Патрик Вергелас от "Рено": Планираме през 2022 година да имаме коли, които се движат без водач

Патрик Вергелас от "Рено": Планираме през 2022 година да имаме коли, които се движат без водач

© Георги Пауновски



Патрик Вергелас е ръководител на звеното за мобилни услуги в "Рено"


Говорите за мобилност на бъдещето. Какво стои зад това понятие?


- Повече от 20 години съм в звеното на "Рено" за иновации, свързани с мобилността, които целят да улеснят живота на хората и да направят колите по-сигурни. Към днешна дата е ясно, че вървим към свят, в който 70% от населението на Земята ще живее в големите градове. Това налага да преосмислим стратегиите за придвижване в града. "Рено" работи в две посоки, свързани с тази това стратегия.




Първата е свързана с използването на споделени автомобили. В същото време работим и по технологии, които да разширят автономните възможности на автомобилите. Нашите планове са през 2022 година да имаме първите коли, които ще могат да се придвижват без намесата на водача.


Как виждате бъдещето на споделените автомобили. Вече имате и услуга, която предлага такива, нараства ли интересът към подобен тип транспорт?


- Нека започна с това, че това е начин да се подобри мобилността, като същевременно намалее броят на превозните средства в градовете и се облекчи трафикът.


С концептуалния автомобил "ИзиГоу" показваме нашето виждане за това как ще изглежда и какво ще предлага едно такова превозно средство. Според нас то ще е автономно, с електрическо задвижване, с големи врати и обширно вътрешно пространство.


В същото време то е достатъчно високо, за да влезеш прав в него, а по отношение на капацитета – местата ще са поне шест. Залагаме също на щедрото остъкляване, за да осигурим гледка към красотата на града.


Какви са основните предизвикателства пред автономните автомобили?


- Работим по всички варианти на мобилността. Основният ни стремеж е да улесним живота на хората, като им оставим повече време за приятните неща от живота. Типичен пример е концептът "Симбиоз", който може да се движи без намесата на водача през дълги периоди от време, например на магистрала.


В същото време работим и по т.нар. роботизирани превозни средства, които изобщо нямат нужда от водач и съответно в тях няма волан и педали. За момента виждаме тяхното място основно в градска среда.


Правите ли вече реални тестове на своите автомобили от бъдещето и къде?


- Започнахме да тестваме роботизирани автомобили на базата на "Рено Зое" в два района във Франция - в Руан и Париж Сакле.


Все още сме в началото и сме на фаза тестване на системите от нашите инженери. В средата на тази година ще започнем и тестове с реални ползватели.


Очаквате ли проблеми, когато на пътя ще има роботизирани автомобили, както и такива, карани от хора, с техните непредвидими реакции, грешни преценки...


- Все още сме на твърде ранни фаза в нашите проучвания, за да отговоря на този въпрос. При всички случаи обаче автономните автомобили ще са много по-безопасни и смятам, че в тях е бъдещето.


Как виждате въпроса с отговорността, когато навлязат автономните автомобили. При евентуален инцидент, образно казано, кой ще виновен - водачът, колата, производителят?


- По всички правни въпроси, свързани с автономните автомобили, работят няколко групи от специалисти. В тях има представители на държавите, местните власти, производителите и те се занимават с тези въпроси. Но пак повтарям, при всички случаи роботизираният автомобил ще е много по-сигурен от шофираните от хора, за които са типични непредвидимите реакции.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK