"Визия 0" или как пет пъти по-малко шведи загиват при катастрофи

"Визия 0" или как пет пъти по-малко шведи загиват при катастрофи

© Associated Press



Годината е 1965-та. По пътищата на Швеция загиват над 1300 души при положение, че автопаркът се състои от под 2 млн. превозни средства. Половин век по-късно автомобилите в Швеция са вече над 4.5 млн., но жертвите на катастрофи са едва 254. В България за миналата година са 682, при 3.6 млн. превозни средства.


Как са го постигнали шведите? Отговорът даде на международна конференция за пътната безопасност в София Рикард Косини от Националната асоциация за пътна безопасност на Швеция. Преломният момент е 1997 година, когато се отчита увеличаване на жертвите на катастрофи в страната и министър на инфраструктурата Ана Йохансон организира дискусия по темата. На нея се обсъжда колко шведи е допустимо да загиват при катастрофи, а Йохансон прекъсва дебатите със забележката "Дори и 100 да са, колко от тези сто е допустимо да са наши роднини и приятели?".


Така се ражда и програмата "Визия 0", чиято дългосрочна цел е да няма жертви на катастрофи в Швеция. Според Рикард Косини, за да има ефект една такава програма е нужно всички да желаят промяната - политиците, администрацията, обществото като цяло.




Той уточни, че намаляването на броя на жертвите на катастрофи е абсолютен приоритет, въведен от парламента. Сериозна роля за реализацията на "Визия 0" има и администрация, която носи отговорност, прилага мерките, отговаря за изпълнението на възложените задачи и контролира всички ангажирани в процеса.

Снимката е илюстративна.

© Велко Ангелов

Снимката е илюстративна.


За изпълнението на крайната цел се работи в десет направления, свързани основни с откриването на рисковете, водещи до катастрофи, изолирането им, промяната в инфраструктурата, засилване на подготовката на водачите и пешеходците, наблюдението и контрола. Променят се и максимално допустимите скорости, като те зависят от конкретната ситуацията.


Така например при шофиране в колона максималната скорост е 80 км/ч, а при преминаване през кръстовище, от което може да излезе превозно средство се кара със 70 км/ч. При наличие на пешеходци край пътя разрешената скорост е 40 км/ч, независимо колко е ограничението в конкретния участък.


Интересни нововъведения има и в пътната инфраструктура, като на рискови места се монтират подвижни гърбици, които излизат над платното само ако приближава автомобил със скорост, по-висока от разрешената. Като цяло за 20 години от цялата стратегия ефекти има, като при 440 загинали и 5400 ранени при катастрофи в Швеция през 1997 година, през миналата жертвите са 253, а пострадалите 4400. Поставената цел за 2020 г е не повече от 220 жертви.


И Финландия с амбиция за нула загинали


Вдъхновени от шведският пример и във Финландия имат своя "Визия 0", коментира пред участнизците във Форума Кале Паркър от Финландския изследователски институт за пътна безопасност. Програмата е приета от парламента през 2001 година и в момента страната е сред страните в ЕС с най-
малко смъртни случаи от катастрофи съотнесени към броя на населението.

Снимката е илюстративна.

© Reuters

Снимката е илюстративна.


През миналата година загиналите на пътя във Финландия са 230, при 379 през 2005. Целта за 2020 г. е не повече от 136 жертви. Кале Паркър посочи, че освен общия план пътна безопасност за цялата страна, съществуват и регионални планове.


Сред основните мерки, довели до намаляването на катастрофите със загинали, той посочи промяната в законите, касаещи пътната инфраструктура, повшаването на санкциите за шофиране след употреба на алкохол и за превишена скорост, както и извеждането от пътя на старите автомобили. Другите ключови фактори са промяната в обучението на водачите и въвеждането на интелигентни системи за управление на трафика.


Като важен фактор за реализацията на стратегии за намаляване на жертвите на катастрофи той посочи наличието на меродавни данни за пострадалите на пътя. За целта във Финландия при изготвянето на статистиката се събира информация от полицията, болниците, застрахователите и спасителните служби.


Към финландският изследователски институт за пътна безопасност има и разследващ екип, който посещава всички тежки катастрофи, за да търси причините за тях. В него има психолози, които разсъждават върху ролята на водача, инженери и технически лица, проверяващи превозните средства и оглеждащи състоянието на пътния участък, както и медицинско лице, което се произнася за бързината и адевкватността на реакцията на служителите на спешна помощ. По тази схема през 2016 година са били разследвани 243 пътни инцидента, сред които 48 с участието на пешеходци или велосипедисти.

Коментари (80)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2306 Неутрално

    то и ние правим такива концепции по цял ден ,милиционерите скрити в кабинетите и пишат концепции ,като се уморят ,пииват кафенце в местната сладкарница ,затова ги няма на пътя да контролират ,а и нали вече камерите им вършат работата ,защо да са на пътя .

  2. 2 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3470 Неутрално

    Няма нужда да се открива топлата вода, да видим как ще се сформира и как ще се справи новата българска агенция. Само се надявам една положителна и крайно важна идея - да се спасяват повече човешки животи, да не я направим по български.

  3. 3 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1343 Неутрално

    Автомобилите в България не са 3,6 милиона,а около 4,5 милиона-също колкото и в Швеция.Второ .от голямо значение за броя на жертвите е и средната възраст на автопарка.У нас близо 90 процента от автомобилите са над 10 годишна възраст.Ако се изключат служебните автомобили на разни ведомства,които са сравнително нови процентът на автомобилите над 10 годишна възраст ще нарасне над 90 процента.Едно е да катастрофираш с 3 годишно"Волво",друго с 25 годишна трошка.

  4. 4 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9817 Неутрално

    Шведите работят върху навиците на шофьорите, държавата изисква, с контрольорите са безкомпромисни.
    Резултатите са налице.
    В България шофьори, държава и контрольори "работят" организирано срещу идеята за безопасност на пътя. И тук резултатите са налице.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  5. 5 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1815 Неутрално

    Автомобилите в България не са 3,6 милиона,а около 4,5 милиона-също колкото и в Швеция.Второ .от голямо значение за броя на жертвите е и средната възраст на автопарка.У нас близо 90 процента от автомобилите са над 10 годишна възраст.Ако се изключат служебните автомобили на разни ведомства,които са сравнително нови процентът на автомобилите над 10 годишна възраст ще нарасне над 90 процента.Едно е да катастрофираш с 3 годишно"Волво",друго с 25 годишна трошка.
    —цитат от коментар 3 на Мусаши


    Така е, ама най-голямо значение има задкормилното устройство. При нас масово се кара с превишена скорост и резултатите са налице...

  6. 6 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1343 Неутрално

    [quote#5:"rainbou1"][/quote]

    Причините са комплексни,но една от най-важните наистина е нарушаването на правилата.През лятото карах по един път, където на разстояние от 40 км имаше пет патрулки, равномерно разпределени.И какво се получаваше-шофьорите намаляваха като видят патрулките и след това рязко ускоряваха.Значи решението е да се сложат камери за скорост.Ако трябва и 10 хиляди да са.Вложените средства ще се оправдаят многократно.

  7. 7 Профил на Софианец2
    Софианец2
    Рейтинг: 564 Неутрално

    А какво ще стане с Държавната обществено-консултативна комися по безопасност, която е базирана в МВР?

  8. 8 Профил на ScorpioH
    ScorpioH
    Рейтинг: 33 Неутрално

    Каквито и коли да имате всички карате по нашите НЕадекватни пътища. Ако имате поне малко опит със западна инфраструктура ще разберете колко е изостанала пътната система у нас и доказателството за това са ежедневните жертви. Пример: в повечето икономически развити страни няма шанс да влезеш в насрещното платно защото има няколко ленти в посока и разделителна мантинела между посоките, у нас ни събират всички, пенсионери и камикадзета, в две ленти с полу-изтрити разделителни линии и ни обричат на смърт. Повсеместната кражба на средства у нас води до економия и после един междуградски път, често и със международно значение, вместо да има три бели линии - една разделителна и две странични, има само една разделителна, тоест някой спести/открадна парите за 2/3 от боята, и труда по нанасяне и, но прати в тъмното някой шофьор в канавката или в някое дърво. Така че камери, глоби или пародийни акции нямат ефект върху количеството загинали. Всичко което може да ни помогне да съхраним народа си е силна икономика, по-умно планиране на пътищата и жесток контрол при изпълнението им. Утопия, нали?

    ScorpioH
  9. 9 Профил на mitakadm
    mitakadm
    Рейтинг: 302 Неутрално

    Уредените държави изкарват целият трафик по магистралите. При нас трафикът задължително трябва да мине през всички населени места и паланки. Второ, манталитета на безсмъртието, масово шофиране след употреба на алкохол или дрога води до много катастрофи. И на последно място остарелият автопарк. Върху това да работят имат сто години работа, а хората имат интелигентни системи за контрол на трафика.

    Колкото повече - толкова повече
  10. 10 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 399 Неутрално

    снимката е показателна защо ...
    С такива обезопасени пътища и със сигурни автомобили на по 5-10 години е нормално да имат такива резултати.
    Какво се случва в България ...
    автомобили на над 20 години опасни за движение, опасни пътища и неадекватни знаци

  11. 11 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2357 Неутрално

    Така е, ама най-голямо значение има задкормилното устройство. При нас масово се кара с превишена скорост и резултатите са налице...
    —цитат от коментар 5 на rainbou1


    Имам познати шведи и твърдя, че изобщо не опира до това - и там не е нещо невиждано на магистралата да понатиснеш с още 10-20км/ч, виж обаче някой пиян да се качи зад волана е почти немислимо - и то не само заради полицейските патрули - самото им общество е такова - познати с които си бил на кръчма да те видят, че след 3 питиета после се качваш в колата си повече едва ли ще искат да имат нещо общо с тебе.

  12. 12 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 946 Неутрално

    При нас масово се кара с превишена скорост и резултатите са налице...
    —цитат от коментар 5 на rainbou1


    Км 105 на магистрала "Марица"- последователно ограничение 110-80 -60 !!!- причина за ограничението никаква- спазване от страна на водачите: НУЛА




    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  13. 13 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1147 Неутрално

    Нещата са комплексни: като се започне от манталитета и възпитанието на шофьорите и полицаите, мине се през качеството на пътищата (обезопасени са, поне в Швеция има има нещо като мантинела и на повечето пътища освен задължителната по магистралите), автопарка и най-вече неизбежността на санкцията за джигитите.

  14. 14 Профил на Стефан
    Стефан
    Рейтинг: 428 Неутрално

    При нас стратегии, нормативни уредби и прочие с лопата да ги ринеш. Уви, нищо не се променя. А всичко трябва да се пипне и то в зародиш - от отношението на държавните органи, през строителството и поддръжката на пътната мрежа, разрешената максимална скорост, техническото състояние на автомобилите и най-вече родният манталитет "на мен няма да ми се случи".
    Най-пресният пример - отлаганото с години рекултивиране на ихтиманското сметище доведе до поставяне на знаци за намаляване на скоростта при задимяване, които ако не никой, то почти никой от катастрофиралите не е спазил.
    Така безкрайното всеобщо безхаберие е с пагубни последици...

  15. 15 Профил на heavymetal
    heavymetal
    Рейтинг: 524 Неутрално

    [quote#5:"rainbou1"]
    —цитат от коментар 6 на Мусаши
    Причините са комплексни,но една от най-важните наистина е нарушаването на правилата.[/quote]
    То това ни е проблемът генерално. Много пъти (и тук) съм казвал това. И много хора ми се сърдят, защото се чувстват персонално засегнати. Но аз пак ще го кажа: не са ни виновни политиците, не ни е виновен Сорос, не ни е виновен Иван Костов, нито Путин. нито Тръмп. Виновни сме си всички ние! Политиците не падат от небето. Те са пряка (ама съвсем пряка!) функция на всички нас!
    Но, по конкретната тема, да - и това се отнася за всички - държавни органи, водачи, пешеходци, велосипедисти...

    Who Is John Galt?
  16. 16 Профил на Принц Серж
    Принц Серж
    Рейтинг: 253 Разстроено

    Има една дребна разлика между тях и нас - там живеят хора, тук живеят нещо като липсващата еволюционна стъпка между маймуната и човека, напъхани в дърти "премиуми" и комплексирани до дупка.

  17. 17 Профил на astra_explorer
    astra_explorer
    Рейтинг: 333 Неутрално

    Основната разлика е, че при заблудените и превъзпитани шведи липсва екзистенциалното българско правило, че "Жипа винъгий с придимству"!

  18. 18 Профил на astra_explorer
    astra_explorer
    Рейтинг: 333 Неутрално

    Основната разлика е, че при заблудените и превъзпитани шведи липсва екзистенциалното българско правило, че "Жипа винъгий с придимству"!

  19. 19 Профил на Killing Joke
    Killing Joke
    Рейтинг: 1349 Неутрално

    Ако се гледа МВР статистиката, напредък има - преди 1989 г., загиналите са били трайно по над 1000 на година. И то при доста, доста по-малко автомобили. Не съм бил шофьор тогава, не знам защо е било така.
    Лошото е, че според новите стандарти, сегашната бройка пак е висока. Причините всички ги знаем.

  20. 20 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 2007 Неутрално

    Нека автора на статията се постарае повече и направи разделение на броя на автомобилите в Швеция и в България по възраст.
    И второ - да каже колко често в Швеция се залавят шофьори без книжка и колко често там съдилищата ги пускат, вместо да ги вкарат в затворите!

    Горните две изречения показват истинската причина за по-малкото произшествия, а не някакви си изсмукани от пръстите програми "Визия 0" и други врели-не-кипели!

  21. 21 Профил на evtimvz
    evtimvz
    Рейтинг: 620 Неутрално

    Вижте как се кара по алея "Яворов" или от бул. "Черни влъх до "Цариградско" пред болница"Ачибадем" . Там никой не спазва ограничението или поне малко над него. Редовно се кара с 80 и над...

  22. 22 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    ...Едно е да катастрофираш с 3 годишно"Волво",друго с 25 годишна трошка.
    —цитат от коментар 3 на Мусаши


    Едно е да се карат колите всеки ден, друго е да се карат веднъж седмично. Годишният пробег на колите в Европа е далеч по-голям от този в България.

  23. 23 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 2373 Неутрално

    "На рискови места се монтират подвижни гърбици, които излизат над платното само ако приближава автомобил със скорост, по-висока от разрешената".

    Тия гърбици у нас само ще повишат броя на катастрофите преди да се научим да излитаме.

  24. 24 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 570 Разстроено

    "Към финландският изследователски институт за пътна безопасност има и разследващ екип, който посещава всички тежки катастрофи, за да търси причините за тях. В него има психолози, които разсъждават върху ролята на водача, инженери и технически лица, проверяващи превозните средства и оглеждащи състоянието на пътния участък, както и медицинско лице, което се произнася за бързината и адевкватността на реакцията на служителите на спешна помощ. "

    А у нас полицаите пишат едно "несъобразена скорост", което прехвърля цялата вина върху водача и точка. Никой не размишлява какво друго освен несъобразената скорост може да е причинило произшествието. Затов аи виските ни планове и "стратегии" са безуспешни. Просто всичко се прави формално - формално има някаква статистика за причините, формално се работи по повишаване културата на шофиране, формално се подобрява пътната инфраструктура. Всико е формално.

  25. 25 Профил на Рол
    Рол
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Когато "несъобразена скорост" изчезне от лексиката на КАТ. Защото когато с 80 км/ч /ограничение 90/ се убиеш на пътя заради дупка причината според КАТ е несъобразената скорост.

  26. 26 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 2402 Неутрално

    До коментар [#23] от "hammurabi":

    На Графа бяха сложили подобни изскачащи цилиндри на трамвайните релси, ама след като доста жипки и мерцедеси вирнаха гумите ги премахнаха.
    А не трябваше.

    Panta rhei....
  27. 27 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1343 Неутрално

    [quote#22:"gianni"][/quote]

    Ти кога последно шофира ,та пишеш небивалици?Трафикът е изключително натоварен и от ден на ден става все по-зле.

  28. 28 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1243 Неутрално

    "Той уточни, че намаляването на броя на жертвите на катастрофи е абсолютен приоритет, въведен от парламента."
    Значи тук говорим за съвсем различна система на управление. Система, която не гаси пожари, не следва тенденциите и настроенията, ами ги води. И докато обществото ни като цяло няма никаква визия за бъдещето, няма как да си изберем и политици, които да ни поведат напред...

  29. 29 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1343 Неутрално

    "Към финландският изследователски институт за пътна безопасност има и разследващ екип, който посещава всички тежки катастрофи, за да търси причините за тях. В него има психолози, които разсъждават върху ролята на водача, инженери и технически лица, проверяващи превозните средства и оглеждащи състоянието на пътния участък, както и медицинско лице, което се произнася за бързината и адевкватността на реакцията на служителите на спешна помощ. "А у нас полицаите пишат едно "несъобразена скорост", което прехвърля цялата вина върху водача и точка. Никой не размишлява какво друго освен несъобразената скорост може да е причинило произшествието. Затов аи виските ни планове и "стратегии" са безуспешни. Просто всичко се прави формално - формално има някаква статистика за причините, формално се работи по повишаване културата на шофиране, формално се подобрява пътната инфраструктура. Всико е формално.
    —цитат от коментар 24 на subsonic


    Това са пълни глупости.При всяка катастрофа с жертви,тежки или средни телесни повреди,или значителни материални щети се образува наказателно дело.По него се правят експертизи от независими квалифицирани експерти,които определят какви са причините за катастрофите.
    При по-леките катастрофи пишат актове катаджии.Ама техните актове могат да се обжалват в съда.

  30. 30 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1343 Неутрално

    Ако се гледа МВР статистиката, напредък има - преди 1989 г., загиналите са били трайно по над 1000 на година. И то при доста, доста по-малко автомобили. Не съм бил шофьор тогава, не знам защо е било така.Лошото е, че според новите стандарти, сегашната бройка пак е висока. Причините всички ги знаем.
    —цитат от коментар 19 на Killing Joke


    Тогава колите бяха само ламарини.Изобщо не пазеха возещите се в автомобила.Сега са по-безопасни,но пак са по-малко безопасни от колите,които шофират шведите,защото повечето са 20 годишни трошки,а шведите карат сравнително нови коли.

  31. 31 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2517 Разстроено

    Никога няма да стигнем скандинавците по иновации и визии. Нас ни ръководи тиква, все пак.

  32. 32 Профил на rdb41527334
    rdb41527334
    Рейтинг: 942 Неутрално

    Така например при шофиране в колона максималната скорост е 80 км/ч, а при преминаване през кръстовище, от което може да излезе превозно средство се кара със 70 км/ч.


    Еми то и в България има подобни правила. Ама Бай Ганю, включително в този уж напредничев сайт плюва против ограниченията от по 60 на пресечка с второстепенен пък и казва че са безсмислени... Не само не ги спазва. Плюе че ги има......

  33. 33 Профил на rdb41527334
    rdb41527334
    Рейтинг: 942 Неутрално

    До коментар [#30] от "Мусаши":

    Абе докато обвиняваме само възрастта на колите няма да се оправим. Зад кормилното устройство е главната причина.

  34. 34 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1343 Неутрално

    До коментар [#30] от "Мусаши":Абе докато обвиняваме само възрастта на колите няма да се оправим. Зад кормилното устройство е главната причина.
    —цитат от коментар 33 на rdb41527334


    Ако ми беше прочел и предишните коментари,щеше да видиш,че твърдя,че причините са комплексни и поведението на шофьорите е от голямо значение.Затова и предлагам да се сложат много камери за скорост и ефективно да се събират глобите .Само това е начинът-други мерки нямат да имат този ефект.

  35. 35 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 727 Неутрално

    В Швеция с перфектни коли и пътища, със строга полиция и дисциплинирани граждани + 20 год кампания жертвите са 250!
    Време е са си признаем че автомобилизмът, дори и при идеални условия, си взема кръвен данък койтп не е никак малък!
    Единствения начин за сериозно намаление на жертвите е масово развитие на обществен транспорт и непрестанни ограничения пред автомобилистите!!! Всичко друго е "бош-лаф"

  36. 36 Профил на bpcorp
    bpcorp
    Рейтинг: 830 Неутрално

    Жертвите на катастрофи България ще станат наполовина ако:
    1. Се отнемат всички фалшиви книжки
    2. Се преустанови издаването на фалшиви книжки
    3. Полицаите престанат да взимат подкупи

  37. 37 Профил на bobyb
    bobyb
    Рейтинг: 1542 Неутрално

    Ако се гледа МВР статистиката, напредък има - преди 1989 г., загиналите са били трайно по над 1000 на година. И то при доста, доста по-малко автомобили. Не съм бил шофьор тогава, не знам защо е било така.Лошото е, че според новите стандарти, сегашната бройка пак е висока. Причините всички ги знаем.
    —цитат от коментар 19 на Killing Joke


    Защото са карали скапани соц гробници, в която и лек сблъсък може да е фатален.

  38. 38 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2769 Неутрално

    Това за да стане в България трябва да се прави на ниво общини и градове.

    На началниците в София не им пука че еди си къде ставали катастрофи. Но ако се даде повече свобода на местния КАТ има шанс да се променят нещата. Някъде към по-добре, някъде към по-зле. :)

  39. 39 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2769 Неутрално

    Като начало в България може да се въведе Бонус малус при застраховките. Това го слушам от как си купих кола - цели 12 години (а сигурно и преди това се е говорело за него, ама не съм му обръщал внимание, понеже не съм бил заинтересован). И още не е въведено. :)

  40. 40 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 118 Неутрално

    В Швеция не ядат асфалт предполагам. Както и пътни знаци. Отделно се уважават помежду си. Някак различни са :) Сериозно по темата-при нас има много катастрофи по формулата-прав път, дърво.. Правете си изводи.

  41. 41 Профил на Imeto mi
    Imeto mi
    Рейтинг: 718 Неутрално

    До коментар [#3] от "Мусаши":

    Първо от къде снаеш колко са автомобилите в Бг?
    Второ, имаш ли идея как се взима книжка в швеция? И какъв е курса?

  42. 42 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2780 Неутрално

    Със сигурност камара държавни чиновници всяка година ходят в командировка в Швеция, но очевидно са били заети с друго, вместо да проучат опита на хора, които очевидно се учат успешно от грешките си!!!

  43. 42 Профил на Гадьо
    Гадьо
    Рейтинг: 729 Любопитно

    Относно карането с превишена скорост решението е сравнително лесно. Вече навсякъде в България има автоматични преброителни пунктове (АПП) по пътищата. Само трябва да се настроят да изчисляват средната скорост с която изминаваш разстоянието между два АПП и да ти пращат честитка ако си карал с превишена скорост. Ако не си платиш глобата в определения срок НАП да я запорира от заплата или разплащателна сметка.

    Dosis sola facit venenum!
  44. 44 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 3080 Неутрално



    Ами в Германия при ПТП през 1970 г. е имало 19хил. загинали при 17млн. МПС
    През 2017 г. загиналите са 3177 при 56млн. МПС.

    https://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrstod



  45. 45 Профил на r3tro
    r3tro
    Рейтинг: 249 Неутрално

    Болшинството от шофьорите съвсем съзнателно правят нарушения, но не им пука. Защо? Защото знаят, че няма да им бъде потърсена отговорност. Защото за родиня полицай единственото нарушение е превишената скорост. В същото време има куп други също толкова опасни нарушения, за които обаче контролните органи остават глухи слепи. Създава се идеята за маловажни нарушения от където и тръгва чувството за безнаказаност, от където пък следва и повсеместното нарушаване на всякакви правила. Като добавим кофти пътища и кофти автомобили и резултата е на лице.

  46. 46 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1343 Неутрално

    До коментар [#3] от "Мусаши":Първо от къде снаеш колко са автомобилите в Бг?Второ, имаш ли идея как се взима книжка в швеция? И какъв е курса?
    —цитат от коментар 41 на Imeto mi


    Преди 2 години излязоха официални данни от МВР,че има регистрирани 4 милиона 130 хиляди превозни средства.На година средно нарастват с по 200 хиляди,така че сега са около 4 милиона и половина.
    И не знам какъв е курсът и изпита за шофьори.Ако имаш предвид,че е по-трудно от българският,съм съгласен,че в последните години много се занижиха критериите за издаване на шофьорски книжки.

  47. 47 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 3080 Неутрално


    Значи брой рег. автомобили не е най-точният измерител, а количество пропътувани километри.

    В някои държави има много рег. МПС, но не ги карат, а стоят в калта пред блоковете. Другият екстрем са транзитни държави / региони.

    По този начин най-много жертви в ЕС има в слабонаселен белгийски регион, през който минава як международен трафик.
    На второ място е бълг. Северозападен регион.

  48. 48 Профил на Imeto mi
    Imeto mi
    Рейтинг: 718 Неутрално

    До коментар [#46] от "Мусаши":

    Явно Дневник не четат новите статистики.
    Относо авто курса в Швеция: каране на полигон, каране със симулиране на заледен път, много повече теория, повече часове, на всичкото отгоре никой дори не си помисля да си купи книжката.
    Сиситема за млад шофьор и т.н.

  49. 49 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1343 Неутрално

    Значи брой рег. автомобили не е най-точният измерител, а количество пропътувани километри.В някои държави има много рег. МПС, но не ги карат, а стоят в калта пред блоковете. Другият екстрем са транзитни държави / региони. По този начин най-много жертви в ЕС има в слабонаселен белгийски регион, през който минава як международен трафик.На второ място е бълг. Северозападен регион.
    —цитат от коментар 47 на Нинов


    Прав си,че това е най-точният показател.Но такава статистика надали се прави прецизно.Иначе от личен опит мога да ти кажа,че в България масово се карат автомобили.В повечето случаи вътре е само шофьорът.Така че ако някой си мисли,че тук не се карат много колите,жестоко се лъже.

  50. 50 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 3080 Неутрално

    До коментар [#49] от "Мусаши":

    средно по колко км. дневно изминават бълг. шофьори?

  51. 51 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1343 Неутрално

    До коментар [#46] от "Мусаши":Явно Дневник не четат новите статистики. Относо авто курса в Швеция: каране на полигон, каране със симулиране на заледен път, много повече теория, повече часове, на всичкото отгоре никой дори не си помисля да си купи книжката. Сиситема за млад шофьор и т.н.
    —цитат от коментар 48 на Imeto mi


    Не е за пръв път.Често съм ги засичал да споменават,че имало еди колко си жертви на катастрофи в Пловдив,а се касае за област Пловдив,а не само за града.
    Иначе съм съгласен,че и тук трябва курсовете да са по-задълбочени ,а и самите изпити да се дават по-трудно.Аз като се явявах на изпити за книжка имаше един бай Борис,който се явяваше за 21-и път.Ама сега пускат сульо и пульо.

  52. 52 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1343 Неутрално

    До коментар [#49] от "Мусаши":средно по колко км. дневно изминават бълг. шофьори?
    —цитат от коментар 50 на Нинов


    Аз правя около 20 хиляди километра годишно.Пътувам основно в южна България и движението по първокласните пътища и магистралите е много интензивно.
    Обща статистика не мога да дам,но сервизите имат работа за седмица напред и с просто око се вижда,че движението от ден на ден става все по-интензивно.

  53. 53 Профил на Put in, put out
    Put in, put out
    Рейтинг: 282 Неутрално

    Време е да се спре с манипулациите за "превишена скорост". Правилното е - несъобразена скорост. Тя може да е висока или ниска и да създава опасност, след като не е съобразена с пътната обстановка, трафикът, дали извън или в населено място и т.н. В България масово се шофира с несъобразена скорост, изпреварва се на участъци с нулева видимост, кара се бързо в завои... и най-вече няма контрол. Правят се акции от дъжд на вятър сякаш нещо променят, след като всеки знае за тях.

  54. 54 Профил на kopili
    kopili
    Рейтинг: 493 Неутрално

    Доколкото помня, Румяна Бъчварова започна една реформа - отделянето на КАТ от МВР и превръщането му в административна, а не военизирана единица! Съответно отваряйки нови възможности за смислени промени във въпросното ведомство. Е ... доколкото пък забелязвам, от тази реформа остана само спомен ... даже и той избледня ...

    An eye for an eye makes the whole world blind
  55. 55 Профил на pi4er
    pi4er
    Рейтинг: 224 Неутрално

    Стратегия адекватна за България няма да е копи-пейст: основните фактори в БГ са многото ТИРове (митът за преуморения транзитиращ турски шофъор каращ с несъобразена скорост може и да е верен), често и кофти пътища. Поне от това се оплакват чуждениците каращи коли и в България. И не на последно място - трошките по пътищата. Ако се факторира всичко това, цетерис парибус няма да сме по-зле от Гърция.

  56. 56 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3930 Неутрално

    До коментар [#46] от "Мусаши":

    Викаш, през това време не се дерегистрират МПСта?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  57. 57 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3930 Неутрално

    До коментар [#53] от "Put in, put out":

    Глупости. Понятието несъобразена скорост всъщност стои в основата на всичко - корупция, смърт, ПТП. Понятието, а не скоростта.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  58. 58 Профил на rdb41527334
    rdb41527334
    Рейтинг: 942 Неутрално

    Основния убиец е бързото каране.

  59. 59 Профил на foxa5
    foxa5
    Рейтинг: 1246 Неутрално

    то и ние правим такива концепции по цял ден ,милиционерите скрити в кабинетите и пишат концепции ,като се уморят ,пииват кафенце в местната сладкарница ,затова ги няма на пътя да контролират ,а и нали вече камерите им вършат работата ,защо да са на пътя .
    —цитат от коментар 1 на edin drug


    Дет викаш мани ги тия смешници шведите, нашто милиционер кви стратегии пердаши, за чудо и приказ - последното е стратегия за развитие на стратегиите. 😁

  60. 60 Профил на foxa5
    foxa5
    Рейтинг: 1246 Неутрално

    [quote#22:"gianni"][/quote]

    Как ве я иди питай в някоя автокъща, 10 годишна кола на 50 хил километра "щото една баба я е карала" 😁

  61. 61 Профил на rossen4i4o
    rossen4i4o
    Рейтинг: 490 Неутрално

    ами явно са схванали основната истина , че закона е за ДВИЖЕНИЕ , не е за поклон на милиционеризма и пълнене на касичката на шефа

  62. 62 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9764 Неутрално

    Най-много са убитите заради висока и несъобразителна скорост, джигити, които не признават правилник и закон и не на последно място неграмотността на някои с купени книжки.

  63. 63 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3930 Неутрално

    До коментар [#58] от "rdb41527334":


    По около 15 000 километра в немско се кара с 250, пък не мрат като мухи.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  64. 64 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 3080 Неутрално

    До коментар [#63] от "Darth Plagueis":

    на 2/3 от аутобаните има ограничения, означаващо че само на 4000 км може да се кара с 250 км/ч.

  65. 65 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3930 Неутрално

    До коментар [#64] от "Нинов":

    Мерси за поправката. Тя, за добро или лошо, не променя картинката.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  66. 66 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 3080 Неутрално

    До коментар [#65] от "Darth Plagueis":

    високата скорост не е причина за катастрофи, ако задкормилното устройство е читаво.

    В САЩ например въпреки строгите ограничения има доста повече относителен брой жертви при ПТП от колкото в Германия, защото американските шофьори са калпави.
    По време на шофиране те се хранят, чатят на смартфона, гримирт се... не държат волана с две ръце на "два без десет", не са съсредоточени в пътната обстановка и в движението пред и зад тях.
    Докато в Германия шофирането е религия. Всеки участник е малко зъбно колелце от целия механизъм, движещ се напред по възможно най-бързия и ефикасен начин.
    Шофирането за много хора е смисъл на живот и това от 1930 год.

  67. 67 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2536 Неутрално

    До коментар [#4] от "penetrating":

    "Държавата" не е някакво висше съшество което може и трябва да "налага" някакви правила. Държавата сме всички ние и едиствените правила които може да се наложат са тези за които всички сме се съгласили и ги спазваме. Т.н. контролни органи могат да се справят с малък процент неспазващи но като 70% от водачите не са съгласни на практика, няма сила която да ги принуди

  68. 68 Профил на Софианец2
    Софианец2
    Рейтинг: 564 Неутрално

    До коментар [#35] от "dun":
    А бе преди да пишеш, я прочети малко: Ние (София) сме според статистиката на ЕС (2017г) сме в първата петица по използване на обществен транспорт от 32 града в ЕС и в послоедната десетка по използване на лични автомобили.
    Искаш дая ни пратиш в Северна Корея - там няма лични автомобили.
    Возил ли се в автобус МАН по линия 280? Или си джиткаш с автомобил.
    И коя гимназия си завършил?

  69. 69 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9817 Неутрално

    До коментар [#67] от "m17":

    Съгласен. И аз не ги деля. Под държава там имам предвид управление...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  70. 70 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    [quote#22:"gianni"]
    —цитат от коментар 27 на Мусаши
    Ти кога последно шофира ,та пишеш небивалици?Трафикът е изключително натоварен и от ден на ден става все по-зле.[/quote]

    Ходи виж първо какъв е трафикът около големите центрове в Европа и после се изказвай, провинциални всезнайко.

  71. 71 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Докато в Германия шофирането е религия. Всеки участник е малко зъбно колелце от целия механизъм, движещ се напред по възможно най-бързия и ефикасен начин.
    —цитат от коментар 66 на Нинов


    Голяма част от тия зъбни колелца смятат, че са длъжни да карат вляво, независимо, че вдясно лентата е свободна. Дясната я оставят за камиони, които се движат малко по-бързо от тях. Други зъбни колелца пък се лепят на метър зад колата отпред, независимо, че пред има колона. При това не вземаме предвид турските автолюбители, те са вече специална религия.

  72. 72 Профил на sylvester
    sylvester
    Рейтинг: 460 Неутрално

    Вижте статистиката за смъртността при автомобилни катастрофи в световен мащаб. На първите 5 места (без държавите-джуджета) са Норвегия, Швеция, Швейцария, Великобритания и Холандия. На последните места са Либия, Тайланд, Малави, Либерия и Конго. Цялата класация е така - богатите държави с висок жизнен стандарт са отгоре, бедните отдолу. Защо? Няма един фактор. Получава се с натрупване. В развитите държави изследват причините за катастрофите и систематизират резултатите, полагат усилия за обучението на всички(!) участници в движението, карат по-нови и по-сигурни автомобили, които преминават реални проверки на техническото състояние, движат се по пътища с по-добра настилка и маркировка, институциите работят и нарушителите се санкционират ефективно и т.н. и т.н. Те затова са и развити държави. Защото така се работи във всяка сфера.

  73. 73 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 3080 Неутрално

    До коментар [#71] от "gianni":

    има и такива, но са малнцинство, докато в страни като Б-я са доста повече.

  74. 74 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1343 Неутрално

    [quote#70:"gianni"][/quote]

    Столични палячо-това,че около големите градове в Европа има повече трафик,не означава,че автомобилите се карат повече,а че има повече автомобили.Естествено е около 8 милионен Лондон да има повече автомобили , отколкото около 300 хиляден Пловдив.Но това не означава,че процентно има повече автомобили на човек от населението и се карат повече.Просто мащабите са различни.

  75. 75 Профил на FvH
    FvH
    Рейтинг: 658 Любопитно

    "Към финландският изследователски институт за пътна безопасност има и разследващ екип, който посещава всички тежки катастрофи, за да търси причините за тях."

    Баси, тия не знаят ли, че причината за всичко е "несъобразена скорост"??!

    One should be free to do whatever he wants, as longs this does not interfere with the equal right of everybody else to do the same.
  76. 76 Профил на Родолюбец
    Родолюбец
    Рейтинг: 589 Весело

    До коментар [#23] от "hammurabi":На Графа бяха сложили подобни изскачащи цилиндри на трамвайните релси, ама след като доста жипки и мерцедеси вирнаха гумите ги премахнаха.А не трябваше.
    —цитат от коментар 26 на Molossian


    И ..... полицейски коли.

    Родолюбец
  77. 77 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#74] от "Мусаши":

    Вместо да фантазираш, виж графика:

    https://www.fuelseurope.eu/wp-content/uploads/2018/08/FUELSEUROPE-_Graph_2018-10.pdf

    Германия, която има 11 пъти по-голямо население консумира около 52 милиона гориво. У нас то се вижда, че е два пъти по-малко. Въобще консумацията на всякакви течни горива у нас е 4,5 милиона тона. Пробегът в България е по-малък, защото в Европа разстоянието от дома до работа в общия случай е по-голямо. И там има спални квартали, но голяма част живеят в къщи на десетки километри от работата си. Ваканциите също прекарват по-далеч. Да не говорим пък какво е отношението гориво/заплата.

  78. 78 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#73] от "Нинов":

    Тук си прав, България е друга бира. У нас населението смята, че е в реда на нещата да изпреварваш отдясно. Да караш в аварийната лента защото бързаш, защото колата е твърде бавна или пък просто спираш, защото домочадието трябва да се облекчи в храстите край пътя. А това да се засилиш в насрещното движение защото има задръстване, май го има само у нас.

  79. 79 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1343 Неутрално

    До коментар [#74] от "Мусаши":Вместо да фантазираш, виж графика: https://www.fuelseurope.eu/wp-content/uploads/2018/08/FUELSEUROPE-_Graph_2018-10.pdf Германия, която има 11 пъти по-голямо население консумира около 52 милиона гориво. У нас то се вижда, че е два пъти по-малко. Въобще консумацията на всякакви течни горива у нас е 4,5 милиона тона. Пробегът в България е по-малък, защото в Европа разстоянието от дома до работа в общия случай е по-голямо. И там има спални квартали, но голяма част живеят в къщи на десетки километри от работата си. Ваканциите също прекарват по-далеч. Да не говорим пък какво е отношението гориво/заплата.
    —цитат от коментар 77 на gianni


    Само дето в България масово се кара на метан или пропан бутан.И не всички си регистрират колите в КАТ като такива.И моят автомобил се води бензинов и по тази статистика,дето си я дал излиза,че употребявам 100 литра бензин на година,а на практика имам 20 хиляди километра годишно .
    Освен това много хора извън големите градове работят в тях и пътуват с автомобили дотам.В Пловдив сутрин трафика е при влизане в града и на излизане вечер.

  80. 80 Профил на alray
    alray
    Рейтинг: 509 Неутрално

    Това е бъдещето-ингелигентни системи за управление на трафика-замерване на средната скорост, изваждане на рисковите участъци и пресечни маршрути с пешеходци, автоматизирана управление на трафика, извеждане на автономни, безконтактни скоростни участъци... и приравнителни изпит с листовки и практика пред КАТ за първо нарушение още-така ще си проличи кой си е купувал книжката без да може да чете дори (сега има рецидивисти с над 30 нарушения, свободни убийци), изземване на МПС при средно нарушение..
    Ама не се прави от неинтелигентни хора в дните на IoT, Artificial Intelligence, Machine Learning





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK