Правителството прие да се въведе тол-система за магистралите за камионите и автобусите

Правителството прие да се въведе тол-система за магистралите за камионите и автобусите

© Георги Кожухаров



Правителството прие на днешното си заседание препоръките на доклад на Международната банка за възстановяване и развитие, който предлага модел на въвеждане на смесена система за тол такса за тежкотоварни моторни превозни средства и електронна винетка за леките коли. Дейностите по внедряване, управление и поддържане на системата ще се възложат с обществена поръчка.


В доклада за глобалната конкурентоспособност за 2013-2014 г. на Световния икономически форум България заема 102-о място от 148 държави по качество на инфраструктурата. Това е вследствие от дългосрочното хронично недофинансиране на националната пътна система. За реализирането на смислена, последователна и устойчива политика по отношение на поддръжката на пътищата са нужни допълнителни поне 600 млн. лв. годишно, смятат от регионалната министерство. Като вариант за набавянето им, днес беше обявено и вдигане на цената на винетките за всички категории превозни средства.


Като приоритетни цели документът извежда нужда от по-добра поддръжка и модернизация на пътищата, подобряване на управлението на трафика, безопасността по пътищата, национална свързаност и улесняването на търговията и сигурността. В приетата от Министерски съвет на 16 септември 2015 г. Стратегия за развитие на пътната инфраструктура в Република България 2016-2022 г. и средносрочна оперативна програма за изпълнение на стратегията е посочен финансов недостиг в размер на 6.92 милиарда лева.




Според доклада, сегашното ниво на приходи от източници като стикер-винетки и ограничените възможности на държавния бюджет, както и очертаващата се липса на финансиране със средства от Европейския съюз след програмен период 2014-2020 г., налагат нов подход за дългосрочно устойчиво решение при осигуряването на необходимите средства за покриване на нарастващите разходи, свързани с изграждането и поддържането на републиканската пътна мрежа.


Едно от решенията е събиране на приходи при различни цени от различни видове превозни средства и по различни пътища, както и да се приложи принципът "потребителят/замърсителят плаща", така че тези превозни средства, които най-много увреждат пътищата, да заплащат повече. Смята се, че този подход ще позволи на държавата да въведе интегрирана и единна система за събиране на пътни такси без формиране на задръствания и опашки от превозни средства по пътищата.


Отчита се също, че сегашната система на винетни стикери не събира всичките дължими приходи, тъй като контролът не е лесен и повсеместен. Освен това моделът бил несправедлив, тъй като таксуването е по продължителност на достъпа до пътната мрежа, а не на база изминато разстояние.


Понастоящем, приходите от винетки са недостатъчни за поддържането на пътната мрежа, а още по-малко - за бъдещи инвестиции. Стратегията за развитие на пътната инфраструктура сочи, че държавата се сблъсква с предизвикателства при финансирането на строителството и необходимата рехабилитация на всичките съществуващи пътища и мостове в рамките на пет до седем години, се казва още в становището на министрите, прието днес.

Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на sqrt
    sqrt
    Рейтинг: 586 Неутрално

    До година и за колите Няма пари за крадене... бюджетът е издънен, милирдите заеми са изхарчени... идва ред на щавенето на раята.

  2. 2 Профил на calc
    calc
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Това нещо е трябвало да бъде предвидено от "асфалтовите строители" на съвременна БГ. Но от алчни двойкаджии такива способностти нема как да изкарате.
    Толкова слабо управление БГ не е имала. Очаква ни катастрофа буквално

  3. 3 Профил на acarid
    acarid
    Рейтинг: 559 Неутрално

    Логичното решение е тол за всички магистрали + приемлива цена на винетката за останалите пътища. Само дето не се позволява такъв вариант.

    АЗ НЕ ЗАРЕЖДАМ В БЕНЗИНОСТАНЦИИ ЛУКОЙЛ!
  4. 4 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 755 Неутрално

    няма да е лошо и да се публикуват подробни отчети за харченето на тия пари от винетки. Също така - акциза от горивата не да отива в бюджета и оттам за какво ли не (заплати на МВР например), ами да се харчи приоритетно за пътища.

    седеньето го зголемува задникот
  5. 5 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 2201 Неутрално
  6. 6 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9211 Неутрално

    Защо само за автобуси и камиони,а не за всички.

  7. 7 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 739 Неутрално

    Мдаа..спечено положение. Отсега натам ако вземеш с 20 лева по-висока заплата правителството ще ти вземе поне 30 отгоре да акцизи, винетки, глоби, застраховки, осигурявяне..и прочие. Честито!

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  8. 8 Профил на sqrt
    sqrt
    Рейтинг: 586 Неутрално

    Единственият резултат от увеличените приходи от винетки и тол такси ще са увеличение на корупционните милионери. То повече от 50% от средствата се окраждат от бандюгите в министерски съвет и кръговете им от фирми в сараите.

  9. 9 Профил на Sinergy
    Sinergy
    Рейтинг: 592 Неутрално

    Първо пускат партенка, че винетките ще поскъпват и се обсъждат цени от 97, 120 и 150 лв. на година. После естествено приемат най-ниската за да се успокои мат'ряла Типично по гербаджийски, не знам как някой още им се връзва...

    ПП Аз съм ЗА увеличението, просто такива селски номерца не ми харесват и са обида за избирателят.

  10. 10 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2942 Любопитно

    До коментар [#6] от "rosiraycheva50._":


    [quote#6:"rosiraycheva50._"]Защо само за автобуси и камиони,а не за всички.[/quote]
    Защото камионите и автобусите нанасят най-големите увреди по пътищата !
    По същия начин е и в Германия вече от 20 год!
    Като влезеш с камион в Германия ти дават едно електронно устройство, което ти засича изминатия път в Германия , независимо от времето на престоя ти там и плащаш за изминатия път независимо дали си пътувал по магистрала или улица .

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  11. 11 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3814 Неутрално

    Ами, първата сметка за новите магистрали дойде, плащайте! Винетка за пътищата, тол-такса за магистрала! Нали, така си пожелахте! Ако се олеят с таксата, пътищата ще си останат все така натоварени, а магистралата, където я има, ще е празна!

    Бивш tww09306483.
  12. 12 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1227 Любопитно

    Ще се плаща, няма мърдане. Друг е въпросът къде или по-точно в кой ни отиват парите за пътища?! Щото освен винетки, плащаме и по левче от всеки литър гориво, а парите все не стигат... за 3 см асфалтови пътища.

    Наскоро асфалтираха едни улички в моя квартал в малък провинциален град и се виждаше, че новата настилка е... 2см дебела върху паважа. Зададох въпроса защо толкова тънко бе, на надзорника, който познавам, а той ми отговаря: "щото с материала за 1 км трябва да се направят 3, заповед на кмета" и се хили... Е к'ви пътища, к'во качество очаквате от тая крадлива българска управляваща сган?!

  13. 13 Профил на paf
    paf
    Рейтинг: 922 Неутрално

    Моето мнение е, че тези, които се движат най-много по пътищата, следва и да плащат най-големите такси. А чичо Пеньо от село като дойде 2 пъти в месеца до града пак да плаща същото, не го приемам. Ама явно знаят управляващите, че така приходите ще им намалеят чувствително и не го приемат. А това е най-коректното!

  14. 14 Профил на Sinergy
    Sinergy
    Рейтинг: 592 Неутрално

    До коментар [#11] от "tww09306483":

    Стига говорихте глупости - при комунистите дори и пътища не виждахме, а само спрени еврофондове. В цял свят да имаш кола е скъпо удоволствие и нашият мат'рял също трябва да се научи, че е така. Увеличение от 25 лв. са просто 5-6 кафета и на практика не е нищо особено.

  15. 15 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 781 Неутрално

    [quote#13:"paf"]Моето мнение е, че тези, които се движат най-много по пътищата, следва и да плащат най-големите такси.[/quote]

    Плащат, спокойно. Нали като пълнят бензин му плащат акциз и ДДС, това е над половината от цената му.
    Който кара повече, пълни повече бензин и плаща повече.

  16. 16 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3814 Неутрално

    До коментар [#14] от "Sinergy":

    Какво от това, което съм написал не е вярно?! Глупостите са в червената ви ГЕРБ-ерска главица...!
    Колата не е кой знае колко скъпо удоволствие по света! В някои части обаче, паркирането в градовете е скъпото удоволствие! И много ми е интересно, прехвалената Фандъкова, дали ще посмее да направи в цяла София, платено паркиране, както е редно! Не и стиска, както и на началника и, че ще гледат кметско място през крив макарон!

    Бивш tww09306483.
  17. 17 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1752 Неутрално

    И много ми е интересно, прехвалената Фандъкова, дали ще посмее да направи в цяла София, платено паркиране, както е редно!
    -----------------------------------------------------
    Може, само ако осигури паркомясто на всеки жител по адресна регистрация.
    Само че, като на половината сгради паркинги и подземни гаражи не са предвидени by default, а на останалите са застроени и превърнати в магазини и мазета, това няма как да стане.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  18. 18 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Честито българи! Едно време овцете ги стрижеха по веднъж годишно и ги деряха само при заколване. А сега живи ни дерат тези седерасти, дето от 26 години ми разправят с помощта на на разни грантополучатели, колко добре се живеело в Америка и евросъюза, ама за тука зъб не обелват!? Та какво казал бай Тошо Първи Велики- аз построих две Българии, ама вие няма да може и да ги боядисате! Та за винетките ми беше думата ,де!

  19. 19 Профил на bombov_saruyar
    bombov_saruyar
    Рейтинг: 985 Неутрално

    Ако искат повече приходи, трябва сериозно да намалят цените на винетките, иначе малко хора ги купуват а и никой не ги проверява.

    Ако по пътя напред, не помним как сме стигнали до тук, няма да стигнем там, за където сме тръгнали.
  20. 20 Профил на Sinergy
    Sinergy
    Рейтинг: 592 Неутрално

    До коментар [#16] от "tww09306483":

    Първо не съм гербаджия, но това не ми пречи да твърдя, че те са много по-добре от комунистите и напълно заставам зад това си мнение.

    Второ май не си живял навън защото ако беше живял, щеше да знаеш колко струват годишните разходи за една кола (само данъците). Явно си пътувал и си видял, че паркирането видиш ли било платено, ама провери и данъците, гражданска и всякакви съпътстващи такси (без паркиране и обслужване на колата).

    Трето, ако в София или кой да е областен град паркирането стане платено навсякъде, то ще настане невиждана криза в инфраструктурата. Да, в София има метро, което ще омекоти нещата, но далеч няма да е достатъчно. И да, в държави в Западна Европа има такива случаи, но това не означава, че са го направили изведнъж или пък, че ние сме готови да го въведем. Мислете малко преди да пишете глупости.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK