
© Асен Тонев
В момента пунктовете за продажба на авточасти втора ръка масово се снабдяват с компоненти от крадени автомобили.
Търговците с авточасти втора ръка трябва да се регистрират в кметството по месторабота на обекта, а предлаганите от тях компоненти ще могат да бъдат само с ясен произход, като задължително трябва да имат и някаква гаранция, предвижда проект за Закон за пътните превозни средства. Той е един от трите, които заменят сегашния Закон за движение по пътищата и беше публикуван за обществено обсъждане вчера. В понеделник предстои общественото обсъждане на трите проекта.
Законът задължава търговците за всяка предлагана част да имат данни от кого и кога е купена, както и на кого и кога е продадена. В допълнение трябва да присъства и информация за идентификационния номер на превозното средство, от което е демонтирана. В края на всеки работен ден законът ги задължава да изготвят опис на наличните части и на сключените сделки. Всички данни за частите ще трябва да се съхраняват три години.
Регистрацията за извършване на търговска дейност с употребявани части за пътни превозни средства е безсрочна, но при нарушения може да бъде прекратена. Търговията с компоненти за автомобили без регистрация ще се наказва с 5 хил. лева, ако нарушителят е физическо лице, или 10 хил. лева, ако е фирма, се предлага с текстовете.
Новите изисквания към търговците на авточасти втора ръка явно целят спиране на кражбите на коли, за да бъдат те продадени на части. От МВР на няколко пъти сигнализират, че те се увеличават непрекъснато, като засегнати са по-старите автомобили. При продажбата на една кола на възраст на части се получават суми, които неколкократно надвишават тези за превозно средство в цялост.
"Законово и нормативно МВР не е готово да противодейства на кражбите на коли за продажбата им на части", каза предишният министърът на вътрешните работи Румяна Бъчварова преди почти три години. Според данните на полицията повече от 80% от кражбите на коли са свързани с повторна продажба на резервни части от тях.
Сервизите влизат в регистър, ще декларират какви майстори имат
Предложенията за обществено обсъждане Закон за пътните превозни средства предвижда и затягане на контрола върху сервизите. Всички обекти, предлагащи ремонти на пътни превозни средства, ще трябва да се регистрират.
Освен това се въвеждат изисквания към материална база и технически специалисти, които трябва да имат. Какви ще трябва да са те, ще се запише допълнително в наредба, която ще се подготви от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
На регистрация, според проектозакона, подлежат освен сервизите за механични ремонти и бояджийски услуги, така и центровете за смяна на гуми, местата за монтаж и ремонт на газови уредби, автоключарите и електричарите.
Сред задължителните документите за регистрация е списък с имената на техническите специалисти, които ще работя в обекта, тяхното образование и квалификация.
Създаването на регистър на автосервизите е искане на компаниите от сектора, които работят на светло, от години. Последната среща по темата с министъра на транспорта беше в началото на месеца. Като проблеми при сегашната организация се посочват некачествените ремонти, които често водят до катастрофи и укриване на доходи.