Какъв камион е, щом не пуши, или на проверка за замърсяващи автомобили

Какъв камион е, щом не пуши, или на проверка за замърсяващи автомобили

© Анелия Николова



Какъв камион, е щом не пуши". Това обявява с разочарование оператор от национална телевизия, отразяващ проверка на пътя на отделяните от автомобилите вредни емисии, организирана днес от служители на Пътна полиция към Столичната дирекция на вътрешните работи и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Акцията е част от мерките за намаляване на замърсяването на въздуха в столицата, който тази зима неведнъж е далеч над безопасните норми.


По рано днес от общината обявиха и други инициативи в тази посока, сред които временно ограничаване на движението, в определени части на столицата, на автомобили, които отделят високо количество вредни емисии, намаляване на максималната скорост на 30 км/ч в част от центъра на София и пускането на безплатен градски транспорт в дните с пикови стойности на замърсяването с фини прахови частици


Това че пуши, не значи, че цапа




"Евро 5 е, как ще пуши", отговаря засегнатият водач на товарния автомобил, който, ако се съди по надписите на вратите му, извършва редовни превози между България и Чехия. В същото време, покрай спреният камион на столичния булевард "Ботевградско шосе", посока изхода към магистрала "Хемус", минава обвит в черен дим зелен автобус "Мерцедес" на столичния градски транспорт, на повече от десет години и незнаен брой километри.

Проверката е съвместна на пътната полиция и пътна администрация.

Проверката е съвместна на пътната полиция и пътна администрация.


"А автобуси можете ли да проверявате", пита журналист, част от групата, поканена да отрази началото на акцията. "Можем, но това че пуши, не значи задължително, че замърсява над нормата", уточнява служител на "Автомобилна администрация", част от проверяващия екип.


Фокусът е върху камионите


Той допълва, че използваният уред отчита всички вредни вещества в отработените газове на автомобилите – въглероден диоксид, азотен окис, сажди и т.н. При пристигането на екипите от електронните и печатни медии, проверка вече са минали пет камиона.

Какъв камион е, щом не пуши, или на проверка за замърсяващи автомобили

"Всички те бяха в нормата", отбелязва инспектор Николай Крушарски от "Пътна полиция" при СДВР. В отговор на въпрос, той уточнява, че проверката се извършва със сертифициран уред на автомобилната администрация. Той може да мери вредните емисии в отработените газове на всякакви превозни средства, но акцентът е върху товарните автомобили, тъй като се предполага, че при тях нарушенията са по-сериозни, а и замърсяват повече.


Колите трябва да отговарят на нормите, обявени от производителя


При замерванията се проверява дали превозното средство е в нормите, посочени от производителя в момента, когато е пуснато на пазара. Ако има разминаване, се съставя акт на водача за 100 лева и се отнема талончето за преминат технически преглед.


Това на практика спира от движение автомобила, поне докато не мине отново на преглед, където не би трябвало да бъде пуснат, ако вредните емисии са над нормите. Предвижда се и обратна проверка по веригата "автомобил-пункт за технически преглед", така че да се търси отговорност и от хората, които са позволили, замърсяващи над нормата превозни средства да са на пътя.

Данните от газоанализатора се вкарват в компютър, който отчита дали са в нормата, като взима предвид посочените от производителя на автомобила стойности.

Данните от газоанализатора се вкарват в компютър, който отчита дали са в нормата, като взима предвид посочените от производителя на автомобила стойности.


Проверките за вредни емисии на автомобилите ще продължат до 17 февруари. Те ще се извършват на места, където не създават опасност за движението – основно големите булеварди.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK