Сдружения поискаха новите пътни закони да бъдат оттеглени и обсъдени с тяхно участие

Сдружения поискаха новите пътни закони да бъдат оттеглени и обсъдени с тяхно участие

© Юлия Лазарова



Над 75 страници са критиките на 14 неправителствени организации по предлагания нов Закон за движение по пътищата, който е 98 страници. Това заяви бившият началник на Пътната полиция в София Богдан Милчев, който сега е част от Института за пътна безопасност по време на бизнес закуска днес, на която бяха представени опасенията на неправителствения сектор от заплахите за пътната безопасност, произтичащи от проектите за нови Закон за движение по пътищата, Закон за пътните превозни средства и Закон за водачите на моторни превозни средства, които трябва да заменят сега действащия Закон за движение по пътищата.


Очакванията на организациите са били за нов модел за управление на пътната безопасност. По думите на Милчев обаче това правителство няма визията за това и не я е предложило с новите закони. "Моделът на споделената отговорност е вече изчерпан", коментира той. Подчерта, че не е предвидена реформа в административното производство за нарушенията на пътя. "Пътната безопасност се управлява с импровизации. От 10 години в Министерския съвет не е внасян доклад за пътната безопасност, който вътрешният министър по принцип трябва да внася всяка година", допълни Милчев. Заяви, че управлението на пътната безопасност става чрез медиите, когато съобщят за пътен инцидент и това води до събиране на отговорните министри при премиера, при което обявяват война на войната по пътищата.


14-те организации поискаха законопроектите да бъдат спрени и работата по тях да продължи, но с участие на експерти от неправителствения сектор в работните групи; да стане публичен съставът на работната група, изготвила трите законопроекта; те да бъдат обсъдени от съвета по законодателството в парламента, оглавяван от професор Огнян Герджиков.




"Отменят правилото, че дясностоящият има предимство в кръгово движение. Те искат да извадят България от конвенцията. Това означава, че всички чужденци, които идват в България, трябва да знаят, че България се движи по други правила. Те стигат още по-далече - разменят местата от един закон в друг, тъй като разделяйки механично закона, дават правомощия на министъра на транспорта в Закона за движение по пътищата, а тези правомощия трябва да бъдат в Закона за пътните превозни средства. И обратното правят - включват МВР в Закона за пътните превозни средства, вместо да бъдат в Закона за движение по пътищата. Също констатираме голям бисер: изискването за задължително оборудване на всички автомобили с вериги от 15 ноември до 1 март", каза Милчев.


Освен това се въвежда забрана да не се превключва на скорост на жп прелез, обяви Милчев, което предизвика бурен смях в залата, в която бяха събрани представители на 14-те организации и журналисти. "Хора, това правило беше 1968 г., когато автомобилите не бяха толкова технически надеждни. Тези експерти, които трябва да гарантират нашата сигурност, ние не ги знаем кои са, но те живеят в друго време", допълни той. Освен това новите закони не са съобразени със становището на ООН, което определя минималната скорост на 40 км в час, а в проектите стои 30 км в час.

Неправителственият сектор се оплака от краткото време, което е дадено за обсъждане на проектите - до 4 май, а не както е по Закона за нормативните актове - 1 месец. Така според тях и гражданите, и организациите трябва да дадат становища, без да имат време да ги обмислят. Милчев посочи, че вносителите толкова са бързали да публикуват проектите за обществено обсъждане, че Законът за водачите на моторни превозни средства няма нито един параграф в преходни и заключителни разпоредби, макар да има озаглавена такава част в проекта.

На 14-те организации предстои среща с президента. Те ще внесат становището си в Министерския съвет, МВР и транспортното министерство. Подписалите общо становище организации са: Институт за пътна безопасност; "Велоеволюция"; "Спаси София"; Сдружение на българските професионални шофьори; Мрежа за инициативи и решения; Сдружение "Клуб Форд"; Балкански институт за възстановяване и развитие; Сдружение СЕГА; Обществен съвет за пътна безопасност; Граждански комитет равни пред закона; Българска асоциация за закрила на пациентите; Движение за европейско развитие на българските железници и др.


Наскоро председателят на работната група, която подготви проектите - зам. вътрешният министър Красимир Ципов увери, че всички нови моменти, които се въвеждат с трите проекта за закони са само идеи и подлежат на обсъждане или отпадане. Целта на новите закони е една - да се намалят жертвите, защото с 98 загинали на 1 млн. жители само Румъния е след нас в ЕС, каза тогава министърът на вътрешните работи Валентин Радев. Той допълни, че изискването на ЕС е до 2020 г. техният брой да падне наполовина.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK