
© Тесла
Мъж, доверил се изцяло на автономния режим на движение на своя електромобил "Тесла Модел S", е загинал във Флорида, след като колата се е блъснала в камион, съобщиха от Националната служба за пътна безопасност на САЩ (NHTSA). Инцидентът е станал на 7 май.
По първоначални данни, камерата отговорна за задействане на спирачките при опасност от удар, не е засякла бялото ремарке на товарния автомобил на фона на белите облаци на небето. Загиналият е 40-годишният собственик на технологична компания Джошуа Браун от Кантон, Охайо.
Според 62-годишния водача на камиона, колата се е движила твърде бързо, а в момента на удара шофьорът е гледал филм на екрана на мултимедията. Той уточнил, пред АП, че след катастрофата, на дисплея още вървял един от филмите за "Хари Потър". Това е първи документиран случай на загинал в автомобил при автономен режим на движение.
Умният автопилот на "Тесла"
От "Тесла" залагат много на своя умен автопилот, който не само поддържа дистанцията до предното превозно средство и следва пътя, но и може да сменя лентите, за да избегне удар в друго превозно средство. Той се считаше за сериозно предимство пред разработките на конкурентите, които все още не дават на своите модели пълния контрол върху автомобила. Една от причините за това е, че законът все още не урежда въпроса кой е виновен, ако все пак в хода на автономното пътуване, стане инцидент
Видео, публикувано от загиналия Джошуа Браун
По повод катастрофата, от "Тесла" коментираха, че при представянето на системата, която превръща Модел S в почти автономен автомобил, са посочили, че водачът трябва да държи ръцете си на волана, цялата отговорност за ставащото на пътя е негова и трябва да е готов да реагира. Освен това автопилотът е посочен като асистираща система, а не като заместник на водача, тъй като все още е нова разработка и са нужни още тестове.
Освен това от "Тесла" казват, че ако ръцете на водача не са на волана, следват визуални и звукови предупреждения, а при липса на реакция, намаляване на скоростта. В YouTube обаче могат да се намерят не малко видеа, който показват, че на магистрала колата си следва пътя и без водачът да държи волана. Призив шофьорът да поеме управлението има когато скоростта падне под определена скорост.
От "Тесла" уточняват още, че няма начин по време на движение на екрана на мултимедията да се гледа видео. Посочва се също, че в полицейските рапорти нищо подобно не е отбелязано.
За причините за катастрофата от пътната полиция са записали, че на кръстовище без светофар, пресичащо път с две платна с по няколко ленти, камионът е завивал наляво и е излязъл на пътя на теслата. Огледът на мястото показал, че колата се врязала в ремаркето на пълна скорост, минала е под него, излязла е от пътя, помела е две огради и се спряла в стълб.
Загиналият бил във възторг от работата на автопилота
Месец преди фаталният удар собственикът на автомобила отбелязал в свой пост в социалните мрежи, че автопилотът е избегнал удар на магистрала, от засякъл колата му камион и изразил задоволството си от неговата работа. Той пуснал видео от инцидента и дори написал: "Това е най-добрата кола, която съм имал. Свалям си ръцете от волана и й се доверявам напълно". Постът дори е разпространен от "Тесла", като името на водача не се споменава, отбелязва "Уошингтън поуст".
Видеото на Джошуа Браун, показващо избягването на инцидент от автопилота
За загиналия Джошуа Браун агенциите посочват, че той е служил в продължение на 11 години в специалните части на флота на САЩ, популярни като "тюлените". След като се уволнил през 2008 година, мъжът основал компанията Nexu Innovations, занимаваща се с разработка на мрежи за безжичен интернет и системи за видеонаблюдение.
Имаме 130 милиона километра без инциденти, казват от "Тесла"
Снощи основателя на "Тесла" Елън Мъск изрази в Туитър съболезнованията на всички в компанията за трагичната загуба. От компанията посочват също, че това е първи известен подобен случай при над 130 милиона километра, навътрени от електромобилите в автономен режим.
От NHTSA посочват, че разследват внимателно случая, като за момента не може да се твърди, че става дума за дефект в автопилота, вграждан в колите на "Тесла". От агенцията посочват, че системите за автономност могат да допринесат много за безопасността на пътуването, тъй като елиминират фактора "човешка грешка". Според статистиките, за 94% от пътните инциденти, са виновни водачите.