Поглед към електрическото бъдеще на "Порше"

Поглед към завода на "Порше" откъм музея на марката.

© Георги Пауновски

Поглед към завода на "Порше" откъм музея на марката.



Точно 120 годни, след като Фердинанд Порше изобретява първият електромобил, основаната от него компания се връща към тока, като източник на енергия за своите автомобили. До две години се очаква първото "Порше" изцяло на ток, което ще е базирано на представения през есента на 2015 година модел "Мишън и" (Mission e).


По принуда и по желание


Логичният въпрос е защо се налага това. Причините най-общо са две. От една страна, до 2022 година "Порше" трябва да намали средното ниво на емисиите въглероден диоксид, отделяни от цялата гама с 27%, което няма как да стане само с лансирането на хибриди.


От друга, има и търсене на зелени спортни коли, сред феновете на марката, обясни пред журналисти от Централна и Източна Европа Матиас Кирхгеснер, който отговаря за продажбите и маркетинга на бъдещите електрически поршета. Колко сериозни са амбициите на компанията, относно електрификацията, показва инвестицията в новите мощности, нужни за производството на електрическите автомобили.

Това са първите производствени халета на "Порше". Те се ползват и днес, а в близост до тях се изграждат новите мощности за електрическите модели.

© Георги Пауновски

Това са първите производствени халета на "Порше". Те се ползват и днес, а в близост до тях се изграждат новите мощности за електрическите модели.


След разширението на завода в Цуфенхаузен, където преди 70 години започва историята на марката, от него ще могат да излизат до 20 000 коли на ток годишно. Проектът за разширение на сегашните мощности сам по себе си е изключително интересен, заради фактът, че намиращият се някога в предградията на Щутгарт завод вече е затворен от всякъде от сгради и инфраструктурни съоръжения и единственият вариант е да се измисли начин новите постройки да са на сегашния терен.


Подземни цехове и дълъг 890 метра конвейер




За целта стари постройки се бутат, част от производствата се местят при това без да спира производството на спортните модели на марката от сериите 911 и Cayman, чието търсене не спира за расте. Допълнителна трудност представлява и фактът, че общината в Щутгарт е ограничила разрешената височина на новите сгради, така че, за да се постигне нужния обем, една от новите сгради е вкопана 23 метра под земята.

Давид Тор Тригвасон, който отговаря за проекта за разширението на завода на "Порше", показва как новите сгради (в червено) ще се впишат сред съществуващите.

© Порше

Давид Тор Тригвасон, който отговаря за проекта за разширението на завода на "Порше", показва как новите сгради (в червено) ще се впишат сред съществуващите.


Друго нужно решение е производството на компонентите в част от сегашните цехове, както и разхвърлянето на новите на цялата територия на завода. Това налага и изграждането на конвейр с дължина 890 метра, по който да се транспортират частите до зоната за финално сглобяване. Стойността на целия проект е над 700 млн. евро, като само разчистването на старите сгради струва на компанията над 50 млн. евро.


Работниците плащат модернизацията от джоба си


Любопитна подробност е, че част от финансирането идва от самите работници, които са се съгласили в периода 2015-2025 година да им се удържа определена сума. Това определено е подход без аналог в автомобилната индустрия, в която протестите за по-високи доходи са ежедневие. След завършването на разширението очакванията са да се отворят поне 1000 нови работни места.

Поглед към електрическото бъдеще на "Порше"

© Порше


Както може да се очаква новите мощности за сглобяване на електромобилите "Порше" ще са сред най-съвременните в индустрията. Така например, доставките на нужните компоненти до съответните работни места ще става от роботизирани превозни средства, които ще кръстосват цеховете.


"Порше" инвестира 6 млрд. евро в електрификацията на гамата си


Като цяло плановете на "Порше" са да инвестира 6 млрд. евро до 2022 година в електрификацията на гамата си. Това е два пъти повече от по-раншните планове, като половината от сумата ще е за нови разработки. Тук става дума не само за електромобили, но и за зареждащи се от контакта хибриди.

На 23 години Фердинад Порше създава първият си автомобил - Egger-Lohner C.2З Phaeton или P1, който се задвижва от ток. Годината е 1898-ма, а колата може да измине до 80 километра с един заряд. Максималната скорост е 35 км/ч.

© Георги Пауновски

На 23 години Фердинад Порше създава първият си автомобил - Egger-Lohner C.2З Phaeton или P1, който се задвижва от ток. Годината е 1898-ма, а колата може да измине до 80 километра с един заряд. Максималната скорост е 35 км/ч.


Част от инвестиции са предвидени също са разширяване на дела на он-лайн продажбите, включително и чрез добавена реалност. Сериозен проект е и "Порше АйДи", който има за цел всяка кола да "помни" хората, които я управляват и да променя конфигурацията си според техните предпочитания.


В не чак толкова далечна перспектива се мисли също колите на марката да могат сами да си правят диагностика, да откриват потенциалните технически проблеми, като сами запазват час в сервиз на база ангажиментите на собствениците е механиците. Сред отговорностите на автомобилите ще попада и даването на информация за свободните паркоместа и зарядн станции на предпочитаните от водача места.


Електрическият "Мишън и" запълва дупка в гамата


Що се отнася до бъдещите електрически модели, те ще имат и друга мисия, освен да свалят нивото на вредните емисии на гамата на "Порше" и задоволяване на търсенето на еко модели. Мисията на "Мишън и" например ще е и да запълни бели петна в портфолиото на производителя.

Скоро към познатите означение на моделите на "Порше" ще се добави и буквата "е".

© Георги Пауновски

Скоро към познатите означение на моделите на "Порше" ще се добави и буквата "е".


Това е причината моделът да е икомпактен седан, със силует на купе, който ще се вмести между 911 и "Панамера". От една страна той ще предлага позиция на седене на водача, като в спортния модел, а от друга е е пълноценен автомобил с 4+1 места, подходящ за ежедневна употреба. За това ще допринасят и двата багажника в предната и задната част на колата.


Що се отнася до техническите детайли, към момента плановете са "Мишън и" да се задвижва от два синхронни електродвигателя (по един на предния и задния мост) с мощност около 600 конски сили.


Подробности за технологията


Те ще осигуряват спринт от място до 100 км/ч за 3.6 секунди. Интересното тук е, че от "Порше" няма да разчитат на масово вгражданите сега асинхронни електромотори, а на синхронни такива.

Матиас Кирхгеснер, който отговаря за продажбите и маркетинга на бъдещите електрически модели на "Порше".

© Порше

Матиас Кирхгеснер, който отговаря за продажбите и маркетинга на бъдещите електрически модели на "Порше".


Матиас Кирхгеснер обясни, че причините за това са няколко – те са по-компактни, по-леки и не се наблюдава понижаване на отдаваната от тях мощност след няколко последователни пълни натоварвания. "Това е ключово, защото искаме да създадем едно истинско "Порше", а при нашите сегашни модели постоянното високо представяне е на лице", поясни той. В отговор на въпрос Кирхгеснер обясни, че електрическите мотори ще се произвеждат от компанията, в комплекса в Цуфенхаузен.


Що се отнадя до батериите, те ще са на външен доставчик, което име за момента не се коментира, ще имат капацитет около 90 амперчаса и ще гарантират изманаването на до 500 километра. Новост е решението акумулаторите да могат да се зареждат от станции подаващи 800 волта напрежение, което ще позволи пълният им заряд да става за 15-20 минути.

От "Порше" обещават да продължат развитието и на двигателите с вътрешно горене, които изградиха легендарният имидж на марката.

© Георги Пауновски

От "Порше" обещават да продължат развитието и на двигателите с вътрешно горене, които изградиха легендарният имидж на марката.


За целта ще са нужни и специални станции, но "Мишън и" ще може да ползва и всички съществуващи, както и да черпи електричество от домашните мрежи. "Попитан дали това ще е най-скъпият модел в гамата на "Порше", отговарящият за продажбите на електрическите коли на марката, каза че още е рано да влезе в конкретика, но при определяне на цената ще се вземе и мнението на потенциалните купувачи.


Електрическата гама ще се разраства


Плановете на "Порше" са да разшири гамата си от електрически модели с различни версии на базата на "Мишън и". Тази пролет компанията представи прототипа "Мишън и Крос Туризмо", от който ще се появи задвижван от ток кросоувър.

Поглед към електрическото бъдеще на "Порше"

© Порше


Моделът използва същите двигатели с обща мощност 600 конски сили и батерии, като има и идентични динамични качества и запас от ход.


Инвестициите в бензиновите двигатели ще продължат


От "Порше" не пропуснаха да успокоят почитателите на традиционните за марката впечатляващи бензинови двигатели, че тяхното развитие ще продължи. От компанията смятат в следващите три години да вложат средства и усилия в три посоки. Първата ще е в оптимизация на двигателите с вътрешно горене, а втората в разширяване на гамата от зареждащи се от контакта хибриди. Третата посока ще е в развитието на електрически модели.


Поредна рекордна година за "Порше"


От компанията се надяват тази трикомпонентна стратегия да им донесе успех и в дългосрпочен план, макар че и резултатите към момента са обещаващи. За фискалната 2017 година компанията е продала 246 375 автомобила, което е ръст от 4%. Приходите са достигнали 23.5 млрд. евро. Оперативна печалба е нараснала със 7% до 4.1 милиарда евро. В края на миналата година за "Порше" са работили 29 777 души.

Таня Дойченбауер, говорител на "Порше" по въпросите на финансите и IT-проектите, представя финансовите резултати на компанията за миналата година.

© Порше

Таня Дойченбауер, говорител на "Порше" по въпросите на финансите и IT-проектите, представя финансовите резултати на компанията за миналата година.


Прогнозите са, че през 2018 година доставките, приходите и печалбата ще продължат да растат плавно. Експлозивно повишаване на продажбите обаче се чака с излизането на пазара на първото електрическо "Порше" - "Мишън и".


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10199 Неутрално

    Интересна презентация ще да е била :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  2. 2 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 2043 Неутрално

    "Електрическата гама ще се разраства"

    Както вече казахме, това е много лоша новина за Путин и аятоласите.

  3. 3 Профил на mort
    mort
    Рейтинг: 41 Неутрално

    Порше хваща високия клас, а ФауВе-то ще ни блазни от по-достъпно ниво още следващата година. Ще бъдат интересни години.

  4. 4 Профил на The Island
    The Island
    Рейтинг: 2019 Неутрално

    Интересно, първото ел порше 1898 г и е изминавало цели 80км. Защо не са развили технологията.

  5. 5 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 493 Неутрално

    До коментар [#4] от "The Island":

    Нефтът е бил много достъпен тогава.
    А и 80 км става за излет сред природата, но не и за сериозен транспорт...
    Както и сега, основният проблем са батериите. А тогава не са имали, автоматизация, миниатюризация и компютри...
    С гориво може бързо и лесно да заредиш почти навсякъде, дори да си носиш и резервна туба при дълъг преход.
    Ако Н. Тесла беше поживял още малко, можеше и да е електрически транспортът повече от 100 години... :)

  6. 6 Профил на wsxdre
    wsxdre
    Рейтинг: 662 Неутрално

    До коментар [#4] от "The Island":

    щото тогава може и по другначин да са гледали на света

  7. 7 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1706 Неутрално

    На мен ще ми липсва това

    https://youtu.be/4x-UzNCwk2g?t=283


    И това на стрийма

    https://www.youtube.com/watch?v=3RwYRnTk11U

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  8. 8 Профил на bpcorp
    bpcorp
    Рейтинг: 825 Неутрално

    Сепнаха се след като голяма част от потенциалните клиенти В САЩ на Панамера предпочетоха Тесла.

  9. 9 Профил на stanislavdi
    stanislavdi
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    Инвестициите са направени. Вероятно ДВГ ще се развива близките 10-15 години паралелно с електромотора, но после рязко ще отпадне като развитие и усилията изцяло ще са насочени към Е-моторите. Проблема ми е, че трудно ще свикна с безшумието на спортните коли.

  10. 10 Профил на glaxo11
    glaxo11
    Рейтинг: 896 Неутрално

    За мен електрическо "Порше" е оксиморон. Усещането за уникалност и превъзходство, на удовлетворено его на успелия мъж е смисъла на това да притежаваш най-великата спортна кола. И неповторимия звук на мощния, задължително бензинов двигател! Всичко друго е сурогат!

  11. 11 Профил на psb
    psb
    Рейтинг: 15 Неутрално

    Работниците се съгласили да спонсорират завода от заплатите си. Некакси ми се струва, че нещо не е нормално тука...

  12. 12 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 2454 Неутрално

    До коментар [#4] от "The Island":

    Петролът е бил по-евтин.

  13. 13 Профил на vtl53383951
    vtl53383951
    Рейтинг: 476 Неутрално

    Кой точно ви излъга за първата електрическа кола?? Защо не правите елементарна проверка на фактите!!!

  14. 14 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 1646 Разстроено

    От звука на боксера към звука на тролей... Ама какво да се прави - все някога трябва да се случи.

  15. 15 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2328 Неутрално

    За мен електрическо "Порше" е оксиморон. Усещането за уникалност и превъзходство, на удовлетворено его на успелия мъж е смисъла на това да притежаваш най-великата спортна кола. И неповторимия звук на мощния, задължително бензинов двигател! Всичко друго е сурогат!
    —цитат от коментар 10 на glaxo11



    От звука на боксера към звука на тролей... Ама какво да се прави - все някога трябва да се случи.
    —цитат от коментар 14 на cristo_n


    Баш звука на Порше е най-слабата му страна! Н6 звучи като прахосмукачка. Това всеки който се занимава с автомобили и автомобилен спорт го знае. А новите 4 цилиндрови Бокстери и Каймани завучат точно като Субару WRX, все едно някой пърди в микрофона и слушаш звука от една моно колона.
    По звук никой не може да се мери с Ферарри а иначе най-добрия звук имат V12 мотори. Сега вече не се правят масово, затова следващото най-добро е flat crank V8 и след него идва balanced crank V8. Това поне е общоприето мнение, другото са топли пръдни .... общо взето това което се чува от повечето Поршета. Да невероятна спортна кола но за звук и дума не може да става.
    Има и друго нещо. За момента няма някой който се е качил на Тесла после да я продаде и да си купи Порше. Но да почакаме и ще го видим това електрическо Порше което има по-малък пробег, по-бавно е 0-100, по-скъпо е и .... ще излезе на пазара повече от 10 години по-късно от Тесла.

    California Über Alles
  16. 16 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3228 Неутрално

    Най-големия проблем, пред електрическите коли си остава батерията. Няма сериозен технологичен пробив, който да даде лека, компактна, бързо зареждаща се и осигуряваща пробег от 1000 километра батерия, на приемлива цена.

    Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. Достоевски
  17. 17 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2302 Неутрално

    До коментар [#4] от "The Island":

    значи 1898 год. и двете неща бензин и електричество са били ужасно скъпи в герм. Кайзеррайх, но изглежда електричеството е било по-скъпо и се е ползвало само за осветление.
    Например първата франкфурткса ел. централа е пусната в действие през 1896 год. с обща мощност от 2 мегавата, продавайки 1 киловатчас за 80 пфенига, равняващо се на една бачкерска надница.

  18. 18 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2302 Неутрално

    До коментар [#5] от "tie_interceptor":

    В герм. Кайзеррайх през 1898 год. едва ли са знаели какво е нефт. Бензинът с голяма вероятност е правен от кюмюр.

  19. 19 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2302 Неутрално

    относно цената на нефта преди там 130 год. не трябва само да гледате, че барелът е струвал $5, а също да видите покупателната способност на тези файф бъкс, както и за колко време ги е изкарвал служител/бачкер в САЩ.

  20. 20 Профил на Петър Николов
    Петър Николов
    Рейтинг: 319 Неутрално

    До коментар [#15] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    проблема на звука е, че вместо да се предаде енергията към коляновия вал излиза през ауспуха.

  21. 21 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1706 Неутрално

    До коментар [#15] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Въпрос на вкус, само че за мен звукът на флат-6 е rich and glorious. Не говоря за 4-цилндорвите. И много хора са съгласни с мен, можеш да видиш на първото видео, което съм постнал по-горе. Това е точно този кремест звук на по-високи обороти, който е подобен и на звука на Ферари V8 (преди и двете марки да минат на турбо), но както и на ниски обороти е доста дистинктивен. И ако си мислиш, че Порше 911 (поне преди 991) са тихи, много се лъжеш.
    Пак въпрос на вкус, но никога не съм харесвал звука на мъсъл кара. Даже ако ще обсъждаме кой звучи все едно пърди, слушай звука от последните няколко години от Льо Ман - това са Корвета и Астън Мартините (последните вече не от тази година).
    Така или иначе, с електрификацията си отива не само шума, отива си и цялата тръпка, вибрациите, вариацията в ускорението и въобще поведението на колата, смяната на скорости - знаеш го добре колкото мен.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK