Как може да се избегне верижна катастрофа

Заледяване, висока скорост, мъгла, в резултат зрелищна верижна катастрофа, за щастие без сериозно пострадали на бул. "Брюксел" в София през декември 2010

© Красимир Юскеселиев

Заледяване, висока скорост, мъгла, в резултат зрелищна верижна катастрофа, за щастие без сериозно пострадали на бул. "Брюксел" в София през декември 2010



За части от секундата поредното рутинно пътуване може да се превърне в сериозно приключение и дори трагедия. Разбраха го вчера десетките пострадали в катастрофата в тунела "Витиня". Всички факти и обстоятелство около инцидента все още се изясняват, но за да има над 50 увредени в нея коли и камиони, със сигурност много от водачите не са се движили с подходящата за пътните условия скорост.


Формулировката "несъобразена с пътните условия скорост" е любима на служителите на КАТ, като обяснение за пътни инциденти. Често, тя е прикритие за несвършена работа от стопаните на пътя, оставили дупка или забравили да сложат някой знак, но има и случаи, когато заключението им е правилно. Вчера например, съобразена с пътните условия скорост би била тази, при която колата би могла да спре напълно, ако пред нея се появи неподвижно препятствие – друг автомобил, човек, паднал на магистралата предмет…


При пътища с голяма натовареност, където се поддържа висока скорост, като по магистралата, едно спиране на трафика е сериозна предпоставка за катастрофа. Заради нуждата от време за реакция на шофьора, което варира в широки граници, според човека, всеки следващ автомобил в колоната спира по-бавно от предния, като така допълнително се скъсява дистанцията до предния.




Това си има и своето научно обяснение – нормалният шофьор реагира на опасността за една секунда. За това време, при движение с 90 км/ч, колата изминава 27 метра…


Залепени броня за броня
В България е част от шофьорската култура да се кара буквално на нулева дистанция, залепени за предния автомобил. Колко подценяваме елементарната физика и надценяваме възможностите си, разбрах при първия ми досег със системите за автоматично поддържане на дистанцията в съвременните коли. Те позволяват регулиране на разстоянието до предното превозно средство, като дори при най-малката допустима такава, се държат толкова далеч, колкото почти никой друг не кара. Причината?


Често верижните катастрофи са леки, но разправиите са големи.

© Дневник

Често верижните катастрофи са леки, но разправиите са големи.

 
Системата отчита разликата в скоростта между двете превозни средства, наясно е със спирачните възможности на колата, на която е монтирана, често отчита и атмосферните условия - ниски температури, мокра настилка... Така че ако имате кола с адаптивен темпомат - ползвайте го.


Ако нямате такъв, просто пазете дистанция. Универсалното правило, при промяна в пътните условия - мокър или заснежен път, мъгла, е да се движите поне с 10 километра в час по-малко и на десет метра повече, отколкото вие смятате за безопасно. Преценката, наистина е трудна, но на магистрала и на мокро е добре да сте на поне два тира разстояние от предния.


При движението в колона избирайте и такава дистанция, че да виждате максимално напред, за да можете да реагирате още преди колоната да спре. Избягвайте да се движите зад камиони, автобуси, микробуси и високи коли, които ограничават обзора, ако все пак ви се наложи – дръжте по-голяма дистанция от обикновено.


Няма универсална безопасна дистанция. Тя зависи от техническите възможности на колата, състоянието на гумите, кондицията на водача, доколко той е съсредоточен в шофирането... Според наблюденията на експертите по пътна безопасност, при опасност на пътя, в над 80% правилната реакция е да спрете и то веднага, а не да чакате да видите как ще се развие ситуацията.


Използвайте огледалата, за да се ориентирате какво става около вас.

Използвайте огледалата, за да се ориентирате какво става около вас.

 
За съжаление изследванията сочат и друго – 20% от хората не могат да спират ефективно. Причините могат да са различни, от неправилна позиция на седалката, която не позволява да се натисне спирачния педал с пълна сила, през непознаването на възможностите на колата, до страха да "скочиш на спирачките".  


Летните гуми вече са рискови      
В случая с катастрофата в тунела "Витиня", сериозна роля може да са изиграли и гумите. Вероятно всички коли са били с летни такива, а при температури във високата част на магистралата под десет градуса, те не са толкова ефективни, заради втвърдяването на смесите, от които са направени.


Отчетете и този фактор, когато пътувате през есента. Това е моментът да напомним, че до края на месеца е добре вече да сте сменили летните гуми със зимни. Преди да ги монтирате, проверете колко е дълбок грайферът им. Законодателят е доста либерален към размера на протектора, като нормата е 1.6 мм.

Проверка на дълбочината на протектора

© Георги Пауновски

Проверка на дълбочината на протектора

 
Реално, още когато е 4 мм, гумите вече са със силно влошени качества за спиране, тръгване и стабилност на сняг, киша и при мокър път. Ако нямате под ръка подходящ уред за мерене на грайфера и монета от един лев ще ви свърши работа. Вкарайте я между шарките, ако те не покриват жълтият кант на левчето – време е да ги сменяте.


Състоянието на гумите е ключово, за да избегнете едно от най-коварните явления на пътя – аквапланинга. При него почти няма какво да направите, тъй като липсва контакт между гумите и асфалта.


Можете обаче да се подготвите за момента, когато сцеплението ще се възстанови. За да няма изненади натиснете съединителя, отнемете газта, дръжте здраво волана в посоката, в която е. Не натискайте спирачки, не въртете кормилото.


Да избегнем препятствието… с очи
Често се случва, да нямаме възможност да спрем пред внезапно изскочило на пътя препятствие. При това положение е важно бързо да преценим дали няма възможност безопасно да го заобиколим. В такива случаи шофьорите правят една кардинална грешка – фокусират се върху препятствието.


Прочуванията обаче показват, че правилното действие е да насочим поглед към мястото, където искаме колата да отиде, а не там, където не желаем да се озове. Може да звучи странно, но е вярно, лично съм го проверил, за щастие на полигон, където "жертвите" са гумени конуси.

Най-често велижните катастрофи ставата на места, където скоростта рязко намалява, като стесненията при ремонти. Намалете още преди да влезете във фунията, за да сти сигурни, че ще можете да спрете.

© Дневник

Най-често велижните катастрофи ставата на места, където скоростта рязко намалява, като стесненията при ремонти. Намалете още преди да влезете във фунията, за да сти сигурни, че ще можете да спрете.


Ако няма опция за избягване на удара, то и блъскането в нещо, също е вариант за спиране. Разбира се, от двете злини трябва да се избира по-малката, ако летите срещу пешеходец, а от среща идва кола, излизането в дясно от пътя също е вариант, ако теренът не крие опасни канавки, камъни, стълбове или други опасни предмети.


Когато падне мрак/мъгла
Есента и зимата се стъмва рано, често е мрачно, мъглите са обичайно явление. Затова проверете си фаровете, сами трудно ще се справите, а в сервиз сумата за тази услуга е символична. Що се отнася до правилната скорост, когато е тъмно и мъгливо, то тя трябва да е такава, че да можете да спрете в зоната осветявана от фаровете, която при различните коли варира. Ако ще си купувате нова кола, питайте дали се предлага със светодиодни светлини и ако има такава опция, поръчайте я, струва си много повече от кожения салон и люка, да речем.


Задава се и зима
Скоро ще паднат и първите снегове, а зимата си има своите специфични изисквания към поведението на пътя. На сняг и особено на лед, е най-важно да се избягват всякакви резки движения. Ветераните водачи съветват да натискате педалите така, все едно на тях има сурово яйце, което се стремите да не счупите.


Как може да се избегне верижна катастрофа

© Гудиър

 
Резките завъртания на волана и смяната на предавките в низходящ ред при високи обороти, също не са препоръчителни. Иначе използването на мотора като спирачка е най-добрият начин за намаляване на скоростта, но това трябва да става внимателно. При колите с автоматични трансмисии от по-старо поколение е добре да се премине в зимен режим, обикновено обозначен със снежинка, който ще улесни потеглянето, движението и спирането.


При тръгването на сняг и лед е добре да деактивирате стабилизиращата програма, която в стремежа си да не допусне поднасяне, не позволява на колата да помръдне. Веднага след като вече се придвижвате с постоянна скорост включете отново електронният помощник, който може да предотврати нежелано завъртане на автомобила.


Ако пътят е покрит със сняг изберете безлюден участък и пробвайте няколко спирания, за да усетите поведението на колата и сцеплението. Спазването на по-голяма дистанция и движението с разумна скорост е задължително.


Добре е да знаете, че на мокро спирачнияj път е два пъти по-дълъг отколкото на сухо, на заснежено се удвоява още веднъж и още веднъж при лед. Така че ако при скорост от 50 км/ч колата спира след осем метра, то при от заледен път това ще стане след 64 метра.


Дори когато шосето изглежда почистено, намалявайте винаги когато преминавате през мост и сенчести места, където винаги може да има остатъци от сняг и лед.


Шофьорът се учи докато е жив
Максимата че човек се учи, докато е жив, е абсолютно валидна и за шофьорите. Тук обаче ученето в ход изобщо не е безопасно. Освен ако, не си отработил критичните ситуация предварително, в безопасна среда. В България има няколко компании, специализирани в подготовката на водачи за реакции в екстрени ситуации.


Инструкторите в тях могат да ви научат да спирате, да избягвате препятствия, да сменяте рязко посоката на движение, накратко да подчините колата. Освен всички друго, те и ще ви приземят, като бързо ще ви покажат, че всъщност шофирането крие още тайна за вас, а това също е ценен опит.  


Златните правила за безопасно шофиране*


Наблюдавайте всичко на пътя


Гледайте в бъдещето


Следете останалите


Предугаждайте събитията


Спазвайте дистанция


Мислете докато шофирате


Формулирани са от академията за безопасно шофиране Driving skills, съветите на инструктурите на която, са ползвани в част от текста.

Коментари (96)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 662 Неутрално

    Спазвайте две-секундното правило за оставяне на дистанция от предния автомобил и не карайте успоредно до руга кола, а шахматно.

    Това е достатъчно на първо време, защот на се прави от 90% от шофьорите навън.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  2. 2 Профил на koko65bg
    koko65bg
    Рейтинг: 931 Неутрално

    Последното от,, златните" правила е универсално - не е само за шофиране.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  3. 3 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1314 Неутрално

    Както се казва, не е важно колко коня имаш, важно е магарето дето ги управлява.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  4. 4 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 662 Неутрално

    "Вероятно всички коли са били с летни такива, а при температури във високата част на магистралата под десет градуса, те не са толкова ефективни, заради втвърдяването на смесите, от които са направени."

    Това е мит, всъщност с летни гуми се спира по-добре на мокро.

    Зимните гуми са по-добри само на сняг.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  5. 5 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 2016 Неутрално

    Всичко е много правилно и трябва да стане настолно четиво на българските шофьори.
    Главното - дистанция, по-голяма от тази, за която смятате, че е достатъчна за реакцията ви.
    И скоростта. Мисля, че се изхвърлиха с тия 140 км/ч на магистралите. Преди време карах около 800 км по немски магистрали. За там царува мнението, че скоростта е неограничена. Не е вярно! На повече от 80% от изминатия от мен път имаше ограничение 110 км/ч, което абсолютно всички спазваха безпрекословно.

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  6. 6 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 662 Неутрално

    [quote#5:"дедо Андро"]За там царува мнението, че скоростта е неограничена. Не е вярно! [/quote]

    Вярно е, просто има постоянен мониторинг на трафика и информацията се обновява съобразно него. така се избягват и тежки задръсрвания, и катастрофи и всичко.

    Тук интересът на управляващите приключва с рязането на лентичката.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  7. 7 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Пауновски, прав си , но пропускаш важното ..
    НЕ ГИ УЧАТ днес, инструкторите - да спазват ДИСТАНЦИЯ !!!
    Малко градско каране - с по 40-50 км и толкова ...
    А трябва да им се набива в главите ..
    ВСИЧКИ по Цариградско НЕ спазват дистанция ..Старите шофьори го знаем ..Карам си - на дистанция - НО ВЕДНАГА някой те ЗАДМИНАВА и ти ..'обира" дистанцията , разстоянието ...
    Залепили се на 2 метра разстояние, НИКОГА не спирали екстрено , особено дамите - и си мислят ,че като натиснат спирачката , "чудесния автомибил" ще спре за 2- 3 метра , на колко СПИРАТ из кварталните улици, но КАРАЙКИ с по 30 км/час..
    Това е ..А когато е и хлъзгаво - така става ...
    НЕ се учи ТОВА - достатъчно !!!

    BIG AL
  8. 8 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    А и онзи глупак, вдигна скоростта по магистралите на 140 км/ час..
    Било бавно 120-130 км..И вече надуват и в дъжд ,и дори в сняг - карат със 140 км...!!!
    Особено невежи "принцеси" , фолк, качили се на 2- тонни джипове , без никаква връзка с главния мозък, какво ще стане , ако трябва да спре екстрено !!!
    Излизат после и гледат като ТЕЛЕТА -а какво стана ??
    Качил се от каруцата на дедо си - на село- на един 150-200к.с. автомобил и ...лети ...към онзи свят , но и други , нормални, повличат със себе си ..

    BIG AL
  9. 9 Профил на soul
    soul
    Рейтинг: 439 Неутрално

    "е да се движите поне с 10 километра в час и на десет метра повече, отколкото вие смятате за безопасно."

    Майтап бе, Уили!Значи ако смятам 80км. за безопасни, да карам поне с 90!

    „Тази смрад, която изпускаме, поражда около Русия презрение към нас, недоверие, нелюбов. " Никита Михалков
  10. 10 Профил на soul
    soul
    Рейтинг: 439 Неутрално

    До коментар [#4] от "galio":


    До коментар [#7] от "BIG AL":

    +++++++++++++++++++

    „Тази смрад, която изпускаме, поражда около Русия презрение към нас, недоверие, нелюбов. " Никита Михалков
  11. 11 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    Аз по принцип желая да оставям дистанция, но все се намира някой джигит да ме изпревари, за да изполва пролуката, която аз "хабя".
    В нашенския трафик често си принуден да се лепиш плътно зад предния.

  12. 12 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 662 Неутрално

    Понеже виждам, че ми слагат минуси, един от многото тестове:

    Wet Test Results

    Things are much the same when braking from 60 mph. The summer tire's 157-foot stop is the shortest, the snow tires come up 2nd at 181 feet and the all-season tires lag further behind in a flurry of ABS activity on the way to a distance of 215 feet, some 58 feet longer than the summer tire.

    http://www.edmunds.com/car-reviews/features/tire-test-all-season-vs-snow-vs-summer.html

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  13. 13 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4581 Неутрално

    [quote#4:"galio"]Това е мит, всъщност с летни гуми се спира по-добре на мокро. [/quote]

    Много зависи от температурата. При ниски температури, дори и да няма сняг зимните гуми са по-добри. И още нещо: не е важен само грайфера на гумите, а и възрастта им. Каучукът старее и ако някой кара по 10 000 км на годин, би могъл да има гуми с добър грайфер и за 6-7 години, но вече не толкова мек.

  14. 14 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 662 Неутрално

    До коментар [#13] от "vassilun":

    Дай линк към тестове, което го потвърждават.

    Какво значи "ниски температури"? Обикновено ниски са под 5 градуса, а на Витиня едва ли са паднали под 10 градуса.

    На мокро и 10 градуса категорично правилната гума е лятаната гума.

    А че се карат стари гуми - да, така е, това е проблем.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  15. 15 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2060 Неутрално

    Май в "Парадоксът на огледалото", Любен Дилов-баща, беше ги охарактеризирал, като "мотокантропи", подобни индивиди, мислещи се за безсмъртни.
    Изглежда "племето" им се е увеличило многократно, и каквото и да ги съветваш, резултата е един.

  16. 16 Профил на deviantistik
    deviantistik
    Рейтинг: 434 Неутрално

    "Вероятно всички коли са били с летни такива, а при температури във високата част на магистралата под десет градуса, те не са толкова ефективни, заради втвърдяването на смесите, от които са направени."
    Ако са с летни добре, но по скоро бих казал, че масово хората карат със зимни гуми, които ползват като "всесезонни", вкл. и джипове за 100 бона.

  17. 17 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4581 Неутрално

    [quote#14:"galio"]Дай линк към тестове, което го потвърждават. [/quote]

    Виц от моята дъщеря: Две ученички си говорят: "Знаеш ли, че има живот и извън интернет?" Отоговор: "такали? Дай линк!"

    Линк не ми се търси. Написах какво мисля в следствие на опита, който имам. Жена ми кара малко, но пак и сменям гумите на най-много 5 години, нищо, че имат грайфер.

  18. 18 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 773 Неутрално

    От дядо знам-тръгваме в 7, а ще стигнем кога Бог дал. Карай внимателно, на безопасна дистанция и си кажи "да пази Господ." Става бързо и неусетно. На добър път!

  19. 19 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 502 Неутрално

    До коментар [#7] от "BIG AL":

    Това на Цариградско наистина ме изнервя - оставиш си нормална дистанция и веднага се намърда някой пред теб.

  20. 20 Профил на devdimi
    devdimi
    Рейтинг: 383 Неутрално

    Дистанцията трябва да е минимум половината скорост - при 140 км/h трябва да е 70 метра!

    Освен това за тунелите има знак 80, и колкото пъти съм минавал от там съм единственият който го спазва.

    Някой беше казал да се кара шахматно - това е забранено и то неслучайно - кара се в най-дясната свободна лента (без аварийната естествено) и се спазва дистанция.

  21. 21 Профил на Klatikurti
    Klatikurti
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#4] от "galio":

    Мит е това че: "Зимните гуми са по-добри само на сняг. "

    Зимните гуми са с по-къс спирачен път и през лятото но проблемът е, че много бързо се изхабяват и това си има научко обяснение!

    По мекият "каучук" има по-добро сцепление и съответно при суха настилка се износва много по-бързо от колкото на летните гуми!

    "Досадникът е човек, който ни лишава от самотата ни, без да ни предостави компания." Хосе Ортега и Гасет
  22. 22 Профил на Klatikurti
    Klatikurti
    Рейтинг: 434 Неутрално

    При мокра настилка летните гуми са по-добри защото протектора е направн така че, да извежда водата между гумата и настилката много по-лесно. Така се избягва така наречената водна възглавница, заради която превозното средство става неуправляемо.

    "Досадникът е човек, който ни лишава от самотата ни, без да ни предостави компания." Хосе Ортега и Гасет
  23. 23 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 5384 Неутрално

    [quote#14:"galio"]Какво значи "ниски температури"? Обикновено ниски са под 5 градуса, а на Витиня едва ли са паднали под 10 градуса[/quote]
    Времето за монтаж на зимни гуми е, когато дневните температури паднат до 7-8 градуса (на въздуха). Вчера в София на обяд беше 10 градуса. На Витиня като нищо е било малко над нулата. Все пак не може да е пълно съвпадение, че катастрофата стана в най-дъждовния и студен ден за есента досега.

    Gunter glieben glauchen globen
  24. 24 Профил на michael
    michael
    Рейтинг: 874 Неутрално

    До коментар [#23] от "Blood Red Skies":

    приятел е минавал от там предния ден и каза, че имал нещо като разлято и колата поднесла и тръгнала да се върти, но я овладял и продължил по работа, сега се ядосва, че не е звъннал на 112, но тогава просто не му е отдал толкова значение бързайки по задачи

    Cogito ergo sum :)
  25. 25 Профил на Toni Ivanov
    Toni Ivanov
    Рейтинг: 2657 Неутрално

    Най-сигурния начин за избягване на верижна катастрофа е да увеличиш дистанцията си от автомобила пред теб,за да имаш повече време за реакция и по-голям спирачен път.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  26. 26 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#22] от "klatikurti":

    Добре де-да слагам ли зимните гуми или да чакам първият сняг?

  27. 27 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 512 Неутрално

    До коментар [#5] от "дедо Андро":

    в Германия на поне 30% от участъците на магистралите (включително и бундесщрасе) няма ограничение. На останалите отсечки има. Само че, това не означава, че е безпроблемно да се движиш с 200. Ако с 200 причиниш ПТП застрахователят не плаща, защото си си го търсил.
    Германците не спазват толкова много ограниченията по магистралите, защото глобите им не са високи (в сравнение с други европейски страни), проблемът е в отнемането на точките. В крайна сметка докато на участък с ремонт ограничението е 80, вдясно се движат тирове и коли с 70-80 отляво задминават коли със 100. Там са хората с опита и познание на автомобила. В Австрия това не се случва, защото има радари на отсечките, които се ремонтират. Защо германците не слагат радари? Защото предпочитат трафикът да се изнася по-бързо.
    По немските магистрали има прекалено много товарни автомобили и при налагане на ограничение от 130 навсякъде просто ще се задръстят. Едно решение беше уширяването на всички магистрали до 3-ленти в посока, до 2016 или 2018-та година, ако си спомням добре.
    Много фирми не поддържат вече складови наличности, а работят с доставки на компоненти "на време", т.е. складът е на магистралата.

  28. 28 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 3684 Неутрално

    Това може би е първата верижна катастрофа у нас с толкова участници. Тази сутрин в едно студио, гостът изрази мнение, че при толкoва участници(вкл. камиони и пр.) е невъзможно вината да е при водачите.
    Да си призная, съгласен съм с него! От години КАТ само регистрира ПТП-та или реагира с искане за увеличаване на санкциите или поставяне на светофар. Само че, това далеч не е достатъчно!

    I Want To Believe
  29. 29 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 512 Неутрално

    Лесен начин за избягване на верижна катастрофа е връщането в дясната лента, което по правилник си е задължително. При проблем човек може да отбие в аварийната и има цяла лента още. Тези вляво не могат много да шават.

  30. 30 Профил на BlueWater
    BlueWater
    Рейтинг: 1031 Весело

    "за да има над 50 увредени в нея коли и камиони, със сигурност много от водачите не са се движили с подходящата за пътните условия скорост."

    Никоя скорост не е подходяща когато на пътя има нещо друго освен кал, вода или сняг. В случая е имало разлята нафта и НИКОЙ не е има НИКАКЪВ ШАНС!

  31. 31 Профил на Klatikurti
    Klatikurti
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#26] от "robocop1":

    Слагай, на доста места по-пътната мрежа вече има заскрежаване и заледяване!

    А и вече е достатъчно студено за да не се итърква протектора толкова лесно.

    "Досадникът е човек, който ни лишава от самотата ни, без да ни предостави компания." Хосе Ортега и Гасет
  32. 32 Профил на schroeder
    schroeder
    Рейтинг: 348 Неутрално

    Като спазвате дистанция и карате с разумна скорост според условията на пътя, ето как!

  33. 33 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 752 Неутрално

    До коментар [#4] от "galio":

    Абсолютно. Малко шофьори обаче го знаят.

  34. 34 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 752 Неутрално

    До коментар [#19] от "gogo2011":

    Това е нищо. В час пик по автострадите в Германия и Италия се кара на боя разстояние и скорости над 140км/ч... Там ако оставиш дистанция, не една, а две коли се намърдват веднага

  35. 35 Профил на irons
    irons
    Рейтинг: 600 Неутрално

    В Булгаристан е въпрос на селска чест, на магистралата да се залепиш зад този пред теб (който изпреварва в момента със 140 км/ч) и да почнеш нервно да мигаш с дългите.

  36. 36 Профил на бабачко
    бабачко
    Рейтинг: 476 Неутрално

    [quote#14:"galio"]На мокро и 10 градуса категорично правилната гума е лятаната гума. [/quote]

    Точно така. Авторът вместо да препоръчва до края на месеца да са сменени гумите, да си направи труда да погледне прогнозата. Ще има и доста топли дни с по 20 градуса, а тогава зимната гума за нищо не става и само я съсипваме. Гледа се дългосрочната прогноза за времето, и ако температурите трайно паднат под 6-7 градуса, тогава се слагат зимните гуми.

    искаш нов монитор? изтрий тук: ##############
  37. 37 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#27] от "alabalko":

    В България нямаме култура за каране по магистрали.Редовно се случва като приближа някой бавен камион да набивам спирачки,защото този зад мен се престроява в лявата лента доста рано,въпреки че скоростта му не е много по-висока от моята.Да не говорим пък за случаите на изпреварване отдясно или присвятването с фарове,когато изпреварвам някой тир.Какво точно очакват да направя-не мога да се изнеса вдясно,нито да литна?

  38. 38 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8464 Неутрално

    Може 99% от водачите да спазват стриктно правилата,но проблема е в единия процент малоумници.Тях няма кой да ги спре.

  39. 39 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 502 Неутрално

    До коментар [#34] от "niakoi_si":

    Знам. В Италия особено си е направо опасно - там са си болни мозъци.

  40. 40 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4581 Неутрално

    [quote#26:"robocop1"]Добре де-да слагам ли зимните гуми или да чакам първият сняг? [/quote]

    Ако прогнозите са да няма скоро няколко седмици с температури над 10 градуса, слагайте зимни гуми. Проблем за зимните гуми е само, че при високи температури се износват по-бързо, защото протекторът им е по-мек. Ако можеш да си го позволиш, карай през цялата година само със зимни гуми. Когато е топло, обаче малко свирят на завой.

  41. 41 Профил на deutschland
    deutschland
    Рейтинг: 1480 Неутрално

    Съгласен съм със всичко, освен че при 90км/х се минават 25 метра, а не 27 за 1 секунда(90000/3600=25).
    Иначе то хубаво да се оставя дистанция, но при пътуване във колона, ако оставиш 1 тир разстояние веднага ще те изпревари някой за да спести 3 стотни от жалкия си живот. След това трябва малко да намалиш за да отпуснеш разстояние и така приказката се повтаря докато не спреш във аварийната лента.

  42. 42 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1074 Неутрално

    Като се кара разумно, не може да караш със 120 и Галимунди да кара на десет метра зад тебе

  43. 43 Профил на simo87
    simo87
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Господин Пауновски, виждам, че чистосърдечно сте написал статия с желание да помогнете, но не съм съгласен с някои неща.
    На първо място, това с 10-те километра в час и 10-те метра повече дистанция са малко бабини деветини. И двете са относителни. Зависят от скоростта. При скорост 50 кмч 10-те метра в повече в дистанцията са значителни и може би биха помогнали при евентуална злополука. Но при 100-120 кмч, тези 10 метра няма да стигнат доникъде. Мое лично наблюдение, а и широко застъпено схващане е, че на мокра настилка спирачният път е почти двоен спрямо суха настилка. На сняг е двоен спрямо мокрото, а на лед - двоен спрямо снега. Това може би би могло да бъде изпробвано, може да проведете някой експеримент.
    На второ място, значението на грайфера не е чак толкова голямо при мокра настилка и при ниски температури. Е, при обилен дъжд и наводнен път, големият грайфер помага изхвърлянето на водата и увеличава сцеплението. Но ако няма много вода на пътя, грайферът е без значение. Изцяло без значение е грайферът при ниските температури и сухо време. При сняг обаче дълбокият грайфер е много полезен. При ниски температури, дъжд и сняг важна е твърдостта на гумата - зимните гуми са по-меки и имат много по-добро сцепление. Това много хора отказват да го признаят, карат с летните и в студа и викат - ма те са нови, виж какъв грайфер имат. Имат, но са се вдървили от студа и сцеплението им е много лошо.

  44. 44 Профил на simo87
    simo87
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Бих искал само да ви попитам и откъде направихте извода, че при аквапланинг трябва да се натиска съединителя? Според мен отнемане на газта, здраво държане на волана и ненатискане на спирачката са единствените правилни неща. Да натиснете съединителя, означава да оставите колата по инерция, а все пак ми се струва, че най-стабилна е колата на предавка, особено висока, без газ.

  45. 45 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 914 Неутрално

    Мой познат, добър шофьор, с книжка от поне 15 години ми каза, че когато по някакви причини решил да си изкара такава и в САЩ, са го скъсали два пъти, и то основателно, според самия него ... това са ни "навиците" тук ...

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  46. 46 Профил на simo87
    simo87
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#12] от "galio":

    При каква температура на въздуха и асфалта? Защото на по-топло съм съгласен с теб, но при температури от 0 до 10 градуса зимната гума има по-добро сцепление.

  47. 47 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 512 Неутрално

    До коментар [#37] от "robocop1":

    точно заради културата. Не виждам нищо лошо този зад теб да подаде мигач и да започне да се изнася до момента, в който ти подаваш мигач и се изнасяш, а той те пуска. Ако те пусне е културен, ако не те пусне е егоист. Културата се вижда в Германия. Тук и да си културен и да искаш да пуснеш този отпред да се включи той няма да се включи, защото го е страх и никога не го е правил (а и май правилникът го забранява).

  48. 48 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 512 Неутрално

    Една ситуация, при която може да се получи верижна катастрофа е изкачване, в колона, близо един до друг и след изкачването блесва слънце в лицето на водачите. Инстинктивно първият набива спирачки и следва верижна реакция. Ако някой прекали следва катастрофа.
    Подобни верижни натискания на спирачките заради някакъв страх от 1 участник в колоната са причина за задръствания, които иначе нямат друга причина (няма ПТП, няма ремонт или стесняване).
    Експериментално е доказано. Колона от коли се движи в кръг. Един след друг с постоянна скорост. Но постоянна скорост не може да се поддържа и в някой момен се подава повече газ, следва спирачка. Червените светлини действат сигнално за колата отзад и ако шофьорът не е добър и не е оставил дистанция, се налага да натиска спирачка и така верижната реакция се повтаря. Затова на магистрала, ако има някакво намаляване на скоростта, ремонт, утеснение и сме на газ, спирачка, е по-добре да се остави дистанция спрямо предната кола, която е луфт, който обира точно това, че се засилваме много и после пак спирачка. Това засилване + спирачка сваля средната скорост при такива задръствания и ги утежнява.

  49. 49 Профил на Рим
    Рим
    Рейтинг: 1693 Неутрално

    Ами аварийните мигачи? Май са ги забравили в статията... Аварийните мигачи са единствения начин да предупредиш тези зад теб, че нещо на пътя не е на ред! Или това не е толкова важно...?

    ДЕМОКРАТИ ЗА СИЛНА БЪЛГАРИЯ
  50. 50 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1301 Неутрално

    При колите с автоматични трансмисии от по-старо поколение е добре да се премине в зимен режим, обикновено обозначен със снежинка, който ще улесни потеглянето, движението и спирането.
    ===============
    Тази дивотия може да я напише човек, който хабер си няма от понятие що е АСК и има ли тя почва у нас. Нормално, няма да търся кусури на Дневник, като се има предвид, че е безплатен.

  51. 51 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    "В България е част от шофьорската култура да се кара буквално на нулева дистанция, залепени за предния автомобил. Колко подценяваме елементарната физика и надценяваме възможностите си,"
    Физиката не може да бъде подценявана. По една от образователните телевизионни програми има предаване какво се случва с тези, които не взимат предвид законите на физиката.
    Много поучително е.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  52. 52 Профил на Chavo64
    Chavo64
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#4] от "galio":

    На мокро да, но на топло. Разликата не е толкова във шарката, колкото в смесите на протектора. Лятната (мокра) гума, става на кокъл при ниски температури и няма никакво сцепление с пътя. Шарката против аквапланинг или при зимните за изхвърляне на снега от шарките е бонус.

    chavo64
  53. 53 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1641 Неутрално

    В България никой не учи кандидат-шофьорите да карат по магистрала. Всеки се учи в движение, след като вземе книжка, а има някои особености, които е наложително да се знаят предварително.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  54. 54 Профил на Боян Цветков
    Боян Цветков
    Рейтинг: 434 Неутрално

    [quote#8:"BIG AL"]А и онзи глупак, вдигна скоростта по магистралите на 140 км/ час.. [/quote]

    Проблемът не е с ограничението на скоростта. Според мен основното е шофьорите да се научат, че се кара според условията - когато имаш гъста мъгла и 100 км в час си е смъртоносно, когато пък пътят е празен, сух, чист - 140 си е нормална скорост за движение. В Полша също ограничението на магистрала е толкова.

    "You look into the sky and see His arms of love reaching out for you His arms of love and grace and you know you need Him" Kutless - Your Touch
  55. 55 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 596 Неутрално

    При аквапланинг правилото е дръжте волана здраво и не променяйте посоката на движение за да не се завъртите при възстановяване на сцеплението.

    Това със съединителя е глупаво. Аквапланингът е свързан със скоростта на движение и налягането на гумите. Едното не можем да променим в движение. Другото, с натискане на съединителя, няма как да стане достатъчно бързо. Но не бива да се ползват и спирачки.

    Дистанцията е важна, но както отбелязват мнозина колеги, прекалено голямата дистанция е предпоставка някой друг да се навре пред вас, ефективно скъсявайки дистанцията ви поне наполовина.

    Че у нас се кара броня в броня и 20-30 км/ч над ограничението е вярно, но какво значи несъобразена скорост?

    Каква е съобразената скорост за движение върху настилка, покрита с петролни продукти?

    А каква е съобразената скорост в тунел, препречен от завъртян камион?

    Ако можехме да виждаме в бъдещето, вероятно бихме я съобразили.

    Витиня е място с чести мъгли по това време на годината и ако не там, то къде другаде може да бъде разположено информационни табло с предупреждение както и камера за скорост?

  56. 56 Профил на бабачко
    бабачко
    Рейтинг: 476 Неутрално

    [quote#44:"simo87"]Бих искал само да ви попитам и откъде направихте извода, че при аквапланинг трябва да се натиска съединителя? Според мен отнемане на газта, здраво държане на волана и ненатискане на спирачката са единствените правилни неща. Да натиснете съединителя, означава да оставите колата по инерция, а все пак ми се струва, че най-стабилна е колата на предавка, особено висока, без газ.[/quote]

    Абсолютно вярно!

    искаш нов монитор? изтрий тук: ##############
  57. 57 Профил на Климент Горанов
    Климент Горанов
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#21] от "klatikurti":

    Не само се износват по-бързо, но и се "спичат" и каучука престава да бъде по-мек

  58. 58 Профил на vari
    vari
    Рейтинг: 495 Неутрално

    Никой не спазва дистанция в България. Повечето шофьори с които съм говорил за това са ми се изсмивали.

    Проблема е че едно професионално занимание е оставено малко на аматьори... Да идват автопилотите и да приключваме с катастрофите...

  59. 59 Профил на Neiko Pavlov
    Neiko Pavlov
    Рейтинг: 5 Неутрално

    автора е клиент на такситата
    нищо общо с истината никва
    кат КАТ и с 5 км се чукнеш несъобразена скорост
    и тея по нова с пилота и те същите никой само не казва карай нормално и спазвай дистанция
    всички врещат спри
    е на дете кат му кажеш така кво следва
    е крайно време е се смени стила на говорене че няма смисал

  60. 60 Профил на Klatikurti
    Klatikurti
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#57] от "Климент Горанов":

    В повечето случаи, на горещ асвалт и най-вече при завой, зимните гуми "свирят" което е от по- голямата мекост на каучука, докато се спече, вече протектора го няма или е намалял толкова, че да не са годни за зимни условия.

    "Досадникът е човек, който ни лишава от самотата ни, без да ни предостави компания." Хосе Ортега и Гасет
  61. 61 Профил на stdmv
    stdmv
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Хубава статия. Особено ми харесаха правилата накрая.

    Само не знам правилото "Мислете, докато шофирате" как да го приложат тия, които по принцип не могат да мислят...

  62. 62 Профил на 65vesso
    65vesso
    Рейтинг: 477 Неутрално

    До коментар [#4] от "galio":

    Умнико, при ниски температури лятната гума направена от по твърда смес става като пласмаса и вече не "лепне" за настилката. След три години дори и да си с дълбок грайфер, каучука вече променя качествата си и сцеплението започва рязко да се влошава. Вчера чух един от водачите, че е успял да спре в тунела, но отзад са го натресли. Преди два дни като видях, че на хлапето с буса идващо зад мен няма да му стигне мястото да спре ,отпуснах колата повече от метър напред, та за разлика от други път отървах удара отзад. Добре, че бях първа кола. Два пъти вече ме удрят спрял на светофар и то на улици не позволяващи високи скорости.

  63. 63 Профил на 65vesso
    65vesso
    Рейтинг: 477 Гневно

    До коментар [#24] от "michael":

    Освен нафта марсианци имало ли е? Катастрофата е станала в другия край на тунела! На изхода от тунела са се натъкнали на гъста магла и някои рязко са намалили скороста. Карам там с малко под 90 и камиони ме задмиват като, че съм спрял. И не само камиони. Стига небивалици. След като си се шибнал в този пред теб, значи си бил с несъобразена скорост и дистанция. Правете разлика межу ограничение на скороста и съобразената с пътната обстановка скорост. Никой не ти е обещал, че като си в рамките на ограничението, сложил си колана и си включил светлините си освободен от отговорност да следиш и съобразяваш с пътните условия!!!! Ако случайно сте чели Закона за движение по пътищата и правилника към него няма да се чудите защо като го нарушите от КАТ ви пишат това в акта.

  64. 64 Профил на rurade
    rurade
    Рейтинг: 221 Неутрално
  65. 65 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2719 Разстроено

    В България цялата ни култура е такава, не само при шофиране. Няма дистанция, няма уважение към личното пространство, няма движение вдясно в метрото и по улицата. Трябва да се възпитат напълно различни българи. А дотогава да бъдат санкционирани сурово невъзпитаните.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  66. 66 Профил на Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Рейтинг: 2274 Неутрално

    До коментар [#4] от "galio":


    [quote#4:"galio"]Това е мит, всъщност с летни гуми се спира по-добре на мокро.

    Зимните гуми са по-добри само на сняг. [/quote]
    Невярно. Проверил съм го това.
    Бях купил едни "Ханкок" летни, но основно за дъжд.
    Държаха се перфектно, но рядко има такива.
    Като гледам как се пазарят гуми от "Кауфланд" ми е тъжно за тези хорица. Те повече не могат да си позволят.

    Та за спирането на дъжд с летни и зимни гуми.
    Зимните печелят най-малкото, заради по-мекият каучук.

    Сега, на другата кола съм почти най-скъпите "Нокиян" летни.
    Благодарение на тях избягнах нещо подобно на това във Витиня, но за щастие около мен бяха скъпички коли и явно и те са били с хубави гуми.

    Катастрофа на магистралата за Варна през лятото.
    Не виждаме, караме с около 150 км/ч или малко повече, че закъснявах за среща.
    И изведнъж много стопове светят. Гърлето, ако не ми беше казала или беше закъсняла с 2 секунди щях да се натреса в колата пред мен, а задният и този който изпреварих току що също щяха в мен да се натресат.

    Както бях писал оня ден не бръснем дистанцията за нищо и от това са белите.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  67. 67 Профил на zuramode
    zuramode
    Рейтинг: 488 Разстроено

    По това как хората се държат на пътя може да се направят заключения за манталитета на народа. Българите сме агресивни, комплексирани и, масово, много глупави.

  68. 68 Профил на Billy Pilgrim
    Billy Pilgrim
    Рейтинг: 1557 Неутрално

    До коментар [#8] от "BIG AL":

    Още по лошо е, че за масата шофьори ограничение от 140 значи задължително каране с поне 150 щото видиш ли за 10 километра отгоре не спирали. Селянията по пътя в България е масово ширеща се и най лошото е, че както беше писал човек по-горе дори да спазваш дистанция моментално някой ще се навре пред теб и ще я скъси щото всички са големи майстори зад волана, да не говорим още колко простотии има.

  69. 69 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2907 Неутрално

    Хубава статия, много добри съвети.

    Но има неща, които не се учат.

    Както всички знаем, к..ва и шофьор се раждат!

  70. 70 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 2004 Неутрално

    [quote#63:"65vesso"]Карам там с малко под 90 и камиони ме задмиват като, че съм спрял.[/quote]

    Камионите са ограничени на 90 км./ч. и в тунела ако са с голям товар и пуснат по инерция ускорението е светкавично поради наклона в самият тунел и накрая на излизане ако има и мъгла скача на '' кучките '' и се получава това което е станало а другите в него се удрят даже и дистанция да спазвали понеже тунела освен, че е с наклон е и със завой където видимостта е ограничена.

    "Светът няма да бъде разрушен от тези, дето вършат зло, а от тези, дето ги наблюдават без да направят нещо по въпроса" Алберт Айнщайн.
  71. 71 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1228 Неутрално

    В България максималната скорост е 140 кмч при скапани магистрали. В повечето европейски държави е 120 кмч при перфектни магистрали. Първото нещо, което трябва да се направи, е намаляването на максималната скорост на 120 кмч, а даже и 110 кмч. Втората стъпка е поставяне на камери през 5-10 км, които много бързо ще се изплатят. Третата стъпка е електронно ограничаване на скоростта на автомобилите до максималната скорост, което лесно може да се направи в сервизите. Няма причина при максимална скорост 120 кмч една кола да има възможност да се движи с 220 кмч.

  72. 72 Профил на Стефан
    Стефан
    Рейтинг: 494 Неутрално

    Не знам колко от вас се занимават професионално с това, но за мен това е работа. ПТП причинени от движение с висока скорост по магистлата за 11 години и няколко хиляди ПТП които са ми минали през рацете НЕ СЪМ ВИДЯЛ. Обаче ПТП причинени от бавно каране има по 2-3 на година. Проблема е когато скоростта ти е различна от тази на потока, сещайте се сами защо. Какъв точно е проблема, че ще караш със 200 на магистралата, ако колата ти е на 2-3-4 години, с номи гуми и т.н. въобще подържана. Никакъв. А когато видимостта е намалена заради тъмнина, дъжд, и т.н. тогава скоростта трябва да е не повече от 120-130 на дълги и 70-80 на къси. Това второто е следствие от чл.20 от ЗДвП и изглежда тъпо, но за съжаление ако отнесете пиян пешеходец на магистрлата, сте виновен, въпреки че не сте длъжен да очаквате говеда на магистралата.

  73. 73 Профил на Billy Pilgrim
    Billy Pilgrim
    Рейтинг: 1557 Неутрално

    До коментар [#72] от "Стефан":

    Не знам с какво се занимаваш професионално, но от поста ти да разбирам, че има 2-3 ПТПта на година причинени от бавно каране и нито едно за 11 години твой опит от бързо каране. Е няма как да го повярвам. Излиза че всички ПТПта са плод на случайност.
    И има ОГРОМЕН проблем да се кара с 200 дори да си с перфектната кола най-малкото защото карайки с такава скорост няма как да се реагира на проблемна ситуация на пътя, някой ще кривне, дупка ще се появи, някой ще спре по-рязко, нещо ще излезе на пътя и хиляди други неща. А пък при намалена видимост заради тъмнина или дъжд да жулиш със 130 направо не е за коментиране. Така като те слуша човек ще си каже, че магистралата е само за теб, защото при други участници в движението нещата, които пишеш са абсурдни. И най-страшното е, че има и други "специалисти" като теб които са на този принцип. Направо ме е страх да си помисля каква ти е професията щом имаш такава философия за движението по пътя.

  74. 74 Профил на tmd09475899
    tmd09475899
    Рейтинг: 8 Гневно

    до 71

    Що не си стоиш на Галапагос, ами пишеш глупост след глупост - направо чупиш тъпомера!

  75. 75 Профил на directino
    directino
    Рейтинг: 274 Неутрално

    [quote#66:"Росен (путлер капут)"]Та за спирането на дъжд с летни и зимни гуми.
    Зимните печелят най-малкото, заради по-мекият каучук. [/quote]
    Имам едни от най-скъпите зимни гуми на пазара с много мек каучук, които лепят колата дори на лед. Имат най-високата оценка на АДАК и са най-препоръчваната гума от Канадската асоциация на автомобилистите. Но едно голямо НО - на мокро са ужасни. Това се потвърждава и от етикета с оценки, който всички продавани гуми в ЕС имат. За мокро им дават най-ниската оценка - F.

    Летните ми гуми са доста по-евтини, но на мокро се държат чудесно. Имат например няколко от правите улеи против аквапланинг, каквито зимните гуми заради специфичния дизайн никога нямат. Оценката също потвърждава това - за мокро бяха B или C.

    Паднат ли температурите се променят нещата, но разликата в спирачния път се усеща чак под нулата, като при сняг и лед е най-впечатляваща. На Витиня обаче в този час в тунела няма как да е била под 10 градуса температурата. Всичко е най-вече липса на видимост заради завоя и традиционно неспазване на дистанция от българина. Има и една особеност, когато асфалта на натоварен път се овлажни, без да е много мокър - получава се хлъзгав мазен слой по асфалта от влагата, праха и колите.

  76. 76 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 680 Неутрално

    На 02.01.2001г. пътят към Златните Мостове беше по- хлъзкав, от най- добре излъсканата ледена пързалка. Колата, както си успял да я спреш на пътя, постепенно започва сама да се пързаля по нанадолинището. В резултат десетки катастрофирали автомобили. Добре, че беше празничен ден и нямаше много коли. В акта за ПТП писаха пак "несъобразена скорост". "Каква скорост!"- се възмущавам аз. "Пътят просто не беше поръсен със сол и опесъчен". Онези, на които им се плаща да се грижат за това, просто не си вършат работата. Няма дисциплина! Няма респект! Няма страх! Не повече от 10% от българите разполагат с 90% от богатствата на държавата! На тях не им пука за обществените пътища, макар че ги ползват, защото са тъпи. Грижата за собствеността е до пътната врата!

  77. 77 Профил на nik_77.
    nik_77.
    Рейтинг: 1348 Неутрално

    Първо, намаляването на скоростта по магистралите на 120, че и на 110 км/час няма никакво отношение към верижната катастрофа в тунела. Там скоростта е до 70 км/час. Обикновено минават с 80 км/час. В колона, с малка дистанция. Има и изпреварващи!? Така карат и тирове, и рейсове. На излизане от тунела бусът рязко е намалил заради мъглата и тирът се е треснал в него. Няма как иначе. Бил е със скоростта на колоната - около 80 км/час. И следва верижна реакция. Има интерактивни начини за управление в тунелите. Затова са сфетофарите, например. Пускащи само в едно платно, автоматично отчитащи има или няма мъгла, лед, дъжд, сняг на изхода и пр. И се указва извънредно - намаление до 60, до 50, до 40 км/час. Може и с катаджии на входа. Но на входа. Не да се крият на изхода. За аквапланинга. Истината е, че предавката трябва да се изключи. Най-бързо чрез натискане на съединителя. При завой, когато леко поднесе, натискането на съединителя веднага оправя поднасянето. Десетки пъти е пробвано.

  78. 78 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2662 Неутрално

    До коментар [#1] от "galio":

    Да 2-те секунди са универсално правило, но колко хора знаят за какво става дума...

  79. 79 Профил на Smoke
    Smoke
    Рейтинг: 1061 Неутрално

    [quote#21:"klatikurti"]Зимните гуми са с по-къс спирачен път и през лятото[/quote]
    Изобщо не е вярно, че зимните гуми спират добре и през лятото, а е точно обратното. При високи температури (над 25 градуса) зимните гуми си губят сцепление доволно.

  80. 80 Профил на toj
    toj
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#5] от "дедо Андро":

    Явно си хванал лошо време или е имало задръстване напред по магистралата! В Германия се кара бясно и най ниската скорост на магистралите, ако не искаш да влезеш в лентата с тировете е 130- 140 км. Факт са по малкото катастрофи от колкото в България. Но има други разлики. По добри автомобили! Перфектна маркировка и знаци! Железен контрол и наблюдение от полицията! Наличие на трафик радио, където всеки може да се обади и да предупреди за проблем! И т.н. И не напоследно място по добри шофьорска подготовка! Ако обобщим държавата си е свършила работата много по добре със средата и контрола!

  81. 81 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 2016 Неутрално

    До коментар [#80] от "toj":

    Не си прав единствено в предположението си, че съм хванал лошо време или задръстване пред мен. Не! Но имаше ремонтни работи, заради които бяха въведени тези временни ограничения от 110 км/ч. Става въпрос за началото на един прекрасен юни. Слънчев.
    В останалите си твърдения си абсолютно прав. И благодаря, че го споделяш с нас.

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  82. 82 Профил на teridan
    teridan
    Рейтинг: 849 Весело

    Как може да се избегне верижна катастрофа? Като си стоите вкъщи.

  83. 83 Профил на Billy Pilgrim
    Billy Pilgrim
    Рейтинг: 1557 Неутрално

    До коментар [#75] от "directino":

    Ми то затова когато човек си избира зимни гуми гледа най вече каква им е оценката за мокро, пътищата в България се чистят и рядко се налага да се кара по сняг или лед не е важно да е с най-добри показатели за сняг. Най-важно е как се държат на мокра настилка и по-принцип зимна гума не значи, че е само за сняг а значи, че е съобразена с климатичните условия през студените дни, не виждам по каква логика лятната гума, която при ниски температури става на пластмаса ще е по-добра за мокра настилка.

  84. 84 Профил на Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Рейтинг: 2274 Неутрално

    До коментар [#75] от "directino":

    Всъщност нямаме принципни разлики.
    Казаха, че вероятна температура е много под 10 градуса.
    В тоя тон пиша за летни и зимни гуми.

    И да, най-голямата драма е, че не спазваме дистанция.
    [quote#75:"directino"]За мокро им дават най-ниската оценка - F. [/quote]
    Ами и аз се опитвам да следя всички параметри, които са изписани на гумите, знаейки какво ме чака по моя път.
    Преди три години взех за първи път Нокиян, но още на втората година усетих, че посред лято на топлото се хлъзгат, превъртат на първа, а си познавам колата и не би следвало да превъртят гуми. Тогава се сетих да видя КОГА са произведени.
    Оказа се, че са произведени през 2007-ма, което напълно обяснява нещата.
    Вече карам гумите 2 години и на третата преди сезона ги продавам на около 35% от цената им като нови и си купувам нови.
    [quote#75:"directino"]когато асфалта на натоварен път се овлажни, без да е много мокър - получава се хлъзгав мазен слой по асфалта от влагата, праха и колите. [/quote]
    Да, това е най-гадното. По-гадно и от лед е.
    От леда поне очакваш хлъзгане.
    Че и мазният път не винаги си личи.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  85. 85 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1341 Весело

    [quote#84:"Росен (путлер капут)"] превъртат на първа, а си познавам колата и не би следвало да превъртят гуми. [/quote]

    Роска, на всяка кола гумите могат да "превъртят" на 1-ва, освен ако не е с парен двигател, или с педали като на водно колело.

    /не се чете/
  86. 86 Профил на Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Рейтинг: 2274 Неутрално

    До коментар [#71] от "galapagas":

    Виж сега. През повечето време карам на магистрала точно със 120 км/ч., но не мога да се съглася с тебе.
    Явно не си карал достатъчно по т.н. скапани бг магистрали.
    Ами не са толкова скапани.
    И за кола над 1 300 кг. скорост от 140 км/ч си е перфектна.
    Като горене не е икономична, но може да се каже, че е оптимална.
    [quote#71:"galapagas"]електронно ограничаване на скоростта на автомобилите до максималната скорост, което лесно може да се направи в сервизите.[/quote]
    Това е невъзможно да стане и глупаво като идея.

    Някога имах мотор, който електронно беше ограничен до 115 км/ч. Беше 150 кубика и правилно си беше ограничен.
    Сам по баир надолу не вдигаше над 115. Натоварен с втори човек зад мен и с багаж за още един човек като килограми на равно пак 115 км/ч.
    За този лек мотор беше нужно, но за колите е тъпо да се прави.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  87. 87 Профил на Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Рейтинг: 2274 Неутрално

    До коментар [#85] от "Тони Шнайдера":

    Не би следвало приятелю.
    Не съм искал, а превъртаха.
    Чак тогава се сетих да търся причините.

    Всъщност говоря за новите ми гуми от 2012-та. Точно ги бях сложил преди срещата на форума във Варна, ама тогава бяха нови и затова си позволявах да карам куражлийски .
    На следващата година взеха да превъртат неправилно.
    Сега са задни и ще ги хвърля след края на сезона. Няма да ги продам, за да не убия някого.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  88. 88 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Как може да се избегне верижна катастрофа

    Ако участниците в движението имат "верижно" мислене. Тоест, ако осъзнават всяко едно тяхно действие как се отразява на останалите шофьори. Но като се има предвид, че това не се преподава, дори в университетите, какво остава за масовия българин, чийто интелект е на ниво "незавършил" детска градина". Верижната глупост и верижните комплекси на българина са в основата на верижната катастрофа на България, включително и на тази по пътищата. Единственото хубаво е, че "естественият" подбор работи. Малоумниците намаляват с всяка една катастрофа. Е, вярно, покрай тях си отиват и много невинни, но да са се научили да се пазят.

    /не се чете/
  89. 89 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1341 Весело

    [quote#87:"Росен (путлер капут)"]Сега са задни и ще ги хвърля след края на сезона. Няма да ги продам, за да не убия някого.
    [/quote]

    Много правилно решение! Или ги върни на производителя и поискай да ти плати, като на летец-изпитател, на нов модел изстребител.

    /не се чете/
  90. 90 Профил на dimitarts
    dimitarts
    Рейтинг: 280 Неутрално

    Основното е дистанцията и не прекалено високата скорост, когато има трафик. Но е добре да се концентрираме над случващото се тук, а не да бълнуваме какво било на Запад. В Германия се кара наистина не толкова бързо, колкото мнозина си мислят. Но в най-лявата лента винаги няколко коли са се залепили една до друга. Дистанция никаква, по-зле от у нас. В другите две ленти е добре положението.
    Най-ужасната дистанция според мен е на италинска магистрала.
    Пак казвам, концентрирайте се в собственото си каране и ситуация, а не къде какво било.

  91. 91 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 3125 Любопитно

    [quote#44:"simo87"]Бих искал само да ви попитам и откъде направихте извода, че при аквапланинг трябва да се натиска съединителя? Според мен отнемане на газта, здраво държане на волана[/quote]

    Да правилното е да отскочиш от газта и да скочиш върху съединителя, докато аквапланираш и да държиш кормилото здраво и без да го въртиш въобще от посоката в която е насочено преди аквапланинга, а и след като излезнеш от планирането първите десетина метра караш така с натиснат съединител и без газ, след това плавно отпускаш съединителят и си продължаваш пътя. Това се отнася с пълна сила за коли със задно предаване. А и аквапланинга се появява най вече при гуми с протектор 1,4 мм. и по плитък под 1,4мм.

  92. 92 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 3125 Весело

    Стар рунгел ( шофор, на стария шофорски диалект) съм, но вече не карам кола, ядосват ма младите дет са натискат без да правят и грам сметка какво ще стане при изпреварване на една боя разстояние, все едно карат на писта и състезателни коли. Та преживях пред доста години майтап, карам след бус на разстояние около километър преди навлизане в града, настиганаха ни три коли, една след друга ме изпревариха и се наредиха зад буса, който в същия момент почна да се разминава с колона коли. И така с шейсет километра в час след буса , докато влязохме в града

  93. 93 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 3125 Неутрално

    Преживял съм аквапланинг и усещането ми беше, че съм в безтегловност. След като се прибрах в къщи размислих дали това усещане е действително или така ти се струва. Дойдох до заключението, че найстина усещането за безтегловност е действително, защото водата върху която колата ,,планира,, има сферична форма, формата на земното кълбо поради земното привличане. Колата навлязла в локвата вода, почва да се движи по низходяща парабола във водата, докато, ако локвата е достатъчно дълга, най накрая ще опре в пътния грунт. Затова е и това чувство на безтегловност, заагуба на тегло по законите на физиката

  94. 94 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 3125 Весело

    [quote#88:"Тони Шнайдера"]Е, вярно, покрай тях си отиват и много невинни, но да са се научили да се пазят. [/quote]

    Стар рунгел съм и винаги съм давал път на магаретата летящи върху сто коня и съм ги настигал кротко пълзящи щат не щат, след някого с по шейсетина седемдесет километра разминаващ се с колона автомобили

  95. 95 Профил на Вели
    Вели
    Рейтинг: 1171 Неутрално

    [quote#8:"BIG AL"]А и онзи глупак, вдигна скоростта по магистралите на 140 км/ час.. [/quote]
    ами намали сксоростта по матистраите на 40 км/ч Пак ще имакатастрофи. Защо в Германия няма ограничение напскоростта??? И бец епитети от вида на "глупак"-те не те правят УМНИК!

  96. 96 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 662 Неутрално

    До коментар [#62] от "65vesso":

    Хвани прочети едни тестове на гуми, после коментирай теми, с които не си запознат и грам.

    Прави странно впечатление акк се повтярят едни и същи митове, докато информативни коментари се неглижират, че и санкционират.


    До коментар [#78] от "Lemmy":

    Ами не знаят, няма и да узнаят - те след книжката вече всичко могат и не се интересуват от нищо.

    И горе съм писал - половин час четене на произволен сайт със съвети може да спаси животи. Забележи колко минуси е събрал коментар 12, в който има цитиран тест на гуми.

    После ме питат защо карам само нощем - защото зомбита.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK