
© Михаил Стоянов
Възможно ли е да се изминат 472 км (малко повече от разстоянието между София и Варна) и това да струва 20 стотинки? Студенти от Техническия университет в Русе доказаха, че това е достижима цел, обвързана обаче с много работа и безсънни нощи. Младите български инженери се възползваха от участието си в Shell Eco-marathon в Лондон, за да покажат своя електромобил, с който спечелиха девето място от 36 участващи в клас "Прототипи" на състезанието.
И докато във всички автомобилни състезания целта на пилотите е да са най-бързи, в тази надпревара е точно обратното. Задачата е да бъдат изминати възможно най-много километри с единица енергия. Именно върху развитието на енергийната ефективност в автомобилите работят инженерите в "Шел", като с това състезание компанията се опитва да стимулира мисленето на младите хора за бъдещето на планетата.
Но русенските студенти има още много да работят, докато стигнат рекорда за изминато разстояние с 1 л. гориво. Той е 3771 км., като това представлява разстоянието от Лондон до Хелзинки и обратно.
© Михаил Стоянов Илияна Минковска
Състезанието премина в нетипично за Лондон време - температурите през деня не падаха под 26-27 градуса, което направи надпреварата изключително тежка, особено за пилотите. Това призна Илияна Минковска, която управлява електромобила на студентите от Техническия университет в Русе.
© Shell Eco-marathon
Прототипът обаче не е типичната кола, която човек може да шофира. Пилотът буквално е легнал в него, като отпред има две колела, а отзад едно. Този тип прототипи са дълги и аеродинамични, а средната скорост, която развиват е между 20 и 30 км/ч.
Екипът от университета разказа, че е постигнал целта си да попадне сред десетте най-добри отбора в Европа. Имало е шанс и да участват с новия си прототип, но заради технически проблем са оставили дебюта му за състезанието догодина.
© Shell Eco-marathon Болидът от "Градски тип" на Техническия университет в Русе.
В другата категория - "Градски тип", задвижван с водород, другият отбор от университета в Русе "HydRU Racing team" завърши на пето място с изминати 116 километра с един кубичен метър компресиран водород. Екипът стана и единствения в своя клас, който успя да направи четири успешни опита на пистата, като премина техническата инспекция без нито една забележки от организаторите.

© Shell Eco-marathon
Болидът на Техническия университет в Русе е вторият от дясно на ляво на третия ред.
Визията на болида обаче впечатли журито на екомаратона и експертите го поставиха сред 12-те избрани за "семейната снимка" на "Шел" за състезанието в Европа. Отборът е получил и парична награда заради класирането си сред първите пет в своя клас.
В надпреварата участваха 147 отбора от 27 държави. Те се състезаваха на писта с дължина 945 метра. Икономичните автомобили оставаха на пистата по максимум 35-40 минути. Над 15 хил. души посетиха състезанието, което се проведе в Олимпийския парк в Лондон.
Генералният директор на екомаратона Норман Кох разказа, че много от участниците в състезанието продължават развитието си в голени компании. Някои от тях ставали автомобилни инженери, докато други се отдавали на разработването на зелена енергия. Обединявало ги обаче едно - стремежът за развитие и целта да намалят вредните емисии.
© Михаил Стоянов Норман Кох
Иван K
Рейтинг: 2919 НеутралноНай-хубавото на това класиране е че изобщо Българи се класират в толкова важна сфера, че българи работят това което работи елита на света.
подписhamiltonf
Рейтинг: 4768 ВеселоХубаво, че ще струва 20 ст. , кофтито е 20-те часа, които са нужни.
Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Nada Tomba, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....А сериозно, браво на учениците от професионална гимназия „Н.Й. Вапцаров“ - гр. Чепеларе, които за поредна година участват в състезанието.
https://www.plamak.bg/elektromobilat-na-chepelare-podobri-rezultata-si-v-shell-eco-marathon/
Пешката
Рейтинг: 2286 НеутралноБраво. Не само участват но и се съревновават с най-големите.
Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.valtoro
Рейтинг: 911 НеутралноБраво на нашите студенти, какво би станало ако имаха ресурсите на
другите отбори откъм финанси и техническо обезпечение ???
Храбър
Рейтинг: 3991 НеутралноПоне една добра новина за България.
"Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"Младите работят усърдно за бъдещето......за разлика от управляващите и тези в парламента!
дедо Андро
Рейтинг: 406 НеутралноЖалко, че няма да доживея прилагането на практика на тези автомобили.
Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.Но това изобщо няма значение, дерзайте младежи, създавайте, работата ви е непосредствено свързана с успеха на цялото човечество! Браво!!!
Един вампир броди из Европа
Рейтинг: 2834 НеутралноВижда ми се нереалистично, но другарите Горанов и Стоянова да подготвят проект за евентуалните акцизи -- ей така, за всеки случай.
Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)deymus
Рейтинг: 1202 НеутралноСъстезание по добра инициатива, но изводите не са приложими в реалността, засега.
The Island
Рейтинг: 292 НеутралноШейховете не харесват това.
Strygalldwir
Рейтинг: 735 НеутралноСамо да напомня че университета в Русе не е технически
Всичко което ми трябваше да знам за християнството го научих от тези които взривяват гинекологични клиники.Alex Prime
Рейтинг: 448 НеутралноБраво на нашите!
Свинчуга
Рейтинг: 2093 НеутралноДо коментар [#10] от "Grimalkin":
Обичам да грухтя и плюскам.Нали е отсрамил техническите значи лошо няма
WWW
Рейтинг: 484 Неутралноне е ли много ?
цели 20 стотинки
bryghtlyght
Рейтинг: 708 НеутралноБраво на децата. Но, да посменят малко името. Ruse University няма как да не е предизвикало весели коментари. Нещо, Ruschuk University ли, що ли, да напишат на колата. Айде, успех.
outside
Рейтинг: 689 НеутралноНе. Не може. Хайде да видим дали ще отговори дори на един критерий за безопасност. Теоретично, преди мнооого години още е "доказано", че от София да Варна може да се отиде без пари:
1. Велосипед
2. Пеш
3. Каруца.
И да. Не може от София до Варна да се отиде за 20 ст.
john_3volta
Рейтинг: 668 Неутрално"Възможно ли е да се изминат 472 км (малко повече от разстоянието между София и Варна) и това да струва 20 стотинки? Студенти от Техническия университет в Русе доказаха, че това е достижима цел, обвързана обаче с много работа и безсънни нощи."
Ха-ха, 20 стотинки цената, ама са забравили да калкулират многото работа и безсънните нощи. Така става винаги: едни плащат, други ползват. Например: в София плащачите се возят с едномесечна карта за 50 лв., а използвачите: ученици/студенти се возят с месечна карта за 20/21.50 лева. Пенсионерите над 68 г. пък се возят за 8 лева. С две думи: колко струва билетчето и колко струва пътуването са две съвсем различни неща.
samoedin
Рейтинг: 3983 НеутралноБългарите винаги сме били талантлива нация с голям потенциал във всяка научна сфера ! Успех на младите хора и поздрави за достойното представяне на нацията ни !
puknatastotinka
Рейтинг: 1163 ВеселоДа-да...ще струва 20 стотинки, ама друг път. Ще изгори бензин за 20 стотинки по сегашни цени е точният израз...
И все пак, ентусиазмът и успехът на екипите от Русе заслужават аплодисменти...
penetrating
Рейтинг: 10095 НеутралноБраво на младежите...
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbertprimerno
Рейтинг: 415 НеутралноДо коментар [#4] от "valtoro":
Няма външно финансиране, защото е забранено, иначе западните унита щяха да наемат директно инженери, за да им работят върху прототипите.
angevins
Рейтинг: 772 НеутралноТова пак не е безплатно, защото и човека и коня се нуждаят от храна. Тя е ресурс все пак струва пари или трябва да си я изнамериш. ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
usero
Рейтинг: 1935 НеутралноДо коментар [#15] от "outside":
Това е просто едно състезание за деца. Никой и не твърди, че са решили някакъв сериозен проблем и че творенията им са някакъв пробив в технологията. Ако има токива е ясно, че ще дойдат от големите фирми, с многото и обучени инженери. Тия деца, вместо да ловят покемони, конструират някакви колички, което не е лошо.
today
Рейтинг: 856 НеутралноБраво на младежите! Ей за такива неща трябва да се дават пари, а не за някакви тъпотии, каквато е масовата чиновническа практика.
Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!Aby
Рейтинг: 539 НеутралноБраво!!! Комплименти за студентите и техните ръководители! Само напред, велики сте! Въпреки орязания бюджет за научна дейност вие доказахте, че България пак може да е на челните места по научна и развойна дейност.
Читател
Рейтинг: 2202 НеутралноБраво и от мен за успехите на нашите младежи! От такива събития понякога възникват иновациите, които променят технологиите на бъдещето.
джендър NATO generals
Рейтинг: 969 ЛюбопитноА колко струва направата на такъв автомобил? Колко муи е амортизацията на ден?
Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на токг-н Думанов
Рейтинг: 1315 НеутралноДо коментар [#16] от "john_3volta":
CONTADOR GRATUITO!То, нали това ни е в задълженията - докато можем плащаме - потомството ни са "използвачи", а след това на стари години ще станем такива и ние. Не ,че не се дразня като в 7.30-8.00 видя някоя пенсия, как се е понесла незнайно накъде, че и място трябва да и отстъпвам.
Иначе такива експерименти трябва да се правят, защото надграждат досегашнното знание и опит. Името на Русе също не ме ядосва, защото нещата се подреждат по местата им и не може само в София да се изграждат мишкуващи псевдо-капацитети по всичко.
Peni Nikol
Рейтинг: 8499 НеутралноБраво на нашите младежи, живи и здрави да са за по големи успехи.
elevation04
Рейтинг: 583 ВеселоСтудентите от Русе, като стигнат до София изобщо не се връщат- остават или хващат Терминал 2 ( то Отопени им е по близко- имат и маршрутка от Русе даже :-) )
ivangabrovo
Рейтинг: 480 НеутралноКоментарите показват, че липсва достатъчно информация за събития като това. Би приличало на Дневник, ако собствениците му все още държат на реномето му от едно време, да отбелязва по-ангажирано тази и подобни теми.
султана глаушева
Рейтинг: 3178 НеутралноТе да докарат базовия принцип. Другото е усъвършенстване и рано или късно, ще бъде добутано. И първите компютри бяха колкото трикрилен гардероб, дисковете като тава и имаха яки няколко К памет. Базата е важна! Много съм впечатлена.
Мърфи е оптимист!evpetra
Рейтинг: 1387 НеутралноЕ, първият автомобил на Вилхелм Майбах се е движил със скорост 16 км/ч.
velvoofell
Рейтинг: 573 НеутралноСтранно нещо е форумното мнение. Колко минуси нацъкали на човека, който казва самата истина. Университетът в Русе беше качествено техническо висше училище преди 30 години. Сега е печатница на дипломи всякакви и социална институция за задържане на младите хора в региона.
dnevnikar
Рейтинг: 3676 НеутралноUNITED EU UNION
За двайсе стинки София-Варна?
Фантастично.
"Шел" стимулира мисленето на младите хора за бъдещето на планетата...
Ако стимулира и Лукавия ойл, не мида ще бъде, а Мида Герой.
____________________________________
Фантастика за в по по следващо бъдеще
"И докато във всички автомобилни състезания целта на пилотите е да са най-бързи,
в тази надпревара е точно обратното.
Задачата е да бъдат изминати възможно най-много километри с единица енергия.
Именно върху развитието на енергийната ефективност в автомобилите работят инженерите в "Шел", като с това състезание компанията се опитва
да стимулира мисленето на младите хора за бъдещето на планетата"
dnevnikar
Рейтинг: 3676 НеутралноUNITED SOFIA VARNA (20 C)
Грустно e, и боли, тав. Грималкин?
Млади инноватори строшиха скъпата рамка ;)
пп
на спомените Ви
Русие За София
Русе За Варна
......
Глобално приижда Важна неправда
До коментар [#10] от "Grimalkin":
Само да напомня че университета в Русе
не е технически
zlo38528262
Рейтинг: 1119 НеутралноЕми хубаво, ама някой от богатите хора в България дали ги спонсорира? Щото ако никой не го прави, значи младежите няма да останат в България.
edin drug
Рейтинг: 2300 НеутралноДо коментар [#33] от "velvoofell":
русенския университет има много добри катедри , в които излизат качествени инженери и кинезетерапевти ,а отскоро май и парамедици и сестри , браво на хората ,има и други иновации в задвижванията на коли с алтернативна енергия ,дано успеят да направят нещо реално приложимо в практиката .
bryghtlyght
Рейтинг: 708 НеутралноДо коментар [#14] от "bryghtlyght":
Нещо, май, не схванаха някои от приятелите какво имах пред вид. Ruse на английски е подвеждане, уловка. Тъй че, като го видят англоговорящите туй Ruse University може да им мине през ума, че е университет, който им пробутва хитрости някакви. Изобщо, не е неутрално името, когато англичанин го чете, а е натоварено с отрицателна конотация. Но, айде, това да му е кахърът.
IE B
Рейтинг: 156 НеутралноПокрай Русев, и Русе мачка, браво на отборите!
scott
Рейтинг: 895 Неутралноне струва 20 стк. начи...
бая повече.
Анийдмъни
Рейтинг: 322 НеутралноМоже "пенсията" да отива да взима/води/се грижи за "потомството" на някой като тебе - "плащач". Дразни се колкото искаш, ама и ти ще стигнеш там някой ден :)
По темата - похвално представяне на младите инженери! Напред и нагоре, а най-искрено се надявам да не им се налага да пътуват с електромобила си по широкия свят за да си намерят реализация. panem et circenses