
© Reuters
Не им върви на автономните автомобили, които преминават тестове в САЩ, тези дни. След като подобно превозно средство, използвано от "Юбер", влезе в историята с първи случай на убийство на човек на пътя, друга кола без шофьор, беше глобена от пътен полицай в Сан Франциско.
На 19 март полицай на мотор в града преценил, че автономният автомобил не е осигурил предимство на пешеходец на зебра. Той изпреварил колата и подал знак тя да спре.
Фишът за глобата обаче бил връчен на мъжа зад волана, който не карал, но контролирал как се справя колата на "Криуз Аутомейшън" (Cruise Automation) и в крайна сметка се подчинил на знака на полицая, предава телевизия Си Би Ес. Потърпевшият твърди, че няма никакво нарушение, тъй като пешеходецът бил на поне 3 метра от автомобила.
Това се потвърждавало и от записите на камерите на борда. "Пътната безопасност е на първо място при тестовете на нашите автомобили," коментират от "Круиз Аутомейшън". От компанията посочват, че според законите в Калифорния, колите трябва да спрат и да пропуснат пешеходец, ако биха му попречели да пресече необезпокояван и това в случая е било факт.
Между другото, това е втори инцидент с кола на "Круз Аутомейшън" за последните няколко месеца. През декември мотоциклетист обяви, че ще съди компанията, тъй като нейна кола, го е ударила, на улица в Сан Франциско, като вината не била негова.
"Дженерал мотърс" придоби "Круз Аутомейшън" през 2016 година, за да навлезе по-бързо на пазара на автономни автомобили. Компанията вече търси и разрешение от федералните власти, да пусне по улиците коли без водач, в които дори няма волан и педали. Плановете на компанията са още през 2019 година да предлага превоз с автономни автомобили.
Двата инцидента обаче подкопават и без това крехкото доверие към автономните коли. Според скорошно проучване на J.D. Power, проведено сред 1500 американски водачи, 47% от тях по-скоро биха се возили в подобно превозно средство, докато 46 на сто не биха им се доверили. Проучването обаче е правено преди инцидента с колата на "Юбер".
Танас
Рейтинг: 1176 НеутралноКогато ги научат да дават рушвет на катаджията тогава да ги докарат във България. :-)
"Светът няма да бъде разрушен от тези, дето вършат зло, а от тези, дето ги наблюдават без да направят нещо по въпроса" Алберт Айнщайн.lz2
Рейтинг: 2526 НеутралноГлобили автономен автомобил? Със същия успех могат да глобят и пощенската ми кутия!
ПравописА е поле за изява на неграмотните!batzdravo
Рейтинг: 1791 ВеселоБакшишите сигурно са изпаднали в паника!😳😰😩
дерибеев
Рейтинг: 2929 Веселодруга кола без шофьор, беше глобена от пътен полицай в Сан Франциско."
всеки коментар може и ще бъде използван срещу васФишът за глобата обаче бил връчен на мъжа зад волана, който не карал, но контролирал как се справя колата на "Криуз Аутомейшън""
DDR
Рейтинг: 2743 НеутралноДо коментар [#3] от "batzdravo":
Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"Защо да изпада в паника? Сменя се бизнес модела. В бъдеще дребният предприемач, когото наричаш "бакшиш", ще си купи или наеме един или няколко автономни автомобила (така, както го прави и сега с колите които карат) и пак ще си изкарва прехраната, дори може и да е по-успешно, защото сега вече няма да трябва лично да кара а ще може относително сам да контролира по-голям брой превозни средства, теоретично, би имал по-големи приходи а от там и доходи.
sandman
Рейтинг: 968 НеутралноАвтономните автомобили все още никак не са готови да са автономни.Да ги разкарат от пътищата и да продължат с тестовете на полигони.
You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.Корки
Рейтинг: 2376 НеутралноБи трябвало да глобят проектанта заради заложените критерии, кога да дава път на пешеходец.
Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.batzdravo
Рейтинг: 1791 ВеселоЗащо да изпадат ли?! Ти как мислиш? Това светло бъдеще, за дребния предприемач, което врачуваш, на колко от тях ще се случи? Но пък и няма лошо да се помечтае, нали, например за по-големи бакшиши!:-0
deymus
Рейтинг: 770 НеутралноСлучката е любопитна,може би полицаят е искал да влезе в историята, защото е написал акт на автономна кола. Определено бъдещето върви в тази посока, до колкото и да не ни се иска.
tamada
Рейтинг: 1313 НеутралноНа тези, които и сега им се случва. В София има доста таксиметрови шофьори, които са купили втора, трета, четвърта кола и за тях са наели по двама шофьори да ги карат. Ама не на заплата, а прибират някаква твърда сума на месец. Отделно те самите шофират с ортак на своята кола.
Някои обаче се изхранват сами - навън са по 8-10 часа на ден и след това си прибират колата. Те ще се появят по-късно когато започнат да падат цените на новите автономни кола или при вторичния пазар на употребявани коли.
За по-големи бакшиши няма как да мечтаят, даже няма да има бакшиши, защото клиентите ще плащат през мобилните приложения. Ще се вдигнат цените, а отделно ще си спестяват разходите за шофьори.
Всъщност ще има нещо като бакшиш - както е при сегашните мобилни приложения. В момента в час пик, когато наблизо няма свободни коли можеш да направиш заявка като предложиш по-висока сума от прогнозираната в приложението.
Bullet
Рейтинг: 827 НеутралноДо коментар [#5] от "DDR":
Gor det idag, imorgon kan deta vara förbjudet.Можеш ли да обясниш, дребен предприемач, как ще получи от финансоваинституция заем от 200 000лв. без обезпечение? Едно волво хс90, като това блъснало пешеходеца, струва някъде толкоз.
tamada
Рейтинг: 1313 НеутралноАко е имало нарушение, то полицаят е бил длъжен - няма отделен закон за автономните МПС. Бъдещето върви натам, но наистина в момента не е редно пътищата да са изпитателен полигон, а пешеходците и шофьорите да са неволни тестери.
Judjuk
Рейтинг: 3183 НеутралноСлед като вече има прецедент на убит пешеходец на зебра от такъв автомобил, би следвало експериментите да бъдат прекратени. Честно казано не бих минал по пешеходна пътека, ако знам, че се задава автономен автомобил. Не би трябвало човешкия живот да става пленник и заложник на компютъра.
Xumpomo name
Рейтинг: 572 Неутралноинтересно има ли достатъчно данни за статистика, кои коли "правят" повече нарушения атономните или тези с шАфьор
Birds of a feather flock together.deaf
Рейтинг: 3021 НеутралноДо коментар [#13] от "Judjuk":
Ако беше жив Айзък Азимов щеше да ти ръкопляска...!
deaf
Рейтинг: 3021 Неутрално[quote#12:"tamada"][/quote]
Невъзможно е на изпитателен полигон да се пресъздадат всички възможни ситуации на реален път. Така както военното учение е съвсем различно от истинската война...
gargamel
Рейтинг: 524 НеутралноАвтономните автомобили няма как да станат "абсолютно" сигурни , докато не се премахне "човешкия фактор". Т.е. всички автомобили да станат автономни и пешеходците да нямат достъп до пътното платно. Но и тогава остава риска от бъгав софтуер ( някой изпусне една запетайка в команден ред и автомобила започва да мачка хора) и технически неизправности.
Dum Spiro, Speropenetrating
Рейтинг: 5346 НеутралноДва инцидента в голям трафик не е сериозно. Каква част от общия брой инциденти е това? Трябва да се сравнят компании с подобен размер и пробег в еднакъв интервал от време.
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbertvaltoro
Рейтинг: 904 НеутралноКатаджиите във шок, как да кажеш на бордовия компютър- а сега кво ша прайм !!!
gargamel
Рейтинг: 524 НеутралноЕ , от статията се разбира , че местния катаджия е хванал цаката - акт на пътника. Само не можах да разбера защо изобщо това става новина при това световна , след като автомобила доколкото се разбира от дописката е спрял на 3м от пешеходеца? Катаджията да не е някой български емигрант ? Dum Spiro, Spero
Николай Теллалов
Рейтинг: 418 Неутралноглупаво
властта ражда паразитиDenis Stoyanov
Рейтинг: 213 ВеселоЩе ти отговоря с въпрос. Как безработен 18 годишен циганин плаща по 20-30 000 лева/евро на семейството на бъдещата си булка да си я купи?
gargamel
Рейтинг: 524 Неутрално[quote#22:"Denis Stoyanov"][/quote]
Dum Spiro, SperoМи как - с парите от сестра му.......
tamada
Рейтинг: 1313 НеутралноРазбира се, че може. И роботиката достатъчно е напреднала и живи тестери ще се намерят (както има физически здрави тестери за изпитателни лекарства).
Автомобилите са масови вече 100 години. Има достатъчно натрупани данни за произшествия на пътя: изскачащи деца, луди мотоциклетисти, невнимателни колоездачи, развалени светофари, внезапни спирачки на предната кола, различни видове настилки, различни видове гуми, различни климатични условия - от страшна жега до "черен" лед и дълбок сняг, лоша видимост, липса на видимост при острите завои, внезапен страничен вятър, неравности и дупки на пътя...
Всичко може да се имитира на полигон. Само че е много скъпо, затова предпочитат да ползват градовете и магистралите като безплатен изпитателен комплекс.
На военни учения също се имитират достатъчен брой реални тактически ситуации. Разликата с истинската война е истинската смърт, паниката и посттравматичния синдром. Само че софтуерът няма емоции (засега), така че сравнението е неподходящо.
sandman
Рейтинг: 968 НеутралноДо коментар [#18] от "penetrating":
You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.Убитата пешеходка не беше в никакъв трафик.Почти пуст път.В тъмното,можеше,ако кара човек и не внимава също да я отнесе.Просто автомобила разполага с много по-чувствителни сенсори от човека,които не се влияаят от светло или тъмно.
Няма оправдание за този случай.Грешка на Волво 100%.
gargamel
Рейтинг: 524 НеутралноДо коментар [#24] от "tamada":
Dum Spiro, SperoНяма симулации , които да отчетат всички аспекти на изобретателната човешка глупост. Както знаем , според Айнщаин тя е безкрайна. Затова винаги ще стават инциденти , които макар и малко ще са достатъчни да наливат вода в мелницата на противниците на автономните автомобили. Тази новина е типичен пример - инцидент дори няма , новина -има.
usero
Рейтинг: 521 НеутралноВ България така ще се ошашави от дупките, че ще забъгне и с мръсна газ ще се забие в най-близката стена.
usero
Рейтинг: 521 НеутралноДа ги видиме какво ще правят, като пуснат такива без контрольор и органи за управление?
Митко Палаузофф
Рейтинг: 521 НеутралноСамо полицаи-роботи трябва да имат право да глобяват колите-роботи! Другото е джендърско извращение...
usero
Рейтинг: 521 НеутралноАма и лелката, която не може да се научи да кара, ще може да си купи или наеме такъв, без предприемач в комплект.
tamada
Рейтинг: 1313 НеутралноНе говоря за това, че винаги ще стават - то е ясно, че ще има производствени грешки, както във всяка индустрия.
Говоря за това да ги няма в изпитателния срок, а ако ги има, то поне тестерът да се е съгласил на риска чрез подписан договор. Хората на пътя не са се съгласявали да участват в изпитанията.
Ако полицаят е прав, значи инцидент има. Нарушението на правилата е инцидент. Хайде да не го бъркаме с английската дума "accident"!
puknatastotinka
Рейтинг: 1321 ВеселоАз съм склонен да приема концепцията "автомобил като услуга". Интересно как ще ги чистят...
tamada
Рейтинг: 1313 НеутралноКакто в момента - концепцията и сега работи под името Rent-a-car. Повечето наемодатели сами си поддържат колите, но те таксуват допълнително за оставена мръсотия или отпадъци (примерно опаковки от храна) в колата.
Bullet
Рейтинг: 827 НеутралноДо коментар [#22] от "Denis Stoyanov":
Gor det idag, imorgon kan deta vara förbjudet.Такива суми се плащат за булка със занаят. В повечето случаи булките ги крадат и ако родата е лабава, минава мирно и тихо, или става кьотек в маалите.
Та да си гепаме понедна такваз джунжурия казваш, кво ша пълном гушите на банкерите:)
penetrating
Рейтинг: 5346 НеутралноДо коментар [#25] от "sandman":
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertСъгласен
batzdravo
Рейтинг: 1791 РазстроеноДо коментар [#30] от "usero":"Ама и лелката, която не може да се научи да кара, ще може да си купи или наеме такъв, без предприемач в комплект."
Туй ие удар под кръста на благородните бакшиши!
Те са досущ народните управници, поставящи се в услуга на народонаселението!
batzdravo
Рейтинг: 1791 ВеселоДо коментар [#10] от "tamada"::"На тези, които и сега им се случва. В София има доста таксиметрови шофьори, които са купили втора, трета, четвърта кола и за тях са наели по двама шофьори да ги карат"
Пич, първо, когато искаш да комуникираш, тук във форума, освен "цитат" е хубаво да натиснеш и бутона до него, моля! За да знае обекта на комуникация, че искаш да си чатиш с него! До тук с обчението и на темата!
Казваш, но и явно си добре запознат с таи дейност, че всеки бакшиш ще си купи по няколко "роботчета", да работят вместо него? Нама лошо!
Ама ти сигурен ли си, че:
-може да устои на конкуренцията на, примерно, една доста по-солидна фирма;
-може да си плати лиценза, или там другото, не знам, като станат много "маймунките на клона", не че сега не е така, особено с подобряването на обществения транспорт;
и други неща, но не ми се ровят...
Мисълта ми бе, че сегашно и бъдеще време, не може да се смесват, особено в главите на, да речем, бакшиши!
И се сещам за една песен на Богдана Карадочева:
Колко много влакове,
а нас в тях ни няма...
Жив и здрав, и весели празници! :)
sandman
Рейтинг: 968 НеутралноДо коментар [#26] от "gargamel":
You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.Какво значи противници на автономни автомобили?Всеки средно интелигентен човек знае,че това е непосредственото бъдеще.Все едно да има противници на хладилниците.
Противници сме на неизпипания софтуер.Да го доизкусуряват по полигони,а не върху нас.
Destino is back
Рейтинг: 0 ВеселоТова така написано тъпо ли е или мега тъпо?
Самолетите, влаковете (в нормалните страни), в болниците и т.н. кой управлява, ако не компютъра?
tamada
Рейтинг: 1313 НеутралноПич, аз дискутирам темата публично. Не държа да си чатя с някого. :)
Е, както казваш и сега е така. Има солидни фирми със собствени коли, които наемат шофьори за тях. Те обират най-голямата част от поръчките, не само защото са големи, а защото имат и корпоративни клиенти.
Затова има шофьори със собствени коли, които се закачат към тези фирми и си плащат за диспечера. Като отделно вземат поръчки и от приложенията, въпреки вътрешните забрани на фирмите.
Обаче отделно има шофьори, които работят само за себе си, като се придържат към общоприетите цени. Някои от тях също са фирми с по 2-3-4-6 коли.
А има и копърки, които пак работят за себе си, но на по-високи цени.
И то без да смятаме петия вид шофьори, които работят в сивата част. Ще приемем, че някой ден в бъдещето те почти ще изчезнат заради електронните разплащания. Те ще засегнат и копърките, но пак ще останат малки фирми.
Говоря за средни и големи градове. Ясно, че в малките градове изборът ще е минимален или ще липсва, както е и в момента.
Таралеж
Рейтинг: 2540 ВеселоТова е бъдещето, и идва бързо. Не е далеч денят когато и полицейска кола без полицай ще глобява, и арестува.
plamen_b
Рейтинг: 919 ВеселоПо време на следването ми един професор в ТУ-София се шегуваше за 3-те степени на автоматизация на образованието:
(1) Професорът преподава в аудиторията, студентите си водят записки
(2) Професорът го няма, оставил е видео в залата и е пуснал е лекцията на видеозапис
(3) И студентите ги няма, оставили са своите видеомагнетофони да записват
Изглежда въображението на професора ми е било доста бедно :-)
plamen_b
Рейтинг: 919 НеутралноТепърва животът ни ще се променя от навлизането на автономните автомобили (така както се е променил при навлизането на конвенционалните автомобили). Не само полицаите ще се чудят на кого да съставят актове, но и застрахователите ще трябва да издават застраховки на фирмите-производители вместо на шофьорите. Да не говорим, че някои от фирмите-производители (като Алфабет - фирмата-майка на Гугъл) са толкова силни финансово, че могат да се самозастраховат (което е опасност за бъдещето застрахователните фирми). Ще има нужда от далеч по-малко коли по улиците (както се случва в градове като Ню Йорк или Сингапур, където хората разчитат на градския транспорт - включително такситата - повече, отколкото на личния автомобил). Ще има също нужда от по-малко места за паркиране. Това може би най-после ще освободи тротоарите в София за пешеходците. А в градове с достатъчно паркинги в момента на мястото им ще могат да се построят нови жилищни или обществени сгради, плътността на населението (и общуването между хората лице в лице) ще се увеличи.
plamen_b
Рейтинг: 919 НеутралноИзпитанията по полигоните се провеждат отдавна, и на практика случаите които се възпроизвеждат по полигоните вече са отработени. Сега трябва да се отработват случаите от "живия живот", за които инжинерите по качеството не могат да се сетят. За това Тесла, Интел и други предоставят полу-автономни решения "в помощ на шофьора" - хем да подготвят софтуера за напълно автономно движение по улиците, хем да има човек който да има последната дума (и да поема отговорност ако стане нещо лошо).
plamen_b
Рейтинг: 919 НеутралноМного градове по света се мъчат да привлекат фирмите-производители да тестват софтуера за автономни автомобили по улиците им:
https://avsincities.bloomberg.org
Списъкът на градове за "пилотни изпитания" може да Ви бъде полезен ако искате да ги зибегнете. За Ваше щастие, между тях няма български градове (дали поради некомпетенността на общинските ни съвети или корупцията, която отнема от вниманието им).
Judjuk
Рейтинг: 3183 Неутрално"Самолетите, влаковете (в нормалните страни), в болниците и т.н. кой управлява, ако не компютъра?"
До коментар [#39] от "Destino is back":
Темата е за автономно управляеми автомобили.
sandman
Рейтинг: 968 НеутралноДо коментар [#45] от "plamen_b":
You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.Аз така или инак не живея в БГ.Автономните системи трябва да им се дава лиценз след едномесечна проверка в БГ.По-ненормано каране никъде не съм виждал.А съм виждал много.
sandman
Рейтинг: 968 ВеселоДо коментар [#45] от "plamen_b":
You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.Благодаря за линка!Проверих и се оказаха два града. ще внимавам там.
Боби Колев
Рейтинг: 1348 НеутралноВсички говорят за тези автономни автомобили както през 2000 всички говореха за умни телефони и постоянна връзка.
http://www.bbc.com/news/magazine-37612083На телефоните им трябваше има-няма 10 години да станат.
на колите ще им трябва повече, защото залога е много по-голям.
Няма и няма и да има изкуствен интелект, който да може да ограничи човешката глупост без да наложи ограничения, основно насочени към изолирането на човека от системата.
Т.е. автономните автомобили могат да са 100% успешни ако на пътя няма други.
Което просто няма как да стане масово за 10 години....те хората още ще си получават реда за поръчка на Тесла модел 4 след толкова време :-)
dolna4erti4ka
Рейтинг: 884 НеутралноТова е то преценка на катаджийчето тъпо.Аз се движа по булевард с две платна с по 3 ленти всяко.От другата страна тръгва пешеходец на пешеходна пътека.Аз-така и колата преценявам,че съм на 3-4 метра от пешеходната пътека и ще пресека пътеката преди бабата да е пресякла нейната половина и няма да я уплаша даже,ако ме види въобще.Катаджийчето дебне на 100 метра и ми казва-ти не даде предимство.Как да се защитя,като даже и камера да му пусна,пак ще каже-ето ти минаваш,а бабата е вече на пешеходната пътека.Нищо,че е на 15 метра от колата ми.
Боби Колев
Рейтинг: 1348 НеутралноДо коментар [#50] от "dolna4erti4ka":
http://www.bbc.com/news/magazine-37612083И ще е право. Поне по закон.