Явно си карал БМВ, защото те слагат такива гуми на новите си коли.
    Яяя, ами колко струват?
    Run Flat Tire - 205/45/17 - Yokohama Tires е 254 долара

    Или общо цените са около 230 до 300 US долара.
    Ти си си надвил масрафа бе шефе, че кой дава това при толкова ниски пенсии и средни заплати?

  38. 38 Профил на Petak
    Petak
    Рейтинг: 561 Неутрално

    [quote#33:"pag"]Колеги, вие наистина ли ме убеждавате, че когато ВИЕ ЛИЧНО скочите в някоя дупка, веднага си казвате: "Сам съм си виновен, трябваше да карам с 5 км/час на дистанция от 150 метра, само по светло и сухо"? [/quote]
    Не си казвам това, разбира се, но бих се замислил преди да публикувам в статия първосигналната си реакция по темата.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK