Как се взима книжка по света и къде е България

Как се взима книжка по света и къде е България

© Анелия Николова



Поредният скандал с купени книжки в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) роди, както обисновено, нови идеи за реформа на системата за получаване на правоспособност за управление на автомобил.


Сега обучението става в частни школи, като цените започват от около 350 лева. Минават се 40 часа по 45 минути теория в два модула – общо устройство на автомобила и безопасност на движението по пътищата. Кормуването, с кола на школата и инструктор, е минимум 31 учебни часа.


Преди да се получи книжка, трябва да се издържат успешно изпити по теория (листовки) и практика (шофиране), които се полагат пред служители на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Скандалът, свързан с подкупи в агенцията през 2015 година, беше за уреждане на минаването на листовки. След като стана ясно организацията на схемата бяха въведени промени - изпитите по теория да се полагат само в кабинети на изпълнителната агенция "Автомобилна администрация".




Арестите този месец са заради купуване на практическия изпит от хора, които нямат нужните умения. В момента се дискутират варианти за промяна на организацията. Чуват се идеи както за поемане на цялата подготовка от държавата, така и за прехвърлянето на изпитите към частни фирми. Мисли се също кандидат-шофьорите сами да избират маршрута, по който да карат на изпита.


"Дневник" реши да провери как е организиран процесът за взимане на книжка в страни от Европа и не само. За целта се допита до свои читатели в различни части на света.


В Австрия може да се положи изпит на няколко езика


В Австрия организацията за получаване на книжка е сходна с българската. Подготовката се извършва в частни школи, като теорията се взима за две седмици, ако е избран експресен курс и месец, за такъв с нормална продължителност. Теоретичният изпит се полага на компютър, като освен на германски може да се вземе още и на английски, хърватски, словенски или турски.


Има определени часове за кормуване с инструктор, като съществува и възможност, срещу допълнително заплащане, познат, или роднина на кандидат-шофьора, да се регистрира в школата и с нейна кола двамата да продължат да карат колкото е нужно.

Как се взима книжка по света и къде е България

© Цветелина Белутова, Капитал


Изпитът се полага като в България, като представителят на държавата, седи отзад и дава указания накъде да се кара. Инструкторът е до шофьора. Изпитът е доста по-мащабен от българския, като включва шофиране в града, на магистрала и паркиране. Курсът струва около 1500 евро.


В Белгия можеш да се учиш на своя кола


В Белгия освен в частна школа, можеш да се учиш да караш на твоя кола, или на такава на роднина, или приятел. Изискването е на нея да има знак ''L" или "А", а до кандидат-шофьора да седи водач с поне три години опит. При изборът на този начин на подготовка, застраховката, на ползваната за учебна кола, поскъпва.


Във Франция часовете по теория не са задължителни


Във Франция няма изискване за задължителни часове по теория. Допустимо е подготовката да се прави и в домашни условия. Полагат се периодични изпити пред частна автошкола и оттам решават, кога да допуснат курсиста до изпит.


Как се взима книжка по света и къде е България

© http://ranacarsbooking.com


След усвояване на теорията се минава към кормуване. Всички изпити се провеждат от държавна институция. Практическият изпит трае около 10-15 минути.


Трудни листовки и дълго кормуване в Германия


В Германия обучението се извършва в частни школи, като теорията се изучава в рамките на 12 двойни часа по 90 минути. Кормуването е минимум 12 учебни часа по 45 минути, като се включва шофиране в града, извън града, на магистрала и по тъмно.


Реално, за да си добре подготвен, е нужно да вземеш 35-45 часа кормуване, казва преминали през процедурата. Задължително се минава и курс за оказване на първа помощ. Целият курс е с продължителност 2-3 месеца.


Как се взима книжка по света и къде е България

© http://www.paramountdriving.com/


Листовките са много тежки, като сред тях има и изчислителни, например да се сметне спирачен път, товароносимост на осите и т.н. Въпросите са общо 30.


Изпитите се организират от частните организации TÜV и DEKRA, които в Германия са отговорни за всички технически прегледи на автомобили. Изпитващите нямат право да са инструктори в някоя автошкола.


Практическият изпит се полага с кола на школата, в която е минало обучението. Присъстват инструкторът и изпитващият. Кормуването е 45 минути, като често, преди да започне същинската част, кандидат-шофьорът трябва да провери нивото на маслото, водата, или налягането в гумите.


Цените на курсовете варират според града, като са между 1000-1500 евро.


Всеки нов водач има две години изпитателен срок, през които ако извърши едно сериозно нарушение или две дребни, трябва да мине през допълнително обучение и изпитателният срок се удължава с още 2 години.


В Испания предварително е ясно трасето за изпита


В Испания курсовете са като в България, като подготовката е в частни школи, а изпитът се полага пред КАТ. Не е задължително да се ходи на курсове за теорията.


Няма изискване за часове кормуване, за да се яви кандидатът на изпит. Часовете на пътя се плащат на блокове - 10, 15, 20, 30 часа, като всеки преценява колко кормуване му е нужно.

Как се взима книжка по света и къде е България

© Георги Кожухаров


Теоретичният изпит е от две части с общо 30 въпроса. Едната е с въпроси свързани със скорост, маневри, знаци, а втората с глоби, първа помощ и поддръжка на автомобила.


Изпитът по кормуването се провежда в определени райони, като всеки знае къде ще кара. Практика е учителят да разведе курсиста из зоната, където ще е изпитът.


Няма задължително каране на полигон, но част от школите имат собствени такива, където се отработват резки маневри и спиране.


В САЩ е допустимо да се подготвиш сам


В САЩ в различните щати има различна организация на процеса за получаване на книжка, като в повечето от тях можеш да се явиш на изпит и без е преминавано обучение в автошкола. Това важи както за теорията, така и за шофирането. В американския КАТ (Department of Motor Vehicle - DMV) се подава заявление, плаща се такса от 29 долара и веднага кандидатът може да се яви на изпит по теория. Примерните казуси се решават на компютри. Разрешени са до 6 грешки, като по оценка на българи, взели книжка там, въпросите са много елементарни


Всеки кандидат има право на три явявания. Отговорите се проверяват на място и при взет изпит се насрочва дата за практическата част.


Изпитът по кормуване става с колата на кандидата. Правят се 5-6 кръгчета в квартала на школата, основно за да се види, че водачът се съобразява със знаците и се ориентира в пътната обстановка. В някои щати, задължителна част от изпита е обръщане с три движения и паркиране.


Има и вариант кандидат-водачът да бъде обучен в автошкола. Курсът продължава около месец. Взимат се 24 часа теория и още толкова кормуване. Цената е 400-500 долара.


В Австралия има три временни и една постоянна книжка


В Австралия също няма задължителни курсове, но обучение предлагат и професионални шофьори. В страната има четири вида книжки - учебна, червена условна, зелена условна и неограничена. Всеки може да отиде и да си извади "учебна" книжка, като условието е да има навършени 16 години и да мине изпит с листовки на компютър.


Как се взима книжка по света и къде е България

© http://woodstockdrivingschool.com/

С този документ се разрешава управление на кола, но задължително с придружител, който има неограничена книжка. Другото ограничение е да се кара с до 90 км/ч.


След поне една година с учебна книжка може да се вземе червена условна, но преди това се полага практически изпит. Той е подобен на българския – шофиране в градска среда, паркиране, обратен завой с 3 маневри и т.н. С червената условна книжка вече водачът може да кара без придружител, но пак с до 90 км/ч.


След минимум една година с червена книжка, може да се кандидатства за зелена такава, която се получава след минат тест за рефлекси, който се прави на компютър. Шофьорите със зелена книжка вече могат да карат с до 100 км/ч.


След две години със зелена книжка, водачът има шанс да изкара неограничена книжка, след като мине компютърен тест с листовки.


Всички изпити се полагат пред държавна агенция - Roads and Maritime Services.

Коментари (65)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1307 Неутрално

    Баджанака имаше една раздрънкан 20-годишен Опел (Вектра), която продаде на едно полуграмотно цигане за 800 лева. Като седна зад волана и подкара колата, цигането ме шашна с маневрите и майсторското управление на колата. Как е минало теорията не знам, но кормуването му със сигурност е било по-добро от на много вишисти!!!

  2. 2 Профил на classicc
    classicc
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Според мен във всеки практически курс трябва да се отиде на полигон и да се покаже на живо спирачния път на едно превозно средство (удвоява са при 50% по-висока скорост). Така много катастрофи ще се избегнат, защото повечето хора не знаят да спазват дистанция, а спирачния път при 40, 60 и 90 е мнооого различен.

  3. 3 Профил на lone wolf
    lone wolf
    Рейтинг: 974 Неутрално

    До коментар [#1] от "Дедо Либен":

    Ще ме изненадаш, ако кажеш че си виждал цигане в учебна кола!

    Да разлая троловете!!
  4. 4 Профил на 0bi
    0bi
    Рейтинг: 571 Неутрално

    До коментар [#1] от "Дедо Либен":

    "...кормуването му със сигурност е било по-добро от на много вишисти."

    Да си файтонджия не е нужно висше образование.

  5. 5 Профил на patrokalche
    patrokalche
    Рейтинг: 690 Неутрално

    Тези сравнения да безмислени. На българите ни липсва курса за манталитета, добрите обноски и съобразяването.

  6. 6 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1045 Неутрално

    То винаги е било ясно че в УСА се взима най евтино и бързо книжка.Причината е че в 90% от населените места не е възможно да съществуваш без автомобил,а какво е нивото на шофьорите не ми се говори🤣Да не говоря че и комършал(професионални)книжки се взимаха до преди без да си сядал зад волана на камьон(ТИР).

  7. 7 Профил на Stavrogin
    Stavrogin
    Рейтинг: 824 Неутрално

    Баджанака имаше една раздрънкан 20-годишен Опел (Вектра), която продаде на едно полуграмотно цигане за 800 лева. Като седна зад волана и подкара колата, цигането ме шашна с маневрите и майсторското управление на колата. Как е минало теорията не знам, но кормуването му със сигурност е било по-добро от на много вишисти!!!
    —цитат от коментар 1 на Дедо Либен


    хаха доста ме разсмя, първо, затова, че считаш, че висшето образование ти дава предимство в усвояването на шофирането и второ, че уменията да шофираш са свързани с имането или нямането на книжка, ако не се лъжа във Ф1 имаше пилот, който не бе минал шофьорския курс

    Отишло едно джудже при Веско Маринов за автограф и му казало: „Г-н Маринов, пораснах с вашите песни“.
  8. 8 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3167 Весело

    До коментар [#6] от "angeles":

    South Central or Glendale? 😇😱

  9. 9
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  10. 10 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1328 Неутрално

    Сравнението с другите държави е направо смешно, защото там на никой от изпитваните не би му минало през ума да лъже, преписва или даде подкуп, защото ще го съсипят. У нас, където всеки знае как да мине метър и всеки отсреща е готов за един дневен надник да го пусне, нещата са коренно различни.

  11. 11 Профил на Weingro
    Weingro
    Рейтинг: 828 Весело

    За пръв път научавам за "германски" език. Знам в някаква степен немски, но ти в друга работа.

  12. 12 Профил на Batezuzi
    Batezuzi
    Рейтинг: 573 Неутрално

    С тия катастрофи взимането на шофьорска книжка в България трябва да се усложни, но успоредно с това има нужда да се преразгледат знаците, подобри маркировката и техническите прегледи да станат реални. В момента КАТ само събира пари за бюджета

  13. 13 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 1380 Весело

    До коментар [#11] от "Weingro":

    Германски езици са немския, холандския, английския, датския, шведския, норвежкия и исландския. Очевидно се има предвид, че в Австрия може да държиш теоретичния изпит на всеки един от тези езици.

    Граждани, не хранете трола. Минус, удивителна и да плува!
  14. 14 Профил на v_l
    v_l
    Рейтинг: 431 Неутрално

    У нас с книжките е като с всичко друго ... повечето хора смятат, че правилата са за балъци и не важат за тях, съответно карането на кола и спазването на правилата за движение са две напълно различни неща и е някак си много тъпо да можеш да караш кола, пък да не ти дават книжка заради някакви правила, които и без това никой не спазва ... нал'тъй ;-)

  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  16. 16 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 523 Неутрално

    Не е проблемът в обучението, а в контролът след това.
    Моя синковец в САЩ минал покарай някаква бабка с таратайка с 80 по булеварда. Бабката звънва на тяхната Traffic Police и след 15 дни беше пред съдията. Съдията го питал признавате ли се за виновен, адвокатът го посъветвал да каже Да. Съдията го глобил $125 и предупреждение за по-високо наказание следващия път. Кат излезли питал ами ако бях казал НЕ ами щяха да викнат бабката подала сигнала щяха да намерят записи от камери и най-малкото -1 месец затвор.
    И сега да видиш как спазва и знаците и скоростта

  17. 17 Профил на Pandipool
    Pandipool
    Рейтинг: 666 Неутрално

    До коментар [#16] от "ЙЕИ":

    Това е начина иначе оправия няма!

    Вчера имаше някаква тежка катастрофа на Тракия и отдолу в коментарите една се възмущаваше на това как като карала с 200 и някакви, "на които колите не могат да вдигнат 200 и пречили"..

  18. 18 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10842 Неутрално

    Не е проблемът процедурата, проблемът е, че в България тя е пробита отвсякъде...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  19. 19 Профил на Handy
    Handy
    Рейтинг: 796 Неутрално

    В България всичко трябва да започне отначало във всяко отношение, но преди всичко - в образованието, където сега се отглеждат невежи диваци

  20. 20 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7049 Неутрално

    Къде сме ние - първенци в корупционните схеми - в обучението няма съществени разлики

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  21. 21 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1073 Неутрално

    Сащ, два дена четене на правилника. 30 минути изпит на компютър в "КАТ". След 5 минути проверка от машина, резултатите са готови и се отива на полигона. Излизане на път, след 30 метра влизане в паркинг. Предно перкиране, задно паркиране. Толкоз.
    И един куриозен момент. Инсруктора ми се извиняваше и искаше да отложим изпита, защото всички автоматици били по задачи, а дежурния в сервиз. Имало само автомобил с ръчна скоростна кутия (как изобщо е останал такъв автомобил в америка, не знам). Аз му се усмихнах и викам - давай я! Той ме гледа странно. Сядаме, колани, мигачи, първа втора, трета, завой със лека спирака, съединител и минаване на втора едновременно, първа, паркиране, задна, паркиране, първа със съединител и спирачка, изключване, ръчна. Инструктура ме гледа с влюбен поглед на фенка на бързи и яростни и казва - Ти да не си състезател?!!?
    Аз вътрешно ще се насера от смях и гордо заявявам - У нас всички сме състезатели!
    После се замслих, колко е вярно, в уви смисъла!

  22. 22 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2473 Любопитно

    "Листовките са много тежки, като сред тях има и изчислителни, например да се сметне спирачен път, товароносимост на осите и т.н. Въпросите са общо 30.”

    За професионална книжка ок, но за категория B за какъв дявол?

    I Want To Believe
  23. 23 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1598 Неутрално

    В Германия да вземеш книжка наистина е сериозно занимание, изпитите са тежки, а изпитващите много взискателни. Казвам го като човек, който се е явявал на изпити и в България, и в Гермнаия и няма нищо общо. В тази връзка ми се струва, че една немска книжка "тежи" за новаците шофьори повече от българската. Разликата идва и от това, че у нас се смята за важно да вземеш книжката, а после как ще караш, все тая.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  24. 24 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 2213 Разстроено

    Брях, тия сега ли се сетиха и осъзнаха че има проблем с книжките и поведението на шофьорите в БГ. Ми тези катастрофи които стават от години и които ни изстреляха на космически висини в черните класации не им ли подсказаха нещо си? Божеееее какво безхаберие цари в различните БГ администрации какво чудо!

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти!
  25. 25 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 592 Неутрално

    Като се заговори за махане на знаците за камерите половината народо-население се противопостави. Хората си искат да карат със 70 в града и 110 извънградско, ама айде да го премахнем лека-полека това.

  26. 26 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2869 Неутрално

    В България изпита трябва да се провежда на четири ракии, защото много карат пияни и трябва да се знае как реагират. Контрола да се възложи на Светия синод, който след катастрофа ще обслужва комплексно клиентите.

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  27. 27 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 885 Неутрално

    Интересна статия, главно с коментарите под нея. Много впечатляващо е как всички сме съгласни че основният проблем у нас не е толкова свързан с начина на получаване на книжките, а с манталитет на шофьорите и със спазването на законите.
    Всъщност нашият манталитет е валиден в България, като излезем навън всички ставаме много законопослушни. Явно не сме чак толкова различни или по-лоши от останалите народи.
    Мисля че в огромната част от населението има единодушие в това отношение. Въпросът е да се наложи спазване на съществуващите закони (те са си достатъчно добри, нали са хармонизирани с тези в останалите европейски страни), и то не само свързаните с движението по пътищата.
    Както казва колегата по-горе - изпреварил си бабката с превишена скорост в града, тя се обадила в полицията и в рамките на 2 седмици следва реакция от държавата. На кой телефон трябва да се обади човек у нас за да разчита на такава реакция ? Въпросът ми не е към форума, а към държавните органи на които това е работата.

  28. 28 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 1107 Неутрално

    Доори и за хора БЕЗ шофоьорски курс е ясно, че на червено не се минава, че изпреварване на непрекъсната линия е забранено, че има ограничение на скоростта в населени места и извън тях... С др. думи 90% от ПТП НЕ стават от НЕзнание или от купената книжка, а от трайна нагласа за БЕЗнаказаност, наглост и незачитане на околните, което е функция от корупцията в МВР и Съда. Тук разни школи и дребни корумпирани мишооци от ДАИ са никой.

  29. 29 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Би било интересно да се сравни обучението по кормуване с броя на загиналите при катастрофи в отделните държави.
    Макар, че то не е единственият критерий.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  30. 30 Профил на sylvester
    sylvester
    Рейтинг: 477 Неутрално

    Проблемът не е в процедурата за взимане на книжка. А в манталитета, възпитанието и културата на хората, които неща, освен всичко друго, определят и поведението им на пътя. Да мъдрим дали да променим режима за взимане на книжка е толкова безсмислено, колкото да вярваме, че референдумът на Слави ще ни донесе "по-хубави депутати".

  31. 31 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4524 Любопитно

    В Австралия е най-гадно, като, че ли... ;-)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  32. 32
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  33. 33
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  34. 34 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1216 Любопитно

    До коментар [#17] от "t0d0":Какво ще стане,ако курсистка си вдигне левия крак?
    ще отпусне спирачката.
    Какво ще стане,ако курсистка си вдигне десния крак?
    ще отпусне газта.
    Какво ще стане,ако курсистка си вдигне и двата крака
    ще вземе книжка.

  35. 35 Профил на groznik90
    groznik90
    Рейтинг: 664 Неутрално

    корумпираните в тази сфера са за затвор! като даваш книжка на някой ей така произвеждащ потенциален убиец на пътя! не е шега работа тва и не бива да се прави компромис

  36. 36 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9050 Неутрално

    Първи по корупция, но иначе Борисов е с най-високо доверие. Да се чуди човек на акъла ни.

  37. 37 Профил на swinging_pigs
    swinging_pigs
    Рейтинг: 403 Неутрално

    Копи Пейст закона на Австралия...
    И копи Пейст закона за поименните застраховки/Автомобил+Водач/ от Великобритания(не знам как е по-света и другите държави в Европа) .
    Не може всеки да се качва в каквато си иска кола и да кара.200-300-500 коня..трябва да караш Единствено колата за която си платил застраховка.
    Така ще се регулират доста от нещата.

  38. 38 Профил на swinging_pigs
    swinging_pigs
    Рейтинг: 403 Неутрално

    До коментар [#25] от "blaf":

    В голяма заблуда си за правата който имаш.
    Ако полицята се размърда ще направи много повече,отколкото да се крие по храстите.
    Никъде по света няма такава практика.
    Преди да влезе в сила определен закона,трябва да се мисли.
    Когато въведоха закона за постоянно вкл. светлини ...точно с идеята ,че ще намалеят катастрофите.
    След 1-2 години защо не го премахнаха.
    КАТ,МВР,ДАИ,АПИ,...+Правителството...са структури който не функционират правилно.

  39. 39 Профил на swinging_pigs
    swinging_pigs
    Рейтинг: 403 Гневно

    Проблемните участъци...Русе,Кресна,"Хемус" отдавна трябваше да са еднопосочни участъци.Риска да срещнеш джигит в насрещното е 0-ев.

    Държавата е дълга 500 и широка 200-300км.
    Голямо ядене на асфалт...голямо крадене.
    Но всеки от посочените по-горе институции не е направил нищо през годните.

  40. 40 Профил на rxq14525329
    rxq14525329
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Е, и у нас теорията не само не е задължителна. Знам автошколи, които изобщо не провеждат теоретични занятия. Но като си вземеш листовките, ти предоставят картон, в който да се разпишеш, че си посещавал 40 часа теория!!!
    Е, разбира се, те са включени в цената от 700 лв.!!! Нищо, че никой не ти ги провежда!?

  41. 41 Профил на primerno
    primerno
    Рейтинг: 435 Неутрално

    До коментар [#23] от "Cassi":

    Защо си карал курсовете и в двете страни, можеше просто да си смениш българската книжка с немска

  42. 42 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1172 Неутрално

    Някога минавахме психо, имаше часове кормуване на полигон. Изпита беше теория, допуснат ли те до полигон трябва ди изкараш и него и ако изкараш те допускат до изпит в града

  43. 43 Профил на joro112
    joro112
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Нещо не сте в час? Всички страни са актуализирали съдържанието на изпитите по теория съобразено с изискванията на Директивата на ЕС. Състои се от два модула, като рълвият е листовка, а другият е виртуален изпит за умения и поведение.Така практическия изпит не е толкова важен, защото вече е проведен такъв със симулатор.Представлява видеоклипове тестващи уменията и поведението на изпитваните да наблюдават поведението на останалите на пътя и дали реагират адекватно на промените в поведението и ситуациите на пътя. Липсата на тези умения при българските водачи на МПС е причина за слабата квалификация довела до жертвите по пътищата в пъти повече от други страни на милион жители. България е едиствената страна с условие за диплома за обучение, изпити и поръчка на свидетелство за управление на МПС?

  44. 44 Профил на joro112
    joro112
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Нещо не сте в час? Всички страни са актуализирали съдържанието на изпитите по теория съобразено с изискванията на Директивата на ЕС. Състои се от два модула, като рълвият е листовка, а другият е виртуален изпит за умения и поведение.Така практическия изпит не е толкова важен, защото вече е проведен такъв със симулатор.Представлява видеоклипове тестващи уменията и поведението на изпитваните да наблюдават поведението на останалите на пътя и дали реагират адекватно на промените в поведението и ситуациите на пътя. Липсата на тези умения при българските водачи на МПС е причина за слабата квалификация довела до жертвите по пътищата в пъти повече от други страни на милион жители. България е едиствената страна с условие за диплома за обучение, изпити и поръчка на свидетелство за управление на МПС?

  45. 45 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1360 Неутрално

    МЕТОДИЕВ КАЗА:

    "Прости сте и аз съм прост, затова се разбираме!"
    Обаче забрави, че между простите има и тъпаци, за себеси знае, но не му беше удобно да продължи, затова се ограничи с изявления и подробност за някъв лош "мат'риял"

  46. 46 Профил на NikB
    NikB
    Рейтинг: 467 Неутрално

    90% от писалите тук не биха могли да сметнат спирачен път. 50% от същите не знаят кое влияе на спирачния път.

  47. 47 Профил на zle_platen_trol
    zle_platen_trol
    Рейтинг: 1512 Неутрално

    Книжки се купуват, защото се продават. Ако всички по веригата спазват закона и си вършат съвестно работата и тук ще стане, както е навсякъде по нормалния свят.

  48. 48 Профил на joro112
    joro112
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Министрите на МОН и транспорта носят отговорност за некачествените изпитни стандарти , от което следва слабата квалификация на българските водачи на МПС и жертвите по пътищата .ЗДвП,чл.152,153.Не случайно министър Московски прехвърля своята вина върху обучаващата фирма. Не разрешават обучение на собствено МПС , защото тогава няма кого друг да обвинят?

  49. 49 Профил на joro112
    joro112
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Министрите на МОН и транспорта носят отговорност за некачествените изпитни стандарти , от което следва слабата квалификация на българските водачи на МПС и жертвите по пътищата .ЗДвП,чл.152,153.Не случайно министър Московски прехвърля своята вина върху обучаващата фирма. Не разрешават обучение на собствено МПС , защото тогава няма кого друг да обвинят?

  50. 50 Профил на Антикомунист и антиГЕРП
    Антикомунист и антиГЕРП
    Рейтинг: 715 Неутрално

    "Кормуването е 45 минути, като често, преди да започне същинската част, кандидат-шофьорът трябва да провери нивото на маслото, водата, или налягането в гумите."

    Яко, а? Руса кака, караща Х6 знае ли как да провери маслото или да сипе течност за чистачките?

    Аз карах шофьорски курс зимата, Лада 5-ца. Моето мнени е, трябва всички кандидат-шофьори да имат зимно каране; каране и спиране на полигон на лед с летни и зимни гуми (за да видят разликата, щото бай ви Ганю яко джара с 10-годиншни летни гуми в кишата и снеговете, ама гумите са по 10 лева ;) ) Освен това в изпита да се изисква смяна на спукана гума с резервна за по-малко от 10 минути!

    Бъдещата устойчива енергетика ще е симбиоза между ядрени генериращи мощности и ВЕИ. Ето защо е важно да се построи безопасната АЕЦ Белене възможно най-бързо!!!
  51. 51 Профил на oziris
    oziris
    Рейтинг: 1829 Неутрално

    Просто е нужно застрахователните премии да са индивидуални. Ако шофьорът има нарушения, плаща много повече, понякога 2 пъти повече, докато примерен шофьор плаща по-ниска премия с годините. Така дори и невъзпитани иначе шофьори отрезняват и започват да спазват правилата. Разбира се пътна полиция също трябва да си върши работата, както и камери на много места.

  52. 52 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 954 Неутрално

    Не трябва да е трудно вземането на книжка,трябва ушевците да си вършат работата,като си вършат работата няма да има талибани по пътищата.
    И по 5000 въпроса да сложат и 10 000 лв да я направят докато има корупция ефекта ще една голяма кръгла НУЛА!
    Само,че въпроса опира до съдебна реформа а герберугите тая работа вече са я "свършили"

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  53. 53 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2094 Неутрално

    Малко грешно се фокусирате на "взимането" на книжка. Самото взимане нищо не прави за това да се научите да карате. Аз имам професионална книжка от БГ но и от 30 години карам в САЩ и сина ми взе книжка тук.
    Взимането на листовките в САЩ не е проблем. Можеш да ги вземеш и на собствения си език. Въпросите не са трудни. С един ден четене ще ги изкараш. Не ти трябват школи нито инструктори.
    Ако си на възраст веднага сядаш да направиш едно кръгче около КАТ с изпитващия и с твоята си кола и това е.
    САЩ са една от най-безопасните държави за каране с най-малко жертви на пропътуван километър. Това е така не защото изпита е труден или трябва да е труден а заради начина по който младите взимат книжки. Най-опасната група са тийнеджърите и много, много старите. В САЩ се кара от 15г до 85, 90 ако можеш.
    На старите просто им взимат книжките защото не могат да виждат вече. Винаги е драма и голяма борба. Това е психологическия край на живота за Американца - когато му вземат книжката за старост.
    При тийнеджърите е друго. Там желанието да се изфукаш и да направиш впечатление, както и липсата на опит е причина за проблемите.
    И как е оправен този проблем? Много умно. След като хлапака изкара листовката му дават "Разрешене за каране" . Трябва да вземе 2 часа с инструктор когато и където си поиска. След което трябва да кара 6 месеца с придружител. Това обикновено е майка или баща или по-голям брат сестра. И къде обикновено караш - ами до училище до магазина - там където след като вземеш книжка ще караш най-често. Така научаваш пътя където ще караш 90% от времето. Трябва и 3, 4 часа да караш на тъмно и в дъжд или сняг . Нарая баща ти подписва че си ги карал тези часове и с колата си отиваш на изпит за кормуване. Изпитващият гледа дали се чустваш уверен и как караш като цяло. Мисля че почти 90% взимат книжка от първия път. НО!! Това не е краят. На книжката ти пише че е пробна за една година. Което значи че нямаш прави да вози други хора без книжки или по-млади от 21г. Нямаш право да караш между 11 вечерта до 5 сутринта! Ако те хванат дори и с 1 промил алкохол губиш книжката и правото да се явяваш за книжка докъто навършиш 21г. Ако имаш тикет (глоба) за каквото и да било ти продължават пробният период.
    След една година такова каране и наблюдение под микроскоп децата се научават да карат добре и безопасно. Пак има ненормалници но не в % който е в Бг.

    California Über Alles
  54. 54 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 1380 Неутрално

    Просто е нужно застрахователните премии да са индивидуални. Ако шофьорът има нарушения, плаща много повече, понякога 2 пъти повече, докато примерен шофьор плаща по-ниска премия с годините. Така дори и невъзпитани иначе шофьори отрезняват и започват да спазват правилата. Разбира се пътна полиция също трябва да си върши работата, както и камери на много места.
    —цитат от коментар 51 на oziris7


    Така е в щатите. След нарушение или катастрофа по твоя вина, застраховката хвръква и то доста. Значи първо една глоба за превишена скорост е около 500 долара, след което застраховката се вдига с още 200-300 за годината и е така мисля три години, през които ако нямаш други нарушения може да ти я намалят.

    Граждани, не хранете трола. Минус, удивителна и да плува!
  55. 55 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 1380 Любопитно

    Сащ, два дена четене на правилника. 30 минути изпит на компютър в "КАТ". След 5 минути проверка от машина, резултатите са готови и се отива на полигона. Излизане на път, след 30 метра влизане в паркинг. Предно перкиране, задно паркиране. Толкоз.И един куриозен момент. Инсруктора ми се извиняваше и искаше да отложим изпита, защото всички автоматици били по задачи, а дежурния в сервиз. Имало само автомобил с ръчна скоростна кутия (как изобщо е останал такъв автомобил в америка, не знам). Аз му се усмихнах и викам - давай я! Той ме гледа странно. Сядаме, колани, мигачи, първа втора, трета, завой със лека спирака, съединител и минаване на втора едновременно, първа, паркиране, задна, паркиране, първа със съединител и спирачка, изключване, ръчна. Инструктура ме гледа с влюбен поглед на фенка на бързи и яростни и казва - Ти да не си състезател?!!?Аз вътрешно ще се насера от смях и гордо заявявам - У нас всички сме състезатели!После се замслих, колко е вярно, в уви смисъла!
    —цитат от коментар 21 на anarhochristian


    В кой щат е това? За първи път чувам в Америка да има полигон и да се явяваш на изпит с кола, която не си докарал ти самият.

    Граждани, не хранете трола. Минус, удивителна и да плува!
  56. 56 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2094 Неутрално

    До коментар [#54] от "SCROTUS":

    Застраховките за тийнейджъри са свирепи! Ако не дай Боже колата е спортна, с две врати, червена .... всичко това вдига застраховката. Без застраховка не може да се кара.

    California Über Alles
  57. 57 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2389 Любопитно

    До коментар [#27] от "nigel":

    Всъщност нашият манталитет е валиден в България, като излезем навън всички ставаме много законопослушни. Явно не сме чак толкова различни или по-лоши от останалите народи.

    ---
    Точно това е - искат се ясни правила, валидни за всички, и съответните наказания при нарушение. Това сме го имали още при Хан Крумово време, изглежда пустия комунизъм ни се е отразил много зле.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  58. 58 Профил на smallbrain
    smallbrain
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Дневник, няма да е лошо да свалите снимката на Петър (човекът с шофьорска книжка/талон/лична карта) - дори и да ви е дал съгласие, това си е лична информация, която може да се използва.

  59. 59 Профил на tqh42306221
    tqh42306221
    Рейтинг: 536 Неутрално

    там на никой от изпитваните не би му минало през ума да лъже
    —цитат от коментар 10 на Лео

    Ееех,Великата чужбина.Великите Россия,САЩ и Западна Европа в които всичко е цветя и рози,а само при нас е кенеф.Той немецът(и въобще европеецът) не са кат останалите хора-даже и в клозета кат седнат-злато и рози изкарват отзад...Само дето поне 3-4пъти пътни полицаи в Австрия и Германия са ми искали подкуп.Да,вярно че живея там от бая години,вярно и че нивото на корумпираност там няма нищо общо с българския КАТ или Русия,но все пак хайде да не идеализираме нещата и да обявяваме разни нации за светци само щото така....

    Мама,льотчика люблю,я без льотчик не магу.Он летает на высока,набывает на дълбока!
  60. 60 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1360 Неутрално

    Какво така бе, я прочети коментар #45...
    Нещата са се удълбали поколенчески и оправия няма.
    Поради мизерия и скодоумие!

  61. 61 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1360 Неутрално

    Простаци има навсякъде, тъпаци също, но тук нещата са се съчетали в една взимозависимост, комбинирана с мислене и поведение на поколенчески мизерници, стигнало до една социална мащабност, която я няма никъде другаде, дори и в северна Азия.

  62. 62 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 1380 Неутрално

    До коментар [#54] от "SCROTUS":Застраховките за тийнейджъри са свирепи! Ако не дай Боже колата е спортна, с две врати, червена .... всичко това вдига застраховката. Без застраховка не може да се кара.
    —цитат от коментар 56 на Pontif New Dnevnik SUCK


    Така е. Освен вида на колата и възрастта на шофьора, също така фактор е къде живееш, колко далеч ти е работата, дали ползваш колата за нещо друго, освен за commute, изобщо образуването на цената на една автозастраховка се базира почти на big data. Аз последният път, когато се преместих да живея на ново място (в де-факто отделен град в рамките на L.A.), застраховката ми намаля с около 120 долара на година.

    Граждани, не хранете трола. Минус, удивителна и да плува!
  63. 63 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 861 Неутрално

    С тия катастрофи взимането на шофьорска книжка в България трябва да се усложни
    —цитат от коментар 12 на Боян Дуков


    Както виждаме от примерите, по-малко катастрофи има както в страни като САЩ, където взимането на книжка е по-просто от България, така и в страни като Германия, където е по-сложно. Да добавя, че и в САЩ, и в Германия, и в много други държави по мои наблюдения полицията прави по-малко проверки по пътищата (в САЩ не спират без да има повод), така че и това не е фактор за катастрофите. Във всички случаи, обаче, в страните с по-малко катастрофи преобладава здравия разум и корупцията е далеч по-малка. Не знам дали усложняването да взимането на книжка би подобрило това. По-скоро, нивото на корупция ще се увеличи.

  64. 64 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1598 Неутрално

    До коментар [#23] от "Cassi":Защо си карал курсовете и в двете страни, можеше просто да си смениш българската книжка с немска
    —цитат от коментар 41 на primerno


    Преди да влезем в Европейския съюз, българските книжки не се признаваха за повече от 6 месеца престой в Германия и изпитът беше задължителен.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  65. 65 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson
    Рейтинг: 765 Неутрално

    До коментар [#16] от "ЙЕИ":

    Нещо съмнително има в цялата история. И три бабки да викнат, те не могат да определят колко бързо се е движил. Това с камерите е много невероятно. Отделно, обикновено адвокатите съветват в такъв случай да се пледира 'no contest', а не виновен.

    BohrMottelson




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK