Управляващите планират спиране от движение на автомобилите без катализатори

Управляващите планират спиране от движение на автомобилите без катализатори

© Цветелина Белутова, Капитал



Представители на министерствата на околната среда и водите, транспорта, вътрешните работи и финансите обмислят промени в нормативните актове, които да позволят спиране от движение на автомобили, които нямат катализатори или не покриват екологичните норми, които са имали в момента на производство, казва в интервю за вестник 24 часа министърът на околната среда и водите Нено Димов.


"Както не можете да карате кола, която има неизправна спирачка или кормило, така би трябвало да не можете да карате и кола, която има проблем с очистващата система или изобщо няма катализатор", аргументира се Димов.


Екоминистърът апелира да се правят и проверки на пътя за нивата на отделяните вредни емисии. През зимата такива започнаха, но обхванаха само товарните автомобили и продължиха едва няколко дни.




Като проблем Нено Димов посочва, че още при първоначалната регистрация на автомобилите в страната те не се проверяват за отделяните вредни емисии, защото в много от пунктовете няма нужното оборудване. В същото време на техническите прегледи, където задълижително има подобна проверка, масово се пускали коли, които замърсяват над нормите.


"Ако пунктът пусне кола с неизправна спирачка, има санкция за него, но в случая с катализаторите няма", допълва Нено Димов. Той не скрива, че се обмисля отнемане на лицензи за подобно нарушение, но тепърва в работната група ще се изясняват детайлите.


Какво прави катализаторът


Ролята на катализаторите в изпускателната система на съвременните автомобили е да превърне вредните вещества за околната среда в отработени газове, получени при работата на двигателя, в безвредни вещества като въглероден диоксид, азот и водни пари. Той обаче има определен живот и след като спре да върши работата си, трябва да се смени, за да работи колата нормално.


Тъй като нов катализатор, дори за масовите модели, често струва над 600 лева, българският технически гений измисля вариант те да бъдат премахвани и електрониката на автомобила заблуждавана, че всичко е наред.


Друг проблем е, че заради ценните метали в катализатора те са и обект на кражби, като отново няма финансова логика да се плати за нов, при положение че автомобилът е стар и евтин.


Стимулите за нови автомобили засега са на заден план


В отговор на въпрос Нено Димов казва, че се мисли и за стимули за купуване на нови автомобили, но това не бил главният акцент. Той не се ангажира и с мнение дали държавата ще подпомага финансово покупката на електромобили, както прави Румъния например.


Екоминистърът дава да се разбере, че такива бонуси едва ли ще се дават с пари от Европа, като по-ефективно било средствата по програма "Околна среда" да се дават за мерки, свързани с намаляване на използването на дърва и въглища за отопление.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK