Споделените електромобили в София вече са 60

Споделените електромобили в София вече са 60

© Георги Пауновски



Услугата са споделени автомобили в София "Спарк" вече разполага с 60 коли, беше съобщено на организирано от компанията събитие днес. Всички те се движат на ток, като 57 са компактните "Фолксваген И-Ъп", а три са лекотоварни "Нисан и-ЕнВи200".


Първата в България услуга за споделени автомобили тръгна преди пет месеца и според изпълнителния директор на "Спарк" Стефан Спасов търсенето е надхвърлило очакванията. Това е и причината броят на автомобилите да скочи от 25 на 60. Плановете са до края на годината те да са 100, а в края на 2019-а - 200.


До момента в приложението, с което става запазването и наемането на електромобилите, има регистрирани 10 хиляди потребители. Очакванията са до края на годината те да станат два пъти повече.

Споделените електромобили в София вече са 60

© Георги Пауновски


Сред предимствата на колите "Спарк" са, че могат да бъдат оставени навсякъде, където има синя и зелена зона, плюс на още няколко ключови места като молове, големи магазини и бизнес зони. Оттам се и взимат. Заплащането е на база време, като в зависимост от трафика ползването може да излезе по-евтино, отколкото такси.




Изпълнителният директор на "Порше БГ", които са доставили електрическите фолсквагени, Маркус Тацер посочи, че този проект променя правилата на играта, когато става дума за градска мобилност. Той допълни още, че благодарение на договора със "Спарк" "Порше БГ" ще е най-големият доставчик на електромобили в България.


Изпълнителният директор на ДЗИ, които застраховат споделените автомобили, Коста Чолаков посочи, че тази услуга създава един нов свят. На въпрос дали ползването на колите от толкова много шофьори води до повече щети, от ДЗИ отговориха, че още трупат база данни, но първоначалните наблюдения сочат, че щетите не са значително повече, отколкото при другите им фирмени клиенти.

Ключови думи към статията:

Коментари (29)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1668 Весело

    много са радостни таквиз бузинесмодел дисрапшани... и много ми се иска да успеят
    ма кат се знай колко е редка калта у софийското блато, се боя че некоя гилдийка мое да спретне едно лобенце да фърга кал и тиня, както сториха с убар преди време :)
    дано да не стане така...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  2. 2 Профил на milkman
    milkman
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Искаме и в Пловдив, но май няма да ни огрее.

  3. 3 Профил на carpe_diem_
    carpe_diem_
    Рейтинг: 405 Неутрално

    Стискам им палци и аз да не им подливат вода.

    В това е бъдещето в градовете - хайде, не изцяло, ама примерно след 10 години поне 20-30% от движещите се автомобили по улиците е вероятно да са такива.

    Особено ако с конкуренцията им падне леко и цената на услугата.

  4. 4 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2566 Неутрално

    Дано и други подобни услуги се появят. Удобството е голямо.

  5. 5 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1023 Неутрално

    " ... според изпълнителния директор на "Спарк" Стефан Спасов търсенето е надхвърлило очакванията."

    Веднъж ме качиха на такъв електромобил и изпитах голямо любопитство. То си е съвсем нова опитност в няколко отношения - как се намира къде най-близо има такъв електромобил, как той се резервира, как се открива къде е паркиран, как се отключва, как после се паркира в близост до дестинацията. А освен това лично аз за пръв път се качих на електромобил.

    Очевидно е, че популярнотта на тази услуга е свързана и с любопитството към всички тези новости.

  6. 6 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 633 Неутрално

    Ами то отдавна има такива услуги - наричат се Rent-a-car. Сега са им измислили името "споделени", но на практика е същото - кола под наем. В София и в България има един куп подобни фирми.
    Единствените разлики са, че тези коли могат да бъдат оставени на различни места, докато при другите трябва да е в офис на фирмата. Което също може да се организира лесно при досегашните фирми.
    И втората е, че колата може да се наеме за по-малко от час, докато при досегашните минималното е за ден. Което също може да се промени лесно. Особено както са писали цена за 12 минути... забрави да преминеш центъра на София за 12 минути. Като сложиш и ходенето до най-близката кола + цената... то излиза по-евтино и по-бързо да хванеш такси.
    А ако трябва да обиколиш тук-там за три часа излиза по-евтино да я наемеш за ден. Само че на тези цената им на ден е значително по-висока от средната при Rent-a-car особено имайки предвид, че не плащат за паркинг. И ако ДВГ конкурентите решат да влязат в градския пазар, то и цената ще спадне бързо.

    Но да ми разправят недораслите журналисти, че споделеното е ново и невиждано... айде дайте малко по-сериозно!

  7. 7 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 471 Неутрално

    Ами то отдавна има такива услуги - наричат се Rent-a-car. Сега са им измислили името "споделени", но на практика е същото - кола под наем. В София и в България има един куп подобни фирми. Единствените разлики са, че тези коли могат да бъдат оставени на различни места, докато при другите трябва да е в офис на фирмата. Което също може да се организира лесно при досегашните фирми.И втората е, че колата може да се наеме за по-малко от час, докато при досегашните минималното е за ден. Което също може да се промени лесно. Особено както са писали цена за 12 минути... забрави да преминеш центъра на София за 12 минути. Като сложиш и ходенето до най-близката кола + цената... то излиза по-евтино и по-бързо да хванеш такси.А ако трябва да обиколиш тук-там за три часа излиза по-евтино да я наемеш за ден. Само че на тези цената им на ден е значително по-висока от средната при Rent-a-car особено имайки предвид, че не плащат за паркинг. И ако ДВГ конкурентите решат да влязат в градския пазар, то и цената ще спадне бързо.Но да ми разправят недораслите журналисти, че споделеното е ново и невиждано... айде дайте малко по-сериозно!
    —цитат от коментар 6 на tamada


    Има огромна разлика между традиционен Rent-a-car. Традиционния модел е да наемеш кола за поне един ден, като колата трябва да се вземе и върне в дадена база, а процедурата по наемане отнема поне 20-30 минути. При споделените коли наемането става от улицата през апликация за секунди и колата се оставя на улицата, като можеш да наемеш кола и за 10-20 минути. Една кола може да се наеме и от 10-20 души на ден, а плащането става мигновенно през апликацията.

  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  9. 9 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 633 Неутрално

    До коментар [#7] от "Ал Бънди":

    Кое и е огромното? Това е минимална разлика в бизнес модела. Не променя принципа на бизнеса - купил си много коли, даваш ги под наем. Досега са давали на ден, сега ще дават на час... ей, голяма разлика.

    Това са най-обикновени коли - не са някаква "споделена" модификация и по нищо принципно не се различават от колите на Rent-a-car. Дори и на стар Москвич може да сложиш GPS локатор и той да докладва на приложението къде е колата. А приложение навсякъде могат да ти напишат.

  10. 10 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 812 Неутрално

    А защо само в синя и зелена зона са направили да можеш да ги оставиш? Доколкото виждам, защото е безплатно. Но нали и в останалата част на София е безплатно по принцип?
    То ако ще го ползваш само в центъра, за какво да плащаш по 29 стотинки на минута, като можеш да вървиш и пеш.
    А ако искаш да отидеш от центъра до някой квартал - сори, не може. Може само ако паркираш на мола примерно. Но за мола не е май много практично, защото отидеш, паркираш и освободиш колата за да не ти тече време, и хоп - докато пазаруваш някой друг я наел, и няма с какво да се върнеш.

  11. 11 Профил на Тъпата майна
    Тъпата майна
    Рейтинг: 1348 Неутрално

    До коментар [#6] от "tamada":

    Професоре, а депозита от поне 100 евро за рент-а-кар-а? А това, че обикновено са до летище или други неудобни за ежедневието места локации?

    За градска среда не виждам какъв е смисъла от рент-а-кар.

    Аз ползвам Спарк от време на време - малко по-евтино от такси, по-удобно от ГТ.

    Това мнение е дело на една тъпа майна
  12. 12 Профил на bwy56537275
    bwy56537275
    Рейтинг: 408 Неутрално

    Неприложимо в България фалита им е сигурен.

  13. 13 Профил на Stanko
    Stanko
    Рейтинг: 352 Неутрално

    Някой да сподели ПРЕКИ впечатления?

    А иначе фактът, че "може да излезе по-евтино, отколкото такси" ме шокира. Значи може и да излезе по-скъпо от кола със шофьор на повикване?

  14. 14 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3459 Неутрално

    До коментар [#6] от "tamada":

    точно рент на час си е , вероятно обаче се спестяват застраховки ... кой ли имаше дял в Спарк

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  15. 15 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 471 Неутрално

    До коментар [#7] от "Ал Бънди":Кое и е огромното? Това е минимална разлика в бизнес модела. Не променя принципа на бизнеса - купил си много коли, даваш ги под наем. Досега са давали на ден, сега ще дават на час... ей, голяма разлика.Това са най-обикновени коли - не са някаква "споделена" модификация и по нищо принципно не се различават от колите на Rent-a-car. Дори и на стар Москвич може да сложиш GPS локатор и той да докладва на приложението къде е колата. А приложение навсякъде могат да ти напишат.
    —цитат от коментар 9 на tamada


    Разликата е като между нормалното писмо и смс-а. И двете са средства за комуникация, но първото треябва да го планираш и да се разкарваш до пощата, а второто ти е на разположение по всяко време и място в града и ти решава комуникационните нужди на момента!

  16. 16 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 471 Неутрално

    Някой да сподели ПРЕКИ впечатления?А иначе фактът, че "може да излезе по-евтино, отколкото такси" ме шокира. Значи може и да излезе по-скъпо от кола със шофьор на повикване?
    —цитат от коментар 13 на Stanko


    Разходите са значително по ниски от тези на кола с шофьор, но на каква цена продават услугата е въпрос на търсене. Някои хора биха вероятно ползвали подобна услуга и на цена по скъпа от такси само и само да не трябва да комуникират с противен бакшиш :)

    Целта на подобни услуги естествено е да се позиционират ценово между градския транспорт и такситата. При подобна услуга много хора биха се отказали от собствена кола.

  17. 17 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 471 Неутрално

    Неприложимо в България фалита им е сигурен.
    —цитат от коментар 12 на bwy56537275


    В момента в поне 10 града в Източна европа има подобна услуга и навсякъде е огромен успех. Защо мислиш, че в България ще фалира?

  18. 18 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 633 Неутрално

    Професоре, а депозита от поне 100 евро за рент-а-кар-а?
    —цитат от коментар 11 на Тъпата майна

    Е, ще спрат да вземат депозит - тези как не вземат? При плащане през приложение нямаш нужда от депозит, защото нямаш нужда от кредитната карта на клиента за да изтеглиш пари.
    Депозитът служи да покрие на първо време малки щети, защото съденето на клиента би се проточило. Спарк не вземат депозит, защото могат при нужда автоматично да дръпнат колкото пари преценят за щети.
    Щом ги ползваш прочети си Общите условия, за да не ставаш смешен!

    А това, че обикновено са до летище или други неудобни за ежедневието места локации?
    —цитат от коментар 11 на Тъпата майна

    Е, няма да повтарям специално за теб. Върни се горе да прочетеш какво съм писал!
    За градска среда не виждам какъв е смисъла от рент-а-кар.
    —цитат от коментар 11 на Тъпата майна

    Ами то е същото, бе. Само името му е различно.

  19. 19 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 633 Неутрално

    Разликата е като между нормалното писмо и смс-а.
    —цитат от коментар 15 на Ал Бънди

    Бързината на комуникацията не променя принципа на бизнеса. И при писмото и при SMS-а плащаш на някоя фирма за да го достави на получателя.
    Докато тук ни лъжат, че "споделената" кола наета от фирма е нов бизнес различен от обикновената кола наета от фирма. Е, няма как да е различен.

  20. 20 Профил на net
    net
    Рейтинг: 233 Неутрално

    А между клиентите кой контролира състоянието на колите?
    Всеки ползвал я си нанася калчицата, примерно.
    И ако отидеш да я вземеш от зоната, а на седалката има разлято кафе, сок, вода и т.н.?
    Засега хората се филтрират от начина на наемане - регистрация + карта и ограничения брой, но с увеличаване на броя и популярността, все повече и всякакви хора ще ги ползват.
    В ГТ и в таксито (поне при големите фирми), ако се оплачеш, че е мръсно има последствия, а тук?

  21. 21 Профил на milkman
    milkman
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Хубавото на тази услуга е, че цената на горивото е калкулирана в крайната.

  22. 22 Профил на sadparrot
    sadparrot
    Рейтинг: 502 Неутрално

    Ползвах 2 пъти, основно от любопитство, количките са супер за в града, малки, чисти и тихи.

    Ако разширят още зоната, ще е супер, а ако не се набиеш в някакво страхотно задръстване, излизат по-евтино от такси.

  23. 23 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2566 Неутрално

    Голямото предимство е човек да има избор. Изборът ражда конкуренция, а това води до по-добри и евтини услуги. Дано да разрешат и УБЪР, и Лифт. Това ще е още по-голям избор. Предимство на тези почасови коли е че не отиваш в офис да ги наемаш а са навсякъде ИЗ града, поне таке е в Америка. Може да ги вземеш по всяко време, повечето от офисите за рент а Кар са затворени вечер. Много радостно е че и в България вече ги има. Но, отново, пуснете Убър! Ще се родите!

  24. 24 Профил на zyx
    zyx
    Рейтинг: 200 Весело

    Идеята е добра и затова работи добре на нормални места, но и аз мисля, че в България е обречена. Проблема е в пътищата, сезоните , купените книжки и манталитета. Очевидно е, че амортизацията в град като София ще е чутовна и много бързо ниския клас на Спарк ще даде фира. Предполагам, че подобно на такси, гаранция този автомобил няма, което предполага, че собственика не след дълго ще трябва да покрива големи разходи за поддръжка. Преди три дни видях Спарк паркиран от човек, които очевидно не може да управлява автомобил. Колата беше в района на Математическата гимназия на бул.Левски. Задната дясна гума беше качена на бордюра, при което автомобила видимо беше в някакво усукано положение. Още десет паркирания като това и ще се отворят всички фуги в колата и вътре ще трака като в БДЖ.

  25. 25 Профил на v2k!!!
    v2k!!!
    Рейтинг: 230 Неутрално

    Идеята е добра и затова работи добре на нормални места, но и аз мисля, че в България е обречена. Проблема е в пътищата, сезоните , купените книжки и манталитета. Очевидно е, че амортизацията в град като София ще е чутовна и много бързо ниския клас на Спарк ще даде фира. Предполагам, че подобно на такси, гаранция този автомобил няма, което предполага, че собственика не след дълго ще трябва да покрива големи разходи за поддръжка. Преди три дни видях Спарк паркиран от човек, които очевидно не може да управлява автомобил. Колата беше в района на Математическата гимназия на бул.Левски. Задната дясна гума беше качена на бордюра, при което автомобила видимо беше в някакво усукано положение. Още десет паркирания като това и ще се отворят всички фуги в колата и вътре ще трака като в БДЖ.
    —цитат от коментар 24 на zyx


    топренткар има 1200 коли, а преди няколко години такива като вас предричаха че щели да фалират и изчезнат както те така и всички коли под наем.

  26. 26 Профил на Mitko Mitev
    Mitko Mitev
    Рейтинг: 10 Неутрално

    Може за н- ти път да кажа " Бъдещето е на колите без нефтопродукти" . Без значение от фирма и дистрибутор.

  27. 27 Профил на Найден Георгиев
    Найден Георгиев
    Рейтинг: 8 Неутрално
  28. 28 Профил на mihaild
    mihaild
    Рейтинг: 406 Неутрално

    До коментар [#2] от "milkman":

    Би било интересно да се появят за Пловдив 2019.

  29. 29 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 812 Неутрално

    Предимство на тези почасови коли е че не отиваш в офис да ги наемаш а са навсякъде ИЗ града, поне таке е в Америка.
    —цитат от коментар 23 на Таралеж

    Навсякъде са такситата, защото са 5000 в София. Тези са засега 60 - трудно може да се каже, че са навсякъде. Едва ли ще има баш до теб когато ти потрябва.

    Най-голямата им трудност според мен ще е да балансират търсенето с предлагането. Ако има много потребители, а малко коли - ще се чака, няма да има коли, и хората ще се откажат. Ако пък има много коли, така че винаги да са достъпни като ти затрябва - разходите ще станат много високи спрямо приходите.

    Представи си, че си продадеш личната кола и почнеш да разчиташ само на споделени. Ами след първите 2-3 пъти когато ти потрябва пък няма, ще си купиш своя и ще си канселираш акаунта.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK