Сама спира, сама паркира, това ли е колата на бъдещето (видео)

Сама спира, сама паркира, това ли е колата на бъдещето (видео)

© Мерцедес



Като днес си спомням едно представяне преди десет години на нов модел на автомобилен производител, който се слави със своята иновативност по отношение на пътната безопасност. Във видеото, което ни убеждаваше в качествата на колата, се споменаваше, че пълна защита на водачи и пасажери не може да се гарантира, докато не се елиминира основният рисков фактор в пътното движение - човекът зад волана.


Към днешна дата, производителите на автомобили са все по-близко до този момент. Пълното изолиране на водача вече е по-скоро въпрос на регламент, а не толкова на технологии, но все пак новите модели могат да поправят доста от грешките на шофьора. Поредното доказателство идва с десетото поколение на "Мерцедес" Е-класа.


Моделът е на пазарите в Европа от март, като освен значително подобрената аеродинамика, появата на зареждаща се от електрическата инсталация хибридна версия, с 244 конски сили и средни разход 2.1 л/100 км и далеч по-ефективни бензинови и дизелови мотори впечатлява и с иновативни системи за сигурност.




Без глоби за превишена скорост
С колеги автомобилни журналисти успяхме да тестваме повечето от тях в безопасните условия на пистата "Ещорил", където бяха подготвени няколко рискови пътни ситуации.

В салона на новата Е-класа човек се чувства, като във флагмана S-класа. От една страна и тук имаме два големи 12.3-инчовни дисплея. От друга, в интериора присъстват качествена кожа, дърво и алуминий. Луксозната атмосфера се допълва от атрактивното осветление на ключови места в цялото купе, което предлага избор между 44 цвята.

© Мерцедес

В салона на новата Е-класа човек се чувства, като във флагмана S-класа. От една страна и тук имаме два големи 12.3-инчовни дисплея. От друга, в интериора присъстват качествена кожа, дърво и алуминий. Луксозната атмосфера се допълва от атрактивното осветление на ключови места в цялото купе, което предлага избор между 44 цвята.


Преди да стигнем до спиращите дъха демонстрации, на намиращата се наблизо магистрала тествахме новата функция на адаптивния круиз контрол, за автоматично спазване на ограниченията на скоростта. За да работи тя, се използват данните от навигацията и забелязаните от камерите на предното стъкло знаци, за да избере правилната скорост.


Разбира се, водачът има възможност да кара по-бързо или по-бавно, като ползва стандартния режим на круиз контрола и сам определи желаното темпо.


Друга полезна функция е асистентът за придвижване по магистрала, който може напълно автономно да следва предния автомобил в задръстване, като ускорява, спира и завива. Заради законовите ограничения обаче това става при движение на колоната с до 50 км/ч, като след това контролът върху лимузината се връща на водача.


Паркира без водач с управление чрез телефона
Вече на пистата тествахме функция за автономното паркиране, при която вече електрониката контролира не само волана, но също газта, спирачката и превключването между предна и задна скорост. То може да се командва и от дистанция. Това решение е удобно, ако трябва да се влезе в тясно паркомясто, което не позволява отварянето на вратите.


Дистанционното паркиране е една от функциите на апликацията Mercedes Me, която предлага още отключване и заключване през телефона, проверка на състоянието на колата, нейното местоположение, диагностика от разстояние и т.н. На практика колата би могла да се справи с тази маневра и сама, но пак заради неясноти в закона, които не дават яснота кой ще е виновен, ако все пак стане инцидент с участието на друг автомобил или пешеходец, ангажиментът на водача остава.


С извършване на въртеливи движение по дисплея на смартфона той "подава газ", като при спиране на този жест спира и колата. Автомобилът "набива спирачки" и ако засече препятствие по траекторията на маневрата, като сигнализира на шофьора да провери внимателно дали паркирането може да завърши безопасно.


"Глезотии", така вероятно биха реагирали мнозина при описването на вече цитираните функции. Склонен съм да се съглася, макар за мнозина и спазването на ограниченията и паркирането да са трудни задачи. В новата Е-класа на "Мерцедес" обаче има и системи, които могат да спасят живота на хората в колата и около нея.


Разсеяният водач вече не е чак толкова опасен
Сред тях са аварийното автономно спиране, ако има опасност от удар в друго превозно средство при преминаването през кръстовище. Сензорите, монтирани в предницата на Е-класата, и електрониката, която преценява каква реакция би била адекватна, изключително прецизно пресмята риска от катастрофа.


При неизбежен удар първо има предупреждение, към водача, а ако той не реагира, следва задействане на пълния капацитет на спирачките. Спирането е съпроводено и с автоматично затягане на коланите на всички пасажери в лимузината.


Колко прецизна е системата ни показа демонстрация на на практика идентично упражнение, като това, при което колата спря, но когато тя се движи малко по-вляво спрямо първия случай. При този сценарий електрониката прецени, че кратко задействане на спирачките ще е достатъчно, и не предприе пълно спиране, нещо, което паникьосан водач вероятно би направил с риск да бъде ударен от движещите се зад него коли.


Спаси пешеходеца
Новата Е-класа на "Мерцедес" може да спаси живота и на разсеяни пешеходци. Тяхната поява на пътното платно се засича от камера на предното стъкло и ако водачът не реагира, автомобилът спира сам. При скорост до 50 км/ч вероятността изобщо да не се стигне до инцидент е голяма, а при по-висока скорост сериозно ще бъде намалена силата на удара.


Интересна е и функцията за автономна аварийно спиране, ако водачът не държи волана и не реагира на сигналите да предприеме някакви действия. При това положение електрониката приема, че шофьорът е припаднал или дълбоко заспал, и предприема плавно спиране, като автомобилът сам следва очертанията на пътя. След спирането се задействат аварийните светлини.

Познати, но усъвършенствани са системите за поддържане на избраната лента на движение и за сигнализация при превозно средство в мъртвата зона на огледалата. И в двата случая при опасност от катастрофа колата бива върната в своята лента, дори водачът да не се намеси. Това става с прецизен спирачен импулс към правилното колело.
Сред двигателите нов е базовият дизел, който от два литра работен обем генерира 194 к.с. В идеалния условия той има разход от 3.9 л/100 км, но в рамките на теста успяхме да постигнем 6.5 л/100 км. Моторът работи рафинирано, пъргав е и си пасва отлично с новата деветстепенна автоматична трансмисия, която е серийна за цялата гама.

© Мерцедес

Сред двигателите нов е базовият дизел, който от два литра работен обем генерира 194 к.с. В идеалния условия той има разход от 3.9 л/100 км, но в рамките на теста успяхме да постигнем 6.5 л/100 км. Моторът работи рафинирано, пъргав е и си пасва отлично с новата деветстепенна автоматична трансмисия, която е серийна за цялата гама.


Разбира се, има и случаи, когато катастрофата е неизбежна. При засичане на рискови фактори за такъв сценарий се задейства набор от системи, кръстени Pre-Safe. Към познатия набор от функции - автоматичното затягане на коланите, затваряне на прозорците и т.н., са добавени и две иновации за индустрията. При опасност от страничен удар бордът на седалката откъм вратата избутва шофьора или пасажера в противоположната посока, за да ги отдалечи максимално от нея.


Подготвена за бъдещето
При опасност от удар аудиосистемата пък излъчва звук, който кара ушите, образно казано, да "заглъхнат", за да не бъде увредено вътрешното ухо от трясъка при катастрофата.


Технологичните новости в Е-класата влизат още LED фарове с 84 диода, които осигуряват светлина, близка като характеристики до дневната. Прецизното разпределение на светлинния поток пък позволява до четири автомобила да бъдат оставени в сянка, докато край тях светлинният сноп е като при каране на дълги. Освен това прецизно се осветяват завои и кръстовища.
Опционалното въздушно окачване, което е без аналог в сегмента, позволява на автомобила да вози почти толкова комфортно, колкото най-големите лимузини. Променящите се настройки както на ходовата част, така и на волана, трансмисията, мотора, асистиращите системи и т.н. са причината E-класата да минава лесно от роля в роля – от комфортна лимузина, през изненадващо икономичен автомобил до подходящ дори за динамично каране модел.

© Мерцедес

Опционалното въздушно окачване, което е без аналог в сегмента, позволява на автомобила да вози почти толкова комфортно, колкото най-големите лимузини. Променящите се настройки както на ходовата част, така и на волана, трансмисията, мотора, асистиращите системи и т.н. са причината E-класата да минава лесно от роля в роля – от комфортна лимузина, през изненадващо икономичен автомобил до подходящ дори за динамично каране модел.


Задните светодиоди са специално разработени, така че да не заслепяват приближаващите отзад автомобили. При рязко натискане на спирачките стоповете примигват, за да привлекат вниманието на останалите шофьори към потенциалната опасност.


Лимузината на "Мерцедес" е подготвена и за бъдещето, като към момента е първият сериен автомобил, в който е интегрирана технологията Car-to-X Communication. Тя позволява инфраструктурата и колите, снабдени с нея, да обменят информация за проблеми на пътя, която се предава към приближаващите рисковата зона превозни средства.

Версията Е400, мобилизира 333 конски сили. В режим "Спорт " колата се ускорява светкавично (от място до 100 км/ч за 5.3 секунди). При теста на модела останах с впечатлението, че колата почти не се влияе от инерционните сили, държи пътя страхотно, като позволява дори контролирано плъзгане и дрифтове, преди стабилизиращата програма да се намеси.

© Мерцедес

Версията Е400, мобилизира 333 конски сили. В режим "Спорт " колата се ускорява светкавично (от място до 100 км/ч за 5.3 секунди). При теста на модела останах с впечатлението, че колата почти не се влияе от инерционните сили, държи пътя страхотно, като позволява дори контролирано плъзгане и дрифтове, преди стабилизиращата програма да се намеси.

Ключови думи към статията:

Коментари (46)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3421 Неутрално

    И базовата цена започва от ...86 к.

    Старши подофицер Сава Геров, Първа пехотна софийска дивизия, герой, за когото се знае твърде малко... Вечна му памет!
  2. 2 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 682 Неутрално

    Това с паркирането го има в 7-ма серия от миналата година.
    Иначе и това е прекрасен автомобил, за който може да си го купи.

  3. 3 Профил на оstavime
    оstavime
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Точно това пък ми се струва супер безсмилено. Нормален шофьор паркира на това място за около 10 сек. Не разбирам кому е нужно. Просто се чудят вече какви глупости да сложат в колите. Работете за това един хибрид да не кара 30-40 км. на ток и това да се счита постижение. И да може една батерия да се зарежда за минути, а не за часове.
    Тия паркирания с телефон са пълна глупост.

    Съсипахте коментарите в сайта с новата визия!
  4. 4 Профил на NikB
    NikB
    Рейтинг: 464 Неутрално

    Хубава, подробна статия, но оставаме с впечатление, че авторът не е чувал за напълно автономните автомобили, които от години се движат в САЩ. Както и за факта че от няколкото катастрофи, в които са попадали, само за една лека катастрофа автомобилът има съвина (заедно с водача на автобус)

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  5. 5 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 682 Неутрално

    До коментар [#4] от "NikB":

    От миналата седмица, инцидентите с автобомобилите, за които говориш и са по вина на автомобила са 2. Отделно, че една изостанала страна, като Япония, са официално забранени, до доказване на тяхната сигурност.

  6. 6 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1094 Весело

    Като започне и сам да си изкарва парите,ще си го купя

  7. 7 Профил на wwwtoчkacom
    wwwtoчkacom
    Рейтинг: 1555 Любопитно
  8. 8 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    Качва ли сама тротоар? Ако не може, значи е неприложима за София.

    По време на Костов България написа приказка - от държава с хиперинфлация до български лев, равностоен 1:1 на германската марка. По време на Петков можем да напишем втората си приказка - от бананова република, в която премиерът спи върху пачки и кюлчета по светлия пример на идола си Пабло Ескобар, до държава с нулева корупция
  9. 9 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 931 Неутрално

    Това ми прилича рекламна
    кампания, а не на статия!
    А книжките ще станат излишни !!!

  10. 10 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1094 Весело

    До коментар [#7] от "napitbratmu":

    С клаксон ли?

  11. 11 Профил на scrapisimo
    scrapisimo
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Сама ли се разправя за паркомясто?

  12. 12 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1094 Весело

    До коментар [#11] от "scrapisimo":

    ++++
    Затова пише - сама паркира

  13. 13 Профил на Мухарем Сербезовски‏
    Мухарем Сербезовски‏
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#3] от "оstavime":

    Като паркирате такъв автобус всеки ден по два пъти в средностатистически подземен паркинг в Германия, сутрин на работата и вечер в къщи, друга песен ще запеете. Там, където паркирам колата си (доста по-малка) в подземния гараж на жилището, преди паркираше точно един такъв. Наоколо всичко е облепено като пояс със стиропорени блокчета ...

  14. 14 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2400 Весело

    До коментар [#7] от "napitbratmu":

    Тъкмо се мислех да попитам дали прави и нещо по интимно !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  15. 15 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 3435 Неутрално

    Сега се опитайте да си представите колко и как ще работят тези сензори след 5г интензивна употреба.

  16. 16 Профил на primaxm
    primaxm
    Рейтинг: 442 Неутрално

    оф, паркирането без водач го има още от преди 6-7 години в Пасат мисля че беше. Лично съм се возил и присъствал на подобно паркиране. Правеше и успоредно и перпендикулярно, без управление от телефон. Съвсем самостоятелно компютърно паркиране.

  17. 17 Профил на Мухарем Сербезовски‏
    Мухарем Сербезовски‏
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#5] от "deymus":

    Понеже някой убедени в бързите стъпки на прогреса веднага са Ви напраскали минуси: те и регулаторните органи в Щатите не са особено въодушевени от такива ad-hoc доказателствени методи.

  18. 18 Профил на billybadboy
    billybadboy
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Г-н Пауновски....защо не сте тествали едно от основните нововъведения в С класата, а именно автономното изпреварване?

  19. 19 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1094 Весело

    А като падне батерията на телефона, кво правим?

  20. 20 Профил на toyaga
    toyaga
    Рейтинг: 298 Неутрално

    "Пълното изолиране на водача вече е по-скоро въпрос на регламент,"

    Глупости!
    Тези автоматизирани коли могат да работят само при идеални условия, близки до лабораторни.Изисква се правилна форма, амркировка, знаци и тяхното спазване.

    Как си представяте кална квартална улица с дупки и бабуни, липсващ асфалт, тревясал тротоар, паркирали тук и там коли, притичващи деца и котки и един такъв автомобил де самоуправлява??Абсурд!
    А ако имаш предимство, но видимо не ти го дават? Как ще реагира автомата?
    А ако по шосето се валят картони?
    А ако шосето е наводнено с дълбоки кални локви?какво правим?

    Как може да разберете, че службите слухтят за вас? Изведнъж спират да ви блокират и да ви трият постовете! :D
  21. 21 Профил на dearblue
    dearblue
    Рейтинг: 544 Неутрално

    Ще дадеш 100 хил за кола няма да дадеш 1000 -2000 за курс да те научат да шофираш и да паркираш

  22. 22 Профил на dearblue
    dearblue
    Рейтинг: 544 Неутрално

    Производителите на коли трябва да организират школи за шофьорски курсове

  23. 23 Профил на д-р Петроff
    д-р Петроff
    Рейтинг: 497 Весело

    До коментар [#3] от "оstavime":

    Прав си колега. Лошият шофьор и така ще си блъсне колата.

    ПРАВИ КАКВОТО ТРЯБВА ЗА ДА НЕ СТАВА КАКВОТО СИ ИСКАТ
  24. 24 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1372 Неутрално

    Сама спира, сама паркира, това ли е колата на бъдещето
    ................
    Да, определено, акои сама си плаща застраховките и ремонта.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  25. 25 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 398 Неутрално

    С тоз модел май подкопават продажбите на S-класата. Бърже трябва да въведат иновациите и там, дори да има повече.

  26. 26 Профил на Мухарем Сербезовски‏
    Мухарем Сербезовски‏
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#19] от "shileto":

    Всъщност, строго погледнато, и самият телефон би трябвало да е сертифициран по функционална сигурност. Не е майтап, един познат се оказа замесен по тази линия в точно тази разработка - на Continetal, сигурен съм ...

  27. 27 Профил на zero_day
    zero_day
    Рейтинг: 431 Неутрално

    Страхотни системи, дано спасят колкото може повече животи! И колата е страхотна, стига да може човек да си я позволи....

  28. 28 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1197 Любопитно

    Ха го въведоха тук, ха КАТаджийте го отнесоха....но все пак, да попитам....автомобилът вижда ли знаци в храстите? И може ли да псува ако го засекат на кръстовище?

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  29. 29 Профил на Мухарем Сербезовски‏
    Мухарем Сербезовски‏
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#3] от "оstavime":

    Минусче от мене.

  30. 30 Профил на Bai nik
    Bai nik
    Рейтинг: 2307 Неутрално

    До коментар [#20] от "toyaga":

    а как си представяте пък притичващи деца , които се въртят около автомобила , кво става

  31. 31 Профил на Maradona
    Maradona
    Рейтинг: 472 Весело

    До коментар [#11] от "scrapisimo":

    Оправи ми настроението с тоя лаф!

  32. 32 Профил на пустиняк
    пустиняк
    Рейтинг: 690 Неутрално

    Ако не е с клиренс от 20 см и 4х4 как да я караш в София?

    Чайка - вожд и учител на Цацаров & Гешев. Не съм ЗА пРезидента а ПРОТИВ мафията и беззаконието да управляват в България!
  33. 33 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 823 Неутрално

    В София - не става. 1.Заради условието до 50км/ч
    2.Заради неадеквтна маркировка.
    Това с паркиране през тел. защото нямало място за отваряне на вратите!? А шофьорът на съседният автомобил как ще си отвори вратата?
    Има още много път, докато стане продукт за пазара.

  34. 34 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2063 Неутрално

    Клипчето с паркиране със смартфон е в сайта на Мерцедес от около година...

    Проблемът с автономния автомобил е, че колкото по-автономна става колата, толкова по-зависим ще става водачът...

    I Want To Believe
  35. 35 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 3102 Весело

    Хе, че славянските технологии на Груз-Камаз-Газ отдавна са го измислили, като не може да паркира излита и каца вертикално

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  36. 36 Профил на оstavime
    оstavime
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#29] от "Мухарем Сербезовски‏":

    Значи си от пишман шофьорите, дето обикалят 5 пъти квартала докато намерят място на което могат да паркират спокойно на по 3 метра от другите коли. ))
    Задна включвал ли си скоро?

    Съсипахте коментарите в сайта с новата визия!
  37. 37 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2193 Любопитно

    [quote#24:"СДС"]Да, определено, акои сама си плаща застраховките и ремонта. [/quote]
    Ми то, Гугъл и останалите защо смяташ, че инвестират яко в правенето на коли без шофьори? Ако колата ти не се нуждае от шофьор, то във времето когато не те вози, ще я пращаш да върти такси и със спечеленото ще си плаща ремонта и застраховката, че дори може и нЕкой лев да ти остане накрая...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  38. 38 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2193 Неутрално

    [quote#21:"dearblue"]Ще дадеш 100 хил за кола няма да дадеш 1000 -2000 за курс да те научат да шофираш и да паркираш [/quote]
    Там е проблема. Знанията и уменията не са независими вещи, и само с пари не става — трябва и акъл дето да ги побере...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  39. 39 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1187 Неутрално

    ИзгорЕха КАТ-аджийчеата, живи изгорЕха.

  40. 40 Профил на Мухарем Сербезовски‏
    Мухарем Сербезовски‏
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#36] от "оstavime":

    Аз си имам място в подземния паркинг бе, мизерабл. Още едно минусче от мене

  41. 41 Профил на Мухарем Сербезовски‏
    Мухарем Сербезовски‏
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#36] от "оstavime":

    За пет години откак съм тука, само на предна карам - тука са така гаражите, влиза се от едната страна и се излиза от другата

  42. 42 Профил на оstavime
    оstavime
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Като те гледам какъв си паляк на снимката и ми става тъжно, но нищо, не се притеснявай. Айде, газ сега и дим да те няма. хахаахахах

    Съсипахте коментарите в сайта с новата визия!
  43. 43 Профил на Мухарем Сербезовски‏
    Мухарем Сербезовски‏
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#42] от "оstavime":

    Ти кога пак се намъкна тука бе, я излез и влез както се полага

  44. 44 Профил на Мухарем Сербезовски‏
    Мухарем Сербезовски‏
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#42] от "оstavime":

    Ти Мухарем Сербезовски не го мисли, може да е дърт македонски циганин, ама в двора си паркира. Имаш едно минусче от двама ни с него

  45. 45 Профил на stttt
    stttt
    Рейтинг: 497 Неутрално

    абе ,, а има ли сензор да си мери бордюра преди да го накарам да се качи на тротоара тва ...

  46. 46 Профил на MORTAR
    MORTAR
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Най-лесната и бърза иновация за безопастност е измислена отдавна - поставянето на всеки автомобил на ограничител на скоростта фиксиран на 140.

    Ако пък сложат електронни тахометри...

    Само че трябва да се приеме на ниво ЕС като задължително изискване към производителите на автомобили. Но никога няма да го наложат защото германските корпорации БМВ, АУди и Мерцедес ще загубят цял пазарен сегмент - този на комплексарите на пътя.

    Свободен архитект, урбанист и еколог!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK