Почти 180 хиляди автомобила соцпроизводство се движат в България

Гордостта на социалистическото автомобилостроене от средата на миналия век - "Жигули", "Дачия", "Москвич", "Лада".

© Анелия Николова

Гордостта на социалистическото автомобилостроене от средата на миналия век - "Жигули", "Дачия", "Москвич", "Лада".



Почти 180 хиляди леки автомобила, произведени по времето на социализма в СССР, Чехословакия, ГДР, Югославия и Румъния, все още се движат по пътищата на България или поне не са свалени от отчет. Това сочат данните за автопарка на Пътната полиция, които от съвсем скоро са публични.


Най-много са ладите


Най-много сред тях са производство на Волжкия автомобилен завод (ВАЗ), познати под марките "Жигули" и "Лада" - 136 347. Между другото тази година се навършва точно половин век от решението на ръководството на съветската комунистическа партия да се изгради голям автомобилен завод край Толиати.




"Лада" 1500.

© Reuters

"Лада" 1500.


Техническият проект за него е изготвен от италианския концерн "Фиат", по чийто лиценз са и автомобилите. Първата кола в Толиати е произведена през 1970 г. "АвтоВАЗ" продължава да съществува и днес, като мажоритарен акционер в компанията е алиансът "Рено Нисан".


За 46 години заводът е произвел над 28.5 автомобила от 40 модела. Най-популярните са ВАЗ-2101 и ВАЗ-2106 с по над 4 млн. продажби, "Самара" (над 5 милиона) и "Нива" - повече от 2 млн.


Почти 25 хиляди москвича


Според данните на КАТ в България все още има регистрирани 24 476 коли "Москвич" и още 138 "Алеко", производство на бившия Автомобилен завод "Ленински комсомол" (АЗЛК). Заводът в Москва започва производство в далечната 1930 г., макар и под друго име.


Почти 180 хиляди автомобила соцпроизводство се движат в България

© Анелия Николова


Марката "Москвич" (в превод московчанин) е лансирана през 1947 г., като има пет поколения. От 1966 до 1990 г. модели на "Москвич" (408, 412 и 2141 "Алеко") се произвеждат и в България. Край Ловеч са сглобени малко над 304 хиляди коли.


Историята на марката приключва безславно през 2001 г. В момента на мястото на завода, в който се правеха москвичи, се сглобяват автомобили "Рено", или по-точно моделите на "Дачия" с емблемата на "Рено".


Успешната "Шкода"


Третата по популярност соцмарка в България към момента е "Шкода", като 12 494 коли от нея, произведени още по времето на социализма, присъстват в регистрите на КАТ. Марката "Шкода" е позната от края на 20-те години на миналия век, макар първото производство на автомобили да е още през 1905 г., но като "Лорин&Клемент".


<a href="http://www.dnevnik.bg/skorost/2016/05/06/2754771_fotogaleriia_legendata_shkoda_1000_mvh_stana_na/" target="_blank">"Шкода" 1000 MBX </a>от 1966 година.

© Шкода

"Шкода" 1000 MBX от 1966 година.


Това всъщност е марката, осъществила най-успешен преход от социализъм към капитализъм, с цялата условност на тези определения, като от 1991 г. "Шкода" е част от групата "Фолксваген" с годишно производство от над 1 милион коли и заводи освен в Чехия в Словакия, Индия, Русия и Китай.


Що е то кола от ГДР


Все още част от градския пейзаж в България са и автомобилите "Трабант". Според КАТ те са 7443. "Трабант", както и "Вартбург" (4634 оцелели към днешна дата) се произвеждат в Германската демократична република (ГДР) - държава, която вече не съществува след обединението й с Федерална република Германия (ФРГ) през 1990 г.


Трабанти на една от ежегодните сбирки на собствениците на двутактовите автомобили.

© Георги Пауновски

Трабанти на една от ежегодните сбирки на собствениците на двутактовите автомобили.


Трабантите се правят в завода в Цвикау, който затваря врати през 1991 г. Малко по-добра е съдбата на мощностите в Айзенах, където се произвеждат колите "Вартбург". След куп перипетии там сега се сглобяват опели.


Най-екзотичните


Присъствието на социалистическите автомобили по българските пътища се допълва от 2718 автомобила "Волга" (СССР), 1015 коли "Застава" (Югославия), 929 запорожци (СССР), дачиите от времето на соца са 270, 178 са "Варшава" (Полша), 71 "Чайка" (СССР) и 59 "Полонез" (Полша).

Модели на "Варшава" от <a href="http://www.dnevnik.bg/skorost/2013/05/02/2052067_fotogaleriia_kolekciia_ot_retro_soc_avtomobili_krai/?pic=1#picture" target="_blank">импровизиран ретромузей</a> във Вършец.

© Георги Пауновски

Модели на "Варшава" от импровизиран ретромузей във Вършец.

Коментари (207)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 2847 Неутрално

    Болшинството от тези соц.возила не са свалени от отчет.

  2. 2 Профил на nv
    nv
    Рейтинг: 1133 Весело

    Хехе, едно време колко "posh" бяха Полонезите

    "The Queen Is Dead" 30 years anniversary
  3. 3 Профил на Qnyx
    Qnyx
    Рейтинг: 439 Неутрално

    Притеснителното е следното: 3% от автопарка в България е под 5 години (предполагам голяма част от тях са служебни по разпределението по марки). Приблизително 9% са от 6 до 10 годишни или под 10 годишна е една на всяка 8(!) коли. 72% от колите са на възраст над 15 години, като над 20 са 44%. Грубо 3 от всеки 10 коли са произведени след 2000-та.

    Премиум марката - Мерцедес е третата най-често срещана кола в България след Фолксваген и Опел и е преди Форд, Рено и Пежо.

    Целият ни автопарк е тотално сбъркан

    Trust no one.
  4. 4 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 554 Неутрално

    Жалко, че вече ЗАЗ и Волга не се виждат по улиците. То даже ЗАЗ и в Украйна не вече не карат.

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  5. 6 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1060 Неутрално

    За всяка от тези коли е чакано по двадесет и повече години.
    Как да не ги "обичаш след това".Някой ги обичаха повече от роднините си!!!

  6. 7 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1292 Неутрално

    Думата ДВИЖАТ в случая не е много на място. Тек там можеш да видиш някой таласъм от соца, но повечето даже 80% не са в движение, само навиват сметка за данъци на някой.

  7. 8 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 664 Неутрално

    Този уикенд видях три лади и москвич по пътищата..

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  8. 9 Профил на dnk
    dnk
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Чак пък да се движат.

    Моралът не е порок!
  9. 10 Профил на skylers
    skylers
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Къде могат да се видят тези публични данни на пътна полиция?

  10. 11 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3914 Неутрално

    Най-вероятно стоят под някое дърво в някой селски двор...

    В моята махала има един Москвич 403, отпреди 60 години, вероятно не е пален от 40, стои си в едно дворче с черните номера (по-възрастното поколение ги помни), а около него има издигната нова ограда, така че и да искат да го изкарат, ще трябва с кран...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  11. 12 Профил на kras4o
    kras4o
    Рейтинг: 246 Неутрално

    До коментар [#3] от "Qnyx":

    притеснителното за мен е не, че се карат стари коли, а че голяма част са технически неизправни, Масово с махнати или въобще без филтри за твърди частици дизели, сложени са целогодишно зимни гуми на по 10 години, ГТП е пародия, Уникални бараки от Западна Европа, купени от морги, напудрени тук. Малки дребни тарикатлъци, породени от пестене на средства, занижен контрол или никакъв и накрая статистиките за катастрофите са ясни!

  12. 13 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3601 Неутрално

    [quote#3:"Qnyx"]Целият ни автопарк е тотално сбъркан
    [/quote]
    Виждал съм Jaguar, от новите на БМВ, паркиран и нощувал на улицата, неизмит.

  13. 14 Профил на WALL-E
    WALL-E
    Рейтинг: 514 Неутрално

    Уважаеми г-н Пауновски, в текста към втората снимка в статията заблуждаваш, че Лада 1500 е 2105 а това са съвсем различни модели.

    Умен и красив жълтопаветник.
  14. 15 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3907 Неутрално

    До коментар [#3] от "Qnyx":


    [quote#3:"Qnyx"]Целият ни автопарк е тотално сбъркан [/quote]
    Грешна данъчна политика.Не е нормално автомобил на 15 години да има 1/3 от данъка на автомобил на 5 години.

  15. 16 Профил на p911
    p911
    Рейтинг: 433 Неутрално

    Ами трудно е да се разделиш с автомобил, за който си чакал 15г., струвал ти е колкото един апартамент (около 20-50 заплати), а и на практика е вечен с оглед на използваните материали ... ако не го е подхванала ръждата

    Радва ме, че има ентусиасти, които реставрират имено тези автомобили, та да останат в историята, за добро или лошо.

    В статията са пропуснати автомобилите Рено, които са произведени в България по време на Соц-а.

  16. 17 Профил на vesolr
    vesolr
    Рейтинг: 3293 Весело

    Черна Волга - мечта за всеки млад и наивен комсомолец. Отраканите партийни секретари обаче гледаха все към чуждата продукция - Мерцедес, които се полагаха на най-висшите кадри на Партията Майка.
    За нашего брата простосмъртен труженик Лада бе обект на гордост и завист.
    Мили спомени за бай Таньо и боби45та...

    От клеветника https://goo.gl/QdmktQ
  17. 18 Профил на Книжовник
    Книжовник
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#11] от "Norman Granz":

    Още по-притеснителна е силната любов, между собственика и колата, която за мен е необяснима аномалия. Пред моя блок има един възрастен господин, който всеки ден постила един палатум под Лада 1500 , вдига капака и започва да я човърка. Колата е със съвременни номера, от преди последната смяна, но съм убеден че няма технически преглед и е с неплатени данъци поне за последните 8-10 години. Проблемът за мен в този случай е манталитета и липсата на строги регулации. Снощи си говорих с един познат на тази тема по повод статия от миналата седмица в Дневник за увеличението на броя на МПС-та в България. Покупката на кола се определя според мен на базата на доходите на първо място и нуждите. В едно четиричленно семейство е напълно нормално да има 1 кола, която според нуждите да попада и в съответния производствен и ценови клас (комби, хечбек, кросоувър, миниван). Но... човешкият фактор винаги е бил водещ в България и най-вече манталитета.

  18. 19 Профил на yu22
    yu22
    Рейтинг: 1159 Разстроено

    ...И беше едно чакане, идни Мототехники, едни депозити за 10 - 15 години. Баща ми беше военноивалид, та купи един Москви4 2140D.
    Без обичайния ред. Нов, но с нарушено лаково покритие. Нищо лошо не мога да кажа. Вървеше добре с бензин А 86. Като "пушка" В 2ооо_та го продадох за $150. Кой знае, какво е станало с тази кола, още си я обичам, обиколихме България с нея...!!!

    мнoгoниковият турист, имам 3-4 акаунта и 22 НИКА...
  19. 20 Профил на voltron
    voltron
    Рейтинг: 217 Неутрално

    [quote#15:"yanne"]Не е нормално автомобил на 15 години да има 1/3 от данъка на автомобил на 5 години.
    [/quote]
    Нормално е, даже данъка за новите трябва да е още по - висок, имаш кинти за нова кола, ще плащаш.
    А ладички виждам всеки ден, корави машини.

    ПУТИН АКБАР
  20. 21 Профил на Taiga
    Taiga
    Рейтинг: 1765 Неутрално

    Ще движат я! Щото са най-здрави, особено руските!

    "АМЕРИКАНСКИ ГЕОЛОЗИ, ПРОУЧВАЙКИ ПОРЕДНОТО НЕФТЕНО НАХОДИЩЕ НА США, С ИЗНЕНАДА УСТАНОВИХА, ЧЕ НАД НЕГО ИМА НЯКАКВА АРАБСКА ДЪРЖАВА"
  21. 22 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 338 Неутрално

    [quote#10:"skylers"]
    Къде могат да се видят тези публични данни на пътна полиция?[/quote]
    На следващите парламентарни избори в графата "брой гласували за БСП".

    "Пенсионер вее руско знаме, а иска немска пенсия!! Ама откъдя, накъдя, бе....??" - фейсбук статус
  22. 23 Профил на Николай Георгиев
    Николай Георгиев
    Рейтинг: 1147 Весело

    До коментар [#20] от "voltron":

    Точно заради тази логика в тази държава накрая ще останат само милиционери и "електорат".
    И тук таме някой борец за свобода и равенство

  23. 24 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3914 Неутрално

    [quote#18:"Книжовник"]Още по-притеснителна е силната любов, между собственика и колата, която за мен е необяснима аномалия.[/quote]

    Един колега по-горе се е опитал да я обясни: това са възрастни хора, над 70-те, които са ЧАКАЛИ по 15 години за въпросните Лади, 10 за Вартбург или Москвич, 12 за Шкода и т.н.

    Навремето кола се купуваше за цял живот, даже цвят не можеше да избираш. Каквото ти се падне, това.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  24. 25 Профил на p911
    p911
    Рейтинг: 433 Неутрално

    [quote#12:"kras4o"]притеснителното за мен е не, че се карат стари коли, а че голяма част са технически неизправни[/quote]

    Абсолютно съгласен!

    Нов автомобил, но със зимни гуми при 40-50 градуса на асфалта е доста опасен ... а такива се срещат масово ... скъпи им били гумите!

    Пълно е с дизели с "изкормени" или премахнати катализатори - пушат като печки, всички ги виждате - такива просто нямат място на пътя, дори да са "чисто нови"!

  25. 26 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3426 Неутрално

    До коментар [#14] от "WALL-E":

    Всъщност на снимката е ВАЗ 2103.
    Е-е-е-х..., нашата баща ми я чака 15 години!

    Бивш tww09306483.
  26. 27 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 657 Неутрално

    До коментар [#14] от "WALL-E":

    ВАЗ 2103 е познатата ни Лада 1500.

    Моята първа кола бе ВАЗ 2106, Лада 1600, купена без ред от Кореком с меката валутата от аватара ми. Наследена от родителите, естествено.

    No Pain No Gain
  27. 28 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3426 Неутрално

    До коментар [#20] от "voltron":

    Ладичките, всъщност са 99%-та Фиат... Ако бяха "сделани" в СССР, щяха да са същия боклук, като Москвич!

    Бивш tww09306483.
  28. 29 Профил на marrad
    marrad
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#16] от "p911":

    " В статията са пропуснати автомобилите Рено, които са произведени в България по време на Соц-а."

    Проспали са и полския FIAT.

  29. 30 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3426 Неутрално

    До коментар [#14] от "WALL-E":

    Като споменахте Лада 2105...

    http://demotivation.me/f5qz24pbr4vjpic.html

    Бивш tww09306483.
  30. 31 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3914 Неутрално

    [quote#20:"voltron"]Нормално е, даже данъка за новите трябва да е още по - висок, имаш кинти за нова кола, ще плащаш. [/quote]

    Като имам кинти, не искаш ли направо да ти ги дам на теб?

    Или предпочиташ сам да си ги вземеш?

    Новите коли в цивилизования свят се облагат с минимални данъци, защото не замърсяват околната среда. След определев пробег трябва или да се сменят катализаторите, или данъкът става непосилен и след време колата се изземва принудително от собственика и се унищожава.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  31. 32 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3095 Неутрално

    При нас има един със стар "Москвич",с острите стопове,който продава на тротоара на едно площадче гипс. Ако щете вярвайте,но всеки делник натоварва "Москвич"–а с двадесет и пет килограмови чували с гипс,(багажника догоре и на задната седалка догоре!!!),и пълзейки с него ги откарва до площадчето!

  32. 33 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2396 Неутрално

    До коментар [#3] от "Qnyx":

    Що автопаркът да е сбъркан? Просто у назе има много баровци. След като населението устойчиво намалява, и то особено младите и икономически активните, а строежът и продажбата на нови жилища расте, както и броят на автомобилите, както и броят на частните клиники и болници, значи една немалка част от населението разполага с доста добри доходи. Вероятно затова и финансовият министър не иска да направи дифиренцирано ДДС.

  33. 34 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Един приятел на времето казваше: "Колкото по-малко руски неща имаш, по-дълго ще живееш!"... Важи за всичко!

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  34. 35 Профил на deepblue
    deepblue
    Рейтинг: 661 Весело

    Почти 180 хиляди автомобила соцпроизводство се движат в България.

    По инерция .

  35. 36 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 538 Неутрално

    [quote#28:"tww09306483"]Ладичките, всъщност са 99%-та Фиат... Ако бяха "сделани" в СССР, щяха да са същия боклук, като Москвич![/quote]

    Москвич пък е БМВ. От масовите модели СССР няма собствена разработка. Нито има собствен двигател в цялата си история. Лада и Москвич са еднакво съвецки и несъвецки.

  36. 37 Профил на p911
    p911
    Рейтинг: 433 Неутрално

    [quote#31:"Norman Granz"]Новите коли в цивилизования свят се облагат с минимални данъци[/quote] - Така се облагат най-вече електрическите или хибридни автомобили.

    Данъкът трябва да отчита два важни компонента - единият е цена на актива/автомобила, а другото е - колко замърсява.

    У нас базата е мощността, което е някакво далечно приближение и за замърсяване и за стойност. С други думи ако карате кола за 100 000 хиляди и тя е 200к.с. и ако карате кола за 20 000 хиляди и тя е 200к.с. плащате еднакво.

    А колко е лесно - в Европа има Европейски стандарти за изгорели газове, както и Шваке каталога за стойност на автомобили, само трябва да се приложи адекватно и да се следи, дали автомобилите са технически изправни и отговарят на производствените данни за замърсяване.

  37. 38 Профил на onq_s_konq
    onq_s_konq
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#14] от "WALL-E":
    Изпреварихте ме, с поправката на неточността

  38. 39 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 538 Неутрално

    Всеки българин над 30 години има някакъв соц-автомобил, който е останал дълбока в сърцето му. Може да са били некадърни копия, но са част от младостта ни, която също бече тотално соц. Аз вечно ще помня семейната червена Шкода 105L. В и покрай нея съм израстнал.

  39. 40 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 538 Неутрално

    [quote#37:"p911"]а другото е - колко замърсява. [/quote]

    Електромобилите тогава трябва да са с най-високи данъци. НЯМА по-токсична отрова като резултат от човешката дейност от БАТЕРИИТЕ.

  40. 41 Профил на onq_s_konq
    onq_s_konq
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#34] от "The Core":
    а за жените отнася ли се?

  41. 42 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 338 Неутрално

    [quote#39:"Дундурук"]и покрай нея съм израстнал.[/quote]
    Някои са израснали лежейки под тях.....

    "Пенсионер вее руско знаме, а иска немска пенсия!! Ама откъдя, накъдя, бе....??" - фейсбук статус
  42. 43 Профил на Qnyx
    Qnyx
    Рейтинг: 439 Неутрално

    До коментар [#12] от "kras4o":

    Абсолютно съгласен Не е задължително старото да е лошо, но конректно ситуацията при нас си води към извода че старо = абсолютна барака. Огромна част от "нововноските" са били тотална щета, постегнати и напудрени и си мислят хората, че карат "страхотна кола" и са ударили къоравото. Да ама не


    До коментар [#15] от "yanne":

    Отново съгласен. 20+ годишни таралясници, с изтърбушени катализатори имат данък в пъти по-нисък дори от старички (10-тина годишни) автомобили. Познат има 28 годишна кола, данъкът му е 20 лева годишно. Предната ми кола (Купих я на 8, продадох на 10) - 200 лева. Сегашната - 5 годишна, 1 евро категория над старата - пак толкова. Новите - доста по-високо. И защо? Никой не знае


    До коментар [#33] от "Читател - подкрепям budd.bg":

    Баровци, с добри доходи но парите стигат за 20 годишен премиум немски автомобил, купува хубави джанти, спойлер и газово, но слага трета ръка гуми

    Trust no one.
  43. 44 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1955 Весело

    А аз виждам, че КАТ нямат данни за броя на миналите ГТП (годишните технически прегледи) соц возила.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  44. 45 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2131 Весело

    [quote#1:"4ort"]Болшинството от тези соц.возила не са свалени от отчет. [/quote]
    И на тия червени комунето им плащаме "Гражданска отговорност"!? Я, бързо да им бъде отнета таз демократична придобивка!

  45. 46 Профил на ceci_
    ceci_
    Рейтинг: 781 Неутрално

    Муахахаха:
    ""Дачия" с емблемата на "Рено"

    Все едно Дачия притежава Рено
    Дневник, всъщност е точно обратното, Дачия е притежание на Рено и освен това се използва като евтин вариант на марката на европейския пазар.

  46. 47 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#28] от "tww09306483":


    До коментар [#36] от "Дундурук":

    Тези глупости хвърчаха из въздуха още от соц-а... Не знам кой ги "пусна", вероятно отдела на ДС, който пускаше политическите вицове, ама и двете коли имат не-повече от 9% общо със споменатите!
    Жигули, ВАЗ 2101 има визията на ФИАТ 124 и комай, само толкова! Двигателят е коренно-различен, техническото изпълнение на колата е много зле! На първите партиди директно им отлитаха колелетата при движение! Всички метали, ползувани в колата бяха с "една идея" по-калпави от нужните!
    МОСКВИЧ по никой начин не мога да изгенерирам какво общо има с БМВ! Слуховете бяха, че двигателят бил тяхна разработка, но вероятно БМВ никога не са го ползували, защото в изчисленията му имаше термо-динамична грешка - при подаване на газ започваше кавитационно горене (чукане в двигателя), което не съм чувал на ни едно БМВ.
    Окачването на БМВ е независимо на всички колелета, Москвич ползуваха едни листови ресори, които са пригодни за ремаркета... такива ми ти неща!
    Сещам се и за вица, как проверявали уплътненията на вратите в Япония и в СССР с котката: Ако в Япония котката се задуши за 12 часа - колата е ОК, ако в СССР след 12 часа котката е все още в колата - уплътненията са ОК...

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  47. 48 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2131 Неутрално

    [quote#3:"Qnyx"]
    Целият ни автопарк е тотално сбъркан[/quote]
    Няма производство, няма мита, само митове и охлюви по пътя.

  48. 49 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#41] от "onq_s_konq":

    Да!
    200%

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  49. 50 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1955 Весело

    [quote#37:"p911"]С други думи ако карате кола за 100 000 хиляди и тя е 200к.с. и ако карате кола за 20 000 хиляди и тя е 200к.с. плащате еднакво.

    А колко е лесно - в Европа има Европейски стандарти за изгорели газове, както и Шваке каталога за стойност на автомобили, само трябва да се приложи адекватно и да се следи, дали автомобилите са технически изправни [/quote]
    Ехеееее ти с десетина реда разби всички хранилки на катаджиите и администрацията, че и успя да прецакаш повечето избиратели на политиците ни. Да и бюджета оголи (през некупените горива и невнесените акцизи)...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  50. 51 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2131 Любопитно

    [quote#44:"gost22"]А аз виждам, че КАТ нямат данни за броя на миналите ГТП[/quote]
    За какво са им на КАТ такива данни? Нито извършват ГТП, нито вписват в търговския регистър извършителите на ГТП, нито събират общински данък на автомобилите. Да сме им благодарни на мързела, че заради него отказват да задоволяват мераците на пешемушмуроците-талибани - през 20 метра пътека тип "Зебра", а през 50 метра "хълм" на пътя. Гаче тия автомобили са направени за "бягане с препятствия".

  51. 52 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 2127 Неутрално

    До коментар [#6] от "!D !":
    Стега глупости!
    Че се чакаше-чакаше се, но обикновено до 4 години.

  52. 53 Профил на Coreni
    Coreni
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Като знам фамилната лада "се движат" май е силно казано. Все пак и се плащат данъци и се води в движение де, нищо ч еотдавна никой не смее да пробва да я подкара.

  53. 54 Профил на Coreni
    Coreni
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#52] от "Virgin":

    мхм, за това ме записаха и започнаха да ми внасят на влог от 6 годишен... За сватбата да си имам кола.

  54. 55 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1345 Неутрално

    До коментар [#43] от "Qnyx":

    Защото данъка не е същото като еко-такса. Данъка се плаща, за да ти направят пътища, маркировка и т.н. Щото един амортисьор за жигулата ако е 20 лв, то за съвремнната кола е 150-200 лв.
    Еко-таксата би следвало да е обратното - колкото повече замърсяваш, толкова повече плащаш.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  55. 56 Профил на Симеон
    Симеон
    Рейтинг: 337 Весело

    До коментар [#6] от "!D !":

    Не е много вярно това, което си написал.
    Чакало се е много за Жигули - 15 години. За Лада (понеже е по-скъпа) - 5 години, за Москвич, ЗАЗ, Трабант и Вартбург или не се е чакало или по няколко месеца до година.
    Е, сега не чакат хората. Отиват и си вземат "нова" кола, нов внос, на 10-15 години, гаражна, карана от бабичка през уикенда до супермаркета, на 100 000 км...

  56. 57 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2131 Любопитно

    [quote#37:"p911"]дали автомобилите са технически изправни и отговарят на производствените данни [/quote]
    Кой да го следи? Производствените данни са търговска тайна - ха някой ги ползва, ха са го вкарали в затвора за нарушаване на патентни, авторски, ноу-хау, служебни, данъчни и търговски тайни.

  57. 58 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 538 Неутрално

    [quote#47:"The Core"]МОСКВИЧ по никой начин не мога да изгенерирам какво общо има с БМВ![/quote]

    Има! Както и други модели имат общо с Опел, Талбот и т.н..

  58. 59 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1085 Неутрално

    Виждат се и така добре поддържани, по добре от много "западни" от последното десетилетия

  59. 60 Профил на dido7801
    dido7801
    Рейтинг: 217 Весело

    [quote#39:"Дундурук"] Аз вечно ще помня семейната червена Шкода 105L. В и покрай нея съм израстнал[/quote]
    И аз така с червената 105Л на баща ми. Интересното е, че още се карат из Чехия от разни студенти и пенсионери.

  60. 61 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 2127 Неутрално

    До коментар [#54] от "Coreni":
    Баща ми си получи москвича след 2 години чакане.
    А сега де.
    20 години ли твърдеш че се чакало?!)

  61. 62 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 651 Неутрално

    [quote#31:"Norman Granz"]Новите коли в цивилизования свят се облагат с минимални данъци, защото не замърсяват околната среда. След определев пробег трябва или да се сменят катализаторите, или данъкът става непосилен и след време колата се изземва принудително от собственика и се унищожава. [/quote]
    Пълни глупости. Емисиите на изходящите газове се проверяват при ГТП. В централна Европа общо казано колите се облагат на база мощност и вид на двигателя. Имаш отстъпка спрямо количеството на СО2. За коли над с цена над определена сума за съотв. страна имаш т.н. данък лукс. Олдтаймерите са с намален данък, но имаш определен лимит на пробег за година.

  62. 63 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2131 Любопитно

    [quote#20:"voltron"]даже данъка за новите трябва да е още по - висок, имаш кинти за нова кола, ще плащаш. [/quote]
    Колко пъти ще се плаща данък? Нали е платен 20% ДДС за нова кола за разлика от колите "нов внос" на старо. И тоя данък-автомобил що трябва да е по-висок от такса-смет и от данък-сгради (актив с по-висока стойност от автомобил), дори взети заедно. "Охлювите" на пътя повече от автомобил замърсяват околнота среда - хвърлят хартийки, обелки от банан, фасове, джапанки, бастуни. Да не говоря колко вредни газове отделят!

  63. 64 Профил на forum_terrorist
    forum_terrorist
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#15] от "yanne":

    Ако автомобилът на 15 години се движи на газ, а този на 5 е на дизел? Така придобива ли логика за теб?

    You can fool some people sometimes, But you can't fool all the people all the time!
  64. 65 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2131 Весело

    [quote#55:"Bulgarische Motoren Werke"]Данъка се плаща, за да ти направят пътища, маркировка и т.н[/quote]
    Пътищата и маркировката се финансират от "винетките". А местният данък-автомобил се плаща за да може общината да увреди пътищата с бабуни, пешеходни пътеки на сред кръстовища и разграфени парко-места по улиците за да не би случайно някой да си помисли, че може да се движи с повече от 5 км/ч.

  65. 66 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8342 Неутрално
  66. 67 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3907 Неутрално

    До коментар [#64] от "forum_terrorist":


    [quote#64:"forum_terrorist"]Ако автомобилът на 15 години се движи на газ[/quote]И поради каква причина си мислите,че 15 годишен автомобил на газ е по-безопасен?!Или си мислите,че случайно им е забранено да влизат в закрити пространства.Или си представяте таксита на газ в западна държава?!

  67. 68 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3907 Неутрално

    До коментар [#20] от "voltron":


    [quote#20:"voltron"]Нормално е, даже данъка за новите трябва да е още по - висок, имаш кинти за нова кола, ще плащаш. [/quote]
    Отново знаменитата "руска обществена система" а?!В голяма грешка си!Новите коли трябва да имат по-нисък данък,защото са по-чисти и по-надеждни и пазят пътниците.По-старите коли трябва да са с по-висок данък,заради щетите на околната среда и заради по-големия риск,който представляват на пътя.А що се отнася до "скъпите" коли(там те стяга чепика явно) си има регулация на базата на мощността.

  68. 69 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3907 Неутрално

    До коментар [#43] от "Qnyx":


    [quote#43:"Qnyx"]Отново съгласен. 20+ годишни таралясници, с изтърбушени катализатори имат данък в пъти по-нисък дори от старички (10-тина годишни) автомобили. Познат има 28 годишна кола, данъкът му е 20 лева годишно. Предната ми кола (Купих я на 8, продадох на 10) - 200 лева. Сегашната - 5 годишна, 1 евро категория над старата - пак толкова. Новите - доста по-високо. И защо? Никой не знае[/quote]
    Ясно е защо-от криворазбрано сиромахомилство.Нищо,че с такива коли се тровят и трепят хората по пътищата.

  69. 70 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2131 Неутрално

    [quote#64:"forum_terrorist"]Така придобива ли логика за теб? [/quote]
    Тц. Улиците и пътната инфраструктура се увреждат в зависимост от теглото на автомобила. Сиреч, местният данък-автомобил за всички лични автомобили с тегло до един тон трябва да е еднакъв. За тон и половина следва да е двоен, а до два тона четворен.
    С теглото на автомобила се отчита и замърсяването - колкото е по-тежък, толкова повече СО2 ще отделя за единица разстояние.
    Иначе, екстрите (мощност на двигателя, катализатор, нисък разход на гориво, оборудване) и лукса се отчитат с ДДС-то. Само завистливците у България прилагат тройно и четворно облагане ... за да пъплят по тротоарите.

  70. 71 Профил на forum_terrorist
    forum_terrorist
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#67] от "yanne":

    Газта е най-екологично чистото гориво. Може да поцъкате из нета и да го разберете. На Запад се карат повече коли на бензин и дизел, защото са по-мощни, но въпреки това големите марки произвеждат серийно модели с газови уредби не от вчера. На закрито, при изтичане на газ може да се получи експлозия - това ли искахте да чуете?! Е, не ви интересува, как аджеба би станало това изтичане на газ, защото ще опрем до проверките, които направо ги няма, не че са слаби. ГТП ти правят за 15 мин., за което времме попълват формулярчета и един накрая ти тества спирачките. Ако има здрав контрол над газовите уредби, то те стават еднакво сигурни с бензиновите и дизеловите коли...разбира се, пак няма да могат да влизат на закрити паркинги, което също не се контролира въобще!

    You can fool some people sometimes, But you can't fool all the people all the time!
  71. 72 Профил на dj x2805
    dj x2805
    Рейтинг: 468 Неутрално

    Аз съм твърдо за вдигане на данъка на старите автомобили пропорционално... Народа (и разни приятели/познати) вика - Ама как тъй бедни сме и ни трябват трите автимобила, че с един ама по-нов не можем...

    www.soundcloud.com/x2805
  72. 73 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2131 Любопитно

    [quote#68:"yanne"]заради по-големия риск,който представляват на пътя.[/quote]
    Какъв риск имаш при паркиран автомобил или такъв, който изминава 1000 км годишно? Аман от еко-талибани! Дай да турим и рискова премия върху горивата освен трите вида застраховки, щото колкото повече гориво харчиш/изминат път, толкова е по-голям риска. Или застраховка "гражданска отговорност" на парко-място, че някой заспал пешеходец може да се блъсне в автомобила.

  73. 74 Профил на Coreni
    Coreni
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#61] от "Virgin":

    Е не, всички. Ако случайно работиш министър, полковник или член на ЦК може и изобщо да не чакаш за Лада.
    Чичо ми примерно беше майор и изобщо на чака за трабантче (за Лада или Москвич обаче вече трябваше).

    10 години чакаше човек от народа, някои равни просто бяха по-равни при "комунизма".

  74. 75 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2131 Любопитно

    [quote#72:"dj x2805"]Аз съм твърдо за вдигане на данъка на старите автомобили пропорционално[/quote]
    Не е ли по-рационално отмяната на ДДС-то за първа семейна кола? Защото, ако автомобилът покрива техническите изисквания, няма значение дали е стар или нов. Единствено само теглото му е от значение за пътната инфраструктура.

  75. 76 Профил на deep_water
    deep_water
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Доста са на трупчета, но факт че съвсем скоро видях Трабант да си се движи

  76. 77 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 2127 Неутрално

    До коментар [#74] от "Coreni":
    Баща ми беше работник, майка ми също.
    Не членуваха в БКП.
    Намахме роднини партийни членове (дядо ми бе земеделец-петковист).

  77. 78 Профил на Coreni
    Coreni
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#73] от "wanderer":

    Зависи какво имаш предвид под "автомобил". Споменах горе за семената Лада (спомен от дядо ми, то за тва и не е отишна за старо желязо). Спирачки... ами... ръчна ако дръпнеш мощно. Ма то за кво ти е с тия 30-40 коня. Гуми... ми от на времето нямаше зимни и летни... абе има гуми ДОТ 1987-а. Стопове и мигачи не се знае, коланите си ги премяташ. Зимата не става с това задно и нестабилност. Латото не става, щото на качване прегрява... Да, определено мисля че и 10 километра годишно са по-рискови за шофоьора и околните (както споменах, никой от нас вече не смее да пробва), отколкото 30 000 с по-нормална кола.

  78. 79 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2131 Весело

    [quote#71:"forum_terrorist"]Газта е най-екологично чистото гориво. Може да поцъкате из нета и да го разберете.[/quote]
    Цъкахме из нета и върху ел. автомобили, и с горивни клетки, по-екологичен автомобил от кракомобила не се намери.
    И да, автомобилите не се създават заради нечии еко-виждания, а за да вършат работа за възможно най-кратно време. Само мързеливците си мислят друго и тургат ограничения за да не се върши работа.

  79. 80 Профил на Coreni
    Coreni
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#77] от "Virgin":

    Поразпитай някой път как точно се е случило (ако вече им се разказва де...).
    През 80-те вариантите бяха на старо (цени като новите, че и нагоре... щото не чакаш). Търг на Кореком (ако случайно имаш валута) или бракувана нещо (имаше един паркинг в Бяла русенско). Ако нямате лични спомени, гледайте поне малко стари български филми и помислете при всичкита цензура и фасадност на времето кое как ставаше в добрия случай.

  80. 81 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1085 Неутрално

    До коментар [#61] от "Virgin":
    Моя Москвич през 1983 го взех без ред, отиваш с парите в джоба, ходеше се рано (5 часа) за да избереш цвят

  81. 82 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2131 Неутрално

    [quote#78:"Coreni"]Зимата не става с това задно и нестабилност. Латото не става, щото на качване прегрява... [/quote]
    Ами, аз виждам закъсали Ланд-ровъри и катастрофирали мерцеседи в планината с иначе перфектни гуми за сняг. Както и прегрели фордове и фолксвагени през лятото (по обяд, на баир и с товар). Но на са виновни колите, а "зад-кормилното устройство". Ако един шофьор не знае спецификите на автомобила, който кара, за какво са му дали изобщо шофьорска книжка.

  82. 83 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 2127 Весело

    До коментар [#80] от "Coreni":
    Личнете ми спомени започват от началото на 70-те години и няма какво да питам. Добре помня и как баща ми взе москвича, братовчед ми полският фиат и т.н.
    Или се опитваш да ме убедиш че са чакали 20 години?
    Нямаш шанс!!!

  83. 84 Профил на alextan
    alextan
    Рейтинг: 539 Неутрално

    Половината са на трупчета из разни села. Да ги проверят по застраховки и платени данъци - така ще изкочат колко са.

  84. 85 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2131 Неутрално

    [quote#80:"Coreni"]През 80-те вариантите бяха [/quote]
    От 1980 г. чакането за Москвич отпадна (сглобяваха се в Ловеч);
    От 1986 г. отпаднаха и списъците за Жигули и в Мототехника останаха само списъци от чакащи само за Лада 2107 до 1990 г.
    След 1987 г. (Указа за насърчаване на стопанската инциатива) почти нямаше проблем да се закупи веднага автомобил с валута от Кореком. Дори на номенклатурата й излизаше по-евтино да си купи Лада-та от Кореком - 3500 долара (при търговски курс от 1.76 за долар) срещу 9500 лв. от Мототехника.

  85. 86 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1337 Любопитно

    "Лада" 2105, позната и като 1500. - кой "специалист" написа тая глупост ?

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  86. 87 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1337 Неутрално

    [quote#83:"Virgin"]Или се опитваш да ме убедиш че са чакали 20 години?
    Нямаш шанс!!! [/quote]
    москвич се вземаше за 4-5 години но лада за 15 -20, а пък ти си фантазирай каквото си искаш

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  87. 88 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1337 Неутрално

    [quote#85:"wanderer"]От 1980 г. чакането за Москвич отпадна (сглобяваха се в Ловеч);
    От 1986 г. отпаднаха и списъците за Жигули и в Мототехника останаха само списъци от чакащи само за Лада 2107 до 1990 г. [/quote]
    чиста лъжа

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  88. 89 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1644 Весело

    До коментар [#13] от "historama":

    Ето една S-класа с ремарке:

    http://seir.bg/pictures/53431_thumb.jpg

    Генерал Сандокан с двата МИГ-а
  89. 90 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1337 Неутрално

    [quote#47:"The Core"]Жигули, ВАЗ 2101 има визията на ФИАТ 124 и комай, само толкова![/quote]
    закупен е пълен лиценз за фиат 124 напълно официално, това че руснаците не могат да изпълнят технически всичко което правят италианците е и причина ваз 2101 да е колхозната версия на диат 124

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  90. 91 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3426 Неутрално

    До коментар [#47] от "The Core":

    Без съмнение съветското качество, беше пословично калпаво!
    Но лично съм имал възможност да сравнявам първите Жигули-та с по-стари и разликата се виждаше, още от боята! Виждал съм и Жигули, купувано от ГДР, което също беше една идея по-добро, от масовите и двигателя му беше по-различен.
    Та, първите са били много повече Фиат, отколкото Лада... После естествено..., всичко си идва на мястото.

    Бивш tww09306483.
  91. 92 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 1157 Неутрално

    Браво The Core-някои даже си докараха жени от СССР.После доста плакаха ,а съседите се радваха.

  92. 93 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 1809 Неутрално

    До коментар [#85] от "wanderer":


    [quote#85:"wanderer"]От 1980 г. чакането за Москвич отпадна [/quote]
    1984-та. И пак се чакаше. Внасяш 1 500 лева в ДСК, чакаш, но наистина малко и го вземаш. Жигули посмъртно не можеше да се вземе без чакане с години.
    [quote#85:"wanderer"] Дори на номенклатурата й излизаше по-евтино да си купи Лада-та от Кореком - 3500 долара[/quote]
    Не ДОРИ, а само на нея, щото тогава долара вървеше по 4 лева.

    Така дъртия станишев купи на сергея моторче за 8 000 долара и не по курс 1,76 лв., а по 92 стотинки колкото им струваше на тях доларчето.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  93. 94 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1337 Неутрално

    [quote#39:"Дундурук"]Аз вечно ще помня семейната червена Шкода 105L. В и покрай нея съм израстнал.[/quote]
    е шкода беше единствения истински производител на коли , който продаваше у нас

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  94. 95 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 1809 Весело

    До коментар [#86] от "stg":

    Е аз имах от "познатата" 1 500 и нямаше нищо общо с петицата.
    Но пък гниеха еднакво бързо.
    И моят мотор беше от почти оригиналните, не подобрени от сесесерето.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  95. 96 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 1809 Неутрално

    До коментар [#94] от "stg":

    Полските фиати. Малкия и другият, ценния "Фиат 125".
    И за него нямаше включване.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  96. 97 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 1809 Неутрално

    До коментар [#94] от "stg":

    И "Вартбурга" и "Трабант" на ГДР-то.
    Накрая на соца се появи и "Вартбург" с четиритактов двигател.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  97. 98 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1337 Неутрално

    [quote#81:"shileto"]Моя Москвич през 1983 го взех без ред, отиваш с парите в джоба, ходеше се рано (5 часа) за да избереш цвят [/quote]
    може но с москвича беше както дойде, имаше такива периоди имаше и периоди когато се чака и след 1983, с ладите разбира се нямаше проблем, чакаше се до 1990 и много така и не дочакаха

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  98. 99 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1644 Весело

    До коментар [#88] от "stg":

    През февруари 1990 г. 23 годишния ми ред не стигна за Лада-2104 с повреда по лаковото покритие/ за 2105 и 2107 можех само да си мечтая/ и се принудих да купя Вартбург - алтернативата беше Москвич-Алеко 2141. Редът за Лада-та ми го прехвърлиха нотариално през 1980 г. след сватбата като подарък...

    Генерал Сандокан с двата МИГ-а
  99. 100 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 1809 Неутрално

    И верно, оная лада 1500 няма нищо общо с петицата...2105.
    Вземете си оправете текста, ако ще и "Ройтерс" така да са го праснали.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK