Защо безопасното пътуване започва още преди да сме тръгнали

Защо безопасното пътуване започва още преди да сме тръгнали

© Георги Пауновски



За повече от нас шофирането е най-опасното нещо, с което се занимаваме в ежедневието си. Въпреки това, често се отнасяме към него безотговорно.


Примери много, като подценяването на възможните опасности, започва още преди да потеглим. Да вземем например състоянието на автомобила. Навън времето се промени, което налага наред с дрехите и обувките, да обърнем внимание и на колата.


Преди да дойде зимата е добре да се проверят поне основните неща – заредеността на акумулатора, температурата на замръзване на антифриза, състоянието на спирачната течност, светлините, как чистят чистачките, добавянето на зимен препарат в казанчето им.




И пак за гумите
Естествено, време е и за смяна на гумите. Преди да сложите зимните, ги огледайте добре за балони, наранявания отвън и отвътре.

Защо безопасното пътуване започва още преди да сме тръгнали

© Георги Пауновски


По закон разрешената минимална дълбочина е 1.6 мм, независимо дали говорим за зимни или летни гуми. В Германия, например, нормата е 2 мм за зимни и 1.8 за летни.


Според производителите на гуми обаче, за този сезон е добре те да са с поне 4 мм грайфер. Важно е и да са напомпани до посочените от производителя стойности (обикновено са означени на лепенка на вътрешната страна на колонката на шофьорската врата или на капачката на резервоара). Препоръчително е, ако гумите са на повече от пет години, да се сменят, независимо от състоянието на шарката.


Профилактичният преглед пести нерви и пари
Ако скоро не сте подлагали автомобилът си на детайлен преглед, е добре да го направите, преди метеорологичните условия да се променят драстично. Цената е около 30 лева, но могат да се открият потенциални повреди, които на пръв поглед не са видими, но крият потенциални проблеми.


Работата на спирачките можете да проверите и сами, на голям паркинг, например. Достатъчно е да скочите рязко на педала, за да установите дали всичко е наред. Ако автомобилът започне да бяга на ляво или на дясно, посещението в сервиза е задължително.


Настани се правилно
Парадоксално, но често невъзможността да се предотврати инцидент на пътя или травмите след удар е предопределена още преди потеглянето. От ключово значение, когато шофирате е позицията на седене.
Експертите по пътна безопасност съветват нагласянето на позицията на шофьорската седалка да започне от височината, ако има такава опция, естествено. Между главата ви и тавана трябва да има поне един юмрук разстояние.

Шофьорската позиция е важна за безопасаото пътуване.

© Пежо

Шофьорската позиция е важна за безопасаото пътуване.


Следва наместването на седалката по дължина. Правилната позиция е тази, при която при
натиснат съединител (спирачка при автоматиците) има сгъвка в коляното. Облегалка трябва да е в максимално изправена позиция.


При нагласянето на позицията на волана е важно при протегната напред ръка и облегнат гръб на облегалката, рингът му да идва на сгъвката на китката. Естествено, височината трябва да е така подбрана, че да виждате уредите. Докато шофирате, ако си представите че воланът е часовник, ръцете трябва да са поставени на 9 и 3 часа.


Нивото на подглавника пък трябва да е такова, че средата му да е на една линия с очите и ушите. Коланът нагласете на подходяща височина, така че да не ви минава през врата, например. След като го закопчаете, издърпайте в посока на вратата, за да го пристегнете, особено през зимата, когато дебелите дрехи оставят твърде голям луфт.

Производителите на автомобили създават модерните волани така, че да принудят водачите да хванат кормилото по правилния начин.

© Опел

Производителите на автомобили създават модерните волани така, че да принудят водачите да хванат кормилото по правилния начин.


Колко е важно да бъдеш във форма.
Кондицията на водача също е важна. На дълъг път потегляйте добре отпочинали. Докато карате пък се съсредоточете върху пътя. Избягвайте да водите дълги разговори по  телефона, дори с хендсфри. На всеки два часа е добре да спирате за почивка.  

Ключови думи към статията:

Коментари (34)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на gembirdkz
    gembirdkz
    Рейтинг: 708 Неутрално
  2. 2 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 628 Неутрално

    Дори и да настроите волан, седалка, огледала, ако настройката на мозъка куца, вече рискът е налице.

    No Pain No Gain
  3. 3 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8763 Неутрално

    България е на 99-о място от общо 140 изследвани страни по качество на транспортните артерии. Това става ясно от доклада на Световния икономически форум за конкурентоспособността.

    С по-добри магистрали и шосета от българските са класирани страни като Камбоджа (94-то на място), Танзания (92-ро) и Ботсвана (71-во). Преди България, на 98-о място, е Зимбабве, а след нас на 100-тна позиция е Бурунди......

    karabastun1@abv.bg
  4. 4 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1473 Неутрално

    Безопасното пътуване може и да започва в къщи, но свършва с излизането на магистралата.
    Като се започне с качеството на асфалта, та се свърши с поведението на 90% от шофьорите.
    Поучителните статии са добро нещо, но по щеше да ме зарадва едно разследване дали наистина разляно гориво е било причината за верижната катастрофа на Витиня и кой и кога го е разлял.
    Освен това чакам да се потвърдят или опровергаята слуховете, че пострадалите щели да получат глоби от КАТ за несъобразена скорост.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  5. 5 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1423 Неутрално

    Да подчертая нещо, което г-н Пауновски само бегло е споменал:

    СВЕТЛИНИТЕ!

    У нас масово се движат автомобили с:
    - един светещ фар
    - един светещ габарит отзад (понякога нито един)
    - разрегулирани (или направо повредени) фарове - единият свети на два метра пред капака, другият - право в очите на насрещните водачи, опционално - и двата в очите на насрещните
    - саморъчно (и крайно некадърно) монтирани китайски ксенони заслепяват зловещо всичко в радиус от три километра
    - в ясно време денем и нощем се кара на пуснати светлини за мъгла и отпред и отзад, за да се заслепяват едновременно и тези отпред и тези отзад (нещо като "2 в 1", пък и е толкова готино на таблото да ти светят колкото се може повече контролни светлинки!
    - по главните пътища - каруци, моторетки, велосипеди без никакви светлини, светлоотражатели и прочие лиготии

    Накрая, когато стане белята, иде катаджията и мъдро заключава - "несъобразена скорост"!

    Знанието е сила, информацията - власт
  6. 6 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1415 Неутрално

    А най-добре ползвайте кракомобил или си наемете някой да ви вози. Например, за цената от 1 лв. столичното метрото ще ви предостави ППС + шофьор. Нарочно не препоръчвам автобусите, защото се напълниха с много неблагонадеждни граждани и е мръсно.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  7. 7 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 782 Неутрално

    [quote#5:"pag"]Накрая, когато стане белята, иде катаджията и мъдро заключава - "несъобразена скорост"![/quote]
    Поне 80 процента от тежките катастрофи се дължат на несъобразена с пътните условия скорост.Ако разрешената скорост извън населено място е 90 км/час,но влезеш в някой завой с 70 км/час и изхвърчиш извън пътя,какво е според теб-несъобразена скорост или нещо друго?

  8. 8 Профил на Станислав
    Станислав
    Рейтинг: 1426 Неутрално

    Жалко, че не всички, които имат шофьорски книжки, могат да четат. А от тези, които могат, не всички обичат да го правят и едва ли ще прочетат написаното по-горе. А то е много вярно и много полезно. Може пък от КАТ да подемат инициативата да го разпространят, защо не?

    “Wine makes daily living easier, less hurried, with fewer tensions and more tolerance” B. Franklin
  9. 9 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1336 Неутрално

    СКОРОСТА е най-важният фактор, защото се управлява машина, която се движи, всеки момент върху различни и изменящи се повърхности подпряна само върху повърхноста на 4 чаени чаши, каквито и други немаловажни значения да има в пред подготовката.
    Затова термина "несъобразена скорост" е най-важният термин и най-важното условие!

  10. 10 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3073 Неутрално

    Особено в частта за стокйта при каране, това са невероятни глупости.
    Не виждам смисъл да се пренаписват едни и същи статии, когато стават инциденти. Освен брояча за реклами, разбира се...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  11. 11 Профил на destino
    destino
    Рейтинг: 506 Любопитно

    [quote]ръцете трябва да са поставени на 9 и 3 часа.[quote]

    Ако има инструктор нека сподели, но това ми се струва грешно.

  12. 12 Профил на Nikolai Tsekov
    Nikolai Tsekov
    Рейтинг: 384 Неутрално

    До коментар [#9] от "convince":бясната скорост е само симптом, а не показател. Симптом за състоянието на тиквата на шофиращия - от тиквата тръгват проблемите, не от скорости, съедзинители и спирачки. Там е обикновено главната повреда в автомобила .защото нормалният човек кара нормално и знае, че 10 секунда по-бързо могат да завършат с години болници и страдания. Ненормалният има приоритет - да избие комплексите в несретния си живот като покаже на всички за какъв наистина се мисли - и идват трагедиите...

  13. 13 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3073 Неутрално

    [quote#9:"convince"]Затова термина "несъобразена скорост" е най-важният термин и най-важното условие! [/quote]


    Всъщност, точно заради наличието на този термин има толкова смърт по пътищата. Докато го има, до тогава ще има катастрофи. И корупция, щото са пряко свързани.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  14. 14 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1336 Неутрално

    До коментар [#10] от "Darth Plagueis":

    СИГУРНО ще да е така, защото жертвите са вече над 1000 годишно!

    Основно от неграмотност, затова трябва да се премине към звуково повтаряне, а не чрез писане!
    Ежедневно, нещо като задължителна молитва около 3 - 5 пъти!

  15. 15 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3073 Неутрално

    До коментар [#14] от "convince":

    Да, със сигурност е така. Точно заради това жертвите са толкова (всъщност, числото ти не е точно, но няма значение.)

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  16. 16 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 782 Неутрално

    [quote#13:"Darth Plagueis"]Всъщност, точно заради наличието на този термин има толкова смърт по пътищата. Докато го има, до тогава ще има катастрофи. И корупция, щото са пряко свързани.[/quote]
    Ти пък откога почна да разбираш и от закони и причини за катастрофи?Гледай си новините с отбора на Пеевски.Виждам ,че днес и агент Тара се е изказал.

  17. 17 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1557 Неутрално

    До коментар [#11] от "destino":

    Мен са ме учили на 10 и 2.

    If I had a tail, I'd swat the flies.
  18. 18 Профил на darkmanx_bg
    darkmanx_bg
    Рейтинг: 506 Неутрално

    [quote#11:"destino"]Ако има инструктор нека сподели, но това ми се струва грешно.[/quote]Не съм инструктор, но съм от автомобилния бранш и се интересувам от темата. Това, което ми казаха от немския ADAC:
    9/3 има предимството, че се държи равномера волана, и може при пълно движение от най-ляво до най-дясно положение винаги да има една ръка на началната й позиция, с което винаги има директен и интуитивен фийдбек къде точно ти сочи волана. При 10/2 трябва да го хващаш на различни места, което не е нито интуитивно, нито оптимално за контрола върху колата. И най-вече, 10/2 се препоръчва само ако няма въздушна възглавница.

    Който иска да чете:

    http://www.seattlepi.com/local/transportation/article/10-and-2-no-longer-safe-way-to-hold-steering-3453234.php

    Пак от АДАЦ също така казаха - "абе важното е да ви научим да държите волана с *две* ръце в естествена за вас позиция, която не ви изморява, и да го насочвате в правилната посока".

    На повечето модерни коли естествената позиция идва на 9 и 3 ч точно над "спиците", например като тази снимка на Опел. Това не е случайно - при тази позиция въздушната възглавница работи най-добре.

  19. 19 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 2002 Неутрално

    На Ганя първо следва мозъкът му да се пренастрои, а канчето - пренабие.

    Предразсъдъците са за ограничените.
  20. 20 Профил на Billy Pilgrim
    Billy Pilgrim
    Рейтинг: 2130 Неутрално

    До коментар [#11] от "destino":

    Не съм инструктор, но май 10 и 2 часа е по-правилното, макар че в някой книжки на колите наистина пише 9 и 3 часа. Който е специалист по темата нека да се изкаже

  21. 21 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3073 Неутрално

    До коментар [#16] от "robocop1":

    Както виждаш, написах достатъчно ясно какъв е основният генератор на проблеми по пътищата. Колкото до отбора, предполагам нещо си се объркал - отборчето на Пеевски в момента е във В група, под вещата опека на левият солт..шак на Доган - Инджов.
    ДПСарчета не би трябвало да коментират проблемите по пътищата, защото тяхната вина е голяма тук.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  22. 22 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 782 Неутрално

    До коментар [#21] от "Darth Plagueis":

    Основният генератор на проблеми по пътищата е малоумието и некадърноста на голяма част от шофьорите.Що се отнася до депесарите-те са фенове на отбора на Пеевски от квартал Подуяне.Що се отнася до моите политически пристрастия-вече нямам такива.Преди бях привърженик на най-великият политик в новата българска история -Иван Костов.Откакто се отказа от политиката вече не гласувам.Другите политици не заслужават моят глас.Едно от най-добрите негови дела е изгонването на руският мафиот-Михаил Чорни.

  23. 23 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3073 Неутрално

    До коментар [#22] от "robocop1":

    Чорбар-Костовист, боже, каква шизофрения..

    По темата - това с малоумието звучи достойно за някой атакаджия. Нормалният човек се опитва да установи причините, пораждащи проблемите и след това да тръгне да ги решава. Чорбарят-атакист, продаващ се за парче пица говори за малоумие и некадърност..

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  24. 24 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 782 Неутрално

    До коментар [#23] от "Darth Plagueis":

    Палячо-кажи на Петър Москов,че е шизофреник и атакист.Какъв нормален човек пък си ти бе-кадесарска подлого?Говедата затова мразите Костов-щото изгони руският мафиот Чорни,собственик на отбора на Държавна сигурност.

  25. 25 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3073 Неутрално

    До коментар [#24] от "robocop1":

    О, да, ние мразим Костов, как не. Шизофренията е пълна. Колкото до Москов, напоследък гледам е позабравил родния тумор и е минал към английския оригинал. Комунист, тръгнал за Костов да говори...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  26. 26 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 782 Неутрално

    До коментар [#25] от "Darth Plagueis":

    Който и левскар да познавам всичките мразят Костов.Ти си единственият,който му е фен.По принцип привържениците на Костов ги уважавам,защото това е много по-важно от това на кой отбор е фен даден човек.Но като ме наричаш атакаджия и комунист уважението ми се изпарява.

  27. 27 Профил на Индивидуален паметник на културата
    Индивидуален паметник на културата
    Рейтинг: 683 Неутрално

    До коментар [#24] от "robocop1":

    Говедата не са ходили нито при Станишко, нито при Боце да се молят. За разлика от розовите.
    И повечето говедата са десни. Не като розовите тесни...
    За твое сведение, днес на празника бяха Борис Станимиров, Даниел Митов, Вили Лилков.
    А Георги Кадиев кани симпатизанти на мач на...Септемврийско знаме.

    Мечтая за България, в която пожарникарите са просто пожарникари.
  28. 28 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 782 Неутрално

    До коментар [#27] от "The Dark Prince Of Bankya":

    Той затова Батков се похвали през 2008г на едно летище пред сини фенове,че е ходил при Първанов във връзка с отнемането на лиценза на ЦСКА за евротурнирите.То няма нужда да се молите на Боце-ако мислиш,че ВТБ и Виваком са станали спонсори на Левски от любов към синята идея,си в голяма грешка.Или пък ,че тези,които ви строят трибуната на Герена го правят,за да изкарат пари от този строеж.Или пък ,че Батков доброволно се е отказъл от Левски,без да избие поне част от вложените средства.Щом си принца на Банкя да те светна,че един твой съгражданин е причината за всички тези събития.

  29. 29 Профил на Индивидуален паметник на културата
    Индивидуален паметник на културата
    Рейтинг: 683 Неутрално

    До коментар [#28] от "robocop1":

    Чиба бе, розов. Говорим за левскари, не за Батков

    Мечтая за България, в която пожарникарите са просто пожарникари.
  30. 30 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 782 Неутрално

    До коментар [#29] от "The Dark Prince Of Bankya":

    Абе я си........кадесарско подлого!

  31. 31 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3073 Неутрално

    До коментар [#26] от "robocop1":

    Силно се съмнявам да познаваш и един левскар.. Иначе, по темата за политическата ориентация, достатъчно сме давали статистиките от двата форума. И в розовия над 50 % си клонят към партията майка.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  32. 32 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 782 Неутрално

    До коментар [#31] от "Darth Plagueis":

    Интересно ми е защо поставяш под съмнение това,че съм привърженик на Костов?Много ли е престижно в обществото като кажеш,че му одобряваш политиката?Постоянно влизам в спорове за тази си моя позиция.Затова не ви харесвам левскарите-смесвате футбола и политиката.За теб всичко е мерно и бяло-левскарите -костовисти,цесекарите -комунисти.То ако повечето левскари бяха костовисти нямаше ДСБ да не може да влезе в предишният парламент.Щото поне 1 милион са левскарите и още толкова цесекари.

  33. 33 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3073 Неутрално

    До коментар [#32] от "robocop1":

    Мда, по 5 милиона сме даже. Колкото до политиката и футбола - за съжаление у нас са смесени. Когато се прави отбор от партия, няма как да не са смесени.

    Нещо по темата за катастрофите нямаш, нали?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  34. 34 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 782 Неутрално

    [quote#33:"Darth Plagueis"]Нещо по темата за катастрофите нямаш, нали?[/quote]
    При положение,че съм разследвал над 150 тежки катастрофи дали според теб имам какво да кажа?И в 99 процента от случаите причината беше човешка грешка-основно неумение да се управлява автомобил.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK