Грандиозен скандал в китайската индустрия за производство на електрически превозни средства

Електромобили чакащи експедиция в двора на завод за коли в град Ксингтай в североизточната провинция Хъбей.

© Reuters

Електромобили чакащи експедиция в двора на завод за коли в град Ксингтай в североизточната провинция Хъбей.



Бележещата непрекъснат ръст китайска индустрия за производство на електрически превозни средства е разтърсена от грандиозен скандал, след като пет компания бяха глобени за непроизведени автобуси, за които са прибрали държавни субсидии, съобщи "Фокс нюз". Уличените фирми са взели неправомерно над 1 млрд. юана държавна помощ (около 120 милиона долара). Парите трябва да бъдат възстановени незабавно, като отделно се дължи и глоба в размер на половината от субсидията.


В момента министерството на финансите на Китай проверява за подобни злоупотреби още 90 компании. Според слуховете сред тях са Chery, Geely, притежаваната от правителството Shanghai Automotive Industries Corp, Beijing Automotive Industries Corp и дори концерни като "Хюндай" и "Нисан".


Амбициите на ръководството на Китай е страната да се превърне в световен лидер в производството на електрически превозни средства и системи за използване на енергията от слънцето, вятъра и други алтернативни енергийни източници. Успехът на тази мисия е ключов, за да бъдат открити добре платени работни места и да се гарантира икономически растеж.




Субсидии за 5 млрд. долара за шест години


В преследване на целта комунистическото правителство използва стимули, като производители на електрически автобуси например разчитат на субсидия от до 76 хиляди долара, а тези на коли на ток - до 7500 долара. По данни на финансовото министерство на Китай за периода 2009 - 2015 година държавата е дала над 5 млрд. долара субсидии на производители на електрически превозни средства. Отделно градове като Шанхай и Пекин опрощават т.нар. такса номер, която стига до 15 хиляди долара, на купувачи на коли на ток.


Благодарение на тези непазарни методи за стимулиране на електрификацията на автопарка през миналата година Китай изпревари САЩ като най-голям пазар на електрически превозни средства.


Според секретаря на Китайската асоциация на автомобилните производители Ху Янхуа скандалът със субсидиите няма как да не се отрази на развитието на производството на електрически превозни средства. В същото време в правителствено съобщение се подчертава, че контролът върху получаващите субсидиите ще бъде затегнат.


Прибрани 40 млн. долара и нито един рейс на ток


Към момента измами са възможни, тъй като производителите имат право на субсидии за частите, които ще вложат в електрическите превозни средства. Това е позволило на компанията Gemsea Bus Manufacturing Co., със седалище в град Сужу, намиращ се близо до Шанхай, да прибере 261 млн. юана публични средства (около 40 млн. долара), без да произведе нито един електрически автобус.


Най-големият бенефициент на екосубсидии King Long United Automotive, също със седалище в Суджу, е получил 520 млн. юана (80 млн. долара), а неговият изпълнителен директор направи опит за самоубийство, след като стана ясно, че са произведени доста по-малко от планираните електрически автобуси.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK