
© Николай Дойчинов
Винетките в сегашния си вид ще останат в историята
Въвеждане на уикенд винетка, която да важи от 12 часа в петък до полунощ в неделя, е една от новостите, предвидени в изменения и допълнения на Закона за пътищата. Текстовете, подготвени от депутати от ГЕРБ, са внесени днес.
Промените дават законовата рамка, която да позволи за ползване на пътищата в страната да се плаща на база изминато разстояние - за автобусите и камионите, и време за ползване за леките и лекотоварните автомобили с обща маса до 3.5 тона.
Предложенията предвиждат електронните винетки да са с валидност една година, три месеца, месец, седмица и уикенд, като те ще могат да се валидират и след датата на закупуване. От тях към момента не съществува единствено тази за петък, събота и неделя. От предложението изглежда, че е отпаднала идеята да има и дневна винетка за леките коли.
Цените не са посочени, като те трябва да се определя от Министерския съвет. Кабинетът ще реши и кои пътища да бъдат платени.
Къде ще се плащат
Предвидено е електронните винетки, както и пътните такси за изминато разстояние да могат да се плащат по електронен път, с банкови карти, с карти за гориво, както и в брой в определени пунктове. При тол-таксата е предвидено тя да зависи от екологичната категория на превозното средство.
Сред текстовете е записано, че купените след 16 август тази година винетки за товарни автомобили, автобуси и всички превозни средства над 3.5 тона ще важат до август 2019 г. Това вероятно предполага, че дотогава новият начин за плащане на пътуването вече ще е въведен.
За винетките за леки коли е записано, че от 1 септември тази година те трябва да бъдат валидирани до 30 дни след закупуването им.
В края на миналата година Агенция "Пътна инфраструктура" подписа договор за изграждане на тол системата с консорциума "Капш трафик солюшънс", който включва българското, полското, италианското и испанското подразделение на австрийската компания Kapsch. Обявената цена за изпълнение на проекта е 150 млн. лева.
today
Рейтинг: 782 НеутралноДокога ще ни занимават с винетки и тъпотии? Да набутат 2-3 ст. такса в цената на горивото и който кара повече, съответно ще плаща повече.
Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!Дундурук
Рейтинг: 374 НеутралноАйде най-накрая ги вкарвайте тези електронни винетки, че голяма излагация с тея стикери, които все по-трудно се намират, дори и в големи градове! Ако сте примерно румънец, влязъл през Дуранкулак, и сте пропуснали на границата, успех с намирането на винетка в следващите 10-15 села и градове! А милицията дебне. Имам чуството, че е нарочно, защото на всяка бензиностанция в целия регион с големи табели пише на няколко езика - НЯМА ВИНЕТКИ.
ostin22
Рейтинг: 644 НеутралноТака и ми не е ясно защо тази винетка трябва да е за уикенд, а не просто за 2-3 дни? Що всички трябва да се набутват в заръстванията?
There is no way to happiness, happiness is the way!zle_platen_trol
Рейтинг: 493 НеутралноДо коментар [#3] от "ostin22":
На теб не ти е ясно, но повечето хора през седмицата работят и съответно отдъхват през уикенда. Предполагам това им е логиката да направят подобна винетка, макар да ме съмнява да има кой знае, какво търсене.
geordgeo
Рейтинг: 1346 ЛюбопитноАко ще са електронни винетките защо да няма винетка за ден? Какво му е толкова трудното да се програмира за час, ден и т. н.? А и както вече някой написа в коментар - няколко стотинки в литър гориво биха решили проблема много справедливо, ноо явно никой не казва как ще се отчитат тези пари, щото то и сега уж има някакви отчисления за пътищата, ама колко са и къде са, няма кой да отговори....
niakoi_si
Рейтинг: 636 НеутралноДо коментар [#1] от "today":
И турските тираджии ще зареждат извън България и ще мачкат пътя безплатно...
Костадин Иванов
Рейтинг: 3567 НеутралноДо коментар [#1] от "today":
Еретик"Да набутат 2-3 ст. такса в цената на горивото и който кара повече, съответно ще плаща повече."
==========
Вероятно са преценили, че държава като нашата се минава с по-малко от един резервоар гориво и чужденците няма да плащат нищо, ако решат. Иначе само за нас става.
У Чен
Рейтинг: 1029 ЛюбопитноИ като си купувам бензин за моторната коса и за нея ли да плащам винетка?
Raegan
Рейтинг: 261 НеутралноТрябва да има винетка за ЕДИН ДЕН!!!
А на тези с предложения за цена в горивото: като караш цяла година само в София, това на винетка ли ви прилича?
edin drugii
Рейтинг: 2235 Неутралнохубаво винетки и по часове ,но парите се крадат и пътищата които уж се правят са пробити още от направянето ,гледам магистралата ,която асфалтираха от Шумен към Варна мин година ,вече е на такива дупки ,че не може да бъде , същото и при пътища асфалтирани основно преди 2-3 години ,дупка до дупка ,по зле от преди асфалтирането ,докога пари на халост ,ако ще и 1000 лв да ни стане винетката ,парите отиват само за крадене .
mitko11
Рейтинг: 1738 Весело1.Акцизът на горивата беше вдигнат отново през януари 2018 г. Някой може ли да каже колко от него се отчислява за пътища?
Да чукаш, преди да влезеш, е въпрос на възпитание.Да чукаш, след като си влязъл - е въпрос на възможности!2. Защо съществуват няколко припокриващи се такси:
-такса МПС
-акциз на литър гориво
-винетки
-тол такса
today
Рейтинг: 782 НеутралноВ България се продават около 4,5 млн тона горива, по 4 ст на литър са 180 млн лева, а винетки да има само за МПС над 3,5 тона, и много бързо ще съберат повече, отколкото събират сега за година - около 350 млн. В крайна сметка е логично е който разрушава повече пътищата, да плаща повече, това са тежките камиони и които въртят по много километри.
Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!'ΕΡΕΒΟΣ
Рейтинг: 2793 Гневно''От предложението изглежда, че е отпаднала идеята да има и дневна винетка за леките коли''.
Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !Е как иначе ще бъдат брутално ограбвани чужденците които посещават България за ден или минават транзитно през нея !!
ostin22
Рейтинг: 644 НеутралноДо коментар [#4] от "zle_platen_trol":
There is no way to happiness, happiness is the way!Ами може човек да тръгне в събота и да се върне в понеделник да речем.. Макс 1 ден отпуска = на много по-приятно изживяване по шосетата.
mitko11
Рейтинг: 1738 ВеселоДо коментар [#12] от "today":
Да чукаш, преди да влезеш, е въпрос на възпитание.Да чукаш, след като си влязъл - е въпрос на възможности!Според данни за 2017 г. приходите от винетни такси са около 300 милиона лева. А приходите от акциз на горивата са над 1.5 милиарда лева.
today
Рейтинг: 782 НеутралноТук горивата са по-евтини, и така или иначе тираджиите и турците зареждат на влизане, и после на излизане наблъскват догоре. Специално за пък за чужденците има елементарно решение, виждал съм го в Черна гора, още докато чакаш на границата минава един служител и ти дава винетка за месец и ти прибира съответната сума. Хем няма нужда да обикаляш да търсиш, хем никой не минава без да си е купил винетка. След като нямат годишно данъци в България, логично е да ги одрусат с по 10 евра за преминаване (за леки коли).
Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
telqk
Рейтинг: 1408 НеутралноТол ситемите, винетки, лилетки и.т.н е връщане към средновековието. Тогава за да преминеш през имението на даден феодал се е плащало! В епохата на капитализЪма тази привилегия на феодалите е премахната. Сега май Европа се връща към средновековието. Да не забравяме огромния акциз и ДДС върху горивата повече от 50%.
Костадин Иванов
Рейтинг: 3567 ЛюбопитноДо коментар [#13] от "'ΕΡΕΒΟΣ":
Еретик"Е как иначе ще бъдат брутално ограбвани чужденците които посещават България за ден или минават транзитно през нея !!"
=============
Защо не сравниш с цените на винетките в Словения или таксите в Хърватско?
Тогава българските винетки ще ти се сторят хуманни. Виж и за Швейцария.
anarch
Рейтинг: 217 НеутралноТакса МПС предполагам имаш предвид общинския данък - той обхваща общинските пътища, т.е. тези, които са В градовете и селата; докато винетка се плаща за тези извън тях. Доколкото знам на две различни места влизат парите и идеята е да се ползват за две различни неща.
Тол такса в България още мисля, че няма, но идеята ѝ е да отива директно за магистралите, а не за първо- и второкласните междуградски пътища.
Акцизът на литър гориво е просто печалба за държавата, нищо друго - предполагам, че има и някаква еко-обосновка, но не знам точно.
Съгласен, че е разбивката не е най-успешната предполагам, но таксите не се припокриват баш - или поне идейно не се - как е имплементирано цялото, не знам.
marianapopska
Рейтинг: 246 НеутралноПродължава любимата политика на страната - събиране на такси от обществото без нищо в замяна
pag
Рейтинг: 1392 ВеселоМда, важно е населението на любимата ни столица да не се охарчва прекалено, когато посещава родните си места за да се изфука с добро материално положение и да натъпче бажниците с буркани със зимнина.
Знанието е сила, информацията - властГигантската сума от 97 лева за годишна винетка е просто непосилна за тях, как да не ги ожалиш.......
extraCACA
Рейтинг: 1210 Веселосуджука не стига, деца... все някой требе да плаща къщите в Барцелона
pag
Рейтинг: 1392 ВеселоТол такса в България още няма, а когато се въведе, ще само за товарни МПС-та над 3.5 тона и автобуси. Винетката ще остане само за леки МПС-та, така че припокриване няма да има.
Знанието е сила, информацията - власт
grajdanin1
Рейтинг: 671 НеутралноСтига глупости! Аз искам да карам кола, ама нямам 50-100 лв. на година за винетка. Като нямаш, няма да караш кола. Искам всичко, ама ако може да е безплатно.
И ГЕРБ, понеже са си 100% популисти губят време за такива дреболии. Ама пък то тяхното време...
realguru
Рейтинг: 2625 НеутралноТи па да не купуваш за 100 лева бензин за моторната коса месечно. Щото аз горе долу толкова зареждам ако не ходя някъде надалеч. :)
Иначе за моторната коса и помпата за поливане ми стигат под 10 литра на сезон (година).
001
Рейтинг: 722 НеутралноМного си умен
И всички преминаващи през България гастарбайтери няма да плащат нищо, а в Сърбия оставят по 15 евро за прекосяването й.
dnevnikar
Рейтинг: 3599 НеутралноUNITED EU UNION
Предвидени новости - нищо по-хубаво ;)
Всъщност, има.
За поощряване на международния местен туризъм:
Билети "Уикенд" с безплатно намаление за обществен транспорт?
"Въвеждане на уикенд винетка, която да важи от 12 часа в петък до полунощ в неделя,
е една от новостите, предвидени в изменения и допълнения на Закона за пътищата"
WALL-E
Рейтинг: 509 Неутралнопак всички прошляци се събрали да сополят колко скъпо било да тътрят търалясниците си насам-натам. Абе, пичове, нали сте мноо ербап и все с Европа сравнявате - това как било, другото как било... Ама май от съседното село по-далеч не сте ходили и нямате и понятие колко струват винетките, къде и как се продават и дали не се лепят по стъклото.
Умен и красив жълтопаветник.И само за сравнение - да идеш на едни ски до Австрия даваш двойно повече пари за ТОЛ такси, винетки и такси за тунели отколкото за гориво. Тук е направо без пари сравнено с Европа, ама както обикновено Ганьо си е Андрешко и иска да мине метър.
zle_platen_trol
Рейтинг: 493 ЛюбопитноДо коментар [#22] от "extraCACA":
Дали имаш представа, колко е акциза на горивата във Франция да речем и, какви са ТОЛ таксите там? Или просто нещо трябва да се напише?
today
Рейтинг: 782 НеутралноКакво общо има акциза с парите, събирани за поддръжка на пътища?
[quote#26:"001"][/quote]
Умнико, какво пречи да взимат такса на границата от всяко преминаващо чуждо МПС?
Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
Orchid
Рейтинг: 845 НеутралноНе знам, хора. В България все се чудят какъв по-интересен налог да сложат, да го завъртят някакси и в крайна сметка данъкоплатеца пак се чувства остриган. В Германия, Холандия и Белгия няма винетки, нито тол такси, а пътищата са перфектни. А това че велоалеите там са почти колкото пътната мрежа почти всеки го знае.
При пътуване от Холандия към България , при поредното закупуване на винетка в Румъния детето ме попита: Защо, въпреки че си плащаме в тези държави пътищата стават все по-лоши?
zle_platen_trol
Рейтинг: 493 НеутралноДо коментар [#31] от "Orchid":
В изброените държави винетки и тол такси няма, но в останалата част от Европа има, така че сравнението не е съвсем коректно. Освен това не е зле да споделиш, какъв е данъка, който плащат холандци, германци и белгийци, защото все пак безплатен обяд няма. Все отнякъде поддръжката на пътищата се плаща.
amh21579466
Рейтинг: 269 НеутралноДо коментар [#31] от "Orchid":
Не трябва сляпо да се сравнява Германия и България за каквото и да е. Пътното строителство там е автоматизирано с машини каквито тук не сме виждали, всички работници реално работят, а не 5 да гледат 1 как работи. Няма универсално правило по което да се сметне за X пари, колко километра път трябва да получиш. Проблемите са много по-комплексни и системни.
papуre
Рейтинг: 1008 НеутралноПравителството може де си въвежда каквото си иска и когато си иска . Възползвайки се от мъглата , в която тъне гражданството . Бълват се различни интерпретации на пътни такси , винетки , тол такси , като за нещо съвсем различно от едно общо понятие .-
пътна ТАКСА . Но на какво основание се събира тази такса , едва ли е ясно на мнозинството от плаащащите я . Закона е такъв , казва всеки от тях . Но ЗАКОНА не може да определя таксите . Закона определя САМО данъците .л Защото законите се създават по Конституциа от НС , а народните представители са упълномощени да създават закони , визиращи данъци , но не и такси . Затова ТАКСИТЕ се определят с постановления на МС . Демек от тези , дето са ЗАДЪЛЖЕНИ ДА ПЪЛНЯТ ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ . .По задон таксата трябва да се плаща за ПРЕДОСТАВЕНА усуга и нейната цена не се определя , гледайки в тавана , а съгласно изисквания да бъдат възстановени РАЗХОДИТЕ по осъществяването на услугата , средствата за повишаване КАЧЕСТВОТО НА същата и още някои есловия . Но таксата не е предназначена да носи печалби , с цел пълнене на общински идържавен бюджети . Услугата просто трябва да се самообслужма и възпроизвежда . С определената такса . Интересен е въпроса и с въвеждането на Тол - ТАКСА . АКО Е ТАКСА , ТЯ ТРЯБВА ДА ОТГОВАРЯ НА ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕТО СИ - ПЛАЩАНЕ ЗА определена УСЛУГА . И с таксите от тази усл уга би трябвало за определен период от време да се възвърнат средствата за тази магистрала , за която се плаща , заплатите на хората , обслужващи налагането и събирането на таксите , на подържащия персонал , и всички други необходими разходи . . С една дума , определянето НА ТАКСА за услуга представлява огромна лабота . Която , силно се съмняван , е извършена от управленската администрация , за да бъдат определени нормални цени на ТАКСИТЕ .
Людмил Соколов
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#13] от "'ΕΡΕΒΟΣ":
Ми и нас ни ограбват в чужбина
historama
Рейтинг: 3664 НеутралноНа пръв поглед това е най-лесното и логичното, но нашите власти са неспособни да хваната далавераджиите.
Между другото - не ви ли се е случвало да си купувате бензин, и да не получавате касово бонче?
Роси
Рейтинг: 7760 НеутралноДа им се чуди човек на акъла, как ф=ги съчиняват тези глупости.
kumcho___valcho
Рейтинг: 538 НеутралноДо коментар [#11] от "mitko11":
А акциз се облагат вредни стоки, за да се компенсират загубите на обществото и да се ограничи изпозлването на вредната стока, така че няма нищо общо с пътищата (целта му все пак е да ограничава, а не да стимулира изпозлването на горива)
Данъкът се плаща на общината (не на държавата) за поддържане на общинските пътища
Фондът за републиканска пътна инфраструктура се финансира единствено от винетките и приходите не покриват и половината разходи (остатъкът е дофинансиране от бюджета и изпозлване на средства по европрограми)
Тол такса още няма
султана глаушева
Рейтинг: 322 НеутралноВъпрос:някъде по света уикенд-винетка да се е въвеждала с промяна на закон? що за безсмислен ( но високоплатен) труд е кипящият в бг висши държавни институции? Безработната ви рода от село непременно точно на такива постове ли трябва да трапосате? Трябва много, ама много да мразиш тази държава, че да й причиняваш такива неща!
Мърфи е оптимист!kumcho___valcho
Рейтинг: 538 НеутралноДо коментар [#31] от "Orchid":
Където няма винетки, плащат по-голям данък, който се разпределя между държавата и общината. У нас средствата от данъка отиват в общината, а от винетката - за републиканската пътна инфраструктура (но реално покриват само половината разходи)
smotlixx
Рейтинг: 580 НеутралноНай-необходимото нещо в тая държава е на Ганьо да се вдигнат десетократно данъците на имотите и на автомобилите. Само това ще ни оправи. Или поне на градските Ганьовци.
Amico
Рейтинг: 596 НеутралноТол системата трябва да е за всички мпс. Който ползва плаща. По справедливо е. Винетките са архаизъм. В Италия тол системата е автоматизирана и е на самообслужване. Имат и телепас - преминаваш без да спираш на бариерите.
Технологиите трябва да вършат тежката работа, за да могат хората да вършат нещата, които ги правят най-щастливи. Лари Пейдж, ГугълУ Чен
Рейтинг: 1029 Неутрално[quote#25:"realguru"][/quote]
10-тина литра на година ми стигат, но въпроса е принципен. Да не говорим за трактори и комбайни тогава, когато са на нивата и за там ли ще плащат винетки с горивото? Освен това има и моторни триони, дизелови агрегати и т.н. и те ли трябва да плащат винетки?
Orchid
Рейтинг: 845 НеутралноДо коментар [#32] от "zle_platen_trol":
Разбира се, ч е става въпрос за по-висок данък. Честно казано не зная какъв е процентът от данък МПС, акциз и всякакъв друг, който отива за поддръжка на общински и национални пътища. Знам само, че услугата, която получаваш насреща е перфектна! Знам също, че и транзитно минаващите не плащат нищо, а получават същото високо качество на услугата "движенние по пътищата".
Мисълта ми беше, че какъвто и да е видът на налога - данък, такса, винетка.... - сумите, постъпващи в бюджета в някои държави се разходват целево, в други откровено се крадат! Да не говорим, че нито Германия, нито Холандия и Белгия имаха предприсъединителни и "присъединителни" фондове.
Не размера и разнообразието на налога би довело до осъвременяване на пътното строителство, и предполагам, че вие много добре го знаете. Споменах по-горе и фондовете, които се изсипваха в БГ именно за постигане на малко по-висок стандарт. Да не би да нямаше пари за машини? Или е въпрос на пари да се оптимизира работата на пътното строителство? Смятате ли , че ако вдигнат таксите работникът асфалтаджия ще получи по-голяма надница?Не, просто се строи с 1/3 от парите по обществената поръчка, с другата трета се задоволяват интересите на тези, които са благоволили да дадат работата на точно тази фирма, и с останалото се инвестира в лични мазератита, палати и яхти, а не в надграждане капацитета на фирмата!
Или накратко - корупцията е в основата на лошата инфраструктура в България.
pag
Рейтинг: 1392 ЛюбопитноМда, а тол-таксите за леките автомобили в Гърция хич не са "брутален грабеж", нали.......... Знанието е сила, информацията - власт