Студенти от Русе доказаха, че пътуването от София до Варна може да струва 20 стотинки

Студенти от Русе доказаха, че пътуването от София до Варна може да струва 20 стотинки

© Михаил Стоянов



Възможно ли е да се изминат 472 км (малко повече от разстоянието между София и Варна) и това да струва 20 стотинки? Студенти от Техническия университет в Русе доказаха, че това е достижима цел, обвързана обаче с много работа и безсънни нощи. Младите български инженери се възползваха от участието си в Shell Eco-marathon в Лондон, за да покажат своя електромобил, с който спечелиха девето място от 36 участващи в клас "Прототипи" на състезанието.


И докато във всички автомобилни състезания целта на пилотите е да са най-бързи, в тази надпревара е точно обратното. Задачата е да бъдат изминати възможно най-много километри с единица енергия. Именно върху развитието на енергийната ефективност в автомобилите работят инженерите в "Шел", като с това състезание компанията се опитва да стимулира мисленето на младите хора за бъдещето на планетата.


Но русенските студенти има още много да работят, докато стигнат рекорда за изминато разстояние с 1 л. гориво. Той е 3771 км., като това представлява разстоянието от Лондон до Хелзинки и обратно.




Илияна Минковска

© Михаил Стоянов

Илияна Минковска


Състезанието премина в нетипично за Лондон време - температурите през деня не падаха под 26-27 градуса, което направи надпреварата изключително тежка, особено за пилотите. Това призна Илияна Минковска, която управлява електромобила на студентите от Техническия университет в Русе.


Студенти от Русе доказаха, че пътуването от София до Варна може да струва 20 стотинки

© Shell Eco-marathon


Прототипът обаче не е типичната кола, която човек може да шофира. Пилотът буквално е легнал в него, като отпред има две колела, а отзад едно. Този тип прототипи са дълги и аеродинамични, а средната скорост, която развиват е между 20 и 30 км/ч.


Екипът от университета разказа, че е постигнал целта си да попадне сред десетте най-добри отбора в Европа. Имало е шанс и да участват с новия си прототип, но заради технически проблем са оставили дебюта му за състезанието догодина.


Болидът от "Градски тип" на Техническия университет в Русе.

© Shell Eco-marathon

Болидът от "Градски тип" на Техническия университет в Русе.


В другата категория - "Градски тип", задвижван с водород, другият отбор от университета в Русе "HydRU Racing team" завърши на пето място с изминати 116 километра с един кубичен метър компресиран водород. Екипът стана и единствения в своя клас, който успя да направи четири успешни опита на пистата, като премина техническата инспекция без нито една забележки от организаторите.


Болидът на Техническия университет в Русе е вторият от дясно на ляво на третия ред.

© Shell Eco-marathon

Болидът на Техническия университет в Русе е вторият от дясно на ляво на третия ред.

Визията на болида обаче впечатли журито на екомаратона и експертите го поставиха сред 12-те избрани за "семейната снимка" на "Шел" за състезанието в Европа. Отборът е получил и парична награда заради класирането си сред първите пет в своя клас.


В надпреварата участваха 147 отбора от 27 държави. Те се състезаваха на писта с дължина 945 метра. Икономичните автомобили оставаха на пистата по максимум 35-40 минути. Над 15 хил. души посетиха състезанието, което се проведе в Олимпийския парк в Лондон.


Генералният директор на екомаратона Норман Кох разказа, че много от участниците в състезанието продължават развитието си в голени компании. Някои от тях ставали автомобилни инженери, докато други се отдавали на разработването на зелена енергия. Обединявало ги обаче едно - стремежът за развитие и целта да намалят вредните емисии.


Норман Кох

© Михаил Стоянов

Норман Кох

Коментари (41)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2676 Неутрално

    Най-хубавото на това класиране е че изобщо Българи се класират в толкова важна сфера, че българи работят това което работи елита на света.

    подпис
  2. 2 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4317 Весело

    Хубаво, че ще струва 20 ст. , кофтито е 20-те часа, които са нужни.
    А сериозно, браво на учениците от професионална гимназия „Н.Й. Вапцаров“ - гр. Чепеларе, които за поредна година участват в състезанието.

    https://www.plamak.bg/elektromobilat-na-chepelare-podobri-rezultata-si-v-shell-eco-marathon/

  3. 3 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2705 Неутрално

    Браво. Не само участват но и се съревновават с най-големите.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  4. 4 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 2194 Неутрално

    Браво на нашите студенти, какво би станало ако имаха ресурсите на
    другите отбори откъм финанси и техническо обезпечение ???

  5. 5 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4599 Неутрално

    Поне една добра новина за България.
    Младите работят усърдно за бъдещето......за разлика от управляващите и тези в парламента!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  6. 6 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 710 Неутрално

    Жалко, че няма да доживея прилагането на практика на тези автомобили.

    Но това изобщо няма значение, дерзайте младежи, създавайте, работата ви е непосредствено свързана с успеха на цялото човечество! Браво!!!

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  7. 7 Профил на zyb18561487
    zyb18561487
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    Вижда ми се нереалистично, но другарите Горанов и Стоянова да подготвят проект за евентуалните акцизи -- ей така, за всеки случай.

  8. 8 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1944 Неутрално

    Състезание по добра инициатива, но изводите не са приложими в реалността, засега.

  9. 9 Профил на The Island
    The Island
    Рейтинг: 2071 Неутрално

    Шейховете не харесват това.

  10. 10 Профил на Slartibartfast
    Slartibartfast
    Рейтинг: 890 Неутрално

    Само да напомня че университета в Русе не е технически

    Всичко което ми трябваше да знам за християнството го научих от тези които взривяват гинекологични клиники.
  11. 11 Профил на Alex Prime
    Alex Prime
    Рейтинг: 2141 Неутрално
  12. 12 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 1957 Неутрално

    До коментар [#10] от "Grimalkin":

    Нали е отсрамил техническите значи лошо няма

    Обичам да грухтя и плюскам.
  13. 13 Профил на WWW
    WWW
    Рейтинг: 655 Неутрално

    не е ли много ?
    цели 20 стотинки

  14. 14 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 1365 Неутрално

    Браво на децата. Но, да посменят малко името. Ruse University няма как да не е предизвикало весели коментари. Нещо, Ruschuk University ли, що ли, да напишат на колата. Айде, успех.

  15. 15 Профил на outside
    outside
    Рейтинг: 775 Неутрално

    Не. Не може. Хайде да видим дали ще отговори дори на един критерий за безопасност. Теоретично, преди мнооого години още е "доказано", че от София да Варна може да се отиде без пари:
    1. Велосипед
    2. Пеш
    3. Каруца.

    И да. Не може от София до Варна да се отиде за 20 ст.

  16. 16 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 722 Неутрално

    "Възможно ли е да се изминат 472 км (малко повече от разстоянието между София и Варна) и това да струва 20 стотинки? Студенти от Техническия университет в Русе доказаха, че това е достижима цел, обвързана обаче с много работа и безсънни нощи."

    Ха-ха, 20 стотинки цената, ама са забравили да калкулират многото работа и безсънните нощи. Така става винаги: едни плащат, други ползват. Например: в София плащачите се возят с едномесечна карта за 50 лв., а използвачите: ученици/студенти се возят с месечна карта за 20/21.50 лева. Пенсионерите над 68 г. пък се возят за 8 лева. С две думи: колко струва билетчето и колко струва пътуването са две съвсем различни неща.

  17. 17 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 2169 Неутрално

    Българите винаги сме били талантлива нация с голям потенциал във всяка научна сфера ! Успех на младите хора и поздрави за достойното представяне на нацията ни !

  18. 18 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 961 Весело

    Да-да...ще струва 20 стотинки, ама друг път. Ще изгори бензин за 20 стотинки по сегашни цени е точният израз...
    И все пак, ентусиазмът и успехът на екипите от Русе заслужават аплодисменти...

  19. 19 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10772 Неутрално

    Браво на младежите...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  20. 20 Профил на primerno
    primerno
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#4] от "valtoro":

    Няма външно финансиране, защото е забранено, иначе западните унита щяха да наемат директно инженери, за да им работят върху прототипите.

  21. 21 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 791 Неутрално

    Не. Не може. Хайде да видим дали ще отговори дори на един критерий за безопасност. Теоретично, преди мнооого години още е "доказано", че от София да Варна може да се отиде без пари:1. Велосипед2. Пеш3. Каруца.И да. Не може от София до Варна да се отиде за 20 ст.
    —цитат от коментар 15 на outside


    Това пак не е безплатно, защото и човека и коня се нуждаят от храна. Тя е ресурс все пак струва пари или трябва да си я изнамериш.

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  22. 22 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 2005 Неутрално

    До коментар [#15] от "outside":

    Това е просто едно състезание за деца. Никой и не твърди, че са решили някакъв сериозен проблем и че творенията им са някакъв пробив в технологията. Ако има токива е ясно, че ще дойдат от големите фирми, с многото и обучени инженери. Тия деца, вместо да ловят покемони, конструират някакви колички, което не е лошо.

  23. 23 Профил на today
    today
    Рейтинг: 2280 Неутрално

    Браво на младежите! Ей за такива неща трябва да се дават пари, а не за някакви тъпотии, каквато е масовата чиновническа практика.

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  24. 24 Профил на Aby
    Aby
    Рейтинг: 599 Неутрално

    Браво!!! Комплименти за студентите и техните ръководители! Само напред, велики сте! Въпреки орязания бюджет за научна дейност вие доказахте, че България пак може да е на челните места по научна и развойна дейност.

  25. 25 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 4026 Неутрално

    Браво и от мен за успехите на нашите младежи! От такива събития понякога възникват иновациите, които променят технологиите на бъдещето.

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията. (моя мисъл) | Най-лесно се управлява беден и прост народ. (управленски принцип у нас в годините на прехода, а може би и от по-рано)
  26. 26 Профил на Пеевски вярва в демокрацията                                                              И вие ли
    Пеевски вярва в демокрацията И вие ли
    Рейтинг: 2003 Любопитно

    А колко струва направата на такъв автомобил? Колко муи е амортизацията на ден?

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  27. 27 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1003 Неутрално

    До коментар [#16] от "john_3volta":

    То, нали това ни е в задълженията - докато можем плащаме - потомството ни са "използвачи", а след това на стари години ще станем такива и ние. Не ,че не се дразня като в 7.30-8.00 видя някоя пенсия, как се е понесла незнайно накъде, че и място трябва да и отстъпвам.

    Иначе такива експерименти трябва да се правят, защото надграждат досегашнното знание и опит. Името на Русе също не ме ядосва, защото нещата се подреждат по местата им и не може само в София да се изграждат мишкуващи псевдо-капацитети по всичко.

    CONTADOR GRATUITO!
  28. 28 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 10411 Неутрално

    Браво на нашите младежи, живи и здрави да са за по големи успехи.

  29. 29 Профил на elevation04
    elevation04
    Рейтинг: 912 Весело

    Студентите от Русе, като стигнат до София изобщо не се връщат- остават или хващат Терминал 2 ( то Отопени им е по близко- имат и маршрутка от Русе даже :-) )

  30. 30 Профил на ivangabrovo
    ivangabrovo
    Рейтинг: 328 Неутрално

    Коментарите показват, че липсва достатъчно информация за събития като това. Би приличало на Дневник, ако собствениците му все още държат на реномето му от едно време, да отбелязва по-ангажирано тази и подобни теми.

  31. 31 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2276 Неутрално

    Те да докарат базовия принцип. Другото е усъвършенстване и рано или късно, ще бъде добутано. И първите компютри бяха колкото трикрилен гардероб, дисковете като тава и имаха яки няколко К памет. Базата е важна! Много съм впечатлена.

    На агитката не отговарям! А на бивши и настоящи доносници хептен!
  32. 32 Профил на evpetra
    evpetra
    Рейтинг: 1146 Неутрално

    Хубаво, че ще струва 20 ст. , кофтито е 20-те часа, които са нужни.
    —цитат от коментар 2 на hamiltonf


    Е, първият автомобил на Вилхелм Майбах се е движил със скорост 16 км/ч.

  33. 33 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 463 Неутрално

    Само да напомня че университета в Русе не е технически
    —цитат от коментар 10 на Grimalkin


    Странно нещо е форумното мнение. Колко минуси нацъкали на човека, който казва самата истина. Университетът в Русе беше качествено техническо висше училище преди 30 години. Сега е печатница на дипломи всякакви и социална институция за задържане на младите хора в региона.

  34. 34 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3553 Неутрално

    UNITED EU UNION

    За двайсе стинки София-Варна?
    Фантастично.

    "Шел" стимулира мисленето на младите хора за бъдещето на планетата...
    Ако стимулира и Лукавия ойл, не мида ще бъде, а Мида Герой.

    ____________________________________
    Фантастика за в по по следващо бъдеще

    "И докато във всички автомобилни състезания целта на пилотите е да са най-бързи,
    в тази надпревара е точно обратното.

    Задачата е да бъдат изминати възможно най-много километри с единица енергия.

    Именно върху развитието на енергийната ефективност в автомобилите работят инженерите в "Шел", като с това състезание компанията се опитва
    да стимулира мисленето на младите хора за бъдещето на планетата"

  35. 35 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3553 Неутрално

    UNITED SOFIA VARNA (20 C)

    Грустно e, и боли, тав. Грималкин?
    Млади инноватори строшиха скъпата рамка ;)

    пп
    на спомените Ви

    Русие За София
    Русе За Варна
    ......
    Глобално приижда Важна неправда

    До коментар [#10] от "Grimalkin":

    Само да напомня че университета в Русе
    не е технически

  36. 36 Профил на zlo38528262
    zlo38528262
    Рейтинг: 838 Неутрално

    Еми хубаво, ама някой от богатите хора в България дали ги спонсорира? Щото ако никой не го прави, значи младежите няма да останат в България.

  37. 37 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2223 Неутрално

    До коментар [#33] от "velvoofell":

    русенския университет има много добри катедри , в които излизат качествени инженери и кинезетерапевти ,а отскоро май и парамедици и сестри , браво на хората ,има и други иновации в задвижванията на коли с алтернативна енергия ,дано успеят да направят нещо реално приложимо в практиката .

  38. 38 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 1365 Неутрално

    До коментар [#14] от "bryghtlyght":

    Нещо, май, не схванаха някои от приятелите какво имах пред вид. Ruse на английски е подвеждане, уловка. Тъй че, като го видят англоговорящите туй Ruse University може да им мине през ума, че е университет, който им пробутва хитрости някакви. Изобщо, не е неутрално името, когато англичанин го чете, а е натоварено с отрицателна конотация. Но, айде, това да му е кахърът.

  39. 39 Профил на IE B
    IE B
    Рейтинг: 480 Неутрално

    Покрай Русев, и Русе мачка, браво на отборите!

  40. 40 Профил на scott
    scott
    Рейтинг: 885 Неутрално

    не струва 20 стк. начи...
    бая повече.

  41. 41 Профил на Анийдмъни
    Анийдмъни
    Рейтинг: 453 Неутрално

    До коментар [#16] от "john_3volta":То, нали това ни е в задълженията - докато можем плащаме - потомството ни са "използвачи", а след това на стари години ще станем такива и ние. Не ,че не се дразня като в 7.30-8.00 видя някоя пенсия, как се е понесла незнайно накъде, че и място трябва да и отстъпвам.Иначе такива експерименти трябва да се правят, защото надграждат досегашнното знание и опит. Името на Русе също не ме ядосва, защото нещата се подреждат по местата им и не може само в София да се изграждат мишкуващи псевдо-капацитети по всичко.
    —цитат от коментар 27 на г-н Думанов


    Може "пенсията" да отива да взима/води/се грижи за "потомството" на някой като тебе - "плащач". Дразни се колкото искаш, ама и ти ще стигнеш там някой ден :)

    По темата - похвално представяне на младите инженери! Напред и нагоре, а най-искрено се надявам да не им се налага да пътуват с електромобила си по широкия свят за да си намерят реализация.

    panem et circenses




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK