Сдружения поискаха новите пътни закони да бъдат оттеглени и обсъдени с тяхно участие

Сдружения поискаха новите пътни закони да бъдат оттеглени и обсъдени с тяхно участие

© Юлия Лазарова



Над 75 страници са критиките на 14 неправителствени организации по предлагания нов Закон за движение по пътищата, който е 98 страници. Това заяви бившият началник на Пътната полиция в София Богдан Милчев, който сега е част от Института за пътна безопасност по време на бизнес закуска днес, на която бяха представени опасенията на неправителствения сектор от заплахите за пътната безопасност, произтичащи от проектите за нови Закон за движение по пътищата, Закон за пътните превозни средства и Закон за водачите на моторни превозни средства, които трябва да заменят сега действащия Закон за движение по пътищата.


Очакванията на организациите са били за нов модел за управление на пътната безопасност. По думите на Милчев обаче това правителство няма визията за това и не я е предложило с новите закони. "Моделът на споделената отговорност е вече изчерпан", коментира той. Подчерта, че не е предвидена реформа в административното производство за нарушенията на пътя. "Пътната безопасност се управлява с импровизации. От 10 години в Министерския съвет не е внасян доклад за пътната безопасност, който вътрешният министър по принцип трябва да внася всяка година", допълни Милчев. Заяви, че управлението на пътната безопасност става чрез медиите, когато съобщят за пътен инцидент и това води до събиране на отговорните министри при премиера, при което обявяват война на войната по пътищата.


14-те организации поискаха законопроектите да бъдат спрени и работата по тях да продължи, но с участие на експерти от неправителствения сектор в работните групи; да стане публичен съставът на работната група, изготвила трите законопроекта; те да бъдат обсъдени от съвета по законодателството в парламента, оглавяван от професор Огнян Герджиков.




"Отменят правилото, че дясностоящият има предимство в кръгово движение. Те искат да извадят България от конвенцията. Това означава, че всички чужденци, които идват в България, трябва да знаят, че България се движи по други правила. Те стигат още по-далече - разменят местата от един закон в друг, тъй като разделяйки механично закона, дават правомощия на министъра на транспорта в Закона за движение по пътищата, а тези правомощия трябва да бъдат в Закона за пътните превозни средства. И обратното правят - включват МВР в Закона за пътните превозни средства, вместо да бъдат в Закона за движение по пътищата. Също констатираме голям бисер: изискването за задължително оборудване на всички автомобили с вериги от 15 ноември до 1 март", каза Милчев.


Освен това се въвежда забрана да не се превключва на скорост на жп прелез, обяви Милчев, което предизвика бурен смях в залата, в която бяха събрани представители на 14-те организации и журналисти. "Хора, това правило беше 1968 г., когато автомобилите не бяха толкова технически надеждни. Тези експерти, които трябва да гарантират нашата сигурност, ние не ги знаем кои са, но те живеят в друго време", допълни той. Освен това новите закони не са съобразени със становището на ООН, което определя минималната скорост на 40 км в час, а в проектите стои 30 км в час.

Неправителственият сектор се оплака от краткото време, което е дадено за обсъждане на проектите - до 4 май, а не както е по Закона за нормативните актове - 1 месец. Така според тях и гражданите, и организациите трябва да дадат становища, без да имат време да ги обмислят. Милчев посочи, че вносителите толкова са бързали да публикуват проектите за обществено обсъждане, че Законът за водачите на моторни превозни средства няма нито един параграф в преходни и заключителни разпоредби, макар да има озаглавена такава част в проекта.

На 14-те организации предстои среща с президента. Те ще внесат становището си в Министерския съвет, МВР и транспортното министерство. Подписалите общо становище организации са: Институт за пътна безопасност; "Велоеволюция"; "Спаси София"; Сдружение на българските професионални шофьори; Мрежа за инициативи и решения; Сдружение "Клуб Форд"; Балкански институт за възстановяване и развитие; Сдружение СЕГА; Обществен съвет за пътна безопасност; Граждански комитет равни пред закона; Българска асоциация за закрила на пациентите; Движение за европейско развитие на българските железници и др.


Наскоро председателят на работната група, която подготви проектите - зам. вътрешният министър Красимир Ципов увери, че всички нови моменти, които се въвеждат с трите проекта за закони са само идеи и подлежат на обсъждане или отпадане. Целта на новите закони е една - да се намалят жертвите, защото с 98 загинали на 1 млн. жители само Румъния е след нас в ЕС, каза тогава министърът на вътрешните работи Валентин Радев. Той допълни, че изискването на ЕС е до 2020 г. техният брой да падне наполовина.

Коментари (10)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1720 Разстроено

    "Тези експерти, които трябва да гарантират нашата сигурност, ние не ги знаем кои са, но те живеят в друго време"

    Кратко и изчерпателно

  2. 2 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5148 Неутрално

    "На 14-те организации предстои среща с президента. Те ще внесат становището си в Министерския съвет, МВР и транспортното министерство"

    При толкова организации, най-голяма смъртност на човек от населението.

  3. 3 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2865 Неутрално

    Новите пътни закони са с идиотски текстове!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  4. 4 Профил на exit13
    exit13
    Рейтинг: 508 Неутрално

    "Очакванията на организациите са били за нов модел за управление на пътната безопасност. По думите на Милчев обаче това правителство няма визията за това".

    Ама вие какво очаквате в държавната администрация се влиза с връзки, не по компетентност!

  5. 5 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8802 Неутрално

    Кой знае пак какво са забъркали. И да ги приемат, ще трябва да се поправят. Излишен труд.

  6. 6 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 727 Неутрално

    Милчев е напълно прав - след всяка катастрофа премиера събира няколко министри и започват ПР-акции, от които ползата е нулева. Да започнат да налагат масово глоби за каране в бус и аварийни ленти, както и за неправилно спиране и престой. Само в 6-те най-големи града на страната приходите ще са от порядъка на милиард годишно. Само днес в София видях поне 20 спрели неправилно - по 50 лева това са 1000 лева, само днес, само в София, само тези, които аз съм видял.

    седеньето го зголемува задникот
  7. 7 Профил на Deemer
    Deemer
    Рейтинг: 450 Весело

    "Отменят правилото, че дясностоящият има предимство в кръгово движение. "

    В новият правилник ще бъде - С предимство е този с по-скъпия джип!

    Не всичко е това, което изглежда на пръв поглед.
  8. 8 Профил на joro4900
    joro4900
    Рейтинг: 709 Весело

    „Отменят правилото, че дясностоящият има предимство в кръгово движение.“

    А ми няма предимство бе дрОгарю Милчев. Предимство има този, който е в кръговото движение. Този , кйто влиза чака, въпреки че е в дясно. Така е по цял свят. Освен това на всеки вход на кръговото движение има знак обърнат триъгълник, означаващ „изчакай и дай предимство. Дясно стоящият има предимство на равностойно кръстовище.

  9. 9 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 1330 Неутрално

    който не разбира-тук се спира.Това да пишеш закон не е лесна работа.Трябва много четене,много сравняване с други закони,много изпипване на всяка дума и чак тогава се прави проекто закон,който се обсъжда и от обществото и от комисия и от НС и тогава гласуване.Не някой министър да нареди на зам министъра а той на юристката на 26 години но с едри форми да напише новия закон.И тя завалата сяда и пише-колкото може.Ама тая работа не е като оная работа-иска се и акъл.

  10. 10 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 612 Неутрално

    В този Институт по... , колко научни работници има? Пътищари, автомобилисти, психолози, лекари, икономисти? Или това са самозвани "експерти", решаващи проблемите на закуски, обяди, вечери и т.н. Интересно, кой плаща?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK