Министерството на икономиката започва работа по национална програма за навлизане на електромобилите

Министерството на икономиката започва работа по национална програма за навлизане на електромобилите

© Георги Пауновски



Министърът на икономиката Емил Караниколов е подписал заповед за създаването на междуведомствена работна група, чиято задача е да се разработи Национална програма с Пътна карта за развитие на електрическата мобилност в България до 2025 г. и хоризонт до 2030 г. Това заяви заместник-министърът на икономиката Лъчезар Борисов по време на Втората годишна конференция на b2b Media: Smart city, Smart home, Smart ideas.


По думите на Лъчезар Борисов в работната група ще участват, както представители на бизнеса, така и на институциите. В пътната карта може да залегнат и конкретни мерки и стимули за насърчаване на електрическата мобилност.


Фотогалерия: Зелените модели на софийския автосалон >


В началото на месеца от Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) настояха държавата да въведе субсидия от 5000 евро за електромобил и 2500 евро за плъгин хибриден модел. Друго искане е за колите на ток да не се плаща ДДС, което ще намали цената им с 20%.

Коментари (105)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4366 Весело

    Балканкар ще живне отново!!!

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3536 Неутрално

    Само да не стане като глупостта със санирането.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на snower
    snower
    Рейтинг: 333 Весело

    Ако искаш да не се случи нещо в администрацията, сформираш работна група. Колкото по-голяма е работната група, толкова по-малко вероятно е да се произведе нещо смислено.

  4. 4 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 1973 Неутрално

    първото и основно трябва да се реши въпроса със зарядните станции и разпределението им в държавата ,сега като ми свърши батерията на айфона на плажа ,или го включвам към соларното ми зарядно ,или го хвърлям в чантата ,а колата какво да я правя ,ако и свърши тока на плажа ,някъде там по морето ,ясно е ,че трябва мрежа ,която да е така разпределена ,че да осигурява всички с евтин и достъпен ток и това е по ценно от отстъпката от 4000-5000 лв за кола

  5. 5 Профил на v2k!!!
    v2k!!!
    Рейтинг: 256 Неутрално

    Българина може да е всякакъв, но си прави добре сметката!

    Въпроса ще се реши от само себе си кога всеки усети, че за да измине 100км ще му трябват между 2 и 4 лв. Скоростта на навлизане на коли за градски условия ще бъде огромна.

  6. 6 Профил на stef
    stef
    Рейтинг: 694 Любопитно

    Да махнат ДДС-то като за начало би трябвало да е достатъчно, но колкото повече, толкова повече - още 10к субсидия няма да е лошо, ама ще има по-малко за крадене тогава, което си е проблем за управляващите и роднинските фирми...

    Stef
  7. 7 Профил на 1107a
    1107a
    Рейтинг: 635 Неутрално

    До коментар [#2] от "КМЕТ В СЯНКА":

    А как да стане?!?
    Същите "хора", същите "експерти", същите цели.
    Как може резултатът да е различен?!?
    Ще да дат на Вальо Златев някой друг милиард, колкото да построи няколко колонки за зареждане на електромобили на неговите бензиностанции. След тов министерството ще отчете ръст от 4000% ище се успокои, докато им се нареди друга престъпшна далавера.

  8. 8 Профил на happystory
    happystory
    Рейтинг: 601 Неутрално

    Кога ли ще доиде края на тоя отвратителен комунизъм? Неискам национална програма по каквото и да е било, искам пазара и икономиката да бъде оставена на свобода. Ако имаше търсене за електромобили, щеше да има и предлагане от частният сектор.

  9. 9 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 2938 Неутрално

    Като платиш няколко пъти на "Пътна помощ" да те дърпат на разни места, където си закъсал и всичката ти далавера от елмобил отива на кино. То ако това беше алтернатива, нямаше да се налага държавна подкрепа. А и все още най-ценния ресурс е времето. Никой не може да си позволи да кибичи някъде и да чака зареждане. В някои случаи това може да се окаже по-скъпо и от автомобила.

  10. 10 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2491 Весело

    Да ги освободят първоначално от данъци и електр. ера ще настъпи по бързо отколкото да измислят стратегии , карти и др. глупости...

  11. 11 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 3935 Весело

    А дано стане по-скоро!!!

    До истината се достига с познание!
  12. 12 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 2015 Весело

    На гол г*з, чифте електромобили...

  13. 13 Профил на naskotop
    naskotop
    Рейтинг: 646 Любопитно

    Ясно е, че ДДС ще остане, защото ако има прецедент, ще се зададе въпроса защо тогава да има ДДС за учебници, за книги, за животоспасяващи лекарства...

    ДДС може да няма единствено за най-важното и жизнено необходимото - за хазарта!

  14. 14 Профил на BiGman1
    BiGman1
    Рейтинг: 2950 Весело

    Русофили и Путинофили не харесват това...

  15. 15 Профил на Николай С
    Николай С
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#9] от "Judjuk":

    Колега за 3 години и повече от 100 Хил км, колко пъти мислиш, че ме е карала пътна помощ или съм стоел с часове да се зарежда колата?
    ... точно така нула пъти. Също и не съм видел не кой да го вози пътна помощ с ел автомобил.
    В общият случай си я зареждам дома или на безплатна станция до работата. Теоретично има бързи зарядни - 30 Мин - 150 км.
    Ако пък сте на плажа - на паркинга пред него има зарядно, включваш и даже на повечето е безплатно.

    Разбира се, когато ел колите станат масови горното може и да се промени и да няма места (то и сега в града, паркинга на ,метрото’ и някой паркове недостигат зарядните)
    Така че от скоро престанах на околните да казвам колко ми струва 100 км

  16. 16 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 2015 Весело

    Българина може да е всякакъв, но си прави добре сметката!Въпроса ще се реши от само себе си кога всеки усети, че за да измине 100км ще му трябват между 2 и 4 лв. Скоростта на навлизане на коли за градски условия ще бъде огромна.
    —цитат от коментар 5 на v2k!!!


    То и в началото, когато не е имало търсене на петрол, цената му е била смешна. Тъй че не се надявай, при масово навлизане на електромобилите, цената на ел. енергията да остане същата. Напротив, очаквам да скочи поне 4-5 пъти! А когато хората в провинцията и пенсионерите ревнат, че сметките им за ток от 50-100 лв. са станали 250-500 лв, и с пълно право поискат за битови нужди цената да е една, а за гъзарите с електромобили (които на всичко отгоре получават и субсидия), да бъде друга, тогава електромобилите ще зареждат по зарядните станции на цени поне 10 пъти по-високи, отколкото е електроенергията сега. Те. тези 2 лв на 100 км ще станат много бързо поне 20лв/100 км!
    Помни ми думата. Запиши си го това някъде и след 10-20 години, дал Бог да си жив и здрав тогава, го прочети.

  17. 17 Профил на Petak
    Petak
    Рейтинг: 680 Неутрално

    Само да не стане като глупостта със санирането.
    —цитат от коментар 2 на КМЕТ В СЯНКА


    Разбира се, че ще стане като санирането (ВЕИ, земеделските субсиди ...) - то не е просто глупост, а гигантска кражба. Толкова ли не разбрахте, че ВИНАГИ, когато има субсидии, дотации и пр. държавно преразпределение, резултатът е винаги един и същ, независимо от конретната тема. Пък вие си викайте "дано този път ...".

  18. 18 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 470 Любопитно

    До коментар [#16] от "cristo_n":

    Дали, пък, след 10-20 години цената на слънчевата енергия няма да падне 4-5 пъти?

  19. 19 Профил на le_bigmac
    le_bigmac
    Рейтинг: 417 Неутрално

    До коментар [#15] от "Николай С":

    Чакай да станат масови и тогава ще видиш зор да стигнеш до безплатната колонка за зареждане.

  20. 20 Профил на Софианец2
    Софианец2
    Рейтинг: 567 Неутрално

    Не бива да развяваме само байрака "електромобили" -има и успешни хибриди. А защо не говорите за екологично чистите автомобили на метан - за тях, защо няма отстъпки, ДДС, зелена зона и т.н. Защо?

  21. 21 Профил на Дразнител
    Дразнител
    Рейтинг: 795 Неутрално

    До коментар [#16] от "cristo_n":

    Нещата няма да се развият точно по този сценарий, защото всеки може да си произведе ток, за разлика от случая с петрола. Виж колко струват фотоволтаични панели за около 3-4КВт пикова мощност и ще разбереш, че няма начин цената на тока да се вдигне чак 4-5 пъти. С 3-4 КВт панели може да покриеш годишен пробег от около 20,000км на електрическа кола от сорта на Нисан Лийф. Да не говорим, че и в момента има излишък в родното производство на електроенергия.

    Защо "Титаник", а не "Аврора" ?!
  22. 22 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1425 Неутрално

    първото и основно трябва да се реши въпроса със зарядните станции и разпределението им в държавата ,сега като ми свърши батерията на айфона на плажа ,или го включвам към соларното ми зарядно ,или го хвърлям в чантата ,а колата какво да я правя ,ако и свърши тока на плажа ,някъде там по морето ,ясно е ,че трябва мрежа ,която да е така разпределена ,че да осигурява всички с евтин и достъпен ток и това е по ценно от отстъпката от 4000-5000 лв за кола
    —цитат от коментар 4 на edin drug


    Има и по прост начин: преди да тръгнеш за плажа да си заредиш колата, както сега я зареждаш с гориво.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  23. 23 Профил на Николай С
    Николай С
    Рейтинг: 650 Неутрално

    Напротив, очаквам да скочи поне 4-5 пъти!
    —цитат от коментар 16 на cristo_n

    Имате грешна представа в разхода на ел. енергия на км. Горе долу с 1 квт минавам 8 км на магистрала в града ще са 10. Ако на ден Вие и жена ви пътувате 20 км - то 2 квт.
    В момента квт нощна в София, ако не се лъжа, е 6 ст. Т.е. цената на км е около 0,6 - 1 ст. 100км - 6-10 лв. Щото нема луди да зареждат на дневна (освен ако не се налага).
    Апропо 2 (айде 3.3 за 30+ км) квт на ден са да кажем 100 квт на месец - т.е. ще ви се вдигне средната сметка с 5 % а потреблението с 17-20% (щото на нощна тарифа, при 600 квт средно годишно на месец, ако се отоплявате на ток и имате климатик за лятото).

    През ноща има малко натоварване на системата - така че няма да има нужда да се строят и нови мощности.

    Виж как ще се оправим да не крадат зарядните - това за града е проблема, който би ме спрял да взема ел. кола за София. Трябва гараж или платен паркинг.


  24. 24 Профил на Николай С
    Николай С
    Рейтинг: 650 Разстроено

    До коментар [#19] от "le_bigmac":

    Верно. То и сега става гърч, а са далеч по-малко коли. За жалост, все по често ми се налага да зареждам у нас.

  25. 25 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3236 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Мобилите (на топлофикация)
    на заден ход отстъпват, милите?

    "Министерството на икономиката започва работа по
    Национална програма за навлизане на електромобилите"

  26. 26 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1102 Неутрално

    http://www.dnevnik.bg/sviat/2017/10/12/3058632_norvegiia_opitva_da_ogranichi_kupuvaneto_na_luksozni/
    Ние където отиваме,хората от там се връщат.Естествено,богатите в една държава ВИНАГИ са били прилигеровани да харчат по-малко и да получават субсидии от данъците,които бедняците им плащат.М'а то това е и ролята на държавата.Да разпределя "правилно"ресурсите.
    Що не оставите електромобилите и производителите им да се справят в нормална конкурентна среда?
    Идеята е да се накаже бедния,за това,че е беден.

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  27. 27 Профил на bpcorp
    bpcorp
    Рейтинг: 900 Неутрално

    Ако падне ДДС-то продавам панелката и си купувам ТЕСЛА :)

  28. 28 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1102 Неутрално

    До коментар [#18] от "tie_interceptor":

    И какво като падне.Норвегия произвежда най ефтиня ток в Европа,ама на края при плащане,цената не е само потребения ток.Когато електричките станат масови и достъпни/това време неминуемо ще настъпи/,тогава повярвайте,ше бъдат обложени със същите данъци и такси.Докато са екзотика и само мангизлии могат да си ги позволят,що да не им се помогне с малко дотации и облекчения?

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  29. 29 Профил на Николай С
    Николай С
    Рейтинг: 650 Неутрално

    Т.е. цената на км е около 0,6 - 1 ст. 100км - 6-10 лв
    —цитат от коментар 23 на Николай С

    Поправка - 60 ст до 1 лв за 100 км на нощна е цената.

  30. 30 Профил на Oggie Petkov
    Oggie Petkov
    Рейтинг: 439 Неутрално

    До коментар [#23] от "Николай С":

    Имате малка грешка в сметката. Една стотинка по 100=1лв, т.е. не е 6-10 лв, а 0.6-1 лв.

  31. 31 Профил на Oggie Petkov
    Oggie Petkov
    Рейтинг: 439 Неутрално

    До коментар [#28] от "sandman":

    От робите, живеещи в страната зависи какви политици да си изберат, така че да не им надуят сметките за ток. Спомни си 2013г.

  32. 32 Профил на deutschland
    deutschland
    Рейтинг: 726 Неутрално

    В момента квт нощна в София, ако не се лъжа, е 6 ст. Т.е. цената на км е около 0,6 - 1 ст. 100км - 6-10 лв. Щото нема луди да зареждат на дневна (освен ако не се налага).
    Апропо 2 (айде 3.3 за 30+ км) квт на ден са да кажем 100 квт на месец - т.е. ще ви се вдигне средната сметка с 5 % а потреблението с 17-20%
    —цитат от коментар 23 на Николай С


    Сметка на КЛИЕНТА щяла да се вдигне, а човека ти казва че самата ЕНЕРГИЯ ще поскъпне и няма да 8-10ст нощна за различните региони. Елетромобилите не че са лоши, но как мислиш да пуснеш над 2-3 млн автомобила поне на нощна тарифа? Идеята на тази тарифа е че потреблението е по-ниско и за това цената е по-ниска, а при твоята идея потреблението през ноща може даже да надвиши това през деня. Все пак трябва да кажа, че дори цената на км да стане колкото на бензин/дизел в момента, пак ще е по-добре от отколкото тези локомотиви по пътищата.

  33. 33 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1809 Весело

    Тея всичко друго оправиха, та сега екологичните коли ли няма.

  34. 34 Профил на dante_18
    dante_18
    Рейтинг: 798 Неутрално

    Щом държавата трябва да се намесва, значи нещо не е наред.

    If you are going through hell... Keep going!
  35. 35 Профил на Николай С
    Николай С
    Рейтинг: 650 Неутрално

    Сметка на КЛИЕНТА щяла да се вдигне, а човека ти казва че самата ЕНЕРГИЯ ще поскъпне и няма да 8-10ст нощна за различните региони. Елетромобилите не че са лоши, но как мислиш да пуснеш над 2-3 млн автомобила поне на нощна тарифа? Идеята на тази тарифа е че потреблението е по-ниско и за това цената е по-ниска, а при твоята идея потреблението през ноща може даже да надвиши това през деня. Все пак трябва да кажа, че дори цената на км да стане колкото на бензин/дизел в момента, пак ще е по-добре от отколкото тези локомотиви по пътищата.
    —цитат от коментар 32 на deutschland


    Съжелявам, ако не съм се изразил правилно. Потреблението би се повиши с 15-20% (ако приемем, че хората пътуват около 30 км на ден). И то ако всички минат на ел коли - което нема да стане в обозримо бъдеще. Да не говорим, че огромната част от пенсионерите не карат или карат много малко. Ама те и така не ползват много ток.

    За нощно срещу дневно потребление една фурна, за час (ако печете примерно баница, леб или ядене) ще ви изхарчи 2-4 квт. Толкова и колата ви ще похарчи за ден. Това ви го казвам от опит, не теория.

  36. 36 Профил на dante_18
    dante_18
    Рейтинг: 798 Неутрално

    [quote#16:"cristo_n"][/quote]

    Човек, цената на петрола и сега е смешна.
    1 лев за литър бензин. Всичко друго е данъци

    If you are going through hell... Keep going!
  37. 37 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1738 Любопитно

    Спокойно съфорумци - след 10-15 години като започнат да се откъсват огромни ледници на всички ще стане ясно, че вървим към катастрофа и ако искаме да оцелеем, тотално трябва да си сменим модела на живот, както и да минем към масов транспорт.

  38. 38 Профил на truly
    truly
    Рейтинг: 852 Неутрално

    До коментар [#9] от "Judjuk":

    Ако недай боже те застигне болест, за която колкото и пари да събереш, помощ няма да има, тогава ще се сетиш, че е трябвало по-рано да искаш да живееш в нормална среда.

  39. 39 Профил на truly
    truly
    Рейтинг: 852 Неутрално

    До коментар [#28] от "sandman":

    Българският език не ти е силната страна.

  40. 40 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 1243 Неутрално

    Всичката я Мара втасала....

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  41. 41 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 2046 Неутрално

    Навременна реакция на управляващите

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  42. 42 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 1243 Неутрално

    Русофили и Путинофили не харесват това...
    —цитат от коментар 14 на BGman1


    Понеже се бараш автомонтьор, може ли да ми обясниш къде ще се зареждат ...примерно 5000 коли,като пълнят заряд на Тесла (както знаеш,че е най-доброто) е 4 часа. и едвали ще са Тесла тези 5000. Пред всеки блок ще сложите колонка с 50 контакта ли?
    Клизма правите,Ганьо,клизма. Насила трудно ще стане. Както знаеш,суджука не е много европеец и е пишман демократ.
    Режете колна на който се клатите. Не ти прави чест да приемаш дословно и безусловно всяк суджушка глупост.

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  43. 43 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 1243 Неутрално

    Работата на герберастите е "Видяла жабата,че подковават коня..."

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  44. 44 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7828 Неутрално

    Горките електромобили.

  45. 45 Профил на Noname
    Noname
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Шиши да не е влязъл в електромобилния бизнес?

  46. 46 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3887 Неутрално

    До коментар [#16] от "cristo_n":

    Петролът е ограничен. Токът - не. Набий си в главата тая елементарна разлика.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  47. 47 Профил на Levski Levov
    Levski Levov
    Рейтинг: 264 Неутрално

    [quote#16:"cristo_n"]
    —цитат от коментар 36 на dante_18
    Човек, цената на петрола и сега е смешна.1 лев за литър бензин. Всичко друго е данъци [/quote]

    Айде сега се досети, как държавата ще се лиши от тия ГОЛЕМИ данъци/постъпления-влизащи сигурни в хазната... и как ти на нощна ще си зареждаш за стотинки..., и ще си ПЪРДИШ(без извинение), а държавата ще лапа мухи... в това време като станат много електроавтомобилите.
    Главата ми не го побира като чета глупостите на зелените хора за зеленото(ЕВТИНО) БЪДЕЩЕ на планетата...

  48. 48 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3887 Неутрално

    До коментар [#47] от "Levski Levov":

    И какво точно ще направи държавата по въпроса, да ни светнеш?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  49. 49 Профил на Levski Levov
    Levski Levov
    Рейтинг: 264 Неутрално

    Спокойно съфорумци - след 10-15 години като започнат да се откъсват огромни ледници на всички ще стане ясно, че вървим към катастрофа и ако искаме да оцелеем, тотално трябва да си сменим модела на живот, както и да минем към масов транспорт.
    —цитат от коментар 37 на rainbou1


    В общото замърсяване -от изследване се установи че замърсяването от автомобилите е едва.... 5 процента!!!
    Значи няма да отрежем 3-ТЕ ГЛАВИ на големия ЗМЕЙ, а ще го бодем/гъделичкаме по опашката... кой знае може и да умре...
    Тръмп е меко казано за затвора -след като не иска да намали вредните емисии -като щатите са една от страните с най-много вредни емисии - не му се съкращавали стотици хиляди заети с промишленоста... а бедния българин(образно казано) на село, пък трябва да го товариме да си маха... Москвича/ладата и да минава на зелени автомобили тепърва... само където заплатата/финансите не му достигат за тази голяма крачка, която дори и да стане ефекта ще е минимален с тия едва 5 процента...
    А горенето на дърва.... въглища кога?!? А миенето на улици седмично кога?

  50. 50 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 2015 Неутрално

    До коментар [#16] от "cristo_n":Дали, пък, след 10-20 години цената на слънчевата енергия няма да падне 4-5 пъти?
    —цитат от коментар 18 на tie_interceptor


    И как ще падне? Ще застроим цялата планета с фотоволтаици ли? А имаш ли представа тогава какви ще станат цените на храните, щом вместо да садим пшеница (примерно), всичко бъде фотоволтаик до фотоволтаика?

  51. 51 Профил на aussie
    aussie
    Рейтинг: 592 Неутрално

    Време е да стане с пари :)
    До коментар [#15] от "Николай С":

  52. 52 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1102 Неутрално

    До коментар [#39] от "truly":

    Е добре!Нямам претенции за филолог.Все пак съм техник.

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  53. 53 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1195 Неутрално

    Фен съм донякде на електромобилите, но за момента си имат доста кусури. Тесла от евтините явно 10 години трябва да чакаш, а на цената на скъпите може да си купиш качествено по-добра кола
    Мнооого по-добра за 100К+. Да не говорим, че като има кола за 100 бона, цената на горивото ще ти е последна грижа, само у нас виждам коли от такъв клас с газови уредби, а скупяването с метан си е безумие. Единствепият довод за ел кола при тези цени е, ако се забрани да влизаш в централни зони на градовете с друг тип автомобил, останалото е екзотика. Сега ако има масови автомобили от 30-70к лева тогава може би нещо ще се промени.

  54. 54 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1102 Неутрално

    До коментар [#39] от "truly":

    Така де и статията не е за Българския език,а запоредните субсидии,които ще плаща обикновения човек.Богата страна Като Норвегия се светнаха,че на практика субсидират богаташите.Само че,норвежците имат достойнство и чест да си признаят грешката и да я поправят.В БГ кога?

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  55. 55 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3887 Неутрално

    До коментар [#50] от "cristo_n":

    Мхм. Викаш, няма никакъв шанс производителността да им се увеличи? Също така, няма никакви други алтернативни източници? И не на последно място, можем да слагаме фотоволтаици само там, дето се сее храната?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  56. 56 Профил на Bullet
    Bullet
    Рейтинг: 856 Неутрално

    До коментар [#53] от "stoiank":
    Скопени метанки казваш a?

    http://teknikensvarld.se/volvo-v90-bi-fuel-nya-kombin-som-gasbil-310877/
    Хич не сакам, едно таквоз с 254 кончета.

    Gor det idag, imorgon kan deta vara förbjudet.
  57. 57 Профил на psb
    psb
    Рейтинг: 15 Неутрално

    До коментар [#29] от "Николай С":

    Само дето нощната тарифа е 12.5 ст.
    Отделно при 8/100 разход на пропан бутан, цената ти слиза на < 10 лв / 100 км.
    Само ще добавя че нова бензинова MPI-ка можеш да вземеш за под 30 хил лв. Докато за електрическа ти трябват поне 60. Е точно тая разлика от 30 хил. лв требва да я избиваш къмто 300 000 км.
    Некакси ич ми не излиза сметката ;-)

  58. 58 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 2015 Неутрално

    До коментар [#16] от "cristo_n":Нещата няма да се развият точно по този сценарий, защото всеки може да си произведе ток, за разлика от случая с петрола. Виж колко струват фотоволтаични панели за около 3-4КВт пикова мощност и ще разбереш, че няма начин цената на тока да се вдигне чак 4-5 пъти. С 3-4 КВт панели може да покриеш годишен пробег от около 20,000км на електрическа кола от сорта на Нисан Лийф. Да не говорим, че и в момента има излишък в родното производство на електроенергия.
    —цитат от коментар 21 на Дразнител


    Хайде пак да помислим, а?
    Тези "фотоволтаични панели за около 3-4КВт" с които "всеки може да си произведе ток", къде ще ги монтираш - у дома си нали? И когато вечер се върнеш от работа в дома си и искаш да си зареждаш батерията цяла нощ, през нощта колко ел.енергия ще произведат фотоволтаиците от лунна светлина? Ако сега теоретично можеш да произвеждаш през деня и да го продаваш, а да купуваш през нощта, какво ще стане, когато хората масово започнат да правят това, а? Никой от "разбирачите" не мисли май, подавате се само на емоциите. Е то емоционално и на мен ми харесва, ама намирам ужасно големи пропуски в практическото навлизане на електромобилите.

  59. 59 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 2015 Неутрално

    До коментар [#23] от "Николай С":

    Разсъждавате от гледна точка на няколкото екзотични електромобила в България. А я си представете картинката с 25% електромобили, че и повече. А я сега си представете натоварването на системата, ръста в търсенето на ел.енергия на нощтна тарифа (когато екологичните фотоволтаици не работят), опашките по бързите публични зарядни станции. Картинката става различна, нали? Течно гориво се зарежда за 2-3 минути пълен резервоар, а ако тръгнеш с твоя електромобил към Варна, примерно, или хайде направо към Каварна, или Камен Бряг за "Джулая", колко време ще ти трябва за да стигнеш със спирането за зареждане, а?

  60. 60 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 2015 Неутрално

    До коментар [#50] от "cristo_n":Мхм. Викаш, няма никакъв шанс производителността да им се увеличи? Също така, няма никакви други алтернативни източници? И не на последно място, можем да слагаме фотоволтаици само там, дето се сее храната?
    —цитат от коментар 55 на Darth Plagueis


    Прав си знаеш ли - може и в планините да ги слагаме. Само трябва да се разбереш с еколозите - сечеш горите и слагаш фотоволтаици - супер екологично.

    А като се увеличи производителността на фотоволтаиците и най-вече, като се измисли съвсем друг начин за съхранение на ел. енергията, а не в литиеви батерии, това вече е съвсем друго нещо!!! Но това, което сега, със сегашните технологии ни пробутват за електромобили са просто недоразумения!

  61. 61 Профил на Дразнител
    Дразнител
    Рейтинг: 795 Неутрално

    До коментар [#58] от "cristo_n":

    Пак не позна. В момента дисбалансът дневна/нощна консумация (и производство) е огромен. Но ако случайно стане така, че нощем да не достига ток, то просто човек ще си зарежда колата денем докато е на работа. Но в общи линии вятър за перките духа и денем и нощем, но основната консумация е предимно денем.

    А като става дума за масово ползване на електромобили, в Германия, където хората карат доста повече, отколкото в БГ, средният пробег (на сегашните основно бензинови/дизелови автомобили) е около 14,000км на година. Да допуснем, че българинът ще има по-добри пътища и поради евтиния ток ще кара по 15,000км годишно. В момента в БГ има около 3,000,000 леки и лекотоварни автомобила (до 3.5 тона). Една средно голяма електрическа кола харчи около 15квтч/100км. Т.е. целокупният народ, ако мине на ток, ще харчи под 7 ТВтЧ електроенергия годишно за личните си транспортни нужди. Това е по-малко от годишното производство на един реактор на Козлодуй, или на 40,000 дка фотоволтаици (по покривите, не на полето...) или около 1000 вятърни турбини с номинална мощност от 3.2МВт.

    Защо "Титаник", а не "Аврора" ?!
  62. 62 Профил на Николай С
    Николай С
    Рейтинг: 650 Неутрално

    А я си представете картинката с 25% електромобили, че и повече. А я сега си представете натоварването на системата, ръста в търсенето на ел.енергия на нощтна тарифа (когато екологичните фотоволтаици не работят), опашките по бързите публични зарядни станции.
    —цитат от коментар 59 на cristo_n

    Колега, извинете, че се повтарям:
    1. Увеличението на средното потребление на ток на семейство с ел.автомобил при 30 км пробег на ден ще е 15-20% (в зависимост от сезона). В България, а и по света има маса свободни мощности - не е проблем производството. Вижте по надолу какъв е практическият проблем.
    2. Ел. Колите могат да се използват като източник на ток за стабилизиране на системата. Но за сега нема смисъл.
    3. Моментната мощност при зареждане може да се ограничи, както от зарядното, така и от колата, става програмно. Т.е. може да кажете на колата да се зареди от 1 до 2 през нощта със 10А-20А ток. По 220в това прави 2.2 - 4.4 квт на час. Т.е. за един час сте си заредили дневно количество. Ако искате зареждайте на пълна мощност, но проблема, който забелязах в България, таблата са 30-50А. Т.е. проблема идва за моментно пренатоварване и нуждата на подмяна на вътрешната ел. инсталация (струва пари). Аз имам две зарядни и те дърпат 2*30А*220в и съм си сложил нови кабели, табло и бушони.
    4. Ако имате собствени слънчеви батерии (аз имам 7.5 квт инсталирана мощност), може да си зареждате през деня или да пълните Батериен пакет (от Тесла е около 8к, съвместим с соларния преобразувател). Теоретически при преход на новите автомобили среден клас от 400 км, трябва да ги зареждате един път в седмицата. Аз лично зареждам през нощта, 'щот съм Ганьо и печеля от разликата на тока дето продавам през деня на енергото и който плащам нощем за колата.
    5. Проблема със слънчевите батерии за мен е, че за около 4 месеца произвеждат доста по-малко ток от през върховият период. Тогава батерии и хватки не те спасяват - трева повече инсталирана мощност или да разчиташ на енергото.
    6. Слънчевите батерии немогат да са решение за град като София, нема къде да ги сложите, а ако ги сложите на покрива на блока, ще ги откраднат.
    7. Подобен е проблема за ел. коли за хора в блок - зарядното е относително скъпо и лесно се краде.
    8. Аз на къмпинги редко ходя, но ходя на ски през зимата - за това имам Джип или се комбинирам с приятел или си наемам кола - струва 30-40 лева на ден и е далеч по-ефтино от бензинова кола за през цялото време.

    Апропо, новите коли са 400+ пробег т.е. до морето е без зареждане. Там вадите зарядното, мушкате го в контакта на бунгалото/хотела/къмпинга и зареждате през ноща. Плащате 5-10-20 лв и айде обратно. За морето не е проблем ел. колата. За планина е - губи много при качване и студено време (парно, батерията се топи по бързо, трябва клима контрол на батерията и т.н.) Бързите станци зареждат за 30-40 мин достатъчно, че да се прибереш. Обаче като един път се научиш да не плащаш...



  63. 63 Профил на jelev_jelqzko
    jelev_jelqzko
    Рейтинг: 907 Неутрално

    Сега тез министри работа ли нямат та се чудят каква комисия да създадът та да прилапат някой лев?То по пътищата си разбих каруцата,коня окуця ъе елмобили.Докат не играе копралята нема да са упрайм
    И аз искам субсидийка ьа крантата ама не даеат.Ся не я бърка ден или нощ само да я пусна и зарежда еко на квадрат.И пак да повторя:Без копраля управа няма ни с говедо ни с кобила камо ли с министер тунеядец на държавна хранилка.

  64. 64 Профил на Levski Levov
    Levski Levov
    Рейтинг: 264 Неутрално

    [quote#62:"Николай С"][/quote]
    "Обаче като един път се научиш да не плащаш..."
    Абе само ти ли си вярваш.... че може да ПъРдИш... наляво и надясно и.... държавата няма да си вземе своето -както сега си го взима от бензина и дизела?!?
    Викаш тя(държавата) ще лапа мухи... само ти ще си най-хитрия ТАРИКАТ ГАНЪОВЕЦ...

  65. 65 Профил на Николай С
    Николай С
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#23] от "Николай С":Течно гориво се зарежда за 2-3 минути пълен резервоар, а ако тръгнеш с твоя електромобил към Варна, примерно, или хайде направо към Каварна, или Камен Бряг за "Джулая", колко време ще ти трябва за да стигнеш със спирането за зареждане, а?
    —цитат от коментар 59 на cristo_n

    За Шефролет болт (по книжка)
    София - Камен Бряг 540 км, по гугъл 6.22 мин
    Батерия 60 квт, пробег 380 (обикновенно е повече, щото пътя не е магистрала)
    Зареждане с прав ток 30 мин - 150 км
    Т.е. с едно спиране сте там. За бензин е същото - когато зареждам никога не е един път, нито пък за по-малко от 30 мин, да си купиш кафе и т.н. После през нощта ще я напълни.
    И за сегашните технологи няма разлика дори и ходенето от единият край на България, до другият. Само незнам имали бърз чардър по пътя. Иначе минавате през Пловдив/Стара загора и се увеличава времето. С малко планиране всичко става ;)


  66. 66 Профил на Николай С
    Николай С
    Рейтинг: 650 Неутрално

    [quote#62:"Николай С"]
    —цитат от коментар 64 на Levski Levov
    "Обаче като един път се научиш да не плащаш..."Абе само ти ли си вярваш.... че може да ПъРдИш... наляво и надясно и.... държавата няма да си вземе своето -както сега си го взима от бензина и дизела?!?Викаш тя(държавата) ще лапа мухи... само ти ще си най-хитрия ТАРИКАТ ГАНЪОВЕЦ...[/quote]

    Държавата (в лицето на щата Калифорния) от тази година ми сложи нов данък 100$ на ел. кола. Както и да е - все е доста по-малко от това което спестявам.

  67. 67 Профил на Denis Stoyanov
    Denis Stoyanov
    Рейтинг: 253 Неутрално

    Тези "фотоволтаични панели за около 3-4КВт" с които "всеки може да си произведе ток", къде ще ги монтираш - у дома си нали? И когато вечер се върнеш от работа в дома си и искаш да си зареждаш батерията цяла нощ, през нощта колко ел.енергия ще произведат фотоволтаиците от лунна светлина?
    —цитат от коментар 58 на cristo_n


    Ти някога виждал ли си фотоволтична инсталация? Да ти е хрумвало че тоя ток се или съхранява в батерии или се използва за отопление/охлаждане? Като цяло:

    1. Изнасяме около 6 милиона мегаватчаса на година (т.е. вместо да се купят тук се купуват примерно в Румъния на същата цена).
    2. Електромобилите се водят икономично защото за всеки литър бензин отиват 6 киловата ел. енергия. Така че може да си го пресметнеш. Така че го сложи 350 километра за 8 часа зареждане на около 2-3 киловата. Да кажем 24 киловата. Това ще рече 4 литра бензин. С 4 литра до къде ще стигнеш? Дори 100 километра не можеш да минеш.
    3. Дори и 80% от българите да си купят електро автомобили цената на тока няма въобще да се мръдне. Едно защото ще спрем да изнасяме тока и ще си го продаваме тука (няма да има загуба). И другото защото хората които си купуваме тия "кофи с ръжди" сме малоумни тарикати и гледаме как да не плащаме ток и слагаме някакви малоумни панели по покриви, дворове, други по-богати копаят трапове и правят някви си геотермални магии въпреки че всички ни казват че сме тъпи и това не работи. Ама знаеш ли при мен работи както и при още доста хора. Представяш ли си колко съм тъп, тока от фотоволтика го ръгам в батерия и после с батерия зареждам друга батерия?!? Даже и не го продавам а си го ползвам. Ко да ти кажа идиот съм. Даже толкова съм кух че имам и прекаран 3-фазен ток защото зимата ме мързи да рина лед и сняг от панелите и съм си взел втора трифазна станция...

  68. 68 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3236 Неутрално

    секи whatever км

    Навлецат ли ел-майл

    "Министерството на икономиката започва работа по национална програма
    за навлизане на електромобилите"

  69. 69 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3236 Неутрално

    еки whatever км

    Наглецът ли ел-майл

    "Министерството на икономиката започва работа по национална програма
    за навлизане на електромобилите"

  70. 70 Профил на matanza
    matanza
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#22] от "quatro_4x3":

    Слагаш панела на покрива на колата и докато се опечеш на плажа, батериите заредени... :-)

  71. 71 Профил на reply
    reply
    Рейтинг: 1034 Неутрално

    БЕЗ ОЕДНАКВЯВАНЕ НА БАТИРИИТЕ И БЕЗ ТЯХНАТА ДИРЕКТНА СМЯНА НАМЕСТО ЗАРЕЖДАНЕ, СИЧКОТО Е БОЖ ЛАВ РАБОТА

  72. 72 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 147 Неутрално

    По принцип такива държавни намеси са временни и не носят кой знае какво. Пазарът сам ще наложи след време хибридите. За града ще има чисто електрически автомобили. Но големият въпрос е с рециклирането. Засега това е огромна пречка пред целия сектор.

  73. 73 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 2015 Неутрално

    До коментар [#32] от "deutschland":

    АБСОЛЮТНО СЪМ СЪГЛАСЕН! Точно това исках да кажа и ми е драго поне някой да ме е разбрал.
    И аз мразя ДВГ, но този тип електромобили не могат да решат никакви проблеми, а просто ще решат ЧАСТИЧНО проблеми с чистия въздух за сметка на други проблеми. Всеки си представя, че електромобилите ще му дават възможност да си обикаля без пари с личната си кола насам натам и де си живее живота като по филмите, но точно това консуматорско мислене съсипва планетата ни! Ако мислите за бъдещето на планетата ни, по скоро трябва да се мисли съм ДРАСТИЧНО ОГРАНИЧАВАНЕ НА ЛИЧНИТЕ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА и революция в мисленето и отношението към масовия транспорт, който вече може да бъде и електрически.

  74. 74 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 2015 Неутрално

    До коментар [#67] от "Denis Stoyanov":

    офффф...
    Да, знам какво е фотоволтаична инсталация. И като имаш батерии та какво? Значи освен че на няколко години ще трябва да купуваш/рециклираш за по няколко хиляди лева батериите на електромобила си, ще трябва и да купуваш/рециклираш за още няколко хиляди лева и батериите на домашния си фотоволтаик, че да можеш да събираш безплатна слънчева енергия през деня, а да си зареждаш колата нощем. Ами то това "безплатно" ще ти излезе дявол на магаре бе!

    "Представяш ли си колко съм тъп, тока от фотоволтика го ръгам в батерия и после с батерия зареждам друга батерия?!? Даже и не го продавам а си го ползвам. Ко да ти кажа идиот съм." - Е ТУКА САМ ДОКАЗВАШ МОИТЕ ДУМИ ПО-ГОРЕ! И СИ ПРАВ В ЗАКЛЮЧЕНИЯТА, СУПЕР СИ ПРАВ!!!

  75. 75 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 2015 Неутрално

    За Шефролет болт (по книжка)
    София - Камен Бряг 540 км, по гугъл 6.22 мин
    Батерия 60 квт, пробег 380 (обикновенно е повече, щото пътя не е магистрала)
    Зареждане с прав ток 30 мин - 150 км
    Т.е. с едно спиране сте там. За бензин е същото - когато зареждам никога не е един път, нито пък за по-малко от 30 мин, да си купиш кафе и т.н. После през нощта ще я напълни.
    —цитат от коментар 65 на Николай С
    Пропускаш тънкия момент, който обаче е МНОГО ДЕБЕЛ МОМЕНТ, че когато в България, вместо сегашните около 500 коли, започнат да се движат 10-20 хиляди коли, то при спиране на зарядна станция ще трябва да чакаш първо поне 2-3 часа за да се доредиш до кабела, и чак след това да засичаш тези 30 минути за зареждане за да изминеш нужните ти още 150 км.
    Разбираш ли ме какво всъщност искам да кажа? Май не! А искам да каже че все още ТЕХНОЛОГИЯТА НЕ Е ДОСТАТЪЧНА!!! Трябват да се измисли нов начин, революционен начин, за съхраняване и зареждане - примерно станции да бърза СМЯНА на батерии, а не за зареждането им. Всички коли да са с едни и същи батерии, стандартни (както са стандартни акумулаторите) - спираш, батерия в колата се сваля и ти се закача друга, предварително заредена, и си продължаваш пътя. И този процес трябва да е автоматизиран и да отнема по-малко от минута време, и чак тогава може да се говори да някакво бъдеще на този транспорт!

  76. 76 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 2938 Неутрално

    До коментар [#9] от "Judjuk":Ако недай боже те застигне болест, за която колкото и пари да събереш, помощ няма да има, тогава ще се сетиш, че е трябвало по-рано да искаш да живееш в нормална среда.
    —цитат от коментар 38 на truly

    Божията промисъл е дадените на човечеството ресурси да стигат до издигането на ново цивилизационно стъпало, когато вече такива няма да са нужни. Петролът е още много далеч от изчерпване, а елмобилът не е никакво стъпало. А енергия от слънце е вятър е вятър работа. Тук въобще не може да става дума за иновации и прогрес. А един вулкан като гръмне изхвърля вредни газове, колкото колите за 100 години. Проблемът е, че науката е неглижирана и недофинансирана за сметка на прекомерно въоръжаване и задоволяване на извратените прищевки на всякакъв род "звезди" и олигарси.

  77. 77 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 893 Неутрално

    Трябват да се измисли нов начин, революционен начин, за съхраняване и зареждане - примерно станции да бърза СМЯНА на батерии, а не за зареждането им. Всички коли да са с едни и същи батерии, стандартни (както са стандартни акумулаторите) - спираш, батерия в колата се сваля и ти се закача друга, предварително заредена, и си продължаваш пътя.
    —цитат от коментар 75 на cristo_n

    Искаш да кажеш, че някой (кой - може би Вальо Златев?) трябва да купи на всеки един електромобил по още 1-2 батерии, да ги държи на удобно място по пътя ти заредени и обслужени, че когато минеш и ти потрябва да има готова?
    Хубаво, ама то цената на батерията на е половината от цената на автомобила. Значи автоматично стават с 50% по-скъпи колите. Отделно логистиката по разнасянето на пълни-празни батерии, зареждането, локациите (имота дето ще е тази станция и той не е без пари) и т.н.

    Бе то ако беше толкова просто, досега в Германия и в Америка все електромобили щяха да карат. Аз викам да изчакаме да го измислят по света, а 5-10 години след това ще го въведем и в България.

  78. 78 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 893 Неутрално

    Българина може да е всякакъв, но си прави добре сметката!Въпроса ще се реши от само себе си кога всеки усети, че за да измине 100км ще му трябват между 2 и 4 лв. Скоростта на навлизане на коли за градски условия ще бъде огромна.
    —цитат от коментар 5 на v2k!!!


    То добре тия 2 лева викаш, само дето първо трябва да извадиш $70к за Тесла... Е, щяло да има и по $35к, но досега никой не си е купил. Има Шеви Болт за $40к. Сравнима кола на бензин е $20к - сметна ли кога ще избиеш разликата?
    Отделно дето тези 2 лева са мираж - ето например цената на тока от най-голямата мрежа станции за зареждане в Холандия:
    https://fastned.nl/en/choose-your-priceplan
    На средния план цената на кВч е 35 цента. Значи 70 стотинки. При разход 15 кВч/100км ти е над 10 лева - не 2 или 4.
    Това е преди да се въведат всякакви акцизи на тока за зареждане, което държавата няма да закъснее да направи когато електромобилите станат масови - иначе с какво ще поддържат пътищата, ако акциза върху горивата вече не носи приходи?

  79. 79 Профил на Denis Stoyanov
    Denis Stoyanov
    Рейтинг: 253 Неутрално

    До коментар [#67] от "Denis Stoyanov":офффф...Да, знам какво е фотоволтаична инсталация. И като имаш батерии та какво? Значи освен че на няколко години ще трябва да купуваш/рециклираш за по няколко хиляди лева батериите на електромобила си, ще трябва и да купуваш/рециклираш за още няколко хиляди лева и батериите на домашния си фотоволтаик, че да можеш да събираш безплатна слънчева енергия през деня, а да си зареждаш колата нощем. Ами то това "безплатно" ще ти излезе дявол на магаре бе!"Представяш ли си колко съм тъп, тока от фотоволтика го ръгам в батерия и после с батерия зареждам друга батерия?!? Даже и не го продавам а си го ползвам. Ко да ти кажа идиот съм." - Е ТУКА САМ ДОКАЗВАШ МОИТЕ ДУМИ ПО-ГОРЕ! И СИ ПРАВ В ЗАКЛЮЧЕНИЯТА, СУПЕР СИ ПРАВ!!!
    —цитат от коментар 74 на cristo_n


    Ъъммм имаш предвид 10 годишната гаранция на батерията на соларните панели (Powerwall) или 160 000 км гаранция на батерията на колата (Тесла С от 2013) (и това е само гаранция не означава че ще се развали тогава)? Купих си я 2013 и имайки напредвид че я карам всеки ден и че не веднъж съм пътувал с нея Хорн до Русе дори и половината не съм стигнал. Така че ако нямаш нито едното моля те не ръси глупости :).

  80. 80 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Пропускаш тънкия момент, който обаче е МНОГО ДЕБЕЛ МОМЕНТ, че когато в България, вместо сегашните около 500 коли, започнат да се движат 10-20 хиляди коли, то при спиране на зарядна станция ще трябва да чакаш първо поне 2-3 часа за да се доредиш до кабела, и чак след това да засичаш тези 30 минути за зареждане за да изминеш нужните ти още 150 км.
    Разбираш ли ме какво всъщност искам да кажа? Май не! А искам да каже че все още ТЕХНОЛОГИЯТА НЕ Е ДОСТАТЪЧНА!!!
    —цитат от коментар 75 на cristo_n



    Технологията си е напълно достатъчна, действия трябват.


    https://insideevs.com/wp-content/uploads/2016/09/tesla-supercharger-station-Norway-20-stall.jpg

    Смяташ ли че ще имаш проблем на такава станция? А ако има такава на всеки 20 километра?

    Ако на такава станция има монтирани и 10 бързи зарядни станции способни да заредят батерията за 15 минути?

    Голяма част от зарядните станции на Tesla още в момента се зареждат само с ВЕИ енергия. За следващите години 100% ще бъдат така.

    За да не се натоварва мрежата, когато има излишна ВЕИ енергия или през нощта когато е евтина, се зареждат буферни батерии, които после зареждат електромобилите.

    Тези буферни батерии са изградени от стари батерии от електромобили или "бракувани" при производството. Тоест такива които не отговарят по някой параметър на стандартите.

    Понеже стана дума за рециклиране, Това е първата стъпка за рециклиране на батериите от електромобили. Продължават да се използват, въпреки че капацитетът им е намалял.

    За стационарно използване, нито теглото нито обемът имат чак толкова голямо значение. Нито теглото нито обемът имат чак толкова голямо значение.

  81. 81 Профил на iavorski
    iavorski
    Рейтинг: 321 Неутрално

    До коментар [#50] от "cristo_n":

    Хубаво е да почетеш да разбереш колко точно площ трябва да се застрои с фотоволтаици за да захрани примерно ЕС. Отговора е 10% от площта на Сахара.

    Сега става ли ти ясно колко енергия ни подава слънцето и как вместо да загрява и без това загрятата планета ще се превръща в електричество...

  82. 82 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#81] от "iavorski":

    Няма нужда да се кара ток от Сахара. Напълно достатъчно е да се покрият покривите на всички сгради. Така добре ще остане енергия.

    Да не говорим, ако се направят фотоволтаични навеси на всички паркинги. Само площта на едно паркомясто, би осигурило годишният пробег на един електромобил. Паркоместата са много повече от автомобилите които се движат по пътищата.

    В тази връзка, ако човек си сложи фотоволтаик на покрива, то когато той е на работа и не може да се зарежда електромобила, токът от фотоволтаика ще захранва домът му и домовете на съседите, като по този начин ще облекчи електропроизводството и електропреноса.

    Автомобилът на собственика от своя страна, ще се зарежда от най-близкия фотоволтаик до паркомястото, който както стана въпрос даже може да се намира върху самият електромобил и да му пази сянка.

    Батериите на съвременните електромобили, предоставят пробег около 400 км., а в бъдеще, когато се очаква бумът на електромобилите, този пробег ще е още по-голям. Средния пробег дневен пробег обаче надали ще се промени, а той е 30-40 км. , следователно е достатъчно зареждане на всеки 10 дни. Значи един-два дни без слънце няма да са проблем.


  83. 83 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 2938 Неутрално

    "Ако на такава станция има монтирани и 10 бързи зарядни станции способни да заредят батерията за 15 минути?"
    До коментар [#80] от "Ivan е":

    Оооох, то ко имаше и зарядна станция да зарежда за минута и половина - кеф, кеф, кеф!

  84. 84 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#83] от "Judjuk":

    Минута и половина е прекалено, но за пет-десет минути вероятно ще направят след години. Засега минимумът за който знам е 10- 15 минути и то за 80% заряд.

    http://www.ecars.bg/blogs/techno-1/2240-abb-terra-hp-zarqdna-stanciq

    http://www.ecars.bg/blogs/techno-1/2117-porsche-izgradi-purvata-v-sveta-800v-zariadna-sistema

  85. 85 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 2938 Неутрално

    До коментар [#83] от "Judjuk":Минута и половина е прекалено, но за пет-десет минути вероятно ще направят след години. Засега минимумът за който знам е 10- 15 минути и то за 80% заряд. http://www.ecars.bg/blogs/techno-1/2240-abb-terra-hp-zarqdna-stanciq http://www.ecars.bg/blogs/techno-1/2117-porsche-izgradi-purvata-v-sveta-800v-zariadna-sistema
    —цитат от коментар 84 на Ivan е


    Ха обади се след няколко години. Той тоз ток да не го наливат с кофи?

  86. 86 Профил на Николай С
    Николай С
    Рейтинг: 650 Разстроено

    Разбираш ли ме какво всъщност искам да кажа? Май не!
    —цитат от коментар 75 на cristo_n

    Разбирам ви, но предпочитам да смятам, че сте любознателен.

    За примера на Камен Бряг:
    1. Вие сте собственик на заведение по пътя София-Варна с н-парко места. Виждате как 50хил коли минават и чакат само да заредят. Обаждате се на фирма (да кажем ЧарджПоинт, ЕзЧардж или Блинк) и след 1 седмица имате инсталирани н-станци с 0 лева инвестиция от Вас. Само събирате парички. (Това горното е полужението в Калифорния)

    2. Вие сте предприемчив бизнесмен по пътя София-Варна. Купувате декар, правите паркинг със 100 парко места (щото трафика е огромен и 'секи зарежда). Пускате 100 контакта (ако са трифазни още по-добре) до 100 парко места и събирате по 5 кинта на зареждане. Бонус: слагате в останалия пол'декар Соларни Панели за 100% печалба (нема да но'сите тока с кофи). Сметнете си инвестицията, 'ма нема да е голяма.

    3. Вие сте собственик на Кола с ДВГ. Радвайте се как балъците с ел. коли не плащат за масло и бензин. Нито вис'ат по бензиностанци да зареждат сека седмица. Нито пък търси сервиз и прав'ат резервация 'секи 2-3 месеца да сменят маслото, водата или да 'одат на преглед. Нито пък се интересуват колко е цената на барела днес.

    Важното е, че не сте седели 30 мин на пътя София-Камен Бряг ;)

  87. 87 Профил на psb
    psb
    Рейтинг: 15 Неутрално

    До коментар [#86] от "Николай С":

    Тая опорка "Нито пък търси сервиз и прав'ат резервация 'секи 2-3 месеца да сменят маслото, водата или да 'одат на преглед." ми е любима.
    На съвременните ДВГ-та маслото се сменя на 2 години или 30 хил км. Моят среден пробег е 15 хил / г.
    И сменям точно на 2 години. Струва 100 лв. Масло, филтър и труд. Нема нужда да чакаш каквото и да е. Всеки полуидиот може да го направи.

  88. 88 Профил на Николай С
    Николай С
    Рейтинг: 650 Разстроено

    До коментар [#86] от "Николай С":Тая опорка "Нито пък търси сервиз и прав'ат резервация 'секи 2-3 месеца да сменят маслото, водата или да 'одат на преглед." ми е любима.На съвременните ДВГ-та маслото се сменя на 2 години или 30 хил км. Моят среден пробег е 15 хил / г.И сменям точно на 2 години. Струва 100 лв. Масло, филтър и труд. Нема нужда да чакаш каквото и да е. Всеки полуидиот може да го направи.
    —цитат от коментар 87 на psb


    Съгласен - 'полуидиот' би направил подобно нещо. Пълният идиот, би следвал предписанията на производителя, дори и само за да си запази гаранцията или да има сървиз рекорд за последваща продажба.

  89. 89 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#88] от "Николай С":

    Не си измисляй разни опорки!
    Да не вземеш да кажеш, че има и други неща за сменяне, които на практика са консумативи:

    Ангренажен и други ремъци
    Ролки които се сменят с ангренажния ремък
    Накладки
    Спирачни дискове
    Съединител
    Притискателен диск
    Маховик
    Турбо
    Водна помпа
    Гърнета
    Въздушен филтър
    Фреон на климатика


    Това са пълни глупости. Тук пишещите карат само чисто нови коли максимум 50 000км и си купуват нови. Тези консумативи не ги засягат и дори се обиждат като ги споменеш.

    А за ремонти:

    Генератор
    Скоростна кутия
    Течове на масло
    Глава
    Клапани
    Компресия
    Задрал цилиндър
    Протекъл радиатор (особена радост предизвиква този на парното)
    ...Мързи ме да пиша повече...

    Въобще не споменавай такива ремонти. Това е сервизен фолклор с който плашат наивните клиенти!

    Аз съм един огромен карък и са ми се случвали всички тези невероятни неща плюс още, които се случват единствено по филмите.

  90. 90 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 893 Неутрално

    До коментар [#86] от "Николай С":

    Ха-ха-ха! Инвестицията нямало да е голяма, и ще събираш по 5 лева на зареждане - за колко, за 50 километра може би? По-горе дадох цените в Холандия, ето ги пак:
    https://fastned.nl/en/choose-your-priceplan
    Излиза 10 лв/100 км. Защо е толкова скъпо? Защото инвестицията не е безплатна! Бързите зареждачки са на прав ток, трябват инвертори, а трябва и сериозна сума към Енергото, за да те захрани. 10-20 колонки, всяка е 120кВ (суперчарджер), знаеш ли колко ще платиш за да ти инсталират мощност 1200 кВ? И трафопоста ще те накарат да си купиш сам, и ще чакаш 1-2 години.
    Викаш, за да не чакаш, ще сложиш фотоволтаици? Площ, нужна за 1кВпик е 12 кв.м. значи за 1200 ти трябват още 14.4 декара. Ама това е пик - само по обед. Кажи ги 30, за да можеш и сутрин и следобед да зареждаш. Ами нощем? Ще сложиш и батерии за буфер 1-2 дни... ОК - ами когато 1-2 дни не грее слънце? Затваряш. Ама че някой лоялен клиент ще мине точно тогава и ще разчита на теб? След това вече няма да е толкова лоялен.

    Въобще, вие мислите, че тук е Калифорния... То даже в Калифорния ако ставаха така лесно нещата, досега всички да караха електромобили, а не 2% от населението. А в България ще стане след 10-20 години, минимум.

  91. 91 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Ти май не разбра каква е идеята. Ти си собственика на заведението и не се занимаваш със зарядни станции а само с твоята си работа.

    Фирмата за зарядни станции се занимава само с изграждане на зарядни станции продажба на електроенергия, но не се занимава с други услуги за клиентите.

    За да си изградят зарядна станция, трябва да се закупят земя която е половината от инвестицията. Трябва да сложат денонощна охрана на колонките. Клиентите им няма да си заредят напълно автомобила, ако трябва да висят в него, а на около е пустош.


    Следователно като се комбинирате с фирмата за зарядни станции, работите в симбиоза като и двамата печелите. Ти предоставяш паркинга който така или иначе имаш, а те поставят на него зарядни колонки, които ти привличат сигурни клиенти, които ще имат половин час на разположение да ти правят оборот без да бързат.

    Искаш не искаш трябва да го направиш, защото вече е обнародвано в Държавен вестник. Всеки паркинг с над 10 места трябва да им осигури колонки за зареждане, като поне една от 10 колонки трябва да е за бързо зареждане. Това важи за всеки новопостроен обект или за всеки основен ремонт.

    Win win situation

    Ако направиш фотоволтаичен навес върху паркинга, ти трябват около пет квадратни метра за киловатчас Пик. Ако разчиташ само на площта върху паркинга, наистина няма да стигне, но може да спести част от разходите за електроенергия. Бързите зарядни станции така или иначе използват буферни батерии, Което също е добре дошло за тебе. Заведението ти става с непрекъснат източник на захранване и няма да се притесняваш, че ще спре тока.

    Виж колко идеи за бизнес и заетост изникват, без да се налага да изнасяме милиарди долари всяка година за да купуваме нефт, за който да не трябва по два киловатчаса рафиниране на литър гориво, плюс допълнителни замърсявания още преди да е стигнал до колонката.



  92. 92 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 893 Неутрално

    До коментар [#91] от "Ivan е":

    Вземи ти отвори първата зарядна станция де - нали е уин-уин, какво чакаш ами не почнеш да печелиш?
    Като ти потръгне и ги развиеш нагъсто из цялата страна, и аз ще си купя електромобил и ще ти стана клиент - ама обещаваш ли, че ще е 5 лева зареждането?
    5 лева е една салата в крайпътното заведение, за която нищо не трябва освен половин домат и половин краставица. А ти мислиш да инсталираш сложна инфраструктура, която явно не разбираш напълно, и да печелиш с цени 5 лева... Е хайде успех!

  93. 93 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 2015 Неутрално

    Ъъммм имаш предвид 10 годишната гаранция на батерията на соларните панели (Powerwall)
    —цитат от коментар 79 на Denis Stoyanov
    Чакай малко бе, успокой се малко! Че те Powerwall ги пуснаха преди 1 година, тъй че няма нито един човек на света, чиято батерия на Powerwall-а да е достигнала повече от 1 години, тъй че обещанията за тези 10 години може да се окажат като обещанията на Мъск кога ще достигне до клиентите Модел 3 :) :) :)
    Отделно, чел ли си гаранцията на батериите на Powerwall, да видиш какво точно покрива гаранцията, защото там не се гарантира 100% от капацитета на нова батерия никъде!!!
    Аман от балъци!

  94. 94 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 2015 Неутрално

    Вземи ти отвори първата зарядна станция де - нали е уин-уин, какво чакаш ами не почнеш да печелиш?Като ти потръгне и ги развиеш нагъсто из цялата страна, и аз ще си купя електромобил и ще ти стана клиент - ама обещаваш ли, че ще е 5 лева зареждането?5 лева е една салата в крайпътното заведение, за която нищо не трябва освен половин домат и половин краставица. А ти мислиш да инсталираш сложна инфраструктура, която явно не разбираш напълно, и да печелиш с цени 5 лева... Е хайде успех!
    —цитат от коментар 92 на Камен
    ХИ ХИ ХИ ХИ

  95. 95 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#92] от "Камен":

    Въпреки подигравките ти, в плановете ми след 5 години или повече е включено изграждане на зарядна станция в моя град. Защо след 5 години ли? Бих направил още сега, но Законът не го позволява. Все още не може фирма да препродава ток с печалба.

    Мога да те уверя че цената ще е поне двойна от тази в мрежата. Така че сметка има. Най-скъпата зарядна станция е тази на Porsche и струва 98 000 долара за мощност 350 kW. Тя зарежда с напрежение до 900 волта и е със течно охлаждане на кабелите. В цената е включена и буферна батерия.

    Включва се на средно напрежение 20 киловата. Цената за зареждане от такава станция Е поне тройна от тази на мрежата. На който му е чак толкова скъпо времето, плаща минимум 60 лв за зареждане от които поне 40 лв са чиста печалба предвид днешните цени на електроенергията. Това за 15 минути. Смяташ ли, че ако си държиш парите в банката ще изкараш повече?

    Откъдето и да погледнеш, печалба има на теория. На практика електромобилите ги няма.

    Аз бих направил 50 киловатова зарядна станция, която е доста по-евтина и работи на ниско напрежение. Партидата за откриване на трифазна мощност 50 киловата е 1800 лв. Така или иначе я имам открита и се намира на главен път. Тази мощност позволява също изграждане на две зарядни станции по 22 киловата, които на практика представляват трифазен промишлен контакт, в който се включва вграденото в електромобила зарядно устройство.

    Едни пичове продават произведени в България зарядни устройства, които по спомен бяха по 2000 лв на брой. Засега ги купуват хотели и заведения не за да печелят от тях, а за да привличат клиенти.

    За едно си прав обаче. Купуването на електромобил и изграждането на зарядна инфраструктура е точно въпросът Кое е първо, кокошката или яйцето. Началото ще е много мудно и трудно. Първите ентусиасти ще са идеалисти. После ще е просто бизнес.


  96. 96 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 893 Неутрално

    До коментар [#95] от "Ivan е":

    Добре, така с цифри сега вече можем да говорим. На 380 волта не можеш да правиш супер-бърз заряд. Ако е крайпътно, докато някой спре да пие кафе може да зареди най-много за 50-100 км. Значи ако тръгне за морето ще трябва да спира няколко пъти.
    Ако иска с едно спиране, ще трябва поне 3 часа да виси при теб. Някак си не върви да му вземеш тройна цена на тока затова, нали?
    Ако му вземеш двойна, бизнес тока в момента е към 20 стотинки средно (върхова тарифа гони 30, но има и нощна около 15, така че да каже 20 средно). Колко заетост ще имаш средно? Пълна не можеш да планираш, защото по теорията на опашките това би значело да връщаш клиенти. Да кажем през деня половината, т.е. 6 часа, а през нощта от 12 я имаш 2, я не. Общо 8 на ден. 50 кв х 8 часа х 30 дни х 20 стинки = 2400 лева. Сложи сега един "бензинджия" да събира парите и да пази от тези дето берат желязо - оп, ама то не стига един, защото нали ще си денонощен - трябва да са поне трима. Значи отиваш на варианта да сложиш терминал за кредитни карти, а за охрана да разчиташ на камери и СОТ (и на молитви). Ама трябва да сложиш амортизация на оборудването, наем на земята - нищо че я имаш, нали сега можеш да я продадеш и да изпиеш парите, а пък в бизнеса трябва да я държиш, т.е. все едно че я купуваш - разходи за счетоводител, за застраховки, ремонти...
    Е, сметката и сам можеш да я направиш... вероятно може да се спечели някой лев, но само от фирма със солидни финанси за експанзия и икономия от мащаба. Така от няколко малки станции не изглежда възможно да спечелиш много.

  97. 97 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 893 Неутрално

    Едни пичове продават произведени в България зарядни устройства, които по спомен бяха по 2000 лв на брой.
    —цитат от коментар 95 на Ivan е

    А, това забравих да коментирам - мислиш ли, че някой ще си включи Теслата, за която е дал $70к, в самоделно българско устройство. Ако нещо вземе да гръмне, ти ли ще я плащаш? На Тесла чарджърите (тип домашни за гараж, не суперчарджъри) май бяха към $5к, ще трябва да купиш оригинални - или други маркови, които ще са пак подобна цифра. Вероятно ще трябват и разни накрайници, адаптори за различни марки, навес, асфалтиране, кеш терминал осигурен против вандализъм (нали няма да имаш бензинджия) - абе според мен едно 50к не ти мърдат начална инвестиция. Ако ти вади 1000 лева на месец, прав си, по-добре е отколкото да ги държиш в банката - но с такава възвръщаемост трудно ще събереш капитал да развиеш бизнеса.
    Със суперчарджъри вероятно ще може да се прави бизнес - всеки би дал повече пари, за да зареди по-бързо, защото честно казано кой ще ти чака 3 часа, за да зареди догоре на твоята станция? Така някой закъсал на дълъг път да, но той ще мине за половин час колкото да допълни и я остави 5 лева, я не.

  98. 98 Профил на Николай С
    Николай С
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#94] от "cristo_n":
    До коментар [#90] от "Камен":

    Хора, вие от ирония неразбирате ли? Естествено за дългите преходи, станците са в крайпътните зони за почивка или заведенията. Ако САЩ и Норвегия досега са показали нещо то е насищането със зарядни не е проблем извън градовете. Дори и в момента тези станции не се ползват. Отворете примерно ЧардПоинт+ апликацията и ще видите колко станци има и колко са заети в реално време.
    Ел. колите имат проблем, но този специално е поскоро измислен.

    До коментар [#95] от "Ivan е":
    Не мисля, че станций покрай пътя ще си върнат инвестицията. Каквото и да се говори, вероятност да ви се наложи да ползвате самостоятелна такава е много малка. По-лесно и удобно е да ползвате парко местата край ресторант, паркинг зона или парк. А и самата ви кола има в навигацията карта на тези станци и ви показва къде и кога да спрете и колко струва тази станция и дали има коли в момента на нея да зареждат.

    Ако сте решили, наистина да инвестирате, насочете се в районите с висока плътност (т.н. жилищни комплекси). Там е разковничето за печелене от мащаба (пряко наблюдение от Сан Франциско). И не ви трябват бързи устройства, един контакт стига. За около 30-45мин се дозарежда колата с дневният преход, в България той е малък - виж колегата по-горе кара само 15к на година (42км - пълнят се за 40 мин на бавна докато пазарува в Кауфланд, безплатно или в бъдеще за стотинки). Освен това повечето корпоративни паркинги има вече станции/контакти за зареждане, и на фирмените коли и на колите на работещите.

  99. 99 Профил на Николай С
    Николай С
    Рейтинг: 650 Неутрално

    На Тесла чарджърите (тип домашни за гараж, не суперчарджъри) май бяха към $5к, ще трябва да купиш оригинални - или други маркови, които ще са пак подобна цифра.
    —цитат от коментар 97 на Камен

    Не. Старата ми беше Бош - 499$. Новите са ми JuiceBox - дадоха ми ги безплатно но струват също около 500$. Връзват се в мержа, контролират се от портал. Инталирани са хиляди по обществените сгради щото са местна фирма, виждал съм всекакви коли да зареждат от тях. Това не е като с бензина да гледаш от коя бензиностанция да слагаш :)

  100. 100 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#96] от "Камен":

    Може да не съм се изразил много ясно. Живея в град, през който преминава оживена пътна артерия. Освен това се посещава от доста туристи. Всеки уикенд през по-голямата част от годината нощуват доста гости на града.


    Реално, планувам след няколко години да си закупя електромобил, заради който така или иначе ще си купя зарядна станция. Идеята ми не е толкова да изкарвам пари от нея, колкото да добавя още една точка за зареждане, за да подпомогна електрическата мобилност, защото наблизо засега няма .

    Относно инвестициите и ангажиментите се вкарваш в големи филми. Реално обслужването на един вендинг автомат за кафе изисква много повече инвестиции и време.

    След като не ти харесват българските самоделки, Ето какви зарядни станции предлагат от една фирма която има мрежа от зарядни станции.

    https://www.eldrive.eu/19338101.html


    Цените са съвсем прилични и предлагат плащане през мобилния телефон:

    https://www.eldrive.eu/instruktsii-za-zarezhdane.html


    Реално закачаш я на стената на сградата, прекарваш един трифазен кабел и един за интернет до нея и това е!

    Всичко друго е по Интернет и можеш да си го управляваш от мобилния телефон.

    Изграждането на зарядна инфраструктура не е толкова трудно и сложно нещо колкото изглежда отстрани.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK