Авторите на новите пътни закони: Това са само идеи, всичко подлежи на промяна

Авторите на новите пътни закони: Това са само идеи, всичко подлежи на промяна

© Георги Кожухаров



Всички нови моменти, които се въвеждат с трите проекта за закони, които ще заменят сегашният Закон за движение по пътищата, са само идеи и подлежат на обсъждане или отпадане, каза днес след дискусия по документите председателят на работната група, която ги подготви, Красимир Ципов. По повод критиките, че времето за запознаване със Закона за движение по пътищата, Закона за пътните превозни средства и Закона за водачите на моторни превозни средства преди обсъждането е било малко, заместник-министърът на вътрешните работи успокои, че това е само първа подобна среща.


На дискусията беше обявено, че предложения в писмена форма ще се приемат до 4 май на електронен адрес [email protected]. Кръгли маси по темата щяло да има и след това.


Целта на новите закони е една - да се намалят жертвите, защото с 98 загинали на 1 млн. жители само Румъния е след нас в ЕС, каза министърът на вътрешните работи Валентин Радев. Той допълни, че изискването на ЕС е до 2020 година техният брой да падне наполовина.




Според Красимир Ципов разделянето на сегашния закон на три има за цел да създаде по-стабилна уредба, като и подзаконовите нормативни актове влязат в законите.


Текстовете от един закон са разхвърляни в три


Основните критики към новите закони бяха, че те не предлагат нов модел на организация и работа, а просто текстове от стария закон са разделени на три. "Един закон трябва да е ясен, точен и достъпен, това го няма", обобщи Йонко Иванов от "Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка".


Христо Радков от "Българско обединение на шофьорите" подчерта, че е бил нужен един изцяло нов закон, но такъв не се е появил, а единствената съществена промяна е в завишаване на някои санкции. "Година след въвеждането на по-високите санкции от януари миналата година, когато се регламентира и свалянето на номерата, имаме 12 500 свалени номера, 12 000 отнети книжки, 250 000 акта, 900 000 електронни фиша и само 3 жертви по-малко. Явно санкциите не вършат работата", посочи той.


Радков подчерта, че няма как да се вземат адекватни мерки, след като статистиката куца. У нас 95% от катастрофите са по вина на водача. В останалите европейски държави този процент е 60, а останалите са по друга причина, явно ни е грешна статистиката и няма как да се направят правилните изводи", аргументира се той.


Красим Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България подчерта, че в новите закони няма нищо за обучението, а то е ключово. Според зам.-министъра на транспорта Ангел Попов обаче с новия Закон за водачите на моторни превозни средства ще се ограничи излизането на пътя на необучени водачи.


Единствените, изявили пълно задоволство от закона, бяха представителите на две от асоциациите на автосервизите, което е обяснимо предвид факта, че за първи път се въвежда регистрационен режим за тях и по-строг контрол от държавата.


Георги Свиленски: На авторите на законите пиша две и половина


Най-добре настроенията обобщи депутатът от БСП Георги Свиленски, които от години е сред най-активните парламентаристи, работещи по промените в Закона за движение по пътищата. "Единственото хубаво е, че имаме сложено нещо на масата. Продължава да е голям е тежък Законът движение по пътищата, а на тези за подготовка на водачите и пътните превозни средства им пиша две и половина", каза той.


Според него сме станали свидетели на събиране на текстове и наредби от други закони в няколко нови закона.


Началникът на пътна полиция Бойко Рановски обаче не се съгласи с критиките, че няма нови моменти. Като важни новости той открои взимането на книжките на чужденци, докато не си платят глобите, прецизирането на принудителни мерки и санкциите срещу водачите и изчистването на механизма за връчване на наказателни постановления.

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5228 Неутрално

    Поредните мъртвородени недоносчета на гербавите калинки.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 794 Неутрално

    Ако е само до закон, колко му е да видите страната с най-малко пътни произшествия и да преведете нейния закон. Обаче силно се съмнявам, че това ще оправи нещата.

    "Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  3. 3 Профил на marine eng
    marine eng
    Рейтинг: 493 Неутрално

    Стряскащо некомпетентни са законотворците ни.

  4. 4 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 1078 Неутрално

    Авторите на пътни закони първо трябва да се запознаят с физичните такива. Тогава ще разберат, че колани трябва да носят и полицаите.

  5. 5 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2303 Неутрално

    А идеите са идиотски!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  6. 6 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 1078 Неутрално

    Би следвало във всеки протокол, в който пише "движение със скорост, несъобразена с пътните условия", да пише и каква е съобразената скорост.

  7. 7 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7710 Неутрално

    Бързата работа, срам за майстора. Още години ще отлежават, после ще му мислят.

  8. 8 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 529 Неутрално

    Недоносче, въпреки някои по-строги мерки

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  9. 9 Профил на jif44392826
    jif44392826
    Рейтинг: 233 Гневно

    Законите са добри. Контролът при нарушаването им е изключително слаб. Именно затова нашите политици се "чудят" защо като българин иде в друга държава се държи изключително сдържано и премерено. Не е защото чужденците имат по-добри закони, а защото нашите сънародници знаят, че не ги ли спазят ще има истинска санкция, а не поредното полицейско: К'во правим сега, а?
    Отделно КАТ трябва да си е само контрол на автомобилния транспорт и нищо повече, а ИААА (бившето ДАИ) да се занимава с шофьорските книжки и регистрацията на автомобили и другите чисто административни дейности.

  10. 10 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2157 Неутрално

    Ако караш в аварийната лента 100 км и никой не те спира, за какви закони се прозявате?

  11. 11 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 904 Неутрално

    Законът е добър-само трябва полицията изцяло да се промени.СТига са се крили в храстите,да си изпълняват задълженията ,да започнат да спират и големите Мерцедеси с немска SHA регистрация ,да образуват изпълнителни дела за всяка глоба и тогава малко по малко нещата ще се променят.

  12. 12 Профил на anlon
    anlon
    Рейтинг: 239 Неутрално

    Събираемостта на глобите е ниска, около 30%. От тези, които са безимотни и безадресни, не може нищо да се вземе. А и само с репресивни мерки не става. Трябват пътища и какво ли още не. Винаги ми е било интересно, как по разните ТВ има какви ли не предавания, само такива, свързани с безопасността - няма.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK