"Миризливко" за 10 000 евро - "Трабант" стана на 60 години

Колекционери са готови да дадат 10 000 евро за военния модел "Кюгел".

© Associated Press

Колекционери са готови да дадат 10 000 евро за военния модел "Кюгел".



Трабантът - колата символ на всекидневието в комунистическа Източна Германия продължава да очарова, омайва и забавлява. Има търсене на резервни части, надежди за увеличаване на цените, планира се разширяване на музея в чест на "малкия миризливко", пише ДПА.


Шейсет години след като първият Trabant P50 слиза от конвейера в източногерманския град Цвикау на 7 ноември 1957 година, малката кора с кръгли фарчета все още има почитатели. "Трабантът е кола, която просто се отличава от всички останали", казва Франк Хофман, който кара жълт модел P601.


От родния си град Цвикау, недалеч от границата с Чехия, той управлява онлайн компания за доставки по пощата на резерви части, които се произвеждат в малки количества.




До спирането на производството на трабантите през 1991г., година след обединението на Германия, от култовия автомобил са произведени около три милиона броя.


Когато Хофман започва бизнеса си през 2003 година, малцина вярват, че ще се задържи дълго. Компанията му обаче расте и в момента предлага 1500 различни части - от най-малките винтчета до цели двигатели.


"Трабантът е пълната противоположност на днешния високотехнологичен свят", разказва ентусиастът.


По думите му за ремонт на един трабант са необходими минимални технически познания благодарение на простия метод на производството му.


Точно това е мисията, зададена от източногерманското правителство през 1954 година - малката семейна кола да бъде здрава, икономична и евтина.


По това време има недостиг на ламарина, така че дизайнерите измислят прочутото купе от синтетичния материал дуропласт.


Малката кола с двутактов двигател и мазната струя пушек от ауспуха и досега е символ на социализма и плановата икономика. Малко след появата му на пазара властите спират по-нататъшното му развитие, чак до края на 80-те, когато в новите модели Трабант са монтирани четирицилиндрови двигатели, произведени от Volkswagen.


Тогава обаче Източна Германия приближава края си, а култовата кола е изживяла времето си.


За доставчика на части Хофман липсата на технически напредък между 1958 и 1991 г. е улеснение - той не се нуждае от номера на модела от определена година, тъй като повечето части на практика са едни и същи.


В момента в Германия има 34 500 лицензирани трабанта, чиито собственици не са само от бившите източни провинции.


Волфганг Кислинг е председател на Международния регистър на Трабант, който държи всички права върху марката и маркетинга. Кислинг забелязва интерес сред по-младите хора, който според него не може да бъде обяснен единствено с носталгия. Малкият автомобил е на път да стане колекционерски обект, достоверно реконструиран спрямо оригиналните характеристики.


Трабантът вече не може да бъде възприеман като инвестиция, но добре запазени модели като Trabant Tramp - гражданската версия на военния Kuebel - могат да достигнат цена около 10 000 евро.


В родния град на Трабанта в момента тече подготовка за голямо изложение за "малкия миризливко". Автомобилният музей "Аугуст Хорх" в Цвикау се разширява и е отворен за нова постоянна експозиция, по-голямата част от която ще бъде посветена на трабанта.


Сред експонатите ще бъде "Номер 57" от първата серия от 150 коли.

Ключови думи към статията:

Коментари (28)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5405 Неутрално

    На 60 години.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3324 Весело

    Готини спомени с много смях !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  3. 3 Профил на mqj41586140
    mqj41586140
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Сега я смятат за нещо екзотично, но да не забравяме, че за някои хора това е била единствената кола в живота . Което вече не е смешно.

  4. 4 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2640 Неутрално



    Тръбичът е взаимстван от западногерманския картонен автомобил Лойд, за когото в началото на 1950-те години са казвали: "Вер ден тод нихт шойт - ферт лойд" (Който не се страхува от смъртта - кара Лойд).


  5. 5 Профил на jelev_jelqzko
    jelev_jelqzko
    Рейтинг: 1021 Неутрално

    Не само трабанта.Добре запазен симсон е 1000 евро
    Идват и го купуват от място и в Германия.

  6. 6 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1852 Неутрално

    Жалко че марката бе оставена да умре.
    Не знам кой държи правата на името, но маркетинговите отдели на големите концерни вероятно си скубят косите, че не могат да ползват легендарното име и да пуснат съвременен вариант - като Fiat 500, Mini и Volkswagen Beetle.

  7. 7 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 2135 Неутрално

    Каква радост беше, когато след няколко години чакане се сдобиеш с Трабант!
    Развито Социалистическо Общество!

  8. 8 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2640 Неутрално

    До коментар [#6] от "Virgin":

    правата върху марката "Трабант" се държат от сдружение, ако по подобие на Бугати някой реши да почне производство, ще му дадат зелена светлина.

    Опел е искал да пуска нов Вартбург преди години.

  9. 9 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 735 Неутрално

    До коментар [#8] от "Ф.Нинов": Глей кво става: Траби е яхнал новата вълна. Интересно е докъде са стигнали.http://www.autobild.de/artikel/trabant-nt-auf-der-iaa-2009-976322.html

  10. 10 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2640 Неутрално

    До коментар [#9] от "Гарван":

    като електромобил има хляб в идеята.

  11. 11 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 735 Неутрално

    До коментар [#9] от "Гарван":като електромобил има хляб в идеята.
    —цитат от коментар 10 на Ф.Нинов

    Доста добре е и на външен вид, ако го докарат и на цена ще има търсене.

  12. 12 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4266 Любопитно

    "....................."Трабантът е кола, която просто се отличава от всички останали", казва Франк Хофман, който кара жълт модел P601......................"

    Прав е човекът!Никъде другаде по света няма такава уникална кола!Траби си е Траби е страшно чаровен -:)

  13. 13 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4266 Весело

    До коментар [#2] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Питали Радио "Ереван" коя е най-дългата кола в света?!И Радиото незабавно отговорило в своя стил:"Трабант- три метра кола и седем метра пушек"!

  14. 14 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4266 Любопитно

    До коментар [#5] от "jelev_jelqzko":

    "Симсон -Ендуро" това ми беше тинейджърската мечта,която обаче за съжаление не се осъществи!Пари имаше,но нямахме връзки в "Авто-техниката"!

  15. 15 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 1527 Неутрално

    Трабанта, според мен, дължи дълголетието и славата си на това, че ГДР правеха само две марки, него и Вартбург. Заради двутактовите двигатели на един от тях викаха "пръдливия Ханс." Поляците също имаха един успешен модел двутактов автомобил, "Сирена", който беше по-добър от Траби, по-широко купе, багажник, двигател и скорост. У нас го нямаше, но по морето масово се возеха с него туристи от Полша.Но те почнаха гама четиритактови коли, Варшава, Полонез и накрая се върнаха към довоенната идея полски Фиат, както и малкото фиатче 125, ако не се лъжа. Затова.

  16. 16 Профил на nsa17624486
    nsa17624486
    Рейтинг: 4126 Весело

    И ний сме дали нещо на Света - можем да направим музей на чушкопека...

  17. 17 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 1071 Неутрално

    Искам да видя траби на съвременен тест за безопастност :-)

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  18. 18 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1343 Весело

    Имах един жълт Трабант 601S "само" 14 години. Колко тормоз е видял, не е истина. Правил съм му основен ремонт на двигателя за няколко часа, сам, после го монтирам и газ... Ех, спомени, спомени...

  19. 19 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1427 Весело

    Баща ми успя да си купи трабант само след година чакане в Мототехника...колко домашни бяха написани там :))). Сега стои на едно пейнтбол игрище :)))

  20. 20 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2682 Любопитно

    До коментар [#8] от "Ф.Нинов":


    . . . .
    Опел е искал да пуска нов Вартбург преди години.
    —цитат от коментар 8 на Ф.Нинов

    Ами та Опел се настани в Айзенах.
    Даже преди години като минавах по аутобана не табелите за посока не пишеше Айзенах , а Вектра. . . .

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  21. 21 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2682 Любопитно

    До коментар [#18] от "Г.Е.М.":

    Трабанцедес . . . . Траби . . . .

    Единствено проблем ми създаваше само ръчката за скоростите . . . .
    Изчанчваше ми се ръката . . . .

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  22. 22 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2682 Любопитно

    До коментар [#8] от "Ф.Нинов":

    Не знам дали си спомняш, че когато се появи серията А на Мерцедес, беше изключително нестабилен в завои и доста често се обръщаше на покрив. Та тогава къде на майтап, къде на истина германците съпоставяха Мерджана и Траби , като казваха , че А са по-калпави от Траби. . . . .

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  23. 23 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2407 Неутрално

    Трабанта беше минимизирана машина липсваха - бензинова, маслена и водна помпа, наличното гориво се мереше с рабош.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  24. 24 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10410 Неутрално

    До коментар [#10] от "Ф.Нинов":

    Фрайлауф на скоростната кутия на Трабанта също се връща в новите модели на Ауди :)
    Ако направят електрически бих купил един, воден от носталгия по първия ми автомобил :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  25. 25 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2452 Любопитно

    Идеята за "минито от изтока" е доста интересна - ако го пуснат електрически, много хора биха се заинтересували. А и с малък бензинов двигател пак би бил ок. Марката е изградена, няма тепърва да трябва да се прави маркетинг, готов пазар - кой от носталгия, кой от съображения за природата, и кой за да го модифицира.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  26. 26 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4325 Весело

    Ако щете не вярвайте, но аз съм виждал как един трабант се преобърна през предната си дясна гума. Те май имаха предно задвижване, та затова.
    Колата се преобърна и се разпадна на отделните и щамповани картони. Наред с тях успях да видя задниците на четири човека с вирнати към небето крака.
    Хората станаха, отупаха се, събраха си картоните и след като ги натовариха забутаха колата към близкия паркинг.
    Случката се разигра в студентското градче, където ни бяха завели на бригада разбира се.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  27. 27 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4325 Весело

    До коментар [#25] от "Пешката":

    Самата идея да се изработи такава кола е доста рационална!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  28. 28 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2452 Весело

    Ако щете не вярвайте, но аз съм виждал как един трабант се преобърна през предната си дясна гума. Те май имаха предно задвижване, та затова. Колата се преобърна и се разпадна на отделните и щамповани картони. Наред с тях успях да видя задниците на четири човека с вирнати към небето крака. Хората станаха, отупаха се, събраха си картоните и след като ги натовариха забутаха колата към близкия паркинг. Случката се разигра в студентското градче, където ни бяха завели на бригада разбира се.
    —цитат от коментар 26 на Храбър


    хахахаха - това имаш ли го на видео!?

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK