Екотаксата за стари коли се вдига с 15% въпреки заканите да скочи драстично

Екотаксата за стари коли се вдига с 15% въпреки заканите да скочи драстично

© Георги Кожухаров



Въпреки че от няколко месеца министърът на екологията Нено Димов уверява, че екотаксата за автомобили над 10 години ще скочи драстично, днес по "Нова телевизия" той обяви, че повишението ще е с около 15%. Плановете са електромобилите да не се облагат, а за хибридите тя да се намали.


На страницата на министерството на околната среда и водите е публикуван за обществено обсъждане проект на постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на нормативните актове в областта на управление на отпадъците, където са посочени новите размери на продуктовите такси.


В момента купувачите на колите на ток плащат 102 лева екотакса при тяхната регистрация, като предложението е тя да не се дължи от 2022 г. За хибридите размерът зависи от възрастта, като варира между 124 и 227 лева. Новото предложение е сумата да е от 100 до 255 лева, пак в зависимост от това на колко години е колата.




Както досега екотаксите няма да зависят от това дали автомобилът е дизелов, бензинов или на газ, като определяща ще е единствено възрастта. За превозните средства до 5 години тя остава 194 лева.


Ако се приемат исканите от екоминистерството промени, то за превозните средства, произведени преди над 10 години, ще се плаща с 35 лева повече, или 310 лева. За автомобилите на между пет и десет години ще се дължат 290 лева, или с 30 лева повече, отколкото сега.


Нено Димов посочи, днес, че ако предложените от екоминистерството продуктовите такси се приемат, ще бъдат обхванати моторни превозни средства, за които сега не се плаща нищо.


"Това е една стъпка от поредица от стъпки и знак за намеренията на държавата", увери екоминистърът. Екотакса, или както се нарича продуктова такса, се плаща да всички продукти, като парите се използват за оползотворяване на отпадъците, които остават сред тяхното изхвърляне.


Във връзка с планираните забрани за дизелови автомобили в Западна Европа, Нено Димов повтори тезата си, че това изкривява пазара и който го причинява, трябва да се погрижи тези превозни средства да не се окажат в страни, в които такива ограничения няма. Той допълни, че ще започне активните действия за изработване на такъв регламент, след края на българското европредседателство.

Коментари (55)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1784 Неутрално

    Явно гепаджийте са притеснени от секване на еврофонтана и вземат превантивни мерки! Само не се разбра къде отиват тези екотакси след като се събират от частни фирми, които не подлежат на контрол?

  2. 2 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1697 Неутрално

    Кой не ика нова кола, но с тези такси или без тях, разликата в стойността когато купуваш нива или стара кола си остава решпаваща, т.е. подобни мерки няма да повлияят пазара.
    Що се отнася до ìстия въздух, поне според мен трябва да се вдигат цените за паркиране, за да се пренасоччват хората в големите градове към градския транспорт.

  3. 3 Профил на Dwight Schrute
    Dwight Schrute
    Рейтинг: 428 Неутрално

    316 лв. представлява точно нулев възпиращ ефект. Тази такса трябва да е в такъв размер, че добавена към трошляк да излезне еднакво изгодно да си вземеш въпросната кошница с такса или по-нова кола със символична такава. Всичко друго е та*ак.

  4. 4 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12259 Неутрално

    При 100000 цена какво са 100 или 200 лева годишно :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  5. 5 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 1840 Гневно

    Нено: ЛОБИСТ НОМЕР 1 в кабинета :(((

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  6. 6 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 802 Неутрално

    Всички майстори казват, че новите коли са боклуци.
    Защо за боклуци не се плаща екотакса?

  7. 7 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 841 Неутрално

    естествено че няма да я вдигнат...искат 'стабилност',населението мрази да го облагат с такси и данъци,а и едва ли им дреме за автопарка,те не се возят на 20г трошки...'стабилност' си трябва да може да въври далаверата заради която е назначен тоя ...разни строежи и сериозни инвестиционни проекти на 'специални' господа...като цеко и сие

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  8. 8 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1784 Неутрално

    До коментар [#2] от "tsvetko_51":
    Не ви ли омръзна 70 години да пренасочвате мит'ряла? Първо ги пренасочвахте към ТКЗС - който не искаше го пренасочвахте към лагерите слънчев бряг, беляне, после ги пренасочвахте към Кремиковци, сега ги пренасочвате към метрото?

  9. 9 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    Дизел и пропан-бутан с една еко-такса? Бравос!
    Ама иначе сме загрижени за чистотата на въздуха, нали?

    Апокалипсисът апокалиптичен
  10. 10 Профил на gargamel
    gargamel
    Рейтинг: 577 Неутрално

    До коментар [#6] от "yavooor":

    По скоро са за "такса смет".

    Dum Spiro, Spero
  11. 11 Профил на gargamel
    gargamel
    Рейтинг: 577 Неутрално

    Скоро чакаме и такса "въглеродни емисии". Колко необложен СО2 изхвърлят тези автомобили, някой смятал ли е ?

    Dum Spiro, Spero
  12. 12 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4856 Неутрално

    До коментар [#6] от "yavooor":

    това е временна политика. И при наркодилърите първите дози са безплатни.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  13. 13 Профил на zero_day
    zero_day
    Рейтинг: 412 Неутрално

    Ами данъка на МПС-тата? Кога ще стане като в нормална държава, където да караш 15+ годишна кошница е по-скъпо от нова кола? Или ако си с кола 99 к.с. си беден, но имаш ли кола 101 к.с си богаташ...

  14. 14 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    До коментар [#13] от "zero_day":

    Данъка не е еко-такса. Данъка се определя на база стойността на автомобила. Имаш евтин автомобил - плащаш малко, имаш скъп автомобил - плащаш повече.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  15. 15 Профил на Smoke
    Smoke
    Рейтинг: 823 Неутрално

    Набива ми се в очи чудовищна неосведоменост на коментиращите. Един си мисли, че екотаксата се плаща всяка година. Друг не прави разлика между данък собственост, винетна такса и екотакса. Трети пък се изумява защо за дизел и пропан-бутан била една и съща (понеже дизелът бил замърсявал) - явно не знае, че екотаксата се плаща за унищожаването на автомобила след неговото бракуване, а не е такса за замърсяване.

    Какво да го правиш мат'риала - това е нивото му.

  16. 16 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3545 Неутрално

    Страх ги е, идат местни избори и без това рейтинга им пада.
    Искаме да живеем на по-чист въздух и чакаме промени в тази посока, Герб ни предлагат замазване на очите.

    БЮЛЕТИНА №11 - ДЕСИСЛАВА ИВАНЧЕВА НЕ Е ЕДНА ОТ ТЯХ
  17. 17 Профил на smarty_v
    smarty_v
    Рейтинг: 527 Неутрално

    Добре де, защо моя милост трябва да плаща по висока еко такса, само защото колата ми е стара (бензин), но за сметка на това е в пъти по "еко" от от доста по нови?

  18. 18 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    До коментар [#15] от "Smoke":

    Тогава правилното име би трябвало да е "такса рециклиране", а не "еко-такса". Аз "екото" го свързвам с опазване на природата, а не конкретно с вторични суровини.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  19. 19 Профил на Smoke
    Smoke
    Рейтинг: 823 Неутрално

    До коментар [#16] от "hope":

    Какъв по-чист въздух бе, душко! Екотаксата е такса за ютилизирането на автомобла след изкраването му от употреба, а не е данък за замърсяване.

  20. 20 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    До коментар [#15] от "Smoke":

    Освен това, няма логика на старите и новите коли еко-таксата да е различна, при положение че съдържат едно и също количество метал, а в двигателя има едно също (разликите са пренебрежими) количество антифриз и масло.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  21. 21 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 3164 Неутрално

    Решението: за всяка кола с норма под ЕВРО5 - 5000 лв данък, кръгло.

  22. 22 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1784 Неутрално

    До коментар [#15] от "Smoke":
    По принцип сте прав, основния въпрос е защо въобще има еко такса. След като фирми за утилизиране на стари кошници ти плащат пари за таратайката значи са на печалба.

  23. 23 Профил на Smoke
    Smoke
    Рейтинг: 823 Весело

    До коментар [#15] от "Smoke":Тогава правилното име би трябвало да е "такса рециклиране", а не "еко-такса". Аз "екото" го свързвам с опазване на природата, а не конкретно с вторични суровини.
    —цитат от коментар 18 на БМЗ

    Т.е ти не знаеш за какво иде реч, но някой друг ти е виновен, че не знаеш, ама щедро лееш акъл по форумите?

  24. 24 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    До коментар [#19] от "Smoke":

    А трябва да се въведе такъв "данък замърсяване". Който замърсява да плаща. Само така ще се стимулират хората да купуват по-екологични коли ли да слагат газови уредби, а не с измислени закончета и такси.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  25. 25 Профил на smarty_v
    smarty_v
    Рейтинг: 527 Неутрално

    До коментар [#18] от "БМЗ": Точно така, но дори и тва да е такса "бракуване", как аджеба моята такса за "Ярис", ще е по скъпа от тази за един нов "Хамър" да речем..

  26. 26 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    До коментар [#23] от "Smoke":

    Ъхъ.
    Аз какво да направя, е другарите спекулират със здравия разум и българския език?
    Да не говорим, че така поставена еко-таксата няма смисъл. Например разфасоването на един Приус , дето има два двигателя и голяма батерия, да не би да е по-лесно от разфасоването на Яриса на колегата дето тежи 800 кила? Защото тогава еко-таксата му е по-малка?

    Апокалипсисът апокалиптичен
  27. 27 Профил на rotor
    rotor
    Рейтинг: 465 Неутрално

    Не разбирам каква е връзката между екотаксата и възрастта на автомобила? Екотаксата е замислена да покрива разходите по утилизацията /разфасофането/ на автомобила след бракуването му. Това не е и не бива да е "наказателен данък". Тъпо е. В кой век сме? Относно вредните емисии - има си системи и уреди за доказването им на място. И всеки автомобил на пътна полиция трябва да го има. По този показател трябва да се плащат различни такси - според обема вредни емисии, които возилото ти изхвъря!!! А нека някой се замисли колко вреди на природата производството на всеки нов автомобил? По добре грижливо поддържани автомобили с дълъг живот, отколкото новопроизведени "боклуци"?

    "Успехът не е окончателен, провалът не е фатален! Онова, което е от значение, е куражът да продължиш!" Уинстън Чърчил / " Success is not final, failure is not fatal! It is the courage to continue that counts!" Winston Churchill
  28. 28 Профил на rotor
    rotor
    Рейтинг: 465 Неутрално

    До коментар [#24] от "БМЗ":

    Абсолютно съм солидарен с мнението ти! :)

    "Успехът не е окончателен, провалът не е фатален! Онова, което е от значение, е куражът да продължиш!" Уинстън Чърчил / " Success is not final, failure is not fatal! It is the courage to continue that counts!" Winston Churchill
  29. 29 Профил на tvr18355030
    tvr18355030
    Рейтинг: 474 Неутрално

    Всички майстори казват, че новите коли са боклуци.Защо за боклуци не се плаща екотакса?
    —цитат от коментар 6 на yavooor


    Да, така казват понеже ги оставят без работа :-)

  30. 30 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 495 Неутрално

    решението на проблема с колите не е в таксата за рециклиране (еко такса). трябва прогресивно нарастващ годишен данък мпс и за да регистрирате колата тр да покажете къде ще я паркирате (като в япония - до 2 км от местоживеенето). и всичките "паркинги" пред блоковете да се бутната под земята и срещу заплащане. матряла ще писка, разбира се, но това е решението.

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  31. 31 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3739 Неутрално

    До коментар [#21] от "arcanum":

    И тая кола, Евро 5 или 6, като и отрежат катализатора, няколко месеца след регистрацията, какво...?!? :)

    Бивш tww09306483.
  32. 32 Профил на lager1
    lager1
    Рейтинг: 251 Неутрално

    До коментар [#21] от "arcanum":

    Абсолютно съм съгласен с вас!

  33. 33 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4856 Неутрално

    Решението е много просто - в Германия работи от години.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  34. 34 Профил на 06210311
    06210311
    Рейтинг: 266 Неутрално

    До коментар [#14] от "БМЗ":

    Предполага се да е така, но реално не е. Иначе не знам как моята 20 годишна Алфа на газ си има данък 180 лв.? :) Това са около 10% от пазарната стойност на автомобила. Определено има нещо МНОГО сбъркано и в определянето размера на данък МПС!!!

  35. 35 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4856 Неутрално

    До коментар [#34] от "06210311":

    Колко К.С. е ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  36. 36 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4856 Неутрално

    До коментар [#34] от "06210311":

    И верочтно е 3000 куб.см.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  37. 37 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    До коментар [#27] от "rotor":

    Да не говорим, че старите коли имат повече метал и по-малко пластмаси, а новите обратно - повече пластмаси и по-малко метал. А как то знаем, металът се рециклира и пласира много по-лесно от пластмасата.
    Т.е. на теория еко-таксата на новите коли дори трябва да е по-висока от тази на старите.

    А бе цялата работа е мижи да те лажим. Въпроса е да се съберат едни такси и да се напълнят едни джобове. На кой му пука за справедливостта!

    Апокалипсисът апокалиптичен
  38. 38 Профил на 06210311
    06210311
    Рейтинг: 266 Весело

    До коментар [#36] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Не, далеч под 3000 кубика е и да, по документи е 155 конски сили. Въпросът е на каква база е стъпил законотвореца определяйки данък МПС? Възрастта на автомобила ли? Размера на двигателя ли? Някакъв набор от екстри ли? Мощността му ли? Екологичния му отпечатък ли? Нека бъда разбран правилно - аз не роптая срещу моя данък от 180 лв. за 20 годишна кола - плащам си го! Роптая срещу това, че няма никаква човешка, "права" логика в начина по който се определя размера на данъка. И в тази връзка съм с 2 ръце "за" определяне на данъка на еко принцип след съответните замервания - със сигурност моя ще намалее! :)

  39. 39 Профил на iavorski
    iavorski
    Рейтинг: 328 Неутрално

    До коментар [#38] от "06210311":

    Данъка / по-скоро метода на изчисление на данъка / е останал от соц времена.

    За почти 30 години нищо не е променено в него. Както е и цялата ни държава.

  40. 40 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4856 Неутрално

    До коментар [#38] от "06210311":

    В герб да търсиш логика е доста оптимистично. Общо взето инфото за данъците е от "Шваке" но с някои утежнения в полза на фиска.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  41. 41 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4856 Неутрално

    До коментар [#38] от "06210311":

    Формулата е :

    Възраст, можност, кубатура !
    И на раята к'вото тура !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  42. 42 Профил на georgi_ww
    georgi_ww
    Рейтинг: 569 Неутрално

    Не знам - медиите ли са неграмотни, министрите ли, или и двете?! Такова понятие "стар автомобил" няма, или ако изобретателите на това понятие трябва да го дефинират. Има съществуващи норми, които трябва да се спазват, има норми, които са с ретроактивен ефект, норми за автомобили влизащи в експлоатация и прочие.
    Та на въпроса - що за животно е старият автомобил??

  43. 43
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  44. 44
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  45. 45 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 217 Неутрално

    316 лв. представлява точно нулев възпиращ ефект. Тази такса трябва да е в такъв размер, че добавена към трошляк да излезне еднакво изгодно да си вземеш въпросната кошница с такса или по-нова кола със символична такава. Всичко друго е та*ак.
    —цитат от коментар 3 на vat69


    И защо?10 годишна кола с АГУ замърсява много по-малко от нова на дизел или бензин.И основната причина,поради която хората купуват стари коли е защото нямат пари за нови.

  46. 46 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#36] от "КМЕТ В СЯНКА":Не, далеч под 3000 кубика е и да, по документи е 155 конски сили. Въпросът е на каква база е стъпил законотвореца определяйки данък МПС? Възрастта на автомобила ли? Размера на двигателя ли? Някакъв набор от екстри ли? Мощността му ли? Екологичния му отпечатък ли? Нека бъда разбран правилно - аз не роптая срещу моя данък от 180 лв. за 20 годишна кола - плащам си го! Роптая срещу това, че няма никаква човешка, "права" логика в начина по който се определя размера на данъка. И в тази връзка съм с 2 ръце "за" определяне на данъка на еко принцип след съответните замервания - със сигурност моя ще намалее! :)
    —цитат от коментар 38 на 06210311


    Разбрали са ви ,че сте баровци и ви тряскат висок данък.Аз как плащам данък 20 лева за кола 100 конски сили с катализатор.

  47. 47 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 2969 Неутрално

    До коментар [#3] от "vat69":

    "316 лв. представлява точно нулев възпиращ ефект. Тази такса трябва да е в такъв размер, че добавена към трошляк да излезне еднакво изгодно да си вземеш въпросната кошница с такса или по-нова кола със символична такава. Всичко друго е та*ак."
    ================
    Тц. Ако надуеш тксата, този дето няма пари няма да си вземе нов внос на 12 години, а ще купи моята на 18, като изобщо няма да плати такса, която се плаща само веднъж.
    С подобни "радикални" мерки ще накарате хората да карат още по-стари коли.

    Еретик
  48. 48 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4687 Весело

    До коментар [#15] от "Smoke":

    Изненадан ми изглеждаш !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  49. 49 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8302 Неутрално

    Нено да не би да кара стара кола?

  50. 50 Профил на herbaltea
    herbaltea
    Рейтинг: 585 Неутрално

    Буахаххаххах, Нено нещастник такъв ходи се снимай някъде бе! Поредната герберска калинка...

  51. 51 Профил на 06210311
    06210311
    Рейтинг: 266 Неутрално

    До коментар [#41] от "КМЕТ В СЯНКА":

    ...явно е основно "к'вото тура" понеже доказано данъка на откровено стара и откровено евтина кола с кубатура и мощност около средните по съвременните стандарти, може да е със сериозен данък - 10% от стойността и. Така ще се получи и с всякакви ек-меко такси. Винаги става дума за едни пари - златно правило!

  52. 52 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4856 Неутрално

    До коментар [#51] от "06210311":

    И то за едни чужди пари, които да вземат "законно" !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  53. 53 Профил на buran007
    buran007
    Рейтинг: 275 Неутрално

    До коментар [#17] от "smarty_v":

    Виж # 15

  54. 54 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 1114 Весело

    ние сме социална държава, не като Швеция

  55. 55 Профил на rossen4i4o
    rossen4i4o
    Рейтинг: 384 Неутрално

    До коментар [#14] от "БМЗ":

    много си прав , сигурно си наясно че за внесените втора ръка автомобили , вече е платена 1 еко такса ?някъде в европа , защо е втората платена у нас ? или един автомобил може да се унищожава 10 -20 пъти ? в зависимост от нуждите на офшоркаджиите





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK