Новите водачи ще получават по-малко контролни точки

Заседанието на транспортната комисия беше удължено с час и продължи три часа.

© Георги Пауновски

Заседанието на транспортната комисия беше удължено с час и продължи три часа.



Новите водачи ще разполагат с една трета по-малко контролни точки през първите две години след получаване на книжка, това решиха днес депутатите от транспортната комисия, като приеха на второ четене промени в Закона за движение по пътищата. Целта на новия регламент е те да бъдат по-внимателни на пътя, тъй като според статистиката на МВР, водачи без опит по-често стават причинители на тежки катастрофи с жертви и ранени.


Според сега действащите правила, новите водачи ще имат 26, а не 39 точки. Допълнителните 13 пункта ще се получат след натрупване на две години стаж зад волана. С други промени в закона, времето, през което шофьорите са били без книжка, няма да се счита за стаж.


Друг нов момент е, че отчитането на опита зад волана ще започва от момента на връчването на шофьорската книжка, а не от успешното полагане на изпит. Гласуването на текста, предвиждащ въвеждане на времеви диапазон, в който новите шофьори да не могат да шофират сами, а само с придружител, беше отложено. Предложението беше ограничението да е от полунощ до 6 часа сутринта.




Представителите на МВР и КАТ на заседанието на комисията посочиха, че статистиката за тежките катастрофи сочи, че най-проблемните времеви интервали са между 13 и 16 часа и между 17 и 22 часа. Тогава има най-много пътни инциденти с жертви и ранени, предизвикани от неопитни водачи.


Депутатите от транспортната комисия приеха текст, който задължи водачите на превозни средства с животинска тяга задължително да носят светлоотразителни жилетки. Не беше одобрено предложението, такива да обличат и овчарите, и пастирите, които са в близост до пътното платно.


Въвеждането на задължителни зимни гуми остава дискусионно
След близо час дебати, депутатите от транспортната комисия така и не стигнаха до консенсус по въпроса дали да бъде въведено задължително използване на зимни гуми в периода от 1 ноември до 1 април.


Спорове имаше както за времевата рамка, като се появиха предложения министърът на вътрешните работи да "въвежда" зимния сезон със заповед, така и за типа гуми. По време на дискусиите се създаде впечатление, че все повече депутати са привърженици на формулировката, че при сняг и лед на пътя, трябва да се шофира със зимни, всесезонни или летни гуми с вериги. Има и идеи за въвеждане на минимален размер на грайфера - 4 мм.


Това предложение също предизвика дискусии. От представителството на групата "Мишлен" в България заявиха пред депутатите от комисията, че няма доказателства за влошаване на качествата на гумите при протектор под 4 мм. Производителите препоръчват те да се сменят, когато грайферът е под 1.6 мм.


Депутатът от ГЕРБ Цветомир Михов посочи, че ако се приеме, гумите да имат протектор от поне 4 мм, това ще значи всяко лято да се купуват нови гуми, за да може, след експлоатацията в жегите, те да останат в норма за зимата. Разглеждането на тази промяна в закона беше отложено до прецизиране на текстовете.


Не мина и текст за задължителни детски седалки в автобусите
Друг интересен текст - за осигуруването на детски седалки за пътуващите до 12 години в автобуси с повече от 21 места, с извънградски маршрути, също не беше приет. Причината за това е, че трябва да се съобрази възрастовата граница с европейския регламент. Освен това се оказа, че едва от 1 януари 2015 година производителите са задължени да оборудват тези превозни средства с колани, наличието на които е условие за използването на столчетата.

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 1054 Разстроено

    Недостатъчно, текстовете били непрецезирани, а войната по пътищата продължава.

  2. 2 Профил на ceci_
    ceci_
    Рейтинг: 775 Неутрално

    Предлагам да се изземе от катаджиите формулировката "несъобразена скорост", тъй като тя или отговаря на знаците или не. Иначе всяка яма "забравена" от общината е несъобразена скорост.

  3. 3 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4036 Неутрално

    До коментар [#2] от "ceci_":

    Именно. Това е основният убиец по пътищата, не друго.
    А Настимир пак се е борил с буквите, и пак неуспешно.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  4. 4 Профил на ceci_
    ceci_
    Рейтинг: 775 Неутрално

    [quote#3:"Darth Plagueis"]Именно. Това е основният убиец по пътищата, не друго. [/quote]

    Ами да, защото вниманието се концентрира на близка дистанция за да може да откриеш тоз скъп общински подарък и дори и да го видиш
    1. Вместо да си съсредоточен на пътната обстановка, ловиш ями
    2. Дори и да я видиш, отново работят рефлекси, опитваш да заобиколиш... понякога в насрещното.
    То и статистиката си е явна, колкото повече нормални коли и пътища толкова по-добре иначе народа се чуди от къде да заобикаля...

  5. 5 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4036 Неутрално

    До коментар [#4] от "ceci_":

    То проблемът е доста по-дълбок, понятието несъобразена скорост е основният генератор на корупция. А смъртта по пътищата е просто следствието от това.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  6. 6 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1917 Весело

    Понятието се изроди в "несъобразена с паричните възможности скорост"

    С учене Гинка не се става!
  7. 7 Профил на Княз Мишкин
    Княз Мишкин
    Рейтинг: 401 Неутрално

    Доста от южно- европейците карат по- безразсъдно от нас, но имат по- качествени пътища и най- важното по- строг контрол. Оттам и жертвите им са по- малко.

  8. 8 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 1054 Неутрално

    До коментар [#2] от "ceci_":

    Има случаи, когато въпреки разрешената скорост след леден дъжд, трябваше да се кара много внимателно и по-бавно (имаше такъв преди 4-5 години в София, за няколко часа между 04:00-07:00 часá). Лошото е, че формулировката се използва за по-лесно в несъответстващи случаи.

  9. 9 Профил на Книжовник
    Книжовник
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Най-вече трябва да има строг контрол и борба с корупцията, особено в КАТ и ДАИ на ежедневно ниво. Само по този начин ще се гарантира успешно прилагане на мерки, дори от вече съществуващите такива.

  10. 10 Профил на ceci_
    ceci_
    Рейтинг: 775 Неутрално

    До коментар [#8] от "Tademan":

    Случаи има, но в такива ситуации като правило движението спира, защото всеки едва ли не включва задна и върви с отрицателна скорост, та имаме природни феномени (които над 90% от населението оценяват адекватно) срещу ежедневна измама правена от КАТ в съучастие със общини и съдилища.

  11. 11 Профил на ceci_
    ceci_
    Рейтинг: 775 Неутрално

    [quote#7:"Княз Мишкин"]Доста от южно- европейците карат по- безразсъдно от нас, но имат по- качествени пътища и най- важното по- строг контрол. Оттам и жертвите им са по- малко. [/quote]

    Има две противоречащи си тези
    1. Южноевропейци каращи по-безразсъдно от нас
    2. Приложения върху тях по-строг контрол

    Явно че контрола не върши работа след като те карат по-безразсъдно от нас





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах