Всеки ден в приложението има над 150 проблемни точки по пътищата на страната.
След девет месеца работа и инвестирани 750 хил. лева европейски средства, от почти два месеца работи мобилното приложение ЛИМА, което би трябвало да улесни живота на всички пътуващи в страната. Реших да видя как работи то и дали наистина може да бъде полезно.
Кой направи ЛИМА и що е то?
За начало, нека ви припомня, какво е ЛИМА. Това е мобилно приложение за устройства под всички предлагани към момента операционни системи и е част от по-голям проект за следене на трафика по пътищата, финансиран с 5.6 млн. лв. по програма "Техническа помощ" на Европейския съюз. Възложител е Министерството на регионалното развитие и благоустройството и в частност Агенция "Пътна инфраструктура".
След конкурс, за изпълнител е избрана компанията "Декарт", специализирана в разработването на бетинг системи (програми за онлайн залагания на спортни събития, цифрови игри, казино игри и др). Предвид предмета на дейност, не е изненада, че компанията е собственост на "Вабо систъмс" и "Видео Бет", като първото дружество е притежание на "Нове интернал", със 100% собственик на капитала - Васил Божков, информира Капитал Daily при лансирането на приложението.
Какво обаче получаваме за тези пари? Според създателите на ЛИМА от компанията Декарт и поръчителите от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Ценното в приложението е, че ползва директна информация за пътната обстановка от базите данни на Агенция "Пътна инфраструктура", регионалното министерство, областните пътни управления и общините за пътната обстановка по общо 40 000 километра републикански и общински шосета. © Георги Пауновски Участъците със задръствания се изобразяват с червено. Често обаче информацията не е коректна.
Приложението предлага възможност и за обратна връзка, като има опция за подаването на сигнали от потребителите. Една от най-ценните функции на ЛИМА е възможността да сигнализира на компетенните служби за тежък инцидент с колата, в която се ползва, като посочи нейната позиция и силата на удара. Тази функция е достъпна след регистрация с име и телефон, като целта е да има обратна връзка, ако сензорите в смартфона засекат натоварвания, типични при катастрофа.
Недостатъците в режим безопасност © Георги Пауновски В режим безопасност се визуализира моментната скорост и предупреждения за проблеми по шосетата в близост.
В продължение на няколко седмици в различни дни тествах работата на ЛИМА, като за щастие единствено функцията за аварийна сигнализация не подложих на проверка. Използването на приложението в т.нар. режим безопасност обаче има някои странности. Интересно е например, защо потребителят е защитен само докато е в този режим. Ако ползва други от функциите на ЛИМА или смартфона си, следенето за опасни ситуаци не работи. А иначе в самия режим безопасност, на екрана на телефона се извежда доста постна информация - моментната скорост на автомобила и евентуално съобщения за проблеми по пътищата в близост до вашата кола.
При представянето на ЛИМА беше посочено, че приложението има и функция за предупреждение за превишение на скоростта, но се оказа, че то работи само на магистралите, но не и в населените места и пътищата първи, втори и трети клас. Друго неудобство са предупрежденията.
Излиза например надпис задръстване след 3 километра, но не се посочва къде точно е то. Няма и възможност да кликнете върху предупреждението и да видите на картата къде е мястото на проблема.
Ако държите да научите подробности, трябва да излезете от режим безопасност (едно кликване върху екрана), да изберете функцията карта (втори клик), да се позиционирате на нея (трети клик) и след това, променяйки мащаба, да видите дали е на пътя, който ви касае. Естествено, не е препоръчително да правите всички тези гимнастики докато шофирате. При моя тест на ЛИМА, на няколко пъти се оказа, че проблемите са близо до позицията на колата ми, но на шосета, по които нямам никакво намерение да минавам.
Навигатор, ама друг път © Георги Пауновски При кликване на червените точки, излиза подробна информация за проблема.
Предположих, че проблемът с излишните предупреждения може да се реши, като избера маршрут за пътуване, надявайки се, че ще бъда информиран само за проблемните участъци по него. Оказа се обаче, че декларираната функция навигация в ЛИМА, работи през други приложения за навигиране, инсталирани на телефона - в моя случай - Google maps, Sygic или Garmin. Докато получавате насоки за пътуването от тях обаче, приложението на АПИ за проблеми по пътя мълчи.
Опитах и трети вариант, за следене само на съобщенията, който ме вълнуват. За целта активирах режим карта, посочих позицията си и зададох подходящият формат, така че да виждам достатъчно от пътя пред мен. Последва обаче ново разочарование. От една страна няма вариант, като е отворена картата екранът на телефона да не загасва, а от друга маркерът за позицията на ползващия и изображението на релефа не се местят в синхрон, както при всяка навигация. Така в един момент точката, която сте вие, излиза от екрана, а на екрана се вижда само зоната от картата избрана предварително.
Как може да ни е полезно © Георги Пауновски За София информацията за задръствания по правило не е вярна.
При цитираните до тук недостатъци на ЛИМА, открих само един начин на употреба, при който скъпото мобилно приложение, може да е полезно на шофьора. Ето и какъв е алгоритъмът. Преди да тръгнете на път, проследявате маршрута си по картата на апликацията. Виждате дали по него няма червени точки и ако има, проверявате за какво се отнасят - ремонт, задръстване, катастрофа, затворен участък.
Докато шофирате, пък трябва да държите ЛИМА в режим безопасност. При положение, че чуете предупредителният сигнал и на екрана се появи информация за проблем, отбивате в страни от пътя, спирате и проверявате дали информацията ви засяга. Другият вариант е, преди потеглянето да обучите някой от спътниците си да борави с ЛИМА и той да направи нужната справка.
Стара информация, липсващи данни и други неудобства © Георги Пауновски На пътя ремонтът е факт, но в приложението той не фигурира. Присъства следващото стеснение, на магистрала "Тракия", което е след няколко километра.
За съжаление, описанията по-горе вариант за употреба на приложението не може да пребори другите негови недостатъци. В София, например, ЛИМА е абсолютно безполезно. Посочени са неверни данни за задръствания, а липсва информация за наистина проблемни райони. Затворените улици рядко са отразени на картата (към днешна дата например, не е отразено че локалното от бул. "Михай Еминеску" към "Цариградско шосе" не може да се ползва, заради ремонт.
Извън града, често уведомлението за проблема идва в момента, в който вече си го видял. Присъства и доста стара информация, като например паднало дърво на пътя, за което е сигнализирано преди четири дни и то отдавна е отстранено.
дедо Андро
Рейтинг: 1026 Весело[quote#0:"Заглавието на статията"]Има ли ползи от мобилното приложението на пътната агенция[/quote]
Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български."Дневник", единият член е достатъчен, нали?
А ЛИМА сигурно няма да я купя - ако има запушване - има, ще се чака.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5888 НеутралноПросто поредното усвояване с почти нулев резултат !
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!gl
Рейтинг: 460 НеутралноGoogle прави всичко предвидено в това недоразумение, само че без да цикли, да е недодялано, да е безполезно и без да финансира българската мафия. Но това какво значение има, най- вероятно ще се окаже, че трябва да се платят едни пари на едни комарджии за ъпгрейд. Затова винетката може да стане и над 100лв
Публикувано през m.dnevnik.bg
Tsvetozar Tsachev
Рейтинг: 8 НеутралноНяма абсолютно никакъв смисъл от това дублира вече съществуващите Google, nokia и от части мтел за десктоп. Интересно ако не беше Божков намесен дали нямаше да ги изпържа тези които са го направи
Публикувано през m.dnevnik.bg
ЙЕИ
Рейтинг: 553 ВеселоПриложението е зависимо от държавната администрация - АПИ, общини и т..н. Ако те не нанасят данните за ремонти, трябва някой друг вместо тях да го прави
Както и как да използват вътрешните акселерометри за там където няма ГПС покритие. На магистралите винаги има и там работи, по дефилетата на малките пътища няма постоянно и приложението запецва
А иначе за това че прехвърля към външно приложение за навигация - ами нямата децата необходимата експертиза за реализиране вътре в приложението, знания си трябват
sashobal
Рейтинг: 684 НеутралноПри положение,че имаш Google Maps,не виждам смисъл от това приложение
Никога повече комунисти и отрочетата им във властта!!!Alexander97
Рейтинг: 2969 НеутралноПолза има. За Нове холдинг, т.е. за Васил Божков.
5 (пет) милона лева! Останалото е в статията.
Срамна работа!
rkirov
Рейтинг: 458 ВеселоНяма смисъл , няма полза - Що за негативизъм и то рано сутрин ?
Все по-хубаво става :)Никой не отчита , че европейски пари са усвоени по най-добрият начин (за някой хора). И това , че някой е обогатил не е за пренебрегване .
Нали по-добре е да има от колкото да няма (дори и ЛИМА)
Все по-хубаво става
hamiltonf
Рейтинг: 4373 НеутралноКато чета коментарите май почти никой не е ползвал приложението. Google Maps да не ви показва в реално време кой пътен участък е затворен, или има катастрофа преди еди колко си минути. Аз лично го ползвам непосредствено преди да пътувам превярявам трасето по което ще пътувам за инциденти или други непредвидени ситуации.
Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.А иначе можеше и по-добре да е направено, но сигурно ще има доста ъпгрейди!
damned
Рейтинг: 242 НеутралноА за батерията нещо да кажете? Използвснето на батерията просто кърти мивки! Не бях виждал приложение с над 10% изразходвана батерия след половин ден работа. Това да са ти включени една камара сензори нонстоп си е много енергоемко. Да бяха предупредили,че ако ползваш тази опция за катастрофа, че ще трябва да го вържеш за зарядното в колата, вместо да е включено винаги, дори когато не се движиш. Има вече и сензори, които палят процесора на телефона, само когато си в движение - пример Google Fit, което харчи макс 1% на ден батерия. Общо взето нито е обмислено както трябва, нито е тествано. Прилича на курсова работа на 3-токурсник. А с този разход на батерия по-добре да го нямаш на телефона си при катастрофа, защото поне ще имаш батерия да се обадиш да ти помогнат.
ludiakolio
Рейтинг: 483 НеутралноПробвах го за 15 мин. и го махнах,гола вода и кал в ушите.Даже нямат срам да обяват такива хиляди левове за този копи пейст от друг софт.
ostin22
Рейтинг: 694 НеутралноВажното е да се усвоят едни средства, да де вкарат едни наши фирми по поддръжка и да се назначат едни наши хора.. Всичко друго са само едни блааги приказки за наивен мат'рял..
There is no way to happiness, happiness is the way!niakoi_si
Рейтинг: 684 НеутралноА къде по-просто щеше да е, просто да се пуска бюлетин по радиостанция на всеки 30 минути... Както е в нормалните държави.
Цайко
Рейтинг: 1222 НеутралноНема се пуашите, важното е, че правилните хора са го изработили.
1107a
Рейтинг: 458 НеутралноЕ за 3 млн евро какво искате?!? И да работи ли? Платени са парите, написан е някакъв софтъер от трима души за две седмици, предаден е с протокол на АПИ и толкоз.
В крайна сметка, като си имаш "държава", може да си правиш каквото поискаш.
stttt
Рейтинг: 515 Неутралнот.нар. приложение не работи на доста масови модели с андроид..
Levski Levov
Рейтинг: 280 НеутралноПреди време им казах, че файда има да пуснат данните по една стандартизирана честота за цялата страна, на FM радиостанциите, както се прави от много години в цяла Европа, но никой не ме ПОСЛУША!!!
Хората си понакупиха автомобили с вградени GPS навигатори за коли-които си идват с двойни тунери -единия за радио -другия точно за събиране на RDS data за пътни инциденти.
Както изглежда, този ВТОРИЯ тунер -вечно ще почива у нас(направо го пенсионират).
Освен това всички GPS PNA които идват с трафик опция работят точно по същия начин!
пустиняк
Рейтинг: 564 ВеселоНещо учудващо? Тази ЛИМА не е правена за да работи а за де се вземат парите по проекта. Мила родна картинка! Както биха казали от АПИ: "Като не сте доволни, оплачете се на Божков!"
Чайка - вожд и учител на Цацаров & Гешев. Не съм ЗА пРезидента а ПРОТИВ мафията и беззаконието да управляват в България!gl
Рейтинг: 460 НеутралноДо коментар [#9] от "hamilton F1":
Google показва в реално време трафик и задръствания по маршрута. Мен ме предупреждава. Не съм се интересувал как го прави - вероятно чете от датчиците за движение на други устройства на пътя по-напред. Каквото и да е, не разчита на АПИ, слава на Заратустра за което.
Petleshev
Рейтинг: 3298 НеутралноЗа изпълнителя: "... компанията е собственост на "Вабо систъмс" и "Видео Бет", като първото дружество е притежание на "Нове интернал", със 100% собственик на капитала - Васил Божков ..."!
Бивш tww09306483.На някой, нещо, да не му е ясно...?!
svilstar
Рейтинг: 247 Любопитно"... мобилното приложението..."
"...съобщенията, който ме вълнуват..."
Да не би да сте пуснали редакторите в отпуск?
bj_int
Рейтинг: 235 НеутралноЛИМА - от ЛИлана Мангизи Апва - знаете коя Лилана и с кои връзки
Никола
Рейтинг: 233 НеутралноВсичко това и много повече получаваме напълно безплатно от Waze.
lekia
Рейтинг: 402 Любопитногугъл мапс се справя в пъти по добре и то напълно безплатно - https://www.facebook.com/lekia/posts/1020704041227 6313?pnref=story. Няма лошо да се усвоят пари и някой да забогатее но защо трябва да отиват при едни и същи хора, при условие че има толкова малки фирми които имат нужда от тях но не могат да се доберат заради предварително решени търгове.
Хриси
Рейтинг: 1813 ВеселоДо коментар [#9] от "hamilton F1":
If I had a tail, I'd swat the flies.Ми показва ми, съвсем в реално време, къде има задръстване по пътя, по който се движа. Показва ми и средната скорост, с която се движат превозните средства в него.
Мен друго не ме интересува.
hamiltonf
Рейтинг: 4373 НеутралноИ катастрофите ли ти показва?
Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.sashobal
Рейтинг: 684 НеутралноДо коментар [#26] от "hamilton F1":
Никога повече комунисти и отрочетата им във властта!!!Да!
Показва и задръстванията,времето на пристигане,алтернативни маршрути.
irons
Рейтинг: 685 НеутралноПоредното финансиране на "правилния човек".
v_l
Рейтинг: 402 НеутралноВсе от някъде се почва. Но въпреки това доста слабо начало.
В Германия тая работа става просто с гугъл мапс, а има куп приложения (here и т.н.) които също имат достъп до информацията и са я интегрирали.
Тука вместо да се панат да правят безполезни приложения, да се погрижат да имат актуална информация и да я дават на който трябва.
volarok
Рейтинг: 2499 НеутралноДневник, браво, че информирате за тези проблеми!
Qnyx
Рейтинг: 458 НеутралноДо коментар [#26] от "hamilton F1":
Trust no one.Хамилтън - един пример ще ти дам за катастрофите, тъй като си се спрял на тях.
Помниш ли катастрофата в тунела на Витиня? Затворена магистрала с часове и т.н.? Сещаш се предполагам.
Инцидента се случи около седмица-две след като пуснаха безаналоговото и първото по рода си в света (по думи от прес-съобщенията, които бяха пускани през няколко часа дори в Дневник като заработи ЛИМА). Любопитно ми беше каква информация ще се появи. Проверих 20-25 минути след катастрофата - нищо. Предположих че са заети и отложих за по-късно. Час по-късно - нищо. Два часа по-късно - нищо. Шест часа по-късно - нищо. Отвориха магистралата - нищо. И това от приложение (повтарям, първото по рода си в света с информация в реално време) струващо близо милион. Навигациите вършат в пъти по-добра работа. Дори безплатните...
Tademan
Рейтинг: 826 НеутралноЕ, пък вие за 750 000 лв. искате и да работи нормално приложението... Дежа вю!
hamiltonf
Рейтинг: 4373 НеутралноДо коментар [#31] от "Qnyx":
Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.Еми значи наистина е кофти. При мен преди дълъг път - 2 пъти през последният месец - показваше адекватно.
Obey theMonkey
Рейтинг: 233 НеутралноИнформацията за пътната обстановка, показвана в google maps, е от Waze...
Athanatos
Рейтинг: 1486 НеутралноДо коментар [#31] от "Qnyx":
Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .В същото време Sygic и Google имаха информация за катастрофата.
Athanatos
Рейтинг: 1486 НеутралноA Lima за Windows mobile няма режим "Безопасност".
Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .На таблета ми (Андроид) има, сега инсталнах на телефона с Windows, със същия профил - няма режим.
Деинстал...