Едно кръгче с най-популярния електромобил

Едно кръгче с най-популярния електромобил

© Георги Пауновски



Електромобилите не са някаква новост. Първите се появяват още в края на XIX век, като до 20-те години на XX-ти са дори по-популярни от тези с традиционен двигател. По една или друга причина обаче са обречени на забрава, а възходът им започва преди около десет години. Първият масов съвременен електромобил е "Нисан Лийф", появил се през 2010 година.


Към днешна дата, това все още е най-популярната кола на ток в света, с над 200 хиляди доставки, като конкуренцията продължава да й диша праха. Появата на "Лийф" е истинска революция, като той стана първият електромобил, избран за автомобил на годината в Европа и в света за 2011 година. От сравнително скоро, "Нисан Лийф" се предлага и на българския пазар, но не от дилърите на марката, а от фирмата еМобилити Интернешънъл.


Защо е хит




На какво се дължи популярността на "Лийф"? Ако започна от външния вид, то футуристичните форми на колата са сякаш неподвластни на времето и автомобилът изглежда модерен и към днешна дата.

Едно кръгче с най-популярния електромобил

© Георги Пауновски


Формата обаче не е самоцел. Тя позволява максимално оползотворяване на пространството и дава вероятно най-големият плюс на "Лийф" - практичността. С дължината си от 4.44 метра, автомобилът е типичен представител на "Голф"-класа.


Благодарение на компактната система за задвижване голяма част от дължината е използвана за изграждане на зоната за пътниците. Карал съм почти всички модели в сегмента и убедено мога да твърдя, че трудно ще намерите кола със сходни размери и толкова просторен салон.

Едно кръгче с най-популярния електромобил

© Георги Пауновски


В същото време багажникът е с обем 370 литра, което също е отличен показател за "Голф-класа". Не липсва и възможност за сгъване на облегалките на задните седалки, което утроява багажният обем.


Повечето електромобили, които в масовия случая са адаптирани за задвижване с ток модели с традиционен двигател, имат проблем именно с багажника, тъй като батериите заемат част от вместимостта му.


Проектиран от самото начало като електромобил, при "Лийф" пакетът с акумулаторите е в пода, което освен освобождаване на обем за багаж, сваля центъра на тежестта и повишава стабилността.

Едно кръгче с най-популярния електромобил

© Дневник


Колко изминава?


Тестваният "Нисан Лийф" беше в най-базовото изпълнение и с най-скромната като капацитет батерия. 24-те киловатчаса, съхранявани в нея, стигат за изминаването на около 130 километра. Според проучванията на производителя, това задоволява ежедневните нужди на около 70% от шофьорите в Европа.


Запасът от ход обаче зависи много от външните температури и най-вече от стила на каране. През повечето време залагах на еко режима и се стремях към максимално икономично шофиране, като без проблем изминавах обещаните от производителя километри. Лично за мен този преход е напълно достатъчен за ежедневните ми нужди, тъй като обикновено правя повече около 40 километра на ден.

Едно кръгче с най-популярния електромобил

© Георги Пауновски


Батериите зареждах в гаража, като пълният им капацитет се възстановяваше за около 8 часа. Предимството на "Лийф" е, че позволява задаване на часовете за заряд, така че да се ползва по-евтината нощна тарифа. Има и възможност да се определи час, в който купето да е загрято или охладено до определена температура.


По-скъпите версии на "Лийф" имат и вход за бърз заряд от публични станции, като в зависимост от капацитета на устройството, времето за пълно зареждане може да бъде намалено до час.


Как се кара?


Като изключим някои дребни особености, "Нисан Лийф" се кара като стандартен автоматик. Основната разлика е, че при натискане на бутона за стартиране не се чува никакъв звук, а само надписът Ready, показва, че може да потеглите. След преместването назад на кръглият селектор, който играе ролята на скоростен лост, автомобилът потегля.

Едно кръгче с най-популярния електромобил

© Георги Пауновски


Тежащият 1600 кг "Лийф" се задвижва от електромотор с мощност 109 к.с. Всеки път се изненадвах колко пъргаво потегля автомобилът. Доускорението в градски условия също впечатлява, като основната причина за добрата динамика, е че въртящият момент от 254 Нм е на разположение във всеки един момент.


Напрактика, при потегляне почти няма автомобил, който да съперничи на "Лийф". Е, ускорението до 100 км/ч не впечатлява - 11.9 секунди. Максималната скорост е само 144 км/ч, но при една предимно градска кола, не тези цифри са най-важните.


Това което наистина доставя удоволствие е абосолютната тишина при движение. За да не е колата опасна за пешеходците има възможност да се задейства високоговорител, който излъчва слабо бръмчене при движение с до 30 км/ч. Предупредителен сигнал се активира и при маневриране на заден ход.

Едно кръгче с най-популярния електромобил

© Георги Пауновски


Изкуших се да покарам "Лийф" по завоите към Бистрица и наистина бяха впечатлен колко добре стои на пътя тази кола. Разбира се, катеренето на баири поглъща доста от енергията на батериите, но пък при всяко пускане те се зареждат, благодарение на превръщането на кинетичната енергия в електрическа.


С преместване на скоростния лост една позиция назад, се активира и режим, при който електромоторът оказва по-голямо съпротивление, играе ролята на моторна спирачка, а акумулаторите получават повече ток. "Нисан Лийф" вози приятно меко, което също е сериозен плюс.


Колко е еко?


Популярността на електромобилите расте постоянно в последните години. Към средата на тази година техният брой в цял свят е 1.5 млн, от които една трета са купени през 2015-та.

Едно кръгче с най-популярния електромобил

© Георги Пауновски


Причините са няколко. От една страна е екологичният ефект. Разбира се, доколко е валиден той зависи от това с каква енергия са зарежда колата. За София над 52% от тока идва от въглища, а още почти 9 на сто от изгарянето на природен газ. От възобновяеми енергийни източници пък се осигурява около 35% от електроенергията.


При това положение не може да се твърди, че карането на "Лийф" в столицата не замърсява въздуха. Хубаво е обаче, че поне вредните емисии не се отделят в най-замърсените от коли райони.


Пести ли пари?


Екологичността на коли като "Лийф" носи на собсвениците им редица финансови бонуси. В Германия например се субсидира с 4000 евро самата покупка на електромобила. Следват и редица облекчения, свързани с данъци и достъп до платени места за паркиране.

Паркирането без пари в плателите зони за паркиране е един от малкото смислени бонуси за собствениците на електромобили.

© Георги Пауновски

Паркирането без пари в плателите зони за паркиране е един от малкото смислени бонуси за собствениците на електромобили.


Подобна е ситуацията във Франция, Ирландия, Холандия и т.н. Още по-сериозни са те в скандинавските държави и в резултат в Норвегия вече една четвърт от купените коли са на ток.


В България собствениците на електромобили са освободени от данък. Сумата обаче не е кой знае колко внушителна - 310 лева годишно за кола със сходна мощност и традиционен двигател. От миналата година с 30% е намалена и екотаксата, като се спестяват още 41 лева еднократно.


Като работещ в центъра, в район със синя зона, едно най-големите предимства за мен беше възможоността да паркирам без пари в нея. При осемчасов работен ден, това ще рече спестяване на около 370 лева месечно.

Едно кръгче с най-популярния електромобил

© Георги Пауновски


Сериозни икономии се реализират и от далеч по-ниските разходи за експлоатация. От една страна, 100 километра се изминават с ток за 3.11 или 1.80 лева, в зависимост от това дали се зарежда на дневна или нощна тарифа, при поне 10 лева за най-икономичния дизелов автомобил, да речем.


От друга, електромобилът не се нуждае от смяна на масла и филтри, а накладките издържат много повече, защото често, при натискане на спирачката, спирането става с електромотора. Колите на ток са по-застраховани от повреди, тъй като в конструкцията им се използват околе една трета от частите, влагани в традиционен автомобил.


По повод притесненията на редица потенциални клиенти за живота на батерията, производителя гарантира поне 10 години безпроблемна експлоатация. Нещо повече, досегашните наблюдения сочат, че един петгодишен електромобил има по-дълъг пробег от чисто нов.


Колко струва?


Големият недостатък на електромобилите, освен техния ограничен пробег, е цената. Грубо казано, те са около два пъти по-скъпи от нормален автомобил със сходно оборудване и мощност. "Нисан Лийф" не прави изключение.


В България колата се предлага на оперативен лизинг, като базовата версия струва поне 750 лева месечно без ДДС. Сумата включва застраховки "Каско" и "Гражданска отговорност".

Едно кръгче с най-популярния електромобил

© Георги Пауновски


Срещу 980 лева без ДДС, пък се поемат абсолютно всички разходи по колата - консумативи, гуми и т.н.


Всеки ползвател на "Лийф" получава зарядна станция за стена и право на безплатен заряд от станциите на Eldrive, каквито има в София, Пловдив, Варна и Бургас.

Ключови думи към статията:

Коментари (38)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Bai nik
    Bai nik
    Рейтинг: 2325 Неутрално

    много добри условия за експлоатация на колата ,при все ,че е и екологично най доброто превозно средство , но цената е прекалена ,дизеловия ми автомобил ,който гори средно 6 на сто ,ми струва за 10 години експлоатация и ремонти около 100000 лв с всички разходи при 300000 км изминати за периода , тук цената ,ако е 1200 лв с ДДС на месец ,при всички разходи цената за 10 години става 144000 лв ,трябва да падне .

  2. 2 Профил на bpcorp
    bpcorp
    Рейтинг: 753 Неутрално

    Най-популярният автомобил е Тесла модел С. Това, че към момента нисана е най-продавания с 200 000 бродажби не го прави най-популярен. То и Тесла модел 3 има над половин милион поръчки.

  3. 3 Профил на vtl53383951
    vtl53383951
    Рейтинг: 292 Неутрално

    Голфа на снимката и той ли е електромобил? :))

  4. 4 Профил на Levski Levov
    Levski Levov
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Хубава кола, но малко ми замирисва на платена реклама...
    Модела в графата пробег е далеч след лидерите bmw i3, golf с пробег 300км, и новата ампера е с пробег 380км(реални), за тесла няма да споменавам.
    Плюса където може да е победител е вътрешното пространство и крайната цена(изключваме тесла).
    Любимеца ми относно пространството е плъгин-хибрида Mitsubishi Outlander PHEV -не случайно е най-продавания плъгин хибрид в държавите където се предлага(заради пространството).

  5. 5 Профил на kirile
    kirile
    Рейтинг: 296 Неутрално

    Електромобилите не са някаква новост. Първите се появяват още в началото на XIX век...

    След такова начало какво повече да четеш

  6. 6 Профил на tvr18355030
    tvr18355030
    Рейтинг: 466 Неутрално

    [quote#1:"edin drug"]дизеловия ми автомобил ,който гори средно 6 на сто ,ми струва за 10 години експлоатация и ремонти около 100000 лв с всички разходи при 300000 км изминати за периода ,[/quote]

    Един електромобил ще ти спестява по 16000-18000 лева на всеки 100к километра само от гориво и поддръжка. Разходите за ток са 15-20% от тези за бензин/нафта. Един масов електромобил в момента стръва към 60К до 70К лева. И ако успееш да му навъртиш 300000км за 8-10 години (колкото е гаранцията на батерията) ще ти излезе по-евтин дори и от бюджетна сапунерка...

  7. 7 Профил на tvr18355030
    tvr18355030
    Рейтинг: 466 Неутрално

    [quote#2:"bpcorp"]Най-популярният автомобил е Тесла модел С. Това, че към момента нисана е най-продавания с 200 000 бродажби не го прави най-популярен. [/quote]

    А как точно измерваш "популярност" ако не е със продажбите? Да не мериш лайкове във фейсбук? Много некадърно изказване...

  8. 8 Профил на m_style
    m_style
    Рейтинг: 634 Неутрално

    И как с такъв автомобил да тръгна през зимата на ски?
    В електрокарите има два основни проблема - консумацията на енергия е абсолютно неясна - може да изминеш 130км, а може да не изминеш дори 30км. с един заряд. Това ги прави 100% градски коли, при това летни градски коли. Е да, ама през лятото предпочитам да карам велосипед /може и с ел. батерия/, скутер, електро-скутер, или просто да вървя пеша 1км. Ако тези автомобили бяха икономични - те щяха да са рационален избор и на потребителите и на производителите, НО ОЧЕВИДНО ВСЕ ОЩЕ НЕ СА! С две думи - нито са надеждни, нито икономични...

  9. 9 Профил на tvr18355030
    tvr18355030
    Рейтинг: 466 Неутрално

    [quote#8:"m_style"]консумацията на енергия е абсолютно неясна - може да изминеш 130км, а може да не изминеш дори 30км. с един заряд. [/quote] - това са пълни глупости!

  10. 10 Профил на krasi_kara
    krasi_kara
    Рейтинг: 565 Неутрално

    [quote#8:"m_style"]Ако тези автомобили бяха икономични - те щяха да са рационален избор и на потребителите[/quote]

    Аз лично чакам да видя кога куриерите и таксиджиите ще започнат да карат електрички. На теория те би трябвало да са почти идеалните експлоататори на електричките. Почти, защото дневно въртят доста повече от 100-150км.

    Но пък не забелязвам и хибриди да търкалят особено много, така че явно тези сметки с икономиите не са баш толкова кръчмарски.

  11. 11 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 582 Весело

    Трябват им още 5 до 10 години, за да стигнат до нашите географски ширини. Това няма къде да го зареждам - моята кола стои на улицата, а зарядни обществени станции йок. За да е успешно въвеждането на тези автомобили общината трябва да инвестира в зарядна станция за всеки 2 или 3 паркоместа синя зона. Второ, голям проблем е липсата на разграфени места за паркиране на всеки собственик на имот на съответната улица. При положение, че всеки може да спре където си иска в съответната зона е практически невъзможно да се зареждат тези коли, освен ако зарядните не са вградени в стълбовете на уличното осветление. Проблем тогава ще са мургавите братя, които ще крадат кабелите от стълба до колата вечер.
    Другият основен проблем е цената на придобиване. При два пъти по-висока цена от нормална кола не става. Разликата трябва да падне до максимум 15 процента, за да се замислят хората.
    Основният проблем обаче е инфраструктурата. Ако общината бе изграждала обществени паркинги със събраните от синята зона пари, вместо да ги крадат мутраците от общинските съвети и приближените на кмета, то сега проблема щеше да е решен от само себеси.

  12. 12 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 287 Неутрално

    До коментар [#10] от "krasi_kara":

    Спиди започна да експериментира преди 3 години. Ако някой знае повече, да каже.
    http://www.ecars.bg/elektromobili/item/3555-speedy-dostavki-s-elektromobili-sofia

    И аз неведнъж съм писал, че електрификацията на такситата би била сериозен знак, че тази технология е готова за масова употреба. Нямам търпение!

  13. 13 Профил на The Island
    The Island
    Рейтинг: 351 Неутрално

    До коментар [#1] от "edin drug":

    Трябва да извадиш и 50 000 лв спестяване за синя зона за 10 години, но не съм сигурен дали има достатъчно места за ел. колите. Зависи дали човек полза синя зона или не.

  14. 14 Профил на Нико
    Нико
    Рейтинг: 552 Любопитно

    До коментар [#10] от "krasi_kara":

    Не е до икономия а до народопсихология.

    Като начало българинът си е селския хитрец, който се "кефи" на великия си дизел, докато децата му кашлят ходейки към училище.

    Замърсяването е огромно до степен да не се диша. А какъв стимул имат гражданите да платят двойно за екологичен автомобил?

    Главната причина за положението е липсата на адекватна политика - например ако в столицата въведат крути мерки за опазване на въздуха - положението коренно ще се промени.

  15. 15 Профил на Нико
    Нико
    Рейтинг: 552 Неутрално

    До коментар [#1] от "edin drug":

    Много са ти тънки сметките човече.

    Добави чудесиите, които бълва великия ти дизел и "може би" ще бъдеш изумен за колко изхвърлена във въздуха отрова си лично отговорен.

  16. 16 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    [quote#13:"The Island"]Трябва да извадиш и 50 000 лв спестяване за синя зона за 10 години[/quote]
    А аз от 10 години ходя пеша на работа, къде са ми спестените 50 бона от синя зона, която не съм ползвал?
    Тези сметки са като на оня дето спрял цигарите и си купил Ферари.
    Освен това, ако всички подкараме електромобили, за всички ли ще важи безплатно паркиране и нулев данък? Ясно е, че тези бонуси са само докато електромобилите са малък % от общия брой коли, а като станат масови трябва да се премахнат.

  17. 17 Профил на bobyb
    bobyb
    Рейтинг: 808 Неутрално

    До коментар [#1] от "edin drug":

    Много си изкривил сметките - умножаваш лизинговата вноска по 10 години. Кой ти е казал че лизинга е 10 години???
    Реално трябва да намалиш сметката най-малко двойно.

  18. 18 Профил на Levski Levov
    Levski Levov
    Рейтинг: 237 Неутрално

    [quote#6:"tvr18355030"]И ако успееш да му навъртиш 300000км за 8-10 години (колкото е гаранцията на батерията) ще ти излезе по-евтин дори и от бюджетна сапунерка... [/quote]
    Това може да се окаже проблем за много хора(навъртането)!
    Аз лично стигам до 15 000км на година т.е. 120-150 000км за макс 10 години -тоест -можеби няма да мсе на далавера .
    Номера на електричката за да излезеш отгоре е да се навъртат много километри за сравнително кратък период от време, примерно с макс. пробег 380км всеки ден сутрин да пътуваш Костенец -Бургас, след като пристигнеш -да заредиш и надвечер обратно същия път(или друг сходен маршрут), така сметките ще излязът налице.
    При хибридите заради по краткия километраж на ток(40-50км), пък идеята е след зареждането по нощна тарифа -през деня да се вместиш(основно в града) в посочения километраж.
    Моята надежда е все някога едно 4-5 години, човек закупил такъв автомобил, да има възможност да си замени батерията на добра цена например -цената да стане около 100 долара за киловат,(при 250 сега), тогава експертите предвиждат уаднакваване на цените с двг и електричките.

  19. 19 Профил на Levski Levov
    Levski Levov
    Рейтинг: 237 Неутрално

    [quote#8:"m_style"]С две думи - нито са надеждни, нито икономични... [/quote]
    Бих добавил и екологични... защото те може и да не замърсяват, но станат ли след време повече, то другаде ще се замърсява Цитирам автора за столицата:
    "За София над 52% от тока идва от въглища, а още почти 9 на сто от изгарянето на природен газ. От възобновяеми енергийни източници пък се осигурява около 35% от електроенергията.

    При това положение не може да се твърди, че карането на "Лийф" в столицата не замърсява въздуха. Хубаво е обаче, че поне вредните емисии не се отделят в най-замърсените от коли райони."

    Когато на " възобновяеми енергийни източници" им се вдигне осезателно процента(35), то тогава наистина може да се твърди че нещата са така както се представят!

  20. 20 Профил на krasi_kara
    krasi_kara
    Рейтинг: 565 Неутрално

    [quote#12:"xcheffo"]Спиди започна да експериментира преди 3 години.[/quote]

    Точно, че само "експериментираха" с едни Рена и с това си останаха. То дори и в София има таксита Приуси, но и те си стоят общо взето константно количество.

    При километрите, които въртят и Спиди и таксита, дори и малката икономия на километър би следвало да води до спестяване на доста пари, но явно само това не стига.

  21. 21 Профил на krasi_kara
    krasi_kara
    Рейтинг: 565 Неутрално

    [quote#14:"Нико"]Замърсяването е огромно до степен да не се диша. А какъв стимул имат гражданите да платят двойно за екологичен автомобил?[/quote]

    А случайно да знаеш например, че кислородът, т.е. окисляването, е една от предполагаемите основни причини за стареенето и смъртта на клетките в човешкото тяло?

  22. 22 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 287 Неутрално

    До коментар [#20] от "krasi_kara":

    Имаш ли повече информация за експеримента на Спиди? Не съм виждал нищо извън пресрелийзите им в началото на проекта.

  23. 23 Профил на Levski Levov
    Levski Levov
    Рейтинг: 237 Неутрално

    [quote#15:"Нико"]лично отговорен. [/quote]
    Винаги са ми интересни такива "индивиди" като тебе, все едно АЗ лично съм го конструирал и направил този автомобил... аз лично съм издал сертификатите за да може да се продава и да се използва...
    Затова главния отговорник е ДЪРЖАВАТА, лично тя е одобрила, това да се случи, и от друга страна производителя който прави печалба!
    Ако едни хора са си били на мястото(а те не са били), то нещата със сигурност биха били по друг път и по-различен!!!
    Как е възможно непрекъснато да се обвинява, най-долната част от веригата/пирамидата - и все тя да обира ПАЯ?!?
    Примерно човек купил си сега нов модерен дизелов автомобил -да му кажеш в лицето че примерно до 5 години няма да може да го кара?!? При все това през толкова много години че ти си му одобрил разрешенията(държавата)...
    Ти може и да го спреш но е редно да му върнеш една голяма част от парите инвестирани в този автомобил, така е правилно!!! А и като искаш зелени технологии -ти трябва да ги насърчиш, да инвестираш за да има инфраструктура, повод да си замени ТОЙ САМ автомобила!

  24. 24 Профил на krasi_kara
    krasi_kara
    Рейтинг: 565 Неутрално

    [quote#22:"xcheffo"]Имаш ли повече информация за експеримента на Спиди? Не съм виждал нищо извън пресрелийзите им в началото на проекта.[/quote]

    Официално на сайта им стои информацията за целите 18 електрички (от общо 700 превозни средства!!!), закупени преди 3 години. Плюс колко вредни емисии са спестили и каква награда са им дали за тази покупка.

    Мислиш ли, че ако си направят градските флотилии електрически, няма да ни проглушат ушите колко "еко" са станали?

  25. 25 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 1135 Любопитно

    Имам ли толкова пари, които да не ми трябват за друго - купувам си електричка, ма засега ще я карам постаро му - на бензин, с колело и пеш. За детето ми (след 10-15 годинки) се надявам времената да са се променили и нафтата и бензина да са само история...

  26. 26 Профил на Симо
    Симо
    Рейтинг: 1310 Неутрално

    В България реалността е друга. Масово хората карат стари коли, защото нямат пари за нови. Тези цени на лизиг за непосилни за средната класа в България. Само хора развиващи бизнес с големи доходи могат да си ги позволят, но те биха избрали по-престижна кола от някаква си голфоподобна електричка. А дори и един човек от средната класа да си избере един такъв автомобил, то най-често няма гараж където да го паркира и зарежда.

    Ако искаме масово навлизане на електромобили, първо цените им трябва да паднат още, второ за София трябва да се направят още паркоместа, за да се реши проблема с паркирането на коли където им падне поради липса на място, и да се сложат колонки за зареждане на тях. Ако разкарат незаконните гаражи много място ще се освободи за читави паркинги.

  27. 27 Профил на 100 Рублей за Доллар
    100 Рублей за Доллар
    Рейтинг: 1153 Весело

    Ако батериите издържаха 10 години и експлоатацията беше по-евтина вички таксита щяха да са електромобили....

    Жуеш нагло ть1 хамон... Ах, как видно что шпион...!
  28. 28 Профил на scott
    scott
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#12] от "xcheffo":

    Доста често срещам коли на Спиди, които са електрически.

  29. 29 Профил на malevv
    malevv
    Рейтинг: 288 Неутрално

    Токът може да идва от ТЕЦ, но ТЕЦовете са далеч извън София и имат кпд над 40% а колите само 20%. И в новите ТЕЦ има много по-добро пречистване.
    http://koli.bghot.com/koli-electromobili.php

  30. 30 Профил на Нико
    Нико
    Рейтинг: 552 Любопитно

    До коментар [#23] от "Levski Levov":

    Чудно ми е дали се храните и с най-долнопробните хранителни продукти, които са доказано вредни, но по една или друга причина са достъпни в търговската мрежа?

    Покупката на такива също е личен избор, който води до сериозни здравословни проблеми.

    Нов дизелов автомобил каран у нас много бързо става съвсем "нормален" такъв след като собственикът му се запознае с цената на катализатора, която учудващо много често се оказва далеч от възможностите му "в момента".

    Имайки предвид и достъпноста на информацията касаеща казуса, нечетенето също се оказва слаба черта на българина.

    Бягането от лична отговорност и ползването на лични квалификации също няма да променят факта, че самосъзнанието ни е доста първобитно.

    Все си мисля, че ако имахме различна образователна система ситуацията щеше да е различна ...

  31. 31 Профил на PETZL
    PETZL
    Рейтинг: 587 Неутрално

    До коментар [#5] от "kirile":

    Много си прост човек.Първият автомобил развил 100кмч е бил електрически.

    99,9% от всички хора, умрели от рак, приживе са яли краставици.
  32. 32 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3317 Весело

    Тази статия опровергава напълно твърденията, че електромобила не бил практичен и евтин за ползване, батериите не ставали, разваляли се и трябвало напълно да се сменят за има- няма 2 години.

    Изчакайте следващата версия на Лийф, 2018-та, за която Нисан вече има прототип и тогава пак ще си говорим!

    Електрическите автомобили в следващите 5 години ще стават все по- достъпни и по- масови. И съвсем скоро, в рамките на 7-10 години за автомобилните компании ще е по- евтино, по- лесно и по- просто да сглобят електрически отколкото бензинов. Тогава, за ДВГ пътят е един, лоените свещи.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  33. 33 Профил на Levski Levov
    Levski Levov
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#32] от "Realist":
    Това е така което казвате, но както знаете у нас нещата стават с едно +10 години назад, като се има впредвид какви автомобили се купуват...
    Те(електричките), може и да поевтенеят, но българина като няма пари и за автомобил с двг, надали ще има за "зелен"...
    Отделно той(българина) трябва да има къща или гараж за да зарежда нощем, трябва и инфраструктурата да е ок.
    Тесла бяха обещали някоя зарядна станция у нас 2016г, подминаха ни, сега и водещите производители които ще слагат в цяла Европа станции за зареждане ни подминат... ще стане на щатите които технично ни минават за визите(за пореден път).

  34. 34 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 769 Неутрално

    [quote#16:"Камен"]Освен това, ако всички подкараме електромобили, за всички ли ще важи безплатно паркиране и нулев данък?[/quote]
    ще дойде времето, и то много скоро когато ще забранят в центъра на София на първо време дизелите, а след това и останалите коли с ДВГ. И това ще е много скоро!

  35. 35 Профил на shafrana
    shafrana
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Докато цената не стане достъпна, т. е. по-евтина от другите коли в един и същ клас, докато не ги направят да минават поне 500 км, и да могат да се зареждат на всяка бензиностанция за не повече от 5 мин, още дълго време ще са рядкост....а и не е лошо да им инсталират и слънчеви батерии на покрива и капака, да се зареждат.....защото никой не казва ко праим кат ти свърши тока на пътя!

  36. 36 Профил на m_style
    m_style
    Рейтинг: 634 Неутрално

    До коментар [#9] от "tvr18355030":

    Е като си такъв умник дай данни за разход при включени отопление, фарове, вкл. отопление на стъкла и седалки, каране в задръстване 30 мин. и пробег на път примерно от София до Боровец /около 70км/! То заблудените овце са винаги мнозинство...

  37. 37 Профил на Levski Levov
    Levski Levov
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#34] от "historama":

    Много скоро... колко скоро -минимум 20-25 години... Дотогава някой ще са смени още 3-4 коли...

  38. 38 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 769 Неутрално

    До коментар [#37] от "Levski Levov":

    "...Много скоро... колко скоро -минимум 20-25 години..."

    Много по-скоро! 2025г. През 2025г. Германия, Франция спират производството на автомобили с ДВГ.
    И в момента е лудница в няколкото големи града в България, и това заиграване със социално слабия електорат и неговите таратайки ще продължи още най-много 2-3 години. В противен случай колите просто няма да могат да се придвижват.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK