Проучване определи българските шофьори като бдителни и устойчиви на стрес

Проучване определи българските шофьори като бдителни и устойчиви на стрес

© Цветелина Белутова, Капитал



Българските шофьори са устойчиви на стресиращи ситуации, не са склонни да поемат риск и правят уверен избор, докато шофират, за да предпазят себе си и пътниците си. Така ги определи задълбочено проучване на "Шел", обхванало 300 водачи от пет страни в Централна и Източна Европа (ЦИЕ).


С помощта на гривна, следяща основните жизнени показатели, приложение, отчитащо стила на шофиране, дискусия с чат-бот след всяко пътуване и въпросник, в края на изследването, са анализирани 51 участници от България. Проследените пътувания от участниците от ЦИЕ са над 3000.


Според анализа на резултатите шофьорите в България, които планират пътуването си, изживяват по-малко стрес зад волана. Те имат и най-високи резултати по показатели като "ефективно представяне" и "плавно пътуване". Тези личностни характеристики описват профил на водач, който успява да запази спокойствие зад волана, без да е твърде превъзбуден или потиснат, следващ дневната си рутина.

Проучване определи българските шофьори като бдителни и устойчиви на стрес

© Шел България


Проучването показва, че полските шофьори могат да се определят като социални и разговорливи. Те се зареждат с енергията на другите, затова харесват да имат спътници в колата. Тяхната грижовна и подкрепяща натура, и съпричастност към останалите - пътници и участници в движението, води до повече удовлетворение зад кормилото и по-безопасни пътувания.




Водачите в Словакия се показват като алтруистични и амбициозни. За унгарците пък се казва, че творчески настроени и изобретателни зад волана. Шофирането е средство за изразяване на унгарските шофьори, които обичат да бъдат на път и се чувстват сигурни зад волана. Техните колебания в настроението обаче водят до по-малко ефективни пътувания.


Изследването показва чешките водачи като отворени и екстровертни. Те са много ангажирани със социални дейности в ежедневието си и обръщат голямо внимание на другите участници в движението.


Личностните характеристики се оказват по-важни от пола и националността


Проучването, което обхваща общо 12 държави в цял свят, стига до извода, че фактори като настроението и личностните характеристики влияят в по-голяма степен на способността на шофиране, отколкото полът, националността или професионалното занимание.

Проучване определи българските шофьори като бдителни и устойчиви на стрес

© Шел България


За страните от Централна и Източна Европа българските шофьори са шампиони по ефективност по време на пътуването, като имат средно 63 от 100 точки. Следват ги водачите от Чехия.


Словашките шофьори имат най-дълго време на придвижване от 52 минути (ежедневен маршрут) в сравнение с българските, които прекарват средно 29 минути на пътя. Полските и словашките шофьори изминават най-големи разстояния (35 км и 40 км), а унгарските са най-внимателни, със средна скорост от само 32 км/ч.


Д-р Крис Брауер от Института по мениджмънт към Университета Goldsmiths коментира, че въпреки различните условия за придвижване се откриват сходни индикатори за шофьорското представяне в региона: "Анализирайки резултатите от Централна и Източна Европа може да заключим, че типовете характер и личностните характеристики повлияват повече върху шофьорското представяне, отколкото дали сте мъж или жена, откъде сте и каква професия имате. Но фактори като възрастта и семейния статус са също доказани индикатори: по-опитните шофьори и тези, които се возят с деца в колата, се представят най-добре зад волана. Това е значителен контраст в сравнение с германските шофьори, които се включиха в изследването на по-ранен етап, и които се представят по-добре, когато са сами в колата", обобщава доктор Брауер.


Малките стъпки за подобряване на пътуването


Той допълва, че на база анализа на резултатите може да се каже, че шофьорите могат да предприемат малки стъпки, за да подобрят пътуването си, например да пият достатъчно вода, да не пропускат храненето, да си правят кратки почивки, докато пътуват на дълги разстояния, или да разнообразят пътуването си с музика.

Проучване определи българските шофьори като бдителни и устойчиви на стрес

Изпълнителният директор на "Шел България" Камелия Славейкова коментира, че експериментът е интересен, той като помага да бъдат разбрани клиентите и факторите, които влияят върху тяхното пътуване. "Бяхме зарадвани да разберем, че българските участници са се представили много добре на пътя, и се надяваме, че това поведение ще бъде устойчиво във времето и ще стимулира повече шофьори да бъдат по-внимателни на пътя", допълва тя.


Пътуващите с партньора са по-агресивни на пътя


Анализът на резултатите, които екипът на д-р Крис Брауер прави по отношение на участниците от България, показва, че тези, които имат ефективно представяне при шофиране, демонстрират амбиция, но и осъзнатост. Проучването показва, че шофьорите, които се наслаждават на времето си зад волана, се чувстват по-сигурни и пътуват по-ефективно.

Един от изненадващите изводи е, че шофиращите в града са по-малко агресивни, от тези които карат междуградско.

© Цветелина Белутова, Капитал

Един от изненадващите изводи е, че шофиращите в града са по-малко агресивни, от тези които карат междуградско.


От друга страна, музиката е ключ към по-добро представяне на пътя, както и това дали водачът обича да шофира и се наслаждава на времето си зад волана. Шофьорите, които слушат музика отбелязват по-висока ефективност.
Плавността на придвижване също се покачва при онези, които слушат музика.


Сред факторите, които увеличават стреса у шофьорите, се оказва това с кого пътуват. Тези, които са заедно с партньора си в колата, са по-агресивни на пътя от водачи, които пътуват с приятели или колеги. Интересно е, че шофиращите извън града са и по-агресивни зад волана от тези, които карат в градски условия.


Облачните дни са по-добри за шофиране


Изследването в Холандия установява, че облачните дни са по-добри за шофиране. Шофьорите в Централна и Източна Европа също показали, че се влияят от времето. Резултатите установяват, че колкото по-ветровито е времето, толкова по-лошо е шофирането, по-ниско е нивото на представяне, по-малко е удоволствието от пътя и нивото на стрес е по-голямо.


Резултатите показват, че шофьорите от региона поставят семейството си на първо място - независимо дали шофират с членове на семейството си, карат децата си или ги вземат от училище, изследването показа, че шофирането с тази цел води до по-добро представяне на пътя в региона. В Германия се оказва обратното, като германците споделят, че имат доста по-приятно пътуване, когато са сами в колата.

Ключови думи към статията:

Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1174 Любопитно
  2. 2 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2228 Неутрално

    Авторите на проучването не са пътували по българските пътища!!!
    Няма друго обяснение за тези емпирачни данни!!!

  3. 3 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3875 Весело

    "Изследването в Холандия установява, че облачните дни са по-добри за шофиране..."



    Интересно "изследване", след като в Холандия слънчевите дни почти изцяло липсват...

  4. 4 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7091 Весело

    Голям зор са си дали да проучат 300 водачи от пет страни в Централна и Източна Европа !!!

    karabastun1@abv.bg
  5. 5 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3875 Неутрално

    До коментар [#4] от "karabastun":

    Затова и изследването е наречено "мащабно"!?

  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  7. 7 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2156 Неутрално

    Еми бдителни сме - непрекъснато си нащрек за някоя дълбока дупка, дали там в храсите дали не дебне патрулка и др.

  8. 8 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 606 Неутрално

    До коментар [#2] от "selqnin":

    Прочете ли статията?

    А иначе бих искал да проверят устойчивостта на стрес на водач, който кара предимно в София например, поставен за няколко часа в град като Благоевград например. Времето в малките и големите градове се движи различно. А имам чувството, че за някои дори е спряло.

  9. 9 Профил на Locke
    Locke
    Рейтинг: 362 Неутрално

    Ако другите страни си спретнат един естествен подбор по пътищата както ние правим всяка година, може и при тях да останат само бдителни и устойчиви шофьори.

  10. 10 Профил на antislav antonoff
    antislav antonoff
    Рейтинг: 190 Неутрално

    А пешеходците?
    —цитат от коментар 1 на xmm


    Те не са участвали в проучването,тъй като дори и на пешеходна пътека, са в стрес и с ужас се оглеждат като диви зайци...А както знаем,стресираният човек не е адекватен и неговото мнение не може да се счита за меродавно.

  11. 11 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3875 Любопитно

    А как са избрани/подбрани участниците от България?

  12. 12 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 723 Неутрално

    Като ти "изчеткат" егото, юруш да зареждаш само в Ш..! Психология на подсъзнанието...

    roo
  13. 13 Профил на Емо
    Емо
    Рейтинг: 368 Весело

    До коментар [#2] от "selqnin":

    А защо? Българският шофьор трябва да е бдителен, иначе за 5 километра ще падне в 50 дупки и ще си разбие колата, ето защо винаги е нащрек. Освен това българският шофьор не трепва, ако отзад му се е залепил идиот на 20 см от бронята му и му присветква с фарове да му се изпарява от пътя. При тази стресова ситуация си довършва изпреварването и се прибира в дясна лента.В подобни условия шофьор от уредена държава би се убил. Общо взето знаем 2 и 200, уважението към другите на пътя ни липсва, това е страшното.

    Virtus est medium vitiis.
  14. 14 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8060 Неутрално

    Защо тогава в България има много катастрофи и жертви на пътя?

  15. 15 Профил на dgd
    dgd
    Рейтинг: 1827 Весело

    А гривната реагира ли на вълшебната шофьорска мантра 'шееей пеерас, и*** та в г***' ?
    Колко пъти го е засякла?

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  16. 16 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2156 Любопитно

    "Интересно е, че шофиращите извън града са и по-агресивни зад волана от тези, които карат в градски условия"

    Невероятно откритие - файдата от агресивно и рисково каране в града е да стигнеш 10 секунди по-рано до следващия светофар. В извънградски условия ако не поемаш никакъви рискове и чакаш 1 км чист и прав участък за да изпревариш онзи камион дето пъпли с 65 пред тебе означава тръгвайки от София да стигнеш 2 часа по-късно почти навсякъде в Северна България.

  17. 17 Профил на Тъпата майна
    Тъпата майна
    Рейтинг: 1323 Неутрално

    Добре, че не съм от тия 51 души, че щях да изкривя хубавата стъкмистика.

    Това мнение е дело на една тъпа майна
  18. 18 Профил на Тъпата майна
    Тъпата майна
    Рейтинг: 1323 Неутрално

    Теория: на тия 51 души им е толкова стресов живота, че при тях шофирането сваля пулса и ги успокоява.

    Това мнение е дело на една тъпа майна
  19. 19 Профил на sow29372525
    sow29372525
    Рейтинг: 550 Весело

    'баси, всеки народ си има само положителни качества при шофиране. Некви вселенски мир и любов царят по пътищата. Абе, Дневник, Шел поне платиха ли ви за тази реклама?

  20. 20 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4367 Неутрално

    До коментар [#2] от "selqnin":

    Без съмнение ! ++

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  21. 21 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4551 Весело

    Предозиране...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  22. 22 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 575 Неутрално

    Интересно къде са румънците в това изследване. По моя субективна преценка там карат горе-долу както у нас преди 15 години - никакво даване на път, агресивно изпреварване, целия букет от „защо ти ако аз мога да съм преди теб“. У нас нещата се пооправиха напоследък, не че са ОК, но не е и както беше когато повечето се качиха от автобус на БМВ трета ръка.

  23. 23 Профил на vstoyanov
    vstoyanov
    Рейтинг: 540 Неутрално

    хаахахх. тва е некъв хороскоп/баница с късмети от маркетинга на шел. много евтино бре хахаха

  24. 24 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1808 Весело

    "Тези, които са заедно с партньора си в колата, са по-агресивни на пътя от водачи, които пътуват с приятели или колеги."

    Ми нормално, като ти пилят на главата, няма как да не се изнервиш.

    Panta rhei....
  25. 25 Профил на Aby
    Aby
    Рейтинг: 536 Неутрално

    От това, което прочетох за резултатите от проучването разбрах, че всички шофьори от Централна и Изтона Европа са ОК, кой в определени ситуации, кой в други. Само не разбрах кои са най-изнервените и най-опасните шофьори?!?

  26. 26 Профил на DEV
    DEV
    Рейтинг: 292 Неутрално

    Няма как да е иначе!
    Тия дето се млатят и стрелят по пътищата са най-спокойноте!

  27. 27 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 716 Неутрално

    До коментар [#24] от "Molossian":

    Нещо от психологията на българката ще да е.
    Аз като карам и жена ми е в колата, постоянно се ядосва на другите, вика, видя ли този как изскочи, този как ... и въобще /не е шофьор/ ме кара да се чувствам като много мека мара, но то в София като караш, няма как да се ядосваш на всеки спрял в дясна лента веднага след светофара, всеки излизащ от улица без предимство и т.н.
    Без нея съм доста по-спокоен.

  28. 28 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1186 Неутрално

    До коментар [#3] от "hamiltonf1":

    Ами то изатова холандците се изнервят при слънце.Все пак необичайно е.
    Майтапа на страна,но си имат и доста слънчеви дни.

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  29. 29 Профил на rdb41527334
    rdb41527334
    Рейтинг: 856 Неутрално

    Селянина с беемвето като тури ремуса и всичката бдителност отива по дяволите. Важно е да пърди пък пешеходците кучета ги яли.

  30. 30 Профил на rdb41527334
    rdb41527334
    Рейтинг: 856 Неутрално

    До коментар [#13] от "Емо":

    Не са проблема дупките а нахалите с "премиум марки" таратайки





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK