Какъв камион е, щом не пуши, или на проверка за замърсяващи автомобили

Какъв камион е, щом не пуши, или на проверка за замърсяващи автомобили

© Анелия Николова



Какъв камион, е щом не пуши". Това обявява с разочарование оператор от национална телевизия, отразяващ проверка на пътя на отделяните от автомобилите вредни емисии, организирана днес от служители на Пътна полиция към Столичната дирекция на вътрешните работи и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Акцията е част от мерките за намаляване на замърсяването на въздуха в столицата, който тази зима неведнъж е далеч над безопасните норми.


По рано днес от общината обявиха и други инициативи в тази посока, сред които временно ограничаване на движението, в определени части на столицата, на автомобили, които отделят високо количество вредни емисии, намаляване на максималната скорост на 30 км/ч в част от центъра на София и пускането на безплатен градски транспорт в дните с пикови стойности на замърсяването с фини прахови частици


Това че пуши, не значи, че цапа




"Евро 5 е, как ще пуши", отговаря засегнатият водач на товарния автомобил, който, ако се съди по надписите на вратите му, извършва редовни превози между България и Чехия. В същото време, покрай спреният камион на столичния булевард "Ботевградско шосе", посока изхода към магистрала "Хемус", минава обвит в черен дим зелен автобус "Мерцедес" на столичния градски транспорт, на повече от десет години и незнаен брой километри.

Проверката е съвместна на пътната полиция и пътна администрация.

Проверката е съвместна на пътната полиция и пътна администрация.


"А автобуси можете ли да проверявате", пита журналист, част от групата, поканена да отрази началото на акцията. "Можем, но това че пуши, не значи задължително, че замърсява над нормата", уточнява служител на "Автомобилна администрация", част от проверяващия екип.


Фокусът е върху камионите


Той допълва, че използваният уред отчита всички вредни вещества в отработените газове на автомобилите – въглероден диоксид, азотен окис, сажди и т.н. При пристигането на екипите от електронните и печатни медии, проверка вече са минали пет камиона.

Какъв камион е, щом не пуши, или на проверка за замърсяващи автомобили

"Всички те бяха в нормата", отбелязва инспектор Николай Крушарски от "Пътна полиция" при СДВР. В отговор на въпрос, той уточнява, че проверката се извършва със сертифициран уред на автомобилната администрация. Той може да мери вредните емисии в отработените газове на всякакви превозни средства, но акцентът е върху товарните автомобили, тъй като се предполага, че при тях нарушенията са по-сериозни, а и замърсяват повече.


Колите трябва да отговарят на нормите, обявени от производителя


При замерванията се проверява дали превозното средство е в нормите, посочени от производителя в момента, когато е пуснато на пазара. Ако има разминаване, се съставя акт на водача за 100 лева и се отнема талончето за преминат технически преглед.


Това на практика спира от движение автомобила, поне докато не мине отново на преглед, където не би трябвало да бъде пуснат, ако вредните емисии са над нормите. Предвижда се и обратна проверка по веригата "автомобил-пункт за технически преглед", така че да се търси отговорност и от хората, които са позволили, замърсяващи над нормата превозни средства да са на пътя.

Данните от газоанализатора се вкарват в компютър, който отчита дали са в нормата, като взима предвид посочените от производителя на автомобила стойности.

Данните от газоанализатора се вкарват в компютър, който отчита дали са в нормата, като взима предвид посочените от производителя на автомобила стойности.


Проверките за вредни емисии на автомобилите ще продължат до 17 февруари. Те ще се извършват на места, където не създават опасност за движението – основно големите булеварди.

Коментари (43)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на carpe_diem_
    carpe_diem_
    Рейтинг: 451 Любопитно

    А защо само до 17 февруари, а не непрестанно и целогодишно?!

  2. 2 Профил на Чърчил
    Чърчил
    Рейтинг: 1171 Неутрално

    " Предвижда се и обратна проверка по веригата автомобил-пункт за технически преглед, така че да се търси отговорност и от хората, които са позволили, замърсяващи над нормата превозни средства да са на пътя."
    А!!!!!! Ко каза!!!

    ЗАВИСТТА ТРЯБВА ДА Я ЗАСЛУЖИШ.СЪЖАЛЕНИЕ ПОЛУЧАВАШ БЕЗПЛАТНО
  3. 3 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6904 Неутрално

    "Проверките за вредни емисии на автомобилите ще продължат до 17 февруари."

    Ко праим след това?

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  4. 4 Профил на DJTrump
    DJTrump
    Рейтинг: 280 Неутрално

    Вносителите ще намажат.

  5. 5 Профил на matthew.g
    matthew.g
    Рейтинг: 450 Неутрално

    [quote#1:"carpe_diem_"]А защо само до 17 февруари[/quote]тогава ще духне ветерот, рече времето

  6. 6 Профил на Petak
    Petak
    Рейтинг: 561 Неутрално

    [quote#3:"neut"]Ко праим след това?[/quote]
    Почваме да си караме отново печките.

    Майтапа настрана - такива проверки трябва да се правят целогодишно и не е нужно да се обяваяват по медиите.

  7. 7 Профил на marks_nazi
    marks_nazi
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Ке пуши нали е дизел бе главоч! Сипи урея ме евайте майката на природата с тия нафти

    Долу рушистите и фашистите
  8. 8 Профил на osl19549478
    osl19549478
    Рейтинг: 563 Неутрално

    До коментар [#4] от "DJTrump":

    ... и белите ти дробове ще намажат, тролче окаяно.

    НЕ НА ЦЕНЗУРАТА ВЪВ ФОРУМА !!! Освен това новият дизайн на Дневник е скапан !!!
  9. 9 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4400 Неутрално

    За съжаление на този хал на икономиката/и джоба на българите/ няма как да се обнови лесно и бързо авто-парка на България.

  10. 10 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4400 Неутрално

    До коментар [#1] от "carpe_diem_":

    ++++++++++++++++++++++++++++++
    Много добро предложение.

  11. 11 Профил на paf
    paf
    Рейтинг: 646 Неутрално

    [quote#3:"neut"]Ко праим след това? [/quote]
    След това важи принципа "Всяко чудо за 3 дни".

  12. 12 Профил на lekapoleka
    lekapoleka
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Смешници. Много ясно, че големите камиони са в нормата, иначе няма да ги пуснат в чужбина. Да проверят баничарките и кварталните джигити, да видим там какъв е процентът.

  13. 13 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4090 Любопитно

    Ако си вършат работата добросъвестно до 2 години ще трябва да бракуват 60%от камионите и автобусите в България.И това трябва да стане!!!!

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  14. 14 Профил на stef
    stef
    Рейтинг: 513 Любопитно

    А азотните окиси мерят ли или само димът отзад на око? Като Лазар скоростта

    Stef
  15. 15 Профил на Ще върнем България в Европа
    Ще върнем България в Европа
    Рейтинг: 1856 Любопитно

    "Можем, но това че пуши, не значи задължително, че замърсява над нормата", уточнява служител на "Автомобилна администрация", част от проверяващия екип.
    ... допълва, че използваният уред отчита всички вредни вещества в отработените газове на автомобилите – въглероден диоксид, азотен окис, сажди и т.н."

    "Дневник", "диоксид" вече го пишете с "д" накрая, преди ден го пишехте с "т". Саждите са въглероден окис или въглерод. Понятие "сажди" при тези уреди няма.
    При изгаряне на въглерод се получава въглероден двуокис, някой очаквал ли е нещо друго? При лошо изгаряне има и "сажди".
    При изгаряне с висока температура се получава и азотен окис.

  16. 16 Профил на Ще върнем България в Европа
    Ще върнем България в Европа
    Рейтинг: 1856 Неутрално

    До коментар [#14]:
    Когато има дим, азотни окиси няма. Вероятността да се появят е когато няма дим.

  17. 17 Профил на cnu44483672
    cnu44483672
    Рейтинг: 8 Неутрално

    При изгарянето на газ се отделя. Въглероден двуокис и водни пари. Так че автопарка на газ не замърсява. Даже в Италия автомобилите на газ нямат проблем да влизат в централната зона. А тия с махнатите ДПФ филтри дето зад тях не се вижда и те не замърсяват.

  18. 18 Профил на aeiou
    aeiou
    Рейтинг: 450 Неутрално

    а леките автомобили, които са на вид нови, но втора ръка дизел и пушат видимо. Тях няма ли да ги проверите? Те са също доста на брой и отговорността за тяхното състояние не се контролира от фирми, както камионите

    Който първи прекрачи границата, губи.
  19. 19 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9070 Неутрално

    Защо само до 17 февруари, нека продължат и март, а защо не и целогодишно.

  20. 20 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 937 Неутрално

    " Ако има разминаване, се съставя акт на водача за 100 лева"
    И защо на водаче,бе...господа плиткоумници?
    Това не зависи от водача а от мутрата собственик на фирмата. Няма ли да търсите отговорност на пункта на КАТ,който проверил камиона и му е сложил печат,че е минал технически преглед?
    Няма,ама това си е прикриване на престъпления,бе...господа милиционери!

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  21. 21 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1483 Любопитно

    А какво ще се каже за отоплението - през лятото не ми мирише на сажди, ама през зимата не се трае ...не че не трябва да има мерки срещу замърсяването от автомобили, но така и не видях една разбивка откъде идва?

  22. 22 Профил на pifi
    pifi
    Рейтинг: 561 Весело

    До коментар [#21] от "rainbou1":

    От ЦК-то са основните миризми и пушеци.Но до циганите не смеят да припарят за мерене на саждите...

  23. 23 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 409 Разстроено

    камионите ги проверяват така къде ли не и са с по-добри двигатели от множество автомобили, особено стари дизели. да започнат с колите, ако са сериозни, след това с пунктовете за ГТП и всичките фирми, които явно предлагат услугата махане на катализатор/филтър за твърди частици.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  24. 24 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 409 Неутрално

    До коментар [#15] от "Ще върнем България в Европа":

    преди 20ина години приравниха българската номенклатура със световната и окисите са оксиди от тогава

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  25. 25 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1524 Неутрално

    В София живеят около 2 млн души и има над 1 млн автомобила по улиците всеки ден. Ето откъде идва замърсяването. Една кола не замърсява, две не замърсяват, но 1 млн - със сигурност. И когато всичко това се знае, правителството така и не се реши да намали данъците за електромобилите, които очевидно не изхвърлят изгорели газове. Страх ги е управляващите, че току виж народът започнал да използва повече подобни коли и потреблението на горива ще спадне, а с него и печалбата на близките им петролни олигарси. Трябва най-накрая да започне кампания по постепенно налагане на електромобили с намаление на данъците за собствениците и задължение всяка бензиностанция да предлага зарядни електрически станции. Докато някои хора продължават да обслужват интересите на петролните олигарски, София ще си остане все така мръсна, че дори Пекин ще задминем по смогове.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  26. 26 Профил на Bullet
    Bullet
    Рейтинг: 867 Неутрално

    А нещо за горивата, че то като наливат боклуци, боклуци и ще има на изхода.

    Gor det idag, imorgon kan deta vara förbjudet.
  27. 27 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 284 Неутрално

    До коментар [#25] от "Lou" - Не е проблемът толкова в броя на автомобилите, а това, че 70 % са над 10 години и никой на прегледите не му пука, ако изхвърлят дим и сажди като мобилна камера за усмъртяване на евреи...Ако ги върнат пуснат, пунктовете за преглед губят 40-50 лева на минал автомобил - дяволът е в подробностите...

  28. 28 Профил на babalyuga
    babalyuga
    Рейтинг: 667 Неутрално

    Няколко дни поред от Института за гората на Св. Климент Охридски в София излизат два камиона на БЧК, които очевадно не спазват никакви еконорми - да ги хванат тях например.

  29. 29 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2885 Любопитно

    Това в нормалните страни се прави по време на техническия преглед на МПС.

    Модератора е неадекватен!
  30. 30 Профил на bguser
    bguser
    Рейтинг: 395 Неутрално

    трябва да се проверяват още при първоначалната регистрация в кат. аз съм виждал тойота на три години на бензин не влиза в нормите обръща на газ и е перфектна. не са само дизелите а зависи и от горивото, зависи даже дали двигателя е студен или загрял...

    It's not impossible, it just costs more!
  31. 31 Профил на dragon_gpo
    dragon_gpo
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Боже, Боже, наистина няма такава държава, честно. И защо на водача се съставя акт?! Задълженията на водача преди да излезне на пътя са да провери: светлини, спирачки, масло, течности, обурудване, гуми, огледала, чистачки, връзки на ремарке.... Но как би могъл водача да провери нивото на замърсяване от изгорелите газове?! Да не би да трябва да вдишва от ауспуха няколко пъти и ако оживее, всичко е наред, значи може да потегли?!
    Срамота за европейска държава

  32. 32 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2885 Любопитно

    До коментар [#31] от "dragon_gpo":

    Вие повдигате интересен въпрос!
    Ако водачът обжалва в съда санкцията и съда постанови в полза на администрацията, водачът може ли да на база съдебното решение да осъди пункта издал му след технически тест сертификат за годност?

    Модератора е неадекватен!
  33. 33 Профил на dragon_gpo
    dragon_gpo
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#32] от "ivan_":
    Водачът може да обжалва акта и ще спечели сто процента. Пункта няма как да бъде осъден, защото причината поради, която двигателят изхвърля вредните газове би могла да е възникнала дори и непосредствено преди самата проверка. Моята идея беше, че трябва да бъде глобена фирмата-собственик на камиона, а не водача, защото водача няма нито техническата възможност, нито способността, нито задължението да проверява нивото на вредните емисии напускащи ауспуха. Но дори и фирмата не е длъжна да проверява нивото на изгорелите газове и ако нарушението е за пръв път би следвало да се издаде само предписание за отстраняване на повредите, а не акт.
    Ако например в Западна Европа ви спрат с изгоряла крушка на светлините ви задължават да си я смените на пътя, но няма да ви напишат глоба, ако светлината е изгоряла по време на пътъването. В България не съм сигурен дали ще ви се размине без глоба.

  34. 34 Профил на dragon_gpo
    dragon_gpo
    Рейтинг: 229 Неутрално

    "Пункта няма как да бъде осъден, защото причината поради, която двигателят изхвърля вредните газове би могла да е възникнала дори и непосредствено преди самата проверка."
    Имам впредвид, че повредата може да е възникнала след преминаването на ГТП и преди проверката на пътя извършвана от ДАИ. В този случай нито шофьора, нито собственика на тежкотоварният автомобил не би следвало да подлежат на санкция.

  35. 35 Профил на stef
    stef
    Рейтинг: 513 Разстроено

    До коментар [#16] от "Ще върнем България в Европа":

    Това е логично, но с нищо не променя въпроса дали изобщо има възможност за измерването им...
    Новите дизеляци смърдят много повече от старите, въпреки липсата на видим дим, са по-отровни...

    Stef
  36. 36 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 2230 Неутрално

    Аве той данъка за нова кола е 3 пъти колкото данъка за кола с двигател същата мощност на 14+ години, а да шофираш ти излиза по-евтино, отколкото да ползваш градски транспорт, на тия не им ли писна да се правят на олигофрени и да обясняват за циганските печки, аман от четкане на малоумния автоталибански електорат.

    Обичам да грухтя и плюскам.
  37. 37 Профил на petranica
    petranica
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Нищо не правят, симулират- идват избори...

    Любов и светлина!
  38. 38 Профил на lone wolf
    lone wolf
    Рейтинг: 957 Неутрално

    Технически прегледи? А, стига, бе!

    Вчера минавам на технически преглед с кола - дизел; произведена 2012-та; 62000 км; перфектно състояние.
    Закачиха датчика на аспуха, но при спрян двигател! След малко друг инспектиращ ми казва: "Премести напред да мерим спирачките!" Тръгвам; оказа се че щипката на аспуха е още закачена, та щях да ги повлека!
    На практика, емисиите са си ги изсмукали от пръстите!
    Колата е на 4 1/2 години, но прегледа е проформа!

    Всеки ден виждам коли, пушещи повече от корабен двигател!

    Да разлая троловете!!
  39. 39 Профил на galleen
    galleen
    Рейтинг: 646 Неутрално

    До коментар [#9] от "bat_plamen":

    Това че няма да е лесно и бързо не означава, че не трябва да се направи.

    El pueblo unido, jamás será vencido.
  40. 40 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 574 Неутрално

    [quote#17:"cnu44483672"]Так че автопарка на газ не замърсява. [/quote]И е така и не е така. Изгарянето на пропан-бутан следва да отделя повече вредни емисии, в сравнение с метана, и затова примерно Фолксваген произвеждат метаново Кади, което е с доста морално остарял двигател (8 клапанов), които обаче успява да постигне ЕВРО 6, докато няма аналогичен двигател, който работейки на пропан-бутан да успява да постигне тази норма. Ако можеха и с пропан-бутан да го постигнат, сигурен съм, че щаха да го прадават и в такъв вариант.
    Просто разсъждавам...

  41. 41 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4400 Неутрално

    До коментар [#39] от "galleen":

    Да ,така е но всичко опира до пари и както знаем те са кът в България.

  42. 42 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 2265 Неутрално

    Сега какво, ще спрат по-нови коли с повредени катализатори, а ще оставят старите кошници, защото се водят технически годни?

  43. 43 Профил на l_i_k_a_t_a
    l_i_k_a_t_a
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Зимата има по малък брой автомобили по улицата,тия дето кадят не палят при минусови температури.
    Замърсяването идва от комините на жилищните згради и това че някой го мързи да си изхвърли боклука и го хвърля в печката.Гори се много пластмаса,гуми и други боклуци.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK