Интересът към моделите на "Вартбург" и "Трабант" изстреля цените им нагоре

Да намериш запазен "Трабант" 500 в наши дни е трудна задача.

© Reuters

Да намериш запазен "Трабант" 500 в наши дни е трудна задача.



Няколко десетилетия след падането на Берлинската стена любителите на автомобили не гледат вече на колите от Източна Германия с пренебрежение. Някога шофьорите от бившата комунистическа страна имаха огромно желание да сменят старите си автомобили с по-модерни западногермански и други европейски возила. Много източноевропейски коли бяха предадени за скрап или оставени да изгният.


Боботещият "Трабант" (Trabant) обаче, който оттогава се превърна в един от най-трайните символи на бившата Източна Германия, вече не е евтин, тъй като вълна от носталгия по автомобилите от комунистическата ера заля Германия. Същото се отнася и за класическия "Вартбург" (Wartburg), който също поскъпна, както и "Мелкус" (Melkus) - копието на Ferrari и единствената спортна кола, произвеждана в Източна Германия.


До 10 хиляди долара за запазен "Трабант"


Марко Холстер оплаква деня, в който е позволил да му се изплъзне първокласен екземпляр на автомобилната носталгия от Германската демократична република. 46-годишният жител на Шверин тъкмо бил започнал обучението си като автомобилен механик, когато се случило обединението. Предложили му един от масленозелените, открити трабанти, използвани от армията за патрулиране по опасната за живота границата, разделяща двете Германии.

След падането на Стената трабантите можеха да се купят за без пари, но сега цената на запазените екземпляри трайно върви нагоре.

© Reuters

След падането на Стената трабантите можеха да се купят за без пари, но сега цената на запазените екземпляри трайно върви нагоре.


Продавачът искал само 50 германски марки или около 30 долара сегашни пари. Холтер и колегите му отказали да купуват и все още съжаляват за пропусната възможност. Този модел трабанти сега струва най-малко 4000 долара, без значение в какво състояние е, а добре ремонтираните трабанти се продават за над 10 000 долара.




Дори скромните лекотоварни автомобили като вана "Баркас Бе 1000" (Barkas B 1000) и микробусите имат много почитатели, а интересът към още по-редките модели и прототипи е голям. Клубове на феновете на "Трабант" се появиха из цяла Германия, макар че най-много почитатели на марката има в източните провинции, където трабанти в добра форма все още се използват всекидневно. Все пак около 2.8 милиона бройки от тази марка са произведени преди 1990 година и някога този автомобил бе най-популярният по пътищата на бивша Източна Германия.


Отбелязват се 30 години от началото на производството на последния "Вартбург"


Международната среща на феновете на трабант в източния германски град Анклам през май е най-голямото по рода си и ще се проведе за 24-ти път.Собствениците на "Вартбург" се насочват към град Айзенах от 3 до 6-ти август, където се провежда голямо събиране на автомобилни фенове недалеч от някогашния завод на Wartburg в града. Мотото на събитието е "30 години Вартбург 1.3" - в чест на последния модел, слязъл от поточната линия. Произвеждан е само три години от 1988 до 1991 година.

Многото промени по първоначалната конструкция на колата свалят драстично цената й.

© Reuters

Многото промени по първоначалната конструкция на колата свалят драстично цената й.


Същевременно в град Пютниц през юли се провежда международна среща на източния блок, на която феновете могат да намерят части за всичко от трактори до мотоциклети.


Тридневният панаир на трабанта през август в Цвикау е друго задължително събитие за ентусиастите, особено като се има предвид, че автомобилът е бил сглобяван тук от Заксенринг (VEB Sachsenring). Експертите казват, че покупката на коли от източния блок става все по-трудна напоследък, тъй като собствениците им са наясно с това, че автомобилите са редки и цената им се качва.


Качествени екземпляри се намират на срещите на феновете


Холтер отбелязва, че хубави екземпляри на коли от бившата Източна Германия често се появяват за продажба на срещите на феновете, където цените са сравнително по-умерени. Събитията са също така добра платформа за продажби.

Ето от къде се ражда вицът, че трабантът е най-дългата кола - 3 метра автомобил и пет метра пушек.

© Reuters

Ето от къде се ражда вицът, че трабантът е най-дългата кола - 3 метра автомобил и пет метра пушек.


"Ако предложите за продажба колата си на някоя от тези срещи, най-вероятно ще я продадете до края на деня," казва механикът от Шверин. Цените се качват бързо и един реновиран "Трабант" 601 е малко вероятно да бъде продаден за под 5000 долара, каза Холтер, който кара един от някога най-често срещаните трабанти.


Първите коли "Трабант" 601 се появяват през 1963 година. Десетилетия наред трабантчетата са сред не особено любимите коли, но около 2010 година цените започват да се качват, казва Мариус Бруне от организация Classic Data, която следи цените. "Изведнъж трабантът стана култов автомобил", отбелязва той.


"Трабант" 500 и "Баркас" на събирането на собствениците на автомобили от Източна Германия в София.

© Георги Пауновски

"Трабант" 500 и "Баркас" на събирането на собствениците на автомобили от Източна Германия в София.


Въпреки възрастта на колите все още има много резервни части за автомобилите от източния блок. Някогашните търговци бяха свикнали да се запасяват с резервни части в страна, където за всичко имаше недостиг и почти нищо не се хвърляше. В някои случаи производството на части даже се поднови.


Най-скъпият модел от Източна Германия


Една от най-скъпите коли от някогашната Източна Германия е "Купе Ер Ес 1000" (Coupe RS 1000) на "Мелкус" (произвеждана от 1969 до 1972 година), която е със 70 конски сили. За този рядък автомобил обаче не очаквайте да платите под 80 000 долара. Цените на "закръгления" "Вартбург" (Wartburg 312/1) също скочиха през последните години и сега моделът може да се купи за около 13 000 долара.


Текстът е на ДПА, преведен от БТА. Заглавието е на редакцията

Ключови думи към статията:

Коментари (63)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1364 Любопитно

    Какви са тия цени в долари, мило дневниче?
    Пак сте превеждали статии, предназначени за американска консумация........

    Знанието е сила, информацията - власт
  2. 2 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3350 Неутрално

    Нашата първа кола бе именно трабантче. Наистина легендарна кола - толкова много работа е свършила. Въпреки че не бе от най-любимите ми превозни средства, но все пак е нещичко. :-)

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията.
  3. 3 Профил на The Island
    The Island
    Рейтинг: 2053 Неутрално

    Те дизелите забраняват, та какво остава за трабантите. Естествено, че само за колекционери.

  4. 4 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 3396 Неутрално

    Какви са тия цени в долари, мило дневниче?Пак сте превеждали статии, предназначени за американска консумация........
    —цитат от коментар 1 на pag


    Айде ти ни ги прехвърли в рубли и ни ги напиши колко са в рубли !

  5. 5 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1364 Весело

    Първият ми автомобил беше Трабант 601 комби.
    Беше леко катастрофирал, предишния собственик го беше разглобил до металния скелет и зарязал в един гараж - седалки на една страна, двигател на друга, окачване на трета, седалки на четвърта.....
    Ел. инсталацията например беше в две найлонови торби.
    Купих го в този вид през 1991 г., превозих го с един камион до гаража на роднини, купих си книгата "Аз ремонтирам "Трабант" и за два месеца го сглобих по обратния ред........
    Карах го три години, после още две години го кара един познат, а кариерата му приключи като пикап за разнасяне на хляб.
    Ех, младост.......

    Знанието е сила, информацията - власт
  6. 6 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    И цената на стар "Москвич" е доста "солена"! Към €10 000.

  7. 7 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3337 Неутрално

    Не знам какво човек, който си е купил подобен автомобил, би могъл да прави с него - в момента нито една държава в Европа (или може би в света?!) няма да му го регистрира за движение по пътищата, тъй като не отговаря на никакви стандарти за емисии, нито за активна и пасивна безопасност.

    Освен да си го сложи във витрина и да си го гледа...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  8. 8 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1364 Весело

    [quote#4:"Hawaii"][/quote]

    Погледни под леглото, там те дебне Путин с калкулатор в ръка. Той ще ти ги сметне.......

    В този форум се срещат наистина маниакални екземпляри, ей Богу.........

    Знанието е сила, информацията - власт
  9. 9 Профил на 12345
    12345
    Рейтинг: 761 Неутрално

    Доста некадърна статия, преведена с гугъл от полузаспал и нископлатен стажант в Дневник.

    За Вартбург например може да се разкаже много. Историята на марката датира от преди повече от 100 години. Има и спортни модели през 20 век.

    https://bg.wikipedia.org/wiki/Вартбург_ (автомобил)

    https://de.wikipedia.org/wiki/Wartburg_1.3 #/media/File:Wartburg_1.3_Rally_Trailer.jpg

  10. 10 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2698 Неутрално

    До коментар [#3] от "The Island":

    Във ФРГ има рег. номер за олдтаймери, завършващ на "H", с който отпада проверката за изг. газове.

    За да получиш Н-регистрация, автомобилът трябва да е над 30 год. и с оригинални основни компоненти като двигател.

    По същата аналогия има Е-регистрация за електромобили свързана с разл. привилегии като безплатно паркиране и достъп.

  11. 11 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2698 Неутрално

    До коментар [#5] от "pag":

    Баща ми купи първият си трабант през 1975 год. на десет години, докаран на буксир. После го поправяше цяло лято (вкл. заварки на продънения под) ппи постоянния надзор на десетина кибици, даващи акъл.

  12. 12 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1364 Неутрално

    Не знам какво човек, който си е купил подобен автомобил, би могъл да прави с него - в момента нито една държава в Европа (или може би в света?!) няма да му го регистрира за движение по пътищата, тъй като не отговаря на никакви стандарти за емисии, нито за активна и пасивна безопасност.Освен да си го сложи във витрина и да си го гледа...
    —цитат от коментар 7 на Norman Granz


    Не е точно така.
    По принцип в ЕС, за да се движи законно по пътищата един автомобил, той трябва да отговаря на екоизискванията, които са били валидни към датата на първоначалната му регистрация.
    В Германия примерно има и специална регистрация за ретро автомобили (над 30 години от първоначалната регистрация) с намалени данъци и облекчени изисквания за технически прегледи, но собственика има право да кара автомобила само през уикендите или по време на организирани клубни събития.

    Знанието е сила, информацията - власт
  13. 13 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1979 Весело

    До коментар [#7] от "Norman Granz":

    С промените в Закона за движение по пътищата от 2017 г. се прави разлика между "стари" и "ретро" автомобили. Ретро автомобилът трябва да е на възраст над 30 г. Освен че трябва да е в състояние, близко до фабричното, трябва да е с работещи системи. С приетите промени в закона няма да се налага при автомобилите от 60-те и 70-те години да бъдат унищожени техните оригинални номера или да бъдат преправяни с поставянето на колани и стопове, каквито някои по-стари коли нямат, за да бъдат регистрирани в КАТ и пуснати в движение.

    България е "крайник с руска гангрена за ампутиране"
  14. 14 Профил на Г.Е.М.
    Г.Е.М.
    Рейтинг: 1114 Любопитно

    Имах Трабант цели 14 години и го ползвах за работно магаре - много работа ми е свършил, без да го жаля особено. Ремонт на двигателя се правеше лесно, особено ако си имаш читав колянов вал, той е слабото място в мотора. Карах го с бездимно масло за Хускварните и не пушеше толкова, ноо... младини и носталгии са това. Я сега си представете Цариградско шосе със стотина пушещи Трабанти по него, не си е работа. Виж, ако не го бях продал, най-верочтно щях да се пробвам да го конвертирам на ток, имах идея още 1995 година, ама нямах парите, за акумулаторите да не говорим. В днешно време е по-лесно вече, има образци в движение и тук, в София...

  15. 15 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1687 Неутрално

    Много пушък на снимките бе😁😁
    Иначе трабантът е вечен понеже не го лови ръжда....

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  16. 16 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1364 Весело

    Ремонт на двигателя се правеше лесно, особено ако си имаш читав колянов вал, той е слабото място в мотора.
    —цитат от коментар 14 на Г.Е.М.


    Коляновият вал беше предвиден за 6 (ШЕСТ!) ремонта, което, мисля, е световен рекорд.....

    Знанието е сила, информацията - власт
  17. 17 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1364 Неутрално

    Много пушък на снимките бе😁😁Иначе трабантът е вечен понеже не го лови ръжда....
    —цитат от коментар 15 на venci4


    Лови го и още как. Пластмасови са външните панели, каросерията си е метална и ръждясва като всяка друга, просто не личи отвън.

    Знанието е сила, информацията - власт
  18. 18 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 947 Весело

    До коментар [#7] от "Norman Granz":

    Попитай Соломон Паси. Той разхождаше НАТО с трабант. Май и катализатор имаше.
    U2 и те могат да ти кажат нещо:)

  19. 19 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2698 Неутрално

    До коментар [#16] от "pag":

    Трабантът беше една от малкото коли в НРБ, на която не се крадяха чистачките.

    В Румъния пък при разминаване трабантаджиите се поздравяваха с махане или светкане на фарове.

  20. 20 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3542 Неутрално

    До коментар [#7] от "Norman Granz":

    В Германия (Бон) видях как един си го кара всеки ден ! Все още вярвам на очите си повече отколкото на "специалист" като теб !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  21. 21 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3542 Неутрално

    До коментар [#12] от "pag":

    Този си го караше всеки ден като нормален автомобил.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  22. 22 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 615 Неутрално

    Карал съм дълги години Вартбург - комби. Много добра кола: евтина поддръжка, надеждна, огромен багажник, удобна и практична. Много скъпо ни излизат днешните "западни коли", както и всичко останало "западно". "Тефал" мисли за всичко освен за цената, за джоба на потребителя...

  23. 23 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 424 Неутрално

    Аз пък продавам добре запазен и на практика не каран мотор сив металик Ем-Зет 250 кубика, производство 1990 г. и едва на 880 км. Необходим му е само лифтинг и смяна на разни гумички, защото е стоял некаран четвърт век в гараж. Може да се използва за всевъзможни части или да се приведе в движение - нито е удрян, нито е каран.

  24. 24 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 631 Неутрално

    Ремонт на двигателя се правеше лесно, особено ако си имаш читав колянов вал, той е слабото място в мотора.
    —цитат от коментар 14 на Г.Е.М.

    За сметка на това бензиновата му помпа не се поврежда изобщо :-)

  25. 25 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1364 Неутрално

    До коментар [#12] от "pag":Този си го караше всеки ден като нормален автомобил.
    —цитат от коментар 21 на КМЕТ В СЯНКА


    Няма проблем и да си го кара всеки ден с обикновена регистрация, просто данъците са по-големи и трябва да минава технически преглед като всеки друг автомобил, т.е. да го поддържа в изрядно техническо състояние.
    Из германските села често се срещат голфове двойки, чието производство спря през 1991 г., мяркат се даже и единички, най-младите от които са от 1983 г.

    Знанието е сила, информацията - власт
  26. 26 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1364 Весело

    До коментар [#24] от "nigel":

    Хехе, не помня кой авиоконструктор бил казал "най-надеждният елемент в един самолет е този, който го няма"......

    Знанието е сила, информацията - власт
  27. 27 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2200 Неутрално

    За Трабанта не знам, но Вартбург модел 311 от 1963 е класика от раз. Верно, че както винаги, германците не внасяха у нас най-успешния си дизайн, но все пак това беше хубава кола. Удобното ниско купе заслужаваше по-силен мотор от двутактовия пръцко, но явно това са били директивите на СИВ. Виждал съм най-различни модификации на тоя модел, кабриолет, два цвята, с плексигласов покрив и др. екстри. Замениха го с познатия на всички 353, ъглов, по-висок и в тон с времето си. Мой приятел ми предлагаше модел 311, гаражен, запазен, евтин, щото купи жигула. Ако имах сервиза на Ед Чайна, нямаше хич да се бавя. Ама какъв Ед Чайна през 82-ра.

  28. 28 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3337 Неутрално

    До коментар [#12] от "pag":

    "В Германия примерно има и специална регистрация за ретро автомобили..."

    Да, Франк Нинов също го обясни. Щом е за recreational driving, няма лошо.

    Но вижте снимката с върволицата от трабантчета - какво остава след тях...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  29. 29 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3542 Неутрално

    До коментар [#25] от "pag":

    тук нали ще ги забраняват умниците !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  30. 30 Профил на KLINGON
    KLINGON
    Рейтинг: 315 Неутрално

    До коментар [#7] от "Norman Granz":

    айде малко по-сериозно :)))

    "...Срамно е ние да сравняваме силата си с такива гламавци, каквито са турците…"... из дописка на Васил Левски до в. Свобода, публикувана на 13.02.1871 г.
  31. 31 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2698 Неутрално

    До коментар [#28] от "Norman Granz":

    Значи предизвикателството е един автомобил във ФРГ да може въобще да изкара 30 год. с обикновена регистрация, защото постоянно се променят условията, принуждавайки да се купуват нови автомобили.
    Аз например исках един Смарт да го дотътря до Н-регистрация, но след 15 год. каране първа ръка, преди месец фърли двигателя, та набързо трябваше да си търся нов. При сегашния не храня такива илюзии.

  32. 32 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 804 Неутрално

    До коментар [#18] от "One Hour":

    Този трабант е във Военно-историческия музей.
    Иначе Траби беше идеален за риболов. Доста проходим и лек за избутване.

    No Pain No Gain
  33. 33 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 973 Неутрално

    Мазохисти.
    Миналата година в Бъдапеща се подлъгах да се запиша на разходка с Трабант, припомних си тоя антиавтомобил.
    Влизане :
    Отварям вратата, свалям стъклото, сядам, протягам лява ръка през отвореното стъкло, затварям вратата отвън, с дясната ръка вдигам стъклото.
    Палене - 5 минути.
    Включване на скорост = търкане на билетче.
    Потегляне с рев като на континентална ракета и скорост на бременен охлюв.
    Добре, че коленете са ми на ушите , та нямам нужда от наушници. За сметка на това след края на разходката излязох сгънат на 4, трябваше ми половин час да се разгъна в до що-годе нормално състояние, масажистката довърши процеса.
    И така нататък и така нататък...
    Някои хора колекционират счупени игли и топлийки, други пък соц-извращения на автомобилостроенето.

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  34. 34 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3542 Весело

    До коментар [#32] от "tokkay":

    Ние даже ги носехме. ЗАЗ 968 бе много по проходим.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  35. 35 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3542 Весело

    До коментар [#33] от "qwertqwert":

    плахо да те попитам ти на колко години си ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  36. 36 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1364 Неутрално

    .Но вижте снимката с върволицата от трабантчета - какво остава след тях...
    —цитат от коментар 28 на Norman Granz


    Ами такава беше соц действителността. Обаче по вестниците редовно пишеха колко зле било положението с опазването на природата в Западна Европа.
    Сега въздухът в София е далеч по-чист отколкото през 80-те, нищо че автомобилите са сигурно 10 пъти повече. Е, тогава и "Кремиковци" допринасяше здраво.....

    Знанието е сила, информацията - власт
  37. 37 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1863 Неутрално

    Не знам какво човек, който си е купил подобен автомобил, би могъл да прави с него - в момента нито една държава в Европа (или може би в света?!) няма да му го регистрира за движение по пътищата, тъй като не отговаря на никакви стандарти за емисии, нито за активна и пасивна безопасност.Освен да си го сложи във витрина и да си го гледа...
    —цитат от коментар 7 на Norman Granz


    Напротив, ако е с оригинални части (оригиналните за модела, не тия, с които е произведен), в Германия можеш да го регистрираш като ретро автомобил и даже го освобождават от данъци.

  38. 38 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 2904 Неутрално

    В края на 50-те и през 60-те се появиха едни автомобили в 2 цвята: Вартбург, Москвич 407, мисля че и Волга М21.. Бяха много красиви, и със сигурност са интересни за колекционерите.
    Вартбург 311 бе наистина красива кола, с елегантна линия, с модерното фрайлауф (освобождаваш газта, и колата се движи по инерция), но да я караш - това бе истинско предизвикателство! Изключително тежка дирекция, педалите с жила - изобщо базов допотопен автомобил, отстъпващ дори на москвича.

  39. 39 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 545 Неутрално

    Дори и по 10 000 долара да вървят на пазара, това едва ли ще покрие разходите на собствениците през последните 30-40 години за съхранение, данъци, поддръжка и т.н.

    Особено ако се изчислява и NPV на направените през годините разходи.

  40. 40 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 545 Неутрално

    Повечето фенове на подобни автомобили просто изпитват носталгия по отдавна отминали времена, когато са били млади и са гледали с други очи на живота.

  41. 41 Профил на chimay
    chimay
    Рейтинг: 437 Неутрално

    До коментар [#6] от "deaf":

    Вижте цените на запазените Волги, колега.

  42. 42 Профил на chimay
    chimay
    Рейтинг: 437 Неутрално

    Имам, бял Вартбург Комби, и единственото нещо за което бих го заменил е същия, но с четри-тактов двигател от Фолксваген Поло.

    Последните произведни автомобили на поточните линии в Цвикау от двете дву-тактови марки под шапката на конецерна ИФА са точно такива, и съответно най-доброто от двата свята ( през 1987 ) ... така де, за любителите на подобна екзотика, останалите да карат каквото искат.

  43. 43 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 911 Неутрално

    До коментар [#12] от "pag":"В Германия примерно има и специална регистрация за ретро автомобили..."Да, Франк Нинов също го обясни. Щом е за recreational driving, няма лошо.Но вижте снимката с върволицата от трабантчета - какво остава след тях...
    —цитат от коментар 28 на Norman Granz


    Трабант и Вартбург са разрешени за каране и се карат из цяла Европа особенно ако имаш FIVA IDENTITY CARD. Ако беше малко заинтересуван щеше да разбереш, че пушека е от маслото в бензина ( това е двутактов мотор ) и при такива събития нарочно се сипва повече масло за ефет/шоу. По основният критерии СО2 Трабантът е много по-екологичен от твоят Ситроен. Трабант-155 g/km, Ситроен 3,0 - 238 g/km.

  44. 44 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3337 Неутрално

    До коментар [#33] от "qwertqwert":

    "Някои хора колекционират счупени игли и топлийки, други пък соц-извращения на автомобилостроенето..."

    Супер добре казано. :)))

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  45. 45 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 2904 Неутрално

    Вярно е, че и при двата 2-тактови автомобила има някои гениално прости и ефективни решения, ... и все пак...
    Едно е да се радваш на колекционерски Форд Мустанг, Форд Капри, Ситроен ДС 21, опелите и рено от 60-те години, и малко по друго е с Волга М21, Москвич 403, и миниатюрните шкода октавия и особено сапунерката на 4 колела Трабант 601.
    Спомени за някои от годините, когато са били на 18-20 години.

  46. 46 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 804 Неутрално

    До коментар [#34] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Сменяхме задна гума на Трабито без крик. Единият вдига, другият действа. ЗАЗ е несигурна колица, не се знае къде ще се запре като инатливо магаре. За 968 нямам наблюдения проходимо ли е или не, но съм се родил в 965.

    No Pain No Gain
  47. 47 Профил на nhn53551174
    nhn53551174
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Първата ми кола беше трабант 601 комби. Колко багаж съм пренесъл с него само той си знае. Веднъж му се скъса ремъка на турбинката насред пътя. За половин час го смених с чорапогащника на жената и откара така 6 месеца :)
    Карал съм го по всякакви пътища и при всякакви условия. Проблеми правеше плочката с чукчета и наковалните докато не ги смених с електронни. Минал съм над 150х км.с него и два пъти съм му сменял колянов вал. Съжалявам, че го продадох.

  48. 48 Профил на npi57563210
    npi57563210
    Рейтинг: 178 Неутрално

    До коментар [#23] от "David Moyseev":

    Имате ЛС . Или ми пишете на etboiana@mail.bg

  49. 49 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1126 Неутрално

    Любовта към бензина скоро няма да угасне, си мисля. Срещат се все още интересни екземпляри на автопрома от соцвремената.

  50. 50 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1364 Весело

    [quote#43:"Гарван"][/quote]

    "По-екологичен" друг път. Освен СО2 има и други изгорели газове, например отровния СО, азотни окиси, а изгорялото масло на двутактовия мотор произвежда цял "букет" въглеводороди, та като цяло е някъде към "Евро МИНУС 6"
    Разликата в отделяното СО2 е в полза на Трабанта наистина, само че Трабанта е 26 к.с., а Ситроена - 241 к.с.
    И горят горе-долу еднакво........

    Знанието е сила, информацията - власт
  51. 51 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8004 Неутрално

    Имам приятелка, кара трабанче. Искаше го колекционер, но тя не можа да се раздели с него и го кара.

  52. 52 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 911 Неутрално

    До коментар [#50] от "pag": Не се прави на по- умен и зелен от швейцарците, австрийците или германците! В момента СО2 е основна техническа данна, и на нейна база се определя по-висок/малък данък. СО2 се измерва на км.

  53. 53 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 911 Неутрално

    До коментар [#7] от "Norman Granz": През 2014 година регистрираните съответно ползващите се Трабанти на територията на ФРГ са - 24.879 Trabant. Траби е култов автомобил.

  54. 54 Профил на Asen Spasov
    Asen Spasov
    Рейтинг: 37 Неутрално

    До коментар [#7] от "Norman Granz":

    Драги ми Norman ,аз си имам ,и съвсем прясно регистриран. Мога да изпратя снимка и видео, кажи само къде и как Вярвай, страшно удоволствие е да минеш пърпорейки по улицата и всичко живо да си кърши врата да гледа що за чудо е това. Вадят телефони и апарати и си щракат,ли щракат снимки.

  55. 55 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2710 Весело

    Някой помни ли какъв бе датчика за гориво в резервоара на Трабанта? Една клечка, отваряш капачката, бъркаш с клечката, мериш колко гориво имаш. Резервоара беше под предният капак, тъй че трябва да го отвориш.

    Скоростният лост изглеждаше доста странно, лично на мен ми приличаше на бастун.

    https://www.youtube.com/watch?v=No1-4GsQa-g

    Това е от един автомобилен коментатор, Дъг Де Муро, който много уважавам.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  56. 56 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3739 Весело

    ГДР-то продължава да "живее" благодарение на Траби и Вартбург-соц-класика с двутаков двигател !

  57. 57 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3739 Весело

    До коментар [#2] от "Читател":

    Виц от соца!Питали Радио "Ереван" коя е най-дългата кола в Света и Радиото мъдро отговорило:"Трабант -три метра кола плюс седем метра пушек"!

  58. 58 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9338 Неутрално

    Ще трябва да си намеря захвърления Трабанк :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  59. 59 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1863 Весело

    До коментар [#6] от "deaf":Вижте цените на запазените Волги, колега.
    —цитат от коментар 41 на chimay


    Те по-трудно се намират, щото навремето всеки гледаше да се отърве от тях. Имаше един лаф, че ако не я угасиш на бензиностанцията, нема пълнене.

  60. 60 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1364 Весело

    До коментар [#50] от "pag": Не се прави на по- умен и зелен от швейцарците, австрийците или германците! В момента СО2 е основна техническа данна, и на нейна база се определя по-висок/малък данък. СО2 се измерва на км.
    —цитат от коментар 52 на Гарван


    "Основна техническа данна" е за лаици като вас, които нищо не разбирате.
    Добре че не всички са на вашия акъл, иначе щяхме да се движим с рикши като в Индия през 19-ти век, щото "мотора" отделя най-малко СО2........

    Знанието е сила, информацията - власт
  61. 61 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1863 Весело

    До коментар [#60] от "pag":

    Това хич не е сигурно, особено при индийско гориво.

  62. 62 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1452 Весело

    Голяма кола беше Трабантът. Ако ти свърши бензинът, можеше двама души на ръка да го занесат до бензиностанцията. Вартбургът пък беше като озвучителна уредба на улицата. Днешните тунинговани коли с 3 басови колони в багажника не могат да стигнат неговия шум.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  63. 63 Профил на bobyb
    bobyb
    Рейтинг: 1148 Неутрално

    Голяма кола беше Трабантът. Ако ти свърши бензинът, можеше двама души на ръка да го занесат до бензиностанцията. Вартбургът пък беше като озвучителна уредба на улицата. Днешните тунинговани коли с 3 басови колони в багажника не могат да стигнат неговия шум.
    —цитат от коментар 62 на Lou


    В 10 клас бяхме пренесли трабантчето на математичката малко встрани :)





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK