Мотоциклетист обвини автономен автомобил в небрежно шофиране след катастрофа

"Круиз аутомейшън" предлага споделено пътуване с автономни автомобили.

© Reuters

"Круиз аутомейшън" предлага споделено пътуване с автономни автомобили.



Мотоциклетист от Калифорния даде на съд преминаващ тестове в реални условия автономен автомобил, за небрежно шофиране, след като бил ударен от него, съобщи вестник "Уошингтън поуст". Инцидентът станал в Сан Франциско през декември, като в него бил замесена роботозирана кола на "Круиз аутомейшън", фирма подразделение на "Дженерал мотърс".


Жалбоподателят Оскар Нилсън твърди, че автомобилът "Шевролет Болт", който го ударил, бил в автономен режим, като на шофьорската седалка имало човек, но той не държал волана. Колата изненадващо сменила лентата на движение, като бутнала мотоциклета. В Нилсън паднал и получил травми, заради които не могъл да ходи на работи няколко дни.


Дума срещу дума


От "Дженерал мотърс" твърдят, че автономният автомобил не е сменял лентата, а се е придвижил към средата на своята лента, където ударил мотористът, който минавал твърде близко, стремейки се да се промуши между два автомобила. От компанията посочват, че в протокола на полицията в Сан Франциско също за виновен за инцидента се счита Оскар Нилсън, който опитал да изпревари колата преди това да е безопасно.





Адвокатът на мотоциклетиста Сергей Лемберг обаче е амбициран да докаже, че клиентът му е невинен, като иска парично обезщетение от "Дженерал мотърс" за нанесените щети на мотоциклета и травмите на Оскар Нилсън. Той обявил, през "Уошингтън поуст", че докладът на полицията по случая подкрепа версията на клиента му, а не тази на автомобилния концерн.


Според адвокат Лемберг, седящият на шофьорската седалка човек е видял мотоциклетиста, но не е успял да хване волана, когато автономният автомобил е предприел "непредсказуемата и опасна маневра". Казусът е интересен най-вече с това, че е първият случай, при който на съд се дава автономен автомобил.


В Калифорния вече има 54 катастрофи с автономни коли


При положение, че роботизираната кола се окаже виновна, това ще е сериозен удар срещу всички автономни автомобили, които се налагат с мотива, че ще направят пътищата много по-безопасни. В Калифорния, където вървят тестове на автономни автомобили на няколко компании, от 2014 година до момента имат регистрирани 54 инцидента с роботизирани коли. В повечето случаи става въпрос за леки удари, вината за които е на хора-водачи.


Пътните полицаи в Калифорния попадат и на други интересни казуси - катастрофи на серийни автомобили, които в момента на удара са били оставени да се придвижват самостоятелно. Само през миналата седмица има два такива случая с коли "Тесла". Водачите твърдят, че колите са били в автономен режим, което обаче не ги оневинява, тъй като към момента вината си остава на шофьора, поради остарялата нормативна уредба.

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 2792 Неутрално

    Бъдещето е в автономните автомобили, сигурно има още какво да се до усъвършенства по тях, а всички знаем как карат мотоциклетистите.

  2. 2 Профил на Yavor Trampov
    Yavor Trampov
    Рейтинг: 14 Неутрално

    Всеки път, когато катастрофира автономен автомобил данните от случилото се помагат останалите автономни автомобили да бе катастрофират по същия начин. При хората не е така - една и съща грешка в дадена ситуация могат да направят хиляди хора.

  3. 3 Профил на lout66
    lout66
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Досега шофьорите пазеха мотоциклетистите които слаломираха между колите , но компютрите няма как да разчетат самоубийствените маневри .

  4. 4 Профил на dgd
    dgd
    Рейтинг: 1894 Неутрално

    Като знам как карат мотористите, едва ли автомобила е виновен.

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  5. 5 Профил на lechevalier
    lechevalier
    Рейтинг: 1054 Неутрално

    В спора между компютър и човек, може да надвие само човек, защото той е и съдникът. Твърдели, че компютърът шофирал... няма нищо по-лесно от това да излъжеш, за да се изкараш невинен. Всички деца го правят.

  6. 6 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 2410 Неутрално

    "автомобил не е сменял лентата, а се е придвижил към средата на своята лента, където ударил мотористът, който минавал твърде близко, стремейки се да се промуши между два автомобила" - АБСОЛЮТНО ГО ВЯРВАМ! Мотоцикетистите умират да се промушват между автомобилите и понятоето "пътно платно" за тях на важи!

  7. 7 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 2410 Неутрално

    Бъдещето е в автономните автомобили, сигурно има още какво да се до усъвършенства по тях, а всички знаем как карат мотоциклетистите.
    —цитат от коментар 1 на 442


    Има какво да се желае - да, но няма как бъдещето да е на автономните автомобили, защото шофирането, за онези, които го умеят, е горямо удоволствие и не виждам как хората ще се откажат от това удоволствие.
    Е да, вярно е, че е по-мързеливо някой друг да те вози, но то по-мързеливо е и храната да я приемаш на каша, предварително "сдъвкана", ама хората предпочитат сами да си дъвчат, да усещат всички вкусове и да изпитват удоволствие от храненето, нали така?

  8. 8 Профил на Стефан
    Стефан
    Рейтинг: 517 Неутрално

    Ако това беше станало в България, по нашия ЗДП са виновни и двамата, ето защо:
    Робота нарушава чл.25
    Чл. 25. (1) (Доп. - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например ... да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента ... преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение.
    Мотора нарушава чл. 81
    Чл. 81. На водача на двуколесно пътно превозно средство е забранено:
    3. да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство или да се държи за него;
    А в случая робота е по виновен, защото тай като по умени и снабден с радар, трябва да може да прецени скоростта на мотора и да не прави отклоняването на ляво, при положение че е ясно че ще настъпи удар.

  9. 9 Профил на redguy
    redguy
    Рейтинг: 1112 Неутрално

    Тези коли са тъпкани с електроника, сензори и камери и понеже е тестов автомобил, със сигурност всичко се записва в някаква "черна" кутия. Би трябвало да е лесно да се проверят данните.

  10. 10 Профил на Иван К.
    Иван К.
    Рейтинг: 1036 Неутрално

    [quote#7:"cristo_n"][/quote]

    Това е като спора за автоматични скоростни кутии или ръчни, дори и най заклетите фенове на ръчката , когато преминат на автоматични не използват ръчка. Мине ли се на автономни 99.9 от хората ще ги използват в 99 .99 процента от времето, и рядко някой за кеф ще си пошофирава

  11. 11 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 1082 Неутрално

    Досега шофьорите пазеха мотоциклетистите които слаломираха между колите , но компютрите няма как да разчетат самоубийствените маневри .
    —цитат от коментар 3 на lout66


    Не, има начин и със сигурност могат да го направят. Но тогава, знаейки, че колата винаги ще ги "пази", моторджийте ще почнат да се навират и слаломират още по-агресивно. Един от проблемите в автономните автомобили е как точно да се действа в среда, където се нарушават правилата, без да се предизвиква инциденти. Например, ако никой не те пуска да се влееш в трафика, трябва да проявиш известно нахалство. Това трябва да го правят и машините.

    Player1
  12. 12 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 2260 Неутрално

    Компютъра спазва правилата и не лъже за разлика от човека, но грешки
    има във всяка една програма, еволюцията се базира на проба-грешка !!!

  13. 13 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1554 Неутрално

    Сигурно идва времето когато ще кажем "сбогом" на шофъорските книжки. Няма курсове, няма инструктори, изпити и вълненията около тях. Съответно-парична икономия. Изчезва и тръпката от шофирането! За мен това е удоволствието от колата! Дали така ще бъде?

  14. 14 Профил на eternity_43
    eternity_43
    Рейтинг: 451 Неутрално

    [quote#7:"cristo_n"]
    —цитат от коментар 10 на Иван К.
    Това е като спора за автоматични скоростни кутии или ръчни, дори и най заклетите фенове на ръчката , когато преминат на автоматични не използват ръчка. Мине ли се на автономни 99.9 от хората ще ги използват в 99 .99 процента от времето, и рядко някой за кеф ще си пошофирава[/quote]

    Не знам дали е баш така. Все пак шофирането е комплекс от действия/усещания, като превключването на скорости е само един от елементите, които определят удоволствието от шофирането. И въпреки това, трябва да се съглася с теб за скоростната кутия. Аз късно взех книжка, на 22 и ми беше голям мерак да карам. Автоматична? Ти луд ли си? Разход на гориво, липса на пълен контрол, ама как може, ама научете се хора, ама много съм умен. Е, явно не съм бил толкова умен. Първи ден в новата фирма, ето ти кола автоматик, баааам вече ненавиждам ръчките :) Така че, да, за повечето хора си прав, като навлязат масово, 99% от хората ще ползват автоматичните функции непрестанно.

    Щом така не може, обратното ще става.
  15. 15 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10074 Неутрално

    Широк фронт в бъдеще за борба на застрахователите :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  16. 16 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1494 Неутрално

    Ако това беше станало в България, по нашия ЗДП са виновни и двамата, ето защо:Робота нарушава чл.25Чл. 25. (1) (Доп. - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например ... да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента ... преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение.Мотора нарушава чл. 81Чл. 81. На водача на двуколесно пътно превозно средство е забранено:3. да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство или да се държи за него;А в случая робота е по виновен, защото тай като по умени и снабден с радар, трябва да може да прецени скоростта на мотора и да не прави отклоняването на ляво, при положение че е ясно че ще настъпи удар.
    —цитат от коментар 8 на Стефан


    Изпреварването задължително се извършва в другата лента, а не в същата или по осовата линия. Нямаш право да караш успоредно до автомобила в същата лента. За маневра се смята когато напускаш лентата СИ за движение.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  17. 17 Профил на zyx
    zyx
    Рейтинг: 720 Неутрално

    До коментар [#12] от "valtoro":

    Компютъра не лъже, ами датчиците лъжат него! Все пак трябва да е ясно , че подобен автомобил има камери, лазерни далекомери, микровълнови радари и ултразвукови сензори. Всичко това трябва да е перфектно чисто за да работи, а когато се замърси дори минимално започва да прави сериозни проблеми. Всеки знае зимата, рано сутринта при скреж, как се държат едни съвсем прости парктроници, а именно не работят ако не са изчистени перфектно. Какво остава за доста по-прецизните датчици на автономен автомобил.

  18. 18 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1494 Неутрално

    До коментар [#12] от "valtoro":Компютъра не лъже, ами датчиците лъжат него! Все пак трябва да е ясно , че подобен автомобил има камери, лазерни далекомери, микровълнови радари и ултразвукови сензори. Всичко това трябва да е перфектно чисто за да работи, а когато се замърси дори минимално започва да прави сериозни проблеми. Всеки знае зимата, рано сутринта при скреж, как се държат едни съвсем прости парктроници, а именно не работят ако не са изчистени перфектно. Какво остава за доста по-прецизните датчици на автономен автомобил.
    —цитат от коментар 17 на zyx


    Мислиш ли,че конструкторите на автономни коли не ги знаят тия неща, не са се съобразили с тях и не са взели мерки за елиминирането им? Тия автомобили ги конструират СПЕЦИАЛИСТИ, едни от най-добрите. Нямаш нужната квалификация да им намериш косури!

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  19. 19 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1494 Неутрално

    Истината за тоя случай е, че моторджията си е виновен, а някой адвокат за да изкара някой лев от него го е полъгал да водят дела, с надеждата, че че ще вземат някакво обезщетение от компанията. При инцидент плаща застрахователя, а той е преценил и не съди компанията. Това показва как стоят нещата. Моторджията ще пие една студена водица и ще плати на адвоката си някаква сума - всеки си плаща за глупостта.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  20. 20 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1691 Неутрално

    "Дума срещу дума"
    Каква дума срещу дума, бе, Дневник?! Тия автономни коли да не би да нямат видеорегистратори?

  21. 21 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 10505 Неутрално

    Все повече паметници край пътя и върху тях снимка на човек с мотор, това показва и безразсъдното каране на високоскоростните мотори.

  22. 22 Профил на Yotce
    Yotce
    Рейтинг: 1159 Весело

    Има какво да се желае - да, но няма как бъдещето да е на автономните автомобили, защото шофирането, за онези, които го умеят, е горямо удоволствие и не виждам как хората ще се откажат от това удоволствие.
    —цитат от коментар 7 на cristo_n

    Удоволствие, удоволствие...
    Убеден съм, че би предпочел да изминаваш ежедневно маршрута от дома до работното си място, шофирайки с удоволствие в някое задръстване.
    Ама повечето хора биха предпочели да свършат някаква работа през това време, или просто да се поотпуснат.

  23. 23 Профил на Yotce
    Yotce
    Рейтинг: 1159 Весело

    Например, ако никой не те пуска да се влееш в трафика, трябва да проявиш известно нахалство. Това трябва да го правят и машините.
    —цитат от коментар 11 на Индиана

    Точно проблеми като този до голяма степен ще изчезнат с масовото навлизане на автономните автомобили.
    Нали се сещаш, че компютъра няма да кара броня до броня, няма да слаломира между колите, увеличавайки хаоса и ще бъде достатъчно толерантен към пропускане на автомобил пред него, защото този праг на толерантност ще се задава от умни хора и няма да се влияе от кефа на някой автоталибан.

  24. 24 Профил на black
    black
    Рейтинг: 439 Неутрално

    Такаа, lane splittingът е разрешен в Калифорния, колата очевидно не е знаела това, лека нощ, бъдете здрави.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах