
© Георги Пауновски
Министърът на икономиката Емил Караниколов е подписал заповед за създаването на междуведомствена работна група, чиято задача е да се разработи Национална програма с Пътна карта за развитие на електрическата мобилност в България до 2025 г. и хоризонт до 2030 г. Това заяви заместник-министърът на икономиката Лъчезар Борисов по време на Втората годишна конференция на b2b Media: Smart city, Smart home, Smart ideas.
По думите на Лъчезар Борисов в работната група ще участват, както представители на бизнеса, така и на институциите. В пътната карта може да залегнат и конкретни мерки и стимули за насърчаване на електрическата мобилност.
Фотогалерия: Зелените модели на софийския автосалон >
В началото на месеца от Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) настояха държавата да въведе субсидия от 5000 евро за електромобил и 2500 евро за плъгин хибриден модел. Друго искане е за колите на ток да не се плаща ДДС, което ще намали цената им с 20%.
Незнайко в Слънчевия град
Рейтинг: 5974 ВеселоБалканкар ще живне отново!!!
"Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. БотевКМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4842 НеутралноСамо да не стане като глупостта със санирането.
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!snower
Рейтинг: 311 ВеселоАко искаш да не се случи нещо в администрацията, сформираш работна група. Колкото по-голяма е работната група, толкова по-малко вероятно е да се произведе нещо смислено.
edin drugii
Рейтинг: 2170 Неутралнопървото и основно трябва да се реши въпроса със зарядните станции и разпределението им в държавата ,сега като ми свърши батерията на айфона на плажа ,или го включвам към соларното ми зарядно ,или го хвърлям в чантата ,а колата какво да я правя ,ако и свърши тока на плажа ,някъде там по морето ,ясно е ,че трябва мрежа ,която да е така разпределена ,че да осигурява всички с евтин и достъпен ток и това е по ценно от отстъпката от 4000-5000 лв за кола
AllLivesMatter
Рейтинг: 985 НеутралноБългарина може да е всякакъв, но си прави добре сметката!
'progressives' is the politically correct word for communistsВъпроса ще се реши от само себе си кога всеки усети, че за да измине 100км ще му трябват между 2 и 4 лв. Скоростта на навлизане на коли за градски условия ще бъде огромна.
stef
Рейтинг: 493 ЛюбопитноДа махнат ДДС-то като за начало би трябвало да е достатъчно, но колкото повече, толкова повече - още 10к субсидия няма да е лошо, ама ще има по-малко за крадене тогава, което си е проблем за управляващите и роднинските фирми...
Stef1107a
Рейтинг: 442 НеутралноДо коментар [#2] от "КМЕТ В СЯНКА":
А как да стане?!?
Същите "хора", същите "експерти", същите цели.
Как може резултатът да е различен?!?
Ще да дат на Вальо Златев някой друг милиард, колкото да построи няколко колонки за зареждане на електромобили на неговите бензиностанции. След тов министерството ще отчете ръст от 4000% ище се успокои, докато им се нареди друга престъпшна далавера.
happystory
Рейтинг: 287 НеутралноКога ли ще доиде края на тоя отвратителен комунизъм? Неискам национална програма по каквото и да е било, искам пазара и икономиката да бъде оставена на свобода. Ако имаше търсене за електромобили, щеше да има и предлагане от частният сектор.
Judjuk
Рейтинг: 3400 НеутралноКато платиш няколко пъти на "Пътна помощ" да те дърпат на разни места, където си закъсал и всичката ти далавера от елмобил отива на кино. То ако това беше алтернатива, нямаше да се налага държавна подкрепа. А и все още най-ценния ресурс е времето. Никой не може да си позволи да кибичи някъде и да чака зареждане. В някои случаи това може да се окаже по-скъпо и от автомобила.
SS
Рейтинг: 3005 ВеселоДа ги освободят първоначално от данъци и електр. ера ще настъпи по бързо отколкото да измислят стратегии , карти и др. глупости...
Willy Messerschmitt
Рейтинг: 2839 ВеселоА дано стане по-скоро!!!
До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...cristo_n
Рейтинг: 497 ВеселоНа гол г*з, чифте електромобили...
Kosta Delev
Рейтинг: 928 ЛюбопитноЯсно е, че ДДС ще остане, защото ако има прецедент, ще се зададе въпроса защо тогава да има ДДС за учебници, за книги, за животоспасяващи лекарства...
ДДС може да няма единствено за най-важното и жизнено необходимото - за хазарта!
BiGman1
Рейтинг: 2174 ВеселоРусофили и Путинофили не харесват това...
Николай С
Рейтинг: 301 НеутралноДо коментар [#9] от "Judjuk":
Колега за 3 години и повече от 100 Хил км, колко пъти мислиш, че ме е карала пътна помощ или съм стоел с часове да се зарежда колата?
... точно така нула пъти. Също и не съм видел не кой да го вози пътна помощ с ел автомобил.
В общият случай си я зареждам дома или на безплатна станция до работата. Теоретично има бързи зарядни - 30 Мин - 150 км.
Ако пък сте на плажа - на паркинга пред него има зарядно, включваш и даже на повечето е безплатно.
Разбира се, когато ел колите станат масови горното може и да се промени и да няма места (то и сега в града, паркинга на ,метрото’ и някой паркове недостигат зарядните)
Така че от скоро престанах на околните да казвам колко ми струва 100 км
cristo_n
Рейтинг: 497 ВеселоТо и в началото, когато не е имало търсене на петрол, цената му е била смешна. Тъй че не се надявай, при масово навлизане на електромобилите, цената на ел. енергията да остане същата. Напротив, очаквам да скочи поне 4-5 пъти! А когато хората в провинцията и пенсионерите ревнат, че сметките им за ток от 50-100 лв. са станали 250-500 лв, и с пълно право поискат за битови нужди цената да е една, а за гъзарите с електромобили (които на всичко отгоре получават и субсидия), да бъде друга, тогава електромобилите ще зареждат по зарядните станции на цени поне 10 пъти по-високи, отколкото е електроенергията сега. Те. тези 2 лв на 100 км ще станат много бързо поне 20лв/100 км!
Помни ми думата. Запиши си го това някъде и след 10-20 години, дал Бог да си жив и здрав тогава, го прочети.
Petak
Рейтинг: 551 НеутралноРазбира се, че ще стане като санирането (ВЕИ, земеделските субсиди ...) - то не е просто глупост, а гигантска кражба. Толкова ли не разбрахте, че ВИНАГИ, когато има субсидии, дотации и пр. държавно преразпределение, резултатът е винаги един и същ, независимо от конретната тема. Пък вие си викайте "дано този път ...".
tie_interceptor
Рейтинг: 454 ЛюбопитноДо коментар [#16] от "cristo_n":
Дали, пък, след 10-20 години цената на слънчевата енергия няма да падне 4-5 пъти?
le_bigmac
Рейтинг: 514 НеутралноДо коментар [#15] от "Николай С":
Чакай да станат масови и тогава ще видиш зор да стигнеш до безплатната колонка за зареждане.
Софианец
Рейтинг: 577 НеутралноНе бива да развяваме само байрака "електромобили" -има и успешни хибриди. А защо не говорите за екологично чистите автомобили на метан - за тях, защо няма отстъпки, ДДС, зелена зона и т.н. Защо?
Дразнител
Рейтинг: 619 НеутралноДо коментар [#16] от "cristo_n":
Жизнь или Life - избор има.Нещата няма да се развият точно по този сценарий, защото всеки може да си произведе ток, за разлика от случая с петрола. Виж колко струват фотоволтаични панели за около 3-4КВт пикова мощност и ще разбереш, че няма начин цената на тока да се вдигне чак 4-5 пъти. С 3-4 КВт панели може да покриеш годишен пробег от около 20,000км на електрическа кола от сорта на Нисан Лийф. Да не говорим, че и в момента има излишък в родното производство на електроенергия.
quatro_4x3
Рейтинг: 1754 НеутралноИма и по прост начин: преди да тръгнеш за плажа да си заредиш колата, както сега я зареждаш с гориво. Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
Николай С
Рейтинг: 301 НеутралноИмате грешна представа в разхода на ел. енергия на км. Горе долу с 1 квт минавам 8 км на магистрала в града ще са 10. Ако на ден Вие и жена ви пътувате 20 км - то 2 квт.
В момента квт нощна в София, ако не се лъжа, е 6 ст. Т.е. цената на км е около 0,6 - 1 ст. 100км - 6-10 лв. Щото нема луди да зареждат на дневна (освен ако не се налага).
Апропо 2 (айде 3.3 за 30+ км) квт на ден са да кажем 100 квт на месец - т.е. ще ви се вдигне средната сметка с 5 % а потреблението с 17-20% (щото на нощна тарифа, при 600 квт средно годишно на месец, ако се отоплявате на ток и имате климатик за лятото).
През ноща има малко натоварване на системата - така че няма да има нужда да се строят и нови мощности.
Виж как ще се оправим да не крадат зарядните - това за града е проблема, който би ме спрял да взема ел. кола за София. Трябва гараж или платен паркинг.
Николай С
Рейтинг: 301 РазстроеноДо коментар [#19] от "le_bigmac":
Верно. То и сега става гърч, а са далеч по-малко коли. За жалост, все по често ми се налага да зареждам у нас.
dnevnikar
Рейтинг: 3718 НеутралноUNITED EU UNION
Мобилите (на топлофикация)
на заден ход отстъпват, милите?
"Министерството на икономиката започва работа по
Национална програма за навлизане на електромобилите"
sandman
Рейтинг: 969 Неутралноhttp://www.dnevnik.bg/sviat/2017/10/12/3058632_norvegiia_opitva_da_ogranichi_kupuvaneto_na_luksozni/
You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.Ние където отиваме,хората от там се връщат.Естествено,богатите в една държава ВИНАГИ са били прилигеровани да харчат по-малко и да получават субсидии от данъците,които бедняците им плащат.М'а то това е и ролята на държавата.Да разпределя "правилно"ресурсите.
Що не оставите електромобилите и производителите им да се справят в нормална конкурентна среда?
Идеята е да се накаже бедния,за това,че е беден.
bpcorp
Рейтинг: 1021 НеутралноАко падне ДДС-то продавам панелката и си купувам ТЕСЛА :)
sandman
Рейтинг: 969 НеутралноДо коментар [#18] от "tie_interceptor":
You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.И какво като падне.Норвегия произвежда най ефтиня ток в Европа,ама на края при плащане,цената не е само потребения ток.Когато електричките станат масови и достъпни/това време неминуемо ще настъпи/,тогава повярвайте,ше бъдат обложени със същите данъци и такси.Докато са екзотика и само мангизлии могат да си ги позволят,що да не им се помогне с малко дотации и облекчения?
Николай С
Рейтинг: 301 НеутралноПоправка - 60 ст до 1 лв за 100 км на нощна е цената.
Oggie Petkov
Рейтинг: 426 НеутралноДо коментар [#23] от "Николай С":
Имате малка грешка в сметката. Една стотинка по 100=1лв, т.е. не е 6-10 лв, а 0.6-1 лв.
Oggie Petkov
Рейтинг: 426 НеутралноДо коментар [#28] от "sandman":
От робите, живеещи в страната зависи какви политици да си изберат, така че да не им надуят сметките за ток. Спомни си 2013г.
deutschland
Рейтинг: 1135 НеутралноСметка на КЛИЕНТА щяла да се вдигне, а човека ти казва че самата ЕНЕРГИЯ ще поскъпне и няма да 8-10ст нощна за различните региони. Елетромобилите не че са лоши, но как мислиш да пуснеш над 2-3 млн автомобила поне на нощна тарифа? Идеята на тази тарифа е че потреблението е по-ниско и за това цената е по-ниска, а при твоята идея потреблението през ноща може даже да надвиши това през деня. Все пак трябва да кажа, че дори цената на км да стане колкото на бензин/дизел в момента, пак ще е по-добре от отколкото тези локомотиви по пътищата.
deymus
Рейтинг: 778 ВеселоТея всичко друго оправиха, та сега екологичните коли ли няма.
dante_18
Рейтинг: 639 НеутралноЩом държавата трябва да се намесва, значи нещо не е наред.
If you are going through hell... Keep going!Николай С
Рейтинг: 301 НеутралноСъжелявам, ако не съм се изразил правилно. Потреблението би се повиши с 15-20% (ако приемем, че хората пътуват около 30 км на ден). И то ако всички минат на ел коли - което нема да стане в обозримо бъдеще. Да не говорим, че огромната част от пенсионерите не карат или карат много малко. Ама те и така не ползват много ток.
За нощно срещу дневно потребление една фурна, за час (ако печете примерно баница, леб или ядене) ще ви изхарчи 2-4 квт. Толкова и колата ви ще похарчи за ден. Това ви го казвам от опит, не теория.
dante_18
Рейтинг: 639 Неутрално[quote#16:"cristo_n"][/quote]
If you are going through hell... Keep going!Човек, цената на петрола и сега е смешна.
1 лев за литър бензин. Всичко друго е данъци
rainbou1
Рейтинг: 1278 ЛюбопитноСпокойно съфорумци - след 10-15 години като започнат да се откъсват огромни ледници на всички ще стане ясно, че вървим към катастрофа и ако искаме да оцелеем, тотално трябва да си сменим модела на живот, както и да минем към масов транспорт.
truly
Рейтинг: 810 НеутралноДо коментар [#9] от "Judjuk":
Ако недай боже те застигне болест, за която колкото и пари да събереш, помощ няма да има, тогава ще се сетиш, че е трябвало по-рано да искаш да живееш в нормална среда.
truly
Рейтинг: 810 НеутралноДо коментар [#28] от "sandman":
Българският език не ти е силната страна.
Без коз
Рейтинг: 891 НеутралноВсичката я Мара втасала....
Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !neut
Рейтинг: 3064 НеутралноНавременна реакция на управляващите
In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the restБез коз
Рейтинг: 891 НеутралноПонеже се бараш автомонтьор, може ли да ми обясниш къде ще се зареждат ...примерно 5000 коли,като пълнят заряд на Тесла (както знаеш,че е най-доброто) е 4 часа. и едвали ще са Тесла тези 5000. Пред всеки блок ще сложите колонка с 50 контакта ли?
Клизма правите,Ганьо,клизма. Насила трудно ще стане. Както знаеш,суджука не е много европеец и е пишман демократ.
Режете колна на който се клатите. Не ти прави чест да приемаш дословно и безусловно всяк суджушка глупост. Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
Без коз
Рейтинг: 891 НеутралноРаботата на герберастите е "Видяла жабата,че подковават коня..."
Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !Роси
Рейтинг: 8059 НеутралноГорките електромобили.
Noname
Рейтинг: 662 НеутралноШиши да не е влязъл в електромобилния бизнес?
Darth Plagueis
Рейтинг: 1437 НеутралноДо коментар [#16] от "cristo_n":
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКПетролът е ограничен. Токът - не. Набий си в главата тая елементарна разлика.
Levski Levov
Рейтинг: 265 НеутралноАйде сега се досети, как държавата ще се лиши от тия ГОЛЕМИ данъци/постъпления-влизащи сигурни в хазната... и как ти на нощна ще си зареждаш за стотинки..., и ще си ПЪРДИШ(без извинение), а държавата ще лапа мухи... в това време като станат много електроавтомобилите.
Главата ми не го побира като чета глупостите на зелените хора за зеленото(ЕВТИНО) БЪДЕЩЕ на планетата...
Darth Plagueis
Рейтинг: 1437 НеутралноДо коментар [#47] от "Levski Levov":
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКИ какво точно ще направи държавата по въпроса, да ни светнеш?
Levski Levov
Рейтинг: 265 НеутралноВ общото замърсяване -от изследване се установи че замърсяването от автомобилите е едва.... 5 процента!!!
Значи няма да отрежем 3-ТЕ ГЛАВИ на големия ЗМЕЙ, а ще го бодем/гъделичкаме по опашката... кой знае може и да умре...
Тръмп е меко казано за затвора -след като не иска да намали вредните емисии -като щатите са една от страните с най-много вредни емисии - не му се съкращавали стотици хиляди заети с промишленоста... а бедния българин(образно казано) на село, пък трябва да го товариме да си маха... Москвича/ладата и да минава на зелени автомобили тепърва... само където заплатата/финансите не му достигат за тази голяма крачка, която дори и да стане ефекта ще е минимален с тия едва 5 процента...
А горенето на дърва.... въглища кога?!? А миенето на улици седмично кога?
cristo_n
Рейтинг: 497 НеутралноИ как ще падне? Ще застроим цялата планета с фотоволтаици ли? А имаш ли представа тогава какви ще станат цените на храните, щом вместо да садим пшеница (примерно), всичко бъде фотоволтаик до фотоволтаика?
aussie
Рейтинг: 554 НеутралноВреме е да стане с пари :)
До коментар [#15] от "Николай С":
sandman
Рейтинг: 969 НеутралноДо коментар [#39] от "truly":
You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.Е добре!Нямам претенции за филолог.Все пак съм техник.
stoiank
Рейтинг: 1142 НеутралноФен съм донякде на електромобилите, но за момента си имат доста кусури. Тесла от евтините явно 10 години трябва да чакаш, а на цената на скъпите може да си купиш качествено по-добра кола
Мнооого по-добра за 100К+. Да не говорим, че като има кола за 100 бона, цената на горивото ще ти е последна грижа, само у нас виждам коли от такъв клас с газови уредби, а скупяването с метан си е безумие. Единствепият довод за ел кола при тези цени е, ако се забрани да влизаш в централни зони на градовете с друг тип автомобил, останалото е екзотика. Сега ако има масови автомобили от 30-70к лева тогава може би нещо ще се промени.
sandman
Рейтинг: 969 НеутралноДо коментар [#39] от "truly":
You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.Така де и статията не е за Българския език,а запоредните субсидии,които ще плаща обикновения човек.Богата страна Като Норвегия се светнаха,че на практика субсидират богаташите.Само че,норвежците имат достойнство и чест да си признаят грешката и да я поправят.В БГ кога?
Darth Plagueis
Рейтинг: 1437 НеутралноДо коментар [#50] от "cristo_n":
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКМхм. Викаш, няма никакъв шанс производителността да им се увеличи? Също така, няма никакви други алтернативни източници? И не на последно място, можем да слагаме фотоволтаици само там, дето се сее храната?
Bullet
Рейтинг: 936 НеутралноДо коментар [#53] от "stoiank":
Gor det idag, imorgon kan deta vara förbjudet.Скопени метанки казваш a?
http://teknikensvarld.se/volvo-v90-bi-fuel-nya-kombin-som-gasbil-310877/
Хич не сакам, едно таквоз с 254 кончета.
psb
Рейтинг: 292 НеутралноДо коментар [#29] от "Николай С":
Само дето нощната тарифа е 12.5 ст.
Отделно при 8/100 разход на пропан бутан, цената ти слиза на < 10 лв / 100 км.
Само ще добавя че нова бензинова MPI-ка можеш да вземеш за под 30 хил лв. Докато за електрическа ти трябват поне 60. Е точно тая разлика от 30 хил. лв требва да я избиваш къмто 300 000 км.
Некакси ич ми не излиза сметката ;-)
cristo_n
Рейтинг: 497 НеутралноХайде пак да помислим, а?
Тези "фотоволтаични панели за около 3-4КВт" с които "всеки може да си произведе ток", къде ще ги монтираш - у дома си нали? И когато вечер се върнеш от работа в дома си и искаш да си зареждаш батерията цяла нощ, през нощта колко ел.енергия ще произведат фотоволтаиците от лунна светлина? Ако сега теоретично можеш да произвеждаш през деня и да го продаваш, а да купуваш през нощта, какво ще стане, когато хората масово започнат да правят това, а? Никой от "разбирачите" не мисли май, подавате се само на емоциите. Е то емоционално и на мен ми харесва, ама намирам ужасно големи пропуски в практическото навлизане на електромобилите.
cristo_n
Рейтинг: 497 НеутралноДо коментар [#23] от "Николай С":
Разсъждавате от гледна точка на няколкото екзотични електромобила в България. А я си представете картинката с 25% електромобили, че и повече. А я сега си представете натоварването на системата, ръста в търсенето на ел.енергия на нощтна тарифа (когато екологичните фотоволтаици не работят), опашките по бързите публични зарядни станции. Картинката става различна, нали? Течно гориво се зарежда за 2-3 минути пълен резервоар, а ако тръгнеш с твоя електромобил към Варна, примерно, или хайде направо към Каварна, или Камен Бряг за "Джулая", колко време ще ти трябва за да стигнеш със спирането за зареждане, а?
cristo_n
Рейтинг: 497 НеутралноПрав си знаеш ли - може и в планините да ги слагаме. Само трябва да се разбереш с еколозите - сечеш горите и слагаш фотоволтаици - супер екологично.
А като се увеличи производителността на фотоволтаиците и най-вече, като се измисли съвсем друг начин за съхранение на ел. енергията, а не в литиеви батерии, това вече е съвсем друго нещо!!! Но това, което сега, със сегашните технологии ни пробутват за електромобили са просто недоразумения!
Дразнител
Рейтинг: 619 НеутралноДо коментар [#58] от "cristo_n":
Жизнь или Life - избор има.Пак не позна. В момента дисбалансът дневна/нощна консумация (и производство) е огромен. Но ако случайно стане така, че нощем да не достига ток, то просто човек ще си зарежда колата денем докато е на работа. Но в общи линии вятър за перките духа и денем и нощем, но основната консумация е предимно денем.
А като става дума за масово ползване на електромобили, в Германия, където хората карат доста повече, отколкото в БГ, средният пробег (на сегашните основно бензинови/дизелови автомобили) е около 14,000км на година. Да допуснем, че българинът ще има по-добри пътища и поради евтиния ток ще кара по 15,000км годишно. В момента в БГ има около 3,000,000 леки и лекотоварни автомобила (до 3.5 тона). Една средно голяма електрическа кола харчи около 15квтч/100км. Т.е. целокупният народ, ако мине на ток, ще харчи под 7 ТВтЧ електроенергия годишно за личните си транспортни нужди. Това е по-малко от годишното производство на един реактор на Козлодуй, или на 40,000 дка фотоволтаици (по покривите, не на полето...) или около 1000 вятърни турбини с номинална мощност от 3.2МВт.
Николай С
Рейтинг: 301 НеутралноКолега, извинете, че се повтарям:
1. Увеличението на средното потребление на ток на семейство с ел.автомобил при 30 км пробег на ден ще е 15-20% (в зависимост от сезона). В България, а и по света има маса свободни мощности - не е проблем производството. Вижте по надолу какъв е практическият проблем.
2. Ел. Колите могат да се използват като източник на ток за стабилизиране на системата. Но за сега нема смисъл.
3. Моментната мощност при зареждане може да се ограничи, както от зарядното, така и от колата, става програмно. Т.е. може да кажете на колата да се зареди от 1 до 2 през нощта със 10А-20А ток. По 220в това прави 2.2 - 4.4 квт на час. Т.е. за един час сте си заредили дневно количество. Ако искате зареждайте на пълна мощност, но проблема, който забелязах в България, таблата са 30-50А. Т.е. проблема идва за моментно пренатоварване и нуждата на подмяна на вътрешната ел. инсталация (струва пари). Аз имам две зарядни и те дърпат 2*30А*220в и съм си сложил нови кабели, табло и бушони.
4. Ако имате собствени слънчеви батерии (аз имам 7.5 квт инсталирана мощност), може да си зареждате през деня или да пълните Батериен пакет (от Тесла е около 8к, съвместим с соларния преобразувател). Теоретически при преход на новите автомобили среден клас от 400 км, трябва да ги зареждате един път в седмицата. Аз лично зареждам през нощта, 'щот съм Ганьо и печеля от разликата на тока дето продавам през деня на енергото и който плащам нощем за колата.
5. Проблема със слънчевите батерии за мен е, че за около 4 месеца произвеждат доста по-малко ток от през върховият период. Тогава батерии и хватки не те спасяват - трева повече инсталирана мощност или да разчиташ на енергото.
6. Слънчевите батерии немогат да са решение за град като София, нема къде да ги сложите, а ако ги сложите на покрива на блока, ще ги откраднат.
7. Подобен е проблема за ел. коли за хора в блок - зарядното е относително скъпо и лесно се краде.
8. Аз на къмпинги редко ходя, но ходя на ски през зимата - за това имам Джип или се комбинирам с приятел или си наемам кола - струва 30-40 лева на ден и е далеч по-ефтино от бензинова кола за през цялото време.
Апропо, новите коли са 400+ пробег т.е. до морето е без зареждане. Там вадите зарядното, мушкате го в контакта на бунгалото/хотела/къмпинга и зареждате през ноща. Плащате 5-10-20 лв и айде обратно. За морето не е проблем ел. колата. За планина е - губи много при качване и студено време (парно, батерията се топи по бързо, трябва клима контрол на батерията и т.н.) Бързите станци зареждат за 30-40 мин достатъчно, че да се прибереш. Обаче като един път се научиш да не плащаш...
jelev_jelqzko
Рейтинг: 1040 НеутралноСега тез министри работа ли нямат та се чудят каква комисия да създадът та да прилапат някой лев?То по пътищата си разбих каруцата,коня окуця ъе елмобили.Докат не играе копралята нема да са упрайм
И аз искам субсидийка ьа крантата ама не даеат.Ся не я бърка ден или нощ само да я пусна и зарежда еко на квадрат.И пак да повторя:Без копраля управа няма ни с говедо ни с кобила камо ли с министер тунеядец на държавна хранилка.
Levski Levov
Рейтинг: 265 Неутрално[quote#62:"Николай С"][/quote]
"Обаче като един път се научиш да не плащаш..."
Абе само ти ли си вярваш.... че може да ПъРдИш... наляво и надясно и.... държавата няма да си вземе своето -както сега си го взима от бензина и дизела?!?
Викаш тя(държавата) ще лапа мухи... само ти ще си най-хитрия ТАРИКАТ ГАНЪОВЕЦ...
Николай С
Рейтинг: 301 НеутралноЗа Шефролет болт (по книжка)
София - Камен Бряг 540 км, по гугъл 6.22 мин
Батерия 60 квт, пробег 380 (обикновенно е повече, щото пътя не е магистрала)
Зареждане с прав ток 30 мин - 150 км
Т.е. с едно спиране сте там. За бензин е същото - когато зареждам никога не е един път, нито пък за по-малко от 30 мин, да си купиш кафе и т.н. После през нощта ще я напълни.
И за сегашните технологи няма разлика дори и ходенето от единият край на България, до другият. Само незнам имали бърз чардър по пътя. Иначе минавате през Пловдив/Стара загора и се увеличава времето. С малко планиране всичко става ;)
Николай С
Рейтинг: 301 НеутралноДържавата (в лицето на щата Калифорния) от тази година ми сложи нов данък 100$ на ел. кола. Както и да е - все е доста по-малко от това което спестявам.
Denis Stoyanov
Рейтинг: 225 НеутралноТи някога виждал ли си фотоволтична инсталация? Да ти е хрумвало че тоя ток се или съхранява в батерии или се използва за отопление/охлаждане? Като цяло:
1. Изнасяме около 6 милиона мегаватчаса на година (т.е. вместо да се купят тук се купуват примерно в Румъния на същата цена).
2. Електромобилите се водят икономично защото за всеки литър бензин отиват 6 киловата ел. енергия. Така че може да си го пресметнеш. Така че го сложи 350 километра за 8 часа зареждане на около 2-3 киловата. Да кажем 24 киловата. Това ще рече 4 литра бензин. С 4 литра до къде ще стигнеш? Дори 100 километра не можеш да минеш.
3. Дори и 80% от българите да си купят електро автомобили цената на тока няма въобще да се мръдне. Едно защото ще спрем да изнасяме тока и ще си го продаваме тука (няма да има загуба). И другото защото хората които си купуваме тия "кофи с ръжди" сме малоумни тарикати и гледаме как да не плащаме ток и слагаме някакви малоумни панели по покриви, дворове, други по-богати копаят трапове и правят някви си геотермални магии въпреки че всички ни казват че сме тъпи и това не работи. Ама знаеш ли при мен работи както и при още доста хора. Представяш ли си колко съм тъп, тока от фотоволтика го ръгам в батерия и после с батерия зареждам друга батерия?!? Даже и не го продавам а си го ползвам. Ко да ти кажа идиот съм. Даже толкова съм кух че имам и прекаран 3-фазен ток защото зимата ме мързи да рина лед и сняг от панелите и съм си взел втора трифазна станция...
dnevnikar
Рейтинг: 3718 Неутралносеки whatever км
Навлецат ли ел-майл
"Министерството на икономиката започва работа по национална програма
за навлизане на електромобилите"
dnevnikar
Рейтинг: 3718 Неутралноеки whatever км
Наглецът ли ел-майл
"Министерството на икономиката започва работа по национална програма
за навлизане на електромобилите"
matanza
Рейтинг: 442 НеутралноДо коментар [#22] от "quatro_4x3":
Слагаш панела на покрива на колата и докато се опечеш на плажа, батериите заредени... :-)
reply
Рейтинг: 750 НеутралноБЕЗ ОЕДНАКВЯВАНЕ НА БАТИРИИТЕ И БЕЗ ТЯХНАТА ДИРЕКТНА СМЯНА НАМЕСТО ЗАРЕЖДАНЕ, СИЧКОТО Е БОЖ ЛАВ РАБОТА
Tod
Рейтинг: 487 НеутралноПо принцип такива държавни намеси са временни и не носят кой знае какво. Пазарът сам ще наложи след време хибридите. За града ще има чисто електрически автомобили. Но големият въпрос е с рециклирането. Засега това е огромна пречка пред целия сектор.
cristo_n
Рейтинг: 497 НеутралноДо коментар [#32] от "deutschland":
АБСОЛЮТНО СЪМ СЪГЛАСЕН! Точно това исках да кажа и ми е драго поне някой да ме е разбрал.
И аз мразя ДВГ, но този тип електромобили не могат да решат никакви проблеми, а просто ще решат ЧАСТИЧНО проблеми с чистия въздух за сметка на други проблеми. Всеки си представя, че електромобилите ще му дават възможност да си обикаля без пари с личната си кола насам натам и де си живее живота като по филмите, но точно това консуматорско мислене съсипва планетата ни! Ако мислите за бъдещето на планетата ни, по скоро трябва да се мисли съм ДРАСТИЧНО ОГРАНИЧАВАНЕ НА ЛИЧНИТЕ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА и революция в мисленето и отношението към масовия транспорт, който вече може да бъде и електрически.
cristo_n
Рейтинг: 497 НеутралноДо коментар [#67] от "Denis Stoyanov":
офффф...
Да, знам какво е фотоволтаична инсталация. И като имаш батерии та какво? Значи освен че на няколко години ще трябва да купуваш/рециклираш за по няколко хиляди лева батериите на електромобила си, ще трябва и да купуваш/рециклираш за още няколко хиляди лева и батериите на домашния си фотоволтаик, че да можеш да събираш безплатна слънчева енергия през деня, а да си зареждаш колата нощем. Ами то това "безплатно" ще ти излезе дявол на магаре бе!
"Представяш ли си колко съм тъп, тока от фотоволтика го ръгам в батерия и после с батерия зареждам друга батерия?!? Даже и не го продавам а си го ползвам. Ко да ти кажа идиот съм." - Е ТУКА САМ ДОКАЗВАШ МОИТЕ ДУМИ ПО-ГОРЕ! И СИ ПРАВ В ЗАКЛЮЧЕНИЯТА, СУПЕР СИ ПРАВ!!!
cristo_n
Рейтинг: 497 НеутралноРазбираш ли ме какво всъщност искам да кажа? Май не! А искам да каже че все още ТЕХНОЛОГИЯТА НЕ Е ДОСТАТЪЧНА!!! Трябват да се измисли нов начин, революционен начин, за съхраняване и зареждане - примерно станции да бърза СМЯНА на батерии, а не за зареждането им. Всички коли да са с едни и същи батерии, стандартни (както са стандартни акумулаторите) - спираш, батерия в колата се сваля и ти се закача друга, предварително заредена, и си продължаваш пътя. И този процес трябва да е автоматизиран и да отнема по-малко от минута време, и чак тогава може да се говори да някакво бъдеще на този транспорт!
Judjuk
Рейтинг: 3400 НеутралноБожията промисъл е дадените на човечеството ресурси да стигат до издигането на ново цивилизационно стъпало, когато вече такива няма да са нужни. Петролът е още много далеч от изчерпване, а елмобилът не е никакво стъпало. А енергия от слънце е вятър е вятър работа. Тук въобще не може да става дума за иновации и прогрес. А един вулкан като гръмне изхвърля вредни газове, колкото колите за 100 години. Проблемът е, че науката е неглижирана и недофинансирана за сметка на прекомерно въоръжаване и задоволяване на извратените прищевки на всякакъв род "звезди" и олигарси.
Камен
Рейтинг: 1151 НеутралноИскаш да кажеш, че някой (кой - може би Вальо Златев?) трябва да купи на всеки един електромобил по още 1-2 батерии, да ги държи на удобно място по пътя ти заредени и обслужени, че когато минеш и ти потрябва да има готова?
Хубаво, ама то цената на батерията на е половината от цената на автомобила. Значи автоматично стават с 50% по-скъпи колите. Отделно логистиката по разнасянето на пълни-празни батерии, зареждането, локациите (имота дето ще е тази станция и той не е без пари) и т.н.
Бе то ако беше толкова просто, досега в Германия и в Америка все електромобили щяха да карат. Аз викам да изчакаме да го измислят по света, а 5-10 години след това ще го въведем и в България.
Камен
Рейтинг: 1151 НеутралноТо добре тия 2 лева викаш, само дето първо трябва да извадиш $70к за Тесла... Е, щяло да има и по $35к, но досега никой не си е купил. Има Шеви Болт за $40к. Сравнима кола на бензин е $20к - сметна ли кога ще избиеш разликата?
Отделно дето тези 2 лева са мираж - ето например цената на тока от най-голямата мрежа станции за зареждане в Холандия:
https://fastned.nl/en/choose-your-priceplan
На средния план цената на кВч е 35 цента. Значи 70 стотинки. При разход 15 кВч/100км ти е над 10 лева - не 2 или 4.
Това е преди да се въведат всякакви акцизи на тока за зареждане, което държавата няма да закъснее да направи когато електромобилите станат масови - иначе с какво ще поддържат пътищата, ако акциза върху горивата вече не носи приходи?
Denis Stoyanov
Рейтинг: 225 НеутралноЪъммм имаш предвид 10 годишната гаранция на батерията на соларните панели (Powerwall) или 160 000 км гаранция на батерията на колата (Тесла С от 2013) (и това е само гаранция не означава че ще се развали тогава)? Купих си я 2013 и имайки напредвид че я карам всеки ден и че не веднъж съм пътувал с нея Хорн до Русе дори и половината не съм стигнал. Така че ако нямаш нито едното моля те не ръси глупости :).
Ivan е
Рейтинг: 70 НеутралноТехнологията си е напълно достатъчна, действия трябват.
https://insideevs.com/wp-content/uploads/2016/09/tesla-supercharger-station-Norway-20-stall.jpg
Смяташ ли че ще имаш проблем на такава станция? А ако има такава на всеки 20 километра?
Ако на такава станция има монтирани и 10 бързи зарядни станции способни да заредят батерията за 15 минути?
Голяма част от зарядните станции на Tesla още в момента се зареждат само с ВЕИ енергия. За следващите години 100% ще бъдат така.
За да не се натоварва мрежата, когато има излишна ВЕИ енергия или през нощта когато е евтина, се зареждат буферни батерии, които после зареждат електромобилите.
Тези буферни батерии са изградени от стари батерии от електромобили или "бракувани" при производството. Тоест такива които не отговарят по някой параметър на стандартите.
Понеже стана дума за рециклиране, Това е първата стъпка за рециклиране на батериите от електромобили. Продължават да се използват, въпреки че капацитетът им е намалял.
За стационарно използване, нито теглото нито обемът имат чак толкова голямо значение. Нито теглото нито обемът имат чак толкова голямо значение.
iavorski
Рейтинг: 333 НеутралноДо коментар [#50] от "cristo_n":
Хубаво е да почетеш да разбереш колко точно площ трябва да се застрои с фотоволтаици за да захрани примерно ЕС. Отговора е 10% от площта на Сахара.
Сега става ли ти ясно колко енергия ни подава слънцето и как вместо да загрява и без това загрятата планета ще се превръща в електричество...
Ivan е
Рейтинг: 70 НеутралноДо коментар [#81] от "iavorski":
Няма нужда да се кара ток от Сахара. Напълно достатъчно е да се покрият покривите на всички сгради. Така добре ще остане енергия.
Да не говорим, ако се направят фотоволтаични навеси на всички паркинги. Само площта на едно паркомясто, би осигурило годишният пробег на един електромобил. Паркоместата са много повече от автомобилите които се движат по пътищата.
В тази връзка, ако човек си сложи фотоволтаик на покрива, то когато той е на работа и не може да се зарежда електромобила, токът от фотоволтаика ще захранва домът му и домовете на съседите, като по този начин ще облекчи електропроизводството и електропреноса.
Автомобилът на собственика от своя страна, ще се зарежда от най-близкия фотоволтаик до паркомястото, който както стана въпрос даже може да се намира върху самият електромобил и да му пази сянка.
Батериите на съвременните електромобили, предоставят пробег около 400 км., а в бъдеще, когато се очаква бумът на електромобилите, този пробег ще е още по-голям. Средния пробег дневен пробег обаче надали ще се промени, а той е 30-40 км. , следователно е достатъчно зареждане на всеки 10 дни. Значи един-два дни без слънце няма да са проблем.
Judjuk
Рейтинг: 3400 Неутрално"Ако на такава станция има монтирани и 10 бързи зарядни станции способни да заредят батерията за 15 минути?"
До коментар [#80] от "Ivan е":
Оооох, то ко имаше и зарядна станция да зарежда за минута и половина - кеф, кеф, кеф!
Ivan е
Рейтинг: 70 НеутралноДо коментар [#83] от "Judjuk":
Минута и половина е прекалено, но за пет-десет минути вероятно ще направят след години. Засега минимумът за който знам е 10- 15 минути и то за 80% заряд.
http://www.ecars.bg/blogs/techno-1/2240-abb-terra-hp-zarqdna-stanciq
http://www.ecars.bg/blogs/techno-1/2117-porsche-izgradi-purvata-v-sveta-800v-zariadna-sistema
Judjuk
Рейтинг: 3400 НеутралноХа обади се след няколко години. Той тоз ток да не го наливат с кофи?
Николай С
Рейтинг: 301 РазстроеноРазбирам ви, но предпочитам да смятам, че сте любознателен.
За примера на Камен Бряг:
1. Вие сте собственик на заведение по пътя София-Варна с н-парко места. Виждате как 50хил коли минават и чакат само да заредят. Обаждате се на фирма (да кажем ЧарджПоинт, ЕзЧардж или Блинк) и след 1 седмица имате инсталирани н-станци с 0 лева инвестиция от Вас. Само събирате парички. (Това горното е полужението в Калифорния)
2. Вие сте предприемчив бизнесмен по пътя София-Варна. Купувате декар, правите паркинг със 100 парко места (щото трафика е огромен и 'секи зарежда). Пускате 100 контакта (ако са трифазни още по-добре) до 100 парко места и събирате по 5 кинта на зареждане. Бонус: слагате в останалия пол'декар Соларни Панели за 100% печалба (нема да но'сите тока с кофи). Сметнете си инвестицията, 'ма нема да е голяма.
3. Вие сте собственик на Кола с ДВГ. Радвайте се как балъците с ел. коли не плащат за масло и бензин. Нито вис'ат по бензиностанци да зареждат сека седмица. Нито пък търси сервиз и прав'ат резервация 'секи 2-3 месеца да сменят маслото, водата или да 'одат на преглед. Нито пък се интересуват колко е цената на барела днес.
Важното е, че не сте седели 30 мин на пътя София-Камен Бряг ;)
psb
Рейтинг: 292 НеутралноДо коментар [#86] от "Николай С":
Тая опорка "Нито пък търси сервиз и прав'ат резервация 'секи 2-3 месеца да сменят маслото, водата или да 'одат на преглед." ми е любима.
На съвременните ДВГ-та маслото се сменя на 2 години или 30 хил км. Моят среден пробег е 15 хил / г.
И сменям точно на 2 години. Струва 100 лв. Масло, филтър и труд. Нема нужда да чакаш каквото и да е. Всеки полуидиот може да го направи.
Николай С
Рейтинг: 301 РазстроеноСъгласен - 'полуидиот' би направил подобно нещо. Пълният идиот, би следвал предписанията на производителя, дори и само за да си запази гаранцията или да има сървиз рекорд за последваща продажба.
Ivan е
Рейтинг: 70 НеутралноДо коментар [#88] от "Николай С":
Не си измисляй разни опорки!
Да не вземеш да кажеш, че има и други неща за сменяне, които на практика са консумативи:
Ангренажен и други ремъци
Ролки които се сменят с ангренажния ремък
Накладки
Спирачни дискове
Съединител
Притискателен диск
Маховик
Турбо
Водна помпа
Гърнета
Въздушен филтър
Фреон на климатика
Това са пълни глупости. Тук пишещите карат само чисто нови коли максимум 50 000км и си купуват нови. Тези консумативи не ги засягат и дори се обиждат като ги споменеш.
А за ремонти:
Генератор
Скоростна кутия
Течове на масло
Глава
Клапани
Компресия
Задрал цилиндър
Протекъл радиатор (особена радост предизвиква този на парното)
...Мързи ме да пиша повече...
Въобще не споменавай такива ремонти. Това е сервизен фолклор с който плашат наивните клиенти!
Аз съм един огромен карък и са ми се случвали всички тези невероятни неща плюс още, които се случват единствено по филмите.
Камен
Рейтинг: 1151 НеутралноДо коментар [#86] от "Николай С":
Ха-ха-ха! Инвестицията нямало да е голяма, и ще събираш по 5 лева на зареждане - за колко, за 50 километра може би? По-горе дадох цените в Холандия, ето ги пак:
https://fastned.nl/en/choose-your-priceplan
Излиза 10 лв/100 км. Защо е толкова скъпо? Защото инвестицията не е безплатна! Бързите зареждачки са на прав ток, трябват инвертори, а трябва и сериозна сума към Енергото, за да те захрани. 10-20 колонки, всяка е 120кВ (суперчарджер), знаеш ли колко ще платиш за да ти инсталират мощност 1200 кВ? И трафопоста ще те накарат да си купиш сам, и ще чакаш 1-2 години.
Викаш, за да не чакаш, ще сложиш фотоволтаици? Площ, нужна за 1кВпик е 12 кв.м. значи за 1200 ти трябват още 14.4 декара. Ама това е пик - само по обед. Кажи ги 30, за да можеш и сутрин и следобед да зареждаш. Ами нощем? Ще сложиш и батерии за буфер 1-2 дни... ОК - ами когато 1-2 дни не грее слънце? Затваряш. Ама че някой лоялен клиент ще мине точно тогава и ще разчита на теб? След това вече няма да е толкова лоялен.
Въобще, вие мислите, че тук е Калифорния... То даже в Калифорния ако ставаха така лесно нещата, досега всички да караха електромобили, а не 2% от населението. А в България ще стане след 10-20 години, минимум.
Ivan е
Рейтинг: 70 НеутралноТи май не разбра каква е идеята. Ти си собственика на заведението и не се занимаваш със зарядни станции а само с твоята си работа.
Фирмата за зарядни станции се занимава само с изграждане на зарядни станции продажба на електроенергия, но не се занимава с други услуги за клиентите.
За да си изградят зарядна станция, трябва да се закупят земя която е половината от инвестицията. Трябва да сложат денонощна охрана на колонките. Клиентите им няма да си заредят напълно автомобила, ако трябва да висят в него, а на около е пустош.
Следователно като се комбинирате с фирмата за зарядни станции, работите в симбиоза като и двамата печелите. Ти предоставяш паркинга който така или иначе имаш, а те поставят на него зарядни колонки, които ти привличат сигурни клиенти, които ще имат половин час на разположение да ти правят оборот без да бързат.
Искаш не искаш трябва да го направиш, защото вече е обнародвано в Държавен вестник. Всеки паркинг с над 10 места трябва да им осигури колонки за зареждане, като поне една от 10 колонки трябва да е за бързо зареждане. Това важи за всеки новопостроен обект или за всеки основен ремонт.
Win win situation
Ако направиш фотоволтаичен навес върху паркинга, ти трябват около пет квадратни метра за киловатчас Пик. Ако разчиташ само на площта върху паркинга, наистина няма да стигне, но може да спести част от разходите за електроенергия. Бързите зарядни станции така или иначе използват буферни батерии, Което също е добре дошло за тебе. Заведението ти става с непрекъснат източник на захранване и няма да се притесняваш, че ще спре тока.
Виж колко идеи за бизнес и заетост изникват, без да се налага да изнасяме милиарди долари всяка година за да купуваме нефт, за който да не трябва по два киловатчаса рафиниране на литър гориво, плюс допълнителни замърсявания още преди да е стигнал до колонката.
Камен
Рейтинг: 1151 НеутралноДо коментар [#91] от "Ivan е":
Вземи ти отвори първата зарядна станция де - нали е уин-уин, какво чакаш ами не почнеш да печелиш?
Като ти потръгне и ги развиеш нагъсто из цялата страна, и аз ще си купя електромобил и ще ти стана клиент - ама обещаваш ли, че ще е 5 лева зареждането?
5 лева е една салата в крайпътното заведение, за която нищо не трябва освен половин домат и половин краставица. А ти мислиш да инсталираш сложна инфраструктура, която явно не разбираш напълно, и да печелиш с цени 5 лева... Е хайде успех!
cristo_n
Рейтинг: 497 НеутралноОтделно, чел ли си гаранцията на батериите на Powerwall, да видиш какво точно покрива гаранцията, защото там не се гарантира 100% от капацитета на нова батерия никъде!!!
Аман от балъци!
cristo_n
Рейтинг: 497 НеутралноIvan е
Рейтинг: 70 НеутралноДо коментар [#92] от "Камен":
Въпреки подигравките ти, в плановете ми след 5 години или повече е включено изграждане на зарядна станция в моя град. Защо след 5 години ли? Бих направил още сега, но Законът не го позволява. Все още не може фирма да препродава ток с печалба.
Мога да те уверя че цената ще е поне двойна от тази в мрежата. Така че сметка има. Най-скъпата зарядна станция е тази на Porsche и струва 98 000 долара за мощност 350 kW. Тя зарежда с напрежение до 900 волта и е със течно охлаждане на кабелите. В цената е включена и буферна батерия.
Включва се на средно напрежение 20 киловата. Цената за зареждане от такава станция Е поне тройна от тази на мрежата. На който му е чак толкова скъпо времето, плаща минимум 60 лв за зареждане от които поне 40 лв са чиста печалба предвид днешните цени на електроенергията. Това за 15 минути. Смяташ ли, че ако си държиш парите в банката ще изкараш повече?
Откъдето и да погледнеш, печалба има на теория. На практика електромобилите ги няма.
Аз бих направил 50 киловатова зарядна станция, която е доста по-евтина и работи на ниско напрежение. Партидата за откриване на трифазна мощност 50 киловата е 1800 лв. Така или иначе я имам открита и се намира на главен път. Тази мощност позволява също изграждане на две зарядни станции по 22 киловата, които на практика представляват трифазен промишлен контакт, в който се включва вграденото в електромобила зарядно устройство.
Едни пичове продават произведени в България зарядни устройства, които по спомен бяха по 2000 лв на брой. Засега ги купуват хотели и заведения не за да печелят от тях, а за да привличат клиенти.
За едно си прав обаче. Купуването на електромобил и изграждането на зарядна инфраструктура е точно въпросът Кое е първо, кокошката или яйцето. Началото ще е много мудно и трудно. Първите ентусиасти ще са идеалисти. После ще е просто бизнес.
Камен
Рейтинг: 1151 НеутралноДо коментар [#95] от "Ivan е":
Добре, така с цифри сега вече можем да говорим. На 380 волта не можеш да правиш супер-бърз заряд. Ако е крайпътно, докато някой спре да пие кафе може да зареди най-много за 50-100 км. Значи ако тръгне за морето ще трябва да спира няколко пъти.
Ако иска с едно спиране, ще трябва поне 3 часа да виси при теб. Някак си не върви да му вземеш тройна цена на тока затова, нали?
Ако му вземеш двойна, бизнес тока в момента е към 20 стотинки средно (върхова тарифа гони 30, но има и нощна около 15, така че да каже 20 средно). Колко заетост ще имаш средно? Пълна не можеш да планираш, защото по теорията на опашките това би значело да връщаш клиенти. Да кажем през деня половината, т.е. 6 часа, а през нощта от 12 я имаш 2, я не. Общо 8 на ден. 50 кв х 8 часа х 30 дни х 20 стинки = 2400 лева. Сложи сега един "бензинджия" да събира парите и да пази от тези дето берат желязо - оп, ама то не стига един, защото нали ще си денонощен - трябва да са поне трима. Значи отиваш на варианта да сложиш терминал за кредитни карти, а за охрана да разчиташ на камери и СОТ (и на молитви). Ама трябва да сложиш амортизация на оборудването, наем на земята - нищо че я имаш, нали сега можеш да я продадеш и да изпиеш парите, а пък в бизнеса трябва да я държиш, т.е. все едно че я купуваш - разходи за счетоводител, за застраховки, ремонти...
Е, сметката и сам можеш да я направиш... вероятно може да се спечели някой лев, но само от фирма със солидни финанси за експанзия и икономия от мащаба. Така от няколко малки станции не изглежда възможно да спечелиш много.
Камен
Рейтинг: 1151 НеутралноА, това забравих да коментирам - мислиш ли, че някой ще си включи Теслата, за която е дал $70к, в самоделно българско устройство. Ако нещо вземе да гръмне, ти ли ще я плащаш? На Тесла чарджърите (тип домашни за гараж, не суперчарджъри) май бяха към $5к, ще трябва да купиш оригинални - или други маркови, които ще са пак подобна цифра. Вероятно ще трябват и разни накрайници, адаптори за различни марки, навес, асфалтиране, кеш терминал осигурен против вандализъм (нали няма да имаш бензинджия) - абе според мен едно 50к не ти мърдат начална инвестиция. Ако ти вади 1000 лева на месец, прав си, по-добре е отколкото да ги държиш в банката - но с такава възвръщаемост трудно ще събереш капитал да развиеш бизнеса.
Със суперчарджъри вероятно ще може да се прави бизнес - всеки би дал повече пари, за да зареди по-бързо, защото честно казано кой ще ти чака 3 часа, за да зареди догоре на твоята станция? Така някой закъсал на дълъг път да, но той ще мине за половин час колкото да допълни и я остави 5 лева, я не.
Николай С
Рейтинг: 301 НеутралноДо коментар [#94] от "cristo_n":
До коментар [#90] от "Камен":
Хора, вие от ирония неразбирате ли? Естествено за дългите преходи, станците са в крайпътните зони за почивка или заведенията. Ако САЩ и Норвегия досега са показали нещо то е насищането със зарядни не е проблем извън градовете. Дори и в момента тези станции не се ползват. Отворете примерно ЧардПоинт+ апликацията и ще видите колко станци има и колко са заети в реално време.
Ел. колите имат проблем, но този специално е поскоро измислен.
До коментар [#95] от "Ivan е":
Не мисля, че станций покрай пътя ще си върнат инвестицията. Каквото и да се говори, вероятност да ви се наложи да ползвате самостоятелна такава е много малка. По-лесно и удобно е да ползвате парко местата край ресторант, паркинг зона или парк. А и самата ви кола има в навигацията карта на тези станци и ви показва къде и кога да спрете и колко струва тази станция и дали има коли в момента на нея да зареждат.
Ако сте решили, наистина да инвестирате, насочете се в районите с висока плътност (т.н. жилищни комплекси). Там е разковничето за печелене от мащаба (пряко наблюдение от Сан Франциско). И не ви трябват бързи устройства, един контакт стига. За около 30-45мин се дозарежда колата с дневният преход, в България той е малък - виж колегата по-горе кара само 15к на година (42км - пълнят се за 40 мин на бавна докато пазарува в Кауфланд, безплатно или в бъдеще за стотинки). Освен това повечето корпоративни паркинги има вече станции/контакти за зареждане, и на фирмените коли и на колите на работещите.
Николай С
Рейтинг: 301 НеутралноНе. Старата ми беше Бош - 499$. Новите са ми JuiceBox - дадоха ми ги безплатно но струват също около 500$. Връзват се в мержа, контролират се от портал. Инталирани са хиляди по обществените сгради щото са местна фирма, виждал съм всекакви коли да зареждат от тях. Това не е като с бензина да гледаш от коя бензиностанция да слагаш :)
Ivan е
Рейтинг: 70 НеутралноДо коментар [#96] от "Камен":
Може да не съм се изразил много ясно. Живея в град, през който преминава оживена пътна артерия. Освен това се посещава от доста туристи. Всеки уикенд през по-голямата част от годината нощуват доста гости на града.
Реално, планувам след няколко години да си закупя електромобил, заради който така или иначе ще си купя зарядна станция. Идеята ми не е толкова да изкарвам пари от нея, колкото да добавя още една точка за зареждане, за да подпомогна електрическата мобилност, защото наблизо засега няма .
Относно инвестициите и ангажиментите се вкарваш в големи филми. Реално обслужването на един вендинг автомат за кафе изисква много повече инвестиции и време.
След като не ти харесват българските самоделки, Ето какви зарядни станции предлагат от една фирма която има мрежа от зарядни станции.
https://www.eldrive.eu/19338101.html
Цените са съвсем прилични и предлагат плащане през мобилния телефон:
https://www.eldrive.eu/instruktsii-za-zarezhdane.html
Реално закачаш я на стената на сградата, прекарваш един трифазен кабел и един за интернет до нея и това е!
Всичко друго е по Интернет и можеш да си го управляваш от мобилния телефон.
Изграждането на зарядна инфраструктура не е толкова трудно и сложно нещо колкото изглежда отстрани.