Автотенденции 2016: Възраждането на електромобилите и навлизането на автономните коли

Автотенденции 2016: Възраждането на електромобилите и навлизането на автономните коли

© Рено



Краят на всяка година е време за оценка на новостите в една, или друга област. Ако говорим за автомобилите, то се очертават поне четири тенденции. Първата е свързана с връщането на фокуса на производителите към електромобилите.


Втората е с масовото навлизане на плъг-ин хибридни модели, които при ежедневна употреба в градска среда, позволяват придвижване само на ток, а извън града нямат ограниченият пробег на електромобилите.


Новоест е и навлизането на все повече технологии от автономните автомобили на бъдещето в серийните модели. Четвъртата тенденция е предлагането на все повече типични за луксозните коли технологии в по-обикновените.




Електромобилите удвоиха пробега


След първоначалната еуфория, свързана с електромобилите, белязала края на първото десетилетие на новия век, те като че ли бяха обречени на известно забвение. Основно, заради недостатъка им, че изминават малко разстояние с един заряд, а може би и заради поевтиняването на горивата.


Оказа се обаче, че проучванията, които да ги направят по-конкуренти, не са спирали и тази есен се появиха модели, предлагащи немислимите до скоро 400 и повече километра с един заряд. Обещанията са новият "Опел Ампера-е" да навърти дори 500 при максимално икономично шофиране и минимум 300 км, на какъвто и тормоз да подложите колата.


Освен в новите модели по-съвършенни батериите се появиха и при вече утвърдени коли на ток. "Рено Зое" например вече може да се поръча с пакет акумулатори, осигуряващи 400 километра с един заряд.

Зарядните станции не са екзотика дори и в България.

© Георги Пауновски

Зарядните станции не са екзотика дори и в България.


Еволюция, по отношение на пробега, претърпя и БМВ i3, което изминава до 300 километра. Напредък се забелязва и по отношение на времето за заряд, като вече има разработени станции, които са способни да напълнят батериите за около 30-40 минути.


"Крайният резултат е, че електромобилите вече са алтернатива и конкуренти на традиционните", коментира наскоро пред "Дневник" директорът на звеното за електромобили на "Нисан" Гарет Дънсмор. Като предимства на колите на ток той посочва тяхната надеждност и ниски разходи за експлоатация.


Фотогалерия Автомобилите, с които ще се запомни 2016-та >


Дънсмор обаче не скрива, че точката на пречупване обаче ще дойде, когато се изгради инфраструктурата за зареждане, при това не само в централните градски части, но и в кварталите. Добрата новина е, че по този въпрос вече се работи, като дори в България тази година бяха открити няколко зарядна станции. Българската фирма "еМобилити интернешънъл" договори и партньорство с един от лидерите в оперирането на мрежи от зарядни станции за електрически превозни средства - "Фортум" (Fortum).


Финландската компания ще предостави система за управление на мрежата от зарядни станции "Елдрайв" в България и съседните страни. Онлайн базираната платформа ще предлага на клиентите всички услуги, свързани с локализирането, достъпа, използването на зарядната мрежа, управлението на плащанията и др.


Електрификацията е трайна


Автосалонът в Париж, който очерта тенденциите пред автомобилната индустрия, показа, че този път електромобилите няма да бъдат изоставени. Голямата новина на годината е, че най-големият производител на автомобили в света "Фолксваген груп" хвърли ръкавицата към лидерите по отношение на електрическата мобилност в момента Алианса Рено Нисан, PSA Пежо Ситроен, БМВ груп, Дженерал мотърс и Мицубиши.

"Фолксваген Ай Ди Концепт" показа амбициите на марката при електромобилите.

© Фолксваген

"Фолксваген Ай Ди Концепт" показа амбициите на марката при електромобилите.


Плановете на германците са да предлагат всеки един свой модел не само на бензин, дизел или газ, но и на ток. От "Фолксваген" се заканват до 2025 година да продават по 1 милион електрически автомобили на година. Обещават и пробег с едно зареждане между 400 и 600 километра.


Плъг-ин хибридите атакуват


Годината ще се запомни и с това, че се появиха много нови модели, които ще направят прехода между колите с традиционен двигател и електромобилите по-плавен. Става дума за плъг-ин хибридите. Както е известно, те разполагат с батерии и електромотор, които осигурява напълно електрически преход за около 50 километра.


В същото време разполагат с бензинов, или дизелов двигател, който гарантира нужната автономност при дълги преходи. Предимствата на плъг-ин хибридите са по-ниският разход на гориво, спрямо нормален автомобил със същата мощност и пъргавината, особено при старт, идваща от предлагания от електромотора пиков въртящ момент по всяко време.

Най-новият, представен през тази година плъг-ин хибрид, е БМВ530e iPerformance.

Най-новият, представен през тази година плъг-ин хибрид, е БМВ530e iPerformance.


Нови предложения в сегмента видяхме при "Тойота", БМВ, Ауди, "Мерцедес", "Мицубиши" и други. От тях на българския пазар от години присъстват "Мицубиши Аутлендър" PHEV и "Волво" ХС90 Twin engine. Истинска плъг-ин хибридна вълна пък дойде от БМВ, който лансираха у нас такива модификации на Серия 2 Актив турър, Серия 3 и Х5.


Скоро ли ще сме само пътници в колите?


Двата големи автосалона през годината - в Женева през пролетта и в Париж през есентта, показаха и какъв ще е автомобилът на бъдещето. Той ще се задвижва от един или няколко електромотора и ще може да пътува безопасно и без човешка намеса.

През годината БМВ обявиха създаването на кампус край Мюнхен, в който ще се разработват и тестват автономни автомобили

© БМВ

През годината БМВ обявиха създаването на кампус край Мюнхен, в който ще се разработват и тестват автономни автомобили


Ако си мислите, че това е въпрос на едно далечно бъдеще, не сте съвсем прави. Според генералния мениджър, продуктово планиране в "Нисан Европа" Стюарт Калeгари, технологиите, които могат да го направят възможно съществуват, като с масовизирането на производството и цената на нужните компоненти ще намалее драстично.
"Основният проблем е по-скоро нормативната рамка и как хората ще приемат тези автомобили", казва Калегари. Той допълва още, че до 2020 година алиансът "Рено Нисан" ще е интегрирал технологии от автономното шофиране в 10 модела.


И все пак, в кои случаи техниката може да замени шофьора към днешна дата? Най-обещаващата и като че ли полезна функция, е автономното придвижване в задръстване. Тя вече присъства в модели на "Мерцедес", "Ауди", "Волво", БМВ и други.


Заради чисто нормативни пречки (в закона все още няма вариант електрониката да е виновна за пътен инцидент, а проблемът ще стане огромен, особено ако при него има пострадали хора) т.нар. асистент за придвижване в задръстване работи до определена скорост - обичайно 50-70 км/ч).


До тази скорост обаче колата може сама да тръгва, спира, да поддържа темпото на колоната и да следва кривата на пътя напълно самостоятелно. "Волво" направиха и следващата крачка, като съвместно с Юбер започнаха тестове на първи напълно автономни таксита.


Все повече автомобили могат да спрат сами, ако шофьорът не реагира и при опасност от удар в друго превозно средство, или пешеходец. Напредък се забелязва и при системите за паркиране. Докато доскоро за водача оставаше да подава газ и спирачка, а електрониката управляваше само волана, то вече колите могат да открият и заемат успоредни и перпендикулярна паркоместа напълно самостоятелно.


При някои марки маневрите стават факт и без водача да е в колата. Заради вече споменатите нормативни пречки, все пак водачът се ангажира с процеса, като през приложение на телефона си, разрешава на колата да се движи.


За съжаление годината ще влезе в историята и с първи документиран случай, при който автономен автомобил, уби собственика си. Инцидентът стана с модел на "Тесла" в САЩ.


Екстри за всички


От година на година най-съвременните системи за сигурност стигат все по-надолу в автомобилните класове. След като през миналата година стигнаха до Голф-сегмента, през тази вече попаднаха и в компактните коли от В-класа. В тях вече могат да се открият светодиодни фарове, работещи с радар системи за автономно спиране и безопасно поддържане на дистанцията и т.н.


Фотогалерия: Кросоувърите, с които ще се запомни 2016 г. >


Малките автомобили имат и възможността сами да коригират траекторията на движение, така че да не се стигне до напускане на заеманата лента за движение.


Сред другите полезни екстри са пълният обзор около колата с набор от камери, сигнализацията за автомобил в мъртвата зона на огледалата и система за разпознаване на пътните знаци. Като типични представители на новата вълна "мъници" мога да посоча "Киа Рио" и "Нисан Микра", които ще видим в шоурумите напролет.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK