Няколко задължителни неща за проверка преди тръгването на път с кола през лятото

Няколко задължителни неща за проверка преди тръгването на път с кола през лятото

© Георги Пауновски



Август е най-активният откъм пътувания месец през лятото. Заради жегата, при която често се шофира, той поставя на най-големи изпитания автомобилите и нормална гледка, особено по българските пътища, са закъсалите коли, около които нервно се суетят водачи и пътници.


За да намалите до минимум появата на подобен неприятен сценарий, има няколко прости неща, които е добре да проверите преди да потеглите.


Проверка на гумите
Безопасността на пътя започва с монтирането на подходящи гуми, адаптирани към сезона, напомнят експертите на "Бриджстоун". Карането на колата със зимните "обувки" през лятото може да увеличи спирачния път до 30%, като в добавка ще изяде голяма част от грайфера им.




Също толкова важно е гумите да бъдат с необходимото налягане. Ако то е по-ниско от предписаното, консумацията на гориво скача, увеличава се и износването. Шофирането с гуми, с по-високо от нужното налягане пък намалява контактната повърхност с пътя, тоест влошава се стабилността и спирането на колата. Не на последно място се износва неправилно и шарката.


Информация за препоръчителните стойности на налягането в гумите може да бъде намерена в ръководството за експлоатация на колата, от вътрешната страна на вратите или под капачката за гориво. Налягането трябва да се проверява при студени гуми, защото горещият въздух се разширява и може да доведе до неточни стойности. Трябва да се има предвид, че ако автомобилът е максимално натоварен, ще трябва да увеличите налягането на гумите.

Няколко задължителни неща за проверка преди тръгването на път с кола през лятото

© Георги Пауновски


Често срещана грешка е шофирането с твърде изтрити автомобилни обувки. Да, КАТ санкционира, ако дълбочината на грайфера е под 0.6 мм, но експертите подчертават, че когато той е по-плитък от 1.6 мм, гумата е със сериозно влошени показатели. Ако не разполагате със специален уред за измерване, можете да проверите дали се налага смяна, като поставите монета от 1 лев в шарката. Ако жълтият ръб на парата е над нивото на грайфера, то е време да си купите нови гуми.


Преди да потеглите, огледайте добре обувките на колата за драскотини, разрези, балони и други дребни щети. Специално внимание следва да се обърне на гумите за каравани и ремаркета особено ако не са били използвани известно време.


Поглед под капака
Преди да заминете се препоръчва да погледнете и под капака, за да проверите нивата на маслото, охлаждащата течност и водата за чистачките. При студен двигател нивото на маслото и охлаждащата течност трябва да бъде между минималните и максималните стойности.

Няколко задължителни неща за проверка преди тръгването на път с кола през лятото

© Георги Пауновски


През лятната ваканция към течността за чистачките е добре да се добави специална почистваща добавка, която премахва насекомите от предното стъкло. За добра видимост трябва да проверите и чистачките – ако оставят петна по предното стъкло или вече не правят добър контакт с него, те също трябва да бъдат сменени.


Нека бъде светлина
Работят ли мигачите, стоповете и фаровете? Това е важен въпрос, тъй като в натоварения трафик е добре колегите на пътя да ви виждат и да са наясно с намеренията ви. Може да помолите някого да обиколи колата, докато включвате източниците на светлина един по един. Паркирането пред витрина на магазин пък може да ви помогне да направите проверката и сами.

Няколко задължителни неща за проверка преди тръгването на път с кола през лятото

© Георги Пауновски


Ако ще пътувате в чужбина, проучете какви са изискванията в съответната страна по отношение на шофирането през деня. Добре е да се информирате и за специфичните изисквания по отношение употребата на алкохол, антирадар, използването на клаксона, скоростните режими.


Добре оборудвани за всяка ситуация
Стандартното оборудване за безопасност за всяко пътуване с автомобил включва предупредителен триъгълник, аптечка и светлоотразителни жилетки. Преди да заминете, трябва да проверите срока на годност на комплекта за първа помощ и броя на светлоотразителните жилетки. В много страни трябва да носите светлоотразителни жилетки за всички пътници или други задължителни елементи. Ако не го направите, рискувате да бъдете глобени.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (55)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 829 Любопитно

    .............Безопасността на пътя започва с монтирането на подходящи гуми, адаптирани към сезона, напомнят експертите на "Бриджстоун"........................................"

    Не разбрах - тези ли са "най-подходящите" гуми ?
    А , Пауновски ?

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  2. 2 Профил на adam1966
    adam1966
    Рейтинг: 521 Неутрално

    ..Кредитните карти да си провери.....да не са ги спрели..

  3. 3 Профил на MititU
    MititU
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    "Добре оборудвани за всяка ситуация"

    А задължителният пожарогасител не трябва ли да се провери и носи??

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  4. 4 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5352 Неутрално

    погледнете за течове ПОД автомобила. Проверете състоянието на ремъците и хлабините им.
    Тръгвайте на път отпочинали , с усмивка и в приятна компания - оставете тъщата да пази къщата !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  5. 5 Профил на 123
    123
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Дядо ми ме е учил лятото винаги да тръгвам на път с връхна дреха, вода, храна, кибрит и нож.

    Kолко българи са нужни, за да завинтят една крушка? Трима. Един, който да я смени и двама, които да спорят колко старата е била по-добра.
  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5352 Неутрално

    До коментар [#5] от "Никола Георгиев":

    Умен човек е бил дядо ти !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  7. 7 Профил на Ghost
    Ghost
    Рейтинг: 1031 Любопитно

    Добре е да се даде и едно "ухо" на автомобила преди тръгване, да не се окаже, че цъка...

    Форумът е в будна кома...
  8. 8 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 378 Неутрално

    Полезно четиво за всеизвестни факти, остава само да бъде приложено.

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  9. 9 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 965 Весело

    Народът е казал:
    "Лятно време абичка, зимно време торбичка!"

  10. 10 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    Тръгнахме с племенника по работа на балкана и той за по-гъзи взе назаем от наш приятел новото му Ауди А6. По едно време каза, че нещо тресе предницата. Спряхме, гледахме, бутахме-нищо. Звъня на приятеля ни, каза, че вчера е била на сервиз да регулират предницата. Продължихме и с две думи," майсторите" от сервиза не затегнали добре предното ляво колело и слава Богу, че не се претрепахме. В Горна Росица спряхме при местен майстор, колелото хлопаше, а половината болтове ги нямаше. После се разбра, че в багажника имало и резервни болтове и всичко необходимо, ама пишлеметата само заредили с парите дето им дадох и си решили проблема. В колата винаги трябва да има хляб, тел и чук.

  11. 11 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 1522 Неутрално

    И си актуализирайте GPS навигацията, защото ако разчитате на табелите по нашите пътища ще направите поне 1-2 рисковани обръщания на посоката на натоварени трасета.

    http://www.flickr.com/photos/39768558@N04/3712408729/
  12. 12 Профил на p911
    p911
    Рейтинг: 422 Неутрално

    За съжаление е факт, че много автомобили и то с големи цолажи 17,18,19 ... карат през лятото със зимни гуми, което е крайно безотговорно. Със зимна гума при над 30С сцепление няма, спирачният път е около 10м по-дълъг, а в завой гумите свирят и колата недозавива или презавива много лесно.

    Вярно, че комплект гуми е над 1000лв, но като искаш да си гъзар и си взел скъпа кола, то бъди такъв докрай и не се излагай със зимни гуми.

  13. 13 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2188 Неутрално

    “Често срещана грешка е шофирането с твърде изтрити автомобилни обувки.”

    Toва е нарушение, не грешка!

    “През лятната ваканция към течността за чистачките е добре да се добави специална почистваща добавка, която премахва насекомите от предното стъкло.”

    Качествената течност си има такива свойства! Вие избирате какво да си сипете в казанчето, но определено да сипваш подобрител към лятната течност едва ли е много разумно...

    I Want To Believe
  14. 14 Профил на soul
    soul
    Рейтинг: 425 Неутрално

    До коментар [#12] от "p911":
    Отдавна ги "преценявам" колко са гъзари по гумитеИначе барнал се примерно с Туарег, обаче го взел със зимните и гази пясъка по плажа с тях.Народът е казал: цървули няма, гайда иска.

    „Тази смрад, която изпускаме, поражда около Русия презрение към нас, недоверие, нелюбов. " Никита Михалков
  15. 15 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1712 Весело

    Ами да тръгваме ....

    Предразсъдъците са за ограничените.
  16. 16 Профил на vestonosec
    vestonosec
    Рейтинг: 562 Неутрално

    Това с монетата и гумите не го знаех, ето че научих нещо ново.

  17. 17 Профил на Grizacha ot Razgrad
    Grizacha ot Razgrad
    Рейтинг: 572 Весело

    Купете си нова кола за да нямате проблеми на пътя.

  18. 18 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 675 Весело

    Джапанки,шапка,очила и вода.

    Tony
  19. 19 Профил на irons
    irons
    Рейтинг: 611 Неутрално

    “... напомнят експертите на "Бриджстоун". Статията рекламна ли е?

  20. 20 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1256 Неутрално

    Защо нищо не е казано за проверка на климатика, задължителната голяма бутилка вода и музика за добро настроение?
    Иначе автомобилът, като всяка машина, може да се развали по всяко време.

    Мачкай климатичния чейндж!
  21. 21 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1175 Весело

    Най-важно е при всяко потегляне да проверявате дали не сте забравили някое дете или, не дай Боже, жената на някоя отбивка или бензиностанция.......
    Че после ще страдате........

    Знанието е сила, информацията - власт
  22. 22 Профил на s.o.a.d.
    s.o.a.d.
    Рейтинг: 426 Весело

    И да не забравите да си направите плаката за автоизложението

  23. 23 Профил на maane
    maane
    Рейтинг: 265 Неутрално

    "Какво да проверим преди да тръгнем на път с кола през лятото"

    проверяваме най - вече, колко е дебел портофела ни

  24. 24 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 638 Весело

    Това с гумите звучи банално и всеки се подсмихва, но е истина. Миналата година бях на морето. Гумите с грайфер, но стари. Няма такова треперене докато се прибера. Все едно карах кънки, а не гуми. Хайде на сухо се ядваше. Ама като валне, направо ми настъхваше косата. Тая година като се запролети, хоп нови гуми. Всеу едно смених колата

  25. 25 Профил на kirile
    kirile
    Рейтинг: 275 Неутрално

    КАТ санкционира, ако дълбочината на грайфера е под 0.6 мм, но експертите подчертават, че когато той е по-плитък от 1.6 мм

    Тези милиметри за нищо ги нямате
    С какво точно се мери 0,6мм?

  26. 26 Профил на maane
    maane
    Рейтинг: 265 Неутрално

    Що трябва кат да мери милиметри и микрони , като на всички нормални гуми(освен ако не са произведени в бившото сесере например) има оставени релефни репери до които гумата е фунционална!?

  27. 27 Профил на vigour
    vigour
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#25] от "kirile":

    А изобщо има ли някой, който си мери грайферите?

  28. 28 Профил на chasovnik
    chasovnik
    Рейтинг: 429 Весело

    До коментар [#12] от "p911":

    не е точно така, моята кола е карам в момента с мишлен латитюд с дот 1414, 265/70/16 и пак свири по завоите.
    автомобилът трябва да се преглежда ежеседмично, а не само когато "ще ходим до морето". вчера една кака беше запушила на 100-200 метра преди разклончето за "Воденицата"кв.Драгалевци, София с малкият си автомобил. така, че даже и при градско шофиране трябва да се поддържа и преглежда.
    за гъзетата с джипове /високи комбита/ по плажа само едно ще кажа не мъчете автомобилите и почиващите около вас!
    поздрави....

  29. 29 Профил на iceto_
    iceto_
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#25] от "kirile":
    то за това нямам спомени в закона да е написана конкретна дълбочина на грайфера

  30. 30 Профил на p911
    p911
    Рейтинг: 422 Неутрално

    [quote#28:"chasovnik"]До коментар [#12] от "p911":

    не е точно така, моята кола е карам в момента с мишлен латитюд с дот 1414, 265/70/16 и пак свири по завоите. [/quote]

    Естествено, че ще свирят Това просто е още едно доказателство за това, че за специфични условия, трябва подходяща гума. Michelin Latitude е по-скоро "всесезонна" и "оофроуд" гума или с други думи, гума, която не става нито за зима, нито за лято, нито за гладък асфалт, нито за тежък макадам ... един компромис, с който производителите запълват малка пазарна ниша, най-вече при 4х4.

    Всеки сами си решава, но моля, ценете сигурността си!

  31. 31 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    Карането с изтъркани гуми трябва да се приравни с превишената скорост, употребата на алкохол и минаването на червено, защото застрашава както шофьора и спътниците му, така и останалите на пътя.

  32. 32 Профил на Whoops
    Whoops
    Рейтинг: 546 Неутрално

    До коментар [#25] от "kirile":

    Правилник за прилагане на закона за движение по пътищата, Чл. 10, т. 9:
    дълбочината на протекторния рисунък да е не по-малка от 1.6 мм.

    По статиите всеки си измисля. Както казват юристите: справете се със закона.


  33. 33 Профил на Whoops
    Whoops
    Рейтинг: 546 Неутрално

    До коментар [#29] от "iceto_":

    Ми то затова не разчитаме на спомините от младостта. Като имаш интернет, законът е на два клика разстояние. Отнема по-малко време отколкото да напишеш коментар тук

  34. 34 Профил на Чичкото
    Чичкото
    Рейтинг: 546 Неутрално

    Един хубав Вредщайн с ДОТ 1715 и съм ми е супер. Догодина отиват отзат, опред ще е същия вредщайн, ама с ДОТ ХХ16 и така всяка година. И 50 г. кола да караш, с галоши не става.

    За парите които давам всяка година имам сигурност за себе си и тия около мен. (200 лв. ми струват, 15-ки).

    Когато един смешник забавлява народа, това е комедия. Когато същият този смешни води народа - трагедия.
  35. 35 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 1284 Неутрално

    До коментар [#30] от "p911":
    +++
    всесезонна гума няма,ама все пак някой им се намира да ги купува няма как гума да е с добри свойства при -20 и +40.....

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  36. 36 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1141 Неутрално

    [quote#34:"Чичкото"]Вредщайн с[/quote]
    Зимни, летни или всесезонни?

  37. 37 Профил на mitkokitkata
    mitkokitkata
    Рейтинг: 284 Любопитно

    Абе тези съвети не трябва ли да се дават месец- два по-рано?

  38. 38 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 1154 Неутрално

    и на мен ми намирисва на рекламна статия от Бриджстоун.Аз пък си взех Нексен и летни и зимни.От тестовете на автобилд се оказа ,че Нексен Н блу е най-добрата гума в Европа в сравнение "спиране на сухо"А е много по евтина от прочутите марки.

  39. 39 Профил на maane
    maane
    Рейтинг: 265 Неутрално

    До коментар [#28] от "chasovnik":
    Оправете си паралелизма на колелата и гумите ви няма да свирят и износват асиметрично

  40. 40 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1700 Неутрално

    До коментар [#26] от "maane":

    Защото при нас се продава като почти нова, когато маркерите са се показали. При 4 мм грайфери при нова гума маркерите се показват между 2.5 и 2 мм. И нашия гъзар я взема на безценица, защото закона санкционира за грайфер по-малък от 1.6 мм, измерен в средата на протектора...А докато се изтрие от 2.5 до 1.6 мм има още 5-10 000 км...

    Генерал Сандокан с двата МИГ-а
  41. 41 Профил на iceto_
    iceto_
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#33] от "Whoops":
    хаха
    то е ясно къде е законът, но виж и ти какво пише в него - наказанието е за износени гуми

  42. 42 Профил на Fazer
    Fazer
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#16] от "vestonosec":

    По-добре е да се вземе ей такъв инструмент: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41HDbp-vyYL.jpg
    Драсваш си изискванията за зимни и летни гуми на едно листче и в кутията за инструменти в колата. Може да е особено в голяма помощ, ако се купуват гуми втора ръка, за да не се вярва само на продаваческа приказка.

  43. 43 Профил на Fazer
    Fazer
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#38] от "dolna4erti4ka":

    Силно бих препоръчала зимни сетове на Continental Conti Viking Contact. Ползваме и за двете коли вкъщи и сменяме на две години (Южна Финландия, при половин година зима и много каране). Много по-добри са от "studded" гумите, които се изпилват след месец, ако няма достатъчно сняг и цената определено си струва. Дори на поледицата, която беше миналата зима, нито един път не сме имали проблем при завиване, баири или паркиране на кофти място.

  44. 44 Профил на Ден
    Ден
    Рейтинг: 470 Неутрално

    [quote#35:"не на безразличието"]всесезонна гума няма,ама все пак някой им се намира да ги купува няма как гума да е с добри свойства при -20 и +40..[/quote]
    Всесезонна гума има.
    Няма гума за всякакви настилки.
    И вие, отричайки наличието на всесезонна гума всъщност точно това се опитвате да кажете.
    В Либия например карахме само с един тип гуми. И не бързайте да казвате, че там винаги е топло и сухо.
    В пустинята през деня асфалта се нагрява жестоко, независимо, че там е/беше/ от високо качество и съдържа пластификатори, но през нощта температурите падат до нула.

  45. 45 Профил на Ден
    Ден
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Ако сте от Варна например и нямате път извън района ползването на зимни гуми според
    общата препоръка от края на октомври до началото на май е излишен разход на средства.
    Във Варна вали сняг макс. два пъти в годината и се топи след два дена.
    Зимни гуми с голям грайфер и ултра-мек каучук са напълно излишни.
    Вършат ви работа два-три дни, а в останалото време напразно износвате меките гуми на нормална настилка.

  46. 46 Профил на Ден
    Ден
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Най-важното нещо, което не е казано тук е, че конвенционални гуми за ЛЕД - няма.
    Попаднете ли върху ледената пързалка, ако действията ви зад волана са неадекватни,
    няма да ви спаси нито най-дълбокия грайфер,
    нито най-мекия каучук.

  47. 47 Профил на Seamus
    Seamus
    Рейтинг: 418 Неутрално

    И да се спазва дистанция. ( :

  48. 48 Профил на DoPe
    DoPe
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#12] от "p911":

    Защо пък си мисля, че поради по-меката смеска на зимната гума тя би трябвало да има по-добро сцепление, по-добър спирачен път и затова се износва и повече- по логиката на Формула1?

  49. 49 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Аз имам мишелинки и в канала е сложено гумено парче.Този който ми продаде гумите каза,че то е сложено с цел да се проверява доколко са изтъркани грайферите на гумите.Ако гуменото парче стърчи над грайфера значи гумата трябва да се смени.Но проверката с монета от един лев не я знаех.Почти на ръба съм и явно напролет ще трябва да купувам други летни гуми.Убедил съм се,че по-добре веднъж да си купя гуми от качествена марка,отколкото всяка година да сменям гуми от някаква измислена марка.

  50. 50 Профил на buchermucher
    buchermucher
    Рейтинг: 266 Неутрално

    "когато той е по-плитък от 1.6 мм, гумата е със сериозно влошени показатели. "

    В повечето случаи означава, че е трябвало да я смениш преди няколко години...

  51. 51 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1141 Неутрално

    До коментар [#48] от "DoPe":

    Аз карам само със зимни гуми, сменям ги по-често, но за сметка на това са винаги с нов ДОТ и не давам пари за втори комплект летни гуми. А това, че спира зле лятото са маркетингови лакърдии, аз не съм останал с такова впечатление.

  52. 52 Профил на sasoss
    sasoss
    Рейтинг: 566 Неутрално

    [quote#45:"Слав"]Зимни гуми с голям грайфер и ултра-мек каучук са напълно излишни. [/quote]
    За всичко си прав, освен за горното. Зимните гуми във Варна ще ти потрябват веднъж, но проблемът е че не знаеш точно кога.

  53. 53 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 955 Неутрално

    [quote#51:"Цайко"] не давам пари за втори комплект летни гуми. А това, че спира зле лятото са маркетингови лакърдии[/quote]

    Зимните гуми имат лош спирачен път и влошено поведение при мокра настилка и дъжд. Грайферите не могат да изхвърлят водата. Най-добре е да се сменят летните гуми със зимни гуми, когато температурите паднат под 7°.

  54. 54 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1141 Неутрално

    [quote#53:"gianni"]Зимните гуми имат лош спирачен път и влошено поведение при мокра настилка и дъжд. Грайферите не могат да изхвърлят водата.[/quote]
    Така и аз съм чел, но до сега зимната гума никога не ме е подвела през лятото. Преди 2-3 седмици пътувах по Тракия в проливен дъжд, нито за момент не усетих нестабилност. В същия момент минах покрай черно порше, или поне каквото беше останало от него, което със сигурност е било с летни гуми с чадърче на тях, ловя бас за това.

  55. 55 Профил на Fazer
    Fazer
    Рейтинг: 470 Неутрално

    [quote#35:"не на безразличието"]всесезонна гума няма[/quote]

    В Германия и Обединеното Кралство само с такива всесезонни карат и нищо им няма. Ако не живееш на място с обособени 2 рязко различни сезона (горещо лято и студена зима), няма нужда да купуваш различни комплекти и да сменяш.

    [quote#46:"Слав"]Най-важното нещо, което не е казано тук е, че конвенционални гуми за ЛЕД - няма. [/quote]
    За "studded" гуми чувал ли си? Щото тук ги имаме и за автомобили, и за мотоциклети, и за велосипеди (даже и на cyclo-cross може да се сложат). Пътищата се поддържат до степен на сухост, но на север из Лапландия зимата е 9 месеца и става трудно на моменти. Точно такива гуми се ползват.
    Имай предвид, това НЕ СА добри зимни гуми, въпреки че доста хора ги купуват. На нормална настилка ще се изпилят много бързо, но на сняг и поледица нямат грешка.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK