Безплатно такси на ток тръгна пилотно в София

Безплатно такси на ток тръгна пилотно в София

© Yellow Taxi/КИА Моторс България



Пилотен проект пуска по улиците на София първото такси на ток, като всеки, който успее "да го хване", ще се вози безплатно. Инициативата е на вносителя на "Киа" в страната и таксиметровата компания Yellow Taxi.


Целта е да се провери дали електрическата версия на "Киа Соул" има качествата да се ползва като нормално такси в рамките на столицата. Подобна кампания вече има в Ню Йорк, където шест електрически автомобила ще се тестват в рамките на година, преди да се реши съдбата им.


"За момента всички данни, които имаме от подобни инициативи, не само в Ню Йорк, но и Лондон, са обнадеждаващи, защото, освен че колите са щадящи природата, са и доста по-изгодни за шофьорите", коментира изпълнителен директор на Yellow Taxi Калин Кокошаров.




"Киа Соул EV" е първият корейски изцяло електрически модел с нулево ниво на вредни емисии. С едно зареждане на батериите той изминава до 212 километра. Напълването на акумулаторите от стандартен контакт отнема пет часа, а на станции за бърз заряд 80% от капацитета може да се възстановят за 30 минути.


Електромобилът използва двигател на ток с мощност 109 конски сили. С него ускорението до 100 км/ч отнема 11.2 секунди, а максималната скорост е 145 км/ч.


"Киа Соул EV" има дължина 4.14 метра и осигурява комфортен превоз на четирима пасажери, като при нужда могат да се съберат и петима. Багажният обем е колкото и на версии на модела с бензинов или дизелов мотор - минимум 238 литра.


Имах възможността да тествам същата кола няколко седмица преди да бъде превърната в такси и при моето каране бордовият компютър показа консумация от 15 киловатчаса за 100 километра, което на база актуалните цени на тока ще рече между 1.79 и 3.11 лева в зависимост от това дали зареждате на нощна или дневна тарифа. За сравнение - дизелов "Соул" ще се нуждае от гориво за поне 13 лева, ако успеете да се вместите в посочения от производителя разход.


По повод пускането на електрическия "Соул" "КИА моторс България" изгради станция за безплатно зареждане на електромобили в търговско-сервизния си комплекс в София (бул. "Цариградско шосе" 144). Подобна станция ще се направи и на територията на Yellow Taxi.

Ключови думи към статията:

Коментари (39)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на today
    today
    Рейтинг: 775 Неутрално

    Супер! Дано да има повечко ел. коли!

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  2. 2 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1315 Неутрално

    Бих плащал повече за такси/uber електомобил. Развитието на подобни технологии трябва да се поощрява.

    The best way to predict the future is to invent it.
  3. 3 Профил на Омерзена оптимистка
    Омерзена оптимистка
    Рейтинг: 269 Неутрално

    Еее, аз днес го видях и се зачудих защо е така избледняло...а можеше да го пробвам до летището :)

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Чужденец в собствената си държава.
  4. 4 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2195 Неутрално

    Браво.Заедно сме с Ню йорк и Лондон за нещо хубаво.

  5. 5 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1315 Неутрално

    Сериозно обмислям следващия ми автомобил да бъде електро. 212 км с едно зареждане не е никак малко.

    The best way to predict the future is to invent it.
  6. 6 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2000 Любопитно

    Това е много добре !
    даже отлично !
    НО защо не е в жълт цвят ?
    Така как ще бъде разпозната като такси ?

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  7. 7 Профил на Borislav Borisov
    Borislav Borisov
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Страхотна новина, а колко струва тази Киа?

  8. 8 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 2296 Неутрално

    И после някои се чудят защо цената на петрола пада...

  9. 9 Профил на 123
    123
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#5] от "EU defender":
    Водородните вече имат рекорд - 700км с едно зареждане.
    Лошото е, че началната инвестиция все още е големичка за тия автомобили.
    Много пречи и това, че петролът поевтиня значително и вероятно ще поевтинява още.
    Също пречи и това, че потреблението на енергия в световен мащаб се задържа/спада последните няколко години. Просто всичко е станало по енергопестящо...

    Както и да е, горенето на изкопаеми е в миналото.

    Kолко българи са нужни, за да завинтят една крушка? Трима. Един, който да я смени и двама, които да спорят колко старата е била по-добра.
  10. 10 Профил на actionmonster
    actionmonster
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#7] от "Borislav Borisov":

    70 000лв

  11. 11 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1078 Весело

    До коментар [#7] от "Borislav Borisov":
    Срам ги е да кажат

  12. 12 Профил на Goblin
    Goblin
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Докато има пропан-бутан, никога няма да дам пари за чисто нова бмв 3-ка за някакъв тостер. Предпочитам да си взема малко по-стара, луксозна кола и да я газифицирам, отколкото да си купувам сапунерка на ток. Въпрос на големина на багажника, удобство, комфорт, екстри и престиж.

  13. 13 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 2296 Неутрално

    Голямото предимство на електрическите двигатели е, че са здрави и опростени...

  14. 14 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8445 Неутрално

    За такси си е направо супер.

  15. 15 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Супер новина! Семейството ползваме предимно такси и тази новина много ме зарадва! Дано това е началото на електромобилната ера в София - първо такситата, а след това - и личните МПС-та. Ще се пробваме да се доберем до това такси - много съм любопитна как се движи един електромобил в градските условия на София.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  16. 16 Профил на 404
    404
    Рейтинг: 384 Весело

    [quote#15:"logika"]много съм любопитна как се движи един електромобил в градските условия на София[/quote]

    Тихичко =)

  17. 17 Профил на mihaela77
    mihaela77
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Похвално. Трябва да се поощряват тези нови технологии, за да се намаляват вредните емисии, които всички вдишваме. Интересна инициатива и е хубаво, че е безплатна, за да се възползват повече хора.

  18. 18 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2032 Неутрално
  19. 19 Профил на Симо
    Симо
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    До коментар [#9] от "Никола Георгиев":

    Също така пречи и факта, че свободен водород на Земята няма. Водород най-евтино се получава от газификация на природен газ като 35% от този газ се позползват като гориво в процеса. А също така водородния автомобил е екологично най-вредния автомобил, който може да съществува. Той свързва водорода с кислород от атмосферата, при което се получава вода. Да ама после кой ествествен процес разделя водата обратно във водород и кислород ? Докато въглеродния диоксид от атмосферата бива поглъщан от растенията и превръщан във въглеродни вериги и кислород чрез фотосинтезата.

    http://www.youtube.com/watch?v=QuBy3BzCXwg
  20. 20 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 504 Неутрално

    200 км ми се струват малко за София. Вероятно ще правят бърз заряд на батерията, което ще съкращава живота й. Всъщност, при реални условия на работа, с денонощна работа на колата, винаги ще се ползва опцията за бърз заряд. Предполагам, че при това положение няма да изкара и три години с една батерия.

  21. 21 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1332 Любопитно

    Много добра идея, дано тестовете са успешни.
    Сега е момента (колкото и държавата да няма пари) да се въведе някаква прилична субсидия (поне 4 - 5 хиляди лева) за закупилите нов електромобил + да се задължат всяка бензиностанция да изгради поне по две места за бързо зареждане с ток.

    Знанието е сила, информацията - власт
  22. 22 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3162 Неутрално

    [quote#20:"gogo2011"]200 км ми се струват малко за София. Вероятно ще правят бърз заряд на батерията[/quote]
    В София ще ти се завие сват ако успееш да навъртиш 200 км за един работен ден в задръстванията !
    Кия определено заявява лидерски позиции в продажбите.

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  23. 23 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 635 Неутрално

    До коментар [#12] от "Alkizeer":

    старо БМВ на газ - голям престиж
    с метана в багажника става супер

    Birds of a feather flock together.
  24. 24 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 635 Неутрално

    за таксита би било сполучливо да си имат станция където направо сменят батериите със заредени

    Birds of a feather flock together.
  25. 25 Профил на soave
    soave
    Рейтинг: 1107 Неутрално

    Аз ползвам Греен такси, които са с автомобили хибрид на Тойота.

    "Лъжата е обиколила половината свят преди истината да има възможност да си обуе гащите." Уинстън Чърчил
  26. 26 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 485 Неутрално

    [quote#13:"palav_nik"]Голямото предимство на електрическите двигатели е, че са здрави и опростени... [/quote]

    В едно списание за автомобили бях чел, че електрическите автомобили имат 60% по малко чаркове, което означава 60% по малко места за повреда!

  27. 27 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2799 Неутрално

    До коментар [#24] от "rldkfl":

    Докато чакат на стоянката може спокойно да се зареждат.

  28. 28 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 866 Любопитно

    Плюс тези 13 лв. на 100 км. трябва да се добави и масло,филтър,ремъци ,ролки...само не знам тези акомулатори как ще са през зимата и ще докарат ли добро КПД след 100 000 км.

  29. 29 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2799 Неутрално

    Това е хубава реклама за популязиране на електромобилите.... око да види - ръка да пипне!

  30. 30 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 485 Неутрално

    [quote#20:"gogo2011"]200 км ми се струват малко за София.[/quote] Не само, че е много, а почти е невъзможно да навъртиш толкова километри! Да не говорим, че истинското предимство на електричките е точно в градска среда, защото в задръстването те не харчат никаква енергия, а при спиране зареждат акумулатора.

  31. 31 Профил на landser
    landser
    Рейтинг: 217 Весело

    Ръгаш 1 фотоволтаик на покрива и караш безплатно!

    Никога не съм позволявал на училището да пречи на образованието ми. М.Т.
  32. 32 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2799 Неутрално

    До коментар [#28] от "!D !":

    Рено имат следният концепт:
    Купуваш колата за малки кинти + плащаш месечен наем от там €60 - €80 за батерията (при електромобилите: батерия, не акумулатор).
    Ако се повреди или изхаби батерията - не е твой проблем - те ти я сменят с нова, демек новият бизнес модел е да се печели от батерията, както се печели от горива и масла в днешно време.

  33. 33 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2799 Неутрално

    До коментар [#31] от "landser":

    Съвсем безплатен няма да е фотоволтаикът.
    При българското слънце & цена на труда - себестойността на киловатчас би трябвало да ти излезе едни 15 стотинки за цял жизнен цикъл на съоръжението.
    Във ФРГ себестойността на нови съоръжения е м/у €0.10 и €0.12 кв.ч.
    Хубавото е като си сложиш таквоз нещо на покрива, че си фиксираш днес тази цена за сл. 20 -30 години.

  34. 34 Профил на volrath
    volrath
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#5] от "EU defender":

    Изчакай малко, Нисан ще пуснат догодина Лийфа с 500км+ на едно зареждане.

  35. 35 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 504 Неутрално

    До коментар [#22] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    В София почти всеки ден въртя по 100 км без да съм такси.

  36. 36 Профил на Петърчо
    Петърчо
    Рейтинг: 594 Весело

    До коментар [#12] от "Alkizeer":

    Хахаха, страшен престиж. Като спреш в Студентски и девойките кацат, кацат, кацат...

  37. 37 Профил на 123
    123
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#25] от "soave":
    И са с 10ст. по-скъпи от тези в статията (91119 - Йелоу).

    Kолко българи са нужни, за да завинтят една крушка? Трима. Един, който да я смени и двама, които да спорят колко старата е била по-добра.
  38. 38 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 757 Неутрално

    [quote#21:"pag"]Сега е момента (колкото и държавата да няма пари) да се въведе някаква прилична субсидия (поне 4 - 5 хиляди лева) за закупилите нов електромобил[/quote]

    Браво бе - аз да плащам данъци, за да вземеш ти субсидия да си купиш електричка, така ли? И за какво - за да печелят корейците. Барем да беше българска, пък то...
    Каква ми е ползата на мен от твоя електромобил, че да ти плащам субсидия? Чистия въздух, може би? Вярно, но защо не караш на метан примерно, както всички таксиджии - тогава не отделяш нищо освен СО2 и вода, на 1/4 от цената, и без субсидии.

  39. 39 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1309 Весело

    Дано имам късмет да се повозя безплатно





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK