Столичната община е на крачка да продължи пешеходната зона по бул. "Витоша" до площад "Св. Неделя"

бул. "Витоша" пред Съдебната палата

© Надежда Чипева, Капитал

бул. "Витоша" пред Съдебната палата



Столичният общински съвет е на път да забрани движението на автомобили по булевард "Витоша" между улица "Алабин" и бул. "Александър Стамболийски". Предложението бе прието днес от комисията по транспорт, след като същата го отложи на заседанието си преди две седмици, заради съмнения, че по този начин движението на автомобили в центъра на града ще бъде затруднено. Общинският съвет ще гласува окончателно предложението на утрешното си заседание.


Продължаването на пешеходната зона от "Алабин" до "Александър Стамболийски" е част от намерението на Столичната община площад "Св. Неделя" да бъде освободен от автомобили и също да бъде пешеходен. За целта площадът ще претърпи цялостна реконструкция, като изпълнителят ще бъде избран с конкурс. Заданието за него ще бъде представено на обществено обсъждане на 10 октомври в пространството под "Ларгото".


Вносителите на доклада са зам.-кметът на София по транспорт Евгени Крусев и главният архитект на града Здравко Здравков. На днешното заседание беше показана визуализацията на транспортното проучване за ефектите от въвеждането на забраната. Визуализацията беше поискана от общинските съветници от комисията преди две седмици.


Какво ще се промени




С въвежданено на новата пешеходна зона ще се премахне възможността за ляв завой от ул"'Алабин" към бул. "Витоша". Посоката на движение по улица "Позитано" пък ще бъде обърнато в участъка от улиците "Лавеле" до "Леге".


Според изчисленията на дирекция "Транспорт" към Столичната община промяната ще повлияе на между 300 и 500 автомобила, които ползват този маршрут, за да продължат към булевардите "Александър Стамболийски", "Княгиня Мария Луиза" и "Тодор Александров". Вместо това те ще трябва да ползват тесните квартални улици "Княз Борис I" и "Цар Самуил".


Експерименти с гражданите


Общинските съветници Борислав Бориславов (СДС) и Калоян Паргов (БСП) бяха единствените, които се противопоставиха на предложението. Двамата бяха на мнение, че преди да се вземе решение трябва да се проведе допитване до живеещите в района. По думите на Паргов граждани са изпращали до БСП множество сигнали , недоволни от затрудненото движение в центъра на София, след като голяма част от бул. "Витоша" бе превърната в пешеходна зона.


Според Калоян Паргов общинските съветници от ГЕРБ правят пореден експеримент с гражданите на София. Той предложи промяната в движението да бъде въведена пробно за 3 месеца, но то не бе прието.


Според Бориславов въвеждането на пешеходната зона би било грешка, защото по този начин ще се затрудни още повече движението и достъпа до административните сгради, което е недопустимо за една столица. Той попита дали предстоящото въвеждане в експлоатация на 74-метрова "Сити тауър", към която ще бъде възможен достъп с автомобил единствено по улица "Алабин", няма да затрудни допълнително трафика в района.


В отговор Екатерина Йорданова (ГЕРБ) помоли да не се коментират вече взети решения за строежи, които не касаят комисията. Ръководителят на дирекция "Транспорт" пък отговори, че с промените ще се намали чакането на светофарите на кръстовищата на бул. "Витоша" с "Алабин и "Александър Стамболийски", което би облекчило трафика.

Ключови думи към статията:

Коментари (45)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на yellow_hater
    yellow_hater
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Идеята не е лоша. Но, ако и Ганьо си промени манталитета, няма да има никаква видима лоша промяна.

  2. 2 Профил на narodaeverekciq
    narodaeverekciq
    Рейтинг: 229 Разстроено

    Дано само не направят 'фонтан' като този по средата на бул.Витоша. По-грозно нещо не бях виждал в център на столица.

  3. 3 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3099 Неутрално

    Всъщност трамваите трябва да се върнат по бул. Витоша, а щом ще асфалтират бул.Дондуков, по-добре е бул.Руски и всички жълти павета да станат пешеходна зона!
    ГЕРБ тотално потурчиха центъра на София!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  4. 4 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 359 Неутрално

    А трамваите?!!И тях ще трябва да изместят, за да не става както е сега по Витоша - автомобили я пресичат, като минават на сантиметри от пешеходците!!!

  5. 5 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5381 Неутрално

    Не е ясно как ще се обслужва съдебната палата при такова решение.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  6. 6 Профил на gl_avatar
    gl_avatar
    Рейтинг: 492 Неутрално

    Бул М Луиза и началото на Стамболийски ?!
    Поне за Съб- неделя?!

  7. 7 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 620 Неутрално

    По принцип е добре да има пешеходни зони- но трябва да се измисли адекватен вариант за колите
    Иначе как човек може да стигне от Стадиона до Халите - през малките улички с включване на Стамболийски ли- или по жълтите павета- където ще стане още по-голямо мазало=
    Интересно дали общината обмисля варианта някои улици да станат двупосочни и да не паркира на тях - Позитано в случая или това изобщо не са го и помисляли= Отделен е въпроса- че пак ще се намери някой да спре и да бере лайката на движението- но ===
    Защо точката ми е= и запетаята - Дневник

  8. 8 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 620 Неутрално

    Според мен проблемът идва от изключително неприятния факт- че Люлин и Младост*Дружба се свързват точно през път между президенството и МС- тоест през най-идеалния център= Трябва да се измисли нещо по-удачно- дали ще е подземен тунел*улица- което май не е лесно заради археологическите пластове и метрото- дали ще е друг обходен маршрут - напр Сливница *там проблем с кръстовището на Раковска*- но е абсурдно двулентов път с три светофара и пешеходни пътеки да свързва най-големите части на града=

  9. 9 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 994 Весело

    супер... добро начало... следва стамболийски до ботев... и подир туй сичките улички нагоре до патриарха
    сичкото на ей тая картинка https://ibb.co/hqZcM5 требе да е без коли до 10 години, ако софия иска има жив и привлекателен център

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  10. 10 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 438 Неутрално

    До коментар [#8] от "victortrt":

    Е, може да се обиколи по Сливница...
    А, най-добре едни стикери с нивото на замърсяване на автомобила, като във Франция и проблемът ще се реши сам и ще може да се диша по-лесно... поне, докато е топло навън...

  11. 11 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Само че на Сливница столична община направи глупостта да направи тунелът с две ленти, вместо в началото зададените три, за да спести пари за да асфалтира ул. Раковски. В момента, в който повече трафик отиде по Сливница, тапата няма да е ул. Раковски, дори и да махнат светофара оттам, а ще е подлеза на Лъвов мост. Честито.
    Мислел съм си, че могат под жълтите павета да направят тунел. Вярно исторически пластове, но могат да минат под тях и под метрото и да изскочат чак след Орлов мост. Така транзитният трафик ще минава достатъчно бързо през центъра.

    Не виждам и какъв е проблемът, че пред централния вход на съдебната палата няма да може да се спира с кола при положение, че ще може от другите страни.

  12. 12 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 1406 Неутрално

    До коментар [#7] от "victortrt":

    Знаеш ли колко ми пука за тези, които искат за стигнат с с кола от стадиона до Халите - точно толкова, колкото от метеорологичната нета прогноза в Заир.

  13. 13 Профил на reply
    reply
    Рейтинг: 841 Неутрално

    УПРАВЛЯВАТ НИ МАЛОУМНИЦИ, ХОРИЗОНТАЛНА МАРКИРОВКА СОЧЕЩА ПРЕСИЧАНЕ ПО ДИАГОНАЛ , ВЕРТИКАЛНА ПОВЕЧЕ ОТ АКЪЛА ХИЛЯДИ ЗНАЦИ НАБЪЦКАНИ ЧЕ ДАЖЕ И КАШПИ СЛОЖИЛИ НАСРЕД УЛЦИТЕ И В ТЕХ ГИ БУЧАТ , ТЪПАТА ГРОБАРСКА СЕЛЯНДУРСКА СГАН И ТАКОВА МАМЕТО НА СТОЛИЦАТА , АБЕ НЕМАМ ДУМИ

  14. 14 Профил на vtl53383951
    vtl53383951
    Рейтинг: 360 Неутрално


    До коментар [#8] от "victortrt":

    А околовръстното и тангентата за красота ли ги направиха?
    И колко хора пътуват люлин - младост и то през центъра :)

  15. 15 Профил на shmatko
    shmatko
    Рейтинг: 441 Неутрално

    Пешеходни зони на село. Това тук все пак е столица. Който не му изнася да се изнася :)

  16. 16 Профил на yellow_hater
    yellow_hater
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#15] от "shmatko":

    И? Това, че е столица, означава, че всеки трябва да се качи на бричката ли?
    В столицата живеят и хора, които искат да се порадват на градската среда. Не са само Ганьовци. Макар да преобладават те...

  17. 17 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Има и метро все пак :) В нашия офис на бизнес срещи идват разни хора с лимузини и малки скъпи колички, чудят се как да паркират, а са на 10 мин с метро до най-близката до нас станция която е на 10 мин бавно ходене от офиса.

    Умерен толераст
  18. 18 Профил на m_todorov
    m_todorov
    Рейтинг: 612 Неутрално

    Най-накрая едничка добра новина от малоумниците в СО. И да продължат с Дондуков до Левски и цар Освободител до Левски забранени за коли, както и зоната заключена между трите булеварда до Света Неделя.

  19. 19 Профил на Sioux
    Sioux
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#8] от "victortrt":

    Никакъв тунел, това само ще стимулира трафика през него. Решението е просто:

    1. Блокира се бул. "Цар Освободител" в участъка между президенството и двореца;
    2. Сливат се Царската и Градската (пред театъра) градини;
    3. Прави се голям подземен паркинг на няколко нива под новополучената градина et voilà.

    Това ще намали безумния трафик пред Народното събрание, където дори няма тротоари, да не говорим за нормална възможност за пресичане и т.н., като ще остане единствено локален централен трафик, много по-спокоен, а не наистина бързащи и нервни шофьори тръганли от Люлин за Младост.

  20. 20 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10023 Неутрално

    Идеята е чудесна. Много столици са направили това. Аз самият след два опита да се мотам с колата там и загуба на 40 минути -38 от които за паркиране, реших да ходя пеша 5 минути до мястото. Последната столица преобразила централната си част така около нас е Загреб :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  21. 21 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2367 Неутрално

    Хайде! И по цар освободител, че строшляците изпотрошиха жълтите павета.

    Мърфи е оптимист!
  22. 22 Профил на 65
    65
    Рейтинг: 247 Неутрално

    Данчето вместо да се чуди какви още зони да измисли, да вземе да изравни дупките и бабуните по улиците ни, пък и да ги поизмие преди да е паднал снега.

    Да изравни също и паметника на МОЧА - може и да не го мие. Когато го направи, обещавам лично да инициирам гражданска инициатива за промяна на титлата и от Велика принцеса Московска на Велика принцеса Софийска!

  23. 23 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1512 Любопитно

    Супер предложение, "за" съм с две ръце. Колкото по-малко коли в центъра, толкова по-щастливи хора наоколо. А тези, които ги мързи да ходят пеш, да се оправят, просто ми е омръзнало разни тюфлеци да си разхождат лъскавите возила из центъра и това да се брои за затруднение някакво на бизнеса...

  24. 24 Профил на doxen
    doxen
    Рейтинг: 775 Неутрално
  25. 25 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3227 Неутрално

    Имам едно питане - авторът на статията - изглеждащото симпатично момче Веселин Николов в София ли живее? Ако не живее в София това би било оправдание за пропуска му след като в заглавието говори за "пешеходна зона" да ни съобщи какво се предлага за минаващите в тази отсечка на бул. "Витоша" трамваи. Както и напълно би го извинило за зашеметяващото твърдение, че "С въвежданено на новата пешеходна зона ще се премахне възможността за ляв завой от ул"'Алабин" към бул. "Витоша"."

  26. 26 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7080 Неутрално

    Добра идея

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  27. 27 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3984 Неутрално

    ....Мислел съм си, че могат под жълтите павета да направят тунел. Вярно исторически пластове, но могат да минат под тях и под метрото и да изскочат чак след Орлов мост. Така транзитният трафик ще минава достатъчно бързо през центъра.Не виждам и какъв е проблемът, че пред централния вход на съдебната палата няма да може да се спира с кола при положение, че ще може от другите страни.
    —цитат от коментар 11 на alabalko


    Имаше цял проект за такъв тунел и почти го бяха започнали, но после го отхвърлиха!
    Не знам поради каква причина.
    Иначе можеше да се възстанови предишната големина и разкош (ако се потрудят) на Градската градина (която едно време е била градина на царския дворец).

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  28. 28 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3227 Неутрално

    До коментар [#20] от "penetrating":

    Идеята е чудесна. Много столици са направили това....... Последната столица преобразила централната си част така около нас е Загреб :)
    —цитат от коментар 20 на penetrating


    Нека все пак не пропускаме да отбележим, че за никакво преобразяване на София не може и да става дума докато паметникът на Съветската армия не бъде премахнат.

  29. 29 Профил на eyewithness
    eyewithness
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Баси, столичанете ка се фанаа за гушите. Всеки от личната си камбанарийка чете... Я вземете да си пуснете дни гондолки по Перловска и Владайска, белким си решите транспортните проблеми. Ем прах няма се вдига.

  30. 30 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10023 Неутрално

    До коментар [#28] от "Един препатил":

    Преместен за тихо сенчесто място "далеч от безумната тълпа" :)
    Съгласен :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  31. 31 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 673 Неутрално

    Не е лошо първо да позасилят охраната от Света Неделя към Мария Луйза и да сложат по 1 патрул на всяка пресечка на другата пешеходна зона - Пиротска.

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth
  32. 32 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1425 Неутрално

    Добра идея! Дано постепенно да разширят до Лъвов Мост и Васил Левски. Центърът трябва да е пешеходна зона. София ще стане много по-приятна ако го направят.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  33. 33 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1549 Неутрално

    До коментар [#8] от "victortrt":А околовръстното и тангентата за красота ли ги направиха?И колко хора пътуват люлин - младост и то през центъра :)
    —цитат от коментар 14 на vtl53383951


    Ако беше от София, ще знаеш , че нищо не са направили и в момента части от околовръстното са с една лента в посока. Като направят околовръстното и тангентите и ринговите булеварди, тогава може да се предприеме забрана за преминаване през центъра

  34. 34 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1425 Неутрално

    Дано да го направят до Председателството на ЕС.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  35. 35 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2066 Неутрално

    До коментар [#15] от "shmatko":

    Е, не е лесно да си тъп....

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  36. 36 Профил на serpico
    serpico
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    До коментар [#19] от "Sioux":

    направо до университета да го затворят и пак да напрят тунел освен паркинг за транзитният трафик...

    Pure Chewing Satisfaction
  37. 37 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3099 Неутрално

    Дано само не направят 'фонтан' като този по средата на бул.Витоша. По-грозно нещо не бях виждал в център на столица.
    —цитат от коментар 2 на narodaeverekciq

    Бул.Витоша е стара търговска улица за европейска мода,бутици,бижутерии и т.н.
    Дойдоха герберите и се превърна в евтини плочки като от турска провинциална чаршияи гледката към Витоша беше закрита от новото герберско градоустройство!
    Преди:
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/58/Vitosha_Boulevard_1934.jpg
    С ГЕРБ:
    https://m.netinfo.bg/media/images/31522/31522369/991-ratio-bul-vitosha.jpg
    http://static.bulgarianproperties.com/property-images/big/60704_1.jpg

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  38. 38 Профил на vzt34526152
    vzt34526152
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Нека първо най-сетне оправят Граф Игнатиев. Улицата е в плачевно състояние. Както и Солунска и тротоарът от едната страна на Ал. Невски.

  39. 39 Профил на evpetra
    evpetra
    Рейтинг: 1751 Неутрално

    До коментар [#15] от "shmatko":

    С кола - на село! В градовете вече няма място за автомобили и най-вече в столицата. Живея в Люлин и до Младост ходя с метрото. С колата често използвам северната тангента. В центъра не си и помислям дори да отида с кола - нямам нерви да вися по задръстванията или да се въртя, за да търся паркинг. Минаха времената, когато можех да паркирам и до Президенството, сега вече - с метро или пеш, по-здравословно е и ще бъде още по-здравословно да се живее в София, ако повече хора надраснат селския си манталитет и си оставят колите по-далеч от центъра.

  40. 40 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 1406 Неутрално

    До коментар [#39] от "Евгения Петрова":

    Съвсем правилно, имам куп познати, които ползват колите си до метрото и после си джиткат с него. Не зная що за мазохист трябва да си, за да влизаш в центъра на града с кола. Но има време. Трябваше време, за забраната на пушенето, така че да проработи - пиша го като заклет пушач и в 90% от случаите я одобрявам. Останалите 10 на сто са в рамките на темите за обсъждане. Та така и с колите. Няма да стане бързо, още повече за нашенеца днес колата е нещо дори по важно от дома... Ей, гледам моята улица има ясен знак, че паркирането е забранено, буквално всеки ден минават паяци, ама сутрин, до вечерта вече всичко гъмжи от коли...

  41. 41 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2367 Неутрално

    До коментар [#29] от "eyewithness":
    Не може. Крокодилите ще изядат гондолиерите.

    Мърфи е оптимист!
  42. 42 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 1406 Неутрално

    До коментар [#27] от "Храбър":

    Никога не е била градина на царския дворец. Градината на двореца днес се намира под жълтите павета. това винаги си е било градска обществена градина.

  43. 43 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 3138 Неутрално

    Сега ще направят едни хубави корита-саксии с цветенца в соц.стил и шарени плочки като от турска баня, може и някое фонтанче, а някой ще си тури пари за това в джоба. Също ще се напраскат едни кафенета с кичозен вид (естественост собственост на поредните перачи на пари), зимно време покрити с найлони за да може да се пуши в тях навън и ще настъпи всемирно щастие. И всички ще заахкат: "Колко много неща прави Фандъкова".

  44. 44 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 806 Неутрално

    Искам само да припомня, че когато премахнаха трамвая от бул. "Витоша" г-жа Фандъкова най-безсрамно излъга, че ТОВА Е ВРЕМЕННА МЯРКА.
    И до ден днешен трамваите минават на три метра от прозорците на живеещите на "Скобелев", а как ще е с трафика там, когато отвори врати трижди ремонтираната нова сграда на съда, само Господ знае.
    А иначе, след като стана пешеходна зона, "Витоша" се превърна в мутренско сборище, през което, откровено казано, вече ме е гнус да минавам.
    Но явно няма как, щом сме допуснали една разбойническа банда да управлява не само нещастната ни Столица, но и цялата ни държава.

  45. 45 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 620 Неутрално

    До коментар [#12] от "8th_ball":

    Имах предвид между тези локации като част от по-дълъг маршрут напр от България до гарата Надежда и т н
    И колкото на теб да не ти пука То и на мен не ми пука за трафика по жъллтите павета но минавам оттам живея наблизо и излагам фактите
    Сега пък точката ми е л и запетаята р
    До коментар [#25] от "Един препатил":
    Явно трамваите ще останатр защото релсите няма къде и как да се преместят другаде а на Алабин има ляв завой към Витоша в посока запад - изток и това също е проблем защото идващите от ул Цар Асен ще трябва да въртят по малките улици около съдебната за да стигнат до Ал Стамболийски
    Просто улиците приличат да кажем на колело със спици и затварянето на някоя спица натоварва останалите Колелото обаче не е добре направено за да се ползва ефективно - нито околовръстното е изцяло с поне две - три ленти в посока и адакватни кръстовища нито има вътрешен ринг като хората
    Скоро ми се наложи да ходя до Драгалевци и сутринта беше ад и в двете посоки кръговото с околовръстното е с много ниска пропускливост като причина за това са и идиотите които за да обърнат или завият наляво карат във най-външната лента и блокират цялото кръгово дори тези които искат от Драгалевци да завият надясно по околовръстното Това при знак че тези вътре са с предимство





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK