Какви са последните изменения в Закона за движение по пътищата

Какви са последните изменения в Закона за движение по пътищата

© Георги Кожухаров



Без знаци пред камерите на пътя и повече санкции за нарушения от шофьорите и собствениците на коли. Така с две думи може да се обобщят последните изменения в Закона за движение по пътищата, които бяха приети на второ четете от депутатите тази седмица.


Измененията дойдоха след нареждане на премиера Бойко Борисов на извънредно заседание на кабинета за спешни мерки срещу катастрофите и за намаляване жертвите на пътя.


Без знаци, предупреждаващи за камери


Причината за тази промяна бе, че множество фишове за превишена скорост, установени с мобилна камера, се отменяха от съда, тъй като нямаше предвиден законов ред за тяхното използване. По тази причина правителството прие наредба, в която разписа поставяне на знаци пред камерите на пътя. Изискването за подобен знак затрудняваше изключително т.нар. мобилни радари, тъй като полицаите трябваше да си носят подвижен знак, който да слагат преди патрула, припомня "Капитал".




Аргументът срещу отпадането на предупредителния знак е, че е противоконституционно, защото нарушават правата на гражданите след като не знаят, че влизат в зона, където могат да бъдат заснети. Контрааргументът обаче е, че радарите с камери не позволяват разпознаване на човека, който шофира и на практика личните му права не се засягат.


След разпореждането на Борисов промяната тази седмица в закона бе с мотиви, които са абсолютно противоположни на аргументите, с които бяха въведени знаците. И двете изменения - през 2015 г., когато бяха сложени знаците и сега, когато те се махат са на ГЕРБ.


В защита на промените тогава се изказва Красимир Ципов, който сега запази поста си на зам.-министър на вътрешните работи. "Аз лично смятам, че е необходимо да се оповестяват в средствата за масово осведомяване местата, където ще бъдат извършен контрол, няма значение какъв вид контрол. В крайна сметка, след като ще има камери в автомобилите, в моторните превозни средства, в полицейските патрулки, гражданите трябва да знаят, че този контрол се осъществява при условията на видеозаснемане", казва той тогава, цитиран от "Капитал".


Две години по-късно партията на Борисов е на друго мнение - знакът кара шофьорите да намаляват за малко, а след това отново да карат с превишена скорост. Отново Ципов определи пред "Дневник" твърдението, че премахването на знаците е противоконституционно, като невярно.


Законово регламентирани са проверките от патрулки с камери


През последните години почти целия автопарк на КАТ бе оборудван с камери и микрофони, които трябва да заснемат проверката като гаранция срещу корупционни практики.


Често обаче катаджиите паркираха така полицейските коли, че те бяха извън обхвата на камерите. Сега изрично се записа в закона, че ако колата на МВР е с камери, контролът трябва да става само в техния обхват.


Затова всеки шофьор ще може да оспори извършена проверка спрямо него извън обхвата на камерите.


Дерегистрация на кола, чийто собственик я е дал на някого без книжка


Досега санкцията за собственици на автомобили, които ги дават на неправоспособни шофьори бе спиране от движение на колата за срок до един месец. Сега срокът е увеличен от шест месеца до една година.


"От проверките, които са извършени от началото на годината, има 11 366 спрени за проверка, от тях се установява, че само 1212 са били собственици на автомобили, останалите са били реално неправоспособни. Тези 10 000 всъщност ги оневиняваме". Така мотивира промяната председателят на парламентарната група на ГЕРБ Цветан Цветанов.


Шофирането след употреба на наркотици ще се наказва със затвор


Със заключителните разпоредби на промените се прави изменение на Наказателния кодекс, като се премахва приложението на чл.78а от кодекса при употреба на наркотици. Според разпоредбата ако деецът не е осъждан, а наказанието е до три години му се налага административна глоба. Това означава, че шофирането след употреба на наркотични вещества ще се наказва от една до три години затвор и няма да се прилага налагането на глоба.


Приетите законодателни промени са насочени към три групи нарушения - превишената скорост, неправоспособните водачи и шофирането след употреба на наркотици. От статистиката на МВР за тежки катастрофи през 2016 г. се вижда, че заради превишена скорост са станали общо 8 тежки катастрофи (от общо 7166). Четири са тежките произшествия, предизвикани след употреба на наркотични вещества, а 143 - от пияни шофьори. В статистиката няма данни за тежките катастрофи, предизвикани от неправоспособни. От статистиката на Главна дирекция "Национална полиция" за 2016 г. се вижда, че през годината са били установени 30 432 шофьори без книжка (за 2015 - 22 031) от общо 953 хил. констатирани нарушения, съобщава "Капитал".


В България липсва задълбочен анализ на причините за настъпване на пътнотранспортни произшествия. Според статистиката на "Пътна полиция" основната причина за тежките катастрофи е т.нар. несъобразена скорост. Липсва съпоставка на данните с други статистики - интензивност трафик, икономически и демографски показатели и т.н.


От приемането му през 1999 г. Законът за движение по пътищата е бил променян 69 пъти. Към настоящия момент един човек изтърпява ефективно наказание лишаване от свобода за взет подкуп и той не е служител на Пътна полиция. Над 600 души (от общо около 8000 затворници) излежават присъди в българските затвори заради престъпления, свързани с движението по пътищата, като най-голямата група от тях са пияни и неправоспособни шофьори, както и такива, които шофират след употреба на наркотици.


Подкрепа от неправителствените организации


Иначе и Българската асоциация на пострадали при катастрофи, и Съюза на българските автомобилисти подкрепят премахването на знаците пред камерите. Владимир Тодоров от асоциацията заяви пред "Дневник", че организацията подкрепя това предложение. "Идеята е, че Законът за движение по пътищата важи 24 часа, 365 дни в годината. Не може да има предупреждение за проверки. Това е безсмислено. Има и друг негативен ефект, че винаги при знак за камери скоростта се намалява, след това се дава рязко газ и много често се случват инциденти. В Европа има две концепции - в половината държави камерите са обозначени, в половината не са обозначени. Има дори държави, в които камерите се слагат в цивилни коли, не са в полицейски коли и те не се обозначават."


Като безсмислен определи аргумента, че според Конституцията никой не може да бъде заснеман без негово желание, защото в основния закон се казва - освен, в случаите, предвидени в закон. Освен това има решения на Европейския съд по правата на човека, според които на обществени места, каквито са пътищата - всеки може да заснема и да бъде заснеман, допълни Тодоров.


Емил Панчев, който е председател на Съюза на българските автомобилисти, заяви, че е нужно да се поведе буквално война с пътните нарушители, за да намалеят катастрофите и по тази причина подкрепят промяната. От организацията обаче държат информацията на разположени камери да остане на сайтовете на съответните полицейски управления, за да има обществен контрол.


Важно е обаче санкциите да не падат пред съда.

Коментари (40)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Stavrogin
    Stavrogin
    Рейтинг: 826 Неутрално

    1000 лв за книжка са непосилна сума за много хора в малките населени места, , така че санкциите за тези, които си дават колите на неправоспособни е добра инициатива

    Отишло едно джудже при Веско Маринов за автограф и му казало: „Г-н Маринов, пораснах с вашите песни“.
  2. 2 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6626 Неутрално

    "И двете изменения - през 2015 г., когато бяха сложени знаците и сега, когато те се махат са на ГЕРБ"

    Законодателно безсилие

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  3. 3 Профил на Nimart
    Nimart
    Рейтинг: 3664 Весело

    "И я не знам, как требе да е, ама и така не е"!

  4. 4 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2027 Любопитно

    Както казват хората, цялата пара в свирката!
    Всичките действия на Борисов са или с оглед медийна шумотевица, или за да прикрият нещо важно!
    Досега ГЕРБаджиите не са вкарали никакъв законодателен акъл в действията си.
    Но пък на раята и харесва!

    I Want To Believe
  5. 5 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3601 Неутрално

    Що не дадат статистика за катастрофите от превишена скорост по магистралите и класните пътища. Те са минимални. Основните са в големите градове, при интензивен трафик. И се дължат основно на изнервеност и припряност на шофьорите. Поради кофти житейски проблеми. Може да се окаже психологическа помощ. И църквата може да успокоява. Една изповед действа отпускащо.

  6. 6 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2242 Неутрално

    От София до Варна ще излезе по-евтино със самолет.
    Да махнат безумните ограничения.
    Интересно ми е колко е средната разрешена скорост по пътя между два от най-големите града в България???
    Това е рекет!

  7. 7 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1205 Весело

    Не е рекет, а възвращаемост на инвестицията. Купуват се камери, а те не носят нищо. Сега ще се изплащат от данъкоплатеца превишил скоростта. Очаквайте камери и по автомобилите за да може да се реши проблемът с катастрофите при неправилно престрояване ;)

  8. 8 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1205 Весело

    А, кога изменения на закона за стоенето по пътищата? Като гледам снимката има не само движение по пътищата.... :)

  9. 9 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 2061 Неутрално

    Ако някой намери дрон, да го занесе в КАТ, техен си е, закупен е с лични средства. Мъкаааа мъка, купили си КАТ-аджиите със собствени пари дрон, ама го изгубили. Така, че ако някой намери дрон да им го върне, те собствените си пари са дали да могат да помагат на матряла с него, не за друго.

  10. 10 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2242 Неутрално

    Да разкарат 50% от бензиностанциите, заради тях има ограничения. Също да махнат кафетата, аз искам да се движа с 90, не да пия кафе.

  11. 11 Профил на ivanko77
    ivanko77
    Рейтинг: 515 Неутрално

    С една дума - тъпи! Това са промени, които не уважават нито съда, нито гражданите на тази държава.

  12. 12 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2242 Неутрално

    Всъщност основната функция на пътищата е да се предвижване по тях, а администрацията ги е превърнала в сергии. През няколко километра бензиностанция, заведения, коли втора употреба, череши, чаршафи, камуфлажно облекло, мед. Е79 е участъка. За всички тези неща има ограничения.

  13. 13 Профил на ivanko77
    ivanko77
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#10] от "hope":

    Не е точно до махането им, но не знам кой умник ги е съгласуване и разрешил без нормални ленти за ускоряване и подход към тях. Не е трудно и сега да се направят както трябва.

  14. 14 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2383 Неутрално

    А на бас, че катастрофите и загиналите по пътищата няма да намалеят.

    Даже и в бюджета повече пари няма да влязат, щото глобите почти не се плащат, нито се събират.

    Единствено съвестните шофьори нарушили някой знак ще плащат повече. Абсолютно безсмислие.


  15. 15 Профил на nqma zna4ka koi
    nqma zna4ka koi
    Рейтинг: 823 Неутрално

    Както колегите отбелязват - основна причина за тежки катастрофи - смешен път!!! А пардон "несъобразена с пътните условия скорост". Тръгваш по главен път Бургас -Варна с 2 платна същия минава през села и паланки за да могат да стават километрични задръствания като пресекат 5 човека отделно всеки си строи на главния път и хоп бием една табела 40 и всичко е ок! Хората не могат да карат 120 километра, на които средно през 2 километра има някакъв знак да не говорим за десетките черни пътища на които и знак няма ама някой като реши от главния път да завива ляв и се чуват как свирят гумите на другите отзад... Да не говорим и за броя на автомобилите...

  16. 16 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 6521 Неутрално

    Както колегите отбелязват - основна причина за тежки катастрофи - смешен път!!! А пардон "несъобразена с пътните условия скорост". Тръгваш по главен път Бургас -Варна с 2 платна същия минава през села и паланки за да могат да стават километрични задръствания като пресекат 5 човека отделно всеки си строи на главния път и хоп бием една табела 40 и всичко е ок! Хората не могат да карат 120 километра, на които средно през 2 километра има някакъв знак да не говорим за десетките черни пътища на които и знак няма ама някой като реши от главния път да завива ляв и се чуват как свирят гумите на другите отзад... Да не говорим и за броя на автомобилите...
    —цитат от коментар 15 на nqma zna4ka koi


    Трябва да се премахне "несъобразена скорост" и да остане само "по вина на пътя"!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  17. 17 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 2743 Неутрално

    Това за спирането от движение на автомобилите,чийто собственик ги е предоставил на друго лице,е много добро предложение.Не е тайна,че хората от един определен етнос никога не регистрират автомобила си на свое име.

  18. 18 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 1976 Неутрално

    До коментар [#15] от "nqma zna4ka koi":

    истината е ,че условията и анархията в България довеждат до хаоса и безхаберието на българския шофьор ,влизайки в Румъния ,всички почваме да спазваме тяхните правила и да се кара внимателно и с ограничения ,щото скъпо ,вземат книжка ,смъкват номера ,същото и в Гърция , същото и в Турция ,а тук като влезнат и техните шофьори ,сякаш им падат всички задръжки и всеки прави точно каквото се сети и кара с каквито си иска скорости ,що , щото няма полиция по пътищата ,а и да има ,няма закони ,да те заковат на място ,ако си пиян ,караш като джигит или си дрогиран , съдят те за 3 часа и лежиш на топло при манафите месец ,след това ще излезеш като мушичка ,а то сега какво , нищо .

  19. 19 Профил на zaggy
    zaggy
    Рейтинг: 8 Гневно

    Всичко това е добре, контрол трябва да има, особено над употребяващите алкохол и наркотични вещества.

    ОБАЧЕ, в момента както е закона, ако изтървеш да си подновиш шофьорската книжка навреме (дори с 1-2 дни) и те спрат за проверка - се водиш неправоспособен и ти спират автомобила от движение за 6 месеца до една година. Това ми се струва малко безумно.

  20. 20 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1205 Весело

    Да разкарат 50% от бензиностанциите, заради тях има ограничения. Също да махнат кафетата, аз искам да се движа с 90, не да пия кафе.
    —цитат от коментар 10 на hope


    Да, бе! Пука му на гербер за твоето време. Да не би да губиш неговото?

  21. 21 Профил на anlon
    anlon
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Наскоро си смених книжката. Оказа се, че срокът за издаване на новата е един месец ( откъде да знам), а ми оставаха 20 дни до изтичането и. Преди с бележката, че чакаш издаване на нова книжка не ти създаваха проблеми, дори и след изтичането на валидността на старата - сега не е така. Наложи се да платя бърза услуга. Остави парите, ами се наложи да се редя втори път по опашките.
    Без да има събираемост на глобите, полза от увеличение на санкциите няма.

  22. 22 Профил на sha16312238
    sha16312238
    Рейтинг: 235 Неутрално

    Тия промени не са заради пътна безопасност а да се стрижи овчия народ

  23. 23 Профил на sha16312238
    sha16312238
    Рейтинг: 235 Неутрално

    Някой може ли да каже що за малоумщина е това изтекла книжка - направо углавно престъпление.... Как може заради изтекъл документ да спират автомобил от движение? От6 до 12м. ....? Еб@ти територията дива.... Да се чувстваш като престъпник и семейството да се чуди какво да прави...

  24. 24 Профил на sha16312238
    sha16312238
    Рейтинг: 235 Неутрално

    Тоя плазмодий цв цв да си гледа физкултурата , че явно правото е висока топка за него!

  25. 25 Профил на r3tro
    r3tro
    Рейтинг: 239 Неутрално

    Ех тази милиционерска хранилка край няма. Обаче понеже е по-трудно да се работи и това е резултата. Днес пред мен един моторист направи поне 2 нарушения. На 20 метра стояха двама униформени пак с мотори. Естествено нямаше никаква реакция. Странно някак имат избирателна пропускливост нашите КАТ-аджии.

  26. 26 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 1050 Неутрално

    и какво значение има,че е противоконституционно-щом ББ е казал-веднага става закон.

  27. 27 Профил на sha16312238
    sha16312238
    Рейтинг: 235 Неутрално

    Нашите "умни" дупетати незнам с каква овча мисъл ги мислят тез закони... Няма ли юристи из тия 240 говеда? Всеки следващ парламент все по неграмотен и некъдърен , и ние най-упоритите, които останахме в тоя разграден двор ще доживеем светлото бъдеще... 💀💀💀

  28. 28 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2242 Неутрално

    Ако караш без валидна книжка, глобата е малка. Проблема е, че нямаш никакви застраховки.

  29. 29 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 1021 Неутрално

    До коментар [#24] от "sha16312238":

    Правото е висока топка за всички от родната милиция. Познат юрист получи снимка и акт за превишена скорост, като автомобила не бил управляван от него. Оспори акта в съда с въпрос "с какво сертифицирано средство сте регистрирали нарушението". Оказа се, че камерата няма протокол от лаборатория и тест репорт, че е контролно средство. Взе си книжката и им каза "когато започнете вие да спазвате законите, ще ги прилагате върху гражданите."
    Е, после ЦвЦв или някой друг малоумник се сети да ги сертифицира.
    Не оправдавам никой нарушител на закони, включително и ЗДП, но давам примера за това, че тези милиционери не могат един чеп за зеле да одялкат, един закон грамотно да приложат.

  30. 30 Профил на canuck99
    canuck99
    Рейтинг: 616 Неутрално

    Да бяха поне разрешили завоя надясно при червен светофар, та да улеснят движението в градовете.

  31. 31 Профил на nonsense
    nonsense
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Милицейска държаваа. Чудят се откъде и как да вкарат лев във бюджета, че да си изработят заплатите. Всеки тъпак застанал на хранилка в някоя държавна администрация, как няма да приемат шибаните закони

    shut up retard
  32. 32 Профил на proizvoditel
    proizvoditel
    Рейтинг: 800 Неутрално

    Дали в анализите на КАТ има едно регистрирано произшествие по вина на пътя? Ами със сигурност няма, защото на органите от над 10 г. устно е наредено да не издават протокол за ПТП без акт на един от двамата водачи, с което определят както вината така и виновния. Как тогава от информацията в КАТ ще се направи задълбочен анализ? Случи ми се да ударя картера на моят фиат 2 пъти в рамките на 1 година. Първо попаднах на пътна неравност по паважен път във Велико Търново и ми изтече маслото. Извиках пътна полиция да ме дадат протокол за ПТП, защото имах пълно авто каско, а застрахователя изискваше протокол. Полицаите ми заявиха, че имат устно нареждане да не дават протокол без акт за да не бъде съден собственика на пътя, което означава, че трябва да ми измислят някаква вина. След няколко месеца карайки зад един тролейбус в Русе попаднах в издълбано от двете страни метално съединение на мост с дълбочина и ширина около 30см. Отново ми изтече маслото. Стигнах до шефа на КАТ, който ми обясни, че въпреки необозначения ремонт на пътя, аз съм си бил виновин, защото не съм карал със скорост, която да ми позволи да спра в рамките на видимостта. В непринуден разговор ми заяви, че имали такова разпореждане от София.

  33. 33 Профил на cnu44483672
    cnu44483672
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Проблема е че няма контрол. Да дойде Бойко ще го кача в мойта кола ще му покажа къде е проблема. Няма контрол това е истината. Каквото и да си говорим, куцо кьорааво и скатао се качило на кола. Полицая стой и гледа и нищо. Да не говорим за скорост, аз карам с 90 а той тръгнал да ме изпревара. Къде си тръгнал ей? Когато всяко нарушение се таксува а не само превишена скорост тогава всичко ще е наред.

  34. 34 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2242 Неутрално

    До коментар [#32] от "proizvoditel":

    В София има един мост по който станаха над 100 ПТП -та по вина на огромните дупки по него. Коли по тавани, тирове. Категорично беше ясно каква е причината. Шест лентов път, никой не ката с 50, произшествията категорично не са заради лед и сняг.
    Изпаднали ауспуси, скъсани гуми, кратери, но-най често единия набива рязко спирачки и човека след него го удря или избягва удара и се озовава по таван. Става въпрос за моста на бул. Владимир Вазов, никой не можа да ги осъди, точно по същата причина.знам го от превозвач, собственик на голяма фирма, пострадал на това място няколко пъти.

  35. 35 Профил на Mia san Bayern!
    Mia san Bayern!
    Рейтинг: 425 Неутрално

    Особенно сега с началото на лятото и магистралите към морето трябва да са нащрек ;)

    DANKE JUPP,DANKE BAYERN!
  36. 36 Профил на proizvoditel
    proizvoditel
    Рейтинг: 800 Неутрално

    Защо някой карал в насрещното? Излизам от летището на Стара Загора. Знаците противоречиви и вместо към Бургас потеглям към София. Пътувал съм поне 30 - 40 минути без да срешна отбивка, на която да тръгта обратно към Бургас. Това са ни царските, Станишевите и Бойковите прехвалени магистрали. За да има какво да се краде магистралага стана връзка между областни градове, а не път за движение на хората, през чиито населени места минава. Така ако магистралата минава покрай дома ми, може да се наложи да пътувам над 50км. за да намеря място, където да се включа в нея. Ами за какво тогава ми тровят въздуха и не ми плащат. Вижте участъците строени преди да дойде царя - навсякъде където има населено място има отбивки. Днес по магистралите ни много хора карат в насрещното платно, а разни тъпи журналисти вместо да вникнат в проблема се надпреварват да ги хулят в сутрешните телевизионни блокове. Карането в насрещното наистина поражда почти сигурни тежки катастрофи, но огромното вина е на тези които са строили тези пътища и държавата е длъжна да си оправи делата на крадците.

  37. 37 Профил на proizvoditel
    proizvoditel
    Рейтинг: 800 Неутрално

    До коментар [#7] от "puknatastotinka":

    Освен купуването на камери дето не се изплащат си купиха и контролни автомобили, в които не може да се монтират камерите, защото стъклата размазвали снимките. Такава корупция ги тресе тия органи, ама тя рибата се вмирисвала от главата.

  38. 38 Профил на ivalina_shu
    ivalina_shu
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Внимавайте, тъй като сне снемат табели на пътя и заради изтекъл срок на СУМПС - ако сте забравили да го подмените. Счита се, че това право е срочно. В момента такава е практиката не само на административните съдилища, но и на върховните - ВКС/ВАС.

  39. 39 Профил на touchthis
    touchthis
    Рейтинг: 373 Неутрално

    Тва за наркотиците е малоумно! Под наркотици спада и марихуаната - което е още по голяма малоумщина. За пореден път закона слага под общ знаменател - наркомани с нормални хора употребяващи канабис. А най голямата малоумщина е че тестовете за употреба на марихуана - засичат употреба дори предния ден - ама човек може да си е напълно трезвен днес. Въпреки това трябва да лежи ли? Всъшност тоа закон пордължава да гали с перце употребата на алкохол зад волана. В Чехия "тавана" е 0.0 промила в кръвта. В Унгария 0.2. При нас все още е 0.5. Статистиката също е красновречива най много сериозни проишествия стават след употреба на алкохол. Няма логика!

  40. 40 Профил на dokoro
    dokoro
    Рейтинг: 559 Неутрално

    За неправилно изпреварване, несъобразено с пътната обстановка, в стил " голям съм пич, тия що карат в колона, я да взема да се мушна напред преди завоя, все някой тъпак ще ме пусне" - затвор!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK