Прокуратурата препоръча преосмисляне на системата от наказания за пътни нарушения

Прокуратурата препоръча преосмисляне на системата от наказания за пътни нарушения

© Георги Кожухаров



През последните пет години (2010 - 2014 г.) броят на пътно-транспортните нарушения постоянно намалява, като спадът през 2014 г. е драстичен. Тези данни бяха представени от пресцентъра на прокуратурата след проведено изследване от специално сформирана работна група.


Част от резултатите беше обобщена от студенти от УНСС, а в групата участие са взели петима прокурори от отдели "Аналитичен" и "Досъдебен" във Върховна касационна прокуратура (ВКП), подпомагани от прокурорски помощници, експерти и служители. Представители на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи, Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите за безопасността на движение по пътищата и на Нов български университет са оказали помощ при провеждане на изследването.


Тенденцията на намаляване на установените нарушения обаче не се дължи на повишаване на съзнателността у шофьорите и спазване на правилата за движение по пътищата, е изводът от изследването. Това доказват и данните, тъй като броят на причинените пътно-транспортни произшествия (ПТП) през 2014 г. е нараснал в сравнение с предходната година, а загиналите са с десет процента повече спрямо 2012 и 2013 г.




От изнесените данни се забелязва трайно спадане на дела на образуваните досъдебни производства. Най-често налаганото наказание за престъпления по транспорта за този период е "пробация", което е постановено от съда в над половината от случаите. На второ място се нарежда условната присъда и на следващо глобата.


Най-рядко прилагано е ефективното лишаване от свобода. От приключили над 4000 дела, при които има причинена смърт, тежка или средна телесна повреда, в посочения период, оправдателни присъди са произнесени в близо 100 случая.


От гледна точка на законодателната инициатива за намаляване на нарушенията са предприети, според изследването, съществени изменения и допълнения в Наказателния кодекс за засилване наказанията при причиняване на смърт, телесни повреди или имуществени вреди в следствие на ПТП. За разлика от предвидените административно-наказателни санкции, които остават в неадекватно малък размер.


Изследването се основава на тезата, че превенцията срещу противоправно поведение на пътя се осъществява чрез организационни, административни и административно-наказателни мерки. Наказателното право е последното по ефективност средство за превенция.


Заключенията, до които е стигнало изследването, е че за гарантиране на безопасността на пътя трябва да се предприемат комплексни и координирани усилия в посока на преосмисляне системата на наказания, с акцент върху административните наказания и мерки-като временно отнемане на шофьорска книжка или спиране на колата от движение. Усилия трябва да има и в насока на опростяване на процедурите и увеличаване на ефективността им при административно-наказателните производства. Повишаване на информираността, превенцията и обучението на всички граждани за правилата, които ще гарантират безопасността на пътя е третото предложение на групата, извършила изследването.

Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на calc
    calc
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Чукане на камъни и копане на градинки на публично място може да подейства отрезвително

  2. 2 Профил на Anonymous
    Anonymous
    Рейтинг: 355 Неутрално

    Предложенията на GlobalLeader:

    ___

    Наказанието за шофиране след употреба на алкохол да е и в зависимост от скоростта. При над 30-35-40 км/ч да е 2 пъти по-високо, отколкото под тази скорост. Така ще се стимулират пилите да карат изключително бавно, което значително ще намали броя на пострадалите.

    ___

    Пешеходците да са длъжни преди да стъпят на пешеходна пътека, да пропуснат приближаващите се ППС и да изчакват до 2 минути момент с по-малко натоварено движение на ППС, така че да принудят по-малък брой от тях да спират, за да ги пропуснат. Водачите да нямат задължението да спират, за да пропускат пешеходци преди последните да са навлезли на пешеходната пътека.

    Това задължение на пешеходците може да бъде отделно и независимо от задължението на водачите да ги пропуснат, след като са стъпили на пешеходната пътека, за което пешеходците могат да бъдат наказвани отделно, което е вариант за предпочитане, а може и двете задължения да важат заедно и да са свързани в рамките на едно събитие, което означава, че в случай на произшествие може и двете страни да носят вина.

    При сегашния закон пешеходците се чувстват задължени да преминат дори и, когато не се чувстват готови за това заради трафика, тъй като шофьори спират и им дават знак да преминат, но не се знае дали всички шофьори ще спрат - правото на по-силния и по-опасния задължително тук да се зачита, и това е смисълът на предложението, за да няма пострадали. Нормално при наличие на светофар се чака и повече от 2 минути, така че не е проблем малко да се изчаква.

    ___

    Нарушенията да се разделят на такива с висока степен на опасност (висока скорост и алкохол) и други, и репресивните мерки (като задържане на автомобила или специален ред за събиране на глобите) да се прилагат само за опасните нарушения!

    В момента чрез контролните точки или чрез отказ за подновяване на книжка, на практика книжка се отнема за всякакви "нарушения", например неплатена застраховка по Кодекса за застраховането, паркиране на тротоара, въпреки оставени 80 см за минаване от една и съща страна. Тези неща обаче нямат отношение към безопасността. Освен това книжка не се издава при липса на образование (което е дискриминация), или ако цената на курса не е по възможностите на желаещия. Затова липсата на книжка само по себе си не трябва да се счита за тежко нарушение за прилагане на репресивни мерки.

    ___

    Да се разреши карането на кола без шофьорска книжка ако скоростта е до определен лимит, например 25-30 км/ч, при условие, че не се задръства движението. За каране на каруца с кон не се иска книжка, но заради ниската скорост те не са проблем (освен за чистотата и задръстванията).

    ___

    Да се намалят таксите за шофьорските курсове и изпити (в САЩ курсовете не са задължителни, задължителна е практика, която може да е с познат шофьор, и има изпит), за да се стимулират хората да не купуват книжки и да минават реално обучение и изпит. Да се въведе нужният контрол при тестовете с листовки.

    ___

    Размерът на някои глоби може да е в зависимост от стойността на колата, но не процент. Формулата не трябва да е линейна - пропорционална, а по-сложна, логаритмично-експоненциална например. Има софтуер, който може да даде точната и опростена формула при зададени примерни стойности по таблица и т.н., така че опростената формула да се заложи в закона. Не трябва това да е средство за пълнене на бюджета от тези, които имат пари, това би било извращение на намеренията.

    ___

    Да се въведат тестове за интелигентност или усложнени листовки (което е същото) при изпитите вместо изискването за образование, което трябва да отпадне като дискриминационно и несвързано със способностите за шофиране (това е все едно да се иска задължително диплома за инженер, за да стане лице депутат - добре е да се отмени преди някой да осъди държавата в международен съд за това).

    ___

    Да се създаде сайт, където хората да маркират на карта лоши знаци, маркировка и т.н., които трябва да бъдат променени. Идеята е да няма прекалени и ненужни ограничения, които масово не се спазват и, които възпитават шофьорите да не спазват знаците въобще.

    ___

    Да се разреши всяка лична кола да може да вози срещу заплащане без данъци. Това ще доведе до натоварване на колите, понижаване на замърсяването, цената за транспорт, заетите места за паркиране и задръстванията, както и броя произшествия заради намалелия брой коли.

    ___

    Коланите не трябва да са задължителни по маршрути, по които реално или по ограничение не може да се кара с повече от 35-50 км/ч, зони за паркиране (синя, зелена...), еднопосочни улици, в задръстване, както и при предварително подаване на изрична декларация от шофьора или пътника, че сам ще решава дали да ползва колан.

    ___

    Фаровете не трябва да са задължителни - изследванията за тях са правени в северните страни, където в доста от дните е тъмно. В нашата страна не е така, тя е светла. Новите коли се правят с автоматични дневни светлини. Старите могат да останат на доизживяване така. Освен това е модерно и хората са свикнали да карат на фарове и ако не са задължителни, мнозинството пак ще кара на фарове, особено тези, които карат бързо, които и преди си ги включваха.

    ___

    Да се въведе глоба от 500 лв за газене или блъскане на животни по-големи от 5 см в поне две измерения. Шофьорите - нарушители редовно газят гълъби, при това на малки улички, при това - нарочно, за удоволствие, с допълнително ускоряване. Именно тези шофьори след това газят хора. Може да има и две глоби - 300 лв за 5-10 см и 500 лв за над 10 см. Защо има шофьори, които никога не са газили нищо?

    ___

    Тротоарите са за паркиране, защото няма къде другаде след премахване на жителството, а градовете не са проектирани за толкова хора и коли, затова трябват компромиси. Единствено трябва да се оставят 80 см за минаване от една и съща страна - външна или вътрешна на тротоара. Ако се паркира по диагонал, тези 80 см са само в една точка, иначе е още по-широко.

    ___

    Да отпаднат техническите прегледи за личните леки МПС. И без това те проверяват само спирачките, а никой шофьор не би си оставил спирачките в неработещо състояние - това е просто начин да се събират такси за ненужни неща. А и съвременните коли са много по-качествени и е по-малка вероятността нещо по системите да не работи.

    ___

    Застраховането трябва да е доброволно.

    Гражданска отговорност е държавен и ЕС рекет - силово застраховане, при което глобите за неплащане на рекет са, колкото стойността на колата или годишния доход (повече отколкото при частните силови застрахователи преди години). Съдебната практика в страната не присъжда такива високи обезщетения и не всеки излиза с колата си в чужбина.

    Преди ЕС ГО беше 20 лв, а не 200 лв. Съответно обезщетението ще е до 100 000 лв, а не до милион. ЕС си има други цели да обезщетява на цени, които нямат приложение в нашата страна. Съдебната практика в страната не присъжда такива високи обезщетения, за които е застраховката. На практика високите обезщетения не се изплащат, остават печалба за застрахователите. На който му е скъпа колата, да си я застрахова сам, или се предполага, че има пари да си я поправи сам или да си купи нова. Който смята, че животът му струва милион, може сам да се застрахова или да внимава повече. Далеч не всички хора смятат, че животът им струва толкова, нито внимават за толкова. Но ако сами плащат реалната цена на това, което застраховат, ще оценят и какво значи малко повече да внимават и евентуално да минат без застраховка.

    ___

    Да се произведат и раздадат табели и стикери за задното стъкло с текст "Бавно, дистанция", "Не си на състезание!".

    __

    Да се забрани продажбата на новопроизведени коли, които нямат ограничител на скоростта, евентуално с възможност за настройка, например до 60, 90, 130, 150 км/ч (също и на скоростомера, където се вижда максималната скорост). Тук следва да се приложи логиката за притежание на оръжия, защото съвременните коли вече са оръжия в ръцете на безотговорни шофьори. Никакви наказания не могат реално да ги вразумят, затова се прибягва до мерките на ограничение - само така и ще се принудят производителите да ограничават колите фабрично, което е напълно възможно и се прави. Мощността и скоростта са две различни неща. Една кола може да не е мощна, но пак да е бърза и опасна.

    __

  3. 3 Профил на gesand
    gesand
    Рейтинг: 310 Неутрално

    Да доживея да прочета едно такова изследване за България! Браво на авторите!

    Дано се появи нещо подобно и за борбата с корупцията, да видим там наказателните мерки как действат (повечето хора се досещат, де, но друго е като се види черно на бяло).

    “When small men begin to cast big shadows, it means that the sun is about to set”, Lin Yutang
  4. 4 Профил на Schopenberg
    Schopenberg
    Рейтинг: 627 Неутрално

    У нас се кара масово в средата и изнервящо бавно. Движението максимално в дясно ще спести много конфликти на пътя.

    Navigare Necesse Est
  5. 5 Профил на liberamente
    liberamente
    Рейтинг: 282 Неутрално

    До коментар [#2] от "Anonymous":

    Дори и само да се оглеждат в двете посоки и да спрат да говорят по телефона ще бъде уникален напредък. Пешеходците често имат навика да пресичат на непозволени места или при наличието на пешеходна пътека, пресичат 20-30 метра преди нея.

  6. 6 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 571 Любопитно

    [quote#4:"Schopenberg"]У нас се кара масово в средата и изнервящо бавно. Движението максимално в дясно ще спести много конфликти на пътя. [/quote]
    В Гърция по двупосочни пътища вдясно има лента към 1.50м.широка, асфалтирана и отделена от платното с маркировка - нещо като банкет. Та в нея, плътно вдясно се движат по-бавни ППС, това дава възможност за заобикаляне, без изпреварване и многократно облекчава ситуацията... АМА ХОРАТА МИСЛЯТ, не само да крадат, като нашите комуняги...

  7. 7 Профил на Голямото прочистване
    Голямото прочистване
    Рейтинг: 289 Неутрално

    За повечето неща съм съгласен с теб, за друго нямам мнение, но някои точки които предлагаш съм твърдо Против
    [quote#2:"Anonymous"]Фаровете не трябва да са задължителни - изследванията за тях са правени в северните страни[/quote]
    На мен лично поне веднъж вече това ми спаси Живота ! Без фарове ще е една дребен икономия и компромис за стотинки, който, може да коства поне един човешки живот ВСЕКИ месец, ако не и по-често.

    [quote#2:"Anonymous"]Застраховането трябва да е доброволно.[/quote]
    Всеки малоимотен или безимотен, ще си кара без застраховка. Може ли да ми кажеш, кой ще плати на пострадалия, когато такъв го удари ? А такива са най наглите и най честите нарушители. Ще настъпи страшен хаос. А за пострадалите ходене по мъките. Абсурд.

    [quote#2:"Anonymous"]при изпитите вместо изискването за образование, което трябва да отпадне като дискриминационно[/quote]
    Хайде бе ! Дай да сме много толерантни, към тези които не са имали дисциплината да изкарат едно средно образование, после да ти зависи живота от тяхното поведение.

  8. 8 Профил на Anonymous
    Anonymous
    Рейтинг: 355 Неутрално

    До коментар [#4] от "Schopenberg":

    Но максимално вдясно също е рисково и изисква повече внимание и ниска скорост.

  9. 9 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 1644 Неутрално

    До коментар [#8] от "Anonymous":

    сигурно става въпрос, че на трилентов път (в посока) дясната лента масово не се използва. Не че цялата пътна мрежа е такава, но на Хемус в посока в София има километри такива, веднага след Лукойла на Ботевград. Там в неделя тирове не трябва да има, но и коли няма. Реално може да се кара по-бързо отколкото в крайна лява, защото крайна дясна е просто празна. Все по-често я използвам, защото е празна.
    Другото е в ремонтни участъци с две ленти, едната от които е аварийната, да се кара в двете ленти едновременно. Отдясно има достатъчно място.

  10. 10 Профил на Anonymous
    Anonymous
    Рейтинг: 355 Неутрално

    До коментар [#7] от "jovanoty":

    Как разбра, че ти е спасило живота, откъде знаеш какво би било иначе? Защо не внимаваш, бързаш, рискуваш, не се оглеждаш, и не си пазиш живота? Още от малки децата ги учат да внимават и да се оглеждат.

    Един акумулатор не е стотинки, ти ли ще ми го платиш като си си спасил живота за моя сметка?

    Не говори от името на малоимотните и безимотните, за които 200 лв и повече за рекет ГО са огромен разход, който без колебание биха спестили. А ако някой ги удари, ще си купят нова кола за 500 лв - колкото две застраховки. Дори и да не си е плащал здравните осигуровки, спешното медицинско обслужване е безплатно. Ако искат и обезщетение, тогава вече отговорността си е тяхна и са свободни да се застраховат или да внимават повече, което често е напълно достатъчно.

    Има много причини, поради които можеш да нямаш диплома за образование. Може да не си бил съгласен със системата и учебната програма, дане си виждал смисъл от това образование, и да си се обучавал сам, може да не си бил съгласен със ставането рано сутрин, може да си учил в чужбина по различни програми и поради някаква причина да нямаш легализация на документ или да нямаш такъв, може да си имал здравословни проблеми, непризнати от институциите, има и други казуси, които няма да коментирам засега. Искането на диплома просто е най-лесния и мързелив начин, но същият ефект може да се постигне по други начини - тестове, листовки. Ако прочетеш какво пише в Интернет, масово не могат да решат листовките дори в този им вид, но в крайна сметка получават книжки. Ето тук е проблема! Нещо повече - ако нямат и диплома, имат още едно основание да минат директно на купуване на книжка и/или диплома, а иначе може и да се постараят да научат нещо от правилника.

  11. 11 Профил на Голямото прочистване
    Голямото прочистване
    Рейтинг: 289 Неутрално

    [quote#10:"Anonymous"]Как разбра, че ти е спасило живота,[/quote]
    Сега подробен разказ ли да ти напиша ? За да зададеш още безмислени въпроси ?
    Спасило ми е живота, точка ! Вероятно на седмица спасява поне по един живот в България.
    А стотинкаджийските ви истории жа които ми се жалвате колко стотинки струвало, за да обезопасите чуждия живот не ме касаят. Като не може да си безопасен ползвай друг транспорт, каквото щеш. На мен не ми се мре заради твоите мераци за икономия. Той ще похарчи 20-30 лева за такова пътуване, ама му се свидят 2-5 стотинки разход износване крушки акумулатор.
    За застраховките си същата песен. Ти да не дадеш пари, ама като ме блъснеш и потрошиш, като няма застр. компания да ти оправи бакиите да подсмърчаш и да вдигаш рамене , а аз да се лекувам с мои пари или ако нямам да си мра.

    Останалото казано от теб, няма да го коментирам. Аз си казах по-нагоре мнението и търсенето под вола теле не ми се коментира.

  12. 12 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7710 Неутрално

    Нямаш ли малко съзнание,нищо няма да те накара да спазваш правилата.Всичко в тази държава го доказва.

  13. 13 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1129 Неутрално

    До коментар [#2] от "Anonymous":

    Управлението на МПС след употреба на алкохол не е толкова опасно при липса на други нарушения.Трябва от фиксация върху употребата на алкохол да се премине към по-сериозни санкции на опасните нарушения след употреба на алкохол

  14. 14 Профил на Anonymous
    Anonymous
    Рейтинг: 355 Неутрално

    До коментар [#13] от "slonsco":

    И аз съм на същото мнение, но това важи само за интелигентните и отговорните хора, а малоумниците сред материала са много. Освен това, след употреба на алкохол, опасни нарушения вече са и тези, които не са опасни при неупотреба. Затова дадох предложение за граница от около 30-40 км/ч. Може под определената скорост наказанията да са и още по-ниски, не знам обаче дали трябва напълно да изчезнат. Над нея обаче не трябва да се правят компромиси.

  15. 15 Профил на Anonymous
    Anonymous
    Рейтинг: 355 Неутрално

    До коментар [#11] от "jovanoty":

    Най-вероятно не разказваш, защото вината е твоя.

    Ако се ограничи движението до скорост 30 км/ч и ако се боядисат всички коли оранжеви, ще бъдат още по-безопасни, и ще има още по-малко катастрофи и спасени животи, защо тогава не се направи и това? По твоята логика колите и в момента не са безопасни. Може би са опасни и със самото си съществуване и трябва да се забрани всякакъв транспорт? Само че ако се забрани всякакъв транспорт, ти пак ще мреш, но от глад, защото без транспорт трудно ще има икономика, която да те храни. Така че трябва да платиш своята цена. А, както разбирам, твоят живот не струва даже колкото един акумулатор щом не искаш да го платиш и гледаш да минеш за моя сметка, стотинкаджийски. Спасилил ти се бил целия живот, а ти се свидиш за някакви си 150 лв. Като не можеш да платиш 150 лв за живота си, стой си вкъщи, каквото искаш. На мен не ми се плаща заради твоите мераци за икономия и заради това, че не внимаваш. Акумулаторът се скапва не със стотинки и постепенно, а еднократно, рязко, когато забравиш включени фаровете и той се източи докрай, което го ликвидира. А, когато колите не са произведени с предвиждане да имат дневни светлини, не е предвидено и да имат системи, които в ярко слънце да напомнят, че трябва да се загасят фаровете, особено ако човек си е изградил дългогодишни навици да кара без да включва фарове при ярко слънце. Затова предложих изискването да не важи за старите коли, освен това от предложението става ясно, че пак мнозинството ще кара на фарове като е обяснено защо.

    А какво са виновни шофьорите, които никога не са блъснали никого, които карат безопасно с ниска скорост и т.н., защо те за всички тези години да плащат толкова пари - значи, твоите, които ще дадеш ако се наложи, ти се свидят, а техните без вина - не!

    Както се вижда, все някой плаща без вина, защо ти искаш това да е някой друг, а не ти? Защото според теб той има повече пари ли? Понеже бил дал 20-30 лв за транспорт - не знам откъде измисли такава тарифа за градско, след като често с градски транспорт не излиза по-евтино, а има и хора, за които общественият транспорт не е удобен, което не значи, че са богати и имат излишъци, или, че ползват всеки ден.

    Кое е търсене под вола теле? Това са реални хипотези. Представи си, че аз нямам документа. Ако вече нямах книжка как щях да си изкарам? А да ти приличам на неграмотен? Може би трябва да тръгна на училище и да карам 8 години за книжка? Виж, за гласуването е друго ако се въведе като изискване, защото то не касае директно, пряко лични права. Книжката обаче касае пряко личността.

  16. 16 Профил на Голямото прочистване
    Голямото прочистване
    Рейтинг: 289 Неутрално

    До коментар [#15] от "Anonymous":

    Стига си мрънкал ! Аз казах как трябва да бъде и понже аз съм мнозинството в тая държава, ще бъде както казах аз а не ти !
    Мнозинството не им се слуша твоите теории за икономиите. Мнозинството им се живее.
    Има си ред ! Спазвай го ! Ако не искаш, карай колело ! Аз често карам колело и нищо ми няма. Доставя удоволствие, не се движиш бавно, и поддържаш тонус.
    КАЗАХ !

  17. 17 Профил на Anonymous
    Anonymous
    Рейтинг: 355 Неутрално

    До коментар [#16] от "jovanoty":

    Мнозинството в тази държава живее в бедност и не им се плащат ненужни пари, не им се търпят ненужни неудобства. Моето мнение се споделя от мнозинството, а в този вестник - обикновено не, защото тук са от 5-те %, при това - работохолици (но и това е до време). Тези, на които им се живее, искат свобода, а свободата не е да се връзваш с колан на малка уличка при всяко влизане и излизане, да не щракаш фаровете при ясно слънчево време. Моето мнение надделя и с аргументите ми, на последните от които ти не отговори. Редът е това, което ние определим, при това даже и мнозинството не винаги е право, така че и това не е аргумент, но ти пръв започна с него.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK