За електромобилите няма да се плаща екотакса, за новите коли се намалява леко

За електромобилите няма да се плаща екотакса, за новите коли се намалява леко

© Анелия Николова



При регистрирането на електромобил в България до края на 2021 година няма да се дължи продуктова такса, реши днес кабинетът, като прие промени в Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства. Актуализираните текстове предвиждат т.нар екотакса за новите автомобили да бъде намалена с 10% и да стане 125 лева.


За леките и лекотоварните автомобили на до 5 години сумата остава без промяна - 194 лева. За моторните превозни над 5 години увеличението на екотаксата ще с между 12 и 13% в зависимост от възрастта, а сумите ще варират между 290 и 310 лева.


За новите хибридни автомобили таксата се намалява с около 20% до 100 лева, за тези до 5 години остава без промяна (170 лева), а за по-старите се увеличава с 12%. Целта на промените е стимулиране на употребата на автомобили с по-ниски нива на замърсяване, отделящи по-малко вредни емисии в атмосферата, се посочва в мотивите. Реално обаче собствениците на електромобили ще си спестят 102 лева, а за останалите бонусът достига 40 лева, тъй като продуктовата такса се плаща еднократно.


Екотакса вече ще се дължи за автобуси и камиони




Голямата промяна в наредбата е въвеждането на продуктова такса при регистрацията и на моторни превозни средства за превоз на повече от 8 пътници и за превоз на товари над 3.5 тона, които до момента бяха освободени от нея. В зависимост от категорията, в която попадат те, и възрастта дължимата сума е между 625 и 2325 лева.


Очакваният резултат от промените е предотвратяване изхвърлянето на опасни вещества, нерегламентирано горене и третиране на компоненти и части от превозни средства от тези категории. Въведените такси за моторни превозни средства от категории М2, МЗ, N2 и N3 са съобразени с по-голямото въздействие върху околната среда като отпадъци и източници на емисии, се посочва още в мотивите.


Днес правителството прие и промени в Наредбата за опаковките и отпадъците от опаковки, с които се увеличава реално обхванатото население в системите за разделно събиране на отпадъци. С тях се увеличава броят на разположените съдове за населени места с под 50 000 жители средно с 15%, от 50 000 до 100 000 жители с 9% и над 100 000 жители - с около 7%.

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на nle14520109
    nle14520109
    Рейтинг: 337 Неутрално

    Е как няма да се плаща????
    А пропуснатите ползи от това, че не зареждат гориво и в бюджета не влиза акциз????

    Веднага да им наложите данък АС/DС

  2. 2 Профил на Messerschmitt
    Messerschmitt
    Рейтинг: 3902 Любопитно

    А забрана за внос на морги над 20 години кога?Забрана за вноса на "коли" спрени от движение в Европа кога?

    До истината се достига с познание!
  3. 3 Профил на sanvito
    sanvito
    Рейтинг: 313 Неутрално

    Бати смехорията, по цял свят държавата дотира електромобилите минимум по 5000 евра, тия цървули за екотакси ми говорят. Затова България ще си остане една дизелова кочина.

  4. 4 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1157 Неутрално

    Отново данък гепене! Отдавна се разбра че продуктова такса се събира от частни фирми без никаква прозрачност за какво се използват постъпленията!

  5. 5 Профил на BiGman1
    BiGman1
    Рейтинг: 3973 Неутрално

    Електромобилите трябва да се освободят от всякакви данъци и такси...

  6. 6 Профил на Морски
    Морски
    Рейтинг: 508 Неутрално

    До коментар [#4] от "telqk":

    Точно така. Да вземат да прилагат повече контрол върху фирмите с лиценз при които реално отива тази такса - дали действително утилизират бракуваните МПС както подобава и какви са им реалните разходи/приходи при утилизация. Сериозни са индикациите, че там са само "наши" момчета.
    Отделно тази такса е предназначана за покриване на разноските по утилизацията и не би трябвало да се използва за прокарване на политики свързани с намаляването на вредните газове от автомобилите.
    За тази цел държавата има други лостове - да затегнат годишните технически прегледи и да намалят сроковете им за стари МПС. Да монтират на възлови места станции за автоматично замерване на изгорелите газове , снимка при нарушение и съответно спиране от движение до отстраняване на проблема. Внетки в големите градове с различна цена за автомобили с различен евростандарт и т.н.

    Морски
  7. 7 Профил на Николай Георгиев
    Николай Георгиев
    Рейтинг: 1537 Весело

    В заглавието пише за намаляване и отпадане, в статията - за вдигане и дране

  8. 8 Профил на ivant88
    ivant88
    Рейтинг: 339 Неутрално

    Екотаксата се дължи за утилизиране на автомобила след извеждането му от експлоатация, т.е след бракуване. Тя няма и не трябва да има нищо общо със замърсяването на въздуха в периода на експлоатация. Съответно за електроавтомобили екотаксата трябва да бъде по-висока, защото утлизирането им е много по-скъпо и по-сложно, най-вече заради батериите.

  9. 9 Профил на T.M.
    T.M.
    Рейтинг: 477 Весело

    Екотаксата се дължи за утилизиране на автомобила след извеждането му от експлоатация, т.е след бракуване. Тя няма и не трябва да има нищо общо със замърсяването на въздуха в периода на експлоатация. Съответно за електроавтомобили екотаксата трябва да бъде по-висока, защото утлизирането им е много по-скъпо и по-сложно, най-вече заради батериите.
    —цитат от коментар 8 на ivant88


    Извинявай, ти да не би случайно да работиш в Лукойл?

  10. 10 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1032 Неутрално

    Поредната герберска мозъчна пръдня. Екотаксата се събира, за утилизация на автомобила, след като излезе от употреба. Няма нищо общо с това нова ли е колата, колко замърсява при движение и каква й е двигателната установка. Да не говорим, че разлика от по-малко от 100 лв. максимум, за такса, платима еднократно, няма да насърчи по никакъв начин хората да купуват по-малко замърсяващи коли. Начините са два и не са взаимозаменияеми, а допълващи се:
    1. Диференциране на данъка, при това с доволно стръмна скала, в зависимост от вредните емисии, включително и въвеждане на ограничения за движение в определени райони (напр. населени места) или отказ от регистрация или заверяване при ГТП за коли, които цапат повече от допустимите максимални норми.
    2. Създаване на среда, която да привлече повече бизнес в тая кочина, което да вдигне доходите на хората и те да могат да си позволят по-нови и по-малко замърсяващи коли.

  11. 11 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3788 Неутрално

    Значи аз ще си купя кола за 50 000лв, защото ще ми излезе със 100лв по-евтино.

    Така става, когато милиционер се опитва да демонстрира некви мерки, които изобщо няма намерение да прилага.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  12. 12 Профил на V. Uzunov
    V. Uzunov
    Рейтинг: 295 Неутрално

    === трябва да бъде по-висока, защото утлизирането им е много по-скъпо и по-сложно, най-вече заради батериите.
    —цитат от коментар 8 на ivant88


    Абсолютно точно така е. Ма кухите лейки не могат да го осъзнаят...

  13. 13 Профил на dante_18
    dante_18
    Рейтинг: 914 Неутрално

    Тая такса е узаконен грабеж. Няма никаква причина електрическите коли да не плащат таксата.

    If you are going through hell... Keep going!
  14. 14 Профил на kras4o
    kras4o
    Рейтинг: 241 Неутрално

    Я кажете кой прибира еко таксата ? Коя наша фирма е и продължавате да я криете ! Черни каса на някоя партия с 4 букви.

  15. 15 Профил на Г.Е.М.
    Г.Е.М.
    Рейтинг: 1133 Весело

    Стимулираха ме с тия 100 лева, отивам а си купя електромобил… Баси дебилното пожарникарско управление си имаме...

  16. 16 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    Електромобилите трябва да се освободят от всякакви данъци и такси...
    —цитат от коментар 5 на BiGman1


    Електромобилите нека да се освободят от годишен данък. Тази екотакса е за разкомплектоването в автоморга след излизане от употреба и няма основание да се опрощава, а ако батерията иска специално рециклиране, ще се наложи да се вдигне до реалната себестойност.

  17. 17 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 933 Весело

    Електромобилите трябва да се освободят от всякакви данъци и такси...
    —цитат от коментар 5 на BiGman1


    Що, те да не би да летят и не ползват пътища?

  18. 18 Профил на Морски
    Морски
    Рейтинг: 508 Неутрално

    До коментар [#10] от "Николай Николов":

    Данъка пък се събира за подръжка на инфраструктурата в града - улици, паркинги.
    Трябва по стриги технически прегледи и контрол на емисиите.
    Добре поддържана 15г малолитражка, може да замърсява по-малко от 5г издухано мощно возило.

    Морски
  19. 19 Профил на snower
    snower
    Рейтинг: 313 Неутрално

    Баце и компания нямат никакво намерение за сериозни реформи в който и да е сектор, а само замазване и отчитане на дейност. Екотакси, данъци, трябва да имат възпиращ ефект върху купуването и притежанието на коли, изхвърлени от употреба от запада. Увеличение с 20лв какво ще промени?

  20. 20 Профил на UJC4040
    UJC4040
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#9] от "T.M.":
    Споменаването на Лукойл доведе до десет бързи минуса.
    Я да видим сега!

    По добре красив и умен, отколкото грозен и глупав.
  21. 21 Профил на UJC4040
    UJC4040
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Ала бала ница. Лукойл.
    Тест за БОТ.
    Всеки минус е добре дошъл.

    По добре красив и умен, отколкото грозен и глупав.
  22. 22 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1032 Неутрално

    До коментар [#18] от "Морски":

    Точно така. Според мен, данъкът за определена "теглова категория" возила трябва да е плосък. Една лека кола амортизира инфраструктурата, колкото всяка друга, независимо от възраст, мощност, обем и тип на дигателя и т.н.
    Оттам нататък трябва да има "еко" надбавка и тя да е по стръмна скала, в зависимост от това, колко цапа колата. А защо не и в зависимост от нивото на шум?
    Смислени мерки са и "еко" винетките, ограничения за движение в населени места за пушливите кенефи, отказ на регистрация или заверка на ГТП.
    За съжаление, 80-те процента дебили (по Иво Христов) са равномерно разпредлени в нашето "общество" и контролните органи съответно не са имунизирани...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK