Асоциация иска електромобилите да могат да се движат в бус лентите

Според издадените от Столична община стикери за безплатно паркиране в Синя и Зелена зона, в София би трябвало да са около 250 от всички 364 електромобили в страната.

© Анелия Николова

Според издадените от Столична община стикери за безплатно паркиране в Синя и Зелена зона, в София би трябвало да са около 250 от всички 364 електромобили в страната.



Разрешаване на електрическите превозни средства да се движат в бус лентите и облекчаване на административните процедури за изграждане на зарядни станции трябва да са краткосрочните мерки за стимулиране на навлизането на екологичните превозни средства, се казва в пътеводителя "Чисти коли за чист град", разработен от "Българска асоциация електрически превозни средства" с финансовата подкрепа на Столична община.


Документът посочва още, че градовете, в които мярката не е въведена, трябва да се разреши безплатното паркиране в платените зони за престой, както е в София. От асоциацията смятат, че този бонус трябва да действа докато брой електромобили достигне 1% от всички. Към момента в страната има регистрирани 364 леки и лекотоварни електромобила при над 3 млн превозни средства.


Като средносрочни мерки, с хоризонт на реализация от 2 до 5 години, се посочват въвеждане на прогресивно данъчно облагане на старите и замърсяващи превозни средства и постепенно въвеждане и разширяване на зони за достъп в градския център само с енергоефективни и нискоемисииони превозни средства.




Обновяване на общинските автопаркове само с електрически превозни средства в случаите, когато режимът на ежедневно използване го позволява, е друга средносрочна мярка.


До 15 години да се ррегистрират само електромобили


Сред мерките в дългосрочен план (с хоризонт 10-15 години) се посочват подмяна на всички превозни средства от обществения градски транспорт с електрически и постепенно повишаване на изискванията за нива на емисии и енергоефективност на превозните средства до пълно прекратяване на регистрацията на превозни средства с двигатели с вътрешно горене в София. Следващата стъпка е пълна забрана на достъпа на превозни средства с двигатели с вътрешно горене до уличната мрежа на Столична община.


В пътеводителя се посочва, че въвеждането на електрическите превозни средства в градската мобилност не е самоцел, а е дирекно свързано с подобряване на градската среда чрез намаляване замърсяването на въздуха и шума от трафика, както и подобряване на енергийната ефективност на транспорта в градовете.

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Софиянец
    Софиянец
    Рейтинг: 591 Неутрално

    НЕ! НЕ! и НЕ!
    Не стига, че сега всичко е блокирано в МАЛКОТО бус ленти, а още ...само за автомобилите, нищо за градския транспорт. Наглост безпардонна.

  2. 2 Профил на narodaeverekciq
    narodaeverekciq
    Рейтинг: 311 Гневно

    А безплатно паркиране в синя и зелена зона неискат ли?

  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3986 Гневно

    До коментар [#2] от "narodaeverekciq":

    това го имат но БЕЗ буслентите.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  4. 4 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3986 Гневно

    До коментар [#2] от "narodaeverekciq":

    това го имат но БЕЗ буслентите.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  5. 5 Профил на Deinio
    Deinio
    Рейтинг: 608 Неутрално

    Еха! Това са е държавна помощ за търговците на електромобили

  6. 6 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1026 Неутрално

    Че то забранено ли е движението в бус-лентите? Като гледам по Цариградско - не е.

  7. 7 Профил на Софианец2
    Софианец2
    Рейтинг: 558 Неутрално

    А защо никои не говори за автомобилите и автобусите на метан? Те са напълно екологични.

  8. 8 Профил на CINZANO - оправете си сайта!
    CINZANO - оправете си сайта!
    Рейтинг: 838 Любопитно

    А да се движат по велоалеите не искат ли?
    Трябва да се насърчава покупката на електромобили, но всичко си има мярка.

    Мома, връщай 12 и 12А!
  9. 9 Профил на bwy56537275
    bwy56537275
    Рейтинг: 322 Неутрално

    Ало другарите от тази асоциация със сигурност са милионери, благодарение я на приватизацията или пребиваването им на държавната хранилка, ама средната неттна заплата в България е 800 лева, средната възраст на автопарка е почти 20 години. С тази забрана над 95% от българите ще им остане само да впрегнат каруците или да минат на велосипеди.

  10. 10 Профил на iavorski
    iavorski
    Рейтинг: 397 Неутрално

    До коментар [#9] от "bwy56537275":

    По този въпрос справка Сингапур. Нямат коли защото не е просто скъпо а убийствено скъпо и ограничено не само финансово. И какво - живеят си - не са се гътнали!

  11. 11 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2424 Неутрално

    Лееееко нагличко, а?

    Да им позволят направо по алеите в парковете и тротоарите да карат. А защо не поискат и охраняем паркинг пред блока да им подсигурим?

  12. 12 Профил на bwy56537275
    bwy56537275
    Рейтинг: 322 Неутрално

    До коментар [#10] от "iavorski":

    Сравняваш България със Сингапур!? *facepalm*

  13. 13 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 7420 Неутрално

    Никакви изключения за нищо и на никого! Всички са равни пред закона!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  14. 14 Профил на Ivailo Ivanov
    Ivailo Ivanov
    Рейтинг: 290 Неутрално

    До коментар [#10] от "iavorski":

    Би било чудесно 1/3 от световния търговски трафик да минава покрай нас, тогава не на електомобили щяхме да се возим, а на рикши. И разни пампайци от третия свят да ни лъскат обувките до огледален блясък, без пари при това.
    Уви, живеем в долното дясно кюше на Европа

  15. 15 Профил на 06210311
    06210311
    Рейтинг: 267 Весело

    Че то забранено ли е движението в бус-лентите? Като гледам по Цариградско - не е.
    —цитат от коментар 6 на Камен


    Точно това си помислих и аз! :) Изобщо ама хич не съм останал с впечатление, че движението в бус лентите е забранено? Просто на някои булеварди едната лента, е така за разкош може би, е очертана с жълта линия!? :)

  16. 16 Профил на bwy56537275
    bwy56537275
    Рейтинг: 322 Неутрално

    Сингапур е сравнима по територия с град София (720 кв. км срещу 492 кв. км.),а населението им е 5,6 милиона на територията на София, за доходи, инфраструктура, обществен транспорт изобщо не искам да говоря това са различни вселени. Така че сравнението между Сингапур и България е абсурдно.

  17. 17 Профил на Ivailo Ivanov
    Ivailo Ivanov
    Рейтинг: 290 Неутрално

    Аз не знам защо тези хора си играят на дребно. Правилните искания са горе долу следните:
    -Който има кола, няма право да я кара! Изобщо.
    -Който има кола и не я кара трябва да плаща акцизи, данъци и винетки в размер колкото би плащал ако я караше
    -Който има велосипед има право на всичко, включително и да си държи велосипеда пред входната врата на този който има кола (но не я кара)
    -Който има електрическа кола има право да бъде назначаван за директор и шеф на този който има обикновена кола (но не я кара)
    -И електромобилите и велосипедите могат да паркират където си искат, включително и вътре в Кауфланд. Хората с пазарски колички са без предимство, а тези с пазарски колички и обикновени автомобили (които не ги карат, разбира се) са задължени да плащат покупките на тези с велосипеди и електромобили
    -Собствениците на обикновени коли (които не ги карат) са задължени да полагат обществено полезен труд като например да ринат сняг от вело-алеите и да не си пускат лампите вкъщи всяка четна дата.
    -Също са задължени веднъж месечно да се унижават публично, защото имат коли с ДВГ, които не карат

  18. 18 Профил на Minka Spasova
    Minka Spasova
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Аз предлагам на общинските съветници първо да четат, а след това да пишат. Опитите в Швеция и Норвегия показват, че наличието на ел. автомобили в автобусните ленти води само да нови задръствания, забавяне на градския транспорт и осигуряване на нови начини за по-бързо придвижване на богатите и заобикаляне на правилата. Както бяха казали от норвежкото правителство: наличието на скъпи Тесли, карани от богати норвежци само влоши трафика в Осло.

    Electric cars lose right to drive in Oslo bus lanes

    Norway is to strip electric cars of their nationwide right to drive in bus lanes, removing a key incentive that has helped turn the Nordic country into the world’s leader for electric vehicles.

    https://www.thelocal.no/20150506/norway-strips-electric-cars-of-ke

    Но ние както винаги почваме да прокарваме закони без да мислим за последствията.

    The growing number of electric vehicles on the road, particularly in Oslo, has led to complaints of growing congestion in bus lanes.

  19. 19 Профил на Minka Spasova
    Minka Spasova
    Рейтинг: 8 Неутрално
  20. 20 Профил на anlon
    anlon
    Рейтинг: 277 Неутрално

    Следващата стъпка е пълна забрана на достъпа на превозни средства с двигатели с вътрешно горене до уличната мрежа на Столична община.
    ======================================================================
    Може, ако обаче изкарат болниците, да речем, извън обиколното. Та като докарат болните от провинцията за преглед и лечение, след операция да не се возят с метро и трамвай. И разни други такива неща.
    Нямат свършване онези с кривите краставици.

  21. 21 Профил на taratanki
    taratanki
    Рейтинг: 428 Неутрално

    Раждат се нов тип талибани -след велоталибани, екоталибани - сега електроталибани

  22. 22 Профил на Софианец2
    Софианец2
    Рейтинг: 558 Неутрално

    До коментар [#21] от "taratanki":
    Не са екоталибани, а електроталибани.

  23. 23 Профил на Г.Е.М.
    Г.Е.М.
    Рейтинг: 1337 Любопитно

    Голямо плюене във форума, ей, тая тема с електровозилата през последната година разпалва спорове, които изкарват от нас най-лошите ни черти - едните винаги срещу другите и никога заедно. А не е толкова трудно да се обединим в мисленето, поне за миг. Тези нови предложения за електромобилите са просто предложения, които я минат, я не, да не говорим, че при тази бройка електромобили, цитирани в статията е безпредметно да говорим за наплив от такива коли. Засега в Б-я те са просто екзотика и едва ли могат да бъдат съществена част от градския трафик, та чак и задръствания в бус лентите да предизвикат. Просто моментът, в който на всеки електромобил ще се гледа така, както сега се гледа на 20 годишна стара бангия с ДВГ е далечна перспектива за нас, но неизбежно ще стане, данъците ще си се плащат като за всяка нормална кола и т.н., и т.н.

  24. 24 Профил на zyx
    zyx
    Рейтинг: 241 Неутрално

    Без държавна политика за здраво субсидиране на електрокари с поне едно 10-15000 еврака, нищо няма да стане. Ако ще да им разрешите да паркират безплатно в бус-лентите и да карат в парковете, това няма да наклони везните. Трябва суха пара да се даде както навсякъде по света и ще тръгне работата. Лошото е, че не произвеждаме за разлика от румънягите, които дават 10 000 евро ама отива в Румъния, а не в други джебчета.

  25. 25 Профил на m_todorov
    m_todorov
    Рейтинг: 628 Неутрално

    Мисля, че предложението е адекватно. Всякак трябва да се стимулира използването на електромобили. Разбира се, трябва да има повече камери и солени глоби за "гъзарите", които карат в бус ленти. За целта дори не ни трябват куки, а работещи камери. И напълно подкрепям забрана до 10-15 години на бангии, които не са на ток.

  26. 26 Профил на Дразнител
    Дразнител
    Рейтинг: 796 Неутрално

    До коментар [#2] от "narodaeverekciq":

    Това и сега го има, но важи само за софийските коли. Гостите на града, както и чуждестранни туристи с електрически коли трябва да си плащат.
    А ако се питате има ли чужденци с електрически коли в Българиа - да идват. Видях една Tesla model S с мюнхенска регистрация на КПП Калотина на излизане от България преди месец и нещо.

    Защо "Титаник", а не "Аврора" ?!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK