Гражданите срещу наглите на пътя

Тодор, Иван и Стоян (отляво на дясно)

© Анелия Николова

Тодор, Иван и Стоян (отляво на дясно)



Неспазването на правилата на пътя в България е национален спорт. Като във всяка състезателна дисциплина, така и тук, има шампиони. За разлика от спорта обаче, малко хора им се радват. Всъщност, повечето желаят те да си получат заслуженото, но не във вид на медали, а на наказания.


Естествено, това не е възможно, ако разчитаме само на пътната полиция, макар че и в нейната работа има доста резерви. Шансът да се получи възмездие е много по-голям, ако се включи обществото, гражданите.


Дисциплинирането на участниците в пътното движение е основната идея на платформата "Гражданите", която става все по-популярна и сред търсещите справедливост, и сред системните нарушители. Зад проекта стоят петима младежи – Стоян Митов, Иван Литов, Тодор Лилков, Христо Борисов и Виктор Стайков.




Нагъл шофьор дава идея за проекта


По ирония на съдбата, за да ги има "Гражданите" заслуга има един нагъл водач. Преди малко повече от две години Стоян и Христо, които са завършили Американският университет в Благоевград, пристигат в София. Заедно с техни приятели, решават, че вместо да обикалят безцелно по заведенията и да пръскат пари, ще заделят средства, за да си направят нещо свое. Идеите варират от заведение, до фирма за разработка на софтуер.


Тук се намесва съдбата, във вид на нагъл водач, който нарушавайки всички правила, минава пред чакащия чинно да завие на светофар Христо. Младежът пътува за среща с компанията си и афектиран предлага да се направи нещо, така че подобни нарушители да си получават заслуженото.

Гражданите срещу наглите на пътя

© Анелия Николова


Първоначалната идея е сайтът да се казва селяните.com, но след дискусии в групата, младежите стигат до извода, че хейтът не е градивна движеща сила. След дълги разисквания се избистря идеята, че целта на платформата няма да е да заклеймява, а и да дава възможност на провилините се да се извинят.


Извини се, бе


"В крайна сметка, всеки прави грешки. На всеки може да му се случи да паркира не по най-добрия начин" пояснява Стоян. Затова и в платформата има опция "извини се".


За улеснение съществува възможност да се вкара номер или номера на коли, така че всеки да бъде навреме уведомен, ако "бъде хванат вкрачка" и да се разкае. При документирани над 51 хиляди нарушения към средата на декември, извиненията са 840, но обяснението е, че "Гражданите" все още не е достатъчно популярно, обяснява Иван.


До момента приложението има близо 50 хиляди сваляния. "Друго ще е, като се достигне една критична маса и да кажем 400 хиляди души го ползват", допълва още Иван.


Пътят на глобата


Разбира се, за да има възпитателен ефект се мисли и за вариант за санкциониране на нарушителите. Оказва се, обаче, че предвидената от изработения през 1969 година Закон за административните нарушения и наказания процедура е доста тромава, свързана със загуба на време и бумащина. Като работещи основно на полето на софтуера, младежите измислят редица рационализации и в момента всеки, който има приложението "Гражданите" на смартфона си, може да подаде сигнал от устройството до санкциониращия орган за няколко минути.


Фотогалерия: Докато нарушаваш правилата на пътя, някой те снима (част V) >


Това става възможно благодарение на съдействието на шефовете на пътните служби в София, Пловдив и Бургас,, директорите на националната полиция Стоян Терзиев, столичната дирекция Младен Младенов, началникът на "Пътна полиция" комисар Бойко Рановски и главният секретар на МВР Георги Костов. Така към момента глоби могат да се налагат на шофьори от цялата страна.


Любопитното е, че всъщност до всички тези хора младежите зад проекта стигат по трудния път, със записване на час в приемното им време и без никакви връзки. Стоян не скрива изненада си, че идеите им за улесняване на процедурата за глобяване по сигнал, се приемат с ентусиазъм от хората, които имат за цел да налагат спазването на правилата.


В крайна сметка съвместната работа дава резултат и ако по старият административен път, от сигнала до започване издирване на нарушителя е бил нужен месец, сега това става за няколко дни, до седмица. Подобрения обаче са нужни, тъй като в момента всички попълнени през "Гражданите" сигнали се носят на хартиен носител до КАТ от някой от хората, стоящи зад проекта.


До 25% от нарушенията стигат до КАТ, а анонимността е гарантирана


Към момента около 20-25% от пуснатите през приложението снимки за нарушения на пътя, се насочват към пътната полиция, като изборът дали това да се направи или не, е на свидетелите на безобразията. Според Стоян процентът може да скочи сериозно, ако се добави възможността те да се подават и от компютър, а не само от смарт устройства, като по това вече се работи.


Фотогалерия: Докато нарушаваш правилата на пътя, някой те снима (част VI) >


В отговор на мой въпрос, Стоян уточнява и нещо много важно – при подаване на сигнал до КАТ, самоличността на заявителя се знае само от компетентните служби. Тя не се съобщава на нарушителя, като изпратилият снимката може да се наложи да излезе на светло, само ако се стигне до съд, а такива случаи са малко.


От хобито към бизнеса


От самото начало "Гражданите" е замислен като проект, който да се самофинансира. Неговите се създатели се надяват в един бъдещ момент и да се издържат от него. За момента са далеч от тази възможност, като Стоян, Иван, Тодор, Христо и Виктор се занимават с всичко свързано с платформата в свободното си време.


"Вечер, вместо да излизаме, гледаме сигналите. Събираме се и в събота, но не ни тежи, удовлетворени сме от това, което правим", посочва Тодор.


Фотогалерия: Докато нарушаваш правилата на пътя, някой те снима (част VII) >


Подобренията в платформата не спират, като стремежът е тя да се развие и да започне да генерира повече приходи. Хората зад проекта намират съмишленици дори в чужбина, като ги консултира предприемачът Дъглас Аткин, част от неджмънта на проекти като Airbnb. Сериозна помощ получават и от невропсихологът Женя Лазарова.


Монетаризирането на хобито е възможно, защото в наше време информацията е сила, а с над 50-те хиляди документирани нарушения, "Гражданите" разполагат с една от най-големите базии данни за погазвания на правилата на пътя в България.


Като вариант за издръжка, вече е въведена такса за фирми, които инвестират в подобряване културата на пътя и да се информират за поведението на техните шофьори и да реагират бързо при нарушения от тяхна страна. От опцията до момента са се възползвали компании със сериозен автопарк като "Спиди", "Виваком", "Уникомс", "Велеви Фарма" и други.


На лице са и първи контакти със застрахователите, така че да имат едно наум, когато при тях дойде клиент с провинения.


Целта е промяна на средата


Младежите зад проекта обаче подчертават, че основната им цел не е да има глоби и глобени, а чрез тях да се стигне до цялостна промяна. Предвид факта, че до момента приложението работи само със снимки, обхватът на нарушенията е доста ограничен – основно неправилно паркиране. Мисли се и за вариант да се добавя и видео, за да се вкарат документираните нарушения и с все по-популярните видеорегистратори.

Фотогалерия: Докато нарушаваш правилата на пътя, някой те снима (част VIII) >


Освен с КАТ, "Гражданите" работят и с общините, като в момента се търси най-добрият вариант за придвижване на сигналите в Столична община и нейните 24 района. Тук акцентът е основно върху изоставените автомобили, които заемат паркоместа и загрозяват градската среда.


Безхаберни ли са институциите?


Взаиомоотношенията с ръководството на София, както и вече миналите контакти с представителите на службите на МВР, дава основание на младежите да заключат, че твърденията, че институциите не правят нищо и не искат промяна, до голяма степен не са верни. Остават ограниченията обаче на законовите уредби и на липсата на кадри, които да измислят рационализации. От "Гражданите" обаче са доволни, че до момента на всякъде приемат протегнатата от тях ръка.


Другото, което зарежда младежите, е че хората от платформата вече стават нещо като общност. Традиция става събирането на най-активните, като във фокус групи се дебатират идеи.


Без да имат претенциите, че е заради тях, хората зад "Гражданите" отчитат и първи сигнали за положителна промяна. Според Стоян, в сравнение с преди няколко години, има повече случаи на толерантност на пътя.


Иван също смята, че ситуацията се подобрява и шофьорите са станали по-внимателни. Той отдава това и на кампаниите, и посочва като типичен пример масовото спиране на пешеходни пътеки, нещо което преди години го нямаше.


Всички зад платформата обаче са категорични, че има още много работа, за да се промени черната статистика – близо 700 загинали годишно при пътни инциденти и повече от 20 хиляди инвалидизирани. "Освен всичко друго, това е и огромна загуба за икономиката, поне 1.5 млрд. лева годишно", посочва Иван.


Още оценки, коментари, истории и фоторазкази - четете в "Годината" тук.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (84)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1862 Весело

    До 25% от нарушенията стигат до КАТ, а анонимността е гарантирана.Колко са наказани!?А иначе е добре,че има такива бдителни граждани.

  2. 2 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6731 Неутрално

    Чудесен материал и браво на ентусиастите.

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  3. 3 Профил на vkolev
    vkolev
    Рейтинг: 230 Неутрално

    Дано се развие платформата за да може да се качват снимки и клипове от камерите в колите. При движение с кола не може да се държи с една ръка телефона та да се снимат нарушенията.

  4. 4 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 1684 Неутрално

    Чудесно! Би било прекрасно, ако пешеходците се научат да спазват правилата на уличното движение поне толкова често, колкото го правят водачите на автомобили!

  5. 5 Профил на kasko
    kasko
    Рейтинг: 1083 Неутрално

    На лице са и първи контакти със застрахователите, така че да имат едно наум, когато при тях дойде клиент с провинения.

    От цялата статия това е първото най-сериозно обобщение.Другото са следващите стъпки.Гледайки снимките в Дневник , все пак нека не наблягат само на неправилното паркиране , все пак това не е особено тежко нарушение.Говоря го от позицията на шофьор с 40-50 000 км на година .

    Колективното вземане на решение налага споделяне на колективна отговорност.
  6. 6 Профил на abygale
    abygale
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Руснаците масово имат камери в колите си, не знам дали ви е направило впечатление - съдя от множеството смешни клипове, които се въртят в нета. Допускам, че това е изискване на застрахователите им.

  7. 7 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 948 Неутрално

    Предвид факта, че до момента приложението работи само със снимки, обхватът на нарушенията е доста ограничен – основно неправилно паркиране.
    -------------------------------
    Идеята е добра, за съжаление това ограничение я превръща в дребнотемие, достатъчно е да се видят снимките в Дневник.
    Само в София има сигурно десетки хиляди неправилни паркирания на ден. Абсурдно е да се мисли, че КАТ ще има капацитета да ги обработи, или пък че ще има някакъв ефект от това, неправилното паркиране е следствие основно на структурни проблеми.
    Отделно паркирането е неприятно, но рядко създава реална пряка опасност.
    Ако включат видео за нарушения като преминаване на червено, изпреварвания и всякакъв тип улично хулганство вече могат да се надяват на сериозни резултати, а от там повече потребители и монетаризация.

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  8. 8 Профил на kasko
    kasko
    Рейтинг: 1083 Неутрално

    До коментар [#6] от "abygale":

    Задължително е със закон.При нас е забранено със закон.

    Колективното вземане на решение налага споделяне на колективна отговорност.
  9. 9 Профил на stenlyaka
    stenlyaka
    Рейтинг: 1202 Неутрално

    Чудесно !
    Но не е лошо да се помисли за активните Граждани , които не желаят да тъпчат телефоните си с приложения !

  10. 10 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 971 Неутрално

    Аз съм от тея дето вече нямат желание да се качат на автомобил и да пътувам с него. Вече минавам под 7000 км годишно(основно извънбългарско). Не ми се кара нито в града нито извън градско.
    Благодаря на сънародниците си, на органите на реда и на всички, от които зависеше да извършват какъвто и да е контрол и вкарване на порядък по пътищата!!
    За културата и толерантността дори няма да говоря!

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  11. 11 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 703 Неутрално

    До коментар [#4] от "Митев":

    Я ми кажи колко често пешеходци газят коли до смърт и и колко често се случва обратното?

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth
  12. 12 Профил на abygale
    abygale
    Рейтинг: 561 Неутрално

    До коментар [#8] от "kasko":

    Това не го знаех, мерси. Чудно защо при нас е забранено, при условие, че би послужило като сериозно доказателство при ПТП и за МВР и за застрахователите. А също така и в борбата с наглите шофьори.

  13. 13 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3630 Неутрално

    Предлагам следваща идея - периодична аероснимка на София, която с един замах ще показва 500-600 хиляди нарушители по тротоарите, градинките и детските площадки. После наземните екипи могат да тръгнат с кочаните и да вършеят наред. Всъщност ако го правят редовно, само след 1 година ще говорим за Златна прага и Диамантена София.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  14. 14 Профил на fallada
    fallada
    Рейтинг: 340 Неутрално

    Ех, момчета. Такива като вас са солта на гражданското общество. Обаче, докато няма действащ съд, следствие и прокуратура, които да вкарват в затвора корумпираните катаджии и техните началници, това е красива илюзия. Няколко красиви илюзии, създават модел на мислене а мисленето ражда дела! Браво на вас!

  15. 15 Профил на Приказки под шипковия храст
    Приказки под шипковия храст
    Рейтинг: 284 Весело

    Имали идея за "селяните.com"?
    Кога стартъпчетата, които и бирата си отварят само ако имат каски на главите, ще проумеят, че "селяни" не е обида и хейтърство, а изчезваща социална прослойка на българската нация?

  16. 16 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 380 Неутрално

    [quote#4:"Митев"]Чудесно! Би било прекрасно, ако пешеходците се научат да спазват правилата на уличното движение поне толкова често, колкото го правят водачите на автомобили![/quote]

    Това, което си написал не е отговаря на действителността!!!Шофьорите нарушители са в пъти повече от пешеходците, а след като и съда прие, че пешеходеца може да е съпричинител на катастрофа, на пешеходна пътека, съвсем изнагляха шофьорите.И тендеденцията е да се улесняват не пешеходеца, а автомобила - светофарите с копчета са най-прясното свидетелство.
    Да споменавам ли, че по тротоарите е пълно с паркирани коли и се налага на всеки пешеходец да се движи по пътното платно.
    Навярно не слизаш от колата си, но това не те прави с повече права, дори напротив - задълженията ти се увеличават, коато шофираш.Отговорността, също!

  17. 17 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    Култура на каквото и да било в България липсва.

    Предразсъдъците са за ограничените.
  18. 18 Профил на гарата
    гарата
    Рейтинг: 946 Неутрално

    Евала на тези пичове, не знам какво се иска да се бориш с вятърни мелници - нервните неандерталци по пътя от една страна, и катаджиите без стимул за работа от друга.

  19. 19 Профил на kasko
    kasko
    Рейтинг: 1083 Неутрално

    До коментар [#11] от "Pow":

    Аз да ти отговоря вместо него , все пак е форум.Преди месец и нещо бях с натоварен микробус . Нейде из Разградско един баща водеше сина си за ръка и стоеше на пешеходната пътека.От сто и кусур метра го забелязах и пуснах педала на газта.Пътят в това време чист но не минават.Не , изчака да дойда на 6-7 метра до зебрата и тръгна....Няма да ти описвам словесните престрелки , но това не е ли двойна камикадзе атака срещу МПС-то ?

    Колективното вземане на решение налага споделяне на колективна отговорност.
  20. 20 Профил на kasko
    kasko
    Рейтинг: 1083 Неутрално

    До коментар [#12] от "abygale":

    Мотивът - снимане без разрешение на отсрещната страна , нещо като навлизане в личното пространство.

    Колективното вземане на решение налага споделяне на колективна отговорност.
  21. 21 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 948 Неутрално

    До коментар [#11] от "Pow":

    Я ми кажи колко често пешеходци газят коли до смърт и и колко често се случва обратното?
    ------------
    Колите не газят, хората в тях газят. А хората са едни и същи, независимо дали са шофьори или пешеходци наглеците са си наглеци.
    Иначе фирмите против вредители да са изчезнали - няма случай хлебарка да е убила човек, а обратното се случва ежедневно.

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  22. 22 Профил на marker
    marker
    Рейтинг: 713 Неутрално

    До коментар [#8] от "kasko":

    [quote#8:"kasko"]При нас е забранено със закон. [/quote]
    Би ли ми казал, кой закон забранява поставянето на видеорегистратори в колите.

  23. 23 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 1684 Неутрално

    До коментар [#11] от "Pow":

    А я ми кажи ти колко пешеходци са сгазени на улицата и колко на тротоара!

  24. 24 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 948 Неутрално

    До коментар [#9] от "stenlyaka":
    които не желаят да тъпчат телефоните си с приложения !
    ------------------
    Ето линк за София за сигнали към общината, включително за паркиране.
    Вършат работа, макар и малко бавничко.
    3 таралясника изчезнаха от квартала след сигнали.
    http://call.sofia.bg/bg/Signal/Create

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  25. 25 Профил на aboto
    aboto
    Рейтинг: 506 Гневно

    До коментар [#18] от "гарата":

    Най-първо , НЕ трябва да се фаворизират "недосегаемите" - като си получат "наградите " от съда 10-20 от 'недосегаемите" и те се превърнат в лош и болезнен пример , ще намалеят и последователите им !

  26. 26 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 450 Неутрално

    [quote#22:"marker"]Би ли ми казал, кой закон забранява поставянето на видеорегистратори в колите.[/quote]

    Не си разбрал - не поставянето на видеорегистратори е забранено, а използването на заснетото с тях като законно доказателство.

  27. 27 Профил на kasko
    kasko
    Рейтинг: 1083 Неутрално

    До коментар [#22] от "marker":

    Не знам кой е закона.Пътни полицаи ме спряха рутинно в Стара Загора може би преди 2- 2.5 години на изхода на един квартал.Гледаха какво нося , явно търсеха някой/нещо.Тогава се залафихме и ми казаха че камерите в колите(видеорегистраторите) не се допускат.

    Колективното вземане на решение налага споделяне на колективна отговорност.
  28. 28 Профил на Приказки под шипковия храст
    Приказки под шипковия храст
    Рейтинг: 284 Весело

    [quote#22:"marker"]Би ли ми казал, кой закон забранява поставянето на видеорегистратори [/quote]
    ЗДП, чл. 105. (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Забранява се ограничаване на видимостта през челното, задното и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им.

    ... макар че зависи как ще се погледне на ситуацията.

  29. 29 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3630 Неутрално

    До коментар [#26] от "nenad":

    Да, ако оспорят съдебно, съдът ще извика автора за свидетел. Но дори дотам да стигнеш, автоталибанът вече е загубил 2 работни дни в разправии само от теб. А сега представи си, че са го заснели в крачка 20 човека - ще му замине годишният отпуск в разправии.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  30. 30 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 948 Неутрално

    До коментар [#29] от "cinik":

    автоталибанът вече е загубил 2 работни дни
    -------------
    Ти също.

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  31. 31 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 948 Неутрално

    До коментар [#25] от "aboto":

    като си получат "наградите " от съда 10-20 от 'недосегаемите"
    --------
    За неправилно паркиране ?

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  32. 32 Профил на Приказки под шипковия храст
    Приказки под шипковия храст
    Рейтинг: 284 Неутрално

    [quote#29:"cinik"]Да, ако оспорят съдебно, съдът ще извика автора за свидетел.[/quote]
    Призовката за административното дело в съда не е обвързваща. Никой не е длъжен да се явява - нито свидетел, нито нарушител.

  33. 33 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1413 Неутрално

    Агресията и наглостта стават все по-масови и на пътя, и на тротоара

  34. 34 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3630 Неутрално

    [quote#30:"qwertqwert"]Ти също.[/quote]

    С електронно приложение бих спрял до изпращане на сигнала. 5 минути. Оставям го после да си ходи в съда сам и след 2 дена загуба глобата да падне. 5 минути срещу 2 дена.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  35. 35 Профил на qwerty112
    qwerty112
    Рейтинг: 229 Любопитно

    [quote#8:"kasko"]Задължително е със закон.При нас е забранено със закон. [/quote]
    И кой закон го забранява това у нас?!

  36. 36 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3630 Неутрално

    До коментар [#32] от "Приказки под шипковия храст":

    Най-малкото за да заведеш такова, трябва 2 дена да се занимаваш ако не ти, то адвокатът ти (който пък ще иска хонорар). Не е сделка определено. Не познавам човек, щастлив с такива разправии

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  37. 37 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 340 Неутрално

    Много думи, много идеи, добри намерения, граждани- селяни(това каква връзка има с шофирането?!), основна цел нарушителят да се извини(извинявай, без да искам, нарочно!) на този, когото е блъснал или убил, разговори с институции, отстраняване на изоставени автомобили, които загрозяват пейзажа... Не искам да хейтя, ама от дългата статия разбрах само че търсят последователи, които да им изпращат снимков материал. Кому е нужно това, при положение, че има камери на всяка крачка, има кой да проверява записите, има КАТ, има пътни полицаи...

  38. 38 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8802 Неутрално

    Наглите никога няма да свършат. Те дори не съзнават, че вършат нарушения. Отвътре им идва.

  39. 39 Профил на aboto
    aboto
    Рейтинг: 506 Гневно

    [quote#31:"qwertqwert"]За неправилно паркиране ? [/quote]

    До коментар [#31] от "qwertqwert":

    Не , разбира се , тук става дума за "примери" и последователи , или иначе казано - защо едни да спазват , а други , НЕ правилата .
    Натрапват се нови "ценности" , а това е първопричината .

  40. 40 Профил на qwerty112
    qwerty112
    Рейтинг: 229 Гневно

    [quote#32:"Приказки под шипковия храст"]Призовката за административното дело в съда не е обвързваща. Никой не е длъжен да се явява - нито свидетел, нито нарушител. [/quote]
    Що пишете неверни работи за свидетелите и заблуждавате четящите?!

  41. 41 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 340 Неутрално

    До коментар [#38] от "Роси":

    Наглите съзнават, че вършат нарушения. На тях им доставя удоволствие да нарушават правилата. Затова са наречени "нагли".

  42. 42 Профил на ''zms15783''
    ''zms15783''
    Рейтинг: 1025 Неутрално

    Преди години социализацията на младите/ представянето им в обшеството е ставало в балните зали.В съвремието на магистралата/скоростната отсечка.
    Има много добри коли и състезатели, някои ми взимат акъла

  43. 43 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2767 Неутрално

    До коментар [#23] от "Митев":

    Ти кажи колко пешеходци вървят стоят или вървят на улицата и колко коли стоят или вървят по тротоарите.

    Че над десет пъти са ми свирили на тротоара, да се дръпна, че батеМцето трЕбе да мине напряко през тротоара, през градинката по диагонал и да си спре под терасата.

  44. 44 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1244 Неутрално

    [quote#5:"kasko"]Гледайки снимките в Дневник , все пак нека не наблягат само на неправилното паркиране , все пак това не е особено тежко нарушение.[/quote]
    Другите нарушения ще лъснат, когато може да се качват клипчета.

  45. 45 Профил на tvr18355030
    tvr18355030
    Рейтинг: 433 Неутрално

    За безобразията на пътя трябва да се търси отговорност от тези, които трябва да контролират и предотвратяват нарушенията но очевидно не го правят.
    Саморазправите, рязането на гуми и т.н. въобще не са решение защото са също толкова нарушения колкото и деянията, срещу които са насочени.
    На който му се занимава, вместо да си губи времето със приложения за телефончета и темподобни глупосати да съди МВР и общинските власти в Брюксел за умишлено неизпълнение на задълженията им! Друг законен начин няма!

  46. 46 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2491 Весело

    "Вечер, вместо да излизаме, гледаме сигналите. Събираме се и в събота, но не ни тежи, удовлетворени сме от това, което правим”, посочва Тодор.”


    Тези са се организирали като марксически кръжок!

    I Want To Believe
  47. 47 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1616 Неутрално

    Това е то проява на гражданско съзнание - да направиш нещо реално за обществото, в което живееш.
    Браво на младежите - докато има такива хора, има и шанс за нашата държава.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  48. 48 Профил на dragozow
    dragozow
    Рейтинг: 838 Неутрално

    Гарантирано не работи, имам подадени над 70 сигнала през приложението с опция до КАТ. Глобили са не повече от 10%, всички паркират отново на тротоара......защото глобата е 20 лв. На един съсед му бяха "доложили" от кой е сигнала, та мърмореше. Та ако си нямате работа ходете и снимайте, системата гарантирано не работи.

    Сложете бутон "редактирай" на собствените комeнтари.
  49. 49 Профил на Приказки под шипковия храст
    Приказки под шипковия храст
    Рейтинг: 284 Неутрално

    [quote#36:"cinik"]Най-малкото за да заведеш такова, трябва 2 дена да се занимаваш ако не ти, то адвокатът ти [/quote]
    Или сте адвокат, и умишлено заблуждавате хората, или наистина нямате представа; достатъчно е да се подаде писмено възражение в съда срещу Наказателното постановление, може и по пощата.
    А може и да говорим за различни неща.

  50. 50 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 818 Неутрално

    Наглостта и несъобразяването с правилата са атака не срещу КАТ, а срещу дисциплинираните, спазващи реда. За щастие нормалните и добрите хора в природата винаги са повече, затова когато са задружни и заедно мачкат маргиналите, ще живеем в един по-добър свят.

    Евроатлантида
  51. 51 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#7] от "qwertqwert":

    всъщност неправилното паркиране трябва да стане тема на общините, а не на КАТ и общините да налагат глоби. В Германия при неправилно паркиране общината глобява, а пътната полиция се занимва с нарушения по магистралите. При ПТП идват обикновени полицаи. Също така камерите за следене на скоростта трябва да станат работа на общините и приходите от тях да отиват в общините. Така реално те ще са стимулирани за попълване на бюджета да купуват камери, които бързо се изплащат и после носят само приход. За неплатено задължение общината може да наеме ЧСИ за да си събере парите. Много бързо културата на пътя ще се подобри.

  52. 52 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1184 Неутрално

    Да стане като в някои други страни, да може да се подаде сигнал в полицията от камера в колата. така разни агресивни батки, изпреварващи отдясно, бибиткащи и присветкащи с фарове много бързо ще бъдат охладени.

  53. 53 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1614 Неутрално

    Тъпа инициатива, тъпа статия.
    Като полицията не си върши работата, като държавата не си е на място, няма как гражданите с теуефончеата да направят нещо, най-много да си изкарат боя

  54. 54 Профил на SStan
    SStan
    Рейтинг: 465 Неутрално

    Да се въведе задължително поставяне на камери в колите и по-строги мерки към нарушителите!

  55. 55 Профил на polux
    polux
    Рейтинг: 403 Неутрално

    Тази инициатива много ми напомня делото на Динко от Ямбол.

    Разликата е, че тук става дума за интелигентни младежи.

    А приликата е, че и в двата случая държавата напълно липсва и гражданите се опитват да я заместят поединично според интелекта и възможностите си.

    Инициативата е похвална. Но докато в съзнанието на хората КАТ се равнява на система за подкупи плюс бумащина и пълна липса на правила, не мисля, че ще има промяна.

  56. 56 Профил на polux
    polux
    Рейтинг: 403 Неутрално

    До коментар [#49] от "Приказки под шипковия храст":

    Писмено възражение се подава срещу Акт за установяване на административно нарушение. Тук аргументите са по същество по състава на нарушението.

    Срещу наказателното постановление се подава мотивирана жалба, в която се посочват аргументи както по състава на нарушението, така и относно вида и размера на наказанието и всички обстоятелства, относно отговорността на посочения деец.

    Ако си мислите, че е проста работа, то явно сте като оная мутра, която като я питали може ли да свири на пиано, отгворила - моем и да моем, ама не съм пробвал.

  57. 57 Профил на antikvarno
    antikvarno
    Рейтинг: 752 Неутрално

    Браво момчета!Дерзайте!

  58. 58 Профил на Бегемот
    Бегемот
    Рейтинг: 506 Неутрално

    да се направи изцяло публична съдебната дейност и да се стимулира финансово личен интерес за такъв тип откриватели на нечистотии и корупция и нещата ще се оправят по-бързо.

    Вместо това ни предлагат държавата да създава нови чиновнически институции, че да се саморегулира. То бива наглост на обслужващия персонал, но това вече :Д

  59. 59 Профил на Napster
    Napster
    Рейтинг: 286 Неутрално

    Добра но неработеща идея за Бг. За мен решението на проблема е изключително просто. Работата на "паяците" от общинската компания се прехвърля на частни компании. За всеки "вдигнат" автомобил 80% от стойността да отива в частника. Всеки притежаващ автомобил за репатриране може да получи лиценз за определени квартали. Според мен така проблема ще се реши много бързо без снимки и други опити за превъзпитание

  60. 60 Профил на streetz
    streetz
    Рейтинг: 229 Весело

    Тия дебилари да вземат да направат приложение и за Windows, да моа са намеря ако са ма снимали, аа ???

  61. 61 Профил на Бай Ганьо
    Бай Ганьо
    Рейтинг: 264 Неутрално

    Тъй - аз съм безцеремонен джигит на пътя. Това което не ме спира да бъда такъв е безнаказаността. Чета законите и заобикалям по тях. Например - дори някой буден гражданин да ме снима неговия снимков/видео материал не значи нищо. За да значи нещо той лично трябва да присъства при съставянето на акт. Как според вас става това в реалния живот - 1 на 10 000 случая? Отделно закона за мобилните камери - ако на някой му е интересно защо все още са незаконни може да пише.

  62. 62 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2317 Неутрално

    [quote#51:"alabalko"]всъщност неправилното паркиране трябва да стане тема на общините, а не на КАТ и общините да налагат глоби[/quote]
    Общините не са компетентни за движението по пътя. Но не е проблем да се ковнат два закона - един за движение по републиканската пътна мрежа, другият - в населено място.
    [quote#51:"alabalko"]при неправилно паркиране общината глобява[/quote] За да глобява общината, трябва тя да е ригистрирала превозното средство (за да знае кого глобява). Втори път, след като е регистрирала автомобила/коруцата, трябва да е определила мястото на местодомуване. Щото в някои американски щати (Филаделфия напр.) няма ли място за домуване на автомобила на адреса на кандидат-собственика на автомобил, няма регистрация на автомобила.
    Все пак общината събира пътен данък. Срещу тоя данък е хубаво нещо да свърши, а не само пенсионерски площадки и детски пързалки.

  63. 63 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2317 Любопитно

    [quote#59:"Napster"]Работата на "паяците" от общинската компания се прехвърля на частни компании.[/quote]
    Да не би кражбите на автомобили в момента да Ви се виждат малко!?
    И откъде накъде "честен частник" ще бърника в личните данни на хората? Искате да увеличите измамите пред нотариусите за прехвърляне на собственост?

  64. 64 Профил на incredible
    incredible
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Похвално, но инициативата у нас не може да доведе до друг, освен пожелателен резултат. Не е малко, но не е и отговор на проблема генерално. Прави впечатление, че и определени компании са се включили, като част от КСО, може би? Браво, значи .

    Всичко това отдавна работи по света, от аналогово време още . Но подплатено с подходящите закони и да, гражданското съзнание.

    Преди време се сдобих със стикер "Аз съм Наглец", при съвършено чисто паркиране, без никакво нарушение. Ми мерси съм от такива "граждански" активисти. Но се смях до сълзи, беше комично някак .

  65. 65 Профил на incredible
    incredible
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#55] от "polux":

    Именно.

  66. 66 Профил на zlr
    zlr
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#55] от "polux":

    Проблемът не е в съзнанието на хората.

    Просто в България МВР - в частност КАТ се равнява на система за подкупи плюс бумащина и пълна липса на правила.

  67. 67 Профил на Napster
    Napster
    Рейтинг: 286 Неутрално

    Ама какви кражби? Практически и физически е невъзможно десетина паяка в София да репатрират всички нарушители. Незнам колко са лични и служебни автомобили но жителите са над 1.5 мил. За личните данни не съм се замислял но предполагам може да се ограничи използването им само от хора работещи на наказателния паркинг. До коментар [#63] от "wanderer":

  68. 68 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2317 Неутрално

    [quote#67:"Napster"]Незнам колко са лични и служебни автомобили[/quote]
    Ако се вярва на Лилето Павлова - 4 млн. автомобили (под 3 тона) и половината са регистрирани в София (заради седалищата на фирмите, които иначе оперират в страната, извън София). Заради сгъчването на държавните институции ( и висши училища) в София има още един милион "приходящи" (един се връщат по родните места, но други ги заместват).
    Две трети от новите автомобили се продават в София. Няма нужда собственикът да е извършил някакво нарушение - идва частен паяк и ... колата изчезва. След време някой прокурор може да твърди, че я купил на старо за хиляда долара.
    И да, паяците не са Решението на проблема. Само мутра може да си мисли, че така ще реши проблемите в транспорта.

  69. 69 Профил на marij57
    marij57
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Поздравления за инициативата. Има много работа да се свърши, но без инициатива и без поемане на отговорност към обществото никога нищо няма да се промени. Жалко, че повечето форумци са пасивни мърморковци, които чаката държавата да върши всичко. А кой прави държавата? - самите те! Защо не го разбирате?????????

  70. 70 Профил на polux
    polux
    Рейтинг: 403 Неутрално

    До коментар [#66] от "zlr":

    Не е в съзнанието ни твърдо. Имах предвид, че обоснованото възприятие на хората за този орган е такова.

    Но и ние допринасяме за това донякъде. По мои впечатления сме доста толерантни към правото на силата, склонни сме да минем метър, ако ни позволят и не обичаме да ни се налагат правила. Предпочитаме да мразим и да пречим на правоохранителните органи...

  71. 71 Профил на parcaleste
    parcaleste
    Рейтинг: 627 Неутрално

    ... "предвидената от изработения през 1969 година Закон за административните нарушения и наказания процедура е доста тромава, свързана със загуба на време и бумащина"...

    Добър ден, аз съм Ваш'та леля.

  72. 72 Профил на uktcmtt
    uktcmtt
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Браво. Аз подкрепям "Гражданите" и около 20 пъти вече съм ползвал приложението. Приветствам всички подобрения по "конвейра" от щракване на снимката до подаване в бъдеще на всичко по електронен път до органите на реда за налагане на глобата. Аз съм и пешеходец и шофьор и знам, че наистина всеки понякога допуска грешка (която на пътя може да е фатална). Това което ме обнадеждава е, че системните наглеци зад волана, ще започнат да се замислят сериозно, когато системно биват удряни по джоба. Страхотно начинане на екипа на "Гражданите" - все от някъде се започва, а те вече много са направили. Успех със следващите стъпки.

  73. 73 Профил на rossen4i4o
    rossen4i4o
    Рейтинг: 439 Неутрално

    ;гражданите; или ;доносниците; ?

  74. 74 Профил на dggm
    dggm
    Рейтинг: 502 Неутрално

    [quote#7:"qwertqwert"]Отделно паркирането е неприятно, но рядко създава реална пряка опасност. [/quote]

    Неправилното паркиране е ОСНОВНАТА опасност при движение:

    1. Нямам видимост на завои, на пешеходни пътеки. Като нямам видимост не мога да реагирам.

    2. Автобусите блокират пътя, защото спирката е заета от паркирани коли, водачите зад автобуса правят сложни маневри и е опасно.

    3. КАЛ НА ВСЯКЪДЕ от всички паркирани в калта коли. При всеки дъжд се получава невероятно хлъзгав слой мокра кал на пътя, който е и тъмен на всичкото отгоре.

    4. Не виждам маркировка и знаци. Като завивам ляво / дясно НЕ мога да си ползвам моята лента за завой заради паркиралите коли. Става задръстване. Рисковани маневри.

    И много друго.

  75. 75 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2317 Весело

    [quote#71:"parcaleste"]
    Добър ден, аз съм Ваш'та леля[/quote]
    Може и да станеш, когато навършиш 200 години - испанския закон за монополите (патентите) е от 1804 г. Замениха го с нов чак, когато Испания стана член на ЕС.
    В 90% от случаите проблемът е в четящия закона. Затова са създадени съдилищата - законът да се "чете" еднакво за всички.

  76. 76 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2034 Весело

    [quote#12:"abygale"]Чудно защо при нас е забранено, при условие, че би послужило като сериозно доказателство при ПТП и за МВР[/quote]
    Ти остави за ПТП-тата, обаче идея си нямаш колко пъти записа би послужил срещу КАТ, митниците, МВР, общинските и останалите държавни служители... та заради това е престъпление да ги снимаш, дори да извършват пакост. Абе закон-чадър от всякъде.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  77. 77 Профил на kirka80286
    kirka80286
    Рейтинг: 595 Неутрално

    Така. И ако всички слязат от облаците и сферата на добрите пожелания, нека само напомним скромно, че:

    Фото/звук/видео записи не са приложимо доказателство в съда, според (съвсем не-случайните, разбира се) действащи в момента закони в милата ни татковина.

    Преди горепосоченото да се промени, всякакви такива инициативи са колкото похвални, толкова и безполезни.

    "Тhe lack of major wars may be hurting economic growth." New York Times
  78. 78 Профил на kirka80286
    kirka80286
    Рейтинг: 595 Неутрално

    [quote#8:"kasko"]Задължително е със закон.При нас е забранено със закон.[/quote] Глупости говорите. Цитирайте ми закона, който забранява да имаш даш-камера.

    "Тhe lack of major wars may be hurting economic growth." New York Times
  79. 79 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 1222 Неутрално

    Поправки и строго прилагане на закона за движение.
    Доказателствата за пътни нарушения също могат да се валидират със закон само желание да има.

    Примери за респект към закона са същите родни нагли нарушители, които излизайки зад граница карат, като кротки агънца, спират от 100м преди пътеките и се оглеждат като глухи прасета в царевица къде да паркират.

    Ама се научиха, след като ги наснимаха в Германия, оставиха сведетелства за управление в Румъния и евро за глоби навсякъде.

    Иначе и граждански контрол трябва да има защото е в интерес на цялото общество.

  80. 80 Профил на Whoops
    Whoops
    Рейтинг: 539 Неутрално

    Ако се стигне до глоби, браво. Но дотогава това с извиненията е алабала.

  81. 81 Профил на sasoss
    sasoss
    Рейтинг: 718 Неутрално

    До коментар [#13] от "cinik":

    Преди 10 години в един европейски град видях един полицейски автомобил с камера на тавана, като на Гуглето. Оказа се, че снима паркиралите коли. Софтуер автоматично определя нарушителите. Предполагам, че и автоматично се обработват и глобите. 10 такива автомобила едва ли ще покрият София, но със сигурност ще имат дисциплиниращ ефект.
    А с редовни въздушни снимки там засичат незаконното строителство. Само да спомена, че Борис Бекер беше глобен 200к евро и 200к за строителната фирма за незаконен строеж.
    Подобен контрол не е толкова скъп. Защо в България трябва да откриваме пак топлата вода...

  82. 83 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 868 Неутрално

    "Виваком" не знам какво правят и "инвестират", ама с шофьорите на служебните им автомобили напредъкът за последните 5-6 год. е незначителен!

  83. 84 Профил на ISTORIK
    ISTORIK
    Рейтинг: 1659 Неутрално

    https://grajdanite.bg/home

    https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1MudZhyF3H-lMqrWYr7TvzvtFNTc&ll=42.140885230219986 %2C24.634647062377894&z=10

    https://www.facebook.com/pg/kmetedupka/about/?ref=page_internal

    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK