ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

  • 25.3%
  • 20.2%
  • 13.8%
  • 10.2%
  • 9.3%
  • 7.4%
  • 4.6%
  • 3.8%
  • ГЕРБ:67
  • ПП:53
  • ДПС:36
  • ВЪЗР:27
  • БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
39.4%активност

Източник: Резултатът, активността и мандатите са от ЦИК при 100% обработени протоколи

Не видът на гумата, а дълбочината на грайфера е важна за зимата, решиха депутатите (допълнена)

Не видът на гумата, а дълбочината на грайфера е важна за зимата, решиха депутатите (допълнена)

© Асен Тонев



От 15 ноември до 1 март шофьорите ще са длъжни да карат с гуми, предназначени за зимни условия или с гуми, чийто протектор е равен или по-голям от 4 мм. Това стана, след като депутатите приеха изменение в Закона за движение по пътищата (ЗДП) на второ четене днес. Компромисният вариант бе избран, за да могат шофьорите да ползват и летните си гуми, стига да не са много изтъркани, тъй като в някои части на България зимата е по-мека.


Идеята бе на Цветомир Михов (ГЕРБ) и бе подкрепена от 76 народни представители, а трима се въздържаха. Първоначалният вариант на транспортната комисия бе при сняг или лед да се кара с гуми, предназначени за зимни условия или с гуми с вериги. Той обаче доведе до спорове между депутатите от ГЕРБ.


Според Делян Добрев (ГЕРБ) това се въвежда доброволно, тъй като няма изискване от ЕС за него и така се товари българският данъкоплатец. Красимир Велчев (ГЕРБ) посочи,че трябва да има фиксирана дата за зимни гуми от 1 декември до 1 март. Кирил Добрев (БСП) пък добави, че не е необходимо да има европейска директива, за да се приеме разумно решение.




Възражения към текста изказа и Атанас Атанасов (ДСБ), който се обяви против въвеждането на каквото и да е задължение за шофьорите. Според него субективните критерии, които бяха предложени от комисията - при сняг и лед да се слагат зимни гуми или вериги, могат да се ползват за злоупотреба от катаджиите. Той изтъкна също, че задължението за зимни гуми въвежда допълнителен разход за домакинствата. Изреди десет държави в Европейския съюз, в които няма задължение за зимни гуми и коментира, че няма статистика, която да показва колко от транспортните произшествия се дължат на неизползването на зимни гуми. Освен това повечето катастрофи били през август и очевидно водеща причина не били зимните гуми. Той заподозря и лобистка подкрепа на предложението от производителите на гуми.


На Атанасов репликираха Настимир Ананиев и Красимир Велчев. Ананиев коментира, че който не може да си позволи зимни гуми - да не кара кола, тъй като на пътя носи отговорност не само за себе си, а и за другите участници в движението. Велчев пък припомни, че България е лидер по транспортни произшествия и брой на жертви. Предположението за лобистки интереси, той определи като смешно, защото с летни гуми шофьорът може да изкара примерно 50 хил. км., а ако си вземе и зимни ще може - 100 хил. км., което показва, че производството на гуми няма да се увеличи.



Цветомир Михов коментира изказването на Атанасов с това, че той не е посочил останалите 17 държави в ЕС, където има въведено задължение за използването на зимни гуми. По думите му практиката до момента показва, че тези държави са взели по-правилното решение. Той също обаче определи като субективен критерий предложението на комисията зимни гуми да се слагат при сняг и лед.


След неговото предложение - за въвеждане на срок, когато е задължително да се използват зимни гуми, или такива, чийто грайфер е над 4 мм, депутатите се обединиха около тази идея.


Иначе народните представители не успяха днес да гласуват по всички предложения за изменения в Закона за движение по пътищата и ще продължат утре работата си по него.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK