Почти 180 хиляди автомобила соцпроизводство се движат в България

Гордостта на социалистическото автомобилостроене от средата на миналия век - "Жигули", "Дачия", "Москвич", "Лада".

© Анелия Николова

Гордостта на социалистическото автомобилостроене от средата на миналия век - "Жигули", "Дачия", "Москвич", "Лада".



Почти 180 хиляди леки автомобила, произведени по времето на социализма в СССР, Чехословакия, ГДР, Югославия и Румъния, все още се движат по пътищата на България или поне не са свалени от отчет. Това сочат данните за автопарка на Пътната полиция, които от съвсем скоро са публични.


Най-много са ладите


Най-много сред тях са производство на Волжкия автомобилен завод (ВАЗ), познати под марките "Жигули" и "Лада" - 136 347. Между другото тази година се навършва точно половин век от решението на ръководството на съветската комунистическа партия да се изгради голям автомобилен завод край Толиати.




"Лада" 1500.

© Reuters

"Лада" 1500.


Техническият проект за него е изготвен от италианския концерн "Фиат", по чийто лиценз са и автомобилите. Първата кола в Толиати е произведена през 1970 г. "АвтоВАЗ" продължава да съществува и днес, като мажоритарен акционер в компанията е алиансът "Рено Нисан".


За 46 години заводът е произвел над 28.5 автомобила от 40 модела. Най-популярните са ВАЗ-2101 и ВАЗ-2106 с по над 4 млн. продажби, "Самара" (над 5 милиона) и "Нива" - повече от 2 млн.


Почти 25 хиляди москвича


Според данните на КАТ в България все още има регистрирани 24 476 коли "Москвич" и още 138 "Алеко", производство на бившия Автомобилен завод "Ленински комсомол" (АЗЛК). Заводът в Москва започва производство в далечната 1930 г., макар и под друго име.


Почти 180 хиляди автомобила соцпроизводство се движат в България

© Анелия Николова


Марката "Москвич" (в превод московчанин) е лансирана през 1947 г., като има пет поколения. От 1966 до 1990 г. модели на "Москвич" (408, 412 и 2141 "Алеко") се произвеждат и в България. Край Ловеч са сглобени малко над 304 хиляди коли.


Историята на марката приключва безславно през 2001 г. В момента на мястото на завода, в който се правеха москвичи, се сглобяват автомобили "Рено", или по-точно моделите на "Дачия" с емблемата на "Рено".


Успешната "Шкода"


Третата по популярност соцмарка в България към момента е "Шкода", като 12 494 коли от нея, произведени още по времето на социализма, присъстват в регистрите на КАТ. Марката "Шкода" е позната от края на 20-те години на миналия век, макар първото производство на автомобили да е още през 1905 г., но като "Лорин&Клемент".


<a href="http://www.dnevnik.bg/skorost/2016/05/06/2754771_fotogaleriia_legendata_shkoda_1000_mvh_stana_na/" target="_blank">"Шкода" 1000 MBX </a>от 1966 година.

© Шкода

"Шкода" 1000 MBX от 1966 година.


Това всъщност е марката, осъществила най-успешен преход от социализъм към капитализъм, с цялата условност на тези определения, като от 1991 г. "Шкода" е част от групата "Фолксваген" с годишно производство от над 1 милион коли и заводи освен в Чехия в Словакия, Индия, Русия и Китай.


Що е то кола от ГДР


Все още част от градския пейзаж в България са и автомобилите "Трабант". Според КАТ те са 7443. "Трабант", както и "Вартбург" (4634 оцелели към днешна дата) се произвеждат в Германската демократична република (ГДР) - държава, която вече не съществува след обединението й с Федерална република Германия (ФРГ) през 1990 г.


Трабанти на една от ежегодните сбирки на собствениците на двутактовите автомобили.

© Георги Пауновски

Трабанти на една от ежегодните сбирки на собствениците на двутактовите автомобили.


Трабантите се правят в завода в Цвикау, който затваря врати през 1991 г. Малко по-добра е съдбата на мощностите в Айзенах, където се произвеждат колите "Вартбург". След куп перипетии там сега се сглобяват опели.


Най-екзотичните


Присъствието на социалистическите автомобили по българските пътища се допълва от 2718 автомобила "Волга" (СССР), 1015 коли "Застава" (Югославия), 929 запорожци (СССР), дачиите от времето на соца са 270, 178 са "Варшава" (Полша), 71 "Чайка" (СССР) и 59 "Полонез" (Полша).

Модели на "Варшава" от <a href="http://www.dnevnik.bg/skorost/2013/05/02/2052067_fotogaleriia_kolekciia_ot_retro_soc_avtomobili_krai/?pic=1#picture" target="_blank">импровизиран ретромузей</a> във Вършец.

© Георги Пауновски

Модели на "Варшава" от импровизиран ретромузей във Вършец.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK